[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Reduktion af miljøbelastning ved flytning af godstransport fra land til sø

7. Økonomi


7.1 Transportøkonomi nu: Virksomhed nr. 1
7.1.1 Transportomkostninger ved skibsoptimeret transport.
7.1.2 Sammenligning af transportomkostninger
7.1.3 Tidsfaktoren, biltransport
7.1.4 Tidsfaktoren, skibsoptimeret transport
7.1.5 Sammenfatning
7.2 Transportøkonomi nu: Virksomhed nr. 2
7.2.1 Transportomkostninger ved skibsoptimeret transport.
7.2.2 Sammenligning af transportomkostninger
7.2.3 Tidsfaktoren
7.2.4 Sammenfatning
7.3 Transportøkonomi nu: Virksomhed nr. 3
7.3.1 Transportomkostninger ved optimeret transport.
7.3.2 Sammenligning af transportomkostninger
7.3.3 Tidsfaktoren
7.3.4 Sammenfatning

 

I det foregående kapitel er gjort rede for de energi- og miljømæssige forhold ved at ændre transportmønsteret for 3 konkrete transportopgaver. Det viser sig i alle 3 tilfælde, at der er ganske væsentlige energi- og miljøgevinster at opnå, hvis valg af transportmiddel i de 3 eksempler alene blev foretaget udfra en miljømæssig vurdering.

Da en virksomhed ikke alene kan lade forholdet til miljøet råde, er det nødvendigt at belyse de økonomiske aspekter, der vil være aktuelle ved ændret valg af transportmiddel.

Det er af stor betydning/nødvendigt for transportkøberen, at de økonomiske aspekter indgår i valget af transportform. Transportkøberen skal kunne vide om denne eller hin transportform vil belaste transportkøberen med en merudgift der i sidste ende vil ende som en prisforhøjelse på et produkt. På samme måde vil det være interessant, hvis en anderledes transportform end den virksomheden i dag benytter, vil kunne spare transportkøberen for udgifter.
Det er derfor nødvendigt at se nærmere på de omkostninger, der er forbundet med de forskellige transportformer.

Ved opgørelsen af økonomien ved de enkelte transportopgaver er benyttet oplysninger fra de enkelte virksomheder, Skive Trafikhavn og fra firmaet Jan Straus & Partnere.

Jan Straus & Partnere beskæftiger sig bl.a. med eksportrådgivning og arrangement af totaltransporter indenfor en lang række områder.


7.1 Transportøkonomi nu: Virksomhed nr. 1

I dette tilfælde drejer det sig om transport af 36 vindmøller fra Vestjylland til Foggia i det sydøstlige Italien.

I dag bliver transporten udført ved, at mølledelen transporteres med lastbiler og bane fra producenten til modtageren i Italien.

Traditionel transport
Transportomkostningerne, ved transporten som den udføres i dag, oplyses af virksomheden til følgende:

Totale transportomkostninger: 1.410.000 kr.

Transportomkostningerne indeholder ikke kapitalomkostninger, i den periode vindmøllerne er undervejs fra fabrikanten til opstillingssted, men er de direkte omkostninger ved at flytte de 36 vindmøller fra producenten til opstillingstedet.


7.1.1 Transportomkostninger ved skibsoptimeret transport.

Totalomkostninger ved lastbil/skibstransport fra Vestjylland til havnebyen Manfredonia i det sydøstlige Italien: ca. 900.000 kr.
Lastbiltransport fra Manfredonia til Foggia *: 425.000 kr.
i alt 1.325.000 kr.

* Lastbiltransporten fra havnebyen til opstillingsstedet udgør ca. 50 km. Hvis man betragter prisen for denne del af den samlede transportstrækning, kan prisen synes som betragtelig. Dette begrundes bl.a. i det forhold, at vingerne der er 22 m lange kræver en specialtransport med politieskorte m.m.


7.1.2 Sammenligning af transportomkostninger

Hvis der foretages sammenligninger af transportomkostninger ved transport, som den foregår idag, og hvis transporten foretages som skibsoptimeret transport, fås følgende.

  kr.
Nuværende transportomkostninger 1.410.000
Skibsoptimerede transportopmkostninger 1.325.000

Omkostninger ved transport af 36 vindmøller fra Danmark til det sydøstlige Italien.

Omkostninger ved transport af 36 vindmøller fra Danmark til det sydøstlige Italien. Priserne angives på transporten, som den udføres i dag og ved skibsoptimeret transport.

Det ses, at omkostningerne ved transport, som det foregår i dag og ved skibsoptimeret transport (coastertransport), i praksis er det samme.


7.1.3 Tidsfaktoren, biltransport

Tidsfaktoren
Transporten af de 36 møller til Italien foregår i dag jævnt indenfor en periode af 2 måneder (ca. 60 dage).

Transporten strækker sig over denne forholdsvis lange periode, da bl.a. vingevognene er specielmateriel hvoraf der kun rådes over 6 vogne. Hver af disse 6 vogne skal gøre 3 rundture.

Transporttid for togvogne
Den direkte transporttid andrager for en vingevogn 5 dage. Udover den direkte transporttid medgår 1 dag til oplastning, 1 dag ved ankomst og et antal dage, hvor vognene står oplastet på stationerne og afventer transport. I alt er der 35 ventedage ved de 18 transporter.

Transporttid
Transporttid for Colli- og Nacellebiler
Transporttiden udgør for bilernes vedkommende, colli- og nacellebiler, 4-5 dage. Der medgår yderligere en dag til oplastning og en dag ved ankomst.


7.1.4 Tidsfaktoren, skibsoptimeret transport

Transporttiden for skibstransport indeholder tid til biltransport i Danmark og Italien, samt transporttid ombord.
Skibstransporten forudsætter, at samtlige komponenter i leverancen kan udskibes samtidigt.

Biltransporten vil med brug af et rimeligt antal biler udgøre 5 dage i Danmark og 5 dage i Italien. Skibstransporten vil strække sig over 13 døgn. Herudover vil der medgå ca. 2 døgn i de 2 havne ved lastning og losning.
Total transporttid
Dette betyder, at transporten af samtlige komponenter vil kunne gennemføres indenfor en periode af 1 måned.


7.1.5 Sammenfatning

Ved transport af 36 vindmøller fra Danmark til Syditalien er omkostningerne stort set de samme om transporten foregår med skib eller med lastbiler og bane.


7.2 Transportøkonomi nu: Virksomhed nr. 2

Ved virksomhed nr. 2 drejer det sig om import af savet træ fra Sverige til Danmark.
Transporten foregår traditionelt med bane, bil og skib med en fordeling således at 70 % transporteres på bane, 20 % med bil og 10 % med skib.

Ved beregning af priser for transport af træ med bane, bil og skib til Danmark er benyttet omstående omkostninger:

  kr/m3
Banetransport fra Sverige til Danmark 1) 200
Biltransport fra banegård til køber 40
Biltransport fra Sverige til Fyn-Jylland 204
Biltransport til Sjælland 156
Skibstransport fra Ala savværk til Århus 2) 75
Skibsafgift 3) 1,6
Vareafgift 4) 8
Kranleje, krog og 50 tons/100 m3 pr. time 15
Skibstransport fra Ala savværk til Århus 75

mrk. 1)- 2)- 3)- 4) se næste side
1) Der er regnet med en middelpris opgivet til Jylland, hvortil 85 % af træet leveres.

2) Gælder for mængder mellem 2500 og 3000 m3.

3) Skibsafgiften beregnes efter skibets størrelse i BT, bruttotons. Afgiften udgør ca. 2 kr/BT. Da ovenstående beregninger er foretaget på skibe med en størrelse på ca. 1200 BT, der laster ca. 3000 m3, betyder dette en pris på ca. 4800 kr/skibsladning.

4) Vareafgiften er den pris, der skal betales i den respektive havn for benyttelse af samme. Vareafgiften er fastsat udfra den værdi, den vare har, der losses. Der er derfor forskel på vareafgiften afhængig af varetypen.

Udover ovenstående er der omkostninger ved losning/lastning af træ fra/til skib og bane. Omkostningerne ved losning/lastning af træ fra bil/bane forventes, når dette foregår på en virksomhed, at indgå i de respektive virksomheders daglige drift.

Udfra ovenstående kan de nuværende omkostninger beregnes.

  m3 kr.
Banetransport, Sverige-Danmark * 42.000 8.400.000
Bil distribution i Danmark 42.000 1.680.000
Biltransport til Fyn/Jylland 10.800 1.685.000
Biltransport til Sjælland 1.200 245.000
Skibstransport fra Ala savværk 6.000 450.000
Skibsafgift ------- 5.000
Vareafgift 6.000 48.000
Kranleje i forbindelse med losning ** 6.000 90.000
Bildistribution i Danmark 6.000 240.000
Sum   12.843.000

Omkostninger ved transport og distribution af 60.000 m3 savet træ fra 4 svenske savværker til Danmark.

* Inklusiv omkostninger ved losning fra bane til bil.
** Der er regnet med losning af 50 ton/125 m3 pr. time. Prisen inkluderer omkostninger til mandtimer i forbindelse med losningen.


7.2.1 Transportomkostninger ved skibsoptimeret transport.

Ved den skibsoptimerede transportform benyttes samme omkostninger ved transport som angivet ovenfor.

Herved beregnes omkostningerne ved skibstransport til følgende:

Skibsoptimeret transport

  m3 kr.
Biltransport fra Linghed savværk til havn 3.000 120.000
Skibstransport fra Linghed, Kopparfors og Ala savværker 54.000 4.050.000
Skibsafgift ved losning -------- 43.000
Vareafgift ved losning 54.000 432.000
Kranleje i forbindelse med losning 54.000 810.000
Bil distribution i Danmark 54.000 2.160.000
Skibstransport fra Gruvön savværk 6.000 390.000
Skibsafgift ved losning ------- 5.000
Vareafgift ved losning 6.000 48.000
Kranleje i forbindelse med losning 6.000 90.000
Bil distribution i Danmark 6.000 240.000
Sum   8.268.000

Omkostninger ved skibsoptimeret transport af 60.000 m3 fra 4 svenske savværker til Danmark. Priserne er inklusive distribution med lastbil til købere i Danmark.

7.2.2 Sammenligning af transportomkostninger

Hvis der foretages en sammenligning med omkostningerne ved nuværende transportform og omkostningerne, hvis træet fragtes fra Sverige til Danmark med skib, fås følgende.

  kr.
Nuværende transportomkostninger 12.843.000
Skibsoptimerede transportomkostninger 8.268.000

Priser for transport som den foregår i dag, og hvad den vil være, hvis så stor en del som muligt af transportarbejdet udføres som skibstransport(coastere).

Omkostninger ved transport af 60.000 m3 træ fra Sverige til Danmark.

Omkostninger ved transport af 60.000 m3 træ fra Sverige til Danmark.

Af ovenstående ses, at transportomkostningerne ved skibsoptimeret transport kun udgør 64 % af omkostningerne ved den tranportform, der benyttes i dag. Der vil derfor være mulighed for en besparelse i million kr. størrelsen ved valg af skibsoptimeret transport.


7.2.3 Tidsfaktoren

Træ handles normalt på langtidskontrakter dvs. at der indkøbes for ihvertfald, et år ad gangen. Der er derfor gode muligheder for at planlægge leverancer, og det skønnes ikke, at skibsoptimeret transport vil udgøre noget tidsmæssigt problem ved de forholdsvis korte afstande, der er tale om.

7.2.4 Sammenfatning

Ved transport af 60.000m3 træ fra Sverige til Danmark er der mulighed for en betragtelig økonomisk gevinst, hvis så stor en del, af transporten, som muligt foretages med skib.


7.3 Transportøkonomi nu: Virksomhed nr. 3

Ved virksomhed nr. 3 drejer det sig om transport af råvarer til fabrikation af foderstoffer til landbruget.
Transporten foregår traditionelt med lastbil fra et antal havne/byer til producenten.
Der transporteres i alt 45.000 tons råvarer på årsbasis.

Transportomkostningerne ved lastbiltransport (ca. 30 tons pr. træk) kan variere noget fra vognmand til vognmand, og kan bl.a. være afhængig af mængderabatter og lignende.

I denne rapport er der ved omkostningsberegninger benyttet følgende priser.

  Afstand
km
Pris kr.
ton
Fredericia - Producent 170 51
Kolding - Producent 162 47
Skive - Producent 23 24

Afstande og pris på transport af 1 ton råvarer.

Udover ovenstående skal der tillægges vare- og skibsafgifter ved håndtering i havnene samt udgifter til kran og eventuelt personale. Som eksempel på de omkostninger kan følgende angives:

  kr/ton
Vareafgift Fredericia, store laster > 45.000 tons 3
Vareafgift Skive, små laster 8
Udgiften til kran, personale, bobcat mm, 3
Skibsafgift kan relateres til den transporterede godsmængde og som middel sættes til ca. 1,25

Eksempler på forskellige afgifter/omkostninger ved brug af en havn.

Ved beregninger regnes gods fra Fredericia, der udgør 51 % (23000 ton) til lav vareafgift. Gods fra andre havne regnes som vareafgift på små laster.

Hvis ovenstående sammenholdes med de aktuelle distancer, fås en udgift på følgende:

Lastbiltransport af 45.000 tons råvarer: 1.960.000 kr.


7.3.1 Transportomkostninger ved optimeret transport.

Transportomkostningerne udgøres af omkostninger til skibstransport fra de destinationer, hvor varerne i dag leveres i store laster og til Skive. Udover dette kommer havne- og lastafgifter, samt lastbiltransport fra Skive til producent. Havne- og lastafgifter skal betales i såvel udskibningshavn som i Skive.

Middelomkostninger ved skibstransport
fra aktuelle havne til Skive:
kr/ton 60
Vareafgifter: kr/ton 8
Skibsafgifter: kr/BT* 2
Biltransport fra Skive til producent: kr/ton 24

Transportomkostninger.
* BT: Skibets størrelse i brutto ton (BT)

Når ovenstående sammenregnes, og der indgår 2 gange vare og skibsafgifter, da en coaster skal laste råvarerne i afhentningshavnene og losse disse i Skive.

  kr/ton ton kr.
Skibstransport 60 43271 2.596.260
Vareafgift 8 43271 346.168
Skibsafgift 2 1200 2.400
Biltransport, < 400 tons 60 1565 93.900
Biltransport fra Skive 24 43271 1.038.504
Kranleje, timeløn 3,5 43271 151.449
Sum     4.228.681

Omkostninger ved skibstransport af råvarer.

Som det ses, udgør transportudgifterne ved sejllads af 43.000 tons råvarer fra forskellige havne til Skive og herfra kørsel med lastbil i alt 4.200.000 kr.


7.3.2 Sammenligning af transportomkostninger

Sammenligning mellem nuværende og skibsoptimeret transport:

  kr.
Nuværende transportform 1.960.000
Skibsoptimeret transportform 4.230.000

Omkostninger ved transport af 45.000 tons råvarer. Omkostningerne er vist som de er i dag ved den nuværende transport og ved skibsoptimeret transport.

Som det ses af ovenstående, udgør omkostningerne ved skibsoptimeret transport mere end det dobbelte af, hvad omkostningerne er ved transport med lastbil.

En væsentlig årsag til dette, er at der ved skibsoptimeret transport indgår en ekstra lastning og losning af coasteren. Dette er nødvendigt da råvarer indhandles i store partier der typisk transporteres til dansk havn ombord i større bulkcarriers. Ved ankomst til dansk havn losses råvarerne og forskellige firmaer køber/aftager herefter en del af lasten.
Hvis den videre transport skal foregå først med coaster til havnen nærmest producent, og herfra med lastbil betyder dette en ekstra lastning og losning af coaster, end hvis transporten alene var foregået med lastbil.

Endvidere er den korte transport med lastbil fra nærmeste havn, Skive - 23 km, forholdsmæssig dyrere end længere transporter (f.eks fra Fredericia) fra modtagehavn til producent.

Omkostninger ved transport som den foregår i dag ved transport af 45.000 ton råvarer, og ved skibsoptimeret transport.

Omkostninger ved transport som den foregår i dag ved transport af 45.000 ton råvarer, og ved skibsoptimeret transport.


7.3.3 Tidsfaktoren

De råvarer, der indhandles til fabrikation af foderstoffer, transporteres for en stor dels vedkommende til Danmark ombord i store bulkcarriers. Axel Toft Grovvarer A/S ved i god tid, hvornår en sådan bulkcarrier forventes at anløbe dansk havn, hvorfor det er muligt at planlægge en coastertransport. Der skønnes ikke at være væsentlig forskel på tidsterminerne for levering, om de indkøbte mængder transporteres til producent med lastbil eller med coaster og lastbil.

7.3.4 Sammenfatning

Ved transport af 45.000 ton råvarer er omkostningerne væsentlig højere hvis transporterne foregår som skibsoptimeret transport.

[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]