[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Evaluering af miljøbevidst indkøbspolitik i staten

5. Telefoninterviewundersøgelse

5.1 Undersøgelsens design
5.2 Undersøgelsen
5.2.1 A. Status for miljøbevidste indkøb
5.2.1 B. Faktorer, der kan have betydning for de miljøbevidste indkøb

 

Som en del af undersøgelsen af de statslige institutioners efterlevelse af cirkulære om miljø- og energihensyn ved statsindkøb har CASA gennemført en repræsentativ stikprøveundersøgelse af omfanget af de miljøbevidste indkøb i statens institutioner. Formålet har været at give en generel beskrivelse af, hvordan statens institutioner efterlever cirkulæret om indkøb - og dermed hvilken effekt cirkulæret har eller kan få i fremtiden. Undersøgelsen, der er gennemført pr. telefon med 146 statslige institutioner, generaliserer nogle af de tendenser, der er observeret ved gennemførelsen af de kvalitative interview. Undersøgelsen kan bruges som inspiration for det videre, centrale arbejde med en offentlig, "grøn" indkøbspolitik.

Det overordnede indtryk er, at hovedparten af de statslige indkøbere i et eller andet omfang tager miljøhensyn i indkøbene. Men det sker ikke ved alle indkøb - og ikke med lige høj prioritering. De fleste indkøbere nævner kvalitet, arbejdsmiljø for brugerne og pris som de vigtigste hensyn - men 61% af indkøberne nævnte også miljø som det vigtigste eller næst vigtigste hensyn (v20c).

Cirkulære om miljø- og energihensyn ved statslige indkøb dikterer, at samtlige statslige institutioner og virksomheder skal være omfattet af en indkøbspolitik og en handlingsplan. Ved gennemgangen af indkøbspolitikker og handlingsplaner er der fundet en høj dækningsprocent. Miljøstyrelsens rådgivning på cirkulæret har været, at samtlige institutioner og virksomheder skulle være omfattet af en indkøbspolitik og en handlingsplan. Små institutioner har dermed kunnet gå sammen eller underlægge sig de overordnede myndigheders planer i staten. Telefoninterviewundersøgelsen har vist, at knap 30% af indkøberne svarer ja på spørgsmålet, om institutionen har skrevet - eller er omfattet af - en miljøbevidst indkøbspolitik. Forklaringen er sandsynligvis, at en række af de overordnede myndigheder ikke i tilstrækkeligt omfang har orienteret de berørte institutioner om eksistensen af en miljøbevidst indkøbspolitik. I tilfælde, hvor større og mere strategiske indkøb alligevel foregår på centralt niveau og hvor miljøhensyn alligevel indgår, er dette derfor ikke så kritisk.

Indkøbspolitik eller ej, så stiller de fleste statslige indkøbere - godt 90% - miljøkrav ved indkøb en gang imellem - over 60% svarer ofte eller hver gang.

Analysen viser, at en nedskrevet indkøbspolitik er vigtig. Der er stor og signifikant forskel på dem, der ikke har nedskrevet en indkøbspolitik og de institutioner, der har - eller påtænker at formulere - en nedskrevet indkøbspolitik. For det første er kendskabet bedre både blandt ledelse og personale og for det andet vurderes kendskabet til miljøkravene også at være større blandt leverandørerne. For mange ( knap 85%) har cirkulæret været det, der skulle til for at sætte processen med miljøhensyn ved indkøb i gang. Værdien af en nedskrevet indkøbspolitik vurderes generelt højere blandt dem, der har været gennem processen, end blandt dem, der ikke har.

På linie med undersøgelsen af indkøbspolitikker og handlingsplaner samt interviewundersøgelsen viser telefoninterviewundersøgelsen, at det er vanskeligt at dokumentere indsatsen. Registre over miljøvenlige leverandører og opgørelser på varenummer er de mest konkrete forslag. 2 ud af 3 indkøbere har intet forslag.

Interviewundersøgelsen gav indtryk af en forholdsvis stærk sammenhæng mellem omfanget af indkøb og miljøhensyn ved indkøb. Det har været vanskeligt at eftervise konklusionen i telefoninterviewene.

Indkøberne har kendskab til og bruger ganske mange af de redskaber, Miljøstyrelsen og andre stiller til rådighed for miljøbevidste indkøb. De bedst kendte er miljømærkningen - herunder energimærkningen samt miljøvejledningerne. Der er ingen stærk tradition for at samarbejde med indkøbere fra andre institutioner om miljøbevidste indkøb, men mange taler med andre indkøbskollegaer. Brugen af informationskilder har en signifikant sammenhæng med, om institutionen i øvrigt køber miljøbevidst ind. Det kan derfor betale sig for Miljøstyrelsen at styrke informationsindsatsen til indkøberne på alle områder - særligt fordi de færreste har ressourcer til selv at indsamle den ofte komplicerede viden om produkternes miljøforhold.

Undersøgelsen peger på, at de færreste institutioner har afsat ekstra ressourcer i form af penge, tid og årsværk til miljøbevidste indkøb. Langt de fleste steder indpasses opgaven i dagligdagen.

De indkøbsansvarlige er sjældent deciderede indkøbere. Ved spørgsmålet om deres stilling og baggrund blev der kun identificeret 2 uddannede indkøbere og 10 personer, der var ansat med stillingsbetegnelsen indkøber. Hovedparten af indkøbene bliver foretaget af TAPere (Teknisk-Administrativt Personale). Tallene er sandsynligvis underestimerede, da der bag titler som sekretær eller afdelingsleder kan være mere indkøbskompetence. De fleste indkøbere (3 ud af 4) bruger kun en mindre del af deres tid på indkøb (15%), og kun 3 har angivet at bruge al deres tid på indkøb.

Undersøgelsen har generelt vist en positiv indstilling til miljøbevidste indkøb. Selv blandt dem, der kun sjældent eller aldrig stiller miljøkrav og generelt prioriterer miljøhensyn lavt, er der 40%, der kan siges at have en positiv indstilling. Det er ikke noget ukendt fænomen, at der kan være stor forskel på holdning og handling. Det er tale om et potentiale, der bør udnyttes, og det viser, at miljøbevidste indkøb kan nå meget længere.

Undersøgelsens design og analysen af resultaterne

I det følgende gennemgås undersøgelsens design og resultaterne af undersøgelsen undersøges under to hovedoverskrifter:

A. Hvordan er situationen for de grønne indkøb.
B. Hvad har haft betydning i institutioner for de grønne indkøb.

5.1 Undersøgelsens design

CASAs undersøgelse er gennemført som et telefonsurvey med 161 indkøbsansvarlige i statens institutioner og virksomheder. 16 af interviewene kunne ikke gennemføres, da indkøberne ikke ønskede at svare, ikke havde tid eller ikke ville udtale sig til et selvstændigt analysecenter som CASA. Dermed er der gennemført i alt 146 interview. Antallet af interview er begrænset af ressourcehensyn, men dog tilstrækkeligt stort til generaliseringer af svar på de enkelte spørgsmål. Antallet af indkøbere har betydning for, hvor mange meningsfyldte kategorier data kan opdeles i. Med blot 146 interview er der grænser for, hvor vidt analyserne af svarene kan gå.

Simpelt, tilfældigt valg af indkøbere

De indkøbsansvarlige er udvalgt på simpel, tilfældig vis. Metoden med simpel, tilfældig udvælgelse gør det muligt at generalisere fra stikprøve. Når udtrykket "signifikant" anvendes i undersøgelsen betyder det, at sandsynligheden for et sammenspil af tilfældigheder er mindre end 5%. Som mål på signifikans af sammenhænge har CASA i de fleste tilfælde benyttet chi2, der er en beregning på sandsynligheden for, at en observeret sammenhæng skyldes tilfældigheder. chi2 udtrykker intet om styrken af sammenhænge.

Udtrækket stammer fra en database over abonnenter hos Indkøbs Service. Det er Indkøbs Services vurdering, at mindst 95% af statens institutioner har abonnement hos Indkøbs Service. En del institutioner har flere abonnementer, således at større institutioner ofte har flere end små. Det er ikke muligt at afgøre endeligt, om de resterende max. 5% af statens institutioner udgør en systematisk underrepræsentation i populationen. Det er dog ikke Indkøbs Services indtryk, at der er tale om institutioner med særlige, fælles karakteristika. Databasen fra Indkøbs Service indeholder selvejende institutioner, men de blev sorteret fra på forhånd - bl.a. med bistand fra Indkøbs Service, idet selvejende institutioner ikke er omfattet af cirkulæret. Det er derfor CASAs skøn, at databasen er repræsentativ for indkøbets sammensætning og for populationen af indkøbsansvarlige/indkøbere i statens institutioner og virksomheder.

Udtrækket gav en oversigt over institutioner, Indkøbs Services kontaktperson samt et telefonnummer til institutionen. Af hensyn til bredden i undersøgelsens samlede resultat blev det besluttet, at et indkøbsansvarsområde på en institution ikke måtte dækkes af mere end et interview. Det var interviewerens opgave at sikre sig dette før interviewets start. Det er først og fremmest de indkøbsansvarlige og indkøberne, der er populationen i undersøgelsen. Derfor er det ikke nødvendigvis Indkøbs Services kontaktpersoner i de enkelte institutioner, der er interviewet. Intervieweren har spurgt efter den indkøbsansvarlige, og i de tilfælde, hvor der ikke har været en ansvarlig, har intervieweren som alternativ spurgt efter "den, der køber ind på institutionens vegne". Hvis ingen ville kendes ved indkøbsfunktionen, har intervieweren bedt om at tale med en leder. I analysen er alle respondenter omtalt som indkøbere.

Det er erfaringen fra interviewene, at særligt institutioner, der ikke har centralt organiserede indkøb, kan have svært ved entydigt at placere indkøbsfunktionen hos en bestemt person. Mange indkøb er uddelegeret til flere personer alt efter deres arbejdsfunktioner. Således køber de ind efter behov, men flere i samme afdeling kan siges at være "den, der køber ind på institutionen vegne."

Fortolkningen af svar

Ved fortolkningen af svarene skal fortolkningen af små procentforskelle foretages med varsomhed på grund af den statistiske usikkerhed. Dertil kommer, at de interviewede i spørgeskemaundersøgelser gerne vil svare "rigtigt". Intervieweren kan fx komme ud for modspørgsmål fra den interviewede af typen: "Hvad synes du, jeg skal svare" - i andre tilfælde svarer den interviewede, hvad vedkommende tror intervieweren gerne vil høre - frem for at tænke over sin egen holdning. Det gælder for alle interviewundersøgelser. Der kan til dels kompenseres for fejlkilden, hvor der er mulighed for at stille mange spørgsmål til samme holdning; men det er en fejlkilde, det er nødvendigt at have i baghovedet ved analyser af interviewundersøgelser.

Svarene på spørgsmålene er afgivet under forudsætning af anonymitet for indkøberne, og alle referencer, der kan lede tilbage til de enkelte institutioner er fjernet fra datasættet, der er afleveret til Miljøstyrelsen ved undersøgelsens afslutning.

Spørgsmålene i interviewet

Undersøgelsen har haft karakter af en rundspørge blandt statens institutioner og virksomheder. Hensigten har været at få et indtryk af den generelle tendens i statens institutioner. Kommunernes Landsforening gennemførte i efteråret 1997 en interviewundersøgelse, og nærværende undersøgelse muliggør i nogen omfang en efterfølgende sammenligning mellem staten på den ene side og kommuner og amter på den anden.

Spørgeskemaet er vedlagt rapporten som bilag 4. Der er stillet to typer spørgsmål til indkøberne: Status for de miljøbevidste indkøb og faktorer, der kan have betydning for de miljøbevidste indkøb. Variabelnavne og værdierne for svarene fremgår af spørgeskemaet. Hvor det er nødvendigt for at kunne referere til spørgeskemaet er variabelnavnet nævnt i parentes, som fx (vXX).

a. Status for miljøbevidste indkøb

Cirkulære om miljøhensyn ved statslige indkøb har givet anledning til en række spørgsmål om de væsentligste dele af status for de miljøbevidste indkøb:

§ 2 bestemmer, at miljøhensyn skal indgå på lige fod med andre hensyn ved indkøb. Derfor er der først og fremmest spurgt til, om miljøhensyn indgår ved indkøb (v7, v11, v12d) og om prioriteringen af forskellige hensyn ved indkøb (v20a-v20g).

§ 4 bestemmer, at hensynet til arbejdsmiljøet skal inddrages, og det er undersøgt med 2 spørgsmål (v20f1 og v20f2).

§ 6 bestemmer, at institutionerne skal udarbejde en miljøbevidst indkøbspolitik og en handlingsplan. CASA har undersøgt om indkøberne ved, om institutionen har udformet - eller er omfattet af - en miljøbevidst indkøbspolitik (v8) og om der er udpeget en ansvarlig (v13), sådan, som det er bestemt i § 6.Til de spørgsmål, der knytter sig til cirkulæret, kommer spørgsmål om kendskabet til institutionens miljøbevidste politik (v9a-v9f).

Dokumentation af indsatsen er de miljøbevidste indkøbs svage led, og der er derfor også spurgt til dokumentation (v14a og v14b). Dokumentationen kan indgå i grønne regnskaber og i miljøstyringssystemer, og der er derfor også medtaget spørgsmål om dette (v16 og v17).

b. Faktorer, der kan have betydning for de miljøbevidste indkøb.

Med inspiration fra bl.a. den kvalitative del af undersøgelsen og Kommunernes Landsforening har CASA stillet spørgsmål om faktorer, der vurderes at have betydning for det miljøbevidste indkøb i staten:

Institutionernes størrelse(v1-v4),

Indkøbenes organisering (v5a-v5e, v6a-v6c),

Redskaberne til indkøb (v5a,v19a1-v19h2),

Ressourcer (v15a-v15c),

Indkøbernes erfaring og baggrund (v22-v26)

Holdningerne til miljøbevidste indkøb (v12a-v12c,v18a-v18b, v21a-v21c).

5.2 Undersøgelsen

5.2.1 A. Status for miljøbevidste indkøb

Status for de miljøbevidste indkøb i staten er målt ved at stille spørgsmål, der knytter sig til de enkelte paragraffer i cirkulæret om miljø- og energihensyn ved statslige indkøb. I det følgende gennemgås et udvalg af paragrafferne.

Miljø på lige fod

§ 2 Alle statslige institutioner og statsejede eller statskontrollerede virksomheder skal jf. § 51, nr. 7 i lov om miljøbeskyttelse, foretage miljøbevidste indkøb ved at inddrage miljøforhold ved indkøb af produkter og tjenesteydelser på lige fod (NB CASAs fremhævelse) med andre hensyn, fx pris, kvalitet, leveringsbetingelser m.m.

Det overordnede indtryk omkring miljø på lige fod er, at hovedparten af de statslige indkøbere i et eller andet omfang inddrager miljøhensyn ved indkøb. Men det sker ikke ved alle indkøb, og det sker ikke med lige høj prioritering. Miljøstyrelsens rådgivning om miljøbevidste indkøb har da også af flere hensyn koncentreret sig om udvalgte indsatsområder. Det handler om hensynet til, at der er i alle institutioner vil være tale om en proces, hvor det ikke er muligt at give alle indkøb lige høj prioritering, hvis miljøkravene skal have tilstrækkelig høj kvalitet. Miljøstyrelsen har bl.a. prioriteret de områder, hvor det miljøbevidste indkøb vil give mest miljø for pengene.

For at indkredse i hvilket omfang miljøforhold inddrages har CASA stillet en række spørgsmål ved telefoninterviewet: CASA har spurgt om miljøhensyn overhovedet indgår ved indkøb (v12), om prioriteringen af miljøhensyn (v7) og endelig om, hvor tit der stilles miljøkrav (v11).

Langt de fleste har inddraget miljøhensyn i et eller andet omfang i deres indkøbsbeslutninger.

Hele 92% af de adspurgte benægter således, at det "skal forstås således, at I ikke køber grønt ind" (v12d).

Skal det forstås således, at I ikke køber grønt ind? (v12d)

       

Antal

Procent

       
Ja

12

8

Nej

133

92

       
Total

145

100

       

Note: Kun gyldige svar

Den høje andel skal sandsynligvis ikke tages som udtryk for massive statslige indkøb med miljømæssige hensyn. En mere nærliggende forklaring kan være, at indkøberne kommer i tanke om miljøvenlige produkter, som de har købt på et tidspunkt uden at det nødvendigvis er en del af en bevidst strategi.

Den tolkning understøttes af det næste spørgsmål (v7), hvor der blev spurgt, hvordan miljøhensynet indgår, når de køber ind. Her svarer 19% af indkøberne, at de enten slet ikke medtænker miljø eller betragter miljø som "et mindre vigtigt hensyn" ved indkøb. Hos de resterende 81% af indkøberne indgår miljø på lige fod eller som det vigtigste hensyn (v7).

Hvordan indgår miljø? (v7)

       

Antal

Procent

       
Som det vigtigste hensyn

19

13

På lige fod med andre hensyn

99

68

Som et mindre vigtigt hensyn

17

12

I praksis slet ikke

10

7

       
Total

145

100

       

Note: Kun gyldige svar

Men der er forskel på, hvor hyppigt der stilles miljøkrav (v11). Knap 2 ud af 3 indkøbere (61%) svarer, at de altid eller ofte stiller miljøkrav ved indkøb (v11). 9% af indkøberne stiller aldrig miljøkrav.

Hvor ofte, der stilles miljøkrav ved indkøb (v11)

       

Antal

Procent

       
Altid

23

16

Ofte

64

46

Sjældent

40

29

Aldrig

13

9

       
Total

140

100

       

Note: Kun gyldige svar

CASA har forsøgt at komme nærmere på prioriteringen af miljøhensyn ved indkøb med endnu en række spørgsmål (v20a-v20g), hvor indkøberne bliver bedt om at fortælle, hvilke kriterier de vejer tungest ved indkøb. Det er gjort ved at give en karakter fra 1 til 5 til hvert hensyn, hvor 1 er vigtigst, og 5 er mindst vigtigt.

Vægtningen af miljø og andre hensyn (v20a-v20f2)

                 
  Hvor vigtig er....  

Antal

 

Procent, der vurderer hensynet højt (1 eller 2 ud af 5)

 

Indkøbernes gennemsnitlige vægtning på en skala fra 1-5, hvor 1 er vigtigst og 5 mindst vigtigt

 
                 
  Kvaliteten? (v20a)  

146

 

95

 

1,35

 
  Arbejdsmiljø hos brugerne? (v20f1)  

143

 

88

 

1,62

 
  Prisen? (v20b)  

145

 

80

 

1,78

 
  Leveringsbetingelserne? (v20d)  

145

 

70

 

2,11

 
  Miljøhensyn? (v20c)  

145

 

61

 

2,27

 
  Det at bevare kendte leverandører? (v20e)  

145

 

60

 

2,54

 
  Arbejdsmiljø i fremstillingsprocessen (v20f2)  

133

 

44

 

2,84

 
                 

Note: Kun gyldige svar tæller i beregningen

I tabellen er faktorerne sorteret efter vigtighed. Stort set alle - 95% - sætter kvaliteten først. Arbejdsmiljø hos brugerne kommer på en anden plads, hvor 88% har vurderet hensynet som det vigtigste eller næstvigtigste. Pris er også med på top-3 over de vigtigste hensyn, hvor 4 ud af 5 indkøbere placerer det højt.

Miljøhensyn er placeret som nummer 5 ud af listen på 7 almindelige hensyn, og knap 2 ud af 3 (61%) regner miljøhensynet blandt de to vigtigste hensyn. Nederst kommer arbejdsmiljøet i fremstillingsprocessen, som 44% regner blandt de to vigtigste. Ganske få indkøbere har nævnt andre hensyn, men særligt "lokale hensyn", "systemsammenhæng", "Service", "Tillid" og muligheder for "bortskaffelse" er nævnt af flere. Kvaliteten er det afgørende ved et produkt - det skal kunne udfylde den forventede funktion.

Arbejdsmiljø i indkøb

§4. Ved kvalitets- og funktionsvurderinger af produkter og tjenesteydelser skal det samtidig vurderes, om produktet og tjenesteydelsen er tilfredsstillende i arbejdsmiljømæssig sammenhæng.

Som beskrevet ovenfor tillægges arbejdsmiljøet i brugsfasen overordentlig stor vægt af de offentlige indkøbere. Hensynet til arbejdsmiljøet er hyppigere blandt de højst prioriterede hensyn end fx pris eller levering. Til gengæld rangerede hensynet til arbejdsmiljøet i fremstillingsprocessen meget lavere. I forhold til lovgivningen omkring offentlige indkøb er der ingen tvivl om, at det er relativt uproblematisk at stille krav til, at produkterne fungerer arbejdsmiljømæssigt fornuftigt i brugsfasen. Det er langt vanskeligere at stille kravet til fremstillingsprocessen.

Arbejdsmiljøsiden er sandsynligvis ofte inddraget. CASA har spurgt, hvem der kender til den miljøbevidste indkøbspolitik (v9a) og 62 % har nævnt sikkerhedsudvalget. Og på spørgsmålet om der er mulighed for at bruge interne konsulenter og rådgivere - herunder sikkerhedsrepræsentanten ved grønne indkøb - har 52% svaret ja (v19d1) og 19% har gjort brug af muligheden (v19d2).

En skriftlig indkøbspolitik

§ 6. Miljø- og energibevidste indkøb skal gennemføres ved, at institutionen formulerer en miljø- og energibevidst indkøbspolitik, udarbejder en handlingsplan for gennemførelse heraf og løbende dokumenterer de opnåede resultater.

Hovedpointen med § 6 er, at de statslige institutioner formulerer en indkøbspolitik og en handlingsplan. En indkøbspolitik tydeliggør de prioriteringer, der er når statens institutioner køber ind. I praksis er § 6 fortolket således, at de statslige institutioner skal være omfattet af en indkøbspolitik. Det er altså ikke forventningen, at hver eneste statsinstitution selv skal skrive, hvis den overordnede myndighed har en indkøbspolitik, som omfatter dem, er det tilstrækkeligt. Det forudsætter naturligvis, at indkøbspolitikken er kendt i alle de berørte underordnede institutioner.

CASA har spurgt institutionerne, om de er omfattet af - eller selv har nedskrevet - en grøn indkøbspolitik. Dertil har 30% svaret ja (v8). Det er overraskende i forhold til de indsendte indkøbspolitikker, der antyder en langt højere dækningsprocent. Til de 30% skal lægges 23%, der har kender til planer om at skrive en grøn indkøbspolitik (v8a).

Forklaringen er sandsynligvis, at en række af de overordnede myndigheder har skrevet og indsendt en indkøbspolitik, der også omfatter de underordnede myndigheder. Til gengæld kan de mere overordnede myndigheder i nogle tilfælde have svigtet, hvad angår informationen og vejledningen om indkøbspolitikken. De fleste indkøbere kender miljøvejledningerne og andet materiale og mange flere praktiserer miljøbevidste indkøb (se senere i analysen). Indkøbene er endvidere ofte både decentrale og centrale, således at de mere centrale, overordnede myndigheder står for større og mere strategiske indkøb, hvor der typisk vil være en miljøbevidst indkøbspolitik.

En ansvarlig for miljøbevidste indkøb

§ 6, stk. 3. Institutionen skal udpege medarbejdere, som skal være ansvarlige for miljøbevidst og energirigtigt indkøb og for gennemførelsen af handlingsplanen.

Det har været Miljøstyrelsens holdning og almene erfaring, at en succesfuld miljøbevidst indkøbspolitik kræver, at en bestemt person får overdraget opgaven med at følge op på processen. Bortset fra at der selvfølgelig er et generelt ledelsesansvar, så kan 2 ud af 3 indkøbsansvarlige ikke pege på den person i institutionen, der har fået ansvaret for miljøbevidste indkøb. Blandt dem, der nævnes som ansvarlige, er som oftest den indkøbsansvarlige, men også økonomiafdelingen, miljøkoordinatoren og sikkerhedsrepræsentanten bliver nævnt i den sammenhæng.

Selvom der ikke officielt er udpeget en ansvarlig, er det vigtigt, at medarbejdere, ledelse osv. kender til den miljøbevidste indkøbspolitik. CASA har derfor undersøgt, hvem der kender til indkøbspolitikken - uanset om den er nedskrevet eller mere uformel.

Hvem kender til jeres grønne indkøbspolitik

       

Hvem kender til jeres grønne indkøbspolitik?

Institutioner, der er omfattet af en indkøbspolitik - eller har planer om at skrive en

Institutioner med mere uformelle miljøbevidste indkøb

I alt med kendskab til miljøbevidste indkøb

       
Alle i institutionen, der køber ind

82%

45%

90

Institutionens ledelse

89%

41%

92

Sikkerhedsudvalget

83%

38%

85

Alle ansatte i institutionen

54%

30%

52

Kun dig selv

2%

5%

5

Leverandørerne

53%

23%

53

       

Der er stor og signifikant forskel på de institutioner, der har en indkøbspolitik (eller har planer om at skrive en) og de institutioner, der mere uformelt tager miljøhensyn ved indkøb. Det uformelle kommer tydeligt frem i tabellen, hvor en del sidder helt alene med at tage miljøhensyn og kun i 41% af institutionerne med mere uformelle indkøb vurderes det, at institutionens ledelse kender til indkøbene. Det er heller ikke tydeligt for leverandørerne, hvor 23% vurderer, at leverandørerne ved, at der bliver taget miljøhensyn.

Succesen for miljøbevidste indkøb bygger på leverandørernes forventning og oplevelse af kravene hos deres kunder. I sidste ende er det her produktudvikling og forandringer skal komme fra. 53% af dem, der har eller overvejer at skrive en indkøbspolitik, mener, at deres leverandører kender til den miljøbevidste indkøbspolitik. Tallene illustrerer, at miljøbevidste indkøb er en proces og debatten og dialogen internt i institutionerne og med leverandørerne om miljøforhold ved produkterne er nødvendig. Det er et godt argument for en nedskrevet indkøbspolitik, der fremtvinger den nødvendige dialog.

Dokumentation

§ 6. stk. 2., nr. 5) [En handlingsplan bør typisk omfatte] hvordan dokumentationen og registrering af resultaterne vil foregå.

I traditionelle miljøstyringssystemer er dokumentation og registrering af data et vigtigt element. Uden overblik over udviklingen er det vanskeligt at træffe fornuftige beslutninger om, hvor indsatsen skal styrkes eller revideres. Det har også været et væsentligt element i Miljøstyrelsens omtale af miljøbevidst indkøbspolitik. Men der er ingen nemme løsninger, og det har hidtil været vanskeligt at finde en simpel og ubureaukratisk dokumentationsmetode, som generelt kunne anbefales til alle statsinstitutioner. En del af formålet med nærværende undersøgelse har derfor været at undersøge, hvordan denne del er grebet an i statens institutioner. Det har vist sig at være en vanskelig opgave, og kun 13% svarer, at de dokumenterer indsatsen. Det er dermed også begrænset, hvor mange gode bud på dokumentationsmetoder, der er kommet frem i interviewene.

Den mest udbredte metode er en subjektiv vurdering frem for mere stringente og kvantificerbare metoder. Derudover arbejdes der med:

· Måling af emballage forbrug, støjniveau og strømforbrug.
· Register over leverandører med produkter med et vist miljøhensyn.
· Diskussion i samarbejdsudvalget hvert 2 år.
· Varenummer opgørelse af grønne varer.

Endelig er der enkelte, der henviser til institutionens grønne regnskab. Rigtig mange - 85% har svaret, at institutionen laver miljøstyring - fx energi- og vandbesparelser eller affaldssortering (v16). Færre - 22 % har svaret at institutionen laver et grønt regnskab i år eller til næste år (v17).

5.2.1 B. Faktorer, der kan have betydning for de miljøbevidste indkøb

I det følgende gennemgås undersøgelsens resultater under overskrifterne:

Institutionernes størrelse.

Indkøbenes organisering.

Redskaberne til indkøb.

Ressourcer bag miljøbevidste indkøb.

Indkøbernes erfaring og baggrund.

Holdningerne til miljøbevidste indkøb.

Resultaterne sættes særligt i forhold til gennemførelsen af de miljøbevidste indkøb. CASA har undersøgt sammenhængen mellem prioritering af de miljøbevidste indkøb og gennemførelsen af disse og om institutionerne er omfattet af en indkøbspolitik. Af hensyn til tolkningen af analyserne har det været nødvendigt at slå kategorier sammen for variablerne.

De miljøbevidste indkøbere

Til brug for analysen har CASA defineret de miljøbevidste indkøbere. Det er indkøbere, der mener, at miljøhensyn indgår som det vigtigste hensyn eller som et hensyn på lige fod med andre hensyn (v7). Samtidig har de svaret, at de altid eller ofte stiller miljøkrav ved indkøb (v11). Således bliver 81 indkøbere eller 56% defineret som miljøbevidste indkøbere. Af de miljøbevidste indkøbere kommer 35 eller 43% fra institutioner, der er omfattet af en miljøbevidst indkøbspolitik. Nedenstående tabel illustrerer den signifikante sammenhæng.

Miljøbevidste indkøbere har en miljøpolitik

         
Er institutionen omfattet af en nedskrevet indkøbspolitik? (v8)

Miljøbevidste indkøb

         

Nej

Ja

Total

         
Ja

Antal

8

35

43

%

19%

81%

100%

         
Nej

Antal

52

44

96

%

54%

46%

100%

         
Total

Antal

60

79

139

%

43%

57%

100%

         

Note: Tabellen inkluderer ikke "ved ikke" svar for v8.

Det er bemærkelsesværdigt, at 81% af de miljøbevidste indkøbere er i institutioner med en indkøbspolitik - mod kun 46% procent i institutioner uden en indkøbspolitik. Om det er de miljøbevidste indkøbere, der presser på for en indkøbspolitik, eller om indkøbspolitikken skaber de miljøbevidste indkøbere, kan ikke afgøres entydigt. I interviewundersøgelsen med de 20 institutioner kunne begge årsagssammenhænge konstateres. Men som det vises senere i undersøgelsen, har 85% af indkøberne med en indkøbspolitik erklæret sige enige eller helt enige i, at en nedskrevet, grøn indkøbspolitik har bidraget væsentligt til at sætte gang i de grønne indkøb i institutionen (v12a).

Institutionernes størrelse og indkøbets omfang

Der er en tendens til, at institutioner, der køber ind for store beløb, eller institutioner, der gennemfører EU-udbud, også er omfattet af en miljøbevidst indkøbspolitik. Forklaringen er sandsynligvis, at større indkøb foregår mere systematisk - og dermed også ved hjælp af en miljøbevidst indkøbspolitik. Institutionernes størrelse, indkøbets omfang og antallet af EU-udbud er uden betydning for, om indkøberne tager miljøhensyn eller ej.

CASA har spurgt om, hvem der betaler for institutionernes drift (v1). Af de 146 institutioner kunne godt 6% ikke svare på, hvem der betaler for institutionens drift, og af de resterende var 59% udelukkende betalt af staten, og 35% havde også egen indtjening. Spørgsmålet om finansieringen er medtaget ud fra en hypotese om, at institutioner, der udelukkende er finansieret af staten i højere grad ville være opmærksomme på nye cirkulærer. Det kunne også antages, at institutioner, der har egen indtjening, føler sig mindre bundet af statslige cirkulærer og koncentrerer sig om deres egen drift. Enkelte af svarene fra de kvalitative interview kunne pege på dette. Men analysen viser, at finansieringen af institutionens drift er helt uden betydning for, om indkøberne tager miljøhensyn eller om institutionerne er omfattet af en miljøbevidst indkøbspolitik.

Undersøgelsen viser, at 61% af indkøbene er til under 100 ansatte, og 11% har over 500 ansatte at købe ind til (v2). 36% køber ind for mindre end 500.000 kroner om året og 10% køber ind for mere en 10 mio. kroner om året (v3).

Efter de kvalitative interview kunne man forvente en sammenhæng mellem indkøbets størrelse og miljøkrav ved indkøb. I nedenstående tabel er fordelingen af indkøbere opgjort efter antallet af ansatte (v2), som de køber ind til. Det kan dog ikke påvises, at antallet af ansatte, der købes ind til har betydning for, om indkøberne tager miljøhensyn, eller om indkøbene er omfattet af en miljøbevidst indkøbspolitik. Der kan heller ikke påvises nogen sammenhæng mellem størrelsen af indkøb i kroner (v3), og om indkøberne tager miljøhensyn. Størrelsen af indkøb i kroner har til gengæld betydning for, om institutionen er omfattet af en indkøbspolitik. Således at jo mere omfattende indkøb, jo større er sandsynligheden for, at institutionen er omfattet af en indkøbspolitik. Der er dog tale om svag tendens, hvilket ses i nedenstående tabel.

Hvor mange ansatte køber du ind til?

       
Antal ansatte

Antal

%

       
Mindre end 50

64

44

Mellem 50 og 100

26

18

Mellem 100 og 500

39

27

Mellem 500 og 1000

7

5

Over 1000

9

6

Ved ikke

1

1

       
Total

146

100

       

Hvor stort er det årlige indkøbsbudget? (v3)

Hvor stort er dit årlige indkøbsbudget
Er institutionen omfattet af en nedskrevet indkøbspolitik

<50.000

50.000-500.000

500.000- 1 mio.

1 mio.-
10 mio.

10 mio.-
100 mio.

>100 mio

Total

Ja Antal

1

9

5

16

7

1

39

  %

3%

23%

13%

41%

18%

3%

100%

Nej Antal

10

29

12

28

5

0

84

  %

12%

35%

14%

33%

6%

0%

100%

Total Antal

11

38

17

44

12

1

123

  %

9%

31%

14%

36%

10%

1%

100%

Note: Tabellen inkluderer ikke "ved ikke" svarene. Chi2 signifikant på 0.062

Endelig er det undersøgt, hvor mange EU udbud der gennemføres om året. 71% laver aldrig EU udbud (82%, hvis dem der svarer "ved ikke" medregnes). 12% laver et EU udbud om året, og de sidste 6% laver mere end et EU udbud. Nedenstående tabel viser at der er en signifikant tendens til, at institutioner, der gennemfører EU udbud, også er omfattet af en indkøbspolitik. Der er til gengæld ingen signifikant sammenhæng mellem de miljøbevidste indkøbere og antallet af EU udbud. Det er bemærkelsesværdigt, da EUs udbudsregler ofte er til diskussion, når der tales om miljøbevidste indkøb. Forklaringen kan være, at miljøbevidste indkøb ofte diskuteres i professionelle indkøbssammenhænge, hvor indkøbere, der udarbejder EU udbud, færdes. Dermed kommer emnet højere på dagsordenen. Da stadig flere indkøbere vil komme til at lave EU udbud, og alle indkøb er omfattet af EUs regler, vil de utilstrækkelige udbudsregler i EU fortsat være relevante.

Hvor mange gange om året deltager du i et EU-udbud - ca.? (v4)

Antal EU-udbud
Er institutionen omfattet af en nedskrevet indkøbspolitik?

Ingen/ved ikke

1-3 udbud

Flere end
3 EU-bud

Total

Ja Antal

29

12

2

43

  %

68%

28%

5%

100%

Nej Antal

84

12

0

96

  %

88%

13%

0%

100%

Total Antal

113

24

2

139

  %

81%

17%

1%

100%

Note: Tabellen inkluderer ikke "ved ikke" svar for v8 - derfor n=139. Chi2 signifikant på 0.007

Indkøbenes organisering

CASA har stillet en række spørgsmål til indkøbets organisering i statens institutioner (v5a-v5e, v6a-v6c, v28, v29). Det er de færreste (3%) af medarbejderne i staten, der ved alle indkøb selv bestemmer, hvad de vil købe, og hvor de vil handle. I 52% af institutionerne er der lavet aftaler om indkøb, som alle medarbejderne skal bruge ved alle eller de fleste indkøb. Nedenstående tabel giver et indtryk af fordelingen. Knap 20% af institutionerne er underlagt retningslinier, der er udformet af den overordnede myndighed. Ikke overraskende har langt de fleste (72%) kontakt til Indkøbs Service (Indkøbs Services abonnements database udgør populationen - jf. s. 3).

Organisering af indkøb (v5a-v5d)

           

Ja,
ved
alle
indkøb

Ja,
ved de fleste
indkøb

Ja,
men kun
ved de
færreste
indkøb

Nej,
Ingen

Ved ikke

           
Bruger I rammekontrakter fra Indkøbs Service ?

16%

56%

22%

3%

2%

           
Har den overordnede myndighed - fx ministerium lavet retningslinier for indkøb - fx i form af faste aftaler om indkøb, som skal bruges?

5%

15%

8%

69%

3%

           
Har I selv lavet aftaler om indkøb i institutionen, som alle medarbejdere skal bruge, når de køber ind?

25%

27%

6%

38%

5%

           
Medarbejderne bestemmer selv, hvad de køber, og hvor de vil handle?

3%

8%

19%

58%

12%

           
Medarbejderne bestemmer selv, hvad de køber, og hvor de vil handle, men de har en indkøbshåndbog eller vejledning

13%

19%

6%

48%

14%

           

Note: N=146, Svar angivet i rækkeprocent

CASA har defineret centrale indkøb som de indkøb, hvor den overordnede myndighed laver aftaler, og institutionerne kun ved de færreste indkøb eller aldrig selv laver aftaler. Decentrale indkøb er de indkøb, hvor den overordnede myndighed kun ved de færreste indkøb eller aldrig laver faste aftaler. De resterende indkøb er en blanding. Indkøbene er i udpræget grad decentraliseret med 79% af indkøbene som decentrale, hvor den overordnede myndighed kun ved de færreste indkøb har lavet en indkøbsaftale.

       
Indkøbenes organisering

Antal

Procent

       
Centrale indkøb

14

10%

Decentrale-centrale

14

10%

Decentrale indkøb

108

79%

       
Total

136

100%

       
Note: Variablen indkøbenes organisering er dannet ved kombination af v5b og v5c. N=136, da svar "ved ikke" ikke er medtaget.

Der er dog hverken sammenhæng mellem indkøbenes organisering og de miljøbevidste indkøb eller miljøbevidst indkøbspolitik.

CASA har stillet spørgsmål om indkøbernes samarbejdsrelationer ud fra den hypotese, at indkøbere, der arbejder sammen med andre om indkøb, får flere nye impulser omkring indkøb - herunder også til den miljøbevidste indkøbspolitik. Tendensen antydes i tallene, men er ikke signifikant. Hele 66% af indkøberne samarbejder med andre internt i institutionen omkring indkøb, og kun 8% sidder alene i institutionen med indkøbene. 16% er orienteret mod andre institutioner inden for samme ministerium, og med kun 5%, der altid eller ofte samarbejder med institutioner uden for ministerområdet, kan der næppe siges at være en tradition for eksternt samarbejde.

Samarbejde om indkøb (v6a-v6c)

           

Altid

Ofte

Sjældent

Aldrig

Ved ikke

           
Samarbejder du med kollegaer (inkl. ledelsen) i institutionen omkring indkøb ?

18%

48%

26%

8%

1%

           
Samarbejder du med andre institutioner inden for samme ministerium omkring indkøb?

3%

13%

19%

64%

1%

           
Samarbejder du med institutioner uden for ministeriets område omkring indkøb?

3%

3%

6%

88%

3%

           

Note: N=146, Svar angivet i rækkeprocent

I nedenstående tabel er ovenstående samarbejdsmål slået sammen til en variabel, der illustrerer samarbejdsmønstret, og som beskrevet ovenfor antydes en tendens, der dog ikke er signifikant.

Har samarbejde med andre betydning for en nedskrevet indkøbspolitik? (v6a-v6c)

Samarbejdsmønster

Er institutionen omfattet af en nedskrevet indkøbspolitik?

Ingen samarbejde internt i institution

Uden for institution

Total

Ja Antal

9

25

9

43

  %

21%

58%

21%

100%

Nej Antal

33

45

18

96

  %

34%

47%

19%

100%

Total Antal

42

70

27

139

  %

30%

50%

19%

100%

Note: Tabellen inkluderer ikke "ved ikke" svar for V8 - derfor n=139. Chi2 ikke-signifikant på 0.273

Redskaberne til indkøb

72% angiver, at de benytter Indkøbs Services rammekontrakter ved alle - eller de fleste indkøb. I det følgende gives en opgørelse over, hvilke informationsredskaber indkøberne i øvrigt kender til brug for deres indkøb - og hvilke de rent faktisk har brugt.

Kendskab og brug af informationsredskaber blandt statslige indkøbere (v19a1-v19h2)

 
Procent, der svarede "ja"
       
Informationsredskab

Kendskab til/ Mulighed for

Har brugt

       
Miljøvejledninger fra Miljøstyrelsen

80%

37%

       
Miljømærker og energimærker (fx Svanemærket eller EUs miljømærke)

93%

56%

       
Samtale med indkøbskollegaer

53%

40%

       
Brug af interne konsulenter og rådgivere, herunder fx sikkerhedsrepræsentanten

52%

19%

       
Brug af private konsulenter og rådgivere

40%

15%

       
Brug af andre myndigheder, fx arbejdstilsynet

63%

12%

       
Deltagelse i kurser og seminarer om miljøbevidste indkøb.

66%

24%

       
Brug af internet til søgninger om miljøoplysninger.

56%

12%

       

Det bedst kendte og mest brugte redskab er miljømærker og energimærker, hvor hele 93% af indkøberne har svaret, at de kender nogle miljømærker og energimærker - og over halvdelen angiver at have brugt dem i forbindelse med miljøbevidste indkøb. Miljøvejledningerne er ligeledes slået godt igennem trods det stadig begrænsede antal. 80% angiver at kende til dem, og 37% angiver at have brugt dem i forbindelse med miljøbevidste indkøb. Ved indhentning eller udveksling af oplysninger taler de fleste med deres kollegaer (40%) og færre med private konsulenter (15%), interne rådgivere (19%) eller andre myndigheder (12%). 2 ud af 3 har haft mulighed for at deltage i kurser og seminarer om miljøbevidste indkøb, og knap hver fjerde har deltaget, hvilket ikke er nogen ringe andel. Endelig er det værd at bemærke, at over halvdelen (56%) har mulighed for at bruge internet, og 12% har allerede brugt muligheden.

Svarene giver et indtryk af, at en række af de væsentligste informationstilbud til indkøberne er blevet hørt og anvendt i større eller mindre grad.

For næsten samtlige spørgsmål om brugen af informationsredskaber er der signifikant positiv sammenhæng både til miljøbevidste indkøb, og til om institutionen er omfattet af en miljøbevidst indkøbspolitik. Det gælder dog ikke for kendskabet til miljømærker, der ikke påvirkes signifikant af om institutionen er omfattet af en indkøbspolitik. Ligeledes er der ingen signifikante sammenhænge til brugen af private konsulenter og rådgivere ved grønne indkøb.

Resultatet er således, at det kan betale sig for Miljøstyrelsen og andre at informere om miljøbevidste indkøb og informationsredskaberne bliver brugt til gennemførelsen af de miljøbevidste indkøb.

Ressourcer

Miljøbevidste indkøb kan kræve ekstra ressourcer - særligt i en indkøringsperiode. I telefoninterviewet er det undersøgt, hvilke ressourcer i form af tid, penge eller årsværk der er afsat ekstra til miljøbevidste indkøb (v15a-v15c).

Ekstra afsatte ressourcer til gennemførelse af miljøbevidste indkøb (v15a-v15c)

 
Antal og procent, der svarede "ja"
       
Ressourcer

Antal

Procent

       
Der er afsat ekstra tid - fx til møder og erfaringsudveksling

17

12%

       
Der er afsat ekstra penge til kurser og informationsmateriale om miljøbevidste indkøb

27

19%

       
Indkøbsfunktionen er styrket med ekstra personale til miljøbevidste indkøb

1

1%

       

Det er begrænset, hvor mange ekstra ressourcer, der er afsat. 19% angiver, at der er afsat ekstra penge til kurser og informationsmateriale. Men spørgsmålet om informationsredskaber viste, at 24% har deltaget i kurser. 40% har angivet at have talt med indkøbskollegaer om miljøbevidste indkøb, mens 12% angiver, at der er afsat ekstra tid. Det peger på, at miljøbevidste indkøb i høj grad indpasses i dagligdagen - og at det kun er de færreste steder, der bliver afsat ekstra ressourcer. Kun i et enkelt tilfælde er indkøbsfunktionen styrket med ekstra personale til miljøbevidste indkøb. I alt har 26% af institutionerne afsat ekstra ressourcer til opgaven.

Der er en klar signifikant og positiv sammenhæng mellem miljøbevidste indkøb og om institutionen er omfattet af en miljøbevidst indkøbspolitik. Institutioner, der har afsat ressourcer klarer sig - ikke overraskende - bedre.

Indkøbernes erfaring og baggrund

Indkøberne er blevet spurgt om deres stillingsbetegnelse og deres uddannelse. CASA har efterfølgende grupperet svarene.

Som det ses i tabellen er der interviewet godt 40% ledere og 40% HKer og teknisk-administrativt personale (TAP). Der er relativt få, der har opgivet at være ansat som indkøbere eller indkøbschefer (7%), men en del af dem, der opgiver deres stilling som kontorchef eller afdelingschef kan også være indkøbere.

Indkøbernes stilling (v22)

       

Antal

Procent

       
Chef/leder

57

39

HK/TAP

64

44

Indkøber

4

3

Indkøbschef

6

4

IT-chef

2

1

Akademiker

8

6

Andet

5

3

       
I alt

146

100

       

Det er særligt personale med en HK/TAP-baggrund, der tager sig af indkøb - i alt 53%. Den anden store gruppe er akademikere på 16%. Der er kun 2 indkøbere, der angiver at have en indkøbsfaglig baggrund.

Indkøbernes uddannelse (v23)

       

Antal

Procent

       
Akademikere

23

16

Handel og Kontor

77

53

Håndværkere

12

8

Teknisk uddannelse

12

8

Indkøbere

2

1

Andet

19

13

       
I alt

145

99

       

Indkøberne angiver at have mellem 1 og 35 års erfaring med indkøb til arbejdspladsen - med et gennemsnit på 10,7 år (v24). De miljøbevidste indkøb har været en del af indkøbernes arbejde mellem 0 (14%) og 30 år (1%) - dog med et gennemsnit på 3,8 år (v26). Over halvdelen (55%) har arbejdet med miljø i indkøb mellem 2 og 5 år. Det miljøbevidste islæt i indkøbene er således noget, de fleste har gjort erfaringer med i større eller mindre omfang - og det passer tidsmæssigt med offentliggørelsen af Handlingsplanen for offentlig, "grøn" indkøbspolitik fra august 1994.

Knap 3 ud af 4 indkøbere angiver at bruge under 15% af deres tid ( en typisk arbejdsmåned) på indkøb (v25). 95% bruger under halvdelen af deres tid på indkøb og kun 3 angiver at bruge al deres tid på indkøb. I gennemsnit bruger indkøberne 13% af deres tid på indkøb.

CASA har set nærmere på de mere professionelle indkøbere - defineret som indkøbere, der bruger mere end 25% af en typisk arbejdsmåned på indkøb. Med denne definition af en professionel indkøber er der ingen sammenhæng mellem, om der foretages miljøbevidste indkøb, men der er en lille tendens til, at de professionelle indkøbere i højere grad er omfattet af en indkøbspolitik. Da en stor del (88%) af statens institutioner og virksomheder i virkeligheden er omfattet af en indkøbspolitik er denne sammenhæng sandsynligvis udtryk for, at de mere professionelle indkøbere er bedre orienteret om indkøbspolitikker og strategier i deres ministerium.

Holdningerne til miljøbevidste indkøb

Det er ofte blevet fremhævet, at holdningen hos den enkelte indkøber - som ildsjæl eller som modvillig deltager - har stor betydning for gennemførelsen af de miljøbevidste indkøb. Som en deltager i de kvalitative interview udtrykte det, så bliver miljøbevidste indkøb aldrig til noget, hvis ikke engang indkøberen selv tror på det. Indkøbernes opbakning og positive indstilling til at miljøbevidste indkøb er et vigtigt element i samfundsudviklingen kan derfor betragtes som et væsentligt element i en styrket miljøbevidst indkøbspolitik.

I første omgang blev indkøberne bedt om at tage stilling til tre påstande om effekten af en nedskreven, miljøbevidst indkøbspolitik. Den skrevne politik er et vigtigt element i cirkulæret om miljøhensyn ved statslige indkøb. Særligt de to første udsagn blev hyppigt gentaget i forbindelse med de kvalitative interview og er medtaget for at få et indtryk af, hvor generelle udsagn der er tale om.

Hvor rigtige eller forkerte er de følgende udsagn i forhold til jeres institution (v12a-v12d)
Gyldige svar i procent

           

Helt rigtigt

Overvejen-
de rigtigt

Overvejen-
de forkert

Helt forkert

Antal

           
En nedskrevet, grøn indkøbspolitik har bidraget væsentligt til at sætte gang i de grønne indkøb her i institutionen. (v12a)

44%

41%

8%

8%

39

           
En nedskrevet, grøn indkøbspolitik var stort set overflødig for os, da vi allerede før cirkulæret lavede grønne indkøb. (v12b)

10%

29%

40%

20%

41

           

Note: Svar angivet i rækkeprocent

85% af de indkøbere, der har lavet eller føler sig omfattet af en indkøbspolitik, mener, at den nedskrevne indkøbspolitik har bidraget væsentligt til at sætte gang i de grønne indkøb i institutionen. Med andre ord har cirkulærets krav om en nedskrevet indkøbspolitik været det, der skulle til for at sætte processen i gang - 60% mener, det er forkert at sige, at den nedskrevne indkøbspolitik er overflødig.

Hvor rigtige eller forkerte er de følgende udsagn i forhold til jeres institution (v12c)
Gyldige svar i procent

           

Helt rigtigt

Overvejen-
de rigtigt

Overvejen-
de forkert

Helt forkert

Antal

           
Har eller er omfattet af en indkøbspolitik:

En nedskrevet, grøn indkøbspolitik er overflødig for os, for vi har alligevel ikke brugt den i forbindelse med indkøb. (v12c)

2%

10%

20%

69%

42

           
Mangler eller er ikke omfattet af en indkøbspolitik:

En nedskrevet, grøn indkøbspolitik ville være overflødig for os, for vi ville alligevel ikke bruge den i forbindelse med indkøb. (v12c)*

19%

27%

31%

24%

85

           
I alt v12c

13%

21%

27%

39%

127

           
Note: Svar angivet i rækkeprocent.
*v12c spørgsmålet er stillet til alle. For dem, der ikke havde eller var omfattet af en indkøbspolitik, blev spørgsmålet omformuleret til "En nedskrevet, grøn indkøbspolitik ville være overflødig for os, for vi ville alligevel ikke bruge den i forbindelse med indkøb."

Nedskrevne politikker får stærk støtte fra dem, der har været igennem processen med at skrive en indkøbspolitik. 89% af dem, der har en indkøbspolitik mener, at det er helt eller delvist forkert at sige, at indkøbspolitikken er overflødig, og at de ikke har brugt indkøbspolitikken i forbindelse med indkøb. Blandt dem, der ikke har gået igennem processen, er tallet kun 54%. Efter at have skrevet en indkøbspolitik er kun 2 procent helt enige i udsagnet, mens 19% af dem, der ikke har skrevet en indkøbspolitik på forhånd, er helt enige i, at det er overflødigt.

En del af diskussionen om miljøbevidste indkøb handler om hhv. samarbejde og modarbejde fra ledelsen og medarbejderne i institutionen. I de kvalitative interview var der variationer institutionerne imellem fx mht. ledelsens opbakning og medarbejdernes inddragelse. CASA har stillet to spørgsmål omkring holdninger i institutionen. Svarene skal tolkes med forsigtighed, da CASA ikke har stillet nogen spørgsmål til alle medarbejderne og til hele ledelsen. Svarene er udtryk for den vurdering, indkøberen har af ledelsens og medarbejdernes holdninger og indstilling.

Hvor enig er du i følgende udsagn. Karakter fra 1 til 5. 1 hvis du er helt enig og 5, hvis du er helt uenig.(v18a-v18b). Svar i procent
 
 

 

1
Enig

2

3

4

5
Uenig

Ved
ikke

Gennem-
snit

               
Ledelsen i min institution interesserer sig for grøn indkøbspolitik.

29%

25%

27%

10%

6%

3%

2,4

               
Medarbejderne er generelt positive overfor grønne tiltag i institutionerne.

38%

37%

16%

6%

1%

2%

1,9

               
Note: N=146, Svar angivet i rækkeprocent.

For både ledelsen og medarbejderne hælder resultaterne mod positiv, hvor medarbejderne vurderes som mere positive end ledelsen. Ved at sammenligne den gennemsnitlige score har CASA undersøgt sammenhængen med spørgsmålet om, hvorvidt institutionerne har eller er omfattet af en miljøbevidst indkøbspolitik.

Hvordan vurderes ledelsens og medarbejdernes holdning (v18a)

     
Er institutionen omfattet af en nedskrevet miljøbevidst indkøbspolitik?

Gennemsnitsscore på spørgsmål v18a

     

Holdningen hos ledelsen (v18a)

     
Ja

1,8

Nej

2,6

Antal svar

135

     

Note: Tabellen inkluderer kun gyldige svar

Der er kun ubetydelig og ikke signifikant forskel på scoren for vurderingen af medarbejdernes holdning. Derimod bliver ledelsen anset for væsentlig (og signifikant) mere interesseret i miljøbevidst indkøbspolitik i de institutioner, der er omfattet af en miljøbevidst indkøbspolitik.

Endelig har CASA undersøgt indkøbernes holdning til miljøbevidste indkøb nærmere med tre spørgsmål (v21a-v21c). De tre spørgsmål kan betragtes som et hierarki af meninger med udgangspunkt i en holdning til miljøbevidste indkøb. Den mest positive holdning handler om at være villig til at bruge lidt flere ressourcer og i øvrigt, at miljøbevidste indkøb er vigtige og relevante (v21b). Mellem holdningen giver udtryk for, at det er OK med miljøbevidste indkøb, blot det ikke koster for mange kræfter (v21c). Den mest forbeholdne indstilling er v21a, der næsten direkte siger, at det ikke er særlig relevant - indkøb handler om pris og kvalitet.

Under en tredjedel er enige i, at det ikke er særlig relevant at lave grønne indkøb i deres institution, og at det i stedet handler om at købe det rigtige til den rigtige pris. Miljøstyrelsen har argumentere for, at miljøhensyn er en del af et godt tilbud og det er rimeligt at antage, at den holdning er slået igennem hos flertallet af de indkøbsansvarlige.

Holdning til grønne indkøb

Jeg vil gerne høre din holdning til grønne indkøb. Hvor rigtige eller forkerte er følgende tre udsagn i forhold til jeres institution? (v21a-v21c)

           

Helt rigtigt

Mest rigtigt

Mest forkert

Helt forkert

Ved ikke

           
Det er ikke særlig relevant, at vi skal lave grønne indkøb i vores institution - vores opgave er at indkøbe den rigtige vare til den rigtige pris (v21a).

10%

21%

39%

30%

1%

           
Det er vigtigt og relevant at lave grønne indkøb - vi skal være med til at gå foran. Også hvis det koster lidt ekstra (v21b).

38%

44%

13%

5%

           
Det er OK, at vi skal tage miljøhensyn ved indkøb. Men det må ikke tage for mange kræfter fra vores daglige opgaver (v21c).

37%

36%

19%

5%

3%

           

Note: N=146, Svar angivet i rækkeprocent.

Offentlige budgetter er stramme. Derfor er det overraskende, at over 80% er enige i, at det offentlige skal gå foran - også, hvis det koster lidt ekstra. Forklaringen kan være, at det er gratis at være enig i princippet; men det afspejler ikke nødvendigvis de vilkår indkøberne har i dagligdagen. Det er overraskende få - 5% - der er helt uenige i, at miljøbevidste indkøb er vigtige - også hvis det koster lidt ekstra. Den sidste holdning handler om prioriteringen af miljø i indkøbene - "det må ikke tage for mange kræfter fra vores daglige opgaver". Det er måske ikke så overraskende, at mere end 3 ud af 4 er helt eller delvist enige i påstanden.

CASA har med det mest positive udtryk (v21b) og det mest negative udtryk (v21a) dannet et kombineret udtryk for holdningen til miljøbevidste indkøb kaldet "holdning til miljøbevidste indkøb". De miljøindkøbspositive, er de indkøbere der var enige i, at det er vigtigt og relevant med grønne indkøb (v21b) og uenige i, at ikke er særlig relevant med grønne indkøb. De negativt indstillede har svaret lige omvendt og så er dem midt i, der har svaret "ved ikke" eller positivt på det ene og negativt på det andet spørgsmål.

CASA har undersøgt, hvem der har "holdning til miljøbevidste indkøb" blandt de miljøbevidste indkøbere.

Miljøbevidste indkøb og holdningen til miljøbevidste indkøb

   
Holdning til miljøbevidste indkøb
         
Miljøbevidste indkøbere

Positiv

Mellem

Negativ

I alt

           
Nej

40%

37%

23%

65

Ja

79%

20%

1%

81

           
Total Antal

61%

27%

11%

146

Note: Rækkeprocenter. Chi2 signifikant på 0.000

Der er - ikke overraskende - en kraftig, signifikant og positiv sammenhæng, der i øvrigt går igen, når "holdning til miljøbevidste indkøb" - sættes i forhold til, hvem der er omfattet af en miljøbevidst indkøbspolitik (v8).

Det interessante er den positive holdning hos 40% af dem, der ikke kan betegnes som miljøbevidste indkøbere - der altså prioriterer miljøhensyn lavt og/eller kun sjældent inddrager miljø ved indkøb. Det er ikke ualmindeligt, at der er forskel på holdning og handling, hvilket her observeres. Det kan have mange forklaringer, men trods alt det positive aspekt, at nye initiativer fra Miljøstyrelsen med stor sandsynlighed har en positiv modtagerkreds blandt hovedparten af de indkøbsansvarlige. Det er et potentiale, der bør udnyttes.

Kommentarer til Miljøstyrelsen om miljøbevidste indkøb

Til sidst i interviewet er alle indkøberne blevet spurgt, om de eventuelt havde en kommentar eller et forslag til Miljøstyrelsen om miljøbevidste indkøb. Samtlige kommentarer er opstillet på en liste i nedenstående tabel. Hovedindtrykket er, at mange kommenterer pris og miljø. Miljø er for dyrt. Holdningerne er ganske positive, og kun få er helt imod miljøbevidste indkøb. Der ønskes mere information og Indkøbs Service nævnes en del gange.

Til sidst vil jeg gerne høre, om du har en kommentar eller et forslag om grønne indkøb, som du gerne vil give videre til Miljøstyrelsen (v27)
 

"Det går lidt langsomt"

"Den grønne linie skal fortsættes og udvikles". "Bedre indkøb er vejen til bedre bortskaffelse og affaldssortering"

"Stat og kommune skal gå forrest mht. grønne indkøb"

"Gerne en mere struktureret information om miljøhensyn ved indkøb"

"Der mangler et kriterium for, hvornår indkøb er grønt eller ej." "Vi skal have udformet en grøn indkøbspolitik - alle på institutionerne skal være med i dette arbejde."

"Økonomien bremser en blomstrende interesse i fx madvarer"

"Som statsinstitution kan det være vanskeligt at få råd til at købe grønne produkter. Vi ville købe flere, hvis de kostede det samme som almindelige produkter"

"Savner at den overordnede ledelse afsætter ressourcer til at effektuere de grønne pålæg om indkøb og miljøhensyn". "Vi har ikke tid til at sætte os ind i materiale osv." - "Vi blive målt på bundlinie resultatet".

"Der skal en fælles indsats til"
"Virksomhederne skal også vurderes på fremstillingsprocessen"
"Arbejdsmiljø hører med - mht. virksomhedens grønne regnskaber"

"Danmark bør ikke bruge tid og ressourcer, når andre lande ikke gør det"

"Vores indkøb er jo så små, at det med det grønne ikke rigtig batter noget"

"Grønne indkøb skal være lette at anvende"

"Indkøbs Service sørger jo for det med miljøhensyn"

"Alle skal overbevises om "grøn adfærd" før det har en effekt"

"Information + mærkning af leverandørernes reklamer"

"Der skal være mere pres oppefra mht. at få skrevet en grøn indkøbspolitik"
"Offentlige institutioner bør være foregangsmænd i forbindelse med miljøbevidste indkøb"

"Vi må have forudsætninger for at lave grønne indkøb - kurser, økonomi". "Indkøbs Service må regulere så evt. alle produkter er miljøbevidste i indkøb"

"Positivt stemt for miljøbevidste indkøb men dog må dette ikke berøre produkternes kvalitet"

"Vi benytter at studere Indkøbs Services brochure vedr. grønne indkøb"

"Gerne mere samlet markedsføring af miljøvenlige produkter uanset leverandør"

"Godt med grønne indkøb, men en mere tydelig indikation om hvilke produkter der er grønne ønskes - eventuelt farvede prismærkater"

"Penge kan virke som en barriere for en offentlig institution og har derfor svært ved at opfylde mål om miljøhensyn ved indkøb"
"Kvalitet koster jo penge, og det er skattepenge"

"Myndighederne kan tvinge institutionerne til ufornuftige grønne indkøb ved manglende viden"

"Vi har ikke mulighed for at lave en grøn indkøbspolitik: Vi skal aftage egne producerede varer eller købe ind hos Indkøbs Service"

"Mere markedsføring af grønne produkter. Offentlige virksomheder bør gå forrest"

"Vil gerne kunne benytte internet til miljøoplysninger"

"Mere politisk konsekvens - krav fra miljølovgivning ville have en god effekt"

"God information om grønne indkøb hos Indkøbs Service"

"Godt med information og fokus på grønne indkøb"

"Kurserne om grønne indkøb er gode"

"Flere informationer vedr. afskaffelse mht. grønne indkøb"

"Nu må miljøhensynet jo ikke tage overhånd"

"Vi er mest miljøorienterede mht. køb af de almindelige ting; papir, kontorartikler etc."

"Det tager tid at være up to date med det med de grønne indkøb - andet er i dagligdagen mere vigtigt"

"Gerne mere synliggørelse af de grønne indkøb, tak"

"Toner til printere og kopimaskiner skal der større kontrol på"

"Manglende information. Prisen er afgørende"

"Kvalitet er vigtigt - kan det kombineres med det grønne, er det at foretrække"

"Producenterne forklarer ikke nok mht. miljøhensynet ved varer. Mangler grønne alternativer til andre varer"

"Vi gør for lidt ved det"

"Det bør videreudvikles i et samlet billede med pris-kvalitet-miljøhensyn"

"Som uddannelsessted bør vi fokusere meget på de grønne indkøb, og vi bør være i front"

"Sådan et lille sted som vores - vi gør som vi altid har gjort - det er ikke så vigtigt med miljøhensyn for vi er jo kun 12"

"Mange enkeltvirksomheder kan jo ikke gøre noget"

"Har ingen grøn indkøbspolitik, men indskrevet i ny indkøbspolitik"

"Uoverskueligt om der er taget miljøhensyn - det er godt med mærkning"

"Ville ønske sig internetinformation - eventuelt om kopimaskine priser og miljøhensyn plus problemliste - hvordan forholder man sig til dette"

"Svært at gennemskue og bruge tilstrækkeligt med kræfter på grønne indkøb pga. virksomhedens størrelse"

"Afventer overordnet plan vedr. grønne indkøb. De offentlige institutioner bør benytte penge og tid til at indarbejde en strategi omkring de grønne indkøb"

"Alle skal gøre disse indkøb for at det skal batte noget"

"Vi finder det en naturlig del af virksomhedens virke"

"Hele forarbejdningsfasen skal med. Vigtigt med tilgængelige informationer - ellers er det med miljøhensyn uigennemskueligt"

"Mere fokus på forbrugsstoffer, fremstillingsprocesser også af miljøvenlige produkter"

"Grønne indkøb er jo ofte ressourcekrævende og derfor ikke sundere for miljøet". "Der er nogle arbejdsmiljø problemer ved den grønne bølge"

"Grønne indkøb er stadig i opstartsfasen. Som privat person har arbejdspladsens miljøpolitik haft afsmittende effekt - mere miljøbevidst forståelse"

"Mere simpel information"

"Det med grønne indkøb er jo rimelig nyt"

"Specielt interesseret i varesubstitution"

 

[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]