Reduktion af miljøbelastning ved
flytning af godstransport fra land til sø7. Økonomi
I det foregående kapitel er gjort rede for de energi- og miljømæssige forhold ved at
ændre transportmønsteret for 3 konkrete transportopgaver. Det viser sig i alle 3
tilfælde, at der er ganske væsentlige energi- og miljøgevinster at opnå, hvis valg af
transportmiddel i de 3 eksempler alene blev foretaget udfra en miljømæssig vurdering. Da en virksomhed ikke alene kan lade forholdet til miljøet råde, er det nødvendigt
at belyse de økonomiske aspekter, der vil være aktuelle ved ændret valg af
transportmiddel. Det er af stor betydning/nødvendigt for transportkøberen, at de økonomiske aspekter
indgår i valget af transportform. Transportkøberen skal kunne vide om denne eller hin
transportform vil belaste transportkøberen med en merudgift der i sidste ende vil ende
som en prisforhøjelse på et produkt. På samme måde vil det være interessant, hvis en
anderledes transportform end den virksomheden i dag benytter, vil kunne spare
transportkøberen for udgifter. Ved opgørelsen af økonomien ved de enkelte transportopgaver er benyttet oplysninger
fra de enkelte virksomheder, Skive Trafikhavn og fra firmaet Jan Straus & Partnere. Jan Straus & Partnere beskæftiger sig bl.a. med eksportrådgivning og arrangement
af totaltransporter indenfor en lang række områder.
7.1 Transportøkonomi nu: Virksomhed nr. 1I dette tilfælde drejer det sig om transport af 36 vindmøller fra Vestjylland til
Foggia i det sydøstlige Italien. I dag bliver transporten udført ved, at mølledelen transporteres med lastbiler og
bane fra producenten til modtageren i Italien. Traditionel transport Totale transportomkostninger: 1.410.000 kr. Transportomkostningerne indeholder ikke kapitalomkostninger, i den periode
vindmøllerne er undervejs fra fabrikanten til opstillingssted, men er de direkte
omkostninger ved at flytte de 36 vindmøller fra producenten til opstillingstedet.
7.1.1 Transportomkostninger ved skibsoptimeret transport.
* Lastbiltransporten fra havnebyen til opstillingsstedet udgør ca. 50 km. Hvis man
betragter prisen for denne del af den samlede transportstrækning, kan prisen synes som
betragtelig. Dette begrundes bl.a. i det forhold, at vingerne der er 22 m lange kræver en
specialtransport med politieskorte m.m.
7.1.2 Sammenligning af transportomkostningerHvis der foretages sammenligninger af transportomkostninger ved transport, som den
foregår idag, og hvis transporten foretages som skibsoptimeret transport, fås følgende.
Omkostninger ved transport af 36 vindmøller fra Danmark til det sydøstlige
Italien. Priserne angives på transporten, som den udføres i dag og ved skibsoptimeret
transport. Det ses, at omkostningerne ved transport, som det foregår i dag og ved skibsoptimeret
transport (coastertransport), i praksis er det samme.
7.1.3 Tidsfaktoren, biltransportTidsfaktoren Transporten strækker sig over denne forholdsvis lange periode, da bl.a. vingevognene
er specielmateriel hvoraf der kun rådes over 6 vogne. Hver af disse 6 vogne skal gøre 3
rundture. Transporttid for togvogne Transporttid
7.1.4 Tidsfaktoren, skibsoptimeret transportTransporttiden for skibstransport indeholder tid til biltransport i Danmark og Italien,
samt transporttid ombord. Biltransporten vil med brug af et rimeligt antal biler udgøre 5 dage i Danmark og 5
dage i Italien. Skibstransporten vil strække sig over 13 døgn. Herudover vil der medgå
ca. 2 døgn i de 2 havne ved lastning og losning.
7.1.5 SammenfatningVed transport af 36 vindmøller fra Danmark til Syditalien er omkostningerne stort set
de samme om transporten foregår med skib eller med lastbiler og bane.
7.2 Transportøkonomi nu: Virksomhed nr. 2Ved virksomhed nr. 2 drejer det sig om import af savet træ fra Sverige til Danmark. Ved beregning af priser for transport af træ med bane, bil og skib til Danmark er
benyttet omstående omkostninger:
mrk. 1)- 2)- 3)- 4) se næste side 2) Gælder for mængder mellem 2500 og 3000 m3. 3) Skibsafgiften beregnes efter skibets størrelse i BT, bruttotons.
Afgiften udgør ca. 2 kr/BT. Da ovenstående beregninger er foretaget på skibe med en
størrelse på ca. 1200 BT, der laster ca. 3000 m3, betyder dette en pris på
ca. 4800 kr/skibsladning. 4) Vareafgiften er den pris, der skal betales i den respektive havn for
benyttelse af samme. Vareafgiften er fastsat udfra den værdi, den vare har, der losses.
Der er derfor forskel på vareafgiften afhængig af varetypen. Udover ovenstående er der omkostninger ved losning/lastning af træ fra/til skib og
bane. Omkostningerne ved losning/lastning af træ fra bil/bane forventes, når dette
foregår på en virksomhed, at indgå i de respektive virksomheders daglige drift. Udfra ovenstående kan de nuværende omkostninger beregnes.
Omkostninger ved transport og distribution af 60.000 m3 savet træ fra 4
svenske savværker til Danmark. * Inklusiv omkostninger ved losning fra bane til bil.
7.2.1 Transportomkostninger ved skibsoptimeret transport.Ved den skibsoptimerede transportform benyttes samme omkostninger ved transport som
angivet ovenfor. Herved beregnes omkostningerne ved skibstransport til følgende: Skibsoptimeret transport
Omkostninger ved skibsoptimeret transport af 60.000 m3 fra 4 svenske
savværker til Danmark. Priserne er inklusive distribution med lastbil til købere i
Danmark. 7.2.2 Sammenligning af transportomkostningerHvis der foretages en sammenligning med omkostningerne ved nuværende transportform og
omkostningerne, hvis træet fragtes fra Sverige til Danmark med skib, fås følgende.
Priser for transport som den foregår i dag, og hvad den vil være, hvis så stor
en del som muligt af transportarbejdet udføres som skibstransport(coastere).
Omkostninger ved transport af 60.000 m3 træ fra Sverige til Danmark. Af ovenstående ses, at transportomkostningerne ved skibsoptimeret transport kun udgør
64 % af omkostningerne ved den tranportform, der benyttes i dag. Der vil derfor være
mulighed for en besparelse i million kr. størrelsen ved valg af skibsoptimeret transport.
7.2.3 TidsfaktorenTræ handles normalt på langtidskontrakter dvs. at der indkøbes for ihvertfald, et
år ad gangen. Der er derfor gode muligheder for at planlægge leverancer, og det skønnes
ikke, at skibsoptimeret transport vil udgøre noget tidsmæssigt problem ved de
forholdsvis korte afstande, der er tale om. 7.2.4 SammenfatningVed transport af 60.000m3 træ fra Sverige til Danmark er der mulighed for
en betragtelig økonomisk gevinst, hvis så stor en del, af transporten, som muligt
foretages med skib.
7.3 Transportøkonomi nu: Virksomhed nr. 3Ved virksomhed nr. 3 drejer det sig om transport af råvarer til fabrikation af
foderstoffer til landbruget. Transportomkostningerne ved lastbiltransport (ca. 30 tons pr. træk) kan variere noget
fra vognmand til vognmand, og kan bl.a. være afhængig af mængderabatter og lignende. I denne rapport er der ved omkostningsberegninger benyttet følgende priser.
Afstande og pris på transport af 1 ton råvarer. Udover ovenstående skal der tillægges vare- og skibsafgifter ved håndtering i
havnene samt udgifter til kran og eventuelt personale. Som eksempel på de omkostninger
kan følgende angives:
Eksempler på forskellige afgifter/omkostninger ved brug af en havn. Ved beregninger regnes gods fra Fredericia, der udgør 51 % (23000 ton) til lav
vareafgift. Gods fra andre havne regnes som vareafgift på små laster. Hvis ovenstående sammenholdes med de aktuelle distancer, fås en udgift på følgende: Lastbiltransport af 45.000 tons råvarer: 1.960.000 kr.
7.3.1 Transportomkostninger ved optimeret transport.Transportomkostningerne udgøres af omkostninger til skibstransport fra de
destinationer, hvor varerne i dag leveres i store laster og til Skive. Udover dette kommer
havne- og lastafgifter, samt lastbiltransport fra Skive til producent. Havne- og
lastafgifter skal betales i såvel udskibningshavn som i Skive.
Transportomkostninger. Når ovenstående sammenregnes, og der indgår 2 gange vare og skibsafgifter, da en
coaster skal laste råvarerne i afhentningshavnene og losse disse i Skive.
Omkostninger ved skibstransport af råvarer. Som det ses, udgør transportudgifterne ved sejllads af 43.000 tons råvarer fra
forskellige havne til Skive og herfra kørsel med lastbil i alt 4.200.000 kr.
7.3.2 Sammenligning af transportomkostningerSammenligning mellem nuværende og skibsoptimeret transport:
Omkostninger ved transport af 45.000 tons råvarer. Omkostningerne er vist som de
er i dag ved den nuværende transport og ved skibsoptimeret transport. Som det ses af ovenstående, udgør omkostningerne ved skibsoptimeret transport mere
end det dobbelte af, hvad omkostningerne er ved transport med lastbil. En væsentlig årsag til dette, er at der ved skibsoptimeret transport indgår en
ekstra lastning og losning af coasteren. Dette er nødvendigt da råvarer indhandles i
store partier der typisk transporteres til dansk havn ombord i større bulkcarriers. Ved
ankomst til dansk havn losses råvarerne og forskellige firmaer køber/aftager herefter en
del af lasten. Endvidere er den korte transport med lastbil fra nærmeste havn, Skive - 23 km,
forholdsmæssig dyrere end længere transporter (f.eks fra Fredericia) fra modtagehavn til
producent.
Omkostninger ved transport som den foregår i dag ved transport af 45.000 ton råvarer, og ved skibsoptimeret transport.
7.3.3 TidsfaktorenDe råvarer, der indhandles til fabrikation af foderstoffer, transporteres for en stor
dels vedkommende til Danmark ombord i store bulkcarriers. Axel Toft Grovvarer A/S ved i
god tid, hvornår en sådan bulkcarrier forventes at anløbe dansk havn, hvorfor det er
muligt at planlægge en coastertransport. Der skønnes ikke at være væsentlig forskel
på tidsterminerne for levering, om de indkøbte mængder transporteres til producent med
lastbil eller med coaster og lastbil. 7.3.4 SammenfatningVed transport af 45.000 ton råvarer er omkostningerne væsentlig højere hvis
transporterne foregår som skibsoptimeret transport. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||