[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Reduktion af miljøbelastning ved flytning af godstransport fra land til sø

Sammendrag

I denne rapport foretages en analyse af de energi-, miljømæssige og økonomiske forhold ved udførelsen af et givent externt transportarbejde hos 3 danske virksomheder.
Rapporten beskriver, hvordan transporten udføres i dag og de hertil relaterede forbrug af energi, miljøudledninger og omkostninger i kroner.
Der foretages en sammenligning af de nævnte forhold, som de er i dag, og ved skibsoptimeret transport.
De deltagende virksomheder er valgt udfra ønsket om at dække et bredt spekter af transportopgaver, både hvad angår typen af de transporterede varer og distancerne, transporterne foregår over.

De 3 valgte transportscenarier dækker følgende:

  1. Transport af 36 vindmøller fra Jylland til det sydøstlige Italien
  2. Transport af 60.000m3 savet træ fra Sverige til Danmark (årligt).
  3. Transport af 45.000 ton råvarer til grovvarefremstilling fra forskellige indhandlingssteder i Danmark til producent i Danmark (årligt).

VESTAS WIND SYSTEMS
Transport af 36 vindmøller fra Jylland til Foggia i det sydøstlige Italien. Transporten foregår i dag med lastbiler og bane. Den skibsoptimerede transport foregår med lastbiler til dansk havn, herfra med coaster til Manfredonia, og videre med lastbil til opstillingssted.

Graf

Energiforbrug og omkostninger ved transport som den foregår i dag, og ved skibsoptimeret transport.


STORA TIMBER AB
Transport af 60.000 m3 træ fra 4 svenske savværker til Danmark.

Transporten foregår i dag med bane (70%), bil (20 %) og skib (10%).

Den skibsoptimerede transport vil foregå med lastbil fra savværk til udskibningshavn, skib (coaster) til Danmark. Fra de 3 andre savværker kan der lastets direkte i skib fra savværket, og slutdistribution i Danmark vil foregå med lastbil.

Graf

Energiforbrug og omkostninger ved transport som den foregår i dag, og ved skibsoptimeret transport.


AXEL TOFT, GROVVARER A/S
Lastbiltransport af 45.000 ton råvarer hovedsagdeligt fra større danske havnebyer til producent.

Den skibsoptimerede transport vil foregå med coaster fra indhandlingshavne til nærmeste havn, Skive. Herfra vil det sidste stykke af transporten foregå med lastbil.

I nedenstående vises energiforbrug og omkostninger ved udførelse af de 3 forskellige transportopgaver.

Graf

Energiforbrug og omkostninger ved transport som den foregår i dag, og ved skibsoptimeret transport.


KONKLUSSIONER
Energiforbrug og Miljøudledninger
Af ovenstående ses, at der ved de 2 transportopgaver vedrørende transport af træ og foderstoffer er mulighed for væsentlige reduktioner i energiforbruget, ved i så stor udstrækning som muligt, at foretage transporten med skib. De miljørelaterede emissioner vil i disse to tilfælde på samme måde reduceres, da de er relateret til energiforbruget. På et punkt omkring miljøet er den skibsoptimerede transport dog ikke miljøgunstig, og det er med hensyn til udledning af SO2 . Dette skyldes, at der ved beregning af emissioner fra den skibsoptimerede transport er regnet med et svovlindhold i brændstoffet på 1 %. Et svovlindhold på 1 % i brændstoffet ved skibstransport anses ikke for højt sat. I modsætning hertil er svovlindholdet i brændstof, der benyttes i tog og lastbiler, 10-20 gange lavere.
I tilfældet med transporten af vindmøller er energiforbrug og emissioner af CO2 ved skibsoptimeret transport på samme nivau som ved nuværende tranportform. De andre omtalte mijøudledninger er højere ved skibstransport end ved den nuværende transportform.

Økonomi
De økonomiske aspekter ved at udføre transportopgaverne som de foretages i dag, og som skibsoptimeret transport ses af nedenstående:

Vestas Wind Systems: 94 % af nuværende transportomkostninger.
Stora Timber: 64 % af nuværende transportomkostninger.
Axel Toft: 215 % af nuværende transportomkostninger.

Reduktion af belastning af vejnettet.
En ikke uvæsentlig afledt effekt ved at flytte transport fra land til sø vil være, at trafikken på vej og banenet kan reduceres. Hvis de nævnte transportopgaver udføres som i dag, resulterer dette i, at vejnettet belastes med ca. 10.000 lastbiltimer. Hvis de samme transportopgaver udføres som skibsoptimeret transport, vil dette betyde, at vejnettet belastes med kun 2.000 timer.

Graf

Lastbiltimer der skal præsteres ved traditionel og skibsoptimeret transport.

Overgang fra traditionel transport til skibsoptimeret transport betyder ved de 3 scenarier derfor en reduktion på 8.000 lastbiltimer. Dette svarer til en reduktion af lastbiltimerne med 77%.


Grønne regnskaber / Livscyklusanalyser
Endelig er der de nyere miljømæssige aspekter som grønne regnskaber, LCA-LivsCyklusAnalyser for de produkter der transporteres m.v. Disse "miljøregnskaber" kan betyde at miljøforbedringer får større markedsmæssig værdi på trods af de økonomiske forhold.

[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]