[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Reduktion af miljøbelastning ved flytning af godstransport fra land til sø

6. Beregninger


6.1 Generelt
6.1.1 Lastbil transport
6.1.2 Togtransport
6.1.3 Skibstransport
6.2 Virksomhed nr. 1, Vestas Wind Systems
6.2.1 Transportarbejde
6.2.2 Data til TEMA
6.2.3 Forudsætninger ved beregning i TEMA-modellen.
6.2.4 Resultater, nuværende transportform
6.2.5 Energiforbrug og emissioner ved skibsoptimeret transport.
6.2.6 Data til TEMA
6.2.7 Resultater, skibsoptimeret transportform
6.2.8 Sammeligning mellem nuværende og skibsoptimeret transport.
6.2.9 Sammenfatning
6.3 Virksomhed nr. 2, Stora Timber AB
6.3.1 Transportarbejde
6.3.2 Data til TEMA
6.3.3 Forudsætninger ved beregning i TEMA-modellen.
6.3.4 Transport med Færge
6.3.5 Resultater
6.3.6 Energiforbrug og emissioner ved skibsoptimeret transport.
6.3.7 Data til TEMA
6.3.8 Resultater, skibsoptimeret transportform
6.3.9 Sammenligning mellem nuværende og skibsoptimeret transport.
6.3.9 Sammenfatning
6.4 Virksomhed nr. 3, Axel Toft Grovvarer A/S
6.4.1 Transportarbejde
6.4.2 Data til TEMA
6.4.3 Forudsætninger ved beregning i TEMA-modellen.
6.4.4 Resultater, nuværende tranportform
6.4.5 Energiforbrug og emissioner ved skibsoptimeret transport.
6.4.6 Data til TEMA
6.4.7 Resultater, skibsoptimeret transportform
6.4.8 Sammenligning mellem nuværende og skibsoptimeret transport.
6.4.8 Sammenfatning

 

6.1 Generelt

I denne rapport er det valgt at benytte en brugermodel for beregning af transporters energiforbrug og emissioner. Modellen betegnes TEMA- modellen og er udviklet for Trafikministeriet af Cowi Consult. På de punkter, hvor modellen ikke er egnet til beregning af energiforbrug og emissioner i forbindelse med dette projekt, vil dette blive bemærket.

TEMA-model
TEMA modellen er for godstransports vedkommende bygget op omkring transport med lastbil, tog og skib.

For at kunne udføre beregninger i TEMA er der for de enkelte deltransporter udregnet det nødvendige transportarbejde. Når transportarbejdet er kendt, er det muligt at bestemme distancen, det enkelte transportmiddel skal tilbagelægge med en given last.

Efter nedenstående formel kan udregnes distancen ved en given last, hvis transportarbejdet er kendt.

D=TA/L

D = afstand (km)
TA = transportarbejde (ton/km)
L = last (ton)

Coastere  kan godt  føle sig lidt  "klemt". (30 Kb)

Coastere kan godt føle sig lidt "klemt".

6.1.1 Lastbil transport

Ved valg af lastbiltransport er det muligt at vælge imellem 5 forskellige størrelser af lastbiler repræsenterende 3 forskellige størrelser med hensyn til nyttelast. I de to mindste størrelser, der repræsenterer lastbiler med nyttelast på ca. 6-7 tons og 16-18 tons, er der endvidere mulighed for at vælge mellem gamle og nye lastbiler. Ved de nye lastbiler regnes emissionerne at overholde de grænseværdier der angives i EURO I normerne. For de største lastbilers, nyttelast 34 ton, vedkommende er det kun muligt at vælge nye lastbiler, der opfylder EURO I normen.

Kørselsmønster
For at foretage beregninger efter TEMA modellen skal det angives, hvor stor en andel af transporten der foregår på henholdsvis motorvej, landevej og i by. For de 3 vejtyper skal også angives, ved hvilken hastighed hvormed transporterne foregår.

Togtransport

6.1.2 Togtransport

Ved togtransport er der i TEMA mulighed for at vælge mellem to typer af godstog, lille og stort. Den lille type består af et godstog med 3 vogne og en nyttelast på mellem 20-40 tons og et stort godstog på 34 vogne og med en nyttelast på mellem 1000-1700 tons.

Der skal angives vægten af det transporterede gods og afstanden over hvilken godset skal transporters.

Skibstransport

6.1.3 Skibstransport

Ved transport med fragtskib kan der vælges mellem en coaster med en lastevne på 1580 tons og et containerskib med lastevne på 11.000 tons.
Ved skibstransport skal angives, hvilken mængde (ton) der skal transporteres, over hvilken afstand og ved hvilken fart.

Returrejse
Der er ikke i nogen af beregningerne indregnet energiforbrug og emissioner fra biler, skibe og togs returrejser efter udførsel af konkrete transportopgaver.

I tilfældet med de 6 specialgodsvogne (se afsnit 5.1.1), der transporterer vingerne til Italien kan det diskuteres, om det ville være mere rimeligt at indregne returrejsen for disse vogne. Disse vogne skal hver foretage 3 rundture, da der er tale om specialmateriel, der ikke umiddelbart kan benyttes ved transport af andre godstyper. Det er efter overvejelse valgt at udlade at indregne retur transportarbejdet for alle transportformer, da det er vanskeligt med blot en rimelig sikkerhed at afgøre, hvor stor en del af transportmidlerne der kan opnå gods til returrejserne. Det er derfor valgt ikke at medregne dette i nogen af tilfældene.


6.2 Virksomhed nr. 1, Vestas Wind Systems

Fra afsnit 5.1 kendes transportmønstret for virksomheden.
Ved beregningen af transportarbejdet for denne virksomhed er opgivet følgende transportkarakteristika.

Transporten angives at foregå ved følgende mængder:

1 Collilastbil: 20 tons
1 Nacellelastbil: 21 tons
1 Special godsvogn til 6 vinger: 16 tons

Når ovenstående sammenholdes med de aktuelle distancer, fås nedenstående transportarbejde for transport af 36 vindmøller fra Vestjylland til Foggia i det sydøstlige Italien.


6.2.1 Transportarbejde

Vindmøllerne transporteres som angivet med bane og lastbil til Italien.
Når mængderne og de aktuelle afstande kendes fås følgende transportarbejde ved de 3 transportformer (afstande angives på bilag).

Transportmiddel Transportarbejde
ton/km
Colli lastbil 230.000
Nacelle lastbil 1.739.000
Tog, vinger 703.000 *

Udført transportarbejde fordelt på de 3 benyttede transportformer, således som transporten foregår i dag.

* Inkluderer lastbiltranport fra banegård til opstillingsplads.

Lastbiltimer
Hvis der regnes med en middelhastighed for en lastbil på 60 km/time, medfører ovenstående transport, at der køres 1580 lastbiltimer. Den kørte distance er 95.000 km.


6.2.2 Data til TEMA

Data til TEMA
For at beregne energiforbrug og emissioner udfra TEMA-modellen er det nødvendigt at kende det benyttede transportmiddel, vægt af last, afstand

Kran (29 Kb)

Ikke alle havne råder over krankapacitet i klasse med den, der ses på billedet.

lasten skal transporteres, samt hastighed mm.

I nedenstående angives hvilke forudsætninger, der ligger til grund for de konkrete beregninger.

Ved transporten af træ fra Danmark til det sydøstlige Italien er der valgt følgende specifikationer ved de forskellige transportformer.


6.2.3 Forudsætninger ved beregning i TEMA-modellen.

Biltransport, Colli- og nacellelastbiler

Vægt af last, Collilastbiler ton 20
Distance, Collilastbiler km 11.500
Vægt af last, Nacellelastbiler ton 21
Distance, Nacellelastbiler km 82.800
Hastighed motorvej km/time 65
Hastighed landevej km/time 5
Hastighed i by km/time 25
Procentuel kørsel på motorvej % 92
Procentuel kørsel på landevej % 6
Procentuel kørsel i by % 2

Valgte forudsætninger for beregning af energiforbrug og miljøudledninger ved transport af 36 vindmøller fra Danmark til Foggia i det sydøstlige Italien.

Biltransport, vingelastbiler fra station til opstillingsplads

Vægt af last, Vingelastbiler ton 16
Distance, Vingelastbiler km 720
Hastighed landevej km/time 40
Hastighed i by km/time 25
Procentuel kørsel på landevej % 75
Procentuel kørsel i by % 25

Valgte forudsætninger for beregning af energiforbrug og miljøudledninger ved transport af 36 vindmøller fra Danmark til Foggia i det sydøstlige Italien.

Togtransport
Togtransporten foregår med 3 vogne ad gangen. Vognene regnes som en del af et større godstog, der i forvejen er lastet med 1000 tons. De i bilagsrapport (bilag 1-7) viste resultater er resultater for transport af 1048 tons. Nedenstående resultater er korrigeret for dette forhold, så resultaterne relaterer til transport af 48 tons. Vægten af last på 3 vingevogne er 48 tons.
Der skal foretages 6 ture med 3 vogne i hver transport.

Transportarbejde ved jernbanetransport 691.000 ton/km
Vægt af vinger ton 48
Total vægt af last ton 1048
Distance km 14400
Hastighed km/time 55

Valgte forudsætninger for beregning af energiforbrug og miljøudledninger ved transport af 36 vindmøller fra Danmark til Foggia i det sydøstlige Italien.

6.2.4 Resultater, nuværende transportform

Udfra ovenstående udregnes i TEMA de forskellige energiforbrug og de sammenhørende emissioner af miljørelaterede stoffer.

Bildel

Parameter Enhed Sum
Energiforbrug MJ 1.239.000
CO2-emission tons 91,4
CO tons 0,061
HC tons 0,025
NOx tons 1,06
SO2 tons 0,040
Partikler tons 0,016

Energiforbrug og miljøudledninger ved transport af 36 vindmøller fra Danmark til Foggia i det sydøstlige Italien.

Togdel

Parameter Enhed Sum
Energiforbrug MJ 118.000
CO2-emission tons 9,0
CO tons 0,02
HC tons 0,004
NOx tons 0,15
SO2 tons 0,003
Partikler tons 0,004

Energiforbrug og miljøudledninger ved transport af 36 vindmøller fra Danmark til Foggia i det sydøstlige Italien.

Sum af bil og togdel

Parameter Enhed Sum
Energiforbrug MJ 1.357.000
CO2-emission tons 100
CO tons 0,082
HC tons 0,03
NOx tons 1,21
SO2 tons 0,042
Partikler tons 0,021

Energiforbrug og miljøudledninger ved transport af 36 vindmøller fra Danmark til Foggia i det sydøstlige Italien.

6.2.5 Energiforbrug og emissioner ved skibsoptimeret transport.

Ved beregning af transportarbejdet ved optimeret skibstransport er der regnet med, at skibstransporten foregår med en coaster med lasteevne på 1580 tons. Lasten af colli, vinger og naceller udgør 1130 tons, hvorfor udnyttelsesgraden er 72 % med hensyn til vægt.

Godsets rumfang udgør 3630 m3, og dette rumfang kan transporteres ombord på skibe af nævnte størrelse.

  Transportarbejde
ton/km
Skib 6.447.000
Bil 143.000

Fordeling af transportarbejdet ved skibsoptimeret transport af 36 vindmøller fra Danmark til Foggia i det sydøstlige Italien.

Lastbiltimer
Hvis der regnes med en middelhastighed for en lastbil på 50 km/time medfører ovenstående transport, at der køres 140 lastbiltimer. Den kørte distance er 6.800 km.


6.2.6 Data til TEMA

Data til TEMA
For at beregne energiforbrug og emissioner udfra TEMA-modellen er det nødvendigt at kende det benyttede transportmiddel, vægt af last og afstand lasten skal transporteres over, samt med hvilken hastighed transporten skal foregå m.m.
I nedenstående angives hvilke forudsætninger, der ligger til grund for de konkrete beregninger.

Ved transporten af 36 vindmøller fra Danmark til det sydøstlige Italien er der valgt følgende specifikationer ved de forskellige transportformer.

Fragtskib, coaster

Vægt af last: ton 1130
Distance: km 5.700
Hastighed knob - km/time 10 / 18,5

Valgte forudsætninger for beregning af energiforbrug og miljøudledninger ved transport af 36 vindmøller fra Danmark til Foggia i det sydøstlige Italien.

Biltransport, Collilastbil

Vægt af last ton 20
Distance km 575
Hastighed landevej km/time 60
Hastighed i by km/time 25
Procentuel kørsel på landevej % 80
Procentuel kørsel i by % 20

Valgte forudsætninger ved beregning af energiforbrug og miljøudledninger ved optimeret skibstransport af 36 vindmøller fra Danmark til Foggia i det sydøstlige Italien.

Biltransport, Vingelastbil

Vægt af last ton 16
Distance km 2070
Hastighed landevej km/time 40
Hastighed i by km/time 25
Procentuel kørsel på landevej % 80
Procentuel kørsel i by % 20

Valgte forudsætninger ved beregning af energiforbrug og miljøudledninger ved optimeret skibstransport af 36 vindmøller fra Danmark til Foggia i det sydøstlige Italien.

Biltransport, Nacellelastbil

Vægt af last ton 21
Distance km 4140
Hastighed landevej km/time 55
Hastighed i by km/time 25
Procentuel kørsel på landevej % 80
Procentuel kørsel i by % 20

Valgte forudsætninger ved beregning af energiforbrug og miljøudledninger ved optimeret skibstransport af 36 vindmøller fra Danmark til Foggia i det sydøstlige Italien.

Udfra ovenstående beregnes energiforbrug og emissioner fra de 2 deltransporter, bil og skibstransport, til følgende:

Skibsdel

Parameter Enhed Sum*
Energiforbrug MJ 1.230.000
CO2-emission tons 100,0
CO tons 0,245
HC tons 0,082
NOx tons 1,83
SO2 tons 0,65
Partikler tons 0,023

Energiforbrug og miljøudledninger ved skibstransport af 36 vindmøller fra Danmark til Foggia i det sydøstlige Italien.

Bildel

Parameter Enhed Sum*
Energiforbrug MJ 110.000
CO2-emission tons 8,13
CO tons 0,038
HC tons 0,002
NOx tons 0,095
SO2 tons 0,65
Partikler tons 0,02

Viser energiforbrug og miljøudledninger ved biltransport i forbindelse med skibstransport af 36 vindmøller fra Danmark til Foggia i det sydøstlige Italien.

6.2.7 Resultater, skibsoptimeret transportform

Udfra de ovenfor angivne energiforbrug og emissioner kan det totale energiforbrug og de emitterede mængder bestemmes ved optimeret skibstransport.

Optimeret skibstransport, sum af bil og skibstransport

Parameter Enhed Sum
Energiforbrug MJ 1.340.000
CO2 emission tons 108
CO tons 0,28
HC tons 0,084
NOx tons 1,93
SO2 tons 0,65
Partikler tons 0,025

Energiforbrug og miljøudledninger ved transport 36 vindmøller fra Danmark til Foggia i sydøstlige Italien.
Transporten foregår således at mest mulig transport foregår med skib.


6.2.8 Sammeligning mellem nuværende og skibsoptimeret transport.

Parameter Enhed Nuværende
transportform
Skibsoptimeret
transportform
Energiforbrug MJ 1.357.000 1.340.000
CO2 emission tons 100 108
CO tons 0,082 0,283
HC tons 0,029 0,084
NOx tons 1,208 1,934
SO2 tons 0,042 0,652
Partikler tons 0,021 0,025

Energiforbrug og miljøudledninger ved transport af 36 vindmøller fra Danmark til Foggia i det sydøstlige Italien. Resultaterne er vist som transporten foregår i dag med tog og bil, og med skibsoptimeret transport, hvor så stor en del af transporten som muligt foregår med skib.

Energiforbrug ved transport af 36 vindmøller til det sydøstlige Italien.

Energiforbrug ved transport af 36 vindmøller til det sydøstlige Italien.
Energiforbruget vises, som det er i dag, og som det kunne være, hvis der benyttedes skibsoptimeret transport.

Hvis der foretages en sammenligning af størrelsen af værdierne for skibsoptimert transport i forhold til værdierne for transport, som den foretages i dag, fås følgende:

  Skibsoptimeret transport i forhold til nuværende transport mønster %
Energi forbrug 99
CO2 emission 108
CO 346
HC 288
NOx 159
SO2 1540
Partikler 120

Energiforbrug og emissioner vist procentuelt som skibsoptimeret transport i forhold til den transport med bane og bil, som foregår i dag.

6.2.9 Sammenfatning

Som det ses af ovenstående, er energiforbrugene og CO2 ved transport som den udføres i dag og ved skibsoptimeret transport nærlig ens. Emissionerne af de andre nævnte miljøudledninger er højere ved den skibsoptimerede transport. Specielt er udledningerne af SO2 højere ved skibstransport. Dette skyldes, at der generelt er højere svovlindhold i det brændstof, der benyttes ombord i skibe. I ovenstående beregninger er der benyttet et svovlindhold på 1 % i det benyttede bunkers (brændstof).

Ved overgang til skibsoptimeret transport vil der være mulighed for at "fjerne" 1440 lastbiltimer fra vejnettet.


6.3 Virksomhed nr. 2, Stora Timber AB

Fra afsnit 5.2 kendes transportmønsteret for virksomheden.

Transporten foregår almindeligvis med følgende mængder:

1 banevogn 46 m3
1 lastbil 50 m3
1 Skib 2500 m3

Ovenstående er angivet i m3, som det er almindeligt ved transport af træ. Da det er nødvendigt at kende vægten af det transporterede gods, for at kunne benytte TEMA-modellen, omregnes de relevante kubikmeter til vægtangivelse i ton.

For at beregne vægten af træ udfra de opgivne kubikmeter benyttes en massefylde på 490 kg/m3.

Træ´s massefylde
Disse 490 kg/m3 fremkommer ved, at en kubikmeter kompakt tørt træ har en massefylde på 400 kg/m3 (fyr-gran). Da træet har en oplyst vandprocent på 18 %, resulterer dette i en massefylde på 490 kg/m3.

Da mængderne, der transporteres med de 3 forskellige transportmidler kendes, kan de resulterende vægte udregnes.

Transportmiddel Mængde m3 Vægt ton
1 Banevogn 46 22,5
1 Lastbil 50 24,5
1 Skib 2500 1225

Mængder angivet i m3 og vægt for træ transporteret på de 3 benyttede transportmidler.

6.3.1 Transportarbejde

Hvis ovenstående sammenholdes med de aktuelle distancer og de mængder der angives i afsnit 5.2, fås følgende transportarbejde for transport af 60.000 m3 træ fra 4 svenske savværker til 7 forskellige destinationer i Danmark.
Transportarbejdet opdeles i 3 grupper repræsenterende henholdsvis banetransport, biltransport og skibstransport.

Transportarbejde, Togdel

  Gruvön
ton/km
Kopparfors
ton/km
Linghed
ton/km
Ala
ton/km
Sum
ton/km
Tog 1.696.000 1.116.000 2.254.000 16.156.000 21.222.000
Færge 88.000 44.000 88.000 603.000 823.000
Bil 66.000 33.000 66.000 452.000 617.000

Transportarbejde ved import af 20580 ton (42000 m3) træ fra Sverige til Danmark.

Transportarbejde, Bildelen

  Gruvön
ton/km
Kopparfors
ton/km
Linghed
ton/km
Ala
ton/km
Sum
ton/km
Tog 0 0 0 0 0
Færge 48.000 24.000 48.000 264.000 384.000
Bil 441.000 313.000 597.000 3.889.000 5.240.000

Transportarbejde ved import af 5880 ton (12000 m3) træ fra Sverige til Danmark.

Transportarbejde, Skibsdelen

  Gruvön
ton/km*
Kopparfors
ton/km*
Linghed
ton/km*
Ala
ton/km*
Sum
ton/km
Tog 0 0 0 0 0
Skib 0 0 0 3.578.000 3.578.000
Bil 0 0 0 154.000 154.000

Transportarbejde ved import af 2940 ton (6000 m3) træ fra Sverige til Danmark.

Lastbiltimer
Når en lastbil transporterer 24,5 ton, og middelhastigheden sættes til 50 km/time, betyder ovenstående, at der skal præsteres 4900 lastbiltimer svarende til 245.000 km.


6.3.2 Data til TEMA

Data til TEMA
For at beregne energiforbrug og emissioner i TEMA-modellen er det nødvendigt at kende det benyttede transportmiddel, vægt af last og afstand lasten skal transporteres samt hastighed m.m.

I nedenstående angives hvilke forudsætninger, der ligger til grund for de konkrete beregninger.


6.3.3 Forudsætninger ved beregning i TEMA-modellen.

Ved transporten af træ fra Sverige til Danmark er der valgt følgende specifikationer for de forskellige transportformer.

Togtransport, stort godstog

Vægt af last: ton 1.000
Distance: km 21.222
Hastighed: km/time 55

De valgte forudsætninger for beregning af energiforbrug og miljøudledninger ved togtransport af træ fra Sverige til Danmark

Togtransport, bildel

Vægt af last: tons 24,5
Distance: km 25.200
Hastighed motorvej: km/time 65
Hastighed landevej: km/time 55
Hastighed i by: km/time 25
Procentuel kørsel på motorvej: % 10
Procentuel kørsel på landevej: % 65
Procentuel kørsel i by: % 25

De valgte forudsætninger for beregning af energiforbrug og miljøudledninger ved biltransport udført i forbindelse med togtransport af træ fra Sverige til Danmark.

Vejerbod på havnen i Skive (42 Kb)

Vejerbod på havnen i Skive. På vægten ses et stort lastvognstog. De største lastvognstog kan i dag laste ca. 34 ton. Der kan være begrænsninger på den tilladte vægt i forskellige lande.(Foto:Tom Wismann)

Da de forhåndenværende data omkring energiforbrug ved godstransport med bane er begrænsede, vælges det at benytte TEMA-modellens minimumsbelastning for store tog med 34 banevogne og en samlet last på 1000 tons.
Opmærksomheden henledes på, at der opstår en uoverenstemmelse mellem vægt, rumfang og last på toget, hvis man sammenholder den oplyste træmængde pr. banevogn på 46m3 og multiplicerer denne med vægten på 22,5 tons. Hvis 34 godsvogne hver er lastet med 22.5 tons, giver dette en resulterende vægt på 765 tons.
Da der i TEMA-modellen ikke kan vælges et stort tog med mindre last end 1000 tons, benyttes i beregningerne et godstog med en last på 1000 tons.
Det må derfor antages, at hver vogn er lastet med mere end 46 m3 (22,5 tons), eller også består toget af mere end 34 godsvogne.

Bil transport, stor ny lastbil

Vægt af last: tons 24,5
Distance: km 213.870
Hastighed motorvej: km/time 65
Hastighed landevej: km/time 55
Hastighed i by: km/time 25
Procentuel kørsel på motorvej: % 10
Procentuel kørsel på landevej: % 65
Procentuel kørsel i by: % 25

De valgte forudsætninger for beregning af energiforbrug og miljøudledninger ved biltransport af træ fra Sverige til Danmark.

Skibstransport, coaster

Vægt af last: tons 1470
Distance: km 2434
Hastighed: knob- km/time 10 / 18,5

De valgte forudsætninger for beregning af energiforbrug og miljøudledninger ved skibstransport af træ fra Sverige til Danmark. Der er regnet med 2 transporter á 1470 ton svarende til 6000 m3.

Skibstransport, bildel

Vægt af last: tons 24,5
Distance: km 6.300
Hastighed motorvej: km/time 65
Hastighed landevej: km/time 55
Hastighed i by: km/time 25
Procentuel kørsel på motorvej: % 10
Procentuel kørsel på landevej: % 65
Procentuel kørsel i by: % 25

De valgte forudsætninger for beregning af energiforbrug og miljøudledninger ved biltransport udført i forbindelse med togtransport af træ fra Sverige til Danmark.

6.3.4 Transport med Færge

For transporter, der foregår med tog og lastbil, indgår der en færgetransport fra Sverige til Danmark. Til brug ved beregning af emissionerne fra færgetransporterne er benyttet Danlink (Helsingborg-København) til transport af godsvogne og ruterne Helsingør-Helsingborg, Grenå-Halmstad for transport af lastbiler.

Ved beregning af energiforbrug og miljøudledninger relateret til færgetransporten er der regnet med mediumspeed motorer i de benyttede færger.

Da der ikke er angivet færgeruter i TEMA, der svarer til de benyttede, er der regnet med det i TEMA angivne generelle energiforbrug på 2,6 MJ/ton/km ved færgetransport. Ligeledes benyttes de i TEMA angivne emissionskoefficienter for mediumspeed motorer. Disse koefficienter er lig de emissionskoefficienter, der benyttes af Lloyds.

Emissionskoefficienter

Parameter Medium-speed motorer g/MJ
CO2 81,25
CO 0,20
HC 0,07
NOx 1,48
SO2 0,53 ´ S1)
Partikler 0,02

1) S er lig svovlindholdet i brændstoffet angivet i %.

6.3.5 Resultater

Udfra ovenstående kan i TEMA udregnes de forskellige energiforbrug og emissioner af miljørelaterede stoffer.

Togdel

Parameter Enhed Sum*
Energiforbrug MJ 6.192.000
CO2-emission tons 482
CO tons 1,10
HC tons 0,29
NOx tons 8,22
SO2 tons 1,22
Partikler tons 0,18

Energiforbrug og miljøudledninger ved togtransport af 42.000m3 træ fra Sverige til Danmark.

* Indeholder emissioner fra bil og færgetransport i forbindelse med tog transport.

Bildel

Parameter Enhed Sum*
Energiforbrug MJ 4.748.000
CO2-emission tons 358
CO tons 0,40
HC tons 0,14
NOx tons 4,75
SO2 tons 0,65
Partikler tons 0,07

Energiforbrug og miljøudledninger ved biltransport af 12.000m3 træ fra Sverige til Danmark.

* Indeholder emissioner fra færgetransport i forbindelse med biltransport.

Skibsdel

Parameter Enhed Sum
Energiforbrug MJ 697.000
CO2-emission tons 56
CO tons 0,12
HC tons 0,04
NOx tons 0,97
SO2 tons 0,31
Partikler tons 0,01

Energiforbrug og miljøudledninger ved skibstransport af 6.000m3 træ fra Sverige til Danmark.

Udfra ovenstående beregnes energiforbrug og emissioner fra de 3 deltransporter til følgende:

Parameter Enhed Sum*
Energiforbrug MJ 11.637.000
CO2-emission tons 896
CO tons 1,62
HC tons 0,47
NOx tons 13,9
SO2 tons 2,20
Partikler tons 0,26

Energiforbrug og miljøudledninger ved tog-, bil- og skibstransport af 60.000m3 træ fra Sverige til Danmark.

6.3.6 Energiforbrug og emissioner ved skibsoptimeret transport.

I afsnit 5.2.2 er angivet, hvorledes transporten foregår ved optimeret skibstransport. Ved beregning af transportarbejdet ved optimeret skibstransport fremkommer følgende værdier:

Transportarbejde ved optimeret skibstransport

  Gruvön ton/km Kopparfors ton/km Linghed ton/km Ala ton/km Sum ton/km
Skib 1.413.000 1.715.000 3.431.000 26.835.000 33.394.000
Bil 154.000 77.000 390.000 1.158.000 1.779.000

Det nødvendige transportarbejde ved transport af 60.000m3 træ fra Sverige til Danmark, når så stor en del som mulig af transporten foregår ombord i mindre coastere med en lasteevne på ca. 1500 tons.

Lastbiltimer
Når en lastbil transporterer 24,5 ton, og middelhastigheden sættes til 50 km/time, betyder ovenstående, at der skal præsteres 1450 lastbiltimer svarende til 73.000 km.


6.3.7 Data til TEMA

For at beregne energiforbrug og emissioner i TEMA-modellen er det nødvendigt at kende det benyttede transportmiddel, vægt af last og afstand lasten skal transporteres samt hastighed mm.
I nedenstående angives hvilke forudsætninger, der ligger til grund for de konkrete beregninger.

Fragtskib, coaster

Vægt af last: ton 1.225
Distance: km 27.260
Hastighed: knob — km/time 10 / 18,5

Valgte forudsætninger for beregning af energiforbrug og miljøudledninger ved skibstransport af træ fra Sverige til Danmark.

Biltransport, stor ny lastbil

Vægt af last: ton 24,5
Distance: km 47.250
Hastighed motorvej: km/time 65
Hastighed landevej: km/time 55
Hastighed i by km/time 25
Procentuel kørsel på motorvej % 10
Procentuel kørsel på landevej % 65
Procentuel kørsel i by % 25

Valgte forudsætninger for beregning af energiforbrug og miljøudledninger ved biltransport i forbindelse med transport af træ fra Sverige til Danmark.

6.3.8 Resultater, skibsoptimeret transportform

Udfra ovenstående beregnes energiforbrug og emissioner fra de 3 deltransporter til følgende:

Parameter Enhed Sum
Energiforbrug MJ 7.332.000
CO2-emission tons 592
CO tons 1,62
HC tons 0,43
NOx tons 10,14
SO2 tons 3,25
Partikler tons 0,13

Energiforbrug og miljøudledninger ved skibs- og biltransport af 60.000m3 træ fra Sverige til Danmark.

6.3.9 Sammenligning mellem nuværende og skibsoptimeret transport.

Parameter Enhed Nuværende transportform Skibsoptimeret transportform
Energiforbrug MJ 11.637.000 7.332.000
CO2-emission tons 896 592
CO tons 1,62 1,62
HC tons 0,47 0,43
NOx tons 13,9 10,14
SO2 tons 2,20 3,25
Partikler tons 0,26 0,13

Energiforbrug og miljøudledninger ved transport af 60.000 m3 fra Sverige til Danmark således som det foregår i dag med tog, bil og skib, og med skibsoptimeret transport hvor så stor en del af transporten som muligt foregår med skib.

Energiforbrug ved transport af 60.000 m3 træ fra Sverige til Danmark.

Energiforbrug ved transport af 60.000 m3 træ fra Sverige til Danmark. Enegiforbruget angives ved den form for transport, som benyttes i dag, og ved skibsoptimeret transport.

Hvis der foretages en sammenligning af størrelsen af værdierne for skibsoptimert transport i forhold til værdierne for transport, som den foretages i dag, fås følgende:

  Skibsoptimeret transport i forhold til nuværende transportmønster %
Energiforbrug 63
CO2-emission 66
CO 98
HC 91
NOx 73
SO2 148
Partikler 50

Der er væsentlige besparelser at opnå på energiforbrug og miljøudledninger, undtaget SO2, når transporter foretages som optimeret skibstransport.

6.3.9 Sammenfatning

Som det ses af ovenstående, er der betragtelige miljøbesparelser at opnå på alle områder, undtaget SO2, ved i så stor udstrækning som muligt at benytte skibstransport fremfor traditionel transport med bane, bil og skib.

Ved overgang til skibsoptimeret transport vil der udover besparelser i energiforbrug og miljøudledninger være mulighed for at "fjerne" 3450 lastbiltimer fra vejnettet.

Lastning af rør ombord i coaster (27 Kb)

Lastning af rør ombord i coaster. Hvis der skal opnås en optimal miljø-skånsom transport, kræver dette tæt samarbejde mellem vognmænd/redere og transportkøbere.(Foto: Bent Mikkelsen)

6.4 Virksomhed nr. 3, Axel Toft Grovvarer A/S

Fra afsnit 5.3 kendes transportmønstret for virksomheden.
Ved beregningen af transportarbejdet ved denne virksomhed er opgivet følgende transportkarakteristika.

Transporten angives at foregå ved følgende mængder:

1 Lastbil 30 tons

Hvis ovenstående sammenholdes med de aktuelle distancer fås nedenstående transportarbejde for transport af 45.000 tons råvarer. Råvarerne transporteres fra forskellige destinationer hvor de indhandles til virksomheden i Nordjylland.


6.4.1 Transportarbejde

Foderstofferne transporteres fra 18 forskellige destinationer til viksomheden.
Når mængderne fra de forskellige destinationer sammenholdes med de aktuelle afstande, fås følgende transportarbejde.

Biltransport, nuværende

Transportarbejde 5.763.000 ton/km

Lastbiltimer
Når en lastbil transporterer 30 ton, og middelhastigheden sættes til 50 km/time, betyder ovenstående, at der skal præsteres 3840 lastbiltimer svarende til 192.000 km.

Data til TEMA

6.4.2 Data til TEMA

For at beregne energiforbrug og emissioner i TEMA-modellen er det nødvendigt at kende det benyttede transportmiddel, vægt af last og afstand lasten skal transporteres over, samt med hvilken hastighed transporten skal foregå m.m.
I nedenstående angives hvilke forudsætninger, der ligger til grund for de konkrete beregninger.

6.4.3 Forudsætninger ved beregning i TEMA-modellen.

Ved transporten af 45.000 tons råvarer er der valgt følgende specifikationer ved de forskellige transportformer.

Biltransport

Vægt af last ton 30
Distance km 192089
Hastighed på motorvej km/time 65
Hastighed på landevej km/time 55
Hastighed i by km/time 25
Procentuel kørsel på motorvej % 15
Procentuel kørsel på landevej % 75
Procentuel kørsel i by % 10

Valgte forudsætninger ved beregning af energiforbrug og miljøudledninger ved transport af 45.000 råvarer i Danmark.

6.4.4 Resultater, nuværende tranportform

Udfra ovenstående udregnes i TEMA de aktuelle energiforbrug og emissioner af miljørelaterede stoffer.

Biltransport

Parameter Enhed Sum
Energiforbrug MJ 3.440.000
CO2-emission tons 255
CO tons 0,169
HC tons 0,060
NOx tons 2,98
SO2 tons 0,11
Partikler tons 0,039

Energiforbrug og miljøudledninger ved biltransport af 45.000 ton råvarer til produktion af foderstoffer.

6.4.5 Energiforbrug og emissioner ved skibsoptimeret transport.

Ved beregning af transportarbejdet ved optimeret skibstransport er der regnet med, at skibstransporten kan foregå med laster á 1200 tons.

Råvarerne regnes sejlet til Skive, og videre transport herfra foregår med lastbil.

Den del af råvarerne, som udgøres af indkøb mindre end 400 tons (små leverancer), regnes stadig, ved optimeret skibstransport, som transporteret på lastbil.

Virksomheden oplyser, at det ikke er noget problem at modtage 1200 tons indenfor en kort periode og opbevare denne mængde.

  Transportarbejde ton/km
Skib 5.464.000
Bil 1.130.000

Fordeling af transportarbejdet ved skibsoptimeret transport af 45.000 råvarer.

Lastbiltimer
Når en lastbil transporterer 30 ton, og middelhastigheden sættes til 50 km/time, betyder ovenstående, at der skal præsteres 750 lastbiltimer svarende til 38.000 km.


6.4.6 Data til TEMA

For at beregne energiforbrug og emissioner udfra TEMA-modellen er det nødvendigt at kende det benyttede transportmiddel, vægt af last og afstand lasten skal transporteres over, samt med hvilken hastighed transporten skal foregå mm.
I nedenstående angives hvilke forudsætninger, der ligger til grund for de konkrete beregninger.

Skibstransport (coaster)

Vægt af last ton 1.200
Distance km 4.550
Hastighed knob -km/time 10 / 18,5

Valgte forudsætninger ved beregning af energiforbrug og miljøudledninger ved skibstransport af råvarer i Danmark.

Biltransport

Vægt af last ton 30
Distance km 37.700
Hastighed på motorvej km/time ---
Hastighed på landevej km/time 50
Hastighed i by km/time 25
Procentuel kørsel på motorvej % 0
Procentuel kørsel på landevej % 85
Procentuel kørsel i by % 15

Valgte forudsætninger ved beregning af energiforbrug og miljøudledninger ved biltransport i forbindelse med skibsoptimeret transport af råvarer i Danmark.

Udfra ovenstående beregnes energiforbrug og emissioner fra de 2 deltransporter til følgende:

Skibsdel

Parameter Enhed Sum*
Energiforbrug MJ 1.000.000
CO2-emission tons 82,3
CO tons 0,20
HC tons 0,067
NOx tons 1,50
SO2 tons 0,53
Partikler tons 0,019

Energiforbrug og miljøudledninger ved skibstransport af 36.100 ton råvarer fra 8 forskellige destinationer til Skive.

Bildel

Parameter Enhed Sum*
Energiforbrug MJ 752.000
CO2-emission tons 55,6
CO tons 0,038
HC tons 0,013
NOx tons 0,65
SO2 tons 0,02
Partikler tons 0,008

Energiforbrug og miljøudledninger ved biltransport af 43.300 ton fra Skive og 1.400 ton i små partier (< 400 ton) fra 9 andre destinationer.

6.4.7 Resultater, skibsoptimeret transportform

Udfra de ovenfor angivne energiforbrug og emissioner kan det totale energiforbrug og de emitterede mængder bestemmes ved optimeret skibstransport.

Resultat, optimeret skibstransport
Optimeret skibstransport, sum af bil- og skibstransport

Parameter Enhed Sum
Energi forbrug MJ 1.752.000
CO2 emission tons 137,9
CO tons 0,239
HC tons 0,080
NOx tons 2,152
SO2 tons 0,555
Partikler tons 0,028

Sum af energiforbrug og miljøudledninger af bil og skibstransport ved optimeret skibstransport.

6.4.8 Sammenligning mellem nuværende og skibsoptimeret transport.

Parameter Enhed Nuværende transportform Skibsoptimeret transportform
Energiforbrug MJ 3.440.000 1.752.000
CO2-emission tons 255 137,9
CO tons 0,169 0,239
HC tons 0,060 0,080
NOx tons 2,98 2,152
SO2 tons 0,11 0,555
Partikler tons 0,039 0,028

Sammenligning af energiforbrug og miljøudledninger ved nuværende og skibsoptimeret transport.

Energiforbrug ved transport af 45.000 ton råvarer fra indhandlingssted til producent i Nordjylland.

Energiforbrug ved transport af 45.000 ton råvarer fra indhandlingssted til producent i Nordjylland. Energiforbruget vises ved den transportform, der benyttes i dag med bil, og det mulige forbrug ved benyttelse af skibstransport i så stor udstrækning som muligt.

Hvis der foretages en sammenligning af størrelsen af værdierne for skibsoptimeret transport i forhold til værdierne for transport, som den foretages i dag, fås følgende:

  Skibsoptimeret transport i forhold til nuværende transportmønster %
Energiforbrug 51
CO2-emission 54
CO 141
HC 133
NOx 72
SO2 504
Partikler 72

Energiforbrug og miljøudledninger ved skibsoptimeret transport vist i forhold til samme ved traditionel transport.

6.4.8 Sammenfatning

Som det ses af ovenstående, er der betragtelige energibesparelser at opnå. Endvidere er der væsentlige miljøbesparelser på områderne CO2 og NOx, hvorimod emissioner af CO, HC og partikler øges.

Ved overgang til skibsoptimeret transport vil der udover besparelser i energiforbrug og miljøudledninger være mulighed for at "fjerne" 3090 lastbiltimer fra vejmettet.

[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]