Bilagsrapport til Evaluering af Den
Grønne Fond Kvalitativ projektevaluering Gruppe 5. Etablering af økologiformidlingssteder, samt personale til opstøttende funktion omkring lokalt miljøarbejde
Af cand. scient. Karsten B. Hansen, SBI
GenereltI alt 57 1-årige projekter har fået en bevilling fra Den Grønne Fond i
perioden 1994-1997. 8 projekter har fået bevilliget midler i 2 eller 3 år. Fonden har uddelt ca. 9,7 mill. kr. i 1994-95-96 til 45 projekter. Absolut flest penge
er delt ud i 1996, i alt 4,5 mill. kr. til 22 projekter. I 1997 har Fonden bevilliget i
alt 3,1 mill. kr. til 12 projekter. I 1997 kommer de Grønne Guider for alvor ind i
billedet. De afløser nogle af de projekter som tidligere har domineret i gruppe 5. De
Grønne Guider bevilliges i 1997 knap 6,0 mill. kr. De Grønne Guider bliver ikke
yderligere behandlet i denne gennemgang af gruppe 5-projekter, da de indgår i en større
selvstændig evaluering. 10 projekter har fået under 100.000 kr. Et projekt har i 1994 og 1995 fået bevilliget
omkring 500.000 kr./år. De fleste har fået bevilliget mellem 100.000 og 400.000 kr.
Generel beskrivelseHvis man ser på ansøgernes organisatoriske forankring kan man betegne 18
som "amatør-" eller "græsrodsorgani-sationer", 34 som
"semiprofessionelle" og de resterende 5 med basis i "professionelle
organisationer". Et typisk "amatør-projekt" vil være en ansøger uden en organisation at
trække på i baglandet. Det vil være uden mange samarbejdspartnere, måske også uden
støtte fra anden side. Som eksempel kan nævnes Byøkologisk Center i Egebjerggård, som
senere vil blive behandlet som case. De 57 projekter kan inddeles i følgende 3 grupperinger:
Deres antal fordeler sig på følgende måde:
De lokale projekter er en kategori som tager udgangspunkt i det lokale. De
fleste projekter har typisk en målsætning om at være katalysator mod en mere
bæredygtig udvikling i lokalområdet. Projekterne vil, stort set alle, ansætte en
projektleder og etablere et formidlingscenter. Lokale centre er f.eks. "Byøkologisk
Eksperimentarium i Roskilde", som vil ansætte en medarbejder, og "Byøkologisk
vejledning, etablering af udstillingsfaciliteter på Østerbro, København", de skal
bruge midler til at etablere udstillings- og sekretariatslokaler. De landsdækkende projekter ønsker typisk at formidle viden og know-how på landsplan
f.eks. vedrørende Agenda 21 eller økologisk byggeri. Formålet er ofte at aflønne en
projektkoordinator og etablere et sekretariat. Landsdækkende projekter er f.eks.
"Drift af Økosamfund, Hjortshøj", de ønsker at etablere et sekretariat, og et
andet projekt er "Fremme af en folkelig Agenda 21 proces i Danmark, CIBU", som
vil ansætte en medarbejder til kampagnen. "Uddannelse og kurser" er en mindre kategori som omfatter 8 projekter. Det
drejer sig f.eks. om et sommer-seminar for arkitekt-studerende, som skal bruge
lerhus-materialer, en økologisk iværksætter-uddannelse i Horsens eller etablering af
kursusvirksomhed i Skibsted Fjord, Thy. Derudover er tre projekter udenfor ovennævnte 3 kategorier; 2 Max Havelaar-projekter,
og et om prisopgave vedrørende bæredygtig bosætning. Som det fremgår af skemaet er der ingen markant indbyrdes forskel på hvor mange
lokale og landsdækkende projekter der har fået bevilliget midler. I 1994 og 1995 er der
generelt ikke så mange projekter som i 1996. I 1997 falder projekternes antal, men det
skal som nævnt ses i sammenhæng med, at i 1997 bevilliger Fonden mange midler til
Grønne Guider.
AfrapporteringI 1994 og 1995 har 16 ud af 24 projekter meldt tilbage. Mange aktiviteter
er sat i gang. Nogle projekter er blevet forsinket. Ofte virker det som om, at det er en
længerevarende proces at etablere lokale økologi-centre eller landsdækkende
sekretariater/rådgivning. Ingen har meldt tilbage, at der ingenting kom ud af projektet.
Alt i alt virker det, på baggrund af afrapporteringerne, som om at de fleste projekter
fra 1994 og 1995 er kommet godt i gang, og gennemført som planlagt. I 1996 har Fonden endnu ikke fået udarbejdet resumeer af afrapporteringerne fra de
fleste af projekterne. De afrapporteringer, ca. _, der foreligger viser at aktiviteterne
er kommet i gang som planlagt.
Valg af casestudierDer er valgt 4 lokale projekter som case-studier i denne del-evaluering.
Oprindeligt var tanken at tage 2 landsdækkende og 2 lokale, men da valget af
landsdækkende case-studier interfererede med evalueringen af gruppe 1-projekter, er der i
denne del set bort fra de landsdækkende projekter. De lokale økologi-formidlingscentre er interessante, fordi "lokale netværk"
og "lokal rådgivning" har en fremtrædende plads i fondens ønsker om
indsatsområder. Det afspejler sig i dag bl.a. ved at de Grønne Guider har en høj
prioritet. Følgende lokale økologiformidlings-projekter er valgt:
Tidsdimensionen har været afgørende for udvælgelsen af netop disse 3 projekter. Det
er valgt for at få belyst hvordan metoder og målgrupper har udviklet sig over 3 år frem
til foråret 1998. De lokale økologicentre i hovedstadsregionen har haft gode formelle og
uformelle netværk siden 1996, og de har i vid udstrækning løbende udvekslet erfaringer.
På den baggrund vil de afslutningsvis blive sammenholdt for at vurdere om der kan siges
noget generelt om lokale økologicentre i 1996, 1997 og starten af 1998. Den fjerde case er:
Den er valgt for at vurdere et "amatørprojekt", som er gennemført uden
medfinanciering. Det ønskes belyst hvilke problemer der kan opstå i den forbindelse.
Denne case gennemgås som den første.
Case beskrivelserCase 1: Sekretariat for "Selskabet til fremme af økologiske bymarkeder" 1995Projektets titel og bevilling Kort om projektet
Selskabets brevveksling med den Grønne FondDen Grønne Fond skriver i brev af 12.12.95, at den ikke er tilfreds med
at bevillingen er anvendt til andre formål end bevilliget, og den beder om at
pågældende beløb tilbagebetales. Selskabet svarer i brev fra d. 26.01.96, at den finder det besynderligt at det ikke fik
godkendt de ændrede forudsætninger for bevillingens anvendelse. Selskabet finder at
projektet var et forsøg med stor succes, der med meget små midler indfriede formål og
intentioner med markedet. Selskabet indsender i foråret 1996 et revideret regnskab, hvor posterne vedrørende
markedets afholdelse overflyttes.
Tematisk uddrag af interview med projektlederen, Københavns City Center, Den Grønne Fonds sekretariat og stand-indehavere Projektlederen i Ecooperation fortæller, at selve markedet havde fint
besøg både fredag og lørdag, alle var tilfredse. Københavns City Center er enig:
"Det var en rigtig, rigtig god begivenhed. Ikke frelst, men fornuftigt og med
høj klasse. De var godt organiseret". KCC mener, at det burde gentages. Det
samme mener de 3 standindehavere evalueringen har talt med. Den ene mener endda at: "det
er det bedste marked jeg nogensinde har deltaget i". En anden undrer sig stadig
over at det var muligt at gennemføre med det meget lille budget. Ecooperations projektleder kan sådan set godt forstå at Fonden blev lidt
"mopsede", men siger at Fonden holdt ferie på det tidspunkt, hvor de tog
beslutningen om at gennemføre markedet, så de ikke kunne spørge om tilladelse. Denne
forklaring holder i følge Fondens sekretariatsleder ikke. Han var tilbage fra ferie midt
i juli, 1_ måned før markedets afholdelse. Projektlederen finder at Ecooperation
derefter blev mistænkeliggjort. Her efterfølgende kan han se, at de skulle have
kontaktet Fonden og fået god for at gøre sådan. Det medførte ved den næste
ansøgning, hvor projektlederen skulle ansættes halvtid i sekretariatet, at Fonden
afslog. Selskabet fik dog midler til et andet projekt om et økologisk bykort.
Vurdering af "Økologisk Bydelsmarked 1995"Afholdelsen af markedet Selskabet har kort før datoen for selve markedet været gennem en del arbejde med at
søge standplads i kommunen, rejse midler til dets gennemførelse, og finde
stand-indehavere. De vælger at gennemføre ved at bruge en del af bevillingen til
sekretariats-oprettelse. Det accepterer Fonden ikke. Ecooperations undskyldning med at
Fonden har ferielukket så de ikke kan spørge om lov virker søgt det siger
projektlederen nærmest også selv i interviewet. At de ikke spørger hænger nok nærmere
sammen med, at Selskabet har vidst at de ville få et afslag. Afrapportering i forhold til ansøgning Målgrupper
Samlet vurderingMarkedsdagene var i sig selv en stor succes. Der var en god organisering
omkring afholdelsen, og det lykkedes at ramme en stor målgruppe på det rigtige
tidspunkt. Ecooperation må dog kritiseres for den valgte fremgangsmåde, og det må,
under de pågældende omstændigheder, betegnes som en rimelig udgang på hele sagen, at
de selv gøres økonomisk ansvarlige for deres valg. Anbefalinger Ideen om økologisk bydelsmarked er efterfølgende blevet taget op af Økologiske
igangsættere, som nu afholder et økologisk marked på Nørrebro. Det vurderes dog at der
stadig er plads til et marked for økologiske varer i Indre By, det vil ikke have samme
målgruppe som markedet på Blågårds Plads, men i stedet appellere til de mange
strøg-gæster i weekenderne. En oplagt mulighed som kunne tages op igen. Kilder
Case 2: Byøkologisk center Egebjerggård, 1996Projektets titel og bevilling Kort om projektet
Projektkoordinatoren indgik i efteråret 1996 desuden i et 3 ugers naturtema på
Egebjerg skole. Dette blev en årlig tilbagevendende aktivitet.
Tematisk uddrag af interview med formanden for Fællesvirket, projektkoordinatoren/den grønne guide og formændene for Kirstinevang og Skotteparken (2 lokale boligafdelinger)Om Bomessen fortæller formanden for Fællesvirket det lokale
samarbejdsorgan for alle boliggrupper i Egebjerg - at de havde mange besøgende ved deres
stand, og fik etableret mange kontakter. Bomessen skulle endvidere bruges til at
synliggøre centret i opstartsfasen, men: "Efter Bomessen sank folk ligesom
sammen. Det havde været udmattende, og der kom ligesom en slags vakuum", siger
projektkoordinatoren. I den ene boligafdeling, fortæller afdelingens formand, er de
stadig gået lidt i stå, men der er en stor interesse fra studerendes side. I 1996 søgte Kirstinevang og Skotteparken centret om hjælp fortæller formanden for
Fællesvirket, og projektkoordinatoren siger at de 2 afdelinger aldrig kom videre med
deres respektive planer fordi det blev for dyrt. Den ene boligafdelings formand mindes dog
ikke at have brugt koordinatoren i 1996, og heller ikke siden. Den anden afdeling brugte
centret i 1996 og er aktuelt ved at udvikle en naturlegeplads og en containerplads i
samarbejde med centret. "Vi fik ikke bygget naturhuset og Fremtidens fælleshus blev heller ikke til
noget, vi havde og har ikke økonomien" fortæller Fællesvirkets formand. Han
har i de sidste 5 år brugt meget tid på at realisere disse planer, som nu helt er
opgivet. Den grønne cafe kom op at stå, men lokalerne var ikke ideelle og der kom ikke gæster
nok. Siden hen er der ikke kommet flere gæster. Det kæder formanden sammen med at den
nærliggende Nettoforretning får flere og flere økologiske varer som de kan sælge
billigere end cafeen kan. Formanden er bange for at centret dør ud om 2 år, når de ikke længere har pengene
fra Den Grønne Fond. "Kommunen støtter os fornuftigt med 100.000 kr. om året
til koordinatorens løn og kontorhold. De gør det dog primært fordi der er et krav, om
en 30% lokal medfinanciering. Men de kan ikke betale f.eks. 70%". Kommunen tager penge for at vise gæster rundt, og projekt-koordinatoren har stået for
nogle af arrangementerne. For at forbedre centrets økonomi, vil de i fremtiden selv have
del i denne indtægt. Koordinatoren fortæller, at de håber, at det kan blive en af
guidens faste aktiviteter i 1998. Projektkoordinatoren forsøgte at oprette nogle kurser i AOF-regi i 1996 om
"Bæredygtig levevis", men der var ikke til-slutning nok. Sådanne aktiviteter
er helt opgivet. En meget succesfuld aktivitet i 1996 var udflugten til den økologiske
landmand på Stevns, men siden har der ikke været arrangeret flere udflugter.
Vurdering af Egebjerggårds Byøkologiske center 1996Aktiviteter i 1996 Én boligforening brugte Centret 1996. De drøftede affaldssortering med koordinatoren,
og de har brugt ham siden. Det er ikke afgørende om der er en eller to boligforeninger
der har brugt ham i 1996, det er i al fald ikke mange. Naturhuset og Fremtidens fælleshus er opgivet pga. manglende finansieringsmuligheder.
Det virker umiddelbart også til at være meget ambitiøse projekter for det relativt
lille område. Et alternativ ville have været at bruge et allerede eksisterende
fælleshus. Grøn Cafe har haft høj prioritet, men ikke den store søgning. Det blev lidt bedre
med udgangen af 1996, hvor åbningsdagen blev flyttet. Den manglende søgning kan hænge
sammen med, at de mangler penge til at gøre den attraktiv. Det kan også skyldes, at
tiden var løbet fra ideen; økologiske varer er blevet almindelige i
dagligvarebutikkerne. Det kan også skyldes, at de fleste boligafdelinger i Egebjerggård
har fælleshuse, så der måske ikke er det store behov for endnu en cafe. 4 foredrag i efteråret 1996 måtte opgives pga. manglende tilslutning. Den type
arrangementer appellerer ikke til mange, det er en erfaring, som er gjort mange steder. I
november afholdtes en vellykket ekskursion til økologisk landmand på Stevns. Denne
aktivitet er ikke efterfølgende blevet taget op, selv om den ser ud til at appellere til
en bredere kreds af beboerne. Det siger måske noget om, at indholdet i centrets
aktiviteter skal lægges på et andet niveau. Målgrupper Samlet må effekten af projektet i 1996 betegnes som værende begrænset, men
projektets arbejde i det år er af afgørende betydning for Centrets videre arbejde, det
er et vigtigt fundament som Centrets mere udadvendte arbejde kan bygge videre på.
Samlet vurderingCentrets formål; "at igangsætte, støtte og opfølge
beboerinitiativer" er ikke umiddelbart blevet opfyldt. Kilder
Case 3: Den Kulturøkologiske Højskole i Albertslund 1997Projektets titel og bevilling Kort om projektet
Af højskolens øvrige aktiviteter skal Kulturøkologisk årbog, Rundvisninger af
inden- og udenlandske gæster, og foredrag/oplæg i og udenfor kommunen nævnes.
Højskolen har i 1997 haft mange rundvisninger, gæster og studerende fra både ind- og
udland.
Tematisk uddrag af interview med højskolelederen, 8 boligafdelings-repræsentanter og 2 deltagere fra naturlejren Højskolelederen fortæller, at bydelslegene blev en stor succes. Han
mener, at legene har en betydning for den enkeltes adfærd, at det kan være med til at
være normsættende. Det giver den enkelte oplevelsen: "Ja, men der er jo mange i
byen som gør noget, det er ikke kun lille jeg mod den store verden". De fleste
boligafdelingsrepræsentanter fortæller, at de har været tilskuere til legene, og at der
kommer mange beboere fra deres respektive afdelinger - undtagen de 2
grundejerforenings-repræsentanter. 2 afdelinger stiller med aktive hold. Højskolelederen siger at Naturlejren havde 20-25 overnattende gæster, og at den blev
brugt af mange gæster om dagen. Den kunne godt blive større, da der er god plads til 50
overnattende. Højskoleaftnerne er en aktivitet, som højskolen ikke prioriterer så højt,
fortæller højskolelederen, den fastholdes dog fordi det er en vigtig tradition for en
højskole. Der kommer ikke så mange, siger lederen, og ingen af de 8 adspurgte
afdelings-repræsentanter har været til en højskoleaften. Højskolens leder mener, at de lokale aktiviteter ikke er så tydelige i
aktivitetslisten, fordi de har fået Agenda centret. De samarbejder en del med Agenda
centret om miljøarbejde i de enkelte boligafdelinger. De 2 lejerbolig-repræsentanter
fortæller, at de har brugt højskolen, mens en tæt-lav boligrepræsentant har planer om
at bruge højskolen. De fleste af boligrepræsentanterne ved, hvad højskolen står for,
og hvad den kan tilbyde, selvom det er svært at skille den fra Agenda centret. Den kulturøkologiske årbog har 4 ud af 8 boligrepræsentanter læst i. Bogen fik en
flot anmeldelse i en landsdækkende avis, og de afdelingsrepræsentanter, der har brugt
den finder den meget anvendelig som inspiration for det lokale miljøarbejde. Om fremtiden fortælles at højskolen har fået bevilliget 200.000 kr. til en ny
medarbejder i 1998. De har erfaret, at mange er interesserede i miljøarbejdet i
Albertslund, og det vil de udbyde målrettede kurser til. Lederen siger, at de ikke har
udtænkt en samlet strategi, at det mere er et spørgsmål om det muliges kunst, det er
"prøv-fejl-metoden", som de bruger.
Vurdering af Kulturøkologisk højskole 1997Aktiviteter i 1997 Naturlejren har haft ca. 25 overnattende gæster, hvilket ikke er mange. Dog har den
haft flere gæster i dagtimerne, hvor daginstitutioner og andre har brugt den som
udflugtsmål. Det primære formål; at give naturoplevelser er lykkedes. Højskoleaftnerne har man haft svært at skaffe den fornødne interesse for, de har
først og fremmest henvendt sig til meget miljøinteresserede beboere. Det er en
tradition, som søges fastholdt trods en mindre interesse, dog er det ikke en aktivitet,
som højskolen bruger meget tid eller mange ressourcer på. Årbogen finder boligrepræsentanterne meget anvendelig, og den er god introduktion til
en lang række miljøemner, som umiddelbart er relevante for særligt interesserede i de
lokale boligområder. Rundvisninger, interview og møder har optaget en stor del af højskolelederens tid i
1997, hvilket ikke fremgår af ansøgningens arbejdsplan. I interviewet fortælles, at det
er et område, som højskolen vil satse meget mere på i 1998 i form af kurser, seminarer
og rundvisninger. Dels fordi der er en stor landsdækkende - og til dels international -
interesse for miljøarbejdet i Albertslund, og dels fordi at det er en måde at skaffe
driftsmidler til højskolen. Dette ser evalueringen som et udtryk for, at højskolen er
begyndt at tænke mere målrettet ved valget af sine aktiviteter. Målgrupper Afrapportering i forhold til ansøgning I ansøgningen står om højskolens formål at :"Det er den kulturelle
overbygning, højskolen især beskæftiger sig med". Det er normer, etik og moral,
som den sigter mod at påvirke. Højskolen har forsøgt mange fremgangsmåder, og den har
erfaret, at det er en vanskelig opgave.
Samlet vurderingHøjskolen skal være de lokale græsrødders
udviklings-afdeling, men i aktivitetslisten er det svært at finde mange
henvendelser til højskolen fra landsbyerne. Eller omvendt. At ændre normer, værdier og
etik er en svær og lang udviklings-proces også i Albertslund. På baggrund af
aktiviteterne i 1997 kan det virke som om, at det er vanskeligt for højskolen at finde
lokale arrangementer som appellerer til landsbyerne. Det kan hænge sammen med at Agenda
centret arbejder parallelt med højskolen, og at der allerede er mange aktiviteter i
kommunen. Af de 4 højt prioriterede indsatsområder: bydelslegene, naturlejren, højskoleaftner
og kulturøkologisk årbog, må bydelslegene siges umiddelbart at nå ud til flest
mennesker. Effekten er svær at måle, men det skønnes, at legene er en aktivitet, som
vil være med til langsomt at "udvikle nye normer, etik og moral", som det
hedder i højskolens målsætning. De 3 andre aktiviteter er rettet mod en mere snæver
målgruppe, som måske er "de allerede indforståede". Kulturøkologisk højskole formidler miljøarbejdet i kommunen til mange uden for
kommunen. Lige fra svenske og norske boligselskaber, til nationale universiteter, til
lokale Agenda grupper på Fyn og til den enkelte elev på den lokale lilleskole. Det er
på den ene side vigtigt at sprede "det gode budskab" til flest mulig, men det
kan også ses som et udtryk for en manglende prioritering. Man kan i 1998 se en tendens til en mere målrettet strategi, i form af planerne om
kurser, seminarer og rundvisninger. Den store landsdækkende, og til dels internationale
interesse, miljøarbejdet i kommunen har, vil højskolen nu delvis gøre til sin levevej.
At handle mere målrettet og vælge indsatsområder udfra en klar prioritering kan vise
sig at være en god og nødvendig strategi. Status efter 1998 må så vise om de
målrettede kurser var en aktivitet med den forventede appel. Kilder
Case 4: Økologiprojektet i Stenløse 1998Projektets titel og bevilling Kort om Projektet
Projektet har i 4 år arbejdet med praktiske demonstrationsprojekter indenfor de 4
prioriterede områder.
I Stenløse kommune er projektkoordinatorens formidlingsarbejde for nylig udskilt fra
"Afdelingen for Beskæftigelse" til et nyoprettet politikområde for
Miljø og bæredygtighed. Der er i foråret 1998 oprettet et Agenda 21 center,
hvor projektkoordinatoren er ansat i foreløbig 1 år.
Tematisk uddrag af interview med projektkoordinatoren og 2 miljøfamilierKoordinatoren fortæller, at de har specialiseret sig i undervisning
indenfor de 4 områder. I perioden er gennemført kursus for køkkenassistenter med 11
tilmeldte, og hun fortæller at der er en overvældende tilmelding til 5 dages studietur
til Slesvigland i maj 1998 vedrørende økologisk byggeri; de havde reserveret 27 pladser,
men der er 36 tilmeldte. "I februar havde jeg endvidere et kursus om
"Bæredygtig madlavning" med 16 tilmeldte fra hele landet". Nu er hun
ved at planlægge kurser for institutioner i Stenløse kommune, og de har erfaret en
stigende interesse fra plejehjem og rådhuset. Folkeparken kører fint siger koordinatoren. Det er et arbejdsløshedsprojekt, og det
går fint. Grønne markedsdage bliver ikke til noget i år, da de ikke har tid. Det er i
stedet "de 7 grønne familier", der har taget meget af hendes tid i perioden. Om de 7 miljøfamilier, og 40 andre familier på lidt lavere niveau, fortæller
koordinatoren, at de er valgt ud af 130 familier som meldte sig frivilligt for at blive en
af de 7 udvalgte. De 7 dyster nu om at blive kåret som den mest grønne familie. Det har
stor bevågenhed i hele kommunen, der er løbende artikler i lokalavisen. De havde et
arrangement om økologiske køkkenhaver for de 40 familier for nylig, men der var kun 5 af
dem som tilmeldte sig. Efter en annonce i lokalavisen for alle, er der dog tilmeldte nok
til to arrange-menter, så koordinatoren oplever ingen problemer med at skabe interesse
for deres aktiviteter. Om de 7 grønne familier siger hun dog også at "Jeg kan
mærke, at der er "ved at gå sommer i dem", det er også en meget uhomogen
gruppe, som er langt fra selvkørende". Om udviklingen generelt i projektet finder projektkoordi-natoren at: "Det har
udviklet sig på den måde, at det er blevet mere specialiseret. Fra at være skydning med
spredhagl, er det blevet til mere målrettede og kvalificerede kurser". Det er
blevet mere præcist i forhold til de målgrupper, de har valgt. Hun mener, at deres
tværfaglige tilgang og personlige faglige kompetence er vigtige årsager til, at de har
god kontakt med deres aktivi-teter: "Det med at beboerne skal ringe op til et
telefonnummer, tror jeg ikke meget på". Koordinatoren er lidt usikker på fremtiden. Fonden har opfordret dem til at søge en
Grøn Guide, og det vil de gøre i 1999. "Når vi ikke længere får penge fra
Fonden, så ved jeg ikke, hvad der vil ske. Jeg har svært ved at tro, at det kan blive
selvkørende". Kommunen, tror hun ikke, kan eller vil yde en basisbevilling, men
måske kan der også komme nogle midler fra kommunerne i Frederikssund-fingeren. Hun er nu
delvist ansat i kommunen, som Agenda-koordinator, og det er meningen at hun fysisk skal
placeres på rådhuset i nærmeste fremtid.
Vurdering af projektetLokale aktiviteter Økologiprojektet har afholdt forskellige foredrag for lokale borgere. Senest har der
været foredraget om økologiske køkkenhaver for de 40 miljø-interesserede familier,
hvoraf kun 5 tilmeldte sig. Mange andre tilmeldte sig via en annonce i lokal avisen, og
det tyder på at der generelt i kommunen er stor interesse for emnet, eller at projektet
har været gode til at profilere sig selv og skabe en god kontakt til kommunens borgere. Undervisning og kurser indenfor de 4 indsatsområder Målgruppe Afrapportering i forhold til ansøgning
Samlet vurderingAlt i alt virker det som om, at "Økologiprojektet i Stenløse"
har en god kontakt til lokalområdet, og at de har formået at profilere sig som en
kapacitet angående undervisning og know-how indenfor de 4 prioriterede områder. Dette er sket ved at specialisere sig, fokusere på udvalgte målgrupper og målrette
kurser indenfor de 4 kerneområder. Projektet har formået at forene en helhedsorienteret
og tværfaglig strategi med tilbud om aktiviteter, hvor de har stor faglig kompetence. Kilder
Evalueringens resultaterGenerelt om gruppe 5Det er evalueringens indtryk, at hovedparten af projekterne er forløbet,
eller kommet i gang, som det var hensigten i ansøgningen. De fleste af projekterne i gruppe 5 har en målsætning om at være katalysator for en
mere bæredygtig udvikling i lokalområdet eller på landsplan. Både de lokale og
landsdækkende projekter har typisk ansøgt om midler til at ansætte en
medarbejder/koordinator og etablere et center eller sekretariat. Den Grønne Fond har givet flest midler til projekter som organisatorisk kan betegnes
"semiprofessionelle". Ud af 57 projekter er det 34
"semiprofessionelle" projekter, som har fået støtte. Det er dobbelt så mange,
som antallet af amatør projekter. De enkelte projekters forløb afhænger af en lang række af overordnede og stedbundne
faktorer, såsom beboersammensætning, -interesse, personlige og faglige kvalifikationer,
valgte aktiviteter, evner til formidling, lokal kendskab og samarbejdspartnere og
individuelle og sociale normer og værdier. Det er faktorer, som hver for sig og i samspil
har haft afgørende betydning for projekternes forløb. Det betyder, at uddannelse af
projektkoordinatorerne, bl.a. indenfor kommunikation og formidling, er afgørende for
projekternes forløb.
De 3 cases over perioden 1996, 1997 og foråret 1998Man kan samlet konkludere, at alle 3 projekter har arbejdet seriøst med
at etablere lokale økologi-formidlingscentre. De har haft aktiviteter, som har opnået
stor interesse, ligesom de har haft tiltag uden den store opbakning. De 3 projekter har
erfaret, at opgaven er kompliceret, at der ikke findes én facitliste. For eksempel har
det, som mange troede oplagt ville være det centrale indhold i et lokalt center, åben
rådgivning, vist sig ikke at have den store interesse i lokal området. I 1996 er centrene etableret, de har gode netværk indbyrdes i hovedstadsregionen og er
i fuld gang med at skabe personkontakter i lokalområdet, men de har få henvendelser fra
lokale beboere. I 1997 blander man underholdning, oplevelser og miljø. Man får mange mennesker af
huse. Det gælder bydelslegene, Grønne markedsdage, Det Grønne Skue og ekskursion til
økologisk landmand fra Egebjerg. Som med det økologiske bydelsmarked i 1995, er
bydelslege, markedsdage, grønt skue og ekskursionen gode "situationer" til at
påvirke normer og vaner i en mere bæredygtig retning. I 1998 satser de 3 projekter på målrettede aktiviteter. Der bliver i højere grad
prioriteret og fokuseret på udvalgte målgrupper. Stenløse-projektet har i 1998 måske
fundet en god strategi for det lokale økologi-arbejde i form af de 7 miljøfamilier. Det
må tiden vise; det er endnu kun i opstartsfasen. I alle 3 projekter kan man i 1998 se en klar tendens til at opprioritere aktiviteter
rettet ud af lokalområdet. På den baggrund, må man umiddelbart konkludere for de 3
cases, at det lokale som udgangspunkt for byøkologi- og
Agenda-aktiviteter endnu ikke har vist det store potentiale. Om fremtiden må man forvente at Egebjerggård, som et "amatør" projekt,
ikke står så stærkt som de to andre. Når bevillingen slipper op, er der ikke gode
udsigter til at projektet kan fortsætte. Det hænger bl.a. sammen med at Ballerup kommune
ikke har påtaget sig en medspiller-rolle i tilstrækkelig grad. Det virker rimeligt at
Den Grønne Fond prioriterer "semiprofessionelle" projekter, da de på længere
sigt nok har en større chance for at klare sig uden Fondens midler. Den type projekter som er evalueret her, etablering af lokalt økologicenter,
sekretariatsdrift og løn til projektkoordinator, er i 1997, og bliver i 1998
efterhånden, afløst af grønne guider. Denne evaluering ser det som en god ide. Udbyttet
af arbejdet i de lokale centre kan være magert, som det er set her. Derfor er det vigtigt
at alle de lokale centre - i fremtiden grønne guider indgår i endnu tættere
netværk. Dels for at kunne supplere hinanden fagligt, men i lige så høj grad for at
udveksle erfaringer og arbejdsmetoder, da det er komplicerede problemstillinger man står
over for.
Anbefalinger til Den Grønne FondØkologi, byøkologi og Agenda 21 skal tage udgangspunkt i det lokale, det
stedbundne. Der vil alligevel blive givet en samlet anbefaling her. Baggrunden er, at de
lokale økologi-centre - primært i hovedstadsregionen - allerede i 1996 havde gode
netværk, og at de i en vis udstrækning, har bygget deres arbejde op på en fælles
basisviden, som efterfølgende er forsøgt tilpasset de respektive lokalområder. Sociale og psykologiske barrierer og potentialerDe lokale centre har afprøvet mange ideer, metoder og målgrupper, og
mange steder har de måttet erfare, at det er uhyre vanskeligt at komme igennem til de
enkelte beboere med aktiviteter og arrangementer, som man forestillede sig at mange ville
være interesserede i. Det er vigtigt, at påpege at centrenes aktiviteter i høj grad skal tage udgangspunkt
i levevilkårsforbedringer eller livskvalitet. Det er netop det man gør med bydelslegene
i Albertslund, Grønne markedsdage i Stenløse og ekskursion til økologisk landmand fra
Egebjerggård. Det er en motivationsfaktor, som man i højere grad skal have tænkt ind i
aktiviteterne. En anden vigtig faktor centrene må forholde sig til er, at deres aktiviteter griber
afgørende ind i en eksisterende socio-kulturelt ordnet virkelighed, og at det af mange
kan opleves som meget ubehageligt. Vi har alle sammen vores egne fasttømrede vaner,
normer og værdier. Så barrierer og potentialer handler også om alt muligt andet end
natur og miljø. En folkelig deltagelse, som er et af centrenes vigtigste mål,
forudsætter nærdemokratiske strukturer, sociale vilkår, kulturelle normer og subjektive
kompetencer, som i mange tilfælde ikke findes. Selvom de gør, har det vist sig at
processen i høj grad også afhænger af den mellemmenneskelige dynamik og af uudtalte
kulturelle normsæt. Den enkeltes motiv for aktiv deltagelse handler om mulighederne for
rare sociale sammenhænge, gruppesammenhold, fælles identitet, hurtige og synlige
resultater og anden rosende omtale. På den baggrund må det anbefales at centrene får
udviklet et endnu tættere samarbejde, for bl.a. gennem uddannnelse at udvikle strategier
og metoder til at kunne imødegå disse problemstillinger.
Strukturelle barrierer og potentialerDet man kan frygte er, at når den grønne guide-periode på 3 år
udløber, så vil det hele blive tabt på jorden. Kun et af de 3 evaluerede centre, tror
på en fremtid uden Den Grønne Fond. Det er højskolen i Albertslund som i 1998 har fået
kommunen til at bidrage med en basisbevilling på 250.000 kr. I Egebjerg tror man ikke, at
kommunen vil bevillige de fornødne midler. I grøn guide-perioden, hvor der resterer 2
år, giver Ballerup kommune 100.000 kr. årligt, men det gør de primært, fordi Fonden
forventer en lokal medfinanciering på 30%. Kommunen blander sig i øvrigt ikke i centrets
arbejde. I Stenløse tror man ikke, at det kan blive selvkørende, og slet ikke at
kommunen vil finansiere projektet. Finansiering af projekternes videre forløb vil de
fleste steder blive et stort problem. For at lokale økologi-formidlingscentre kan fungere optimalt, er det vigtigt at de
lokale myndigheder påtager sig en "dynamo-rolle", at de er med til at skabe de
fysiske rammer, finansierer kompetenceadgang og giver ressourcestøtte, som det f.eks. er
sket i Albertslund. Agenda 21 og byøkologi er gode muligheder for de lokale myndigheder
til at blive "med-spiller" i lokalområdet, og komme ud af sit image som
"kontrollant" eller "modspiller". Kommunerne skal dog fortsat påtage
sig et ansvar for at yde modspil og sørge for at de langsigtede målsætninger
overholdes.
Reference:Læssøe, J. (1995): Folkeoplysningen om bæredygtig udvikling i
90ernes Danmark. Miljø- og Energiministeriet. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||