Bilagsrapport til Evaluering af Den
Grønne Fond Kvalitativ projektevaluering Gruppe 2: Udstillinger, kampagner, pjecer, plakater m.m.
Af Seniorforsker Kristian Kristiansen, Forskningscentret for Skov og Landskab Det følgende er et bidrag til SBI's evaluering af Den Grønne Fond. Der er tale om en evaluering af projekterne i den såkaldte gruppe 2, som består af
projekter, der har ført til "udstillinger, kampagner, pjecer, plakater m.m."
Evalueringen er gennemført i overensstemmelse med de retningslinier, som er beskrevet i
"Tilbud af 13/1 1998 om evaluering af Den Grønne Fond". Gruppe 2 består af 110 projekter, som alle har fået bevilling i årene 1994, 1995,
1996 eller 1997. I alt er der i de 4 år bevilliget ca. 7,5 mio. til disse projekter ud af
et samlet bevillingsbeløb på ca. 100 mio. Først er samtlige projekter gennemgået udfra spørgsmålene:
Dernæst er der udvalgt 8 projekter, der undersøges nærmere som cases. Ved
udvælgelsen af de 8 cases er det tilstræbt at få en spredning med hensyn til navnlig
projekttype.
Generel beskrivelseHvad er der bevilget penge til?Projekterne er blevet inddelt i grupper efter det produkt, de har
resulteret i. Det har ikke været helt enkelt at foretage inddelingen, da Den Grønne Fond
til tider ikke har støttet selve hovedformålet med projektet, men kun en del som f.eks.
en pjece om projektet, en annoncekampagne forud for arrangementet osv. Projekterne er
derfor blevet indplaceret efter dét, der af ansøgerne er angivet som formålet med den
søgte støtte. Tabel 1: Projekterne i gruppe 2 i årene 1994-97 inddelt i grupper.
I gruppen arrangementer er der to Rio 2 uge arrangementer i hhv. Ålborg og
Slagelse. I begge indgår mange delaktiviteter: byøkologisk rundvisning, økologisk torv,
åbent hus arrangementer, foredrag, fremtidsværksted m.m. I gruppen diverse er der:
I gruppen kampagner er der stor spredning i emnevalget:
Derudover er der et bredt antal emner repræsenteret: et "jordens dag"
arrangement, en kampagne i Ålborg for økologisk forbrug, en kampagne i Brønderslev mod
brug af sprøjtegifte, en skiltning af og en turguide til vandreture i Himmerland, en
oplysningskampagne til landbofamilier om deres ressourceforbrug, en kampagne for at
lystsejlere i det Sydfynske Øhav skal bruge kloaksystemet i land, en lancering af det
nordiske Svanemærke, en kampagne rettet mod kommunalpolitikere i Ålborg for brug af
økologiske fødevarer i Ålborgs institutioner, samt en generel kampagne for køb af
økologiske fødevarer. Også pjecerne handler om mange emner og tjener mange formål:
Temanumre af tidsskrifter udgør en lille, særlig gruppe idet 4 tidsskrifter
har fået støtte: "Samtid", der henvender sig til skoleklasser, har fået penge
til et nummer om "Grøn Fremtid", Landsforeningen af Økosamfund har udgivet et
temanummer af "Løsnet" om "grønne iværksættere",
Iværksætterforeningen har udgivet et temanummer af deres blad om grønne iværksættere
og Folkevirke har lavet et temanummer som optakt til kvindekonferencen i Peking i 1995 om
"Vand". Den største gruppe udgøres af udstillinger:
Hvilke målgrupper er der for projekterne, og hvem henvender de sig til?
Ligger de bevilgede projekter indenfor Den Grønne Fonds formål?Jf. Paragraf 2, stykke 1, 2 og 3 og paragraf 3, stykke 1 i bekendtgørelsen om Den Grønne Fond er den Grønne Fonds formål defineret bredt, idet der skal støttes:
Desuden skal støtten spredes lokalt og nationalt. De enkelte projekter er blevet gennemgået summarisk for at se, om de kan siges at
ligge indenfor formålet. Det skønnes, at de alle gør dette, undtagen muligvis et
projekt om oplysning og konsulenttjeneste for brøndejere. (Dette projekt fik ikke den
bevilgede støtte ud-betalt. Pjecen fik et andet indhold end forventet af Fonden og blev
et forsvar for retten til egen brønd og mod "påstande" om forurening). Formidles der et bestemt verdensbillede i projekterne? Også dette spørgsmål
er vanskeligt at besvare, men projekterne er gennemgået for at vurdere, om der er
sammenfaldende budskaber. Og det synes at være tilfældet, idet et flertal af projekterne
handler om, på en eller anden måde, at forbruge økologisk eller miljøvenligt: at købe
økologiske varer, at undersøge familiens ressourceforbrug, at cykle mere, at bo
økologisk, osv. Sammenfattende kan det siges, at de her behandlede projekter falder indenfor Den
Grønne Fonds formål. Selvom det ikke kunne forventes, at alle projekterne i en mindre
gruppe af den projektmængde fra Fonden skulle komme rundt i alle støtteberettigede
aktiviteter, der er nævnt i Fondes formål, så er der dog ganske mange repræsenteret.
Men det er tydeligt, at der ses en bestemt holdning til miljøproblematikken i Fondens
bevillingspraksis, i forhold til gruppe 2 projekterne: et flertal af projekterne handler
om "Grønt forbrug" i en direkte oplysende form: Her kan man købe økologisk,
sådan skal du kompostere, cykl til arbejde osv.
Hvem har fået penge?39 af projekterne, eller 35%, kan henføres til miljøorganisationer.
Dansk Cyklistforbund (og dettes lokalafdelinger) har haft 4 projekter, Miljø- og
Energikontorerne har haft 10 projekter, og 25 projekter er gået til en lang række
organisationer, bl.a.: NOAH, Landssammenslutningen af Økosamfund, Nepenthes,
Mellemfolkeligt Samvirke, Praktisk Økologi og Landsforeningen Økologisk Jordbrug. 28 af projekterne, eller 25 %, vurderes at være givet til lokale initiativer, som
lokale indkøbsvejvisere (f.eks. Daghøjskolen Lolland Falster), en stand på dyrskuet i
Sønderjylland, en økologisk juleudstilling i Køge m.fl. De øvrige 40 projekter er fordelt over en række grupper:
Det er forsøgt at lave kategorien "lokale" som organisationer, som kun er
lokalt funderede, mens lokale organisationer, der har tilknytning til en national
organisation er placerede under denne. Miljøbevægelser og lokale organisationer har
fået over halvdelen af projekterne, mens 40% af projekterne er fordelt på en lang række
forskelligartede organisationer. I forhold til Den Grønne Fonds formål, der også nævner at støtte netværk og
lokalt arbejde, kan det siges at være rimeligt, at mange af projekterne er gået lokalt
og til miljøbevægelserne. På den anden side kunne det sikkert være godt for
udbredelsen af et mere miljøvenligt forbrugsmønster og "nyskabende og tværgående
initiativer, der sigter mod nedbringelse af ressourceforbruget" i (endnu) højere
grad, at inddrage de mange organisationer og bevægelser, der er i Danmark, indenfor
boligbevægelsen, landbruget, forbrugerbevægelsen, interesseorganisationerne,
friluftslivet m.m. Er der en balance mellem "nye ansøgere" og mere erfarne ansøgere?
Bliver projekterne gennemført?I 1997 er der givet bevilling til 50 projekter i den her omhandlede gruppe
2. Det er forventeligt, at 97 projekterne endnu ikke er afsluttede eller afrapporterede.
Der er dog 15 afrapporterede projekter fra 1997. I årene 94, 95 og 96 er der givet bevilling til 60 projekter. 38 projekter er
afsluttede og afrapporterede. 4 projekter er ikke afsluttede, ikke blevet til noget, eller
har ikke fået støttebeløbet udbetalt. Om 18 projekter, svarende til 30%, har der ikke været oplysninger til rådighed, om
hvordan der er forløbet, da de såkaldte resuméer som sekretariatet skriver på baggrund
af bevillingsmodtagernes egne afrapporteringer, ikke er blevet skrevet. Når der mangler viden om, hvordan det er gået med 30 % af projekterne, kan
spørgsmålet, om projekterne bliver gennemført, ikke besvares.
Hvad er effekten og sker der en spredning? Udfra afrapporteringsblanketterne kan der siges noget om effekten af
projekterne. I alt ligger der 53 afrapporteringsblanketter fra projekterne i gruppe 2 i
årene 1994, 95, 96 og 97. Afrapporteringsblanketterne er sekretariatets tilbagemelding
til bestyrelsen for Den Grønne Fond og er skrevet som et resumé af den selvevaluering,
som er afleveret fra projekterne til sekretariatet. Som sådan kunne de afspejle såvel
projekternes som sekretariatets ønske om, at vurdere projektresultaterne positivt. Men
generelt er tilbagemeldingsblanketterne præget af kontante og kortfattede oplysninger,
ligesom de på baggrund af de stikprøver, der er foretaget, virker til at være i
overensstemmelse med selvevalueringerne fra projekterne. De skønnes derfor godt at kunne
bruges som et udtryk for, hvordan bevillingsmodtagerne selv opfatter, projektet er blevet
gennemført. Der er kun nogle få af projekterne, der udtrykker en vis skuffelse over resultatet.
F.eks. har en udstilling om lerjordsbyggeri ikke haft så mange besøgende som ønsket,
men plancherne har man og man vil sørge for, at de bliver brugt igen. Tilsvarende oplyser
et lokal Agenda 21 arrangement, at man gerne ville have set flere deltagere. Men ellers er det karakteristisk, at der meldes om gode resultater: en
plancheudstilling har været ude at stå 3 gode steder. Et arrangement om biomasse har
haft 100 deltagere, og der er også blevet skrevet en artikel. En kunstudstilling har haft
2.500 besøgende. Et socialøkologisk bofællesskab finder, at de har fået en flot pjece.
En kampagne for at cykle, hvor alle, der kunne melde om at have cyklet mere end 250 km på
en uge, fik lov til at beholde en udlånt cykelcomputere, har haft succes, men ikke
cykelcomputere nok. De grønne indkøbsvejledninger er blevet lavet og uddelt. En
vandreudstilling til dyrskuer har været med i Odense, Herning og Roskilde. Sammenfattende må det siges, at projekterne vurderet udfra deres egne kriterier, er
gået godt. I case undersøgelsen vil det blive undersøgt mere dybtgående, hvilken
effekt der har været af projekterne.
Er der en udvikling i projektbevillingerne gennem perioden?Dette må besvares med et klart ja. Der er flere projekter i 97 end i de
øvrige år: 50 projekter i 97, 28 i 96, 24 i 95 og 8 i 1994. Også sammensætningen af projekterne er anderledes i 97 end i de øvige år: 16 ud af
28 "lokale" projekter er bevilget i 97, ligesom grupperne
"fagforeninger", "forbrugerorganisationer",
"interesseorganisationer" og "kommuner" først optræder i 1997. Der er med andre ord sket en ændring i bevillingspraksis i 1997, så der indenfor
gruppe 2 er kommet flere projekter og nye ansøgergrupper.
Case beskrivelserIndledningI gruppe 2 indgår i alt 110 projekter, som har meget forskellig karakter.
Derfor er der ved case udvælgelsen lagt vægt på, at inddrage forholdsvis mange cases
for, at komme rundt i de mange forskellige projekttyper, ansøgerkategorier,
bevillingsstørrelser m.m.
Da de behandlede cases er meget forskellige, er spørgsmålene hver gang tilpasset det
konkrete tilfælde. Spørgsmålet om effekt vil oftest blive behandlet indirekte. Pjecer, kampagner osv.
henvender sig til mange mennesker, der ikke bliver registrerede som brugere. Derfor er
det, dels vanskeligt at finde dem, dels, i denne sammenhæng, umuligt at interviewe så
mange, så der kan dannes et dækkende billede.
Afrapportering af Grønt Fællesvaskeri i Eriksgade på Vesterbro Projektet er valgt som eksempel fra "diverse gruppen". Det er
endvidere valgt som et eksempel på et byøkologi forsøg, som der ligeledes er flere af i
gruppe 2. Projektet går ud på at etablere et grønt fællesvaskeri med recirkulering af
vaskevandet og supplerende tilførsel af regnvand i forbindelse med et større grønt
byfornyelsesprojekt i Eriksgade på Vesterbro i København. Vaskeriet skal betjene 280
beboerne, og driften skal organiseres af beboerne. Fællesvaskerier er ikke støtteberettigede efter byfornyelsesloven. Derfor er udgiften
til indretning af vaskeriet og til formidling af erfaringer søgt dækket gennem
fondsansøgninger. Den Grønne Fond er blevet ansøgt om 813.000 kr. til maskiner, heraf
468.000 til recirkulationsanlæg og regnvandsanlæg, samt 85.000 til beboerinformation,
målinger og pjece med formidling af erfaringerne. Den Grønne Fond har bevilget 100.000
kr., som angives at skulle dække dels pjecen, dels recirkulationsanlægget. Projektet er bevilget i 1995 og skulle være afsluttet ved udgangen af 1997. Der er
søgt om udsættelse til efteråret 98. Projektet er blevet besigtiget. Vaskeriet ligger med indgang fra både gaden og
gården. Fra gadesiden er der et fremhævet indgangsparti, så vaskeriet ses meget
tydeligt. Der kræves et elektronisk adgangskort for at komme ind i vaskeriet.
Adgangskortet bruges samtidig som betalingskort til maskinerne. Selve rummet er virkeligt
rart med meget lys, grønne planter og et smukt gulv. Viceværten oplyser, at kortet
koster 150 kr. og en vask 24 kr. Nogle beboere er utilfredse med prisen og vasker derfor i
en nærliggende quickvask i stedet for. Tilbagebetalingstiden kan beregnes til ca. 35 år ved ovenanførte projektudgifter og
vandbesparelser, forudsat anlægget bruges af 200 beboere. (Hver beboer kan spare ca. 80
kr. om året. I beregningen er ikke medregnet eventuelle ekstra driftsudgifter, f.eks.
elforbrug til ozonanlægget). Hos Wissenberg, der er projekterende ingeniørfirma, oplyses det, at der har været
stor interesse for vaskeriet, bl.a. har der været besøg af "Byens Lys", en
delegation fra Holland, Agendacentret i Albertslund og Byfornyelsescentret.
Driftsproblemerne har været samlet om nogle filtre, som nu er udskiftet, så man har
kørt i flere måneder uden stop. Man skønner på baggrund af de nu foreliggende
forbrugstal, at de lovede besparelser på 43% vil holde. Rapporten fra forsøget vil nu
kunne gøres færdig som lovet. Regnvandsanlægget er lavet så det kun kobles til, når
der ikke er tilstrækkeligt med recirkuleret vand. Det har vist sig, at det er der som
regel, så regnvandsanlægget bruges ikke så meget som forventet. Man betoner, at
støtten fra Den Grønne Fond har været vigtig for projektets gennemførelse. Samlet må det siges, at støtten fra Den Grønne Fond har muliggjort en systematisk måling på resultaterne fra Det Grønne Vaskeri og en formidling af resultaterne, hvilket har manglet i mange andre byøkologi forsøg. Erfaringerne fra forsøget er derfor sikret spredt, men det er tvivlsomt, hvor mange lignende vaskerier, der vil åbne, så længe rentabiliteten af recirkuleringsanlægget er så ringe.
Støtte til temanummer af "Nybyggerforum".Projektet er valgt som eksempel på et temanummer af et tidsskrift. I den
undersøgte gruppe er der 4 sådanne projekter. "Nybyggerforum" er medlemsblad for "Dansk Iværksætterforening".
Foreningen oplyser, at man har 300 medlemmer samt 500 personer, virksomheder og
organisationer i et netværk omkring foreningen. Foreningen rådgiver og organiserer
personer, der starter egen virksomhed. Bestyrelsen for foreningen har vedtaget, at man
"i de næste 2 år vil inddrage den bæredygtige vinkel ved virksomhedsopstart".
Man har søgt Den Grønne Fond om støtte til et temanummer om "iværksætteri og
bæredygtighed". Der er søgt om 45.000 kr., i det udgifterne til et nummer af bladet
opgives til at være 64.500 kr. og egenfinansieringen 19.500 kr. Der er søgt om støtte d. 20/7 1997, bladet er udkommer oktober 97 og resultatet er
evalueret i brev til Fonden dateret 20/10 97. Det pågældende nummer af Nybyggerforum er på 24 sider, trykt i farver på glittet
papir i kraftig kvalitet. (Normalt er bladet på 20 sider med kun omslaget trykt i
farver.) Layoutet er pænt og professionelt. Der er farvebilleder og en del annoncer. Der
er følgende artikler i bladet:
Udover de sædvanlige 550 modtagere af bladet er dette temanummer udsendt gratis til
yderligere ca. 1000 virksomheder og personer, bl.a. de grønne guider, Agenda 21
medarbejderne i kommunerne, foreningen af miljøjournalister m.fl. Redaktøren af Nybyggerforum er blevet interviewet. Hun oplyser, at det at få tilskud
fra Den Grønne Fond opleves som en blåstempling af deres arbejde med bæredygtighed og
iværksætteri, som er et indsatsområde for foreningen. Uden tilskud fra Den Grønne Fond
ville man have udgivet temanummeret alligevel, da man havde besluttet, at ville gøre
noget indenfor området. Men det var næppe blevet så flot uden tilskud. Når foreningen
beskæftiger sig med bæredygtighed er det også, fordi man mener, at der er tale om et
nyt og relevant erhvervskoncept for iværksættere. De har måske en chance her, fordi de
eksisterende virksomheder kan have svært ved at omstille sig. Subjektivt vurderet må temanummeret siges at være stort i forhold til det almindelige
stof. Det er blevet distribueret ekstra i et stort oplag til en række personer.
Projektgennemførelsen synes at være helt professionel, og produktet kommet ud over de
"frelstes rækker". Sammenstillingen af iværksættere og bæredygtighed synes
interessant. Udover direkte støtte til oplysning om og stimulering af grønt
iværksætteri er der tale om støtte til iværksætterforeningen og dens arbejde om
emnet.
Grøn Weekend hos HK AalborgProjektet er valgt som eksempel på et arrangement. HK i Aalborg har fået støtte til afholdelse af en "Grøn Weekend" d.
18-19/10-1997. Ansøgningen er modtaget d. 10/10-1997, bevillingen er meddelt i brev af
11/11-1997 og evalueringsrapport indsendt i brev af 19/11-1997. Grøn Weekend blev afholdt i et stort lokale i HK Ålborgs egen bygning. Arrangementet
henvendte sig bredt til den Nordjyske befolkning, herunder forbundets egne 23.000
medlemmer. Det blev annonceret i 14 lokalaviser foruden medlemsbladet. Formålet var, at
gøre opmærksom på "det økologiske valg og også de hensyn, der kan/bør vises i
den daglige husholdning samt ved indkøb til arbejdspladsen i det hele taget." Lokalet var indrettet med boder hele vejen rundt langs væggene. De besøgende kunne
se, prøve og få noget at vide om:
Derudover var der musik, konkurrence, café, gadeteater og foredragsholdere, bl.a.
Torben Laursen (FDB), Kjeld Hansen og Martin Gleerup (SD). I forbindelse med evalueringen er HK i Ålborg blevet besøgt og Susanne Vrdlovec, der
stod for arrangementet, er blevet interviewet. Det følgende bygger dels på dette
interview, dels på HK's egen lille afrapportering. Grøn guide Palle Bendsen er ligeledes
blevet kontaktet for supplerende oplysninger. HK i København har afholdt et arrangement med helt parallelt indhold, men der har ikke
været kontakt til dette arrangement eller til andre lignende arrangementer. Susanne Vrdlovec oplyser, at støtten fra Den Grønne Fond ikke har betydet meget,
selvom man var glade for at få den. Men var imidlertid også skuffede over ikke at få
mere. Man havde håbet på at få mindst 1/3 af de ansøgte ca. 56.000 kr. Beløbet er endnu ikke udbetalt, da Den Grønne Fond kræver original bilag eller
revideret regnskab. Susanne Vrdlovec mener, at det burde være tilstrækkeligt med en tro
og love erklæring, når arrangementet indgår på en særlig konto i HK Ålborgs
regnskab, der bliver revideret af statsautoriseret revisor. Den grønne guide fra Ålborg Miljø- og Energikontor var tilstede på en stand under
den Grønne Weekend. Han bekræfter, at der var tale om et vellykket og velbesøgt
arrangement. Han mener, at det er vigtigt for forståelsen og interessen med den type af
"events", hvor folk kan føle og se noget konkret, der kan åbne øjnene for
andre måder at gøre tingene på. I sig selv flytter disse arrangementer nok ikke så
meget, men de kan åbne øjnene for, at det også handler om vores hverdag. Selv savner
han dog nok lidt "luft under vingerne" ved disse lejligheder: at man forholder
sig til større problemer og er mere problematiserede. F.eks.: hvordan kan vi komme til at
holde op med at forbruge stadigt mere? Eller: Hvornår og hvordan er det godt at spare på
vandet, i stedet for blot at fortælle om regnvandstønder. Sammenfattende kan det siges:
Udstillingen "Miljø på Dansk" på Industrimuseet i Horsens Projektet er valgt som eksempel på en af de mange udstillinger
arrangeret af museer og andre professionelle udstillere, der har fået støtte fra Den
Grønne Fond. Der er søgt penge til projektet i november 94 og det er blevet afrapporteret maj 1997.
Der er søgt om og bevilget 80.000 kr. til et forprojekt, der skal lave en detaljeret
beskrivelse af udstillingen. Støtten omfatter frikøb, konsulenthjælp, materialer,
besøg på lignende udstillinger, m.m. Horsens Industrimuseum er en selvejende institution og et statsanerkendt specialmuseum,
der tager sig af dansk industrialiserings historie "fra ca. 1860 til i går".
Man har permanente udstillinger, arbejderboliger, havemiljøer, arbejdende værksteder,
skoletjeneste m.m. Museet har en stor fremgang i besøgstallet og mange frivillige er
tilknyttet. I ansøgningen forklares det, at "Miljø på dansk" skal handle om
miljøproblemer i den tidlige industrialisering. Udstillingen skal indgå i en større
udstilling - "Industriens kultur - kultur på tværs" - som man forventer at
kunne åbne på grunden til Horsens gamle gasværk, som ligger ved siden af museet. Her
skal der være arbejdende værksteder, åbne magasiner, gasmuseum, teknologicenter for
unge m.m. Da gasværksgrunden er stærkt forurenet, planlægger man at inddrage
målingerne af forureningen og oprensningen i udstillingen. Det fremgår af afrapporteringen, at "Miljø på dansk" har udviklet sig
undervejs. I stedet for frikøb af museumsinspektøren har man engageret en free-lancer,
der har skrevet et oplæg til en udstilling om "Gas, gasværker og
gasværksgrundforurening". Desuden er der kommet forskellige søsterprojekter til: et
journalist bureau (Miljøbureauet), et erhvervsmiljøprojekt, et formidlingsprojekt om
forsyningsselskabernes historie og et "industriteknisk børne-bygge-værksted." Rapporten, der har fungeret som baggrundsmateriale for udstillingen, er på 124 sider
inkl. bilag. Den beskriver ved hjælp af mange klip fra forskellige kilder og en
sammenknyttende tekst, gasproduktionens historie i almindelighed og Horsens gasværk i
særdeleshed, idet der også inddrages relaterede emner: hvordan gasproduktionen foregik,
forureningen fra den, moderne gasproduktion i Nordsøen, moderne kulfyrede elværker m.m.
Rapporten rummer også en skitse til selve udstillingen med forslag til plancher,
udstillingsgenstande m.m. Horsens Industrimuseum er blevet besøgt, og museumsinspektør Ole Puggård er blevet
interviewet. Det samme gjaldt udstillingen støttet af Den Grønne Fond, jf. ovenfor. Den endte med
at komme til at hedde "Miljø på dansk, Gas i Horsens". Den blev afholdt fra
august til november 1997 og fik omkring 8000 besøgende. Ole Puggård mener selv, at det
var en vellykket udstilling: de voksne kunne huske dengang, børnene kunne lide at se det
virke og Teknisk skole var særligt interesseret i forureningsproblemerne ved
gasproduktionen. Men den blev også suppleret med en udstilling fra Naturgas Syd, og vil
senere indgå som permanent udstilling i en større udstilling om forsyningsselskabernes
historie, udstillingen placeres på den gamle gasværksgrund med inddragelse af nogle af
de oprindelige bygninger og en åbning af hele museumsarealet for byens ungdom om aftenen,
faciliteter for museets mange aktivister m.m. Der har været en spredningseffekt i den forstand, at der har været kontakt med en
række andre, beslægtede museumsmiljøer: Teglværksmuseet, et gasmuseum i Hobro,
industrimuseet i Norrköping, et kommende industrimuseum i Moos i Norge m.fl. Ole Puggård oplyser, at bevillingen fra Den Grønne Fond har haft stor betydning også
indirekte ved at åbne døre for andre bevillinger. Museet har fået to andre bevillinger fra Den Grønne Fond: støtte til en plakat,
trykt på stentrykkeriet, til en udstilling om industrien langs med Gudenåen, og støtte
til en kommende produktionshøjskole for gamle håndværk. Sammenfattende må det siges, at der har været en god effekt af bevillingen i kraft af
de mange besøgende på udstillingen og spredningseffekt i kraft af kontakten med lignende
museumsmiljøer. Rapporten giver indtryk af et højt fagligt niveau og det organisatoriske
og styringsmæssige er imponerende ved sin evne til at skabe synergi. Udstillingen er
kommet langt udover de "frelstes rækker" og er "levedygtig" ved, at
blive til en permanent udstilling.
Kampagne for Barritskov GrøntsagshaveProjektet er valgt som eksempel på en "kampagne". En
projekttype der er flere af i materialet. Projektet er bevilget 66.000 kr. på baggrund af en ansøgning fra 19/11 1996. I denne
hedder det, at man vil etablere et økologisk andelsgartneri på Barritskov Gods. Man
søger penge til dels en informationskampagne, der skal skaffe 100 andelshavere, dels en
dokumentation af forsøget som kan bruges af andre, der ville være interesserede i at
starte lignende initiativer. I forbindelse med evalueringen er gennemgået det udarbejdede materiale, Barritskov
Gods er blevet besøgt og godsejeren samt informationsmedarbejderen for indkøbsforeningen
er blevet interviewet. Endelig er Johannes Michelsen (Sydjysk Universitetscenter), som er
ekspert i økologisk afsætning, blevet bedt om at udtale sig om denne form for
afsætning. Subjektivt vurderet virker det udarbejdede materiale både professionelt og tiltalende.
Nyhedsbrevet er rart at læse i og opskrifterne inspirerende, fordi de giver ideer til
anvendelse af forholdsvis usædvanlige grøntsager. Johannes Michelsen oplyser, at i England skyldes interessen for dette såkaldte
"boks-koncept", at de økologiske producenter og supermarkederne aldrig har
fundet hinanden. Supermarkederne importerer økologiske grøntsager, mens landmændene har
haft afsætningsproblemer. I Danmark kan landbruget ikke efterkomme supermarkedernes
efterspørgsel efter økologiske grøntsager. Sammenfattende må man sige, at der er en direkte miljøeffekt af projektet, idet en
del forbrugere nu køber lokalt producerede grøntsager. Der er også en direkte
forbrugsændrende effekt. Den langsigtede effekt er åbenbart til diskussion, hvor
økologerne gerne vil se et perspektiv med direkte kontakt mellem forbrugere og
producenter lokalt, mens det er muligt, at det kan dreje sig om et meget begrænset
marked, der dog kan være meget interessant for økologerne og der kan tænkes afsmittende
virkninger.
Økologisk Indkøbsliste - MariboDenne case er valgt fra gruppen "pjecer" også som eksempel på
en økologisk indkøbsliste, som der er flere af i materialet. Et grønt kosthold fra Daghøjskolen Lolland-Falster har efter ansøgning dateret 12/4
1996 fået bevilget 4.550 til at lave en økologisk indkøbsliste og en økovejviser.
Bevillingen er givet til dækning omkostningerne ved trykning af materialet. Projektet er
afsluttet med en selvevaluering, der er sendt til Den Grønne Fond 30/7 1996. Indkøbslisten er en A4, der er foldet på langs. Der er en forside med titel og en
lille tegning af et barn, der siger: "Pas på min jord, til jeg bliver stor."
Bagsiden rummer oplysninger om, hvem der har lavet pjecen og, at den er støttet af Den
Grønne Fond. Indeni er der en fortegnelse over 8 butikker i Maribo, der fører
økologiske varer. For hver butik er anført, hvor mange varenumre, den har indenfor
forskellige grupper. F.eks. har Superbrugsen 10 slags mel, gryn og pasta; 1 slags frisk
pasta; 13 slags mælkeprodukter osv. Den økologiske vejviser er en A4, der er foldet til A5 format. Forsiden har den samme
tegning. Bagsiden har en oversigt over definitionen på økologisk landbrug og oplysninger
om, hvem der har udgiver pjecen samt, at den er støttet af Den Grønne Fond. Indeni er
der en tekst, der fortæller, hvorfor det er vigtigt med en "sund og levende
jord", "sunde og stærke planter", "sunde og stærke dyr",
"sund mad" og "sunde mennesker". Derudover er der adresser på 5
økologiske landbrug med salg af landbrugsprodukter på egnen fra Lolland, Falster,
Præstø og Fejø. I evalueringen oplyses det, at pjecerne har ligget til uddeling 11 steder
(fødevarebutikker, bibliotek og AF). Det oplyses, at interessen har været stor og, at
man vil prøve at få det næste grønne kosthold til at lave en master med en opdateret
udgave, så butikkerne selv kan trykke de eksemplarer, de måtte ønske. Netto har fjernet
indkøbslisten, fordi man mente den gav en negativ reklame for butikken. I forbindelse med evalueringen er Daghøjskolen Lolland-Falster, Christian Ege
Jørgensen, der har stået for lignende materiale i Roskilde og butikker i Maribo blevet
interviewet. Den pågældende lærer fra Daghøjskolen er ikke længere ansat. Skolen har i en del
år i høj grad brugt løst ansatte lærere. Projektet er derfor heller ikke blevet fulgt
op af andre lignende projekter. Så vidt vides har det pågældende hold ikke været i
kontakt med andre indkøbsliste-forfattere. Man har bare lavet den. Christian Ege oplyser, at i Roskilde giver man butikkerne points udfra deres udvalg af
økologiske varer og deres arbejde i øvrigt med at opføre sig som en grøn butik. En
opgørelse over merpriser for økologiske varer indgår også i undersøgelsen. Udfra
pointtallet bliver der hvert år kåret en vinder. Han vurderer, at en indkøbsliste af
den art som i Maribo vil kunne være anvendelig for forbrugerne. Superbrugsen i Maribo kan godt huske indkøbslisten. Man syntes ikke, den var særlig
godt lavet, fordi den ikke havde nær alle de økologiske varer med, som man faktisk
havde. Og siden har man fået mange, mange flere. Man finder, at ideen er god nok, og man
distribuerede pjecen til skoler og lagde den frem ved kasserne. Man ved ikke, om den har
haft nogen betydning, da salget af økologiske varer er steget meget alligevel. Helsebutikken i Maribo kan også huske Indkøbslisten. Den var stillet frem, men der
var overhovedet ingen, der tog den og derfor blev alle eksemplarerne smidt ud efter nogen
tid. Subjektivt vurderet er der ikke mange oplysninger i Indkøbslisten og Vejviseren. Der
kunne godt være tænkt mere over, hvilke oplysninger forbrugerne har brug for og hvilke
informationer, der kunne tænkes at påvirke butikkerne i deres indkøbspolitik. Sammenfattende må man sige, at der ikke har været nogen spredningseffekt og næppe
megen effekt for forbrugere og butikker i Maribo.
Pjece for Nordsjællands Miljø- og energikontorCasen er valgt som eksempel på en pjece. Nordsjællands Miljø- og energikontor har på baggrund af en ansøgning dateret 20/3
1997 fået bevilget 6.000 kr. til at dække trykomkostninger ved en pjece, der skal
reklamere for kontoret. Det oplyses, at kontoret er ét af de nyeste i Sammenslutningen af
Energikontorer, og derfor endnu ikke kendt. Energikontoret skal fremme en økologisk,
bæredygtig udvikling i lokalområdet gennem uvildigt oplysnings- og vejledningsarbejde,
samt ved at arbejde for konkrete løsninger. Projektet er selvevalueret i brev af 29/5 1997. Folderen er blevet trykt i 5000
eksemplarer og distribueret sammen med brochureholdere i genbrugspap. Pjecen er en A4 foldet til A5. Forsiden har en illustration og oplysning om kontorets
adresse, åbningstid og formål. Bagsiden har oplysninger om SEK (Samvirkende Energi-
& Miljøkontorer), bl.a. i form af et kort over Danmark med alle energi og
miljøkontorerne indtegnet. Indeni er der oplysninger om kontorets ydelser: gratis
vejledning om tilskudsordninger og om solfangere, vindmøller m.m. Medlemskab, koster 150
kr. om året. Husbesøg af en energivejleder koster 1200 kr. alt inkl. Og endelig er der
yderligere oplysninger om kontoret, bl.a. hvem der er ansat. I forbindelse med evalueringen er der interviewet en repræsentant for kontoret, samt
ringet til steder, der har haft pjecen til uddeling. Nordsjællands Miljø- og Energikontor oplyser, at oplaget af pjecen nu er ved at være
brugt, så man er ved at arrangere et genoptryk. Pjecen er blevet distribueret til alle
hovedbibliotekerne i amtet, til tømmerhandlere og til tekniske forvaltninger. Pjecen har
ført til mange henvendelser til kontoret. Teknisk forvaltning i Frederikssund oplyser, at man godt synes at kunne huske pjecen,
men man kan ikke finde den. Man mener ikke, det er særligt tit, man henviser til
Nordsjællands Miljø- og Energikontor. På Frederiksværk Rådhus, Rådhusbutikken har man ikke hørt om pjecen, og kan ikke
finde den. Man mener at det ville være mærkeligt, hvis alle skulle være fjernet. Sammenfattende kan det siges, at selvom det umiddelbart har været svært at spore
pjecen, hvor den er distribueret til, så mener Nordsjællands Miljø- og energikontor
selv, at de har haft stort udbytte af pjecen. Støtten må siges at være til Miljø- og
energikontoret og deres arbejde med at skaffe kunder. Kun indirekte kan der tales om andre
effekter.
Kampagnen "Sund Bytrafik"Casen er valgt som eksempel på en kampagne. Mellemfolkeligt Samvirkes Øko-Øko gruppe har d. 19/4 søgt om 65.240 kr. til dækning
af lønudgifter for en deltidskoordinator (686 timer á 90 kr.) og portoudgifter i
forbindelse med en kampagne om sund bytrafik. Beløbet blev bevilget. Senere er der søgt
om yderligere 79.750 kr. til en informationskampagne. Dette fik afslag. Projektet er
afsluttet med en selvevaluering 7/8 1996. Øko-Øko står for "økologi og økonomi". Gruppen er en MS lokalafdeling
med medlemmer fra Dansk Cyklistforbund og andre græsrodsorganisationer. Kampagnen skulle
bestå i:
Kampagnen havde et samlet budget på 267.400 kr. Heraf fik man i alt støtte til
195.265 kr. fra Kulturby 96, MS, Folkeoplysningssekretariatet, Det Økologiske Råd og Den
Grønne Fond, hvilket endte med at dække de afholdte udgifter. Informationskampagnen lykkedes det ikke at finansiere. Forsøgsperioden uden biler i
Middelalderbyen måtte man opgive trods ihærdigt lobbyarbejde p.g.a. manglende accept af
planerne fra Byplanborgmesteren. Udstillingen blev vist i Øksnehallen som en del af
Trafikvisioner 96 fra 5-12/5 96. Der blev afholdt 4 debataftener på færgen
"Kronborg" om trafik. Udstillingen er beskrevet i en rapport på engelsk på ca. 60 sider. Den er blevet til
ved, at et medlem af gruppen har besøgt 27 europæiske byer og valgt 4 til casestudies
på grund af deres gode løsninger på trafikproblemer.
Den Grønne Fond støttede kampagnen med midler til en koordinator. Det store arbejde i
kampagnen var knyttet til Middelalder by forsøget og til informationskampagnen. Det der
blev realiseret, nemlig foredragsaftenerne og udstillingen har næppe forudsat en ansat
koordinator. Imidlertid fremgår det af gruppens evaluering, at man har gjort et stort
arbejde for at realisere middelalder byforsøget. Men det lykkedes ikke, fordi de
organisationer man prøvede at inddrage, ikke ville forpligte sig uden tilsagn fra
Københavns kommune, og denne var totalt afvisende. Elisabeth Oakshott fra den tidligere Øko-Øko gruppen fortæller, at man nok var lidt
naive dengang. Gruppen ville lave en politisk happening med at forhindre biltrafikken i at
komme ind i den indre by eller ved at lave trafik-zone forsøg. Der var sympati fra
embedsmændene i Københavns kommune, men Byplanborgmesteren var blankt afvisende. Gruppen
havde forestillet sig, at der også politisk ville være interesse for den gode idé. Men
man har nu lært meget og har dannet en forening med ca. 25 medlemmer. I store træk er
der tale om de samme mennesker som i Øko-Øko gruppen, men foreningsformen passer bedre
til det samarbejde mellem græsrodsorganisationer, som der er tale om. Man har yderligere
fået støtte fra Den Grønne Fond til en vandreudstilling og et diasshow udfra
udstillingen i Øksnehallen. Kaj Jørgensen, der er trafikekspert og har samarbejdet med gruppen i kraft af sin
daværende stilling, som ansat i Det Økologiske Råd og sin deltagelse i debataftenerne,
fortæller, at debataftenerne var usædvanligt vel besøgte med op til 100 deltagere og
megen diskussion. Endvidere fortæller han, at det ofte er svært at få kommunerne til at
deltage i begrænsninger af trafikken i de indre byer. Man vil gerne have færre biler,
men helst uden at lægge begrænsninger for biltrafikken. Specielt er Københavns kommune
tung at danse med. Generelt er man også bange for at danne præcedens ved at give lov én
gang. Generelt må man sige, at der ikke er kommet så meget ud af Den Grønne Fonds støtte
umiddelbart, men der var tale om et interessant projekt, der får et efterliv i form af en
forening.
Evalueringens resultaterGenerel beskrivelse
Udfra projekterne i gruppe 2 ser det ud til, at Den Grønne Fond typisk støtter
miljøbevægelsens mange forskelligartede projekter rettet mod ret små målgrupper om
"grønt forbrug" i en direkte, oplysende form. Der er dog også mange projekter,
der ikke falder indenfor denne beskrivelse.
Resultater af evaluering af casesI case gennemgangen blev det forsøgt for hver case at besvare så mange
som muligt af 8 spørgsmål. Imidlertid er det vanskeligt udfra case gennemgangen at nå frem til en samlet
konklusion. Det har ikke være muligt at udvælge så mange cases, at der gennem et
tilfældigt udvalg har kunnet opnås repræsentativitet. Og der vides for lidt om det
samlede materiale af støttede projekter i gruppen til, at det kan vides om de valgte
cases er "eksemplariske" eller "kritiske". Med disse forbehold taget i betragtning, kan det dog siges som sammenfatning af case
gennemgangen: At der er tale om "gode projekter", i den forstand, at der er tale om gode
idéer, der bliver gennemført med megen entusiasme. De spørgsmål, der relaterer sig til
projekternes kvalitet, må derfor også sammenfattende besvares positivt. Det er et gennemgående træk ved de 8 cases, at det faglige niveau er højt.
Iværksætterforeningen har lavet et godt temanummer, HK Ålborg har afholdt et flot
arrangement osv. Måske kunne "Den økologiske indkøbsliste" have taget mere
højde for erfaringerne fra andre lignende udgivelser, og måske kunne "sund
bytrafik" være nået længere, hvis gruppen havde haft de erfaringer fra starten,
som den fik undervejs, men det er mindre væsentlige indvendinger, som ikke ændrer ved
hovedindtrykket. Ligeledes synes det at være et fællestræk, at de 8 cases har kørt fint organisatorisk
og styringmæssigt. Udstillingen på Industrimuseet i Horsens var endda imponerende i
kraft af den måde, den indgik i sammenhæng med en lang række andre aktiviteter på
museet. Kun "Det grønne vaskeri" er blevet forsinket, men det er ikke
usædvanligt, at et teknisk forsøg løber ind i nogle vanskeligheder. Kun 3 af de valgte cases kan tænkes af have en levedygtighed udover
projektperioden, mens 5 cases af naturlige årsager er en slags engangsinitiativer
(temanummeret af NybyggerForum, grøn weekend i Ålborg, udstillingen om "Miljø på
dansk", den økologiske indkøbsliste, pjecen for Nordsjællands Miljø- og
Energikontor). "Det grønne vaskeri" må formodes at blive stående i mange år.
Kampagnen for "sund bytrafik" har ført til dannelsen af en forening, der vil
føre arbejdet videre. Det er svært at vide om "Barritskov grøntsagshave" vil
kunne overleve på længere sigt, men alt tyder på, at forretningskonceptet fungerer
fint. De cases for hvilke, det er relevant at tale om levedygtighed, synes faktisk at
være levedygtige. Samtlige 8 cases har haft en karakter, der har gjort, at de må formodes, i en eller
udstrækning, at være kommet udover "de frelstes rækker". Spørgsmålet om effekten af de i casene behandlede projekter er det
vanskeligste at besvare. Det kan siges, at næsten alle cases i kraft af, at de er blevet
fint gennemført og at de er baseret på gode ideer har haft en effekt. Der kom således
mange til udstillingen i Horsens, "Det grønne vaskeri" bliver besøgt,
grønsagskurvene fra Barritskov bliver solgt osv. Derimod er det også karakteristisk, at
den mulige effekt af projekterne kan diskuteres og vanskeligt bestemmes. For "Det
grønne vaskeri" er det en vigtig effekt af støtten, at der kommer til at foreligge
en måling på et sådan byøkologisk forsøg. Men hvordan vil det opleves, at
rentabiliteten af den anvendte teknik er så ringe? Støtten til temanummeret om grønt iværksætteri er også en støtte til
iværksætterforeningens arbejde med emnet og spreder oplysning om dette fænomen. Men er
det rigtigt, at der er en særlig niche for iværksættere indenfor dette område? Og hvis
det er rigtigt, hvordan kan man så bedst støtte dette erhvervsområde? Endelig er der blevet kigget på, om der var tale om en spredningseffekt af
caseprojekterne, forstået som "at et projekt er blevet til flere" eller, at der
har været en spredning af erfaringer fra et projekt til andre. Her er det karakteristisk,
at selv for de projekter, hvor der kunne forventes en spredning, har der ingen været.
Barritskov grøntsagshave har ikke været i forbindelse med de andre lignende initiativer.
HK-København har lavet et arrangement, der ligner HK-Ålborg's til forveksling uden, at
der har været kontakt mellem de to projekter. Og den økologiske indkøbsliste i Maribo
har ikke udnyttet erfaringer fra lignende initiativer.
Anbefalinger til Den Grønne FondMaterialet giver ikke mulighed for at afgøre, om det er bedst at støtte
pjecer eller kampagner eller andre af de her anvendte formidlingsformer. Sandsynligvis
ligger de afgørende spørgsmål heller ikke her, men dybere i Fondens arbejdsform. Konkret kunne det være en god idé, at præcisere målgrupperne for projekterne, så
valg af midler og effekt af indsatsen bedre kan diskuteres. Men generelt giver det gennemgåede materiale snarere end at lægge op til konkrete
forslag, anledning til at stille nogle generelle spørgsmål til Den Grønne Fonds
arbejdsform:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||