Reduktion af miljøbelastning ved
flytning af godstransport fra land til sø2. TransportformerI Danmark er meget af indenrigstransporten efter anden verdenskrig blevet flyttet fra
skibe og jernbane til lastbilen. I lighed med dette foregår meget af transporten indenfor
Europa også nu på lastbiler. Dette er sket i takt med, at vejnettet i Danmark og Europa
er blevet udbygget, således at det kan håndtere den væsentlig forøgede trafik.
Trafikken har imidlertid over en årrække været stigende, så det Europæiske vejnet i
dag er hårdt belastet. I forbindelse med at meget transport er flyttet over på lastbilen, er også meget af
den industri, der i tidligere tider var placeret i og i nærheden af en havn blevet mere
spredt. Hvor det før i tiden var en stor fordel for et firma, hvis dette var placeret i
nærheden af en havn eller jernbane, er denne fordel i dag reduceret. Årsagen til at godstransport med lastbil har haft så stor en fremgang skyldes flere
forhold, hvoraf der kan nævnes nogle:
I 1995 var fordelingen af det indenlandske godstransportarbejde følgende.
Det indenlandske transportarbejde i 1995 fordelt på 3 transportformer. Import og eksport af varer henholdsvis til og fra Danmark fordeles som i nedenstående skema. Import
Import af varemængder til Danmark i 1995 fordelt på 3 trasnportformer. Eksport
Eksport fra Danmark i 1995 fordelt på 3 transportformer. Af ovenstående ses, at der er tale om betragtelige godsmængder. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||