Reduktion af miljøbelastning ved
flytning af godstransport fra land til sø4. Energi og miljøforhold
4.1 Generelle forholdAlle former for transportarbejde belaster det eksterne miljø på en eller anden måde,
og i en eller anden grad. I det samfund vi kender i dag, kræver det moderne menneske
adgang til et stort antal varer på et vilkårligt tidspunkt af året. Dette betyder, at
der i verden og i Danmark flyttes kolossale mængder gods. Det er svært at forestille
sig, at dette forhold skulle ændre sig i fremtiden således, at mængden af de
tranporterede varer skulle blive mindre. Hvis der skal ske en reduktion af energiforbrug og miljøudledninger, vil en af
måderne, hvorpå dette kan opnås, være, at energiforbruget til transport af en given
varemængde reduceres. Alt andet lige vil en reduktion i energiforbrug også betyde en reduktion af miljøudledninger.
4.1.1 Generelle energi- og miljøparametreNår gods skal transporteres, kræver dette et forbrug af energi. Energiforbruget til
transportarbejde udgøres for den altovervejende del af olieprodukter,
Emmissionsmålinger ombord. Emissioner fra skibsmaskinerier kan
bestemmes med måling ombord eller ved brug af Lloyds emissionsfaktorer. der ved forbrænding i motorer i skibe, lastbiler og toge omsættes til
bevægelsesenergi. Der benyttes endvidere indirekte kul og kernekraft til transportarbejde
som elforbrug i elektriske toge. Antallet af elektriske lokomotiver i Danmark er på
nuværende tidspunkt begrænset, og de benyttes ikke til at trække godstog. Olieforbruget angives normalt som et specifikt olieforbrug i kg/kWh. Det specifikke
olieforbrug varierer fra motor til motor. Der er også forskel på olieforbuget afhængig
af belastningen på motoren. Der er ikke de store forskelle på det specifikke forbrug i
motorer, der benyttes i coastere, lastbiler og tog. Et typisk olieforbrug vil ligge på
0,18-0,22 kg/kWh. Miljøparametre Endvidere påføres det eksterne miljø belastninger såsom støj, lugt og vibrationer,
når transportmidlerne bevæges rundt. Det er endvidere klart, at enhver form for transportarbejde kan resultere i
tilskadekomst af personer enten direkte eller indirekte. Ovenstående er parametre, der utvivlsomt i fremtiden vil indgå med større og større
vægt ved valg af transportform. Dette enten fordi forbrugerkrav kræver dette eller fordi
der fra politisk side pålægges tranportkøberne at lade disse parametre indgå i deres
valg af transport.
4.2 MiljøparametreneI nedenstående skal de vigtigste emitterede miljøparametre omtales lidt nærmere. Ved
emitterede miljøparametre forstås komponenter, der emitteres til atmosfæren efter
forbrænding af et fossilt brændstof i en motor. 4.2.1 PartiklerPartikler fra en motors udstødning består hovedsageligt af uforbrændte
kulstofforbindelser og askepartikler, som ikke er brændbare. De uforbrændte partikler
stammer fra brændstoffet og fra smøreolien, hvoraf noget forbrændes.
Kulstofforbindelser opstår, idet der i en motor altid foregår ufuldstændig forbrænding
i en eller anden grad. Partiklerne kan ved indånding have en sundhedsskadelig virkning,
idet en del af partiklerne er ganske små, og således med indåndingsluften kan trænge
langt ud i lunger-ne. Endvidere kan der være bundet PAH til de faste partikler. PAH kan
have en kræftfremkaldende, cancerogen, effekt. 4.2.2 Kvælstofoxider (NOx)Ved de fleste forbrændingsprocesser dannes forskellige kvælstofoxider, hovedsageligt
NO og NO2. Disse komponenter betegnes under et som NOx. Over 90% af
de kvælstofilter der dannes, optræder som NO og er harmløse. Ved iltning/oxidation i
atmosfæren omdannes NO til NO2, der er giftigt og medvirker til dannelsen af
fotokemisk "smog". NO dannes af kvælstof (N2) og ilt (O2).
Kvælstoffet stammer primært fra forbrændingsluften, atmosfærisk luft, men kan også
stamme fra kvælstof indeholdt i brændstoffet. 4.2.3 Kuldioxid (CO2)Kuldioxid dannes i forholdsvis store mængder ved alle former for
forbrændingsprocesser. CO2 er ikke i sig selv skadeligt, men indgår i rækken
af de såkaldte drivhusgasser, der mistænkes for at bidrage til opvarmning af jorden,
idet en øget koncentration af kuldioxid i atmosfæren begrænser varmeudstrålingen fra
jorden tibage til rummet. 4.2.4 Kulmonooxid (CO)Kulmonooxid er en giftig gas, der selv i små koncentrationer påvirker
centralnervesystemet og kan medføre forgiftninger. Ved større koncentrationer, f.eks. i
lukkede rum, er kulmonooxid dødelig. Mængden af CO i udstødsgassen er en god indikator
for ufuldstændig forbrænding. 4.2.5 Svovldioxid (SO2)De svovlforbindelser, der er indeholdt i motorers udstødsgasser, stammer fra
svovlindholdet i det benyttede brændstof. Det vil sige, at brændstoffer med lavt
svovlindhold giver lave udledninger af svovldioxid og brændstoffer med højt svovlindhold
høje udledningsværdier. Udover svovldioxid, der udgør den alt overvejende del af
udledte svovlforbindelser, udledes en mindre mængde svovltrioxid (SO3). SO2 er en væsentlig årsag til forsuring af søer, vandløb og jord. SO2
er sundhedsskadeligt. Specielt astmapatienter og mennesker med vejrtrækningsproblemer kan
blive generet. Udledning af SO2 kan endvidere medføre korrosion på maskiner
og bygninger.
4.2.6 Kulbrinter (HC)Kulbrinter, også kaldet Hydro Carbon (HC), er en af årsagerne til dannelse af
fotokemisk smog i byer, og det er også disse uforbrændte kulbrinter, der giver
udstødsgassen fra dieselmotorer den karakteristiske lugt. |
||