[Forside] [Næste]

Reduktion af miljøbelastning ved flytning af godstransport fra land til sø

Indhold

Forord

Sammendrag

English Summary

1. Indledning

2. Transportformer

3. Danmarks havnemæssige infrastruktur
3.1 Havnetyper i Danmark
3.1.1 Private trafikhavne
3.1.2 Kommunalt styrede trafikhavne
3.1.3 Kommunale havne
3.1.4 Færgehavne
3.1.5 Statshavne
3.1.6 Lystbådehavne
3.1.7 Flådestationer/Marinestationer
3.2 Befolkningsgrundlag i havnebyer
3.3 Takster i havnene

4. Energi og miljøforhold,
4.1 Generelle forhold
4.2 Miljøparametrene
4.2.1 Partikler
4.2.2 Kvælstofoxider (NOx)
4.2.3 Kuldioxid (CO2)
4.2.4 Kulmonooxid (CO)
4.2.5 Svovldioxid (SO2)
4.2.6 Kulbrinter (HC)

5. Deltagende virksomheder
5.1 Virksomhed nr. 1, Vestas Wind Systems
5.1.1 Nuværende transportopgave
5.1.2 Skibsoptimeret transportopgave
5.2 Virksomhed nr. 2, Stora Timber AB
5.2.1 Nuværende transportopgave
5.2.2 Transport fra 4 savværker
5.2.3 Skibsoptimeret transport.
5.3 Virksomhed nr. 3, AXEL TOFT Grovvarer A/S
5.3.1 Nuværende transportopgave
5.3.2 Skibsoptimeret transport

6. Beregninger
6.1 Generelt

6.1.1 Lastbil transport
6.1.2 Togtransport
6.1.3 Skibstransport
6.2 Virksomhed nr. 1, Vestas Wind Systems
6.2.1 Transportarbejde
6.2.2 Data til TEMA
6.2.3 Forudsætninger ved beregning i TEMA-modellen.
6.2.4 Resultater, nuværende transportform
6.2.5 Energiforbrug og emissioner ved skibsoptimeret transport.
6.2.6 Data til TEMA
6.2.7 Resultater, skibsoptimeret transportform
6.2.8 Sammeligning mellem nuværende og skibsoptimeret transport.
6.2.9 Sammenfatning
6.3 Virksomhed nr. 2, Stora Timber AB
6.3.1 Transportarbejde
6.3.2 Data til TEMA
6.3.3 Forudsætninger ved beregning i TEMA-modellen.
6.3.4 Transport med Færge
6.3.5 Resultater
6.3.6 Energiforbrug og emissioner ved skibsoptimeret transport.
6.3.7 Data til TEMA
6.3.8 Resultater, skibsoptimeret transportform
6.3.9 Sammenligning mellem nuværende og skibsoptimeret transport.
6.3.9 Sammenfatning
6.4 Virksomhed nr. 3, Axel Toft Grovvarer A/S
6.4.1 Transportarbejde
6.4.2 Data til TEMA
6.4.3 Forudsætninger ved beregning i TEMA-modellen.
6.4.4 Resultater, nuværende tranportform
6.4.5 Energiforbrug og emissioner ved skibsoptimeret transport.
6.4.6 Data til TEMA
6.4.7 Resultater, skibsoptimeret transportform
6.4.8 Sammenligning mellem nuværende og skibsoptimeret transport.
6.4.8 Sammenfatning

7. Økonomi
7.1 Transportøkonomi nu: Virksomhed nr. 1
7.1.1 Transportomkostninger ved skibsoptimeret transport.
7.1.2 Sammenligning af transportomkostninger
7.1.3 Tidsfaktoren, biltransport
7.1.4 Tidsfaktoren, skibsoptimeret transport
7.1.5 Sammenfatning
7.2 Transport økonomi nu: Virksomhed nr. 2
7.2.1 Transportomkostninger ved skibsoptimeret transport.
7.2.2 Sammenligning af transportomkostninger
7.2.3 Tidsfaktoren
7.2.4 Sammenfatning
7.3 Transportøkonomi nu: Virksomhed nr. 3
7.3.1 Transportomkostninger ved optimeret transport.
7.3.2 Sammenligning af transportomkostninger
7.3.3 Tidsfaktoren
7.3.4 Sammenfatning

8. Afslutning

Ordforklaring

Litteraturoversigt

Bilagsoversigt

[Forside] [Næste] [Top]