Reduktion af miljøbelastning ved
flytning af godstransport fra land til sø 5. Deltagende virksomheder
For at kunne udføre dette projekt, var det nødvendigt, at et antal danske
virksomheder var interesserede i at deltage. Der blev lagt vægt på, at virksomhedernes externe transportbehov skulle være
forskelligt med hensyn til arten af det transporterede og med hensyn til afstanden, over
hvilken transporten foregår. Virksomhederne skal være tranportkøbere og således "i det daglige" få
udført transportarbejde. Projektets formål er som nævnt at foretage en analyse af mulighederne for en
reduktion af miljøudledningerne. Reduktion af miljøudledningerne søges tilvejebragt
ved, at den enkelte virksomheds transportbehov analyseres, og transportarbejdet i så
stort omfang som muligt søges flyttet til skibstranport.
5.1 Virksomhed nr. 1, Vestas Wind SystemsVirksomhed nr. 1 Westas Wind Systems er producent af vindmøller. Virksomheden
producerer vindmøller, som opstilles i Danmark og eksporteres til det meste af verden.
Virksomheden transporterer sine produkter fra fabrikken til køberne på lastbil, tog og
med skib. Normalt benyttes lastbil ved kortere transporter og kombitransporter
lastbil/tog/skib ved transporter mellem kontinenterne. Transport opgave
5.1.1 Nuværende transportopgaveVindmøllerne transporteres fra producenten til modtager som 3 forskellige typer
laster. Hver type last består af et antal ens dellaster. Selve mølletårnene fremstilles
i Italien. Dette er normalt, idet det herved undgås, at der skal foretages transport af
tunge, omfangsrige og forholdsvis simple konstruktioner. Samtlige dele til møllerne lastes ombord på lastbiler og jernbanevogne direkte på
fabrikken. Collilastbiler
Transporttid, collilastbiler
Specialtogvogne
Når vognene er tømt i Foggia, køres de tomme tilbage til Lem for ny lastning. Hver
vogn foretager 3 rundture til den nævnte opgave. Der foretages i alt 18 transporter med specielle jernbanevogne hver med et vingestativ
med 6 vinger. Vægten andrager 16 tons.
Transporten af 36 vindmøller forgår i dag med tog og lastbil til
opstillingsstedet ved Foggia i det sydøstlige Italien. Transporttid, vinger
Nacellebiler
Transporttid, naceller Rumfang, vægt
Mængden af gods der skal transporteres til Italien for opstilling af 36
vindmøller. 5.1.2 Skibsoptimeret transportopgaveVindmøllerne tænkes transporteret fra producenten til Esbjerg på lastbiler, herfra
med skib til Manfredonnia på Italiens sydøstkyst, og fra havnen til opstillingstedet på
lastbil. Transporten af 36 vindmøller kan derfor deles op i 3 deltransporter.
5.2 Virksomhed nr. 2, Stora Timber ABVirkomhed nr. 2 er importør af træ. Træet importeres fra Sverige og fordeles til
købere i Danmark. Træet transporteres fra Sverige til Danmark på lastbil, med bane og skib.
5.2.1 Nuværende transportopgaveDer importeres årligt 60.000 m3 fyr og gran til Danmark. Træet er savede varer, der leveres til trælastforretninger og til fabrikanter af
møbler. Træet leveres fra 4 savværker i Sverige, benævnt Gruvöns, Kopparfors, Lingheds og
Ala. Mængden af træ fra de 4 savværker fordeler sig som vist i nedenstående skema.
Import af 60.000m3 træ fordelt på 4 savværker. * Der regnes med, at massefylden på savede varer i forbindelse med beregninger
foretaget i denne rapport er 490 kg/m3. Denne værdi fremkommer udfra en
massefylde på tørt træ på 400 kg/m3, og et vandindhold på 18 %.
De 4 savværker (markeret med små flag) er placeret ved Karlstad ved Vänerens
nordende og i området omkring Gävle nord for Stockholm. Transporten af træ foregår med bane, bil og skib og fordeler sig på følgende måde
på de enkelte transportformer:
Fordeling af importeret træ efter transportform. Udover at kende de importerede mængder fra de 4 savværker, samt fordelingen på 3
forskellige transportformer er også oplyst til hvilke mængder der fordeles til
forskellige dele af Danmark. Fordelingen er procentuelt oplyst til 7 forskellige destinationer i Danmark.
Fordeling af importeret træ på 7 forskellige destinationer i Danmark. Udfra ovenstående kan mængderne til de forskellige destinationer udregnes. Herefter
fås følgende mængder transporteret til de forskellige destinationer.
Fordeling af importeret træ fordelt på de forskellige destinationer, og fordelt
efter de 3 forskellige transportformer. 5.2.2 Transport fra 4 savværkerDe 4 savværker er beliggende i Midtsverige og vist på nedenstående kort. For at bestemme energiforbrug og miljøbelastning ved transporten af træ fra 4
savværker er det nødvendigt at kende det transportmønster, der benyttes ved
transporterne. Træet transporters fra Sverige til Danmark på følgende måde.
20% transporteres på bil fra Sverige til Danmark på følgende måde:
10% transporters med skib fra Ala savværk til Danmark på følgende måde:
5.2.3 Skibsoptimeret transport.Det ønskes at flytte en så stor del som muligt af transporten af træ fra Sverige til
Danmark fra bane og bil til skibstransport. På 3 af de 4 savværker er det muligt at laste direkte ombord i skibe. Disse 3
savvæker er Gruvön, Kopparfors og Ala savværk. Götakanalen Fra Lingheds savværk forgår transporten med lastbil fra savværket til
udskibsningshavn ved den Botniske bugt og herfra videre med skib. Et af de forhold, der skal tages med i overvejelserne omkring skibstransport, er
muligheden for at is, specielt i de svenske farvande, vil kunne genere besejlingen af de
aktuelle havne. Afstandene skal bestemmes fra de 4 savværker og til de 7 destinationer i Danmark
fremgår af bilagene.
5.3 Virksomhed nr. 3, AXEL TOFT Grovvarer A/SVirksomhed nr. 3 er en korn og foderstofvirksomhed, der årligt indkøber 45.000 tons
råvarer. Virksomheden er beliggende i Salling ved Durup ca. midt mellem Skive og
Nykøbing Mors. 5.3.1 Nuværende transportopgaveRåvarerne transporteres fra forskellige havne/destinationer til virksomheden med
lastbil.
Råvarer indhandles hovedsageligt fra danske havne som Fredericia og Kolding.
Råvarerne leveres typisk med bulkcarriers hvoraf der så købes en "portion".
Transporten foregår i dag fra havn til producent med lastbil. I bilagene er angivet udsejlede og kørte distancer fra de aktuelle destinationer. De 3 mest benyttede havne, hvorfra 76 % af råvarerne indhandles, er:
Mængderne af importerede varer fordelt på de 3 største modtagehavne. 5.3.2 Skibsoptimeret transportVed den skibsoptimerede transport transporteres råvarerne fra de havne, hvori de i dag
indhandles til Skive havn, som er nærmeste havn ved Axel Toft. Fra Skive foregår
transport til virksomheden med lastbil. Afstanden fra Skive til virksomheden er 23 km. I bilagene er angivet udsejlede og kørte distancer fra de aktuelle destinationer. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||