Bilagsrapport til Evaluering af Den
Grønne Fond Kvalitativ projektevaluering Gruppe 4: Afholdelse af kurser, undervisningsforløb m.v.
Af Forsker, cand.hort. Marina Bergen Jensen og Seniorrådgiver, landskabsarkitekt Jens Ole Juul, Forskningscentret for Skov og Landskab
ForordDenne rapport indgår som et bilag til 1998-evalueringen af Den Grønne
Fond. Evalueringen, der er den første siden fondens oprettelse i 1994, forestås af
Statens Byggeforskningsinstitut, SBI, med bidrag fra eksterne samarbejdspartnere, herunder
Forskningscentret for Skov og Landskab, FSL. Nærværende rapport er udarbejdet af Marina
Bergen Jensen og Jens Ole Juul fra Afdeling for Park og Landskab, FSL. Rapporten udgør
den kvalitative evaluering af de projekter støttet af DGF som omhandler afholdelse af
kurser, undervisningsforløb, udarbejdelse af kursusmateriale m.v. Denne projektkategori
er benævnt Gruppe 4. IndledningI lov nr. 295 af 27. april 1994 Lov om Den Grønne Fond hedder
det, at fondens formål er at støtte initiativer, som har til formål at engagere
befolkningen i at fremme en miljøvenlig og økologisk udvikling. Evalueringen skal derfor
først og fremmest belyse hvorvidt de af Den Grønne Fond, DGF, støttede projekter har
ligget i forlængelse af dette formål. Det vil for det første sige, hvorvidt projekterne
har evnet at engagere befolkningen, og for det andet, om engagementet har
fremmet en miljøvenlig og økologisk udvikling. Disse spørgsmål vil blive
belyst ud fra dels det materiale, der findes om hvert enkelt projekt i DGFs arkiv,
og dels telefoninterviews med personer involveret i udvalgte projekter. Når der tegner
sig et billede af hvilke projekter, der har evnet at engagere befolkningen og
hvilke der ikke har, vil vi forsøge at identificere årsagerne hertil, og på baggrund
heraf anbefale evt. ændringer eller justeringer i bevillingspraksis hos DGFs
bestyrelse. Den Grønne Fond kan i dag søges af enkeltpersoner, sammenslutninger af personer og
private foreninger og organisationer i Danmark. Offentlige institutioner kan søge om
støtte til projekter der ligger ud over deres sædvanlige arbejdsopgaver.
Erhvervsvirksomheder kan ikke søge.
MetodeEvalueringen af Gruppe 4 består af en generel beskrivelse af samtlige
projekter og en mere indgående beskrivelse af udvalgte projekter i form af case-studier. Kriterier benyttet for generel beskrivelse Den generelle beskrivelse er baseret på projektindstillingsskemaer, og -
hvor de findes - projektafrapporteringsskemaer. Begge typer skemaer er udarbejdet i
forbindelse med sagsbehandlingen af en sekretær i DGF på baggrund af, henholdsvis
indsendt ansøgning og eventuel afrapportering. Den generelle beskrivelse består af en
oversigt over bevilgede beløb, samt en karakterisering af projektmagerne,
projektmodtagerne og projekternes miljøintention efter kriterierne defineret i Tabel 1.
Hvor et evt. afrapporteringsskema giver information om projektets evne til at
engagere befolkningen, f.eks. målt som deltagerantal, er dette fremhævet. Som det fremgår af Tabel 1, inddeles projektmagere i amatører, semiprofessionelle
og professionelle. Incitamentet hos projektmagere, der arbejder på ulønnet
basis (amatører) formodes primært at være interesse/bekymring for miljøet, mens
incitamentet hos semiprofessionelle og professionelle kan være bredere eller et andet,
f.eks. en erhvervsinteresse, eller en fritidsinteresse, der ikke er direkte knyttet til en
miljøinteresse-/bekymring. Inddelingen af projektmodtagere i tvungne og frivillige er speciel
for Gruppe 4, som er den eneste gruppe, hvor ikke alle modtagere er frivillige. Tvungne
modtagere er f.eks. elever i forskellige skoler, eller spejdere på sommerlejr, hvis
lærere/ledere har arrangeret projektet, og hvor eleverne/spejderne kommer fordi de i
almindelighed kommer på skolen, eller fordi de er spejdere. Tvangskriteriet skal ikke
opfattes negativt, blot er projektets måde at engagere befolkningen
karakteriseret herved. Blandt de frivillige modtagere skelnes som for
projektmodtagernes vedkommende mellem amatører, semiprofessionelle og
professionelle. Det vurderes også om modtagernes incitament til deltagelse alene er
interesse/bekymring for miljøet, eller om der kan være øvrige forhold, f.eks.
forventning om efterfølgende beskæftigelse, der spiller ind. Projekternes formidlingsform er beskrevet som enten konkret eller diffus.
Et projekt med en konkret formidlingsform tager et snævert miljømæssigt udgangspunkt,
mens projekter med en diffus formidlingsform behandler miljøspørgsmålene bredt.
Bygning af et rodzoneanlæg har en konkret formidlingsform, mens
folkeoplysning om miljø har en diffus formidlingsform. Den konkrete
formidlingsform kan også siges, at tage skarpt afsæt i modtagernes situation og
interesse, mens den diffuse formidlingsform i højere grad tager afsæt i miljøemnet. Det
er dog ikke altid simpelt at foretage denne inddeling, og ofte forekommer andre aspekter i
formidlingen at være lige så vigtige for evt. succes i engagementet af folk, f.eks. de
sociale rammer. Tabel 1: Kriterier anvendt til karakterisering af projekter.
Eftersom den generelle beskrivelse er baseret alene på de to førnævnte skemaer er
kriterieinddelingen naturligvis i høj grad baseret på skøn, hvorfor der tages forbehold
for eventuelle fejlskøn.
Fokus i case-studierProjekter til case-studie er udvalgt enten som eksemplariske projekter,
der er typiske for en undergruppe af projekter, eller som kritiske projekter. Et kritisk
projekt kan være et projekt med tilsyneladende vanskelige vilkår, som alligevel blev en
succes, og hvor det derfor kan forventes at andre projekter af samme type, men med mindre
vanskelige vilkår, også vil kunne lykkes. Eller omvendt kan et kritisk projekt være et,
hvor vilkårene ser optimale ud, men hvor projektet alligevel ikke blev en succes, hvorfor
projekter med mindre optimale vilkår nok heller ikke vil være en succes. I denne del af
evalueringen er der søgt efter årsager til eventuel succes eller fiasko, målt som
projektets evne til at engagere befolkningen. Det er endvidere forsøgt at få
information om eventuelle holdningspåvirkninger eller livsstilsændringer. Arbejdsmetoden
ved denne del af evalueringen har været telefoninterviews med projektmagere og
projektdeltagere. ResultaterOpkobling til kvantitativ AIM-analyse Bortset fra et fald i antallet af projekter inden for gruppen i 1995 synes der ikke at
være nogen markant udvikling; hverken i antal støttede projekter, eller
bevillingsstørrelse over de 4 år. Inden for Gruppe 4 mangler afrapporteringer for 6 projekter fra 1994, 1995 eller 1996,
hvilket svarer til bevillinger på kr. 467.000, eller ca. 15 % af de samlede bevillinger.
Af projekter støttet i 1997 mangler afrapporteringer for 7 projekter. Men i modsætning
til projekterne fra 1994-96 må disse projekter forventes fortsat at være i gang, eller
nyligt afsluttede. Gruppe 4 er endvidere karakteriseret ved at mindst 9 af de støttede projekter måtte
aflyses; som oftest pga. manglende tilmelding. Tabel 2: Oversigt over antal projekter, årlige bevillinger og variation heri, manglende afrapporteringer samt aflyste projekter. Tal i parantes referer til den berørte beløbsstørrelse.
Generel beskrivelsePå baggrund af projektmagernes organisering er de 49 projekter i Gruppe 4
inddelt i 9 undergrupper. Inden for hver undergruppe er projektmagere, projektmodtagere,
miljøintention og formidlingsmetode karakteriseret vha. kriterierne nævnt i Tabel 1.
Boksene indeholder en systematisk beskrivelse af samtlige projekter i undergruppen. HøjskolerUndergruppe 1 udgøres af højskoler, der karakteriseres som professionelle
projektmagere. To projekter henvendte sig til professionelle undervisere på
højskoler, ungdomsuddannelser og i oplysningsforbundene. Disse modtagere forventes at
have en miljømæssig interesse sidestillet med ønsket om virksomhedskonsolidering.
Projekterne skulle debattere mulighederne for at inddrage større miljøspørgsmål i
undervisningen, og kan derfor have tangeret det kulturkritiske. Eftersom
projekterne skulle munde ud i forslag til undervisningsemner, må udgangspunktet i
formidlingen siges at have været konkret, men med en diffus vinkel idet mange forskellige
emner skulle diskuteres. Det ene af disse projekter er ikke afrapporteret, mens det andet
måtte aflyses pga. manglende tilmelding. De 4 øvrige projekter henvendte sig til amatører,
der derfor må formodes primært at være modtagere via deres miljøinteresse/-bekymring.
Ét ikke afrapporteret projekt skulle uddanne folk til grøn- livsstil guide,
et andet bestod af en række grønne foredrag, der havde fra 10 til 50
deltagere, mens et tredje ikke afrapporteret skulle handle om Byen, naturen og
dig. Intentionen i disse 3 projekter formodes at være funktionalistisk,
men med en mulig kulturkritisk dimension, idet det ikke vides hvor dybtgående
livsstilsændringer/grønne tanker der skulle være eller blev debatteret. Det fjerde
projekt, der blev aflyst pga. manglende medfinansiering, havde den mest markante kulturkritiske
intention, idet kurset skulle omhandle grønne værdier i Øst og Vest og
involvere både danske og tjekkiske elever. Uddannelsescentre og oplysningsforbundUndergruppe 2 er Uddannelsescentre og oplysningsforbund, der betegnes professionelle
projektmagere. Fem af projekterne af de i alt 6 projekter henvendte sig til frivillige.
Det sjette projekt henvendte sig med et integreret sprog- og miljøkursus til flygtninge
og indvandrere, der derfor formodentlig var tvungne modtagere. Dette projekts
miljøintention karakteriseres som funktionalistisk. Udgangspunktet i
formidlingen antages at have været sprogundervisningen. Af de fem projekter henvendt til
frivillige amatører, retter det ene sig mod arbejdsledige (16 deltog), hvis
miljøinteresse derfor kan have været sidestillet ønsket om efterfølgende
beskæftigelse. Dette ene projekt var et kursus i miljø-formidling, der karakteriseres
som funktionalistisk. De fire øvrige henvendte sig til folk via disses primære
miljøinteresse. I et projekt, der var en kampagne for bæredygtig livsstil,
deltog 16 familier og 2 netværkskonsulenter blev uddannet; et andet om
folkeoplysning om miljø blev aflyst pga. for få tilmeldinger; hvilket også
gjaldt et projekt med titlen Økologi, for mennesket - for naturen; mens det
fjerde, der var et kursus i økologisk madlavning blev gennemført men med et
- til trods for omfattende annoncering - meget begrænset antal deltagere. Disse 4
projekter havde en overvejende funktionalistisk miljøintention. Mens kurset i
økologisk madlavning havde et meget konkret udgangspunkt, var de tre øvrige
mere diffuse. Udbydere af kurser i miljøledelse for arbejdsledigeUndergruppe 3 er udbydere af kurser i miljøledelse for arbejdsledige.
Projektmagerne i denne gruppe formodes at være semiprofessionelle og professionelle.
Modtagerne var i samtlige projekter arbejdsledige (amatører), hvis
miljøinteresse formodes at være sidestillet med ønsket om beskæftigelse. Tre af
projekterne sigtede på, at uddanne folk til ledelse/koordi-nering mv. af grønne
projekter, 2 heraf er ikke afrapporteret, mens det sidste havde 8 deltagere. Det fjerde
projekt var en studiekreds om miljø med 17-18 deltagere, mens det femte var en del af et
større kursus for arbejdsledige, og handlede om et samarbejde mellem kursisterne og
lokale beboere (amatører med primær miljøinteresse) om udarbejdelse af et
grønt katalog for en karré i lokalområdet (aflyst pga. manglende beboerinteresse).
Disse 5 projekters miljøintention formodes at have været funktionalistisk. Miljø- og energikontorer m.v.Undergruppe 4 består af Miljø- og energikontorer m.v. Disse
projektmagere betegnes som professionelle. Tre projekter var teoretisk/praktiske
kurser i bygning af rodzoneanlæg, under vejledning af Jørgen Løgstrup fra Dansk
Rodzoneteknik A/S. Der deltog fra 12 til 23 i rodzoneprojekterne. Deltagerne formodes at
være amatører med miljøinteresse/-bekymring og/eller et konkret behov for
spildevandshåndtering på deres ejendom. Rodzoneprojekter er funktionalistiske
med en konkret formidlingsform. Det fjerde projekt var en økostudietur til
udlandet med 32 deltagere fra M- & e. kontoret, samt andre lokale
miljøorganisationer. Modtagerne må således karakteriseres som amatører, men
med en stærk miljøinteresse. Det femte projekt, som er et 1-dages seminar om anvendelse
af vegetabilsk olie som brændstof, henvender sig til amatører med primær
miljøinteresse/-bekymring (endnu ikke afrapporteret). Bortset fra økostudieturen, var
miljøintentionen i projekterne funktionalistisk. Lokale miljøgrupper og -foreningerUndergruppe 5 er lokale miljøgrupper og -foreninger. Projektmagerne
formodes at være amatører, der henvender sig til amatører. Et projekt
var en inspirationstur til miljøprojekter i Århus med 12 deltagere, i et
andet blev der fremstillet en manual for udvikling af byhaver i København (solgt i mindst
800 exe.), et tredje var en foredragsrække om landbrugets fremtid (20-30 deltagere) og et
kursus i økologisk jordbrug (30 - 55 deltagere), det fjerde og femte drejede sig om et
sommerkursus for grønne familier, der dog blev aflyst på grund af manglende
tilmeldinger, og det sjette var et kursus om fødevarer arrangeret af og for Danmarks
Aktive Forbrugere (ikke afrapporteret). Miljøintentionen i projekterne skønnes at være
delvis funktionalistisk, delvis kulturkritisk. To af de afrapporterede
projekter synes at have haft succes, dels byhavemanualen, dels projektet om økologisk
landbrug. Mens en byhavemanual er noget meget konkret, kan kurset i økologisk landbrug
siges at være direkte anvendeligt for modtagerne. Projektmagere der henvender sig til børne- og ungdomsinstitutioner, folkeskoler, gymnasier og uddannelsesinstitutionerSelvom denne gruppe, undergruppe 6, er sammensat efter modtagerne, ligner
projektmagerne og deres organisering hinanden. Der er 11 projekter i gruppen, heraf var 3
rettet mod uddannelsessteder, 2 mod gymnasieklasser, 4 mod folkeskoleklasser og 2 mod
kommunale børne- og ungdomsinstitutioner. Samtlige projektmagere er professionelle
og samtlige modtagere er tvungne. Arkitektskolen stod bag et undervisningsforløb
omkring design og udvikling af miljøvenlige møbler, mens DesignSkolen stod bag to
undervisningsforløb, om design og udvikling af en økologisk tøjkollektion. Alle tre
projekter var ifølge afrapporteringerne store succeser med velbesøgte udstillinger m.v.
To af projekterne var organiseret af Amtsgymnasiet i Sønderborg og foregik med elever
herfra samt gymnasieelever fra andre nordiske lande. Emnet var miljøtilstanden i
Nordsøen. Disse projekter var ifølge eleverne en stor succes. Et igangværende projekt
involverer 100 afgangsklasser fra folkeskolen i et samarbejde med zimbabwianske
skoleelever om miljøspørgsmål. Dette projekt evalueres selvstændigt. Et andet
folkeskoleprojekt er Grønt flag - Grøn skole projektet forestået af Friluftsrådet. Det
tredje folkeskoleprojekt var en nordisk miljøfestival for 4. og 5. klasser med i alt ca.
300 deltagende. Det 4. folkeskoleprojekt var rettet mod 8-11 årige og var et
medspilsteater om miljø med i alt 32 deltagende skoleklasser. Projektmagerne bag de to
projekter der retter sig mod kommunale børneinstitutioner er kommunalt ansatte. Begge
projekter fokusere på indførelse af økologisk drift og småbørnspædagogik via
udarbejdelse af informations- og inspirationsmateriale. Miljøintentionerne i projekterne
formodes at være funktionalistiske. FritidsforeningerUndergruppe 7 består af fritidsforeninger. KFUM-spejderne har i
forbindelse med en serie sommerlejre afprøvet forskellige miljøløsninger til
hverdagsgøremål (multtoiletter, solfang-eranlæg, rodzoneanlæg, vindmøller, m.v.).
KFUM-projekt-magerne formodes at være amatører eller semiprofessionelle med
miljøinteresse sidestillet spejderinteressen, mens modtagerne er tvungne via
deres interesse for spejderarbejdet. Der var i følge afrapporteringen 200-500 deltagere
pr. uge i den pågældende sommer. Det andet projekt var forestået af en person fra Batik
og Stoftryklærernes Landsforening og handlede om Miljø og Stoftryk. Det vides ikke om
personen var lønnet. De 15 projektmodtagere formodes at være professionelle med
miljøinteresse sidestillet batik- og stoftrykinteressen. På grund af manglende
finansiering blev ingen af de to øvrige projekter gennemført. Bag det ene projekt stod
Landsforeningen Natur og Ungdom, der ville ansætte en person til at forestå et projekt
om Unge Miljøvogtere. Bag det andet stod Fyns 4H, der ville dyrke økologiske
haver med børn i etageejendomme. Projektmagerne betegnes i begge tilfælde som professionelle,
der henvendte sig til amatører. Projekternes miljøintention formodes at være funktionalistisk. EnkeltpersonerUndergruppe 8 består af 2 enkeltpersoner, en biolog og en agronom. De
betegnes som semiprofessionelle projektmagere. Biologen forsøgte, at opstarte
landsdækkende kursusaktivitet om vandløbspleje for medlemmer af Dansk
Sportsfisker-forbund og Ferskvandsfiskeriforeningen, men projektet blev aflyst pga.
manglende tilmelding. Projektmodtagerne karakteriseres som amatører med
miljøinteresse sidestillet interessen for lystfiskeri. Agronomen har opstartet et kursus
for kvinder med indvandrer- eller flygtningebaggrund om miljørigtig husholdning.
Projektmodtagerne er således amatører med primær miljøinteresse. Dette
projekt er endnu ikke afrapporteret. Miljøintentionen i begge projekter betegnes som funktionalistisk. Andre projektmagereUndergruppe 9 er restgruppen. Der er 4 projekter i denne gruppe. Nordisk
Organisasjon for Lerjordsbyggeri, der søgte om støtte til udgivelse af bog om
lerjordsbyggeri, betegnes som en semiprofessionelle med primær miljøinteresse.
Projektet blev ikke gennemført, muligvis pga. stort nedslag i bevilget beløb i f.t.
ansøgt. Modtagerne formodes at være amatører med primær miljøinteresse og
evt. behov for en bygning. Miljøintentionen karakteriseres som funktionalistisk,
omen lerjordshuse kan virke kulturprovokerende. Et andet og iflg.
arrangørerne vellykket projekt var en konference om økologisk kantinedrift arrangeret af
og for Kooperativt Medlems Service. Det vil sige professionelle projektmagere og
modtagere med miljøinteresse sidestillet erhvervsinteresse. Miljøintentionen
var funktionalistisk. Et tredje, endnu ikke afrapporteret projekt var et
minikursus om mekanisk ukrudtsbekæmpelse og nicheproduktion af økologiske grøntsager
arrangeret af Bornholmske Husmandsforeninger for dens medlemmer. Dvs. professionelle
projektmagere og -modtagere med miljøinteresse sidestillet erhvervsinteresse. Det fjerde
arrangement blev afholdt på Kulturcentret Tuskær, og var dels tænkt som 2 ugekurser om
økologi og madvarer, dels som et åbent-hus arrangement om økologisk mad og foredrag.
Kun åbent-hus arrangementet blev gennemført, og havde omkring 1000 besøgende. Det vil
sige professionelle projektmagere, der henvender sig til amatører med
et konkret emne. Case-studierDer er udvalgt i alt 6 projekter til case-studier. Begrundelsen for
udvælgelsen fremgår af projektkarakteristikken for de enkelte cases. De interviewede
personer er refereret så ordret som muligt. Case beskrivelserCase 1: AOF-Rønde: Handlingsorienteret kampagne for bæredygtig livsstil i Rønde KommuneProjektbeskrivelse: Undervisning af netværkskonsulenter
for Grøn Livsstil-husholdninger. To konsulenter blev oplært, og i alt 16
familier deltog. DGF støttede projektet med det ansøgte beløb på kr. 24.500. Case 2: Pegasus: Afholdelse af tværgående økologikursus Projektbeskrivelse: 13-ugers kursus for ledige
ACere i udvikling, ledelse og koordinering af grønne initiativer regionalt,
kommunalt og lokalt. 8 deltagere (15 tilmeldte). 38% efterfølgende beskæftigelse.
Støttet af DGF med 100.000, svarende til halvdelen af det ansøgte beløb. Case 3: Vendsyssels Miljø- og energikontor: Kursus i bygning af rodzoneanlægProjektbeskrivelse: To-dages praktisk kursus + optagelse
af videofilm (sendt til DR-TV-åben). 13 deltagere. Omtalt i lokalaviser + Ålborg
Stiftstidende. Støttet af DGF med det ansøgte beløb på kr. 16.200. Case 4: Kolding Miljøgruppe: Inspirationstur til miljøprojekter i Århus, Hjortshøj og LadingProjektbeskrivelse: En-dags bustur. Annoncering via
idrætsforeninger, daghøjskoler, lokalradio. 12 deltagere. Støttet af DGF med det
ansøgte beløb på kr. 6.500. Case 5: Økologisk Oplysnings Forbund: Udvikling af undervisningstilbud om omlægning til økologisk fødevareforbrug og køkkendrift Projektbeskrivelse: Undervisningsplan + -materiale +
opbygning af administration. I løbet af første _-år af 1996: undervisningsprogram
udarbejdet + manual for økologisk køkken + kursusmappe for institutioner i Albertslund.
Evalueringsdag med involverede madmødre planlagt. Støttet af DGF med det ansøgte beløb
på kr. 460.000. Case 6: Mehrnaz Davanlou: Afholdelse af kurset Involver indvandrerne i miljøplanenProjektbeskrivelse: Tilskud til opstart af 14-dages
kurser med 2 hold á 10 indvandrerkvinder om miljømærkning, husholdningernes forurenende
effekt, vandforbrug, affaldssortering m.v. Også ekskursion. Undervisningen varetages af
kvinder, bl.a. MD, der er agronom fra Landbohøjskolen, men oprindeligt kommer fra Iran.
Støttet af DGF med kr. 23.500, der er det beløb MD ansøgte om i anden omgang. Evalueringens resultaterGenerel beskrivelseDen Grønne Fond har i perioden 1994 til og med 1997 støttet 49 projekter
inden for kategorien undervisning, kurser, foredrag, m.v. med et samlet beløb på omkring
kr. 3.5 mill. Nærværende gennemgang giver det overordnede indtryk, at projekternes
formål generelt er i overensstemmelse med formålet for Den Grønne Fond. De fleste
projekter formidler baggrundsviden og/eller argumenter for miljøvenlige teknologier og
vaner. Kun få projekter tangerer egentlige kulturkritiske spørgsmål. Der er stor
forskel på de enkelte projekters evne til at engagere befolkningen. Resultater af evaluering af caseslandt de projekter der forsøgte, at formidle generel (diffus) miljøviden
til almindelige lysegrønne folk alene via en evt. interesse eller bekymring
for miljøet blev kun få en succes. Som eksempler på begrænsede succeser kan nævnes
Case 1 og Case 4, samt 7 af de 10 aflyste projekter. En medvirkende årsag hertil er iflg.
Hr. Rode-Møller, Case 1, at man som projektmodtager prioriterer andre fritidsaktiviteter
højere. Michael Betzer fra Kolding Miljøgruppe, Case 4, anfører at en forudsætning for
at involvere sig i miljøspørgsmål er, at man har indflydelse på forholdene. Begge
udtalelser synes at udtrykke en magtesløshed i forhold til de overordnede brede (diffuse)
miljøspørgsmål. Ved at gøre formidlingen mere konkret og målrettet i forhold til modtagergruppen,
desto lettere ser det ud til, at folk kan engageres. Som eksempler herpå kan nævnes Case
3 og de øvrige kurser i bygning af rodzoneanlæg, samt f.eks. batik og stoftryklærernes
kursus i stoftryk og miljø, eller Kooperativt Medlems Service konference for egne
medlemmer om økologisk kantinedrift. Forklaringen på den større grad af succes er nok
først og fremmest, at modtagerne umiddelbart kan overføre den tilegnede viden til egne
forhold eller interesser. Det spiller tilsyneladende også en rolle, at den snævre
modtagerkreds giver social tryghed. Således siger Svend Christiansen, Case 3, om de andre
deltagere på rodzoneanlægskurset: Det var ikke ene miljøflippere. Samtidig
med at formidlingen gøres mere snæver, indsnævres modtagerkredsen tilsvarende. Til
gengæld er det sandsynligt at deltagerne bliver gode og respekterede
ambassadører for miljøsagen, fordi de bringer den tilegnede viden og
holdning med hjem til egne rækker. Case 6 bør fremhæves som et eksempel der skiller sig positivt ud. Projektet handler
om formidling af generel miljøviden, og modtagerne er frivillige amatører, dvs. folk
engageres alene via deres interesse/bekymring for miljøet. Men som noget særligt er
formidlingsformen nøje tilpasset målgruppen. Case 6 kan derfor ses som et projekt, der
formår at gøre de brede (diffuse) miljøspørgsmål nærværende og dermed
betydningsfulde for modtagerne. Ifølge projektmodtager Zahra er de sociale rammer
afgørende, fordi de skaber den nødvendige tryghed til, at fremføre egne holdninger og
spørgsmål. For at få den type projekter gennemført succesfuldt synes det dermed
afgørende, at såvel faglige som sociale rammer er i orden. Ses der på gruppen af projekter der engagerede befolkningen ved at
henvende sig til såkaldte tvungne modtagere er det påfaldende, at de alle
tilsyneladende var yderst vellykkede. Det gælder f.eks. begge arrangementer på
Sønderborg Amtsgymnasium, DesignSkolens og Arkitektskolens kurser, samt medspilsteateret
for 8-11 årige. I Case nr. 5 er spørgsmålet om tvang forfulgt. Madmor Mona
Meyer fortæller, at hun var meget skeptisk i starten og derfor negativ men, at hendes
skepsis gradvist blev vendt i løbet af undervisningsperioden, efterhånden som hun fik
større indsigt. I dag er hun varm fortaler for omlægning til økologisk køkkendrift.
Det fremhæves som vigtigt, at man som tvungen modtager bliver inddraget så
meget som muligt og så tidligt som muligt i projektforløbet. Som argument for at støtte
projekter med tvungne modtagere er dels at disse projekter har været
vellykkede, dels at de i de fleste tilfælde har haft en stor målgruppe. Ifølge Case 5
har metoden desuden været i stand til, at føre modtagerne positivt igennem en proces,
der har betydet holdningsændring.
Anbefalinger til Den Grønne FondFonden bør være opmærksom på, at egentlige kulturkritiske spørgsmål
er en mangelvare i udbudet af undervisning, kurser m.v. Hvordan befolkningen engageres til
at tage del i denne debat, kan der på baggrund af den gennemførte evaluering ikke
anbefales om. Projektmagere fra fritidsforeninger eller andre grupper, hvor gruppens formål ikke
først og fremmest er miljømæssige spørgsmål, forventes at være gode
ambassadører for miljøsagen. Begrundelsen herfor er, at projektmagere og
projektmodtagere i forvejen har fælles værdier og holdninger og derfor er villige til at
lytte og diskutere. Problemet med frelstheden, som Søren Bo Saxtorp omtaler i
Case 2, undgås. Projekterne har en snæver målgruppe, men til gengæld ser de ud til at
være sikre succeser. Projekter, der forsøger at formidle miljøviden bredt på det funktionalistiske plan
og som forventer, at modtagerne tiltrækkes alene via deres bekymring/interesse for
miljøet, har ringe vilkår. Bevillinger til sådanne projekter bør derfor overvejes
nøje. Dels for projektmagernes egen skyld, dels af hensyn til den generelle respekt for
miljøsagen. At de mange projekter med tvungne modtagere har så stor succes, både
ifølge projektmagere og -modtagere bør give stof til eftertanke. Måske finder mange, at
miljøspørgsmål er lidt kedelige, eller måske er det vanskeligt ved egen kraft at gå
igennem en omstillingsproces. Samtidig kan der ligge en vigtig signalværdi i, at
ledere/lærere/politikere tager spørgsmålet op og stiller krav på området.
ReferenceLæssøe, J. 1995. Borgerinddragelse: Mellem åbenhed og styring. I Poul
Lübcke (red.) Miljøet, markedet og velfærdsstaten. Fremad. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||