Reduktion af miljøbelastning ved
flytning af godstransport fra land til sø6. Beregninger
6.1 GenereltI denne rapport er det valgt at benytte en brugermodel for beregning af transporters
energiforbrug og emissioner. Modellen betegnes TEMA- modellen og er udviklet for
Trafikministeriet af Cowi Consult. På de punkter, hvor modellen ikke er egnet til
beregning af energiforbrug og emissioner i forbindelse med dette projekt, vil dette blive
bemærket. TEMA-model For at kunne udføre beregninger i TEMA er der for de enkelte deltransporter udregnet
det nødvendige transportarbejde. Når transportarbejdet er kendt, er det muligt at
bestemme distancen, det enkelte transportmiddel skal tilbagelægge med en given last. Efter nedenstående formel kan udregnes distancen ved en given last, hvis
transportarbejdet er kendt.
D = afstand (km)
Coastere kan godt føle sig lidt "klemt". 6.1.1 Lastbil transportVed valg af lastbiltransport er det muligt at vælge imellem 5 forskellige størrelser
af lastbiler repræsenterende 3 forskellige størrelser med hensyn til nyttelast. I de to
mindste størrelser, der repræsenterer lastbiler med nyttelast på ca. 6-7 tons og 16-18
tons, er der endvidere mulighed for at vælge mellem gamle og nye lastbiler. Ved de nye
lastbiler regnes emissionerne at overholde de grænseværdier der angives i EURO I
normerne. For de største lastbilers, nyttelast 34 ton, vedkommende er det kun muligt at
vælge nye lastbiler, der opfylder EURO I normen. Kørselsmønster Togtransport 6.1.2 TogtransportVed togtransport er der i TEMA mulighed for at vælge mellem to typer af godstog, lille
og stort. Den lille type består af et godstog med 3 vogne og en nyttelast på mellem
20-40 tons og et stort godstog på 34 vogne og med en nyttelast på mellem 1000-1700 tons. Der skal angives vægten af det transporterede gods og afstanden over hvilken godset
skal transporters. Skibstransport 6.1.3 SkibstransportVed transport med fragtskib kan der vælges mellem en coaster med en lastevne på 1580
tons og et containerskib med lastevne på 11.000 tons. Returrejse I tilfældet med de 6 specialgodsvogne (se afsnit 5.1.1), der transporterer vingerne
til Italien kan det diskuteres, om det ville være mere rimeligt at indregne returrejsen
for disse vogne. Disse vogne skal hver foretage 3 rundture, da der er tale om
specialmateriel, der ikke umiddelbart kan benyttes ved transport af andre godstyper. Det
er efter overvejelse valgt at udlade at indregne retur transportarbejdet for alle
transportformer, da det er vanskeligt med blot en rimelig sikkerhed at afgøre, hvor stor
en del af transportmidlerne der kan opnå gods til returrejserne. Det er derfor valgt ikke
at medregne dette i nogen af tilfældene.
6.2 Virksomhed nr. 1, Vestas Wind SystemsFra afsnit 5.1 kendes transportmønstret for virksomheden. Transporten angives at foregå ved følgende mængder:
Når ovenstående sammenholdes med de aktuelle distancer, fås nedenstående
transportarbejde for transport af 36 vindmøller fra Vestjylland til Foggia i det
sydøstlige Italien.
6.2.1 TransportarbejdeVindmøllerne transporteres som angivet med bane og lastbil til Italien.
Udført transportarbejde fordelt på de 3 benyttede transportformer, således som
transporten foregår i dag. * Inkluderer lastbiltranport fra banegård til opstillingsplads. Lastbiltimer
6.2.2 Data til TEMAData til TEMA
Ikke alle havne råder over krankapacitet i klasse med den, der ses på billedet. lasten skal transporteres, samt hastighed mm. I nedenstående angives hvilke forudsætninger, der ligger til grund for de konkrete
beregninger. Ved transporten af træ fra Danmark til det sydøstlige Italien er der valgt følgende
specifikationer ved de forskellige transportformer.
6.2.3 Forudsætninger ved beregning i TEMA-modellen.Biltransport, Colli- og nacellelastbiler
Valgte forudsætninger for beregning af energiforbrug og miljøudledninger ved
transport af 36 vindmøller fra Danmark til Foggia i det sydøstlige Italien. Biltransport, vingelastbiler fra station til opstillingsplads
Valgte forudsætninger for beregning af energiforbrug og miljøudledninger ved
transport af 36 vindmøller fra Danmark til Foggia i det sydøstlige Italien. Togtransport
Valgte forudsætninger for beregning af energiforbrug og miljøudledninger ved
transport af 36 vindmøller fra Danmark til Foggia i det sydøstlige Italien. 6.2.4 Resultater, nuværende transportformUdfra ovenstående udregnes i TEMA de forskellige energiforbrug og de sammenhørende
emissioner af miljørelaterede stoffer. Bildel
Energiforbrug og miljøudledninger ved transport af 36 vindmøller fra Danmark til
Foggia i det sydøstlige Italien. Togdel
Energiforbrug og miljøudledninger ved transport af 36 vindmøller fra Danmark til
Foggia i det sydøstlige Italien. Sum af bil og togdel
Energiforbrug og miljøudledninger ved transport af 36 vindmøller fra Danmark til
Foggia i det sydøstlige Italien. 6.2.5 Energiforbrug og emissioner ved skibsoptimeret transport.Ved beregning af transportarbejdet ved optimeret skibstransport er der regnet med, at
skibstransporten foregår med en coaster med lasteevne på 1580 tons. Lasten af colli,
vinger og naceller udgør 1130 tons, hvorfor udnyttelsesgraden er 72 % med hensyn til
vægt. Godsets rumfang udgør 3630 m3, og dette rumfang kan transporteres ombord
på skibe af nævnte størrelse.
Fordeling af transportarbejdet ved skibsoptimeret transport af 36 vindmøller fra
Danmark til Foggia i det sydøstlige Italien. Lastbiltimer
6.2.6 Data til TEMAData til TEMA Ved transporten af 36 vindmøller fra Danmark til det sydøstlige Italien er der valgt
følgende specifikationer ved de forskellige transportformer. Fragtskib, coaster
Valgte forudsætninger for beregning af energiforbrug og miljøudledninger ved
transport af 36 vindmøller fra Danmark til Foggia i det sydøstlige Italien. Biltransport, Collilastbil
Valgte forudsætninger ved beregning af energiforbrug og miljøudledninger ved
optimeret skibstransport af 36 vindmøller fra Danmark til Foggia i det sydøstlige
Italien. Biltransport, Vingelastbil
Valgte forudsætninger ved beregning af energiforbrug og miljøudledninger ved
optimeret skibstransport af 36 vindmøller fra Danmark til Foggia i det sydøstlige
Italien. Biltransport, Nacellelastbil
Valgte forudsætninger ved beregning af energiforbrug og miljøudledninger ved
optimeret skibstransport af 36 vindmøller fra Danmark til Foggia i det sydøstlige
Italien. Udfra ovenstående beregnes energiforbrug og emissioner fra de 2 deltransporter, bil og
skibstransport, til følgende: Skibsdel
Energiforbrug og miljøudledninger ved skibstransport af 36 vindmøller fra Danmark
til Foggia i det sydøstlige Italien. Bildel
Viser energiforbrug og miljøudledninger ved biltransport i forbindelse med
skibstransport af 36 vindmøller fra Danmark til Foggia i det sydøstlige Italien. 6.2.7 Resultater, skibsoptimeret transportformUdfra de ovenfor angivne energiforbrug og emissioner kan det totale energiforbrug og de
emitterede mængder bestemmes ved optimeret skibstransport. Optimeret skibstransport, sum af bil og skibstransport
Energiforbrug og miljøudledninger ved transport 36 vindmøller fra Danmark til
Foggia i sydøstlige Italien. 6.2.8 Sammeligning mellem nuværende og skibsoptimeret transport.
Energiforbrug og miljøudledninger ved transport af 36 vindmøller fra Danmark til
Foggia i det sydøstlige Italien. Resultaterne er vist som transporten foregår i dag med
tog og bil, og med skibsoptimeret transport, hvor så stor en del af transporten som
muligt foregår med skib.
Energiforbrug ved transport af 36 vindmøller til det sydøstlige Italien. Hvis der foretages en sammenligning af størrelsen af værdierne for skibsoptimert
transport i forhold til værdierne for transport, som den foretages i dag, fås følgende:
Energiforbrug og emissioner vist procentuelt som skibsoptimeret transport i forhold
til den transport med bane og bil, som foregår i dag. 6.2.9 SammenfatningSom det ses af ovenstående, er energiforbrugene og CO2 ved transport som
den udføres i dag og ved skibsoptimeret transport nærlig ens. Emissionerne af de andre
nævnte miljøudledninger er højere ved den skibsoptimerede transport. Specielt er
udledningerne af SO2 højere ved skibstransport. Dette skyldes, at der generelt
er højere svovlindhold i det brændstof, der benyttes ombord i skibe. I ovenstående
beregninger er der benyttet et svovlindhold på 1 % i det benyttede bunkers (brændstof). Ved overgang til skibsoptimeret transport vil der være mulighed for at
"fjerne" 1440 lastbiltimer fra vejnettet.
6.3 Virksomhed nr. 2, Stora Timber ABFra afsnit 5.2 kendes transportmønsteret for virksomheden. Transporten foregår almindeligvis med følgende mængder:
Ovenstående er angivet i m3, som det er almindeligt ved transport af træ.
Da det er nødvendigt at kende vægten af det transporterede gods, for at kunne benytte
TEMA-modellen, omregnes de relevante kubikmeter til vægtangivelse i ton. For at beregne vægten af træ udfra de opgivne kubikmeter benyttes en massefylde på
490 kg/m3. Træ´s massefylde Da mængderne, der transporteres med de 3 forskellige transportmidler kendes, kan de
resulterende vægte udregnes.
Mængder angivet i m3 og vægt for træ transporteret på de 3 benyttede
transportmidler. 6.3.1 TransportarbejdeHvis ovenstående sammenholdes med de aktuelle distancer og de mængder der angives i
afsnit 5.2, fås følgende transportarbejde for transport af 60.000 m3 træ fra
4 svenske savværker til 7 forskellige destinationer i Danmark. Transportarbejde, Togdel
Transportarbejde ved import af 20580 ton (42000 m3) træ fra Sverige
til Danmark. Transportarbejde, Bildelen
Transportarbejde ved import af 5880 ton (12000 m3) træ fra Sverige
til Danmark. Transportarbejde, Skibsdelen
Transportarbejde ved import af 2940 ton (6000 m3) træ fra Sverige
til Danmark. Lastbiltimer
6.3.2 Data til TEMAData til TEMA I nedenstående angives hvilke forudsætninger, der ligger til grund for de konkrete
beregninger.
6.3.3 Forudsætninger ved beregning i TEMA-modellen.Ved transporten af træ fra Sverige til Danmark er der valgt følgende specifikationer
for de forskellige transportformer. Togtransport, stort godstog
De valgte forudsætninger for beregning af energiforbrug og miljøudledninger ved
togtransport af træ fra Sverige til Danmark Togtransport, bildel
De valgte forudsætninger for beregning af energiforbrug og miljøudledninger ved
biltransport udført i forbindelse med togtransport af træ fra Sverige til Danmark.
Vejerbod på havnen i Skive. På vægten ses et stort lastvognstog. De største
lastvognstog kan i dag laste ca. 34 ton. Der kan være begrænsninger på den tilladte
vægt i forskellige lande.(Foto:Tom Wismann) Da de forhåndenværende data omkring energiforbrug ved godstransport med bane er
begrænsede, vælges det at benytte TEMA-modellens minimumsbelastning for store tog med 34
banevogne og en samlet last på 1000 tons. Bil transport, stor ny lastbil
De valgte forudsætninger for beregning af energiforbrug og miljøudledninger ved
biltransport af træ fra Sverige til Danmark. Skibstransport, coaster
De valgte forudsætninger for beregning af energiforbrug og miljøudledninger ved
skibstransport af træ fra Sverige til Danmark. Der er regnet med 2 transporter á 1470
ton svarende til 6000 m3. Skibstransport, bildel
De valgte forudsætninger for beregning af energiforbrug og miljøudledninger ved
biltransport udført i forbindelse med togtransport af træ fra Sverige til Danmark. 6.3.4 Transport med FærgeFor transporter, der foregår med tog og lastbil, indgår der en færgetransport fra
Sverige til Danmark. Til brug ved beregning af emissionerne fra færgetransporterne er
benyttet Danlink (Helsingborg-København) til transport af godsvogne og ruterne
Helsingør-Helsingborg, Grenå-Halmstad for transport af lastbiler. Ved beregning af energiforbrug og miljøudledninger relateret til færgetransporten er
der regnet med mediumspeed motorer i de benyttede færger. Da der ikke er angivet færgeruter i TEMA, der svarer til de benyttede, er der regnet
med det i TEMA angivne generelle energiforbrug på 2,6 MJ/ton/km ved færgetransport.
Ligeledes benyttes de i TEMA angivne emissionskoefficienter for mediumspeed motorer. Disse
koefficienter er lig de emissionskoefficienter, der benyttes af Lloyds. Emissionskoefficienter
1) S er lig svovlindholdet i brændstoffet angivet i %. 6.3.5 ResultaterUdfra ovenstående kan i TEMA udregnes de forskellige energiforbrug og emissioner af
miljørelaterede stoffer. Togdel
Energiforbrug og miljøudledninger ved togtransport af 42.000m3 træ fra
Sverige til Danmark. * Indeholder emissioner fra bil og færgetransport i forbindelse med tog transport. Bildel
Energiforbrug og miljøudledninger ved biltransport af 12.000m3 træ fra
Sverige til Danmark. * Indeholder emissioner fra færgetransport i forbindelse med biltransport. Skibsdel
Energiforbrug og miljøudledninger ved skibstransport af 6.000m3 træ
fra Sverige til Danmark. Udfra ovenstående beregnes energiforbrug og emissioner fra de 3 deltransporter til
følgende:
Energiforbrug og miljøudledninger ved tog-, bil- og skibstransport af 60.000m3
træ fra Sverige til Danmark. 6.3.6 Energiforbrug og emissioner ved skibsoptimeret transport.I afsnit 5.2.2 er angivet, hvorledes transporten foregår ved optimeret skibstransport.
Ved beregning af transportarbejdet ved optimeret skibstransport fremkommer følgende
værdier: Transportarbejde ved optimeret skibstransport
Det nødvendige transportarbejde ved transport af 60.000m3 træ fra
Sverige til Danmark, når så stor en del som mulig af transporten foregår ombord i
mindre coastere med en lasteevne på ca. 1500 tons. Lastbiltimer
6.3.7 Data til TEMAFor at beregne energiforbrug og emissioner i TEMA-modellen er det nødvendigt at kende
det benyttede transportmiddel, vægt af last og afstand lasten skal transporteres samt
hastighed mm. Fragtskib, coaster
Valgte forudsætninger for beregning af energiforbrug og miljøudledninger ved
skibstransport af træ fra Sverige til Danmark. Biltransport, stor ny lastbil
Valgte forudsætninger for beregning af energiforbrug og miljøudledninger ved
biltransport i forbindelse med transport af træ fra Sverige til Danmark. 6.3.8 Resultater, skibsoptimeret transportformUdfra ovenstående beregnes energiforbrug og emissioner fra de 3 deltransporter til
følgende:
Energiforbrug og miljøudledninger ved skibs- og biltransport af 60.000m3
træ fra Sverige til Danmark. 6.3.9 Sammenligning mellem nuværende og skibsoptimeret transport.
Energiforbrug og miljøudledninger ved transport af 60.000 m3 fra Sverige til Danmark således som det foregår i dag med tog, bil og skib, og med skibsoptimeret transport hvor så stor en del af transporten som muligt foregår med skib.
Energiforbrug ved transport af 60.000 m3 træ fra Sverige til Danmark.
Enegiforbruget angives ved den form for transport, som benyttes i dag, og ved
skibsoptimeret transport. Hvis der foretages en sammenligning af størrelsen af værdierne for skibsoptimert
transport i forhold til værdierne for transport, som den foretages i dag, fås følgende:
Der er væsentlige besparelser at opnå på energiforbrug og miljøudledninger,
undtaget SO2, når transporter foretages som optimeret skibstransport. 6.3.9 SammenfatningSom det ses af ovenstående, er der betragtelige miljøbesparelser at opnå på alle
områder, undtaget SO2, ved i så stor udstrækning som muligt at benytte
skibstransport fremfor traditionel transport med bane, bil og skib. Ved overgang til skibsoptimeret transport vil der udover besparelser i energiforbrug og
miljøudledninger være mulighed for at "fjerne" 3450 lastbiltimer fra
vejnettet.
Lastning af rør ombord i coaster. Hvis der skal opnås en optimal miljø-skånsom
transport, kræver dette tæt samarbejde mellem vognmænd/redere og
transportkøbere.(Foto: Bent Mikkelsen) 6.4 Virksomhed nr. 3, Axel Toft Grovvarer A/SFra afsnit 5.3 kendes transportmønstret for virksomheden. Transporten angives at foregå ved følgende mængder:
Hvis ovenstående sammenholdes med de aktuelle distancer fås nedenstående
transportarbejde for transport af 45.000 tons råvarer. Råvarerne transporteres fra
forskellige destinationer hvor de indhandles til virksomheden i Nordjylland.
6.4.1 TransportarbejdeFoderstofferne transporteres fra 18 forskellige destinationer til viksomheden. Biltransport, nuværende
Lastbiltimer Data til TEMA 6.4.2 Data til TEMAFor at beregne energiforbrug og emissioner i TEMA-modellen er det nødvendigt at kende
det benyttede transportmiddel, vægt af last og afstand lasten skal transporteres over,
samt med hvilken hastighed transporten skal foregå m.m. 6.4.3 Forudsætninger ved beregning i TEMA-modellen.Ved transporten af 45.000 tons råvarer er der valgt følgende specifikationer ved de
forskellige transportformer. Biltransport
Valgte forudsætninger ved beregning af energiforbrug og miljøudledninger ved
transport af 45.000 råvarer i Danmark. 6.4.4 Resultater, nuværende tranportformUdfra ovenstående udregnes i TEMA de aktuelle energiforbrug og emissioner af
miljørelaterede stoffer. Biltransport
Energiforbrug og miljøudledninger ved biltransport af 45.000 ton råvarer til
produktion af foderstoffer. 6.4.5 Energiforbrug og emissioner ved skibsoptimeret transport.Ved beregning af transportarbejdet ved optimeret skibstransport er der regnet med, at
skibstransporten kan foregå med laster á 1200 tons. Råvarerne regnes sejlet til Skive, og videre transport herfra foregår med lastbil. Den del af råvarerne, som udgøres af indkøb mindre end 400 tons (små leverancer),
regnes stadig, ved optimeret skibstransport, som transporteret på lastbil. Virksomheden oplyser, at det ikke er noget problem at modtage 1200 tons indenfor en
kort periode og opbevare denne mængde.
Fordeling af transportarbejdet ved skibsoptimeret transport af 45.000 råvarer. Lastbiltimer
6.4.6 Data til TEMAFor at beregne energiforbrug og emissioner udfra TEMA-modellen er det nødvendigt at
kende det benyttede transportmiddel, vægt af last og afstand lasten skal transporteres
over, samt med hvilken hastighed transporten skal foregå mm. Skibstransport (coaster)
Valgte forudsætninger ved beregning af energiforbrug og miljøudledninger ved
skibstransport af råvarer i Danmark. Biltransport
Valgte forudsætninger ved beregning af energiforbrug og miljøudledninger ved
biltransport i forbindelse med skibsoptimeret transport af råvarer i Danmark. Udfra ovenstående beregnes energiforbrug og emissioner fra de 2 deltransporter til
følgende: Skibsdel
Energiforbrug og miljøudledninger ved skibstransport af 36.100 ton råvarer fra 8
forskellige destinationer til Skive. Bildel
Energiforbrug og miljøudledninger ved biltransport af 43.300 ton fra Skive og
1.400 ton i små partier (< 400 ton) fra 9 andre destinationer. 6.4.7 Resultater, skibsoptimeret transportformUdfra de ovenfor angivne energiforbrug og emissioner kan det totale energiforbrug og de
emitterede mængder bestemmes ved optimeret skibstransport. Resultat, optimeret skibstransport
Sum af energiforbrug og miljøudledninger af bil og skibstransport ved optimeret
skibstransport. 6.4.8 Sammenligning mellem nuværende og skibsoptimeret transport.
Sammenligning af energiforbrug og miljøudledninger ved nuværende og
skibsoptimeret transport.
Energiforbrug ved transport af 45.000 ton råvarer fra indhandlingssted til
producent i Nordjylland. Energiforbruget vises ved den transportform, der benyttes i dag
med bil, og det mulige forbrug ved benyttelse af skibstransport i så stor udstrækning
som muligt. Hvis der foretages en sammenligning af størrelsen af værdierne for skibsoptimeret
transport i forhold til værdierne for transport, som den foretages i dag, fås følgende:
Energiforbrug og miljøudledninger ved skibsoptimeret transport vist i forhold til
samme ved traditionel transport. 6.4.8 SammenfatningSom det ses af ovenstående, er der betragtelige energibesparelser at opnå. Endvidere
er der væsentlige miljøbesparelser på områderne CO2 og NOx,
hvorimod emissioner af CO, HC og partikler øges. Ved overgang til skibsoptimeret transport vil der udover besparelser i energiforbrug og
miljøudledninger være mulighed for at "fjerne" 3090 lastbiltimer fra
vejmettet. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||