[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Reduktion af miljøbelastning ved flytning af godstransport fra land til sø

2. Transportformer

I Danmark er meget af indenrigstransporten efter anden verdenskrig blevet flyttet fra skibe og jernbane til lastbilen. I lighed med dette foregår meget af transporten indenfor Europa også nu på lastbiler. Dette er sket i takt med, at vejnettet i Danmark og Europa er blevet udbygget, således at det kan håndtere den væsentlig forøgede trafik. Trafikken har imidlertid over en årrække været stigende, så det Europæiske vejnet i dag er hårdt belastet.

I forbindelse med at meget transport er flyttet over på lastbilen, er også meget af den industri, der i tidligere tider var placeret i og i nærheden af en havn blevet mere spredt. Hvor det før i tiden var en stor fordel for et firma, hvis dette var placeret i nærheden af en havn eller jernbane, er denne fordel i dag reduceret.

Årsagen til at godstransport med lastbil har haft så stor en fremgang skyldes flere forhold, hvoraf der kan nævnes nogle:

  1. Lastbilen er utrolig fleksibel. Der præsteres dør til dør transport og omladninger undgås.
  2. Lastbilen er hurtig.
  3. Lastbilen er konkurrencedygtig på prisen.

I 1995 var fordelingen af det indenlandske godstransportarbejde følgende.

  mio. tonkm %
Lastbil 10875 76
Bane 1291 9
Skib og færge 2195 15

Det indenlandske transportarbejde i 1995 fordelt på 3 transportformer.

Import og eksport af varer henholdsvis til og fra Danmark fordeles som i nedenstående skema.

Import


x 1000 ton %
Lastbil 8.936 19
Bane 1.245 3
Skib 36.600 78

Import af varemængder til Danmark i 1995 fordelt på 3 trasnportformer.

Eksport


x 1000 ton %
Lastbil 9.800 32
Bane 706 2
Skib 20.300 66

Eksport fra Danmark i 1995 fordelt på 3 transportformer.

Af ovenstående ses, at der er tale om betragtelige godsmængder.

[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]