[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Reduktion af miljøbelastning ved flytning af godstransport fra land til sø

1. Indledning

Nærværende undersøgelse er en fortsættelse af et forprojekt "Belysning af de miljømæssige fordele ved coastertransport frem for landtransport", som i 1996 blev udført af dk-TEKNIK for Miljøstyrelsen. Forprojektet søgte at belyse de energi- og miljømæssige aspekter i forbindelse med godstransport, med bane, bil og skib (coaster), i nærområdet. Nærområdet forstås i denne sammenhæng som området omfattende den Europæiske Union og Østersøområdet.

Forprojekt
Forprojektet viste, at der var hold i formodningerne om mulige energi- og miljøbesparelser ved flytning af godstransport fra bane og bil til mindre skibe, coastere. Det blev derfor besluttet at fortsætte arbejdet med dette projekt "Reduktion af miljøbelastning ved flytning af godstransport fra land til sø".

Projektet skal belyse såvel de energi- og miljømæssige forhold, samt de økonomiske aspekter ved at flytte godstransport fra bane og vejtransport til søtransport.

Projektdeltagere
For at kunne foretage de konkrete beregninger, har 3 danske firmaer og en dansk havn deltaget i projektet ved at bidrage med oplysninger omkring, hvordan de konkrete transportopgaver løses i dag. Endvidere har firma Jan Strauss & Partnere bidraget med oplysninger omkring forskellige former for transportløsninger. Da beregninger vedrørende omkostninger ved transportløsninger er komplekse, kan de variere fra firma til firma.

Caroline Samsø (30 Kb)

Caroline Samsø er en god repræsentant for typen af små coastere, der tidligere optrådte i stort tal i danske farvande. Der findes i dag kun få skibe tilbage i kommerciel fart i denne størrelse. Caroline sejler i dag som aktivt museumsskib med frivillig besætning.(Foto: Bent Mikkelsen).

Udfra de opgivne og indsamlede oplysninger er det muligt at foretage konkrete beregninger af, hvilket energiforbrug og hvilke miljøudledninger en given transportopgave medfører.
Med kendskab til transportopgaven kan der herefter foretages beregninger med hensyn til energi, miljø og økonomi, hvis så stor en del som muligt af transportarbejdet flyttes over på mindre skibe.

De foretagne beregninger er med fortsæt foretaget udfra den forudsætning, at skibstransporterne skal foregå med coastere og ikke større skibe. Årsagen hertil er, at coasteren er den mindste skibstype, der kan besejle det åbne hav og samtidig anløbe langt størstedelen af danske og andre havne i nærområdet. Et lille skib vil samtidigt kunne opretholde en større besejlingsfrekvens, hvilket kan være en fordel for både sælger af en given vare og for transport-køberen.

Reduktion i nærområdet
Hvis en del af landtransporten kan omlægges til søtransport, vil dette begrænse forureningen i nærområdet. Ved forurening af nærområdet forstås direkte luftforurening fra lastbiler og toges udstødning, støjgener, gener fra vibrationer ved passage af beboede områder af tunge godstransporter og lugtgener fra udstødsgasser.

Afledte faktorer som færre tilskadekomne i trafikken vil være et resultat af at flytte en større del af godstransporten til søs. Der vil endvidere utvivlsomt være store samfundsmæssige besparelser, idet omkostninger ved vedligeholdelse af vej og banenet vil kunne reduceres, hvis en større del af godstransporten kunne flyttes fra land til hav.

På havet og i de fleste havne i Danmark og nærområdet er der endvidere indtil videre heller ikke de kapacitetsproblemer, som i dag ses på store dele af det europæiske vejnet.

[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]