Hvert interview med slutbrugere har varet 20 til 40 minutter.
Case beskrivelser
Case 1: Gratis uddeling af tidsskriftet Praktisk Økologi
Baggrund og formål
Foreningen Praktisk Økologi kunne i 1995 se frem til en meget aktiv sæson i
1995/1996. Der ville derfor være gode muligheder for at sprede oplysningsmateriale til
flere end man normalt ville komme i kontakt med. Derfor ansøgte man om støtte til
trykning af 3 numre af tidsskriftet, til gratis uddeling, i alt 4.500 stk., dvs. 1.500
stk. af hvert nummer. Ansøgningens beløb (ca. 14.000 kr.) blev bevilget.
Foreningen startede i 1988 og har toppet nu med ca. 3.000 medlemmer, efter at have ligget
på omkring 2.500 medlemmer.
Bladet blev førhen trykt i 3.000 eksemplarer 6 gange årligt, i alt 18.000 eksemplarer.
Som følge af medlemstilgang er oplaget nu 3.500 eksemplarer 6 gange årligt, i alt
21.000 eksemplarer.
Projektets gennemførelse
Af interviewet med ansøgeren, formanden for foreningen, fremgår det at projekt
blev gennemført i overensstemmelse med ansøgningen. Der var ikke lavet noget specielt
ved de tre numre og udgifterne gik alene til trykkeomkostninger.
De i alt 4.500 numre blev uddelt ved bl.a. arrangement i Forum (ca. 1.000 eks.), i Den
Økologiske Have (ca. 1.500 eks.), 3-400 ved Grønt Landsskue (i Randers). Herudover er
der delt ud til mange andre mindre arrangementer, f.eks. uddelt til forbipasserende i
forbindelse med et arrangement på Nikolaj Torv i København. Også andre grønne
foreninger har fået frinumre til uddeling på deres egne arrangementer.
Modtagere
En del af disse arrangementer henvender sig især til folk, der allerede har en
grøn indstilling, men f.eks. arrangementet i Forum og uddelingen på Nikolaj Plads har
haft en bred berøringsflade. Generelt er der blevet taget meget godt imod frinumrene.
Man har ikke henvendt sig til kommuner eller andre professionelle inden for det
grønne område. Men senere i forbindelse med Agenda 21 arbejdet i kommunerne har man
fået mange henvendelser fra kommunale aktører.
Effekter
Man kom et skridt længere ud end man ellers ville have gjort og det var måske
medvirkende til tilgangen af nye medlemmer. Frinumrene var også et plus i samarbejdet med
andre grønne foreninger. Interview med to der meldte sig ind i foreningen efter de havde
fået et frinummer, bekræfter at bladet spiller en vigtig rolle i deres medlemskab; det
fulgte så at sige med abonnementet.
Det er foreningens egen opfattelse at bladet det trykte medie er velegnet,
fordi læserne kan tænke videre, trække det frem igen, etc. Det er altså vigtigt at man
"får noget i hånden".
De to interview med medlemmer bestyrker foreningens egen opfattelse af, at bladet giver
adgang til specifikke informationer om økologiske løsninger, som direkte kan omsættes i
praksis. Her betyder det altså både ændring af miljøadfærd og
miljøbelastning. Interviewene bestyrker også opfattelsen af, at bladene er let
læselige. De ideologiske budskaber skal man imidlertid være varsomme med, som det siges
i et af læserinterviewene.
Effekter hos ansøger
Projektet var ikke blevet gennemført uden støtte fra Fonden. For foreningen har
støtten dels været medvirkende til den fremgang man har oplevet i medlemsantallet, dels
bidraget til gode relationer til andre grønne foreninger i og med, at man havde noget at
tilbyde dem.
Foreningen har også søgt Den Grønne Fond om støtte til udarbejdelse af en hjemmeside
på Internettet, men fik afslag. Man har nu selv fået udarbejdet en side. Det fremhæves
at en del af indmeldelserne nu kommer direkte via den elektroniske side. Især yngre
mennesker, et segment man tidligere havde svært ved at nå.
Case 2: Annoncekampagne og støtte til omlægning af Noah
Tidsskrift
Baggrund og formål
Baggrunden var, at Noah ønskede at starte et nyt miljøtidsskrift i stedet for
det gamle, Noah-bladet, der havde været medlemsblad for Noah og som havde knap 1000
abonnenter.
Ansøgningen formål var dels tilskud til mertryk af 4 numre (1 årgang) til gratis
uddeling, dels til reklamekampagne med annoncer i fagtidsskrifter og udvalgte dagblade,
med foldere og plakater. Man søgte om 120.000 kr. (30.000 til gratis uddeling, 90.000 til
reklamekampagne), som man fik.
Det var intentionen, at nå op 2.750 abonnenter, hvilket ville gøre bladet selvkørende,
med en lønnet redaktionssekretær. Det var endvidere intentionen, at få et blad der
rettede sig mindre mod en indforstået medlemsskare, end det hidtidige Noah-blad og mere
mod den uddannede læser i studie- og professionelle miljøer. Et seriøst blad med
artikler der var mere veldokumenterede og gennemarbejdede end i det tidligere blad. Et
blad skrevet af fagfolk, men ikke et fagblad, som det udtrykkes af redaktionen.
Gennemførelse
Af interview med de to daværende redaktører fremgår det, at planen var, at
bladet skulle udkomme forsommeren 1995. Første nummer udkom juni, tyveri af
computerudstyr forsinkede de efterfølgende numre, der udkom oktober 1995, januar 1996 og
marts 1996. Inden bladet kom på gaden blev navnet ændret fra Ravage til Miljøsk, som
det hedder i dag.
Midlerne blev som planlagt brugt til plakater til opsætning på højere læreanstalter,
biblioteker, gymnasier, til foldere, til gratis numre og til annonceringer i fagblade og
dagspresse.
Selve bladomlægningen forløb som planlagt, men det viste sig efterfølgende dog
vanskeligt at finde forfattere til artikler i bladet. De kom ikke af sig selv, som man
havde forestillet sig - men skulle opfordres. Et slidsomt arbejde for redaktøren.
I interviewene omtales omlægningen som en succes. Det oplyses, at man var nede på
omkring 6 - 700 abonnenter, men at man efterhånden kom op på 1300 - 1400 abonnenter. I
flg. afrapporteringsskemaet var abonnementstallene i september 1996: 1188, fordelt med 842
private og 346 institutioner, hvilket var tilstrækkeligt til at bladet var selvkørende,
men uden den lønnede redaktionssekretær, man havde sigtet mod. Den betydelige væksts i
antal abonnenter, vurderes i interviewene til dels at stamme fra kampagnen - dels at det
nye blad selv havde appel til nye læsere. Det oplyses endvidere, at mange biblioteker
benyttede omlægningen til at kvitte bladet. Det havde man ikke regnet med. Bibliotekerne
udgjorde ca. en tredjedel af abonnenterne. På bagkant kan redaktørerne også konstatere,
at annoncering i dagspresse gav mindre end annoncering i fagblade.
Modtagere
Læserne findes især i studiemiljøer omkring universiteter og højere
læreranstalter. Måske også lidt i gymnasieskolen. Ved relanceringen tog man
diskussionen om læsere op, og man blev klar over, at det var den "uddannede"
læser - og ikke den brede offentlighed man især ville skrive for.
Noah-bladet havde været oppe på 4.500 læsere. Den gang var situationen en ganske anden.
Man havde stort set monopol. Da redaktørerne kom med for ti år siden var antallet af
abonnenter 2.500. Senere er der kommet flere blade, bl.a. Global Økologi. I dag er det
meget svært at finde et tilstrækkeligt antal læsere.
Redaktionen har rettet henvendelse til Global Økologi og SALT om evt. samarbejde, men der
har ikke været nogen reaktion.
Vi har efterfølgende fået oplyst fra et bibliotek i en af Københavns nordlige
forstæder, der abonnerede på Noah-bladet og fortsat abonnere på Miljøsk, at bladet har
meget få læsere. Siden fremkomsten i juni 1995 har der været 11 udlån. Der foreligger
ikke statistik om udlån på Noah-bladet, men det oplyses, at det også var meget lavt.
Effekter
Det er ansøgerens vurdering, at bladet har haft en vigtig funktion ved, at
bringe emner på den offentlige dagsorden fx vedr. trafik - og østrogen. Bladet spiller
også en vigtig rolle som en slags hukommelse. Mange dagblade, radio og tv tager aktuelt
stof op. Men det er dagsaktuelle nyheder, der ofte behandles overfladisk og flygtigt.
Miljøsk fastholder temaerne. Det er ansøgers vurdering, at der nok er mere behov for
informationer end for holdningstilkendegivelser.
Internt i NOAH spiller tidsskriftet en stor rolle især efter, at forlaget er gået på
stand by.
Effekter hos ansøger
Man kom altså ikke op på de godt 2.000 abonnenter, man selv vurderede ville
være nødvendige, hvis bladet skulle køre uden for store vanskeligheder. Men man kom
lettere gennem en omlægning og formåede, at vende den nedadgående kurve for antallet af
abonnenter. I hvert fald har støtten betydet, at bladet har kørt med en rimelig
lancering i 3 år.
For aktørerne har støtten betydet, at der pludselig var 1 - 11/2 år, hvor man var
ansvarlig overfor DGF. Man blev også klogere: det er meget vanskeligt at markedsføre et
tidsskrift indenfor dette felt. Set i bakspejlet siger man selv, at man skulle have været
mere målrettet i kampagnen.
Redaktørerne stiller spørgsmålet om der er græsrødder nok til en fortsættelse. Man
er helt afhængig af gratis arbejdskraft. Der er nu sket et skift i redaktionen, fordi den
ene af de to daværende redaktører har skiftet arbejdsplads. Men man ønsker ikke støtte
til en professionel redaktør (journalist, lay-out etc.), idet man så let ville komme til
at prioritere nyhedsværdien - den gode historie - frem for indholdet. Derimod
vil man fortsat gerne have råd til en sekretær; i dag bruger man militærnægtere til
sekretærarbejdet.
Omlægningen ville nok være blevet gennemført selv uden støtte for DGF.
Man karakteriserer samarbejdet som godt. Der var rimeligt frie tøjler - og samtidigt en
god og effektiv styring. Hvis man kom med gode argumenter var det ok med ændringer.
Redaktionen på Miljøsk har ikke søgt om støtte til andre projekter hos DGF, men Noah (
som Miljøsk er en del af ) har fået støtte til flere projekter indenfor andre områder.
Case 3: Vejledning om bedre miljø og mere natur på
offentlige arealer
Baggrund og formål
Projektet er gennemført i 1994-95 af ansøger, der er uddannet biolog, og til
dagligt ansat i Fyns Amt. Formålet med projektet var, at udarbejde en vejledning i form
af en håndbog, der beskriver hvorledes grønne arealer kan drives uden anvendelse af
sprøjtemidler og kunstgødning.
Gennemførelse
Projektet blev gennemført indenfor tidsrammen og har ifølge ansøger indfriet
alle formelle og personlige målsætninger. I bogen bliver beskrevet hvorledes grønne
arealer i åben land og byer kan plejes miljørigtigt, og hvordan man kan gøre arealerne
attraktive for fugle og dyr. Derudover indeholder bogen en række anvisninger til hvordan
omlægningen gribes an, hvem der skal involveres, efteruddannelsesbehov af medarbejdere
samt økonomiske aspekter. Bogen indeholder desuden baggrundsviden og eksempler på
hvorfor og hvordan der kan skabes et bedre miljø på offentlige arealer. Bogen er rigt
illustreret med billeder, som visualisere hvordan grønne arealer kan tage sig ud, når de
plejes miljørigtigt. Det har været en fordel, at ansøger har brugt sin mand som
fotograf på projektet, idet arbejdet med billedsiden har krævet høj grad af
fleksibilitet.
Bogen er indtil i dag udkommet i 7.500 eksemplarer. Det oprindelige oplag var på 2.500,
men efterspørgslen har vist sig at være større end forventet.
Den Grønne Fond har støttet projektet i 1994 med 246.000 kr., derudover har
miljøstyrelsen bevilget penge til genoptryk af bogen.
Modtagere
Målgruppen er professionelle planlæggere i amt og kommuner, samt grønne
organisationer som arbejder med naturfredning. Sigtet mod en bestemt målgruppe er helt
bevidst fra ansøgers side, idet hun mener, at netop dette segment er det rette i forhold
til at bearbejde holdninger og frembringe konkrete miljøforbedringer. Dette mener hun er
lykkedes, bogen har skabt dialog og har også skabt konkrete forandringer i måden at
pleje offentlige arealer. Forfatteren til bogen har oplevet en massiv opmærksomhed, og
har haft svært ved at nå ud til alle som har ønsket hende som oplægsholder. Det være
sig kommunale forvaltninger som naturfredningsforeninger.
Effekter
Effekter
Hovedsigtet med bogen var, ifølge ansøgeren, at ændre udsagnet "det kan
ikke lade sig gøre" til "det kan godt lade sig gøre". Igennem interview
med læsere/brugere af bogen må det konstateres, at den målsætning er nået.
Eksempelvis har Odense kommune, med udgangspunkt i bogen, ændret deres praksis for
slåning af grøfter, til glæde for flora og dyr. Bogen blev først og fremmest brugt til
at ændre holdninger til miljøet. Brugeren mener selv, at man på baggrund af bogen har
bevæget sig hen imod en mere biologisk forståelse af de grønne arealer i kommunen.
Derudover har bogen inspireret til at nedsætte en gruppe, der arbejder bevidst med den
grønne forståelse af miljøet. I den forbindelse har man i Odense kommune haft
forfatteren ude og fortælle om tankerne bag bogen. Bogens gennemslagskraft bliver både
af brugere og forfatter forklaret ved dens brug af konkrete erfaringer på hvordan, man
kan holde offentlige arealer uden brug af sprøjtegift og andre konventionelle metoder
(eksempelvis slåning af grøfter mv.). En anden forklaring kan være de mange billeder,
som visualisere hvordan eksempelvis en grøft kan tage sig ud, hvis man tænker på
miljørigtige løsninger. Bogen har, som en af brugerne udtrykker det, åbnet en anden
verden, hvor man ser med miljøbiologens øjne på sine kommunale arealer.
Et andet vigtig kriterium for bogens succesfulde gennemslag er ifølge forfatteren
timingen. For det første er der generelt kommet mere fokus på miljøet specielt i de
offentlige institutioner, og for det andet var der, da bogen blev udgivet, også en række
andre initiativer blandt andet fra SiD, som matchede bogens holdninger.
En vigtig pointe er, at bogen ikke kun har forsøgt at forholde sig praktisk til
miljøproblemstillingen men, at den også bevidst forsøger at forhold sig
holdningsmæssigt til miljøet. Dette ser på baggrund af interview med brugere ud til
også at være lykkedes. Hvis man vurdere udfra oplaget, så har også andre målgrupper
haft gavn af bogen, hvilket stemmer overens med forfatterens målsætning om, at ramme så
bredt som muligt. Det har dog ikke været muligt at opspore en bruger udenfor den
oprindelige målgruppe.
Effekter hos ansøger
Det har for ansøger været en god erfaring, at det kan lade sig gøre, at skrive
en bog som både forholder sig praktisk fagligt og diskursivt til emnet. Projektet var
ikke blevet gennemført uden støtte fra Den Grønne Fond.
Ansøgeren har været tilfreds med sagsbehandlingen hos Den Grønne Fond, og glæder sig
især over en god dialog i forbindelse med skrivning af ansøgning, samt DGFs
villighed til slutteligt at yde fuld økonomisk dækning.
Case 4: Opfølgning på Rio-konferencen for folkeskolens
ældste klasser
Baggrund og formål
Mellemfolkeligt samvirke ansøgte i 1994 om 60.000 kr. til udarbejdelsen af nogle
"SOS-kasser" med undervisningsmateriale om Rio-deklarationen, Agenda 21 og
konventionerne om biodiversitet, skove og klima. Den Grønne Fond har bevilget 40.000, som
skulle bruges på at nedsætte stk. prisen på de i alt 50 kasser som blev produceret.
Derudover har MS opnået støtte fra en række andre fonde og tilskudsordninger. Det
samlede budget var på i alt 266.000 kr.
En SOS kasse består af en billedserie på 80 fotos/dias. 10 stk. farveoverheads,
lærervejledning, samt 4 bøger (Agenda 21, SOS Redningsaktion jorden, Skrot up en
action guide, GAIA Det globale miljøatlas. SOS kassen var først og fremmest ment som et
undervisningssupplement til projektopgaver om miljø.
Gennemførelse
Projektet er gennemført til fulde, men MS ville gerne havde haft midler til en
evaluering, ikke mindst fordi det for MS var en utraditionel måde, at lave
undervisningsmaterialer på. Alle kasserne er i dag solgt, og det er hovedsageligt
amtscentraler fordelt over hele landet, som har aftaget kasserne. Det har ifølge MS
været en lærerig proces, at lave denne type materiale og man har mod på igen, at sende
en ansøgning til et lignende projekt.
Modtagere
At have de unge som målgruppe er tilgengæld ikke nyt for MS, der tidligere har
lavet et ungdomsmagasin om miljø. Det nye var, at man rettede kampagnen imod
undervisningen i folkeskolen, med særligt øje på projektarbejdet. Med hensyn til
påvirkning af målgruppen, så er det MS opfattelse, at det er sammenhængen mellem
forbrug og miljø, der fungerer som en rød tråd igennem materialet og følgelig er med
til, at øge de unges bevidsthed om konsekvenserne af forbrug. Et eksempel er, at man i
materialet opfordre de unge til, at udregne skolens ressourceforbrug af papir, vand,
energi og så videre. Derudover er den massive brug af billeder bevidst med henblik på at
fange de unges opmærksomhed.
Undervisere er en anden vigtig målgruppen for projektet, og her virker det som om, at
man ikke i tilstrækkelig grad har målrettede materialet. En rundspørge hos to
amtscentraler viser, at SOS kasserne ikke har haft den succes som udlånsmateriale, som
det umiddelbart kunne forventes. Dette blev ikke direkte nævnt af MS, men omvendt var man
klar over, at nogle lærer fandt materialet svært tilgængeligt. Det skyldes ifølge MS,
at det er et materiale som er meget åbent, forstået på den måde, at det ikke er et
lineært og stramt undervisningsprogram materialet lægger op til, at den enkelte lærer
selv former undervisningens forløb.
Effekter
MS har lavet et projekt hvor formidlingsformen og den primære målgruppe,
hænger godt sammen. Projektarbejdet er en mere og mere udbredt undervisningsform, og
aktiveringen af de unge gennem indsamling af informationer om ressource forbruget i det
nære er en god idé. Dermed kan materialet have en direkte effekt i adfærden hos de som
bruger materialet. Brugen af billeder egner sig derudover som et godt udgangspunkt for en
skriveproces i projektarbejdet.
At kasserne er udsolgt burde indikere, at projektet har haft en god miljøeffekt, men
som nævnt tidligere så tyder det på at man ikke helt har ramt den målgruppe, som skal
formidle projektet det sidste stykke vej ud til de unge. Det er vigtig at nævne, at MS
selv har gjort sig denne erfaring og man må formode, at man i lignede projekter fremover,
er mere opmærksomme på denne målgruppe, ikke mindst fordi, det er underviseren som
suverænt afgøre om materialet nogensinde når ud til den primære målgruppe.
På det samfundsmæssige plan er effekterne ikke målbare, men som MS selv giver udtryk
for, så er oplysning vejen frem for at opnå en problematisering- og derved en
italesættelse af miljøspørgsmålet. Her virker det hensigtsmæssigt at rette sig imod
den unge generation.
Effekter hos ansøger
MS har opnået en erfaring i forhold til at udarbejde undervisningsmateriale af
denne type. I forhold til Den Grønne Fond, så har man været tilfredse med
sagsbehandlingen og den støtte man fik tildelt. Der var dog en enkel batalje i
forbindelse med regnskabet vedr. udstyrskøb (printer), som DGF ikke mente var dækket af
bevillingen. Dette blev løst og MS tilskriver først og fremmest de strenge budgetregler
offentlige fonde er underlagt, som problemet.
Man havde fuldført projektet uden støtte fra DGF, men det ville havde givet en meget
højere styk pris på kasserne, hvilket kunne havde betydet en mindre afsætning.
Case 5: Video til "gør-det-selv-folket"
Baggrund og formål
Ideen til projektet opstod da ansøgeren deltog i et møde arrangeret af de
grønne guider i området, hvor bl.a. Kaj Hansen fra Grøn Livsstil medvirkede. Her blev
vedkommende opmærksom på, at der faktisk manglede viden om økologiske byggeprodukter.
Da ansøgeren har uddannelsesmæssig erfaring med videoproduktion og en privat og
professionel interesse i at arbejde med mediet, udarbejdede hun projektforslaget om 4
videoer: en præsentationsvideo på 33 min, der viser "gør-det-selv-folk", der
allerede har behandlet deres bolig miljøvenligt, og uddybende kommentarer fra eksperter.
Samt 3 videoer, hver på 13 minutter, der giver miljørigtige råd om henholdsvis træ,
isolering og maling.
Disse videoer skulle formidles via de grønne guider, der skulle kunne bruge dem dels i
deres egen formidling, dels evt. via udlån til interesserede brugere.
Ansøgningens beløb på kr. 346.875 blev bevilget. Den Grønne Fond satte som betingelse,
at der indgik en repræsentant fra Byggemarkedssektoren i den baggrundsgruppe, der blev
nedsat. Herudover indgik repræsentanter fra grønne guider, Oikos gruppen,
Andelssamfundet Hjortshøj og Grøn Livsstil.
Projektets gennemførelse
Ifølge interviewet med ansøger blev projektet stort set gennemført, som
beskrevet i ansøgning. Det var svært at nå og der var en mindre tidsoverskridelse: man
startede i april 1997 og sluttede i december samme år, hvor man i ansøgningen havde
regnet med oktober. Det viste sig at være vanskeligt at finde almindelige beboere, der
havde brugt miljørigtige materialer. Da ansøgeren ønskede, at benytte andre eksempler
end de allerede meget kendte økologiske bebyggelser, betød det bl.a. en tur til
Sjælland efter erfaringer med linoliemaling og til Flensborg for at hente et
eksempel på isolering med uld.
Der var en mindre budgetoverskridelse på godt 6.000 kr., som ansøger selv måtte dække.
Videoen blev produceret af et professionelt produktionsselskab. Produktionsselskabet har
copy right til videoerne, hvilket angives at være en fordel, da der herigennem sikres en
interesse i at videoerne spredes.
Hver video blev kopieret i 150 eksemplarer, som angivet i ansøgningen, samt for
produktionsselskabets egen regning yderligere 50 sæt, og senere igen 100 sæt. I alt er
der altså kopieret 300 sæt, svarende til 1.200 bånd. Båndene kan købes for 75 kr.
Modtagere
Båndene er dels distribueret til de grønne guider, som angivet i ansøgningen,
dels solgt til en lang række offentlige institutioner.
Ved projektets afslutning blev der udsendt 50 pressemeddelelser, bl.a. til de store
dagblade, der efterfølgende bragte omtale af projektet. Senere har der været et større
interview i Århus Stiftstidende. Der er sendt PR materiale til 200 biblioteker. Mindst 50
biblioteker har efterfølgende købt videoen.
Et check på et folkebibliotek fortæller, at videoerne er udlånt 6 gange siden
modtagelsen dvs. på 2 - 3 måneder.
En gennemgang af salgslisterne viser bl.a. flg. eksempler på købere: Dansk
Naturfredningsforening, Skolen for Økologisk Afsætning, Kolding Højskole, Aurora,
Kolding BST, TIB, Moesgård Museum, Stenløse Kommune( Agenda 21), Bygnings og
Energikontoret, Århus Amt, Herning Kommune, Økonomi og planlægning, Miljøkontrollen
(Flæsketorvet, København), Rådvad Centeret, Lemvig Kommune, Amtscentralen for
undervisningsmidler, Århus Amt, Vejle VVS, Boligministeriet.
Altså overalt i landet men måske med en ophobning i Østjylland.
Kun ganske få private brugere. Det er med andre ord organisationer, der enten selv bruger
dem eller som udlåner dem.
I et interview med en grøn guide oplyses det, at vedkom-mende har udlånt sættene 12
gange i løbet af foråret. Der blev arrangeret en offentlig fremvisning, da videoerne
kom. Fremmødet var imidlertid mindre end forventet, i alt kom der 12, hvor man havde
håbet på 20 eller flere. Man har bl.a. udlånt et sæt til det lokale byggemarked, hvis
ledere var så interesseret , at man sammen planlagde et fyraftensmøde for
ekspedienterne, hvor man dels skulle vise videoerne, dels fortælle mere om de grønne
byggeprodukter. Imidlertid var der ingen interesse blandt de ansatte og mødet blev
aflyst. Videosættet er også udlånt til et byggeprojekteringsfirma (tegnestue), i
forbindelse med deres arbejde med en bog til parcelhusejere.
Effekter
Det er ansøgernes vurdering, at videoerne vil have effekt både i forhold til
holdninger, reel viden, påvirkning af varevalg og dermed miljøbelastning. Når først
folk får øjnene op for, at vi faktisk anvender meget giftige materialer i vore boliger,
f.eks. giftig trykimprægnering på sandkasser eller på de borde vi sidder og spiser ved
og så opdager at der faktisk er materialer, der ikke er giftige og som man kan få
ved at henvende sig til forhandlere, ja så er der nogle der vil foretage sådanne valg.
Interview med en bruger, der har lånt videoen af den grønne guide i området, bekræfter
delvist denne vurdering. Men vedkommende gør opmærksom på, at han først og fremmest
efterspørger konkret information. Selve det grønne budskab har han i og for sig købt,
inden han henvender sig til den grønne guide for at låne filmene. Derfor er han ikke
interesseret i denne del af videoens budskab. Rent faktisk fortalte filmene ham også
noget han ikke vidste, bl.a. om valg af træ - og om maling, som han reelt ville anvende i
en kommende ombygning. Videoerne havde han i øvrigt efterfølgende udlånt til familie og
venner. Videosættet virker først og fremmest som en god appetitvækker. Brugeren kendte
selv en hel del til problematikken - og havde mest brug for nogle flere faktuelle
oplysninger. Facts virker overbevisende i sig selv, som han udtrykker det. Han havde i
højere grad brug for informationer om hvad der ligger bag de løsninger, der vises i
filmen. Men filmen bestyrker en i, at man er på rette spor.
Et byggeprojekteringsfirma, der havde set videoen, oplyser at de selv har arbejdet med en
bog om byggeråd til parcelhusfolket finansieret af Boligministeriet. I det foreliggende
udkast til bogen har man ikke problemstillingen om grønne byggeprodukter med. Videoen har
klart vist forfatterne, at det er et vigtigt aspekt, og man vil tage det med, såfremt der
skal udarbejdes et senere udkast.
Af interview med repræsentanten for byggemarkedsektoren fremgår, at han vurderer, at
filmen kan medvirke til at få branchen til at åbne øjnene og få den til at erkende, at
der er en udvikling i gang. Det kan få den etablerede industri til selv at komme i gang.
Han er overbevist om, at det går hen i mod en stigende interesse for økologiske
byggemarkeder. I den byggekæde han er ansat, har det betydet, at man kan tilbyde
lærketræ i stedet for trykimprægneret træ i sandkasser, kompostanlæg, legehuse,
gyngestativer m.v. Noget har allerede været en stor salgssucces. Man kan bruge filmene
overfor leverandører og salgssteder. Kæden har 51 salgssteder i Danmark.
Ansøger oplyser, at der er et stort behov for viden på området og fortæller at
daginstitutioner i Århus Kommune har ønsket at anvende miljørigtige malinger, men at
Århus Kommunes Tekniske Forvaltning har frarådet dette med henvisning til holdbarhed.
Der er blevet arrangeret et møde bl.a. med grønne guider, der kan dokumentere at de
rigtige produkter kan måle sig med de giftige.
Effekter hos ansøger
Videoen har medført en række henvendelser f.eks. fra BUPL, der ønsker en
artikel om byggematerialer på legepladsen (er i gang med at skrive den).
Desuden har ansøgeren endvidere fået øjnene op for, at byggemarkederne - særlig
ekspedienterne er en helt afgørende målgruppe.
Endvidere har hun fået ide til at lave en video, der bygger på bogen: Miljørigtig
Projektering, der er ret tung og vanskelig tilegnelig. Man skal følge en arkitekt, der
bygger et helt hus miljørigtigt. Han kan så kan vise hvordan han bruger bogen.
Ansøger vil evt. søge om støtte til videoproduktionen.
Ansøger har ikke tidligere udarbejdet projekter for Den Grønne Fond. Havde hun ikke
fået støtten ville projektet ikke være blevet gennemført.
Hun har oplevet samarbejdet med sekretariatet som godt: en åben stil og en god dialog,
hvor man får den rigtige information undervejs.
Case 6: TV udsendelse om den grønne branche - grønne
produkter og holdninger som forretningsgrundlag
Baggrund og formål
Ansøger har ingen speciel tilknytning til det grønne miljø eller grønne
netværk, men har tidligere lavet lokal TV udsendelser om miljøstyring. De grønne
familier i Roskilde havde lavet en undersøgelse, der viste at de grønne produkter havde
en meget tilbagetrukket plads i butikkerne. Behovet for mere information om grønne
produkter var på pågældende tidspunkt stort. Ansøger havde kontakter indenfor Danmarks
Erhvervs TV, hvor samlevende partner/ægtefælle arbejder og der var derfor mulighed for
et samarbejde, hvor Danmarks Erhvervs TV stod for en del af udgifterne.
Der blev ansøgt om 42.000 kr. og bevilget 21.000 kr.
Det var formålet at producere og sende en TV-udsendelse på 25 minutter, hvor den grønne
branche præsenteres gennem fokus på 4 emner: Placeringen af de grønne produkter i
detailhandelen med udgangspunkt i en undersøgelse fra Roskilde udført af de grønne
familier med støtte fra Den Grønne Fond, samt ved at præsentere og gå bag om ideerne
bag 3 grønne kommercielle initiativer: Postordrefirmaet McGrails, bank-virksomheden
Merkur samt mærkningsordningen Max Havelaahr. Programmet skulle ikke være et
reklameprogram for de deltagende virksomheder, men et informationsprogram, der viser
eksempler på den branche, der er ved at opstå med grønne produkter og holdninger.
Programmet skulle vises i Danmarks Erhvervs-TV, der sender i det Storkøbenhavnske
område, i flg. Gallup med ca. 75.000 seere.
Projektets gennemførelse
Projektet blev gennemført i overensstemmelse med planen: Ansøgning i oktober
1996, behandlet af DGF og meddelt i november 1996. Det færdige produkt blev sendt i
februar 1997.
Udsendelsen blev sendt tre gange: 17 februar, kl. 22.30 på Kanal 60 (Kanal 2), 19.
februar kl. 20.30 på Kanal 23 (Kanal København), 23. februar kl. 16.00 på Kanal 60
(Kanal 2).
Og genudsendt på flg. Datoer: 31. marts (Kanal 2), 2. april (Kanal København), 6. april
(Kanal 2).
Inden udsendelserne var der forudgående annonceret i Danmarks Erhvervs-TVs
programannonce i Dagbladet Børsen, blandt andet med billede fra udsendelsen.
Danmarks Erhvervs TV oplyser at en anden lokal TV station (TV Danmark Århus) endvidere
har fået en kopi, ligesom nogle af de medvirkende fik kopier.
TV Danmark Århus oplyser at de ikke har sendt programmet, fordi man ikke havde fået
oplyst spilletid. De sendte derimod programmet om Grønne Mærkninger, som ansøger også
har udarbejdet sammen med Danmark Erhvervs TV, med støtte fra DGF. Udsendelsen om Grønne
Mærkninger blev sendt 2 søndage, kl. 18.30 (i uge 20 og uge 48).
Modtagere
Danmarks Erhvervs TV oplyser at der bliver gennemført seerundersøgelser hver
tredje måned. Tallet ligger meget stabilt omkring godt 70.000. Segmentet ligger over
gennemsnit med hensyn til uddannelse og husstandsindkomst, aldersmæssigt er der flere
over 35 år. Modtagere er seere i Storkøbenhavn. Det er vores vurdering at dækningen
mht. sendetid har været ganske god. Galluptallet på godt 70.000 indikerer at en ret stor
seergruppe er nået. Ydermere må det formodes at der er tale om seere, der ligger uden
for det "lysegrønne" segment. Altså en målgruppe det ellers kan være
vanskeligt at nå.
TV Danmark Århus regner med 10.000 til 15.000 seere i den pågældende sendetid. Her
er der tale om et meget bredt seersegment.
Effekter
Det er ikke blevet forsøgt at få opsporet seere til den pågældende
udsendelse. Ud over gennemsyn af videoen og af ansøgerens anden video om de grønne
mærkninger, er kun gennemført interview med ansøger, med Danmarks Erhvervs TV og TV
Danmark Århus.
Af interviewene fremgår det, at effekt først og fremmest må formodes at bestå i, at
filmene giver nogle konkrete oplysninger. Måske sker der sideløbende en ændring af
holdninger. Og måske kan udsendelsen også være med til at få folk til at anvende nogle
af de pågældende produkter.
Udsendelserne blev ikke fulgt af efterfølgende debatter eller avisomtale i pressen, der
refererer til dem.
Effekter hos ansøger
Ansøger fik selv yderligere viden og blod på tanden til at gå i gang
med ovennævnte to projekter i samarbejde med Danmarks Erhvervs-TV: en TV udsendelse om
grønne mærkninger og en radioudsendelse om de grønne guider.
Danmarks Erhvervs-TV gik med til, at producere endnu en TV udsendelse om grønne
mærkninger, der blev gennemført med støtte fra DGF og deltog senere i ansøgning
om midler fra DGF til en radioudsendelse. Ved ansøgning til dette 3. projekt, fik
ansøger og Danmarks Ervhvervs-TV og Radio afslag. I flg. interview med ansøger var
begrundelsen dels, at man tidligere havde støttet de forrige to projekter og dermed havde
støttet den pågældende medievirksomhed tilstrækkeligt, dels at den pågældende
erhvervsorienterede målgruppe, var vurderet til ikke at være det rigtige sted at sende
en udsendelse om de grønne guider. Overfor ansøger blev det endvidere oplyst, at man
ikke havde fundet, at de tidligere udsendelser især udsendelsen om de grønne mærkninger
formidlede stoffet på en spændende og interessant måde. I forbindelse med afslag var
der en brevudveksling mellem parterne. Ansøger oplever selv, at indvendingen om produktet
er urimeligt. Det var en oplysende udsendelse. Måske var der ikke noget nyt for de
"mørkegrønne", men for dele af det lysegrønne segment var der. Den anden
udsendelse (om grønne mærkninger) var nok mere tør eller alene informativ - end
den første, men det var hvad emnet og oplægget udstak.
Case 7: Elektronisk informationsformidling for de grønne
organisationer
Baggrund og formål
Vestsjællands miljø- og energikontor (VEK) ansøgte i 1996 om 392.000 kr. til
at etablere et web-baseret elektronisk netværk, der dels skulle indeholde hjemmeside på
Internettet med informationsmaterialer om miljø og energi, dels indeholde et
konferencesystem for intern kommunikation mellem de samvirkende energikontorer. Endelig
skulle basen give adgang til relevante miljø databaser. Der blev fra Den Grønne Fond
bevilget 275.000 kr. Med bevillingen fra Fonden fulgte det forbehold, at projektet skulle
koordinerer sin indsats med GAIA net, der ligeledes modtog støtte fra Fonden i
støtteåret 1996.
Gennemførelse
Projektet blev ikke gennemført indenfor den planlagte tidsramme, da den Internet
udbyderen man havde valgt som teknisk medspiller gik konkurs. Det betød, at man skulle
starte forfra med at opbygge siden. Projektet er dette tiltrods gennemført
tilfredsstillende, men der er en del funktioner som aldrig kom op at køre. Det drejer sig
om et elektronisk debatforum og opdatering af tilskudsordninger, sidstnævnte skyldes
ifølge VEK, at Informationscentret for Vedvarende Energi selv ønskede at opbygge denne
funktion. Derudover lykkedes det aldrig at skabe et elektronisk netværk bestående af
energi og miljø organisationer i Danmark. Det skyldes ifølge VEK, at det i løbet af
projektet blev let at skabe sin egen hjemmeside og, at mange andre grønne organisationer
derfor lavede deres egen hjemmeside med eget domæne.
Modtagere
Hjemmesidens primære funktion er i dag, at sikre en effektiv kommunikation
mellem de forskellige energi og miljø kontorer i Danmark, samt leverer information til
grønne organisationer og almindelige brugere. I forhold til miljø effekten er især
sidstnævnte gruppe interessant. Man har indtil i dag haft 5000 hits på siden, hvilket
må karakteriseres som rimeligt, om end ikke mange. VEK mener selv, at man igennem sin
tilstedeværelse på Internet netop er med til at ændre folks miljøadfærd, men påpeger
samtidigt, at man ikke ønsker at agitere politisk, men først og fremmest ønsker at
levere kolde facts. Man er ikke nået ud til så mange grønne organisationer, som man
ønskede, men har først og fremmest ramt gruppen af i forvejen miljøbevidste brugere. En
bredere målgruppe blandt de lysegrønne er heller ikke nået. En adspurgt bruger af
hjemmesiden mente, at man skulle bruge mere konventionelle virkemidler for at få fat i
den brede målgruppe, gerne som skjulte miljø budskaber i reklamer o.lign.
Effekter
I forhold til målgruppen af i forvejen miljøbevidste, så har hjemmesiden haft
en god effekt. VEKs primære målsætning er i overensstemmelse hermed blevet
ændret til, at være levering af viden og information til de folk som i forvejen er
interesseret i miljøspørgsmål.
En bruger, som selv fandt hjemmesiden ved en bevidst søgning på ordet træpiller via
søge maskinen Alta Vista, fandt siden særdeles effektiv. Hjemmesiden virkede derimod
ikke holdningsbearbejdende på brugeren, men gav konkret viden om energi- og
miljøspørgsmål.
Dette er ikke i modsætning til VEK's egen opfattelse af hjemmesidens funktion, blot skal
det konstateres, at projektet ikke umiddelbart får fat i nye brugere. Projektet kan
derfor opfattes som en forbedring af servicen overfor en i forvejen velkendt brugergruppe.
Til den form for bevidst søgning fandt brugerne hjemmesiden hurtig og effektiv. Især er
brugerne tilfreds med den hurtige reaktion der er ved bestilling af trykte materialer, som
regel går der ikke mere end et par dage før materialet er modtaget.
Effekter hos ansøger
Ansøger har fået viden om Internetteknologien og dets muligheder. Ansøger har
også opdaget at mange lignende organisationer allerede er på Nettet, og at VEKs
projekt ikke er unikt.
Projektet var ikke blevet gennemført uden støtte fra Den Grønne Fond.
Generelt kan man konkluderer, at timingen var i orden, men at IT udviklingen på nogle
områder løb fra projektet. Dette er dog et generelt problem indenfor IT projekter. En
anden vigtig pointe er, at Internettet ikke er det ideelle medie, hvis man ønsker at
ramme en bredere målgruppe; man får nemlig kun fat i dem, der selv er så aktive, at de
søger information på nettet.
Evaluerings resultater
Nedenfor vil evalueringens resultater blive opsummeret m.h.p. projekternes
gennemførelse, ansøgere, indhold, effekter og forholdet mellem modtagere og projekternes
budskab. For hvert af disse områder vil erfaringerne fra de udvalgte cases blive sat i
forhold til samtlige projekter indenfor hele gruppe 3.
Gennemførelse
De vurderede projekter er stort set blevet gennemført i overensstemmelse med
planerne; har der været afvigelser, har der været begrundelser, der må vurderes som
yderst rimelige. Den Grønne Fonds Sekretariat får god omtale fra langt de fleste
projekter, det vurderes til at være effektivt og fleksibelt, frem for formelt og
bureaukratiskt. Afslutning af projekter kan imidlertid være langstrakt, blandt andet som
følge af vanskeligheder med regnskabsafslutning.
I forhold til hele gruppe 3 er det vores indtryk at casene giver et godt billede af de
afsluttede projekter.
Ansøgere
Langt de fleste af ansøgerne er professionelle eller semiprofessionelle
miljøfolk eller formidlere. Det kan næppe overraske, dette områdes indhold taget i
betragtning. Temaet "Udgivelse af debatbøger, film ..
" henvender sig ikke
i særlig høj grad til amatører, men forudsætter oftest et tæt kendskab til området.
Er man amatør uden tæt kendskab og samarbejde med den professionelle branche, når man
starter på en ansøgning, er man det i hvert fald næppe efter man har gennemført et
projekt.
Alligevel kunne man godt ønske at flere af ansøgerne kom fra grupper uden for de
grønnes egne rækker. Måske ville man så lettere komme i kontakt med andre segmenter af
befolkningen.
I de udvalgte cases kan man skelne mellem ansøgere, der selv har erfaringer, de gerne
vil videregive (Case 3), ansøgere, der er del af et netværk eller organisation, hvor
formidlings-arbejde er en del af deres opgaver (Case 1, 2, 4, 7) - og ansøgere, der står
uden for de grønne netværk, men som er professionelle eller semiprofessionelle
formidlere (Case 5, 6). I vore cases ses de mest markante resultater i det først og de
sidste tilfælde.
Den Grønne Fond giver ikke støtte til firmaer. Men det kan altså konstateres at en stor
del af støtten lander hos professionelle, enten fordi de selv er ansøgere eller fordi de
hyres af ansøgere til at udføre opgaver. I tre af casene blev hovedopgaver udført af
lønnet ægtefælle. I alle tre tilfælde er det vores opfattelse at det tætte
samarbejdet har været en fordel for projektet, f.eks. i form af større arbejdsindsats,
større fleksibilitet eller større overensstemmelse mellem intentioner, tekst og
billeder. Hvis prisforhold kan vurderes ser vi ikke nogen grund til at være
tilbageholdende med sådant samarbejde.
Indhold
De udvalgte cases omhandler alle temaer, der må vurderes som yderst rimelige ud
fra Den Grønne Fonds formål. I forhold til hele gruppe 3 afdækker projektgennemgangen
ligeledes temaer, der må vurderes som havende et væsentligt grønt indhold, om end det i
nogle projekter er mere oplagt end i andre (fx. støtte til video om brug af linoliemaling
i forhold til støtte til køb af båd til dykkergruppe).
Bevillinger og effekter
I de udvalgte cases er bevillinger blevet brugt i overensstemmelse med
bevillingsskrivelser. For hele gruppe 3 viser fordelingen af bevillinger en stor spredning
mellem forskellige størrelser af projekter. Set i forhold til effekter kan det være
vanskeligt at se en sammenhæng med bevillingsstørrelse. Nogle projekter er billigere end
andre uden, at der er en klar sammenhæng mellem indhold og effekt, hvilket ikke mindst
skyldes, at der i nogle projekter anvendes frivillig arbejdskraft.
For 5 af de 7 vurderede projekter har støtten fra Den Grønne Fond været afgørende
for gennemførelsen. I et af de to tilfælde, hvor projektet var igangsat selv uden
støtte, Case 2, Miljøsk, er det spørgsmålet om, man ville have formået at få den
abonnentsfremgang, man trods alt nåede. Man kan næppe klandre DGF for, at projektet ikke
blev den succes man havde håbet på (godt 2.000 abonnenter). Man kan sige at DGF har
støttet et initiativ, som de selv vurderede som positivt - ud fra grønne synspunkter -
og som de vel også vurderede havde rimelige chancer for at overleve. Hvad det jo også
gjorde i mindst tre år. Sammenlignes de to blad-projekter: støtten til Praktisk Økologi
- og til Miljøsk - er den første forskel (ud over bladenes indhold) størrelsen i
støtten. Den ene støtte er ti gange større end den anden. Målgrupperne er også
forskellige. I det ene tilfælde især studiemiljøer - og professionelle. I det andet
tilfælde den bredere (lysegrønne) offentlighed. Begge blade er med til at sætte ting
på den offentlige dagsorden. Begge mener, at deres styrke er, at de giver informationer,
frem for at de forsøger på holdningsbearbejdning. Praktisk Økologi har åbenbart fat i
en bredere læserskare end Miljøsk, og har altså mere end dobbelt så mange abonnenter.
For de to foreninger har støtten også haft forskellige effekter internt. For Praktisk
Økologi har det betydet, at man har kunnet tilbyde andre foreninger noget (nemlig bladet
til gratis uddeling), og det har støttet foreningens samarbejde med andre. Tilsvarende
effekter er ikke blevet nævnt i relation til Miljøsk, der dog har forsøgt at få et
samarbejde i gang med de andre bladproducenter på området - uden resultat.
Blandt de udvalgte projekter er der nogle der allerede på nuværende tidspunkt kan
vurderes til, at have haft stor indflydelse på vores miljø. Det er først og fremmest
vejledningen om grønne offentlige arealer (Case 3), der har sat sine direkte spor blandt
forvalterne af de offentlige grønne arealer. Også videoen til
"gør-det-selv-folket" (Case 5) må vurderes til, at ville få en vis effekt -
en del er allerede opnået gennem arbejdet, i kraft af samarbejdet med Byggesektoren.
Andre projekter (Case 1 og 2) har især en mere indirekte effekt, bringer oplysninger
om miljøforhold, bringer temaer på den offentlige dagsorden eller har effekt på
holdninger. Sådanne effekter er vigtige og må ikke undervurderes.
Det må vurderes som skuffende at undervisningsmaterialet (Case 4) åbenbart ikke er
kommet så langt ud i under-visningen, som det var målet. Det er vanskeligt, at angive
forhold som Den Grønne Fond kunne have reageret over for, for at fremme effekten. Måske
kunne brugerne (dvs. én der repræsenterede lærere) have været inddraget i en
følgegruppe.
TV udsendelserne er kommet ud til rigtigt mange set i forhold til hvem de øvrige
projekter ellers når. Samtidig er der tale om et segment, man normalt vil have vanskeligt
ved at få adgang til. Det er vanskeligt at vurdere hvilken effekt en udsendelse har, men
det skal vurderes højt, at man når ud til en stor befolkningsgruppe, med et budskab der
først og fremmest er informativt - og uden den ideologiske prægning, der ellers ville
skræmme det seersegment bort, som denne TV kanal må formodes at have. Set i forhold til
dette segment er det sandsynligt, at vægten på konkret informativt indhold er velegnet
til at komme i kontakt med segmentet, i modsætning til et mere ideologisk præget
budskab.
Modtagere og budskaber
Af interviewene fremgår det, at det ofte er vanskeligt for projekterne at komme
i kontakt med deres målgrupper og der er ofte ikke tydeligt overensstemmelse mellem
budskab og modtager. Flere brugere advarer imod, at budskaberne bliver for ideologisk
prægede. Mange af projekterne henvender sig til det lysegrønne segment, og består i at
servere det grønne budskab. For nogle af modtageren er dette en god bekræftelse på
deres egen selvforståelse, men for andre virker det som unødigt materiale, da de jo
netop er overbevist om det grønne. For tydelig ideologi skal åbenbart ramme meget
præcist i forhold til en modtagergruppe for, at undgå at modtageren får budskabet galt
i halsen. Ideologiske budskaber har med andre ord et meget smalt modtagersegment. Omvendt
med budskaber, der er faktuelle. Her får man både afleveret de faktuelle budskaber - og
samtidig et medfølgende indirekte holdningsbudskab. Problemkomplekset kan illustreres
gennem eksemplet med Case 5, videoen til "gør-det-selv-folket", hvor en
almindelig bruger giver udtryk for, at der er for meget åbenlys ideologi. Han ville
hellere alene have nøjes med de faktuelle oplysninger om økologiske materialer. Som
vedkommende udtrykker det, havde han jo købt budskabet inden han henvendte sig for at
låne videoen.
Vores konklusion er, at man bør være mere opmærksom på, hvilken målgruppe man skal
nå. Det lysegrønne segment er for diffust - og for snævert. Formidlingstypen skal
afpasses efter hvilken målgruppe man skal have fat i - eller omvendt: Et givet middel -
og indhold, får fat i et helt bestemt segment. Ofte er der ikke overensstemmelse mellem
disse tre felter: middel, indhold - og segment. Fx er gør det selv videoen en
kvalitetsvideo, der måske rammer lidt forbi dens primære lånerskare, hvorimod de der
"burde" se den bliver svære at få fat på. Omvendt får Danmarks Erhvervs TV
måske netop fat i det segment, de henvender sig til med det meget faktuelle indhold.
Ofte er det ikke det grønne budskab, der er relevant for modtageren, men noget helt
andet. Fx er læreren der modtager SOS kassen (Case 4) primært interesseret i
undervisnings-sammenhængen - og ikke i det grønne budskab, der så at sige kommer med ad
bagvejen.
Den grønne selvforståelse blokere måske for at se de projekter, der ikke hovedfokuserer
på det grønne, men hvor det grønne så at sige er sidebudskabet. Måske er det ikke
mindst sådanne projekter at budskabet kan komme ud til andre segmenter.
I forrige afsnit er evalueringens konklusioner præsenteret. Det er imidlertid
vanskeligt direkte at oversætte disse i specifikke rekommandationer. En lang række
særlige forhold spiller ofte ind i de enkelte sager og den bedste løsning af disse
forudsætter ofte et mere specifikt kendskab hertil, end det der kan tilvejebringes i
nedennævnte overvejelser.
I det følgende skal nogle få forhold vedrørende målgrupper, indhold og medier dog
trækkes frem. Mere generelt følger derefter overvejelser om livsstil og grøn indsats.
Målgrupper og medier
Der bør være større opmærksomhed rettet mod hvem, der er slutbrugerne af
produktet. Formidlingsmediet, formen og indholdet skal rettes specifikt mod de
pågældende målgrupper.
Der er forskel på om man f.eks. producerer til grupper, der allerede på forhånd har
købt det grønne budskab, eller om man henvender sig til en gruppe, der skal overbevises.
I forhold hertil kan der skelnes mellem formidling af information eller ideologi.
Personer der har tilknytning til grønne netværk eller er bærere af en grøn
livsform, efterspørger både ideologi og faktuel information Andre har typisk købt det
grønne budskab, men er alene interesseret i faktuelle informationer. Atter andre
efterspørger mest af alt ideologiske diskussioner: At økologiske principper er vigtige,
evt. hvilke principper, der er mere vigtige end andre. Endelig er der nogen, der ikke på
forhånd er interesseret i grønne budskaber overhovedet.
Det er vores vurdering at der bør være stor interesse for dem der er overbevist om det
grønne budskab, men som ønsker mere viden. Det er i dag en stor gruppe - og der er store
potentialer for effekter overfor miljøet.
Det er vanskeligt at prioritere de forskellige medier ud fra denne evaluering. De fleste
af de evaluerede projekter, producerer et produkt, som brugeren selv vælger at
benytte, hvad enten det er en bog, der købes eller lånes, et blad man vælger at
abonnere på, en internetside man vælger at slå op på, etc. Man får altså fat i
personer, der selv søger grøn information. Men der er stor forskel på om det er folk,
der identificerer sig med en grøn livsstil eller om det er folk, der tilhører andre
livsstile, men alligevel har købt selve grundideen bag de økologiske principper. Hvis
man vil nå den sidste gruppe, er det altså vigtigt at budskabet fratages den ideologiske
klædebon, der ofte kan være i projekterne.
Færre af projekterne er i den situation, at de kan få andre grupper i tale. Det frie
valg forhindrer så at sige allerede på forhånd kontakten til nye grupper. Det kommer
først og fremmest til at ske gennem materiale, folk stifter bekendtskab med pr.
tilfældighed eller pr. tvang. Det sker f.eks. typisk gennem TV udsendelser (pr.
tilfældighed - man bliver "hængende" på kanalen) eller
undervisningsmaterialer til ikke valgfri undervisning eller opbygning af faglig
professionel kompetence. Her har man også mulighed for en holdningsbearbejdning. Noget
tyder imidlertid på at også overfor denne gruppe er faktuel information frem for
ideologi det der giver den bedste effekt.
TV udsendelser kan potentielt nå mange og få fat i flere typer af modtagere. Valg af
program er frivillig, men det er lettere at komme i kontakt med nye grupper, end det
f.eks. er tilfældet med en bog, et tidsskrift eller en video. Men TV produktioner er ofte
endog meget omkostningstunge. Kan der opstå forskellige former for samarbejde, hvor
udgifter for Fonden reduceres, bør det opprioriteres. Også her skal man være opmærksom
på hvilke type af seersegment, den pågældende kanal især henvender sig til.
De elektroniske medier har udviklet sig eksplosivt i den periode Den Grønne Fond har
virket. Internettet spiller en stigende rolle i vidensformidling. Men opkald til nettets
sider er alle udtryk for et valg. M.a.o. er der tale om brugere, der allerede har købt
det grønne budskab. Hovedvægten bør derfor ligge på informationer. Nettet kan
imidlertid også anvendes som et effektivt redskab indenfor og mellem de grønne netværk.
Også her bør der fortsat støttes såfremt bedre muligheder kan udvikles.
I nogle tilfælde kan det være tilrådeligt at benytte professionel assistance for at
få en bedre tilknytning til eller indsigt i modtagernes præferencer, holdninger og
adfærd. Det kan evt. ske ved etablering af en følgegruppe, med personer, der har god
indsigt i det pågældende brugersegment, enten fordi man selv tilhører det eller fordi
man professionelt henvender sig til det. Det kan også ske ved at benytte professionelle
formidlere og markedsanalytikere.
Anbefalinger til Den Grønne Fond
Livsstil og grøn indsats
Et af formålene med DGF er, at fremme det man kan kalde en grøn livsstil, udfra
forståelse af at livsstil er en vigtig parameter at tage i betragtning, når man skal
påvirke adfærd. På baggrund af de gennemførte casestudier, ser det imidlertid ud til
at DGF støder på nogle problemer - eller et paradoks: Man prøver at præge en adfærd
ved at fokusere på en bestemt livsstil - men netop herved er der en fare for, at man
skræmmer folk med en anden livsstil væk.
En livsstil er bl.a. karakteriseret ved, at der kan identificeres nogle fælles træk ved
bærerne af den samme livsstil - og som netop adskiller og gør dem forskellig
fra andre! Sætter grænsen mellem os - og de andre. Derfor kan det også blive et
problem, hvis man forsøger at få en livsstilsgruppe til at adoptere en anden
livsstilsgruppes "mærke".
Den Grønne Fond skal i princippet prøve at få alle livsstilsgrupper til, at ændre
adfærd hen i retning af en mere miljørigtig adfærd. For de forskellige livsstilsgrupper
er det imidlertid ikke nødvendigvis den samme adfærd, der skal sigtes mod. Noget er let
at ændre hos nogle, andet hos andre. Hvis DGF kun sigter mod de grønne, prøver den at
overbevise dem der allerede er overbevist. I arbejdet med de andre livsstilsgruppen, burde
den i princippet identificere forskellige livsstilsmærker, der så skulle sættes på
budskabet.
Som nævnt er der en tendens til at den gør det modsatte: Sætter en bestemt livsstils
mærke på adfærdsændringen: Det er den her måde at leve på, der er den rigtige
grønne livsstil. I nogle af projekterne er det oven i købet bærere af en bestemt
livsstil der er budbringeren overfor andre livsstile. Hermed er der en oplagt risiko for,
at man "skræmmer" andre livsstilsgrupper væk, selv om de i udgangspunktet
måske er positive overfor at "gøre noget ved miljøet".
I casene finder vi, at der er forskelle indenfor den grønne livsstilsgruppe. Man er
ikke bare mere eller mindre grøn, man er grøn på forskellige måder. Nogle cases (jvf.
bl.a. brugeren af gør-det-selv videoen) indikerer, at en del grønne er ret pragmatiske i
deres opfattelse: De køber så at sige budskabet om økologisk adfærd. Men de er ikke
nødvendigvis interesseret i hele "kulturen" omkring den grønne ideologi.
Hvad så med de grønne spydspidser? Ja, de har en meget vigtig rolle i starten af den
grønne bevægelse. De får det grønne budskab på dagsordenen og får andre
"spydspidser" til at fatte budskabet. Men når så toget er begyndt at køre, er
der en fare for, at de selv bliver en hæmsko for den videre fremfærd.
På den baggrund må man anbefale DGF, at udvikle i hvert fald to forskellige
praksiser: Dels én der tager sigte på, at styrke den grønne livsstil i deres arbejde og
netværk. Dels én der sigter mod andre livsstiles adoption af det grønne - renset fra
den grønne livsstils kulturelle og ideologiske mærker.