[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Reduktion af miljøbelastning ved flytning af godstransport fra land til sø

8. Afslutning

I de foregående kapitler er det belyst, hvordan energiforbrug og miljøudledninger fra 3 forskellige virksomheder ændres, hvis der vælges skibsoptimeret transport.

Energiforbrug Miljøudledninger
I 2 ud af 3 tilfælde viser det sig, at der er mulighed for at reducere det nødvendige energiforbrug for at udføre en given transportopgave. Dette er muligt, når der vælges en transportform, der i så stor udstrækning som muligt baserer sig på skibstransport (coaster). Hvis energiforbruget reduceres, er den generelle regel, at så vil miljøudledningerne også reduceres.

I de 2 af 3 eksempler i denne rapport ses også en reduktion af langt de fleste af de miljørelaterede parametre, dog ikke udledningerne af SO2. I alle 3 eksempler viser det sig, at udledningerne af SO2 øges ved valg af skibsoptimeret transport. Dette har alene grund i det forhold, at der ved samtlige beregninger er regnet med bunkers med et svovlindhold på 1 %. Et svovlindhold på 1 % er ikke unormalt ombord i dagens skibe, men alligevel ca. 10-20 gange højere end svovlindholdet i det brændstof, der benyttes i lastbiler og tog. Set udfra en teknisk synsvinkel er udledningerne af SO2 imidlertid et lille problem, idet dette kan løses ved indkøb af bunkers med reduceret svovlindhold. Der, hvor der opstår et problem er, når de økonomiske aspekter også bringes ind i vurderingen, idet bunkers med lavt svovlindhold er dyrere i indkøb end bunkers med højere svovlindhold.

Komplekse problemstillinger
Det er ved arbejdet med denne rapport blevet klart, at det er ganske komplekst at vurdere energiforbrug, miljøudledninger og økonomiske aspekter ved forskellige transportformer.

Hvis det i fremtiden skal være muligt for den enkelte virksomhed at foretage en vurdering af mulighederne for at udføre en given transportopgave så energi- og miljørigtigt som muligt, må der tilvejebringes nogle værktøjer til dette brug.

Hvis en virksomhed, eventuelt ved hjælp af egnede PC-programmer, kunne gennemregne en given transportopgave og herved få tal på bordet, der kunne dokumentere energi- og miljørigtig transport, vil det sandsynligvis være en medvirkende årsag til, at der sættes større fokus på energi- og miljørigtig transport. Det er imidlertid en forudsætning for ovenstående, at der som en integreret del af beregninger af energi- og miljøkonsekvenser også kan skabes klarhed over de økonomiske konsekvenser.

Ingen kan forvente, at en given virksomhed vil vælge en transportform, der er energi- og miljøoptimal hvis prisen er, at virksomheden ikke kan sælge sine produkter på grund af reduceret konkurrenceevne resulterende af høje transportomkostninger.

Endelig er der de nyere miljømæssige aspekter som grønne regnskaber, LCA-LivsCyklusAnalyser for de produkter der transporteres m.v. Disse "miljøregnskaber" kan betyde at miljøforbedringer får større markedsmæssig værdi på trods af de økonomiske forhold.

Dansk know-how
Hvis den viden, der efterhånden findes i Danmark omkring transporters energi- og miljøforhold, udnyttes optimalt, vil der i mange tilfælde kunne vælges transport med mindre energiforbrug og mindre miljøudledninger.

På sigt vil dette forhåbentlig komme danske virksomheder til gode, at de kan udføre transportopgaver så energi- og miljøoptimalt som muligt. I fremtiden vil dette sandsynligvis blive et konkurrenceparameter, når der skal appelleres til forbrugernes/kundernes gunst.

Forfatteren "skyder" højden til miljø skånsom transport. (38 Kb)

Forfatteren "skyder" højden til miljøskånsom transport.

[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]