Bilagsrapport til Evaluering af Den
Grønne Fond Kvalitativ projektevaluering Afviste projekter
Af Civilingeniør Ph.d. Marianne Forman og Cand.tech.soc. Annika Agger IntroduktionDenne delevaluering af de af Den Grønne Fonds afviste projekter, indgår
som et bidrag til den samlede evaluering af Den Grønne Fond, som Statens
Byggeforskningsinstitut - SBI gennemfører. Formålet med at evaluere de afviste projekter
er at indkredse de kriterier Fonden lægger vægt på i deres udvælgelse, samt at vurdere
om det er den rigtige type projekter, som bliver afvist. Evalueringen er gennemført af
Marianne Forman og Annika Agger, som begge er ansat af SBI til at gennemføre opgaven. Vi har i evalueringen af de af Den Grønne Fond afviste projekter valgt at anlægge en
projektvinkel som perspektiv for analysen. Realiseringen af projekter og projekternes succes er afhængig af:
Den Grønne Fond er aktuel som finansieringsmulighed og regulerer gennem sin
bevillingspraksis, hvor projekter henholdsvis bevilges og får afslag, udviklingen af
grøn praksis gennem projekternes realisering. Dette kan også illustreres ved følgende figur, som viser sammenhængen mellem
faktorerne og faldgruber, hvis en af dem mangler. Figuren forklares under figuren. Figur: Projektperspektiv sammenhæng mellem bevillingsgiver, projektmager og omgivelser i realisering af projekter.
Modellen kan tydeliggøre problemer og handlemuligheder for bevillingsgivere til
projekter. I delmængden mellem finansiering og projektmageren er der finansiering til projektet
og en eller flere projektmagere til at igangsætte projektet, men ikke en målgruppe der
oplever projektet relevant, hvorfor projektresultaterne ikke forankres. Projektmageren kan
ikke med sin projektidé nå målgruppen. Handlemuligheder for bevillingsgiver kan være
at stille krav til projektindholdet. I delmængden mellem finansiering og omgivelser er der finansiering til potentielle
projekter og målgrupper, hvori projektresultater kan forankres, men der mangler
projektmagere til at gennemføre projektet. Handlemuligheder for bevillingsgiver kan være
at forsøge at rekruttere projektansøgere målrettet. (Den grønne guide ordningen kan
være et eksempel på rekruttering af bestemte projektmagere). I delmængden mellem projektmagere og omgivelser er der relevante projekter, men ikke
økonomi til at gennemføre projekterne. Nogle af projekterne vil finde et andet
økonomisk grundlag, mens andre dels ikke vil have mulighed for selvfinansiering dels ikke
vil passer ind under andre støttemuligheder, hvorfor projektet sander til. Problemet for
bevillingsgiver kan være, at projekter der i princippet støtter om formålet for Fonden
selekteres fra gennem bevillingspraksis og endvidere ikke kan finde finansiering på andre
måder, hvorfor de ikke realiseres. Handlemuligheder kan være at tilpasse
bevillingspraksis til erfaringer med afviste projekter i forhold til deres sårbarhed over
for afvisning. I dette ligger implicit den forståelse, at afviste projekter der
realiseres gennem alternativ finansiering, har været "rigtige" at afvise set
fra bevillingsgivers side. Nærværende evaluering er koncentreret om de af Den Grønne Fond afviste projekter,
(dvs. problemstillingerne der er knyttet til delmængden mellem projektmagere og
omgivelser i figuren). Evalueringen er bygget om omkring to hovedspørgsmål:
Den Grønne Fonds formål er ifølge lov om Den Grønne Fond: Den Grønne Fonds formål er at støtte initiativer, som har til formål at
engagere befolkningen i at fremme en miljøvenlig og økologisk, herunder byøkologisk,
udvikling ved at give støtte til
Til at præcisere, hvad vi lægger i livsstilsændringer har vi trukket på Jeppe
Læssøe (Læssøe 1995). Han peger på følgende sammenhænge:
Realiseringen af Den Grønne Fonds formål med at fremme livsstilsændringer er derfor
et balancearbejde mellem udviklingsprocesser, hvor nye handlemuligheder synliggøres og
forankring gennem de berørtes, tilegnelse. Herunder konkret tilvejebringelse af
handlemulighederne, således at inkonsistensen mellem viden og handling ikke bliver det
dominerende. Den Grønne Fond har gennem årene udviklet en bevillingspraksis[2]. Det følgende er en sammenskrivning af, hvad Den
Grønne Fond prioriterer og lægger vægt på i sin vurdering af projekterne og forhold
som Den Grønne Fond på forhånd peger på, ligger uden for dens støtteområde. Den Grønne Fond lægger vægt på at projekterne har en folkelig bredde i deres sigte,
at projekterne har afsat ressourcer til at formidle projektets resultater til andre, og
endelig at projektet har en medfinansiering fra anden side, gerne fra lokalområdet. Den Grønne Fond prioriterer projekter:
Følgende type projekter vil som hovedregel få afslag: Rene anlægsprojekter, rene
naturprojekter, udlandsrejser og udvekslingsforløb samt tilskud til konferencer,
almindelige projektforløb inden for miljøområdet på uddannelsesinstitutioner og
endelig forskningsprojekter.
Særtræk ved de afviste projekterDenne overordnede beskrivelse bygger på data fra den kvantitative
undersøgelse, der er udført af AIM i forbindelse med evaluering af Den Grønne Fond.
Undersøgelsens grundlag er repræsentativitet og ikke absolutte tal, hvorfor
nedenstående fremstilling er tendenser behæftiget med denne usikkerhed. Projektet som formidlingsaktivitet.Ansøger Tabel 1: Fordeling af ansøgninger på projektansøgerkategori og ansøgningernes henholdsvis afslag og tilsagn (AIM 1998 s. 56).
Tabellen viser at tendensen er, at der er flest projektansøg-ninger funderet i mindre
organisationer. At det er sværere at få bevilget ansøgning som privatperson end hvis
ansøgningen er funderet i en mindre græsrodsorganisation. Privatpersoner udgør 13% af
ansøgningerne totalt, men kun 8% af de bevilgede projekter, hvor ansøgninger funderet i
mindre organisationer, udgør 13% af ansøgningerne, men 25% af de bevilgede projekter. Der er en tendens til at flere der har fået bevilling ansøger om støtte til nye
projekter, end tilfældet er blandt afviste. Kun 32 % af afviste projektansøgere søger
igen, hvor 56 % blandt projektansøgere, der har fået bevilliget et projekt søger igen. Der er lidt flere lønnede medarbejdere involveret i projektansøgninger i de bevilgede
projekter, end tilfældet er i de afviste projekter. I de bevilgede projekter har der
været involveret lønnede medarbejdere i 54% af projekterne, hvor samme tal er 43% for de
afviste projekter (AIM 1998, s. 62). Projektindhold Tabel 2: Fordelingen af bevilgede og afviste projekter med hensyn til projektindhold[3]. Skraverede kolonner er afviste projekter og hvide kolonner er bevilget projekter.
Der er en tendens til at støtte til konferencer, høringer og temadage (gruppe 1) samt
udstillinger, kampagner, plakater og pjecer (gruppe 2), er de mest prioriterede
aktiviteter med hensyn til antal af projekter, hvilket både kan ses ved at grupperne er
dem med flest bevilgede projekter, samt samtidig dem med lavest andel afviste projekter ud
af ansøgningerne til gruppen. Endvidere er etablering af økoformidlingssteder og andre
demonstrationssteder den lavest prioriterede gruppe med lavest bevilgede andel projekter
og med størst andel af afviste projekter. Målgruppe Tabel 3: Oversigt over projektansøgningernes målgruppe fordelt på afviste og bevilgede projekter (AIM 1998, s. 74). Skraveret er afviste projekter.
Tabellen peger på at flere af de bevilgede projekter sigter mod en bredere målgruppe
end tilfældet er i de afviste projekter. Der er flere projekter blandt de afviste
projekter end blandt projekter med tilsagn, der sigter alene mod miljøinteresserede
personer som målgruppe. Projektansøgningernes tilpasning til bevillingspraksis
Projekternes overlevelsesmulighederAIM-undersøgelsen viser, at på trods af afslag fra Den Grønne Fond er
43% af projekterne fortsat i uændret form, 28% er fortsat med dele af projektet, mens 27%
ikke har fortsat aktiviteten. (AIM, 1998 s. 114). I forhold til overlevelsesmulighed
blandt afviste projekter peger AIM undersøgelsen på, at lidt over halvdelen af de
afslåede konferencer, høringer og temadage realiseres i uændret form trods afslag fra
Den Grønne Fond, og kun 26% bliver slet ikke til noget. Den samme tendens gælder
udstillinger, kampagner, plakater, pjecer m.m. og afholdelse af høstmarkeder og
familiearrangementer. Omvendt er projekter, der retter sig mod udgivelse af debatbøger,
film og andet undervisnings- og informationsmateriale, mere sårbare over for afslag,
hvilket viser sig ved, at kun 33% fortsætter i uændret form og 46% af projekterne
fortsætter ikke. Vi vil i den kvalitative del af evalueringen kredse nogle konkrete forhold ind som har
betydning for projekternes overlevelsesmuligheder.
Vurdering af sagsbehandlingI AIMs interviewundersøgelse er Den Grønne Fonds sagsbehandling
blevet vurderet af de interviewede. Tabel 4:Forskelle med hensyn til forskellige sider af sagsbehandling mellem ansøgere der har fået afslag og tilsagn. De grå kolonner viser procentsatsen for ansøgerne med afslag .(AIM 1998, s. 10, 13, 16, 19, 22, 25, 28).
Udvælgelse af casestudierFor at forfølge de to problemstillinger vi opstillede indledningsvist,
har vi valgt at fokusere på to typer casestudier i forhold til den kvalitative del af
evalueringen af de afviste projekter:
Udvalgte projekter:ProjektparTabel 5: Udvalgte projektpar til evaluering af, om bevillingspolitik stemmer overens med bevillingspraksis. Hvide felter er bevilget projekter og grå felter er afviste projekter.
Grænseprojekter Tabel 6: Udvalgte grænseprojekter. Alle projekterne er afviste projekter.
Bevillingspolitik bevillingspraksisDet centrale spørgsmål i dette afsnit er hvor vidt Den Grønne Fond i
deres bevillings- og afslagspraksis forfølger deres egne kriterier? Dette belyses gennem
5 caseanalyser, hvor vi har udvalgt 5 projektpar, hvor projekterne minder om hinanden, men
hvor det ene er bevilget og det andet er afvist. Begrænsningerne ved denne tilgang er, at
det er specifikke eksempler vi kigger på, hvorfor analysen ikke kan generaliseres, men i
højere grad har sin styrke ved at indfange tendenser i det specifikke. Følgende er
præsentation af de fem projektpar med deres karakteristika. Derefter følger vurdering af
forskellene mellem de bevilgede og afviste projekter.
Case-erfaringer: Bevillingspolitik og bevillingspraksisAlle ovenstående projekter er fra kategorien demonstrationsprojekter.
Hvis man kigger på forskellen mellem de bevilgede og afviste projekter i ovenstående
gennemgang af projekter, der er valgt ud fra at de er af samme karakter, træder følgende
karakteristika ved bevillingspraksis frem. Læring, spredning og anlægsudgifter Andre støttemuligheder Nyhedsværdi og spredning af erfaringer Aktiviteter som hører under egne udviklingsaktiviteter I de fem projektpar er der overensstemmelse mellem bevillingspolitik forstået
som de formelle kriterier Den Grønne Fond beskriver i deres vejledningsmateriale, og den
praksis der synliggøres gennem selektionen i henholdsvis bevilgede og afviste projekter.
Case beskrivelserCase: Temadag om grønne sygehuse på Skejby SygehusBeskrivelse Formålet med temadagen var at inspirere sygehuse til at gå i gang med at arbejde med
grøn omstilling på flere niveauer. Målgruppen var ledere, samarbejds- og
sikkerhedsudvalg, miljøgrupper, amtsrådsmedlemmer og andre nøglepersoner der var
tilknyttet institutioner i Århus Amt. Inspirationen til at tage temaet op kom fra, at man
i forbindelse med det frie sygehusvalg, kunne forestille sig at miljø kunne blive en
konkurrenceparameter. I Tyskland er der udarbejdet et Grønt Sygehus koncept og én af
oplægsholderne var en tysk læge med erfaringer herfra. Temadagen blev gennemført for amtets egne midler, det har selv en pulje til projekter
med en grøn profil, der endte med at finansiere projektet. De søgte Den Grønne Fond
fordi de mente, at temadagen var så bred og nåede så mange forskellige målgrupper, at
den burde være egnet til bevilling. Ansøgerne beskriver temadagen som en stor succes, og
begrunder det med at flere siden hen har ringet og spurgt efter oplægsholdere eller har
refereret til temadagen. Ansøgerne har ikke direkte søgt Den Grønne Fond igen, men er i
dag med til at finansiere en del af en grøn guides løn. Kommentarer
Case IT-udbygning 1997-2000 - opbygning af database og telefonrådgivningBeskrivelse Projektansøger gav i den forbindelse udtryk for forundring og kendte på daværende
tidspunkt ikke til andre Internetsteder eller hjemmesider der gav konkrete råd og
vejledning om økologisk havebrug. Formålet med projektet var, at komme med både
inspiration og praktiske råd på en gang. På denne vis mener ansøger, at man kunne nå
ud til mange mennesker med relativt få midler. Projektet er i dag sat i bero. Der blev lagt en hel del ressourcer i forbindelse med
projektansøgningen, og der er i dag ingen der har haft overskud til at tage det op igen.
Projektansøgeren tilkendegiver at det selvfølgelig var muligt at søge andre fonde, der
berørte forskellige dele af projektet, men det ville kræve at ansøgningerne skulle
justeres efter hver ny fonds formålsparagraffer, og dette ville kræve et
uforholdsmæssigt stort arbejde, hvilket der ikke har været ressourcer til. Kommentarer
Case: Afholdelse af temaaften og miniudstilling om forbedret vask og rengøringBeskrivelse Kommentarer
Case: Grøn Camping VejleBeskrivelse Ansøgeren var Vejle kommune og samarbejdspartnere i projektet var Campingrådet,
Friluftsrådet, Danmarks Naturfredningsforening, Vejle Amt Teknik og Miljø og en
iværksætter. Projektets primære del var udarbejdelse af et katalog over miljømæssig bæredygtig
indretning og drift af campingpladser. Projektresultatet skulle indgå i
campingorganisationernes videre arbejde med en grøn klassificering og markedsføring af
grøn camping. Projektet rummede dels et miljøfagligt aspekt i forhold til at etablere
campingpladsen på et bæredygtigt grundlag, dels en markedsanalyse for at undersøge
driftsgrundlaget for en sådan campingplads. Målgrupperne for projektet kan derfor dels
ses som campingpladsbranchen dels turister, hvor projektet kan ses som et forsøg på at
tilvejebringe muligheder for at feriere på en miljømæssig forsvarlig måde. I konceptet var tillige indarbejdet oplevelsesmuligheder, som dyreoplevelser i
Ådalsområdet, og en nærliggende avlsgård som kommunen ejede skulle etableres som
grønt besøgscenter med naturudstillinger og værksteder, og der skulle tilknyttes en
naturvejleder. Af initiativerne er det kun ansættelse af en naturvejleder, der er blevet
realiseret. Efter afslaget fra Den Grønne Fond blev Rådet For Genanvendelse og Renere Teknologi
søgt, hvor de ligeledes fik afslag. Herefter har projektet ligget dødt. Der er
efterfølgende sket omstruktureringer i kommunen, hvorved den ene kontaktperson fik mindre
med miljøområdet at gøre. Den anden kontaktperson har skiftet job og er ikke mere ansat
i kommunen. Kontaktpersonen, som stadig er i kommunen, har ikke siden søgt Den Grønne
Fond. Kommentarer
Case : Udvikling af økologisk fast-food vognBeskrivelse Ansøgeren var en privatperson, som kan karakteriseres som iværksætter med netværk
til initiativer inden for miljø-området, som han ville trække på i gennemførelsen af
projektet. Kommentarer
Case "Kør sammen" markedsføring af kontaktbureau for samkørselBeskrivelse Projektet gik ud på at starte et formidlingsbureau der koblede folk til, der var
interesserede i samkørsel. Formålet var at reducere den daglige pendlertransport og
dermed belastningen af miljøet. For at gøre opmærksom på projektet delte parret ca.
1000 løbesedler ud i Roskilde, blev omtalt i lokalavisen og fik et kort indslag i
TVLorry. Arbejdet var på frivillig basis, og der søgtes nu midler til at udvide
pr-indsatsen. Status for projektet er i dag, at arbejdet med Formidlingsbureauet er gået i stå. De
fik 20 interesserede personer skrevet op, og kender til 3 par der kører sammen, som et
resultat af deres arbejde. Indsatsen var på frivillig basis og parret har siden fået
arbejde, og har derfor ikke ressourcer til at gå videre med det frivillige arbejde. Motivationen til at gå i gang med projektet var en personlig frustration over de lange
bilkører med en enlig billist i hver sin bil, og tanken om al den os, der kom ud til
miljøet. Ansøgeren kørte selv sammen med en arbejdskollega, og fik derfor lyst til at
udbrede denne idé. Den primære målgruppe de ville have fat i var pendlere fra landet. For at komme i
kontakt med målgruppen uddelte de løbesedler på parkeringspladser og ved benzintanke.
Ansøgeren erkender, at det nok kunne havde været en fordel, hvis de havde haft en
samarbejdspartner som FDM eller Vejdirektoratet. Ved afslaget blev der ikke rådgivet om andre tilskudsmuligheder, men de blev selv
opmærksomme på Tuborgfonden ved hjælp af en professionel fundraiser. Denne skulle dog
have en større sum penge for at udarbejde en ansøgning, hvorpå de opgav. Projektansøger udtaler beklagelse over, at det kan være svært for "almindelige
mennesker" at komme igennem hos Den Grønne Fond, idet man lige skal vide hvordan det
skal skrives. Det mener hun kan ses af, at det er de samme ansøgere, der får bevillinger
igen og igen. De søgte Den Grønne Fond om midler to gange og har siden hen ikke søgt. Kommentarer
Case "Projekt Kørselsformidlingen"Beskrivelse Motivationen for projektet hang sammen med et ønske om at være med til at nedbringe
trafikken og dens udledninger til miljøet. Den primære målgruppe for projektet var
pendlere, der skulle gøres opmærksom på projektet via lokalaviser og Internettet.
Ansøgeren har ikke siden hen søgt Den Grønne Fond, og fik ikke oplysninger om andre
muligheder i forbindelse med afslaget. Kommentarer
Evalueringens resultaterEvalueringens resultaterne udspringer af en bred gennemgang af alle de
afviste projekter og en lidt mere indgående undersøgelse af få udvalgte projekter,
hvorfor resultaterne skal betragtes som inspiration snarere end egentlig evaluering. Generel beskrivelseDer er 837 afviste projekter i perioden 1994 - 1997 ud af 1352 ansøgte
projekter til Den Grønne Fond. Følgende pinde opsummerer forskelle i karakteristika ved
den afviste gruppe projekter og den bevilliget gruppe projekter, som træder frem i
AIMs undersøgelsen: Der er en tendens til, at projektansøgninger, der er funderet hos privatpersoner
oftere tilsidesættes end projektansøgninger funderet i f.eks. mindre organisationer. Der er en tendens til, at favorisere projekter vedrørende konferencer og netværk
(gruppe 1) og vedrørende udstillinger, kampagner, pjecer m.v. (gruppe 2). Der er en tendens til, at favorisere projektansøgninger, der stiler mod bredere
målgrupper end mod de i forvejen miljøinteresseret personer. AIM undersøgelsen viser, at på trods af afslag fra Den Grønne Fond er 43% af
projekterne fortsat i uændret form, 28% er fortsat med dele af projektet, mens 27% ikke
har fortsat aktiviteten. I vurderingen af sagsbehandlingen er der en tendens til, at projektansøgere der har
fået afslag på deres projektansøgninger, i modsætning til dem der har fået bevilling,
oftere vurderer Den Grønne Fond som lukket omkring sin bevillingspolitik, og mindre
hyppigt vurderer Den Grønne Fond som god til at gøre opmærksom på andre
støttemuligheder.
Resultater og evaluering af casesVi udvalgte fem projektpar, hvor projekterne parvis var karakteriseret ved
at minde om hinanden og det ene projekt var afvist og det andet projekt bevilget. Gennem
sammenligning af projekterne parvis forsøgte vi at sammenholde bevillingspolitik med
bevillingspraksis. I de 5 projektpar vi havde udvalgt, var der overensstemmelse mellem den
officielle bevillingspolitik og bevillingspraksis. Vi introducerede indledningsvist et projektperspektiv for evalueringen af afviste
projekter. Vi antog at Den Grønne Fonds primære interesse måtte være at
forfølge formålet for Den grønne Fond. Vi pegede på, at centrale problemstillinger
knyttet til afviste projekter, set fra bevillingsgivers side, måtte være knyttet til de
projekter, der afvises som følge af bevillingspraksis, men som støtter op om formålet
med Den Grønne Fond. I forbindelse med de generelle særtræk ved de afviste projekter viser AIMs
undersøgelse, at enten dele af projektet eller hele projektet gennemføres på trods af
afvisningen i 71% af tilfældene. Et centralt spørgsmål bliver hvad der kendetegner
projekter, der realiseres på trods af afvisningen, og hvad der kendetegner mere sårbare
projekter som ved afvisning løber ud i sandet. Projekters robusthed over for afvisning afhænger af, hvor vidt ansøgerne har mulighed
for selv at finansiere projektet, eller om projektet passer ind under andre
støtteordninger. Vi pegede på, at de projekter som Den grønne Fond skulle være
opmærksomme på findes blandt de sårbare projekter, dem som går i stå ved afvisning
som samtidigt er projekter med potentielle miljøstrategier til livsstilsændring.
Hvorimod projekter der realiseres på trods af afvisning i princippet må ses som værende
"rigtige" at afvise set fra Den Grønne Fonds side. Spørgsmålet er derfor, om Den Grønne Fond gennem sin eksisterende bevillingspolitik
og praksis selekterer projekter fra, som dels er sårbare over for afvisning dels rummer
alternative strategier til at påvirke eksisterende livsstile over mod en mere bæredygtig
livsstil. Vi udvalgte syv projekter, hvor vi forfulgte denne problematik. De 7 projekter er
vurderet i forhold til projekternes potentielle bidrag til udvikling og ændring af
befolkningens livsstil og projekternes overlevelsesmuligheder ved afslag. På basis af de
valgte projekter fremtræder specifikke forhold, som har indflydelse på projekternes
overlevelse, som vi trækker frem her. Projekterne befinder sig i et gråt område mellem videns- og erfaringsudviklende
projekter, som sigter mod udvikling af nye livsstile gennem involvering, læring og
oplysning, og projekter der i højere grad retter sig mod tilvejebringelse af
handlemuligheder som grundlag for realisering af ændret livsstil. Projekterne Grøn Camping og Økologisk fast-food vogn er begge selekteret fra, pga.
deres kommercielle sigte. Begge projekterne kan ses som forsøg på at tilvejebringe nye
handlemuligheder for forbrugerne, som udgangspunkt for ændrede handlinger. Projektet
Grøn Camping retter sig mod udvikling og etablering af grundlag for turister til at
realisere grøn turisme.Projektet Økologisk fast-food vogn retter sig mod
tilvejebringelse af grundlag for forbrugere til i situationer hvor de vælger fast-food,
at gøre det på en økologisk forsvarlig måde. Støtte til etablering af vejledning om økologisk havebrug af Praktisk Økologi, blev
sorteret fra pga. dets manglende nyhedsværdi. Projektet rettede sig ligeledes mod
tilvejebringelse af handlemuligheder gennem formidling af vejledning i økologisk havebrug
til havefolket. De tre projekter var alle sårbare over for afvisning. De to første projekter havde
ikke mulighed for egen finansiering og matchede ikke andre støtteordninger. Det sidste
projekt havde heller ikke mulighed for egen finansiering og havde ikke overskud/kapacitet
til at tilpasse ansøgningen til andre fonde. Projekterne Konference på Skejby sygehus og Temadag om bedre vask blev begge
realiseret, den sidste i en lidt ændret form. Begge projekter er karakteriseret ved at
være udviklet og funderet i formaliserede organisatoriske sammenhænge
"sygehusvæsenet" og "landboforeningen" og begge projekter blev
realiseret gennem egenfinansiering. Det ser ud til, at kommercielle projekter, der er orienteret mod at tilvejebringe
løsninger som fremmer grøn livsstil, hvor udredning og/eller produktudvikling er
centrale elementer, er sårbare over for afvisning. Projekterne falder tilsyneladende
mellem to stole, som projektet Grøn Camping, der får afslag fra både Rådet for
genanvendelse og renere teknologi, og Den Grønne Fond, og udvikling af Økologisk
fast-food vogn, der får afslag fra både Den Grønne Fond og Innovative Iværksættere
på Teknologisk Institut. I projektet om udviklingen og formidling af vejledning i økologisk havebrug, er
sårbarheden i forhold til afvisning ifølge ansøgerne, i højere grad knyttet til
manglende ressourcer hos ansøgerne til at udarbejde nye ansøgninger til andre fonde.
Praktisk økologi er en organisation primært drevet på frivillig basis.
Anbefalinger til Den Grønne FondAnbefalingerne knytter sig til Den Grønne Fonds bevillingspolitik og kan
indgå som input i Den grønne Fonds videre politikudvikling. Følgende pinde er
overvejelser Den Grønne Fond kan gøre sig i forhold til at inddrage afviste projekter
systematisk i dens udvikling af bevillingspolitik. Den Grønne Fond kan være opmærksom på udvikling af egne selektionsmekanismer og
disses berettigelse i forhold til formålet. I dette ligger antagelsen om, at omverdenen
ændrer sig, hvorfor projekter og bevillingspolitik hos bevillingsgivere må ændre sig
løbende. Der kan være behov for en større opmærksomhed på afviste projekters sårbarhed over
for afvisning. Konkret er der et gråt område i forhold til projekter der er orienteret
mod tilvejebringelse af grønne handlemuligheder, enten gennem tilvejebringelse af grønne
forbrugsmuligheder eller gennem konkret vejledning. Projekter der befinder sig i dette
område risikerer i dag at falde mellem to støtteordninger, snarere pga.
bevillingspraksis end pga. at projekterne ligger udenfor formålet med Den Grønne Fond.
En øget opmærksomhed mod de sårbare projekter, og gensidig synliggørelse af
bevillingspolitik i de eksisterende støtteordninger, kan medføre en mere bevidst
udvikling af bevillingskriterierne. Gennem udvikling af bevillingspolitik og -praksis opbygges parallelt kompetence hos
bevillingsgiverne. Dette øger på den ene side kompetencen til at administrere inden for
den eksisterende bevillingspolitik og -praksis, men medfører samtidig en indbygget
træghed overfor at ændre/tilpasse bevillingspolitik og -praksis i forhold til
omgivelserne. Ændring af bevillingspraksis vil derfor kræve en åbenhed hos
bevillingsgiverne og udvikling af nye kompetencer. Hvis man ønsker at inddrage projekter,
der i højere grad er orienteret mod tilvejebringelse af handlemuligheder for grøn
livsstil, skal der eventuelt udvikles nye kompetencer til at vurdere potentialer i mere
kommercielle projekter.
LitteraturBjerg, Kirsten og Birgitta Ubbesen, AIM [1] Det totale antal projekter i perioden 1994-97 er det angivende antal i tilbudsmaterialet "Evaluering af Den Grønne Fond" 13.1.1998 fra SBI. [Tilbage i tekst] [2] Se vejledning om Den Grønne Fond, der udgives hvert år. [Tilbage i tekst] [3] Kategoriseringen af projektindholdet følger den kategorisering der er lagt ned over projekterne i evalueringstilbuddet fra SBI, og som har struktureret evalueringen. [Tilbage i tekst] |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||