Reduktion af miljøbelastning ved
flytning af godstransport fra land til sø3. Danmarks havnemæssige infrastruktur
3.1 Havnetyper i DanmarkDen danske havnestruktur er karakteriseret ved et betydeligt antal havne af forskellig
organisationsform, forskellige forretningsområder, specialisering mv. Havnene kan opdeles
i følgende grupper:
3.1.1 Private trafikhavnePrivate trafikhavne omfatter trafikhavne med offentlig adgang, som håndterer
almindelig godsomsætning i lighed med de kommunalt styrede trafikhavne, og færgehavne
uden offentlig adgang og modtagepligt. Endvidere omfattes et antal havne anlagt i
tilknytning til elværker, raffinaderier og visse andre erhvervsvirksomheder. De sidst
nævnte må ikke forestå almindelig offentlig godsomsætning. Efter "Lov om trafikhavne" der blev vedtaget i 1991, og efter en
overgangsordning, der varede til 1. januar 1995, er en trafikhavn at opfatte som enhver
anden selvstændig forretning. Tidligere har det været sådan, at Trafikministeriet havde
haft et økonomisk sikkerhedsnet spændt ud under landets havne. Dette betød samtidig, at
trafikhavnene var underlagt forskellige restriktioner og pligter omkring indsendelse af
regnskaber, fastsættelse af takster m.m.
3.1.2 Kommunalt styrede trafikhavneDisse havne udgør flertallet af de danske havne. Siden 1. januar 1995 har de kommunalt
styrede trafikhavne haft fri adgang til selv at fastsætte afgifter for benyttelse af
havnene.
3.1.3 Kommunale havneDisse havne er en del af de pågældende kommuner, og de har typisk en beskeden
godsomsætning.
3.1.4 FærgehavneFærgehavne er enten statslige eller de er tidligere statsejede, men i dag ejet af
Scandlines A/S. Der er kun ringe godsomsætning i disse havne. 3.1.5 StatshavneStatshavne henhører under Trafikministeriet. Disse havne kan optræde som enten
trafikhavne eller fiskerihavne, eller en kombination af begge. 3.1.6 LystbådehavneRundt om i landet findes et stort antal lystbådehavne. Disse havne findes i mange
størrelser fra mange hundrede pladser til ganske få pladser. 3.1.7 Flådestationer/MarinestationerI Danmark findes flådestationer i Korsør og Frederikshavn. Begge steder er der tale
om større anlæg, der kan yde service til Søværnets enheder. Der findes endvidere
landet over et antal marinestationer, hvoraf flere råder over kajanlæg. Flådestationer
og Marinestationer er forbeholdt statsskibe, d.v.s. søværnsenheder, miljøskibe,
isbrydere m.m. 3.2 Befolkningsgrundlag i havnebyerDanmark er et land, der historisk har benyttet skibe til international og
Af Danmarks 50 største byer udgøres de 36 af havnebyer. Af de i alt 2.920.000
indbyggere bor de 2.610.000 mennesker i havnebyerne. Dette betyder, at 89 % af
befolkningen i Danmarks 50 største byer bor i havnebyer. national transport. Landets geografi gør, at der intet sted i landet er mere end 50 km
til havet. Undtaget en mindre del af "midten af midtjylland" er der intet sted i
Danmark mere end 30 km til en havneby. Af Danmarks 50 største byer er de 36 havnebyer. Ud af et indbyggertal i de 50 største
byer på i alt 2.920.000 bor de 2.610.000 ( 89%) i havnebyer. Det forhold, at en meget stor del af befolkningen bor i eller i nærheden af en havneby
burde kunne give anledning til, at mange af de varer, som efterspørges af befolkningen i
og i nærheden af havnebyer, kunne leveres ad søvejen.
3.3 Takster i havneneHvis et skib anløber en havn, skal der svares forskellige afgifter til havnen. Disse
afgifter går til at dække de omkostninger, der er ved at holde havnen i drift, sørge
for vedligehold af kajanlæg, infrastrukur i havnen, kraner, transportbånd, trucks,
slæbebåd m.m. Afgifterne består typisk af følgende:
Udover skibs- og vareafgifter betales efter regning for brug af kran, slæbebåd, leje
af havneskinner, gummiged, fejemaskine, vand, el m.m.
Lastning af kalk som bulklast. Der benyttes transportbånd til lastningen. Der skal
ca. 50 lastbillæs til at fylde en mindre coaster. Afgifter i forbindelse med håndtering af gods i havnene er et af de områder, der
specielt på transporter, der foregår over korte afstande, udgør en forholdsvis stor del
af den samlede transportudgift. Som et eksempel herpå kan nævnes, at skibstransport af 1 mq3q træ fra
Söderhamn i Sverige (ca. 200 km nord for Stockholm) til Århus koster ca. 75 kr., hvis
transporten foregår ombord i en coaster. Skibsafgift + vareafgift + leje af kran udgør i
området 25-35 kr./mq3q. |
||||||