Evaluering af miljøbevidst indkøbspolitik i staten 1. Indledning1.1 Baggrunden for undersøgelsen CASA har undersøgt de statslige institutioners formelle efterlevelse af Cirkulære om miljø- og energibevidste hensyn ved statslige indkøb, og om de udfærdigede indkøbspolitikker og handlingsplaner giver et godt grundlag for arbejdet med miljø- og energibevidste indkøb. Herunder en undersøgelse af, hvilke metoder institutionerne har eller vil benytte til dokumentation af resultaterne. Undersøgelsen er gennemført for Miljøstyrelsen. 1.1Baggrunden for undersøgelsenBaggrunden for undersøgelsen er Miljø- og Energiministeriets cirkulære nr. 26 af 7. februar 1995: Cirkulære om miljø- og energihensyn ved statslige indkøb. Cirkulæret er et vigtigt led i Handlingsplanen for offentlig "grøn" indkøbspolitik fra august 1994. Formålet med cirkulæret er at placere et ansvar for miljø- og energibevidste indkøb tydeligt hos den enkelte institution eller virksomhed. Desuden er miljø- og energibevidste indkøb et element i den produktorienterede miljøindsats. Cirkulæret pålægger alle statslige institutioner og statsejede eller statskontrollerede virksomheder at inddrage miljøforhold ved indkøb af produkter og tjenesteydelser på lige fod med andre hensyn. Ved energiforbrugende apparater skal der foretages energiøkonomisk vurdering og ved kvalitets- og funktionsvurderinger skal forhold omkring arbejdsmiljø inddrages. Cirkulæret pålægger endvidere de statslige institutioner og virksomheder at udarbejde en indkøbspolitik og en handlingsplan for miljø- og energibevidst indkøbspolitik. Indkøbspolitik og handlingsplan skulle sendes til Miljøstyrelsen senest den 1. februar 1996. Udover handlingsplan og indkøbspolitik skulle institutionerne udpege en ansvarlig og sikre, at sikkerhedsorganisationen inddrages ved arbejdsmiljømæssige vurderinger samt dokumentation af resultaterne. Cirkulæret overlader formulering og ambitionsniveau til institutionerne og virksomhederne, men nævner de elementer, der typisk bør indgå. Dermed er indkøbspolitikker og handlingsplaner blevet varierende i kvalitet og gennemførelse. Der er derfor behov for at skabe et samlet overblik over, i hvilket omfang politikker og planer lever op til cirkulærets intentioner. En fornuftig indkøbspolitik og handlingsplan bør indeholde en dokumentationsmetode, således at der skabes en ordentlig baggrund for efterfølgende revisioner af handlingsplanen. Dokumentationen er endvidere vigtig i forhold til offentligheden og leverandørerne, da dokumentationen tydeligt kan illustrere, hvor omfattende arbejdet med miljø- og energibevidste indkøb er. Der er derfor behov for at undersøge, hvordan dokumentationen gribes an i praksis. Formålet med undersøgelsen er at skabe det bedst mulige grundlag for justering af det centrale arbejde med offentlig, "grøn" indkøbspolitik, så de statslige institutioner og virksomheder fremover støttes bedst muligt i deres arbejde med miljøbevidste indkøb. Undersøgelsen har derfor omfattet følgende elementer:
Resultatet af undersøgelsen er en beskrivelse af, hvordan statens institutioner efterlever cirkulæret om indkøb, og dermed hvilken effekt cirkulæret har og kan få i fremtiden. Den umiddelbare målgruppe for undersøgelsen er Miljø- og Energiministeriet. I anden omgang er institutioner og virksomheder i staten målgruppen, da projektets resultater kan få indflydelse på den fremtidige indsats for miljø- og energibevidste indkøb. 1.2 Undersøgelsens gennemførelseUndersøgelsen er gennemført som tre sammenhængende undersøgelser.
Undersøgelsen er gennemført i sommeren 1998 af Center for Alternativ Samfundsanalyse - CASA - med cand. scient. pol. Stig Yding Sørensen som projektleder. Derudover har følgende medarbejdere i CASA ydet væsentlige bidrag til gennemførelsen af undersøgelsen: Cand.scient. Jakob Klint, cand. psych. Jørgen Møller Christiansen samt stud.scient.pol. Olaf Curry og stud. scient. Lars Frederiksen. Undersøgelsen er fulgt af en følgegruppe bestående af: Konsulent Mette Mikkelsen, Miljøstyrelsen (formand) 1.3 Rapportens opbygningUndersøgelsen er opbygget i 5 dele · Hovedkonklusioner · Evaluering af indkøbspolitikker og handlingsplaner · Interview med 20 statsinstitutioner · Telefoninterviewundersøgelse · Bilag |