Evaluering af miljøbevidst indkøbspolitik i staten
2. Hovedkonklusioner
Samlet set er det CASAs vurdering, at efterlevelsen af cirkulære om
miljø- og energibevidste hensyn ved statslige indkøb på mange punkter er
tilfredsstillende. Cirkulæret har medvirket kraftigt til at sætte fokus på miljø og
indkøb i statens institutioner og virksomheder. Kravet om en nedskrevet indkøbspolitik
er en god ide. Effekten af en nedskrevet indkøbspolitik har været en øget opmærksomhed
på miljøbevidste indkøb fra indkøbere, ledelsen, medarbejderne og ikke mindst
leverandørerne. Det er indkøbernes vurdering, at leverandørerne i stigende grad er
opmærksomme på miljøkravene i den statslige indkøbspolitik.
Der er dog langt igen før det miljøbevidste indkøb i staten kan
kaldes massivt og indkøbspolitikken for alvor sætter miljø på lige fod med pris,
kvalitet m.m. Indkøberne har brug for et langt bredere spektrum af rådgivning,
information og ressourcer for at kunne løfte opgaven.
Cirkulæret har sat udviklingen i gang, men det er en svær proces for
de fleste indkøbere, og det er en proces, som langt fra er tilendebragt. Ikke alle
institutioner har levet op til kravet om en skriftlig indkøbspolitik og ikke alle
institutioner stiller miljøkrav ved indkøb, men blandt de fleste indkøbere er der dog
en positiv holdning til miljøkrav ved indkøb
Ifølge Miljøstyrelsens registrering af statens institutioner og
virksomheder er knap 90% nu omfattet af en indkøbspolitik. Kvaliteten af de indsendte
indkøbspolitikker er god, og 4 ud af 5 vurderes af CASA til at være et godt grundlag for
det videre arbejde. Men tilsyneladende tager det tid at virkeliggøre de gode intentioner.
CASA har gennemført en telefoninterviewundersøgelse med et bredere udsnit af
institutioner, der viser, at 30% af de indkøbsansvarlige svarer ja på spørgsmålet, om
de er omfattet af en indkøbspolitik. Dertil kommer 23%, der kender til planer om at
skrive en indkøbspolitik. Det er således ikke alle, der er klar over, at de er omfattet
af en indkøbspolitik af en mere central myndighed.
Forklaringen kan igen være, at det kan være en større proces at
implementere miljøbevidste indkøb. De færreste har haft mulighed for at afsætte ekstra
ressourcer til opgaven og har indpasset implementeringen i dagligdagen. Den tilgængelige
information og rådgivning om miljøkrav ved indkøb er både kendt og brugt - men hidtil
har der kun været konkret information i form af miljømærker og miljøvejledninger på
et begrænset antal områder.
Det svageste led i institutionernes indsats er dokumentation. Kun få
institutioner har beskrevet løsninger, der måler på indkøb og miljøeffekten ved
indkøbene. De resterende bud på dokumentation handler om grønne regnskaber, vand,-
energi,- og papirforbrugsmålinger.
I det følgende opsummeres de væsentligste observationer og
konklusioner på tværs af undersøgelsen. Konklusionerne er koncentreret omkring tre
temaer:
- Efterlevelsen af Cirkulære om miljø- og energibevidste statslige indkøb.
- Kvaliteten af indkøbspolitikker og handlingsplaner.
- Faktorer, der har betydning for gennemførelsen af miljøbevidste indkøb.
- Dokumentation af indsatsen.
- Indkøbsservice.
Efterlevelsen af cirkulære om miljø- og energibevidste statslige
indkøb
Cirkulæret har pålagt de enkelte institutioner et ansvar og et krav
om handling. Undersøgelsen viser, at cirkulæret har haft en vigtig, igangsættende rolle
for rigtig mange statslige institutioner.
Men evalueringen af de indsendte indkøbspolitikker og handlingsplaner
viser også, at cirkulærer og ansvarliggørelse gennem lovgivning ikke i sig selv er
tilstrækkeligt til at sikre et gennembrud for et stort miljøbevidst indkøb i det
offentlige. Cirkulæret skal bakkes op med en lang række initiativer.
Miljøbevidste indkøb samt formuleringen af indkøbspolitikker og
handlingsplaner er nyt for mange indkøbere. Det kan være en længere proces at udarbejde
en indkøbspolitik og en handlingsplan, der sikrer et godt grundlag for de miljøbevidste
indkøb. Det er muligvis kommet bag på statens institutioner, da kun en ud af fire
indkøbspolitikker var modtaget i Miljøstyrelsen før den 1. februar 1996, som var
fristen i cirkulæret.
Til gengæld er der pr. 1. september 1998 indkommet 224
indkøbspolitikker, der tilsammen omfatter 477 statslige institutioner og virksomheder. En
del selvejende institutioner har reageret på cirkulæret, men da cirkulæret kun omfatter
statsinstitutioner samt statsejede eller -kontrollerede virksomheder indgår materiale fra
selvejende institutioner ikke i undersøgelsen. Oversigten over statens institutioner er
lavet af Miljøstyrelsen og omfatter 542 statslige institutioner.
Opgjort på denne måde er knap 90% af statens institutioner omfattet
af en indkøbspolitik. Det er ganske vanskeligt at fastsætte det endelige antal statslige
institutioner, da staten ikke har en officiel liste over statsinstitutioner og antallet i
opgørelsen derfor vil afhænge af, hvilket administrativt niveau, der tælles på. Da
ministerierne organiserer sig ganske forskelligt, er det ikke muligt at tælle på samme
niveau fra ministerium til ministerium. Miljøstyrelsens liste på 542 institutioner er,
på nær enkelte tilføjelser, godkendt af de enkelte ministerier i januar 1997.
CASA har gennemført 146 telefoninterview med indkøbsansvarlige på
alle niveauer i statens institutioner. I alt henvendte interviewerne sig til 161
indkøbsansvarlige. Interviewene viste, at hovedparten af de statslige indkøbere i et
eller andet omfang tager miljøhensyn i indkøbene. Miljøstyrelsens rådgivning omkring
cirkulæret har været, at samtlige institutioner og virksomheder skulle være omfattet af
en indkøbspolitik og en handlingsplan. Små institutioner har dermed kunnet gå sammen
med eller underlægge sig de overordnede myndigheders indkøbspolitik og handlingsplaner.
Men kun knap 30% af de indkøbsansvarlige har svaret ja på spørgsmålet om institutionen
har skrevet, eller er omfattet af, en miljøbevidst indkøbspolitik. Forklaringen er
sandsynligvis først og fremmest, at en række af de overordnede myndigheder ikke i
tilstrækkeligt omfang har orienteret de berørte institutioner om eksistensen af en
miljøbevidst indkøbspolitik. I tilfælde, hvor større og mere strategiske indkøb
foregår på centralt niveau - og der stilles miljøkrav - er det ikke nødvendigvis
kritisk, at de underordnede indkøbere ikke kender politikken. Dernæst skal en del af
forklaringen sandsynligvis også findes i den lidt usikre opgørelsesmetode over det
totale antal statsinstitutioner.
Ud fra cirkulærets ordlyd har CASA et for et vurderet, om de formelle
krav i de enkelte paragraffer er forstået eller overholdt. Det generelle indtryk er, at
de fleste overholder hovedparten af kravene. Til brug for vurderingen har CASA udarbejdet
en skala med 10 målepunkter svarende til 10 krav i cirkulæret.
Det skal understreges, at der er tale om en konservativ målemetode,
fordi kravene kan være overholdt, uden dette er genspejlet i det indsendte materiale. 58%
af de indsendte politikker og handlingsplaner har opfyldt 6 eller flere punkter. En mindre
del - 15% - har tilsyneladende misforstået cirkulæret og kun opfyldt 3 eller færre
krav. De største mangler koncentrerer sig omkring overholdelse af bestemmelserne omkring
arbejdsmiljø og inddragelse af sikkerhedsudvalget. Dertil kommer, at det har været
vanskeligt for institutionerne at finde gode metoder til dokumentation af indsatsen. Der
findes ingen god, universel løsning. Og endelig har ikke alle været tilstrækkeligt
konkrete om, hvem der er ansvarlig for indsatsen i institutionen.
Formelt er udeladelsen af arbejdsmiljø et problem, men det er uklart,
om det også udgør et reelt problem, da telefoninterviewundersøgelsen har vist, at
kvalitet, arbejdsmiljø i brugsfasen og pris oftest er blandt de vigtigste faktorer for de
statslige indkøbere.
Kvaliteten af indkøbspolitikkerne og handlingsplanerne
Et godt grundlag for at opnå miljømæssige resultater med
indkøbspolitikken er at arbejdet gennemføres systematisk og målrettet. Målsætningerne
skal på én gang være så ambitiøse og realistiske, at de modsvarer indkøbets omfang,
organisationens forudsætninger og de ressourcer, der står til rådighed. En succesfuld
indsats kræver engagement, ledelsesopbakning og gerne medarbejderinddragelse.
Indkøbspolitikker, der følger cirkulærets råd om det typiske indhold af en
handlingsplan, vurderes at have god mulighed for at opnå miljømæssige resultater.
Det er CASAs vurdering, at mere end 4 ud af 5 indkøbspolitikker og
handlingsplaner giver et godt udgangspunkt for det videre arbejde med miljøbevidste
indkøb i institutionen. Et stort antal indkøbspolitikker (160) har udvalgt
indsatsområder, hvor Miljøstyrelsen bakker op og mange har tilvalgt ekstra områder, som
de har fundet særligt relevante. Omkring en tredjedel af statens institutioner har haft
planer om yderligere initiativer og er gået videre end cirkulærets krav med forslag til
information af medarbejdere, erfa-grupper eller efteruddannelse.
Faktorer, der har betydning for gennemførelsen af miljøbevidste
indkøb
Hovedindtrykket fra interviewene med de 20 statsinstitutioner og
virksomheder har været, at cirkulæret er blevet modtaget positivt, og der er stor
forståelse for, at en miljøbevidst indkøbspolitik er et vigtigt redskab for et bedre
miljø. Få har været modstandere, men nogle har opfattet deres indkøb som uden
betydning for miljøet.
For hovedparten har det resulteret i ændrede indkøb, og for en del
har virkningen været, at man er begyndt at tale om miljøbevidste indkøb.
Bortset fra cirkulæret er incitamenterne til at gennemføre
miljøbevidste indkøb mest betingede af samspillet med økonomi, holdninger og engagement
hos indkøberne. Der er organisationer, der gør et stort arbejde i forhold til at købe
miljøbevidst, men de fleste betoner, at det ikke er deres væsentligste mission.
Det kræver mange ressourcer at finde frem til de bedste produkter og
opnå sikker viden. Det gør processen vanskelig for de mindre og ressourcekrævende for
de store.
Indsatsen er især blevet koncentreret om de områder, hvor det er
forholdsvis enkelt at ændre indkøbene i en mere miljørigtig retning, og hvor det ikke
er forbundet med de store omkostninger. Indsatsen har især fokuseret på produkter og kun
i ringe grad på ydelser - dog med enkelte undtagelser.
Iagttagelserne støttes stort set af telefoninterviewene med de 146
indkøbsansvarlige. Analysen af svarene fra telefoninterviewene viser, at en nedskrevet
indkøbspolitik er vigtig. Der er stor og signifikant forskel på de institutioner, der
har eller påtænker at formulere en nedskreven indkøbspolitik og dem, der ikke har. For
det første er kendskabet bedre både blandt ledelse og personale og for det andet
vurderes kendskabet til miljøkravene også at være større blandt leverandørerne. For
mange (knap 85%) har cirkulæret været det, der skulle til for at sætte processen med
miljøindkøb i gang. Værdien af en nedskrevet indkøbspolitik vurderes generelt højere
blandt dem, der har været gennem processen end blandt dem, der ikke har.
Interviewundersøgelsen gav indtryk af en forholdsvis stærk
sammenhæng mellem omfanget af indkøb og miljøhensyn ved indkøb. Det har været
vanskeligt at eftervise konklusionen i telefoninterviewene.
Indkøberne har godt kendskab til og bruger ganske mange af de
redskaber, Miljø- og Energiministeriet og andre stiller til rådighed for miljøbevidste
indkøb. De bedst kendte er miljømærkningen - herunder energimærkningen samt
miljøvejledningerne. Der er ingen stærk tradition for at samarbejde med indkøbere fra
andre institutioner om miljøbevidste indkøb - men mange taler med andre
indkøbskollegaer. Brugen af informationskilder har en signifikant sammenhæng til om
institutionen i øvrigt køber miljøbevidst ind. Det kan derfor betale sig for
Miljøstyrelsen at styrke informationsindsatsen til indkøberne på alle områder,
særligt fordi de færreste har ressourcer til selv at indsamle den ofte komplicerede
viden om produkternes miljøforhold.
Telefonundersøgelsen peger på, at de færreste institutioner har
afsat ekstra ressourcer i form af penge, tid og årsværk til miljøbevidste indkøb.
Langt de fleste steder indpasses opgaven i dagligdagen. Det svarer til vurderingen af de
indsendte indkøbspolitikker og handlingsplaner.
Indkøberne er sjældent uddannede indkøbere. Ved spørgsmålet om
indkøbernes stilling og baggrund blev der kun identificeret 2 uddannede indkøbere og 10
personer, der var ansat med stillingsbetegnelsen indkøber. Hovedparten af indkøbene
bliver foretaget af TAPer (Teknisk-Administrativt Personale). Tallene er sandsynligvis
underestimerede, da der bag titler som sekretær eller afdelingsleder kan være mere
indkøbskompetence. De fleste indkøbere (3 ud af 4) bruger kun en mindre del af deres tid
på indkøb (15%), og kun 3 har angivet at bruge al deres tid på indkøb.
Undersøgelsen har generelt vist en positiv indstilling til
miljøbevidste indkøb. Selv blandt dem, der kun sjældent eller aldrig stiller miljøkrav
og generelt prioriterer miljøhensyn lavt er der 40%, der kan siges at have en positiv
indstilling. Det er et potentiale, der bør udnyttes, og det viser, at miljøbevidste
indkøb kan nå meget længere.
Dokumentation af indsatsen
Traditionel kvalitets- og miljøstyringsfilosofi bygger på et princip
om læring. Det er vigtigt hele tiden løbende at justere indsatsen ind efter de opnåede
erfaringer. På baggrund af en kortlægning af problemer og muligheder opstilles
målsætninger og der udvælges områder, hvor der i første omgang skal gøres en
indsats. Der udarbejdes handlingsplaner og under implementeringen måles fremskridtet til
brug for revisioner af handlingsplanen og målsætningerne. Denne tankegang er ført over
i arbejdet med miljøbevidste indkøb.
Dokumentation står centralt i indsatsen, men det har vist sig svært
for institutionerne at leve op til denne del. Den eneste markante undtagelse er for de
institutioner, der bruger kemikalier. Arbejdsmiljølovgivningen indeholder strenge krav
til kontrol af kemikalieforbruget.
Det er i 49% af de indsendte indkøbspolitikker angivet, hvordan
registreringen vil foregå. Men at det er en vanskelig opgave illustreres af, at
registreringen som regel begrænser sig til registrering af energi,- vand,- og
papirforbrug. Andre henviser mere svævende til deres grønne regnskab. De uklare
tilbagemeldinger er et signal om, at institutionerne står på bar bund, når der skal
dokumenteres. Interviewundersøgelsen har dokumenteret dette, og også
telefonundersøgelsen er i overensstemmelse med dette resultat.
Telefonundersøgelsen viser, at det er vanskeligt at dokumentere
indsatsen. Registre over miljøvenlige leverandører og opgørelser på varenummer er de
mest konkrete forslag. 2 ud af 3 indkøbere har intet forslag. I interviewundersøgelsen
fik enkelte opgørelser fra renovation over affaldsmængderne og andre fik opgørelser fra
udlejer om fx energi og vandforbrug. Atter andre kunne selv lave disse opgørelser.
Tilbage står, at ingen har kunnet pege på generelt anvendelige og
pålidelige dokumentationsmetoder, der dokumenterer omfanget af de miljøbevidste indkøb.
Energi,- vand,- og papirforbrug er de nærmeste bud.
Indkøbs Service
I alle tre analyser har Indkøbs Service spillet en væsentlig rolle. I
mange indkøbspolitikker og handlingsplaner står der, at indkøbene foregår via Indkøbs
Service, og derfor er der automatisk taget højde for miljøhensynene. Det samme har vi
hørt i interviewene med de 20 statsinstitutioner og i telefoninterviewundersøgelsen.
Interviewundersøgelsen viste også, at mindst 72% jævnligt bruger rammekontrakterne fra
Indkøbs Service.
Det betyder, at Indkøbs Service indtager en central placering i
forhold til de miljøbevidste indkøb i statens institutioner, og at Indkøbs Service har
troværdighed i statens institutioner som formidler af miljøinformation uafhængigt af
leverandørerne.
Indkøbs Service foretager i dag omfattende miljøvurderinger i
forbindelse med indgåelse af rammekontrakterne, men Indkøbs Service giver endnu ikke en
tilstrækkelig information om de miljøhensyn, der er taget ved indkøbene. Desuden er
ikke alle produkterne på rammekontrakterne lige miljøvenlige - hvilket de heller ikke
kan være, da produkterne på rammekontrakterne skal kunne opfylde hele spektret af behov
i statens institutioner.
Konsekvensen kan være, at indkøbere, der tror de handler
miljøvenligt hos Indkøbs Service, i virkeligheden træffer forkerte beslutninger i
indkøbet, fordi det ikke altid er muligt at se, hvad der er det miljømæssigt bedste
valg.