Case beskrivelser
Den Økologiske Have i Odder
Bevilling fra Den Grønne Fond
Den Grønne Fond har ydet en bevilling på 365.000 kr. til en pavillon i Den
Økologiske Have i Odder.
Organisation
Den Økologiske Have er drevet af Landsforeningen Praktisk Økologi, der desuden
driver et tidsskrift Praktisk Økologi. Foreningen har p.t. 2900 medlemmer.
Haven drives som en græsrodsorganisation med en stor indsats af frivilligt arbejde. En
del er på jobtilbud og ganske få på havens lønningsliste. Haven er drevet
professionelt, om det vidner projektets planlægning, etapevise etablering, organisation,
budgetlægning, fondssøgning og fagligt praktisk arbejde.
Der arbejder p.t. 22 medarbejdere på lønningslisten og resten på jobtræning eller
praktik. Fra jobtræningen bliver folk ofte sluset videre i et grønt job. Jobtræningen i
haven er så attraktiv, at rekrutteringen i dag sker automatisk fra Odder kommune og de
omliggende kommuner.
Kort om projektet
Den Økologiske Have er en demonstrationshave opbygget over en række forskellige
havetemaer: parcelhushaven, sansehaven, handicaphaven, urtehaven, staudehaven,
dækafgrødehaven mm. Godt halvdelen af emnehaverne er udbygget i dag. Derudover findes
demonstrationsanlæg fx drivhuse i domer og kompostanlæg, der samtidigt afprøves.
Endelig er der dyrehold: grise, får og høns.
Udover de konkrete demonstrationsanlæg tilbyder haven guidede ture i haven, kurser,
informations og konsulenttjeneste og den medvirker til at opbygge netværk i form af
havekredse. Endelig er en del af haven indrettet som markeds plads, hvor der hver andet
år holdes Miljømarked og årligt Julemarked.
Verdensbillede
Haven henvender sig til økologisk interesserede husholdninger og specielt
havedyrkere, der dyrker økologisk eller tænker på at dyrke økologisk. Haven er tænkt
som et sted, hvor man kan se praktiske dyrkningseksperimenter og nye økologiske teknikker
ført ud i livet, og hvor den enkelte kan hente råd, inspiration og konkret viden til de
eksperimenter, vedkom-mende vil sætte i værk i sin egen have eller husholdning.
Hovedtanken kan sammenfattes til, at det er for uoverkommeligt for den enkelte selv at
opbygge viden på alle økologiens områder, derfor er Den Økologiske Have et vigtigt
sted, hvor man kan se den nødvendige viden demonstreret i praksis.
Det praktiske økologiske perspektiv i havedyrkning er at få stoppet pesticid og
kunstgødningsforbrug, da haver i dag har det største forbrug pr arealenhed. Det
pædagogiske perspektiv/tese er, at interesse for økologisk havedyrkning og giftfri
afgrøder hurtigt fører over i et økologisk forbrugsmønster på andre områder.
Den Økologiske Have arbejder eksplicit ud fra et naturvidenskabeligt grundlag og markerer
dermed afstand til såkaldte Steinerteser, teser om berigede mikroorganismer og lign.
Økonomi
Strukturdirektoratet, Arbejdsministeriet, EU's sociale jobtræning og tipsmidler
er de størst økonomiske bidragydere til haven.
Haven har derudover entreindtægt, indtægt ved kursusvirksomhed og salg.
Den Grønne Fond har bidraget med midler til en pavillonbygning, der fungerer som cafe,
salgs-, udstillings- og kursus- sted. Det var i første omgang planlagt, at opføre en
genbrugspavillon på 100 m2, men projektet blev opgivet, da det ville blive for dyrt og
tage for lang tid at opfører pavillonen ved havens egen arbejdskraft. I stedet blev det
godkendt, at bevillingen blev brugt til en ny pavillon på 55 m2 opført af en
professionel tømrer.
(Den Økologiske Have har derudover endnu et projekt støttet af Den Grønne Fond og endnu
en ansøgning eller to, der har fået afslag. Hvor det ifølge fondssøgerens udsagn er
svært at se forskel på projekter, der har opnået støtte og dem, der er blevet
afslået.)
Effekt
Projektet startede på bar mark i 1991, hvor et af de vigtigste problemer var at
skaffe læ for at få tingene til at gro. Nu hvor planterne er kommet op og kan ses, har
man fået langt stærkere lokal opbakning, haven syner af noget, og folk bruger den.
I følge lokalt udsagn : herude på landet er man lidt konservative med sine haver og
tilbageholdende med alt det arbejde, der er forbundet med økologi. Men man er positiv
overfor Den Økologiske Have - Det er godt nok, at der er nogen der gider.
Brugerne fremhæver samstemmende havens funktion med demonstration af teknikker og
praktiske eksperimenter som den væsentligste grund for besøget: Brændenældeudtræk til
skadedyrbekæmpelse, højbede og naboplanter, indkøb af dækafgrøder og fiberdug til
afdækning eller at få bekræftet egne ideer om økologisk dyrkning. Det fremhæves dog
også, at haven er spændende at gå rundt i og lade sig inspirere af, som en anden
botanisk have.
Også andre funktioner nævnes: indkøb af økologisk kød, en grøn hjemmeserviceordning
og deltagelse i havens kursusvirksomhed, ligesom der blev henvist til det økologiske
marked.
Flere fremhæver havens dyrehold, funktion som legested og udflugtsmål for
børneinstitution.
De adspurgte mente, at haven rekrutterede bredt fra almindeligt økologisk nysgerrige til
engagerede økologisk havefolk. En bruger mente, at det i starten var de
haveinteresserede frelste, der besøgte haven, men bl.a. i kraft af de mange bifunktioner:
markeder, indkøbsforening mm. har haven fået en større bredde og er i stand til at
trække bredere, bl.a. turister og andre almindeligt nysgerrige.
En anden, at haven henvendte sig til den veluddannede middelstand, der var åben over
for nyt, men ikke til folk der går til bankospil.
I en mere overordnet vurdering er haven et vigtigt element i et område, der i øvrigt
er fattigt på økologiske initiativer, Århus Amt arrangerer jævnligt ture til haven i
forbindelse med forskellige grønne engagementer og bruger havens konsulenttjeneste i
forbindelse med overgang til en sprøjtefri vedligeholdelse af amtets arealer.
De typisk besøgende er en familie, der har hus og have. Kvinden interesser sig for
demonstrationshavens haveanlæg, manden for kompost og økologiske bygningsanlæg, medens
børnene leger i teltet og på legepladsen.
Haven havde 5000 betalende besøgende i 1997 incl. besøgende til miljømarkedet. Man
regner i 1998 med 7000 besøgende. De besøgende kommer fra hele landet. I skoleferien er
der også en del turister skønsmæssigt 500 .
Ved det sidste miljømarked var der 35 stande og 2000 besøgende på 2 dage. Perspektivet
i et miljømarked er, at folk får øjnene op for det væld af økologiske produkter, der
findes og tilsvarende at producenterne finder deres kunder.
Effekten af pavillonen med café, udstillings- og salgssted og møderum er en stor støtte
til havens øvrige aktiviteter. Samtidigt er pavillonen blevet havens hovedindgang og
præsentation ud ad til. Der er skabt en ny ramme i stedet for et forblæst område
med et par skurvogne, et sted hvor man kan se, at man kan henvende sig for information.
Man oplever ikke længer at familier kommer kørende ind på parkeringspladsen, stopper
op, diskuterer om det er en entrebillet værd, vender og kører igen.
Sammenfatning
Den Økologiske Have er et demonstrationsanlæg af økologiske
dyrkningsteknikker og afgrøder, som primært har økologisk interesserede havedyrkere som
målgruppe. De kommer og henter konkret viden og inspiration til deres egne haver. Men med
sin bredde i aktiviteter, ikke mindst miljømarkedet, appellerer haven også til et
bredere publikum af almindeligt nysgerrige og turister.
Det konkret bevilligede pavillonbyggeri er en støtte for havens øvrige aktiviteter og
havens ansigt udadtil.
Med 5000 betalende gæster på årsbasis er haven et ganske effektivt formidlingscenter
for viden om praktisk økologisk havedyrkning.
Kilder
Sagens akter
Elin Kyhl Svendsen, initiativtager
Lars Bo Jensen, bruger
Ilse og HC Hansen, brugere
Iben Rerup, lokal bruger
Dorte, lokal bruger, børnehave
Fælleshaven i Beder
Bevilling fra Den Grønne Fond
Den Grønne Fond har bevilget 64.500 kr. til at færdigudvikle et fælles
økologiske havebrug i Beder.
Kort om projektet
Den almennyttige forening "Naturformidling Beder" disponerer over et 11
tønder land stort areal på grænsen mellem by zone og landzone i Beder. En del af dette
areal er udlagt til en fælles dyrket økologisk komposthave. Derudover er der ved at
blive opbygget skolehaver og fårehold og resten henligger som naturområde til
fritidsaktiviteter.
Fælleshaven er opbygget med drivhusdomer til udplantningsplanter, mistbænke,
redskabsskure, kompostfyr, jordkælder, halvtag til maskiner, dome til
undervisning/møder. Selve haven er anlagt som 40 m lange højbede med 5 bede i hver
sædeskift, i alt 42 højbede. Haven drives i stordrift af 28 familier, der fortrinsvis
kommer fra nærliggende boligbebyggelser. Familierne har forpligtiget sig på en fast
ugentlig arbejdsindsats på 3 timer og en årlig betaling på 500 kr. pr. voksen.
Modsvarende får familien dækket sit forbrug af økologiske grøntsager af god kvalitet.
Havens medlemmer er opdelt i grupper, der hver især har ansvaret for et bestemt antal
højbede med forskellige afgrøder, som dyrkes efter et system af plejeplaner og
dyrkningsvejledninger, der er udviklet af ledergruppen. Haven drives på professionelt
niveau med en mekanisering af de tunge arbejdsprocesser og med et rimeligt stort udbytte.
Organiseringen
Foreningen " Naturformidling Beder" er den organisatoriske ramme for en
større gruppe mennesker, der bredt er interesseret i lokalområdets naturforhold og som
hovedaktivitet forvalter omtalte 11 tønder land jord, som lejes af Århus Kommune med
omtalte aktiviteter.
Fælleshaven er organiseret med en ledergruppe på tre personer, der er havebrugs og
landbrugsmæssigt uddannede. Ledergruppen står for planlægningen af havens drift og
ledelsen og den havebrugsmæssige undervisning af de 28 deltagende familier.
Organisatorisk er der tale om en græsrodsorganisation, der gradvist er ved at bevæge sig
over i en professionel organisering med i øjeblikket 3 personer på delvis lønnet
konsulent- og undervisningsarbejde.
Verdensbillede
Verdensbilledet hos ledergruppen for den økologiske fælleshave er, at når man
som beboer i Beder har bosat sig på landet, så bør man også udnytte muligheden for at
komme ud i naturen og at leve sig ind i naturen. En af mulighederne er at gå i gang med
at kultivere naturen havedyrkning. Problemet er imidlertid, at folk i almindelighed
har mistet en stor del af den havedyrkningserfaring og kompetence, som tidligere
generationer havde, og det betyder, at almindelige beboere står uden vidensmæssige
redskaber til at gå i gang med havedyrkning - især økologisk havedyrkning. Derfor
ligger der en pædagogisk og ledelsesmæsigt opgave i at opbygge dyrkningskompetence hos
beboerne, samt at organisere havedriften bl.a. ved mekanisering, således at den er
overkommelig for ganske almindelige beboere. Endelig ligger der det perspektiv, at hvis
først man selv begynder at dyrke grøntsager og stille økologiske krav til deres
kvalitet, fører det videre til også at stille økologiske krav til andre forbrugsgoder.
Kernen i projektet er derfor, at give almindelige beboere den nødvendige faglige
havedyrkningskompetance, at udvikle en driftsform, hvorved en stor grøntsagshave kan
drives i fællesskab, med en mekanisering af de tungeste arbejds-processer. Samt at
opsamle erfaringerne fra processen og udvikle dem til en undervisningsmodel, der kan
anvendes fx i beboerforeninger eller institutioner.
Økonomi
Projektet er som havedyrkningsprojekt ambitiøst. Det er drevet rationelt og har
dermed forholdsvis store anlægs og materiel udgifter. I et budget for 1996 udgjorde
posten til maskiner godt halvdelen af det samlede budget på 205.000 kr. Bevillinger fra
Den Grønne Fond, Friluftsrådet og 5% puljen dækkede 172.000 og resten dækkedes ved
egenfinansiering.
Det er projektgruppens opfattelse, at Den Grønne Fond har været tilbageholdende med at
støtte projekter med så store anlægsudgifter, og at dette projekt først og fremmest
har fået støtte til formidlingsdelen.
Det er videre gruppens opfattelse, at nye projekter efter projektets udviklingsmodel godt
kan opbygges med mindre anlægsomkostninger. Men at der i almindelighed vil være
anlægsomkostninger ved sådanne projekter, som må finansieres udefra, fx ved sociale
midler.
Effekter
Projektet om fælleshaven er i dag ved at være fuldt udviklet, der er 30
deltagende familier, der er det maksimale antal, og der er flere på venteliste.
Familierne er meget vedholdende og flere har været med fra starten. Enkelte er trådt ud
i forbindelse med flytning eller er udtrådt midlertidigt og vendt tilbage.
Udbyttet fra haven dækker rigeligt husholdningernes behov for grøntsager, til overflod
om sommeren og efterår og med de basale grøntsager i vinterhalvåret.
Derudover har 10 - 15 familier købt sig ind på en" pluk selv" ordning, hvor de
henter salat og krydderurter i haven.
Brugerne fremhævede fællesskabet i haven frem for økologien som motiverende for at
deltage. Brugerne havde tidligere haveerfaring, men de havde lært meget om dyrkning i
fælleshaven og fået ny viden om nye afgrøder. De noterede sig, at det er dejligt at
se at dyrkning kan gøres fornuftigt og fungerer uden at der er behov for at gribe til
sprøjtemidler og lign.
Økologisk havedyrkning påvirker, som grøn sund fornuft, men ikke som ideologi.
Husholdningerne er blevet mere økologisk de senere år, men det skyldes lige så meget
fra påvirkninger fra andre sammenhænge.
De brugere, der har været kontakt til, er overbevist om, at der med fælleshave er skabt
en stærk organisation med et stærkt socialt fællesskab. Der er ingen tvivl hos brugerne
om, at ildsjælene i ledelsesgruppen har været helt afgørende for havens succes. Men de
vurderer også, at en styregruppe fra brugernes egne rækker i løbet af et par år kan
overtage ledelse og planlægning.
Såvel ledelsesgruppe som brugere vurderer, at den organisatoriske model kan anvendes
i andre boligforeninger forudsat, der er aktivt grønt interesserede beboere.
De pædagogiske principper er aktuelt ved at blive videreført på skolehaver i et
samarbejde med områdets skoler og børneinstitutioner. Der undervises på Århus
Daghøjskole med udgangspunkt i erfaringerne fra fælleshaven. Endelig er der planer om at
medvirke ved anlæg af en ny have ved en boligforening i Århus Kommune.
Endelig kan tillægges den refleksion, at hvis man havde haft fælleshavens
organisationsprincip, dengang man anlagde beboerhaver i det problemramte boligbyggeri i
80erne, havde flere af disse haver sandsynligvis overlevet.
Sammenfatning
Med Den Økologiske Fælleshave er der i praksis udviklet en haveform, der
er velegnet som organisatorisk ramme i boligforeninger og institutioner. Den rummer et
uddannelseselement, der skal give brugerne den nødvendige kompetence til at dyrke have ud
fra økologiske principper. Økologisk havedyrkning - som sund fornuft ikke som ideologi -
styrker sammen med andre påvirkningsfaktorer en økologisk bevidsthed og er med til at
ændre livsform. Fælleshaveformen kan praktiseres på flere driftsniveauer, men hvis den
skal være på niveau med Bederhavens professionelle stordrift er anlægsudgifterne så
store, at man må skaffe midler udover fra beboernes egne rækker.
Kilder
Sagens akter
Fælleshaven i Beder fra 1993 -1996. Erfaringsrapport 1998
Hans Christian Eskildsen, initiativtager
Peter Kirk-Haugstrup, initiativtager
Arne Markussen, bruger
Rigmor Korsgård, bruger
Per Mikkelsen, børneinstitutionsleder
ByhaveNetværket
Bevillinger fra Den Grønne Fond
ByhaveNetværket har modtaget bevillinger fra Den Grønne Fond tre gange. Første
gang i 1996, da ByhaveNetværket stadig var en del af de Økologiske Igangsættere modtog
det 350.000 kr. Senere har det i 1997 og 1998 modtaget beløb på 500.000 kr. til dækning
af driftsudgifter.
Kort om selve projektet
Foreningen ByhaveNetværk er en organisering af beboere, gårdlaug og
enkeltpersoner, der arbejder for at gøre byerne grønnere ved at udbrede økologiske
byhaver, i boligkarreer, på offentlige arealer, i institutioner og i baggårde.
ByhaveNetværket har som mål at formidle viden og erfaringer fra eksisterende byhaver,
dels internt i netværket dels til nye grupper, der ønsker at anlægge økologiske
byhaver. I praksis er det en mindre gruppe aktive, der fra et kontor i Ravnsborggade står
for langt størstedelen af netværkets aktiviteter. En stor del af deres arbejde består
i, hvad de selv kalder, at yde "opstartsvejledning". Her vejleder de forskellige
grupper, fx beboergrupper der ønsker en grønnere baggård med mere facadebeplantning,
institutioner der ønsker en alternativ legeplads eller beboere, der ønsker at forgrønne
deres gade. I denne sammenhæng holder netværket foredrag, arrangerer rundvisninger til
forskellige andre gårdanlæg, legepladser m.m. som inspiration. Det er til denne del af
deres arbejde ByhaveNetværket modtager støtte fra Den Grønne Fond.
En anden del af deres arbejde er de konkrete byhaveprojekter, hvor de som konsulenter
udarbejder planforslag til gårdanlæg, legepladser, parkanlæg mm. Ved en del af disse
projekter påtager de sig også at udfører anlægsarbejderne. I øjeblikket anlægger og
omlægger de mange legepladser ved børneinstitutioner pga. udskiftning af giftige
jernbanesveller.
I dette arbejde lægges der stor vægt på at tænke i alternative løsninger, således er
det ByhaveNetværket, der begyndte at genanvende de fældede elmetræer til legepladser,
sandkasser, støttemure mm. i stedet for at sende træerne til forbrænding.
Organisering
ByhaveNetværket er en udløber af Økologiske Igangsættere, der i 1996 blev
udskilt som en selvstændigt forening.
Foreningens medlemmer er gårdlaug, gårdmænd og beboere, der aktivt arbejder for
økologiske byhaver. Medlemmerne er først og fremmest rekrutteret i personkredsen om
byhaveprojekterne ved Enghave plads, ved Sct. Hans Torv, Kapelvej 44 og i Praterkarreen, i
Baggesenskarreen og i Estlandsgadekarreen.
Foreningens bestyrelse består af repræsentanter fra Økologiske Igangsætter,
Københavns Miljø- og Energikontor, Permakultur Danmark og Københavns Kommunes
Parkafdeling, der samtidigt er foreningens vigtigste samarbejdspartnere.
Foreningens aktive kerne består af knapt en halv snes personer med delvist lønnet og
delvist frivilligt arbejde.
I 1996 var der fire halvtidsansatte og i 1997 fem. Derudover har der været én ansat fra
"overhead puljen" og tre har arbejdet frivilligt. På nuværende tidspunkt;
april 1998 er der kun fire ansatte på deltid samt 3-4 frivillige. I en periode har der
været yderligere to ansat på ByhaveNetværkets taghaveprojekt. De lønnede ansættelser
er finansieret af Den Grønne Fonds midler, idet alle får 1000 kr. om ugen.
ByhaveNetværket har en meget løst organisationsstruktur. Marijke Zwann fungerer som
administrator, men i princippet er der ingen leder. Som de selv udtrykker det, så
fungerer de, der arbejder der, ikke under en strammere struktur.
Som nævnt er Københavns Parkafdeling en af netværkets vigtige samarbejdspartnere Fx.
har netværket en aftale med kommunen om at aftage kompostjord til de projekter, hvor det
er nødvendig med ny ren jord. Ligeledes får netværket opbevaret fældede elmetræer til
genbrug på kommunens oplagspladser. Et samarbejde med Københavns Kommunes
Gårdrydningskontor har været forsøgt, men ifølge Gårdrydningskontoret er netværkets
løse organisationsstruktur en hindring. Det er dog på tale i fællesskab at projektere
en demonstra-tionshave.
Verdensbillede
I forhold til dagens miljøproblemer og befolkningskoncentrationen i byerne ser
ByhaveNetværket det som afgørende, at bringe naturen ind i byerne og udnytte alle byens
flader til grønne plantninger i form af byhaver, drevet efter permakultur- og økologiske
principper.
Det er videre centralt for netværket, at beboerne, som potentielle brugere af byhaverne,
er indraget i arbejdet med at etablere byhaver i hele haveprojektets forløb. Det er
ByhaveNetværkets opfattelse, at mange mennesker ønsker byhaver og meget gerne med
økologisk islæt, men at de ikke har overskud til selv at gå i gang. I mange tilfælde
går ByhaveNetværket ind med opstartvejledning, så beboerne selv kan arbejde videre,
eller ByhaveNetværket støtter ved at påtage sig det grove arbejde som fx. at tage
asfalt op og lægge ny jord på. Netværket erkender samtidigt at brugerinddragelse er
meget tidskrævende og svært, fordi der altid er grupper, der bliver utilfredse.
Alligevel er det vigtigt, at projekterne udføres på beboernes betingelser for at lykkes.
ByhaveNetværket har ingen eksakt målgruppe, men arbejder for alle der henvender sig.
Barriere
Der er flere barriere der påvirker ByhaveNetværkets arbejde:
Et af de store problemer for ByhaveNetværket er, at få kontinuitet i netværkets
arbejde. Det er svært at få et fast team tilknyttet, idet mange arbejder frivilligt fx.
folk på bistandshjælp, og som derfor forlader stedet efter nogen tid, hvorved megen
erfaring går tabt.
Et andet problem er som antydet, at etablere samarbejde mellem græsrodsorganisationen med
en løs organisations-struktur og offentlige institutioner, der er indrettet på formelle
strukturer.
Endvidere oplever netværkets medlemmer det selv som et problem, at de har svært ved at
vinde faglig respekt for det udviklingsarbejde, de udfører for at få byhaveprojekterne
til at fungere på økologiske præmisser.
De betegner selv ByhaveNetværkets nuværende situation som en krisesituation. Deres
arbejde er meget krævende, og de føler måske ikke helt, at de får det udbytte, de
kunne tænke sig. De udvikler viden på et forholdsvist ukendt områder, har meget få
midler til det samtidig med, at de mærker en nærmest for dem uoverskuelig stor
interesse. De oplever desværre ofte at andre høster frugten af deres idéer og
initiativer.
Effekter
Ved samtale med medlemmer af ByhaveNetværket, med brugere og med
samarbejdspartnere dannes det indtryk, at ByhaveNetværket udfylder et fagligt tomrum. -
Det skaber og leverer en viden om at gøre byen grønnere på økologiske præmisser, en
viden mange er interesseret i og gerne vil have del i, og som der ikke er andre, der
skaber.
Således mener repræsentanter for Københavns Parkafdelingen, at folk henvender sig til
ByhaveNetværket af flere grunde: For det første er der mange, der ønsker selv at
deltage i både planlægning og udførelse for at opnå et færdigt resultat, de selv
finder optimalt, og fordi projektet bliver billigere og mere engagerende, når de selv
leverer arbejdskraft. Dernæst er mange interesserede i grønnere og mere naturprægede
anlæg med økologiske indslag, som ByhaveNetværket profilerer sig med. Til sidst
fremhæves "afslappetheden" som et tiltrækkende element, idet mange beboere
formodes, at have lettere ved at formulere deres ønsker til en organisation som
ByhaveNetværket end til en traditionel landskabs-arkitekt, hvor forholdet kunne tænkes
præget af autoritetstro.
Københavns Gårdrydningskontor er af den opfattelse, at ByhaveNetværkets aktive rolle i
den byøkologiske debat og deres mange gode forslag, har medført øget opmærksomhed
omkring emnet. Gårdrydningskontoret vurderer således, at "ildsjæle" som
ByhaveNetværket er vigtige som pressionsgruppe. Derimod møder kontoret ikke selv den
samme store interesse for aktiv deltagelse og økologi blandt sine beboere og stiller sig
lidt skeptiske overfor, hvor repræsentative net-værkets brugergruppe er.
Omvendt udtrykker de brugere, vi har talt med, sig positivt om netværkets arbejde. Dette
gælder fx. den selvejende børnehave "Spiretoppen", hvor ByhaveNetværket har
ydet opstartende arbejde, og nu sammen med forældre og ansatte er ved at ombygge
legepladsen i naturpræget stil. Børnehaven havde længe ønsket at få omlagt
legepladsen med noget andet end færdigkøbte legeopstillinger, men de havde ikke vidst,
hvor de skulle henvende sig. Børnehaven oplever ByhaveNetværkets arbejde som
professionelt, men erkende samtidig, at de gør det "med is i maven", idet de
ikke har haft en formel aftale i form af en kontrakt. Samarbejdet hviler derfor
udelukkende på tillid.
Endelig kan man som en effekt af ByhaveNetværkets arbejde pege på en række konkrete
arbejder i form af gårdanlæg, facadebeplantninger, legepladser og parkanlæg, som står
som et synligt vidnesbyrd om netværkets indsats for at gøre byen grønnere.
Sammenfatning
ByhaveNetværket er en græsrodsorganisation, der arbejder på at gøre
storbyen grønnere. Dette gøres især gennem opstartvejledning for grupper af beboere
eller institutioner, der ønsker frodige, grønne anlæg og selv ønsker mulighed for at
deltage aktivt i hele processen.
Både fra almindelige brugere og fra mere officiel side anerkendes ByhaveNetværket som en
vigtig inspirator og informator omkring byøkologi.
Kilder
Marijke Zwann, ByhaveNetværket
Svend, ByhaveNetværket
Birgitte Kortegård, København Kommunes Parkafdeling
Bente Garbers, Københavns Kommunes Parkafdeling
Niels Stark, Københavns Gårdrydningskontor
Kontaktpersonen fra Byggeforeningshuse i Valby
Kontaktpersonen fra børnehaven "Spiretoppen"
Skriftlige kilder:
De til sagen udleverede papirer
ByhaveNetværkets reklamefolder
Fonden Bycyklen i København
Bevilling fra Den Grønne Fond
Fonden Bycyklen fik i 1994 bevilget 500.000 kr., svarende til kostprisen for 200
cykler. Den Grønne Fonds tilskud var betinget af, at 50 cykler reklamerede for fonden, og
at reklamepladsen på yderligere 150 cykler blev stillet til rådighed til kostpris for
hovedstadens grønne organisationer.
Kort om selve projektet
Projektet går ud på at give Københavns borgere og turister et mere fleksibelt
alternativ til de eksisterende transportmuligheder. Dette sker ved at placere Bycykler i
specielle cykelstativer på strategiske steder rundt om i København. Bycyklen må kun
benyttes i København Indre By afgrænset af søerne, havnen og broerne ud til Amager,
dvs. det samme område som er P-betalingszonen. Bycyklen er gratis at benytte dog med et
pantelånersystem, hvor brugeren deponere 20 kr. for at få cyklen fri af systemet.
Beløbet returneres, når cyklen låses fast igen. Der er opstillet 120 stativer med ca.
200-300 ms afstand. I 1998, Bycyklens fjerde sæson, kører der omkring 2000 cykler
rundt.
Organisering
Fonden Bycyklen i København blev stiftet i foråret 1994 ved tilskud fra
Turistministeriet, Kulturministeriet, Københavns Kommune og Wonderful Copenhagen, og
Fonden står som ejere af Bycykelsystemet. Bestyrelsen består af personer fra
reklameverdenen og repræsentanter fra kommunen. Projektet fik, ud over de ovenfor
nævnte, tilskud til cykler fra Den Grønne Fond (_ mio. kr.), Miljøministeriets Trafik
og Miljøpulje (1,825 mio. kr.) og Københavns Kommune (100.000 kr.). Man har en aftale
med Vestre Fængsel om samling af nye cykler, og i 1997 har man fået en aftale med
revalideringscenteret Revacentret på Jagtvej om vedligeholdelse af Bycyklerne -
småreparationer klares på stedet og større reparationer i eget værksted på Tagensvej.
Desuden indsamler og fordeler Revacentret cykler til den kollektive trafiks knudepunkter.
I denne sammenhæng har Revacentret fået bevilliget 2,7 mio. kr. fra Den Grønne Jobpulje
over en periode på 2_ år, for at styrke Bycyklens driftsorganisation.
Verdensbillede
Bycyklen er et element i trafikpolitiken i København. Man forventer et øget
transportarbejde de kommende år, men ønsker at undgå en øget trafikbelastning. Derfor
sker der en styrkelse af den kollektive transport, så de københavnske borgere har et
alternativ til privatbilen; derudover skal borgerne opfordres til i højere grad at
benytte cyklen som transportmiddel. Man ønsker fra kommunal side ikke at arbejde med
"pisk-eller-gulerods-metoden", men mener snarere, der må holdningsbearbejdning
til, hvorfor det er vigtigt, at Bycyklen skal signalere det grønne, det sunde, - og
mindre af CO2.
Barriere
Det var oprindeligt idéen, at sponsorater skulle finansiere køb af nye cykler,
og at reklamer på cykelstativer skulle finansiere driften. Det viste sig dog - på grund
af uventet stort slid, hærværk, samt forsvinding af cykler - ikke at kunne fungere,
hvorfor bevillingen fra Den Grønne Fond også måtte inddrages til driftsmidler.
Netop slid, hærværk og forsvinding har givet omfattende problemer som Fonden Bycyklen,
der hverken administrativt eller organisatorisk var forberedt herpå. Samarbejdet med
revalideringscenteret og bevillingen fra Den Grønne Jobpulje løser dog driftsproblemet i
dag.
Disse problemer, der især i 1995 var tydelige, har sandsynlig-vis været betydende for
sponsorernes velvilje for projektet. Det er ikke attraktivt at reklamere på en
misligholdt cykel. Det har derfor i starten været svært at skaffe sponsorer. Interessen
er dog steget igen, dels pga. forbedringer af cyklen foretaget i 1996, dels fordi driften
fungerer mere effektivt.
Der har været flere tiltag for at undgå det store svind af cykler. Dels har
gadefejere i København indsamlet cykler og 3x34 har bragt cykler udenfor det tilladte
område "hjem", dels er der en aftale med Politiet om at standse brugere af
Bycyklen udenfor det tilladte område. Ingen af delene fungerede dog særligt effektivt.
Effekter
Angående bycyklens effekt på brugeres adfærd og holdning, dvs. om Bycyklen er
et alternativ til byens øvrige transportmuligheder, har Transportrådet bevilget midler
til evaluering af projektet i 1997. Evalueringen er er udarbejdet på DTU, men i
samarbejde med Vejafdelingen og Færdselstællingen i Københavns Kommune.
Bycyklen opfattes primært som et alternativ til gang, idet 57% af brugerne ville gå,
hvis bycyklen ikke havde været der. 28% nævner bussen som alternativ og kun 5% bilen.
Heraf kan ses, at effekten ikke er stor, hvad angår at få privatbilister til at ændre
transportadfærd. Dog må det noteres at 14% af brugen er optaget af folk, der skal på
arbejde. Dette tal kan måske øges ved opstillingen af flere cykler. Evalueringen
fremhæver nemlig det generelle problem, at brugerne for ofte møder tomme cykelstativer,
derved mister bycykelprojektet troværdighed, fordi folk ikke kan regne med at få en
cykel til arbejde. Evalueringen beregner, at der mindst skal være 3700 bycykler til
rådighed for opnåelse af optimale betingelser for brugeren.
Det umiddelbare indtryk er, at brugen af cyklen er domineret at helt unge knægte. Men en
brugerprofil viser, at cyklen i overvejende grad bruges af yngre, med en gennemsnitsalder
på 27 år. Københavns Turistinformation vurderer, at turisterne - udenlandske såvel som
danske - har meget stor glæde af Bycyklen. Evalueringen viser da også, at 55% af
brugerne i august er udenlandske turister. Sightseeing er derfor også et hyppigt formål
med brugen af cyklen (37% ).
På overordnet plan har Bycyklen haft den uventede effekt at være en meget effektiv
reklame for København, og den har gjort København kendt som cykelby; - Bycyklerne er
blevet en turistattraktion i sig selv. Politikerne har taget cyklen til sig, hvilket
betyder, at det højst sandsynligt vil være lettere at få andre cykelaftaler i stand
samt forbedre de eksisterende cykelbetingelser. Der blev i november 1997 dannet et
europæisk bycykelnetværk, hvor 60 byer nu er tilsluttet. Netværket har i april 1998
afholdt møde i København. På denne måde spredes erfaringer ikke alene om bycyklen, men
også om almindelige gode cykelforhold. Byer hvor cykling ikke er så almindeligt, kunne
derved få mod på at forbedre forholdene for cyklister. Der er altså kommet mere fokus
på cykling som transportmulighed i byen - både på nationalt og internationalt plan.
Af andre bieffekter må værdien som arbejdsopgaver for revalidenderne ikke
underkendes. Revalidenderne fra Revacentret udtrykker jævnligt deres glæde for
projektet. Revalidenderne har bl.a. oplevet, at folk har klappet, når de om morgen kom
med et parti cykler til Nørreport Station.
Sammenfatning
Sammenfattende kan konkluderes, at midlerne fra Den grønne Fond var
afgørende for at hjælpe bycykelprojektet gennem sine startvanskeligheder. Københavnske
borgere har med Bycyklen fået en mere fleksibel transportform, der først og fremmest er
et alternativ for gående, herunder særskilt for turister. Men ud fra projektets
målsætning fungerer Bycyklen endnu ikke optimalt som et alternativ til Indre Bys øvrige
transportformer. Det kræver en væsentlig forøgelse af antallet af Bycykler. Endelig har
Bycykelprojektet haft en vigtig funktion ved at sætte cyklen på dagsordenen som
transportform i en europæisk storby sammenhæng.
Kilder
Mundtlige:
Søren B. Jensen, Fonden Bycyklens bestyrelse.
Københavns Turistinformation.
Skriftlige:
Anders Malmby, "Bycyklen i København - En evaluering af bycykelprojektet",
Institut for Planlægning, DTU, marts 1998.
Søren B. Jensen og Britta Krogh-Lund, "Evaluering af Bycyklen i København",
oplæg til trafikdage på Aalborg Universitet 25. august 1997. upub.
Britta Krogh-Lund, "Best practice guide to Copenhagen, Mode Choice and Behavioural
Evaluation of the City-Bike sheme, 1998.
Alle udleverede sagspapirer.
Evalueringens resultater
Generel beskrivelse
Skaber de demonstrationsprojekter, som Den Grønne Fond støtter, en grøn
adfærdsændrende viden?
Som en diskussionsramme for spørgsmålet er det frugtbart, at fastholde en distinktion
mellem den viden, der skabes i demonstrationsprojekterne og den viden, der skabes i den
efterfølgende projektgruppe 7 med økologiske høstmarkeder, og familiearrangementer.
Hvor demonstrationsprojektene ideelt set skal levere konkret, adfærdsændrende viden til
i forvejen grønt motiverede brugergrupper, skal de økologiske markeder og
familiearrangementer i højere grad leverer en viden, der vækker en økologisk interesse
og rekruttere nye grønt motiverede brugere.
Den praktiske demonstration af de økologiske teknikker, hvad enten det gælder
havedyrkning, landbrug, husbygning, vindmøller, rodzoneanlæg mv. har en stor
informationsværdi og et stort publikum af i forvejen grønt motiverede brugere, der gerne
vil se en konkret løsning af et givet problem, før de eventuelt selv går i gang. I Den
Økologiske Have i Odder er demonstration af praktiske økologiske løsninger det bærende
princip, og det motiverer et besøgstal på 5000 betalende gæster, men i alle de øvrige
projekter indgår princippet i større eller mindre udstrækning og med tilsvarende
besøg. Derfor er demonstrationsprojekterne ud fra en informationssynsvinkel en vigtig del
af de projekter, som Den Grønne Fond støtter.
Resultater af evaluering af cases
De tre af de undersøgte case er udvalgt indenfor et relativt snævert
fagligt felt om økologisk havedyrkning, og de retter sig som sådan mod en
interessegruppe af grønt motiverede havedyrkere. Den Økologiske Have i Odder
demonstrerer dyrkningstekniker og nye afgrødeformer, og havens bruger bekræfter i
detaljer deres inspirationskilder for ændringer i deres egen havedyrkning. Tilsvarende
udvikles der i Den økologiske Fælleshave i Beder ny dyrkningskompetence for brugerne og
et nyt organisationsprincip for havedyrkning i fællesskab - principper med lovende
perspektiver for anvendelse i havedyrkning ved andre beboerforeninger og institutioner.
ByhaveNetværket udbreder viden om muligheden for at gøre byen grønnere ved hjælp af
økologiske byhaver, og det støtter motiverede beboere til at komme i gang med at omdanne
deres egen gård, legeplads, byggetomt m.v. Med andre ord projekterne har skabt en
adfærdsændrende viden.
Men den adfærdsændrende viden rækker ikke ud over interesseområdet - her havedyrkning.
En central tese for havedyrkningsprojekterne er, at interesse for økologisk havedyrkning
og fokus på grøn kvalitet i de dyrkede grøntsager og frugter fører over i ændrede
forbrugsvaner i andre dele af brugernes husholdning.
Denne tese blev ikke bekræftet af brugerne. De fleste brugere medgav at deres husholdning
var blevet mere økologisk de senere år, men de fremholdt at det skyldes påvirkninger
fra mange sider og ikke specielt havedyrkning.
Det fjerde af de undersøgte cases, bycykelprojekter har som de øvrige fremmer en grøn
adfærdsændrende viden og dermed honoreret forudsætningen for Den grønne Fonds
bevilling.
Anbefalinger til Den Grønne Fond
Det, der er fælles for de fleste projekter inden for gruppen af
demonstrationsprojekter, er, at de forudsætter relativt store anlægsmidler, midler som
det kan være svært for brugergrupperne at skaffe. Det gælder især projekter af typen
Fælleshaven i Beder, der selv i en mindre professionel og mindre ambitiøs udgave vil
være meget vanskelig at finansiere for almindelige beboere.
Dette rejser et spørgsmål til Den grønne Fonds praksis om, at midlerne ikke må
"privatiseres", dvs. ikke alene komme de involverede brugere tilgode.
Forudsætningen for Den Grønne Fonds bevilling til Fælleshaven i Beder var, at projektet
indeholdt en formidlingsdel. Den har projektet honoreret ved undervisningsprogrammer,
konsulentvirksomhed og anden form for vidensspredning. Men selv uden den del kan man
argumenterer for, at projektet rummer så store forandringspotentialer for de involverede
brugere, at det og lignende projekter burde kunne opnå fondsstøtte også til
anlægsudgifterne.
Endelig må det noteres for de tre havedyrkningsprojekter, at selv med fondsmidler er det
bærende for disse projekter en utrolig stor indsats af frivilligt arbejde fra de grønne
ildsjæle. Man bør overveje om en del af dette arbejde kan lønnes.