Kommunale affaldsplaner og -regulativer
6.
Inspiration til udarbejdelse af fremtidige affaldsplaner
I dette kapitel beskrives interessante elementer fra kommunernes affaldsplaner.
Kapitlet har til formål at give inspiration til kommuner og affaldsselskaber, når disse
i år 2000 skal færdiggøre tredje generations affaldsplaner.
Der gennemgås konkrete eksempler fra affaldsplanernes strategier og målsætninger,
kortlægninger samt kort- og langsigtede planer. Afslutningsvist vil der blive fokuseret
på affaldsplanernes formidling.
Det skal understreges, at de gennemgåede eksempler ingen forbindelse har til kommende
udmelding fra regeringen eller til tidligere handlingsplaner på affaldsområdet.
6.1 Strategier og målsætninger
Alle 217 affaldsplaner indeholder en strategidel med målsætninger for den fremtidige
affaldshåndtering i kommunen, men der er betydelige forskelle med hensyn til hvor meget,
der er gjort ud af målsætningerne og beskrivelserne af midler til opfyldelse af
affaldsplanernes målsætninger.
Strategidelen tager generelt udgangspunkt i Regereringens Handlingsplan for Affald og
Genanvendelse, idet der refereres til handlingsplanens affaldsbehandlingshierarki samt de
procentvise målsætninger for genanvendelse, forbrænding og deponering.
Typiske målsætninger er at minimere affaldsmængderne, at se på affaldets
sammensætning samt at opfylde de gældende arbejdsmiljøkrav. Få affaldsplaner bevæger
sig meget ud over regeringens målsætninger ved at opstille egne strategier. I det
følgende gives dog et par eksempler på kommuner, der har formuleret egne visioner i
affaldsplanernes strategidel.
Alternativ til procent fordeling på behandlingsformer
I affaldsplanen for VEGA (Vallensbæk, Høje Tåstrup og Albertslund) opstilles to
overvejelser om mål og midler:
- Der skal ikke igangsættes ordninger uden der er en klar miljømæssig eller økonomisk
effekt af den pågældende ordning.
- Det er ikke i sig selv et mål at opnå en bestemt procentfordeling på de forskellige
behandlingsformer.
I stedet for den nationale handlingsplans procentmålsætninger er der i VEGAs
strategi stillet forslag om, at der tages udgangspunkt i et katalog, som opstiller mål
for hvad der skal ske med hver affalds- og materialetype. Af konkrete eksempler kan
nævnes: "Der må max. være 3 vægtprocent glas i affaldssækken fra private
husstande" eller "der må max. være 5 vægtprocent genanvendeligt pap
i den brændbare restaffaldsfraktion fra erhvervsvirksomheder".
Forebyggende indsats
I VEGA har i affaldsplanens strategidel fokuseret på en forebyggende indsats. Bl.a.
pointeres det, at en renere sammensætning af affaldet kræver, at affaldsplanlægningen
koordineres med indsatsen for renere teknologi. Ligeledes fremhæves det, at en
nedbringelse af affaldsmængderne forudsætter en intensiv informationsindsats og en mere
offensiv påvirkning af affaldsproducenterne, der skal blive mere bevidste om deres
affaldsproduktion.
Miljøbelastende stoffer
Et andet initiativ er, at fjerne miljøbelastende stoffer fra affaldet. Som konkrete
eksempler nævnes elektronikaffald, NiCd-batterier, PVC og CFC-holdige produkter.
Øget brug af virksomhedstilsyn
I Frederiksværk Kommunes affaldsplan anfører kommunen, at den ved fremtidige
virksomhedstilsyn i højere grad vil fokusere på mængder, sammensætning og
bortskaffelse af affaldet. Nedbringelsen af affaldsmængderne og anvendelsen af renere
teknologi vil dels blive styrket gennem øget information og vejledning, dels ved at
fastsætte vilkår herom i miljøgodkendelser og endelig ved at udstede påbud.
Grønne indkøb
De fleste affaldsplaner opererer med målsætninger om øget genanvendelse. Middelfart
Kommune vil imidlertid også bidrage til at sikre afsætningsmarkedet for genanvendelige
materialer. Dette sker ved at kommunen i størst mulig udstrækning vil anvende
genbrugsprodukter på de kommunale virksomheder og institutioner.
Styringsmidler i affaldshåndteringen
Svendborg Kommune beskriver i sin affaldsplan en differentieret takstpolitik som et
væsentligt styringsmiddel til at påvirke affaldsproducenterne. Et andet styringsmiddel
har kommunen i kraft af sin funktion som tilsynsførende miljømyndighed. Kommunen vil
fremover i højere grad fungere som servicepartner over for virksomhederne frem for
udelukkende at optræde som kontrollerende miljømyndighed.
Erhvervsaffalds konsulentordning og lokal affaldsbørs
I I/S Alssunds affaldsplan beskrives mulighederne for at fremme affaldsminimering og øge
kildesorteringen af erhvervsaffald gennem etablering af en
erhvervsaffaldskonsulentordning. I den forbindelse vil I/S Alssund undersøge muligheden
for at etablere en affalds- eller genbrugsbørs.
Miljøledelse i affaldshåndteringen
I affaldsplanen for Reno Djurs I/S beskrives miljøledelse som et vigtig led i kommunernes
strategi. Kommunerne vil sikre, at miljøbelastning ved indsamling og behandling af affald
begrænses, ved bl.a. at indføre miljøledelse i forbindelse med drift af
affaldsordninger og -anlæg. Ved udbud af indsamlingsordninger m.v. vil der blive stillet
krav til de miljø- og arbejdsmiljømæssige vilkår.
6.2 Kortlægning Problemer med opgørelse af
affaldsmængder
Affaldsplanernes kortlægningsdel afspejler hvilke informationer kommuner-
ne har til rådighed om de eksisterende forhold. Opgørelse af affaldsmængder, kilder og
behandlingsformer er områder, hvor mange kommuner og affaldsselskaber tilsyneladende har
haft problemer med at foretage en præcis kortlægning. Dette tyder på, at der er behov
for at udvikle effektive registreringssystemer, så der opnås et bedre overblik over
affaldsstrømmene i kommuner og affaldsselskaber.
Virksomhedsbesøg betaler sig
I affaldsplanen fra Renordvest I/S beskrives affaldsselskabets erhvervsaffaldsindsats.
Tilsynsførende fra kommunerne samt affaldskonsulenter fra Renordvest besøger
virksomhederne og giver individuel rådgivning om korrekt affaldsbehandling. Renordvest
besøger altid nye virksomheder, ligesom de arrangerer kurser for boligforeninger og
erhvervsvirksomheder m.fl. Renordvest mener, at kurserne er et godt værktøj for
virksomhedernes miljøledelse og de skaber motivation for renere teknologi og
affaldsminimering. Indsatsen har bl.a. medført, at affaldsmængderne til deponering er
faldet fra ca. 21.000 ton i 1990 til ca. 4.600 ton i 1996.
Speciel ordning for kommunale institutioner
Allerød Kommune har ifølge deres affaldsplan startet en speciel ordning for kommunale
institutioner, herunder også idrætsanlæg. Ordningen betyder, at den enkelte institution
skal foretage en optimal udsortering af samtlige genanvendelsesmaterialer. Der er tale om
en udvidet ordning i forhold til den ordning almindelige husstande er omfattet af.
Materialerne indsamles en gang om måneden.
Tværsektorielt samarbejde
Et eksempel på tværsektorielt samarbejde er Aalborg Kommune, som ifølge deres
affaldsplan har nedsat en arbejdsgruppe, der skulle beskrive mulighederne for at integrere
rådgivning om affaldsbortskaffelse i kommunens energicenter. Målet er at sikre en mere
miljørigtig affaldsbortskaffelse og øge genanvendelsesprocenten.
Affaldsselskabernes kortlægning
I mange tilfælde er det affaldsselskaberne, der udarbejder en samlet plan for alle
interessentkommuner. Det er der indlysende rationaliseringsfordele ved. Ulempen er
imidlertid, at affaldsplanerne ikke altid får den detaljeringsgrad, der kræves i
affaldsbekendtgørelsen. Eksempelvis er affaldsmængderne ofte ikke er fordelt på
kommuneniveau.
Fremtidig kortlægning
I forbindelse med kortlægningen i næste generation af affaldsplanerne bør kommunerne
først og fremmest arbejde på at få bedre styr på affaldsmængderne. Det drejer sig
både om de store mængder, men set i lyset af udviklingen på affaldsområdet vil det
samtidig være tilrådeligt, at der også bliver sat fokus på de mere specielle
fraktioner, således at mængderne af f.eks. elektronikaffald, batterier,
transportemballageplast m.m. kan udlæses af planerne.
6.3 Kortsigtet plan
Udgangspunkt i miljømål
Det er kun få kommuner, der i den kortsigtede plan beskriver hvilke miljømæssige
fordele kommunen forventer at opnå ved de forskellige initiativer. En undtagelse er
Esbjerg Kommune, der på baggrund af den indsamlede mængde papir fra husholdninger har
beregnet, at der gennemsnitlig kun indsamles 50% af potentialet i forhold til
sammensætningen og antallet af husstande. Der bliver derfor i affaldsplanen opstillet
mål om at få indsamlet minimum 1.000 ton mere pr. år. Det er beregnet, at den
papirmængde, der fjernes fra forbrændingsanlægget i Haderslev, vil kunne erstattes af
ca. 1.400 ton blandet affald, som ellers skulle midlertidig oplagres.
Information, vejledning og kontrol
I den kortsigtede affaldsplan forventer flere kommuner, at tage initiativer til at
forbedre informationsindsatsen overfor affaldsproducenterne. Aalborg Kommune har fx
besluttet at anvende følgende informationsmetoder over for erhvervsvirksomheder:
- Direkte information: Breve og informationsmaterialer rettet mod specifikke brancher og
virksomheder.
- Fagblade: I forbindelse med nye ordninger, ændringer, kampagner m.v. skal der fremover
annonceres i fagblade, så de berørte parter orienteres.
- Vejledning og rådgivning af virksomheder.
- Udgivelse og distribution af en affaldshåndbog med information om de kommunale
ordninger, korrekt håndtering af de forskellige fraktioner, oplysninger om modtageanlæg
samt lister over registrerede transportører m.v.
- Gennemgang af samtlige virksomheder inden 1999 for at sikre korrekt
affaldsbortskaffelse. Oplysningerne registreres i kommunens miljøadministrationssystem.
- Stigende brug af gebyr på modtageanlæg, hvis der er mangelfuld sortering af affaldet.
- I den kortsigtede planperiode vil Aalborg Kommune arbejde for, at affaldet sorteres
bedre, således at genanvendelige materialer ikke forbrændes og således at brændbare og
genanvendelige materialer ikke deponeres. Dette skal bl.a. ske ved et tættere samarbejde
mellem kommunen og Reno-Nord om kontrol af modtaget affald på den kontrollerede
losseplads og på forbrændingsanlægget.
Kolding Kommune
Kolding Kommune har bl.a. et mål om at påvirke borgernes adfærd og skabe forståelse
for nødvendigheden af at løse problemerne omkring affald. Kommunen vil derfor udarbejde
en informationsplan med følgende indhold:
- Formål med informationsindsatsen.
- Konkretisering af det ønskede budskab.
- Målgruppeanalyse.
- Mediestrategi.
- Effektevaluering.
Initiativer til forebyggelse og genanvendelse af emballageaffald
Egebjerg Kommune har som en af de få kommuner oplyst, at den har udarbejdet sin
affaldsplan efter bekendtgørelsen nr. 299. Som et nyt krav til affaldsplaner udarbejdet
efter denne bekendtgørelse skal planen indeholde en redegørelse for initiativer til
forebyggelse og genanvendelse af emballageaffald.
Kommunen har redegjort for følgende initiativer ud over de eksisterende kommunale
ordninger for genanvendelse emballageaffald:
- Kommunen tilslutter sig Modtagestation Fyns kommende anvisning for genanvendeligt
transportemballage i form af ståltromler.
- Informationsmateriale skal opfordre til at benytte de eksisterende ordninger for
emballageaffald.
- På baggrund af vejledningen om transportemballageaffald skal der tages stilling til
yderligere initiativer i planperioden.
- Nye krav til emballageaffald skal indarbejdes i gældende regulativer.
- Der skal udarbejdes en liste over godkendte behandlere af transportemballageaffald i
form af plast, træ, papir og pap, som udleveres i forbindelse med rådgivning og tilsyn.
6.4 Langsigtet plan Den langsigtede plan dækker den
kommende 12-årige periode og skal især beskæftige sig med kommunalbestyrelsens
overordnede og langsigtede målsætninger m.v.
Den langsigtede plan er generelt den del af affaldsplanen kommunerne har haft sværest
ved. I enkelte affaldsplaner er den langsigtede plan således sammenskrevet med den
kortsigtede plan. I det følgende gennemgås et par eksempler fra de langsigtede planer.
Sekundære råmaterialer
Kalundborg Kommune vil i den langsigtede planlægningsperiode fastlægge kvantitative mål
for, hvor stor en del af de sekundære råmaterialer, der skal bruges i kommunale bygge-
og anlægsprojekter.
Elektronikskrot
Aalborg Kommune vil i den langsigtede planlægningsperiode sikre, at alt elektronikskrot
udskilles fra affaldsstrømmen, således at de genanvendelige dele ikke ender på
lossepladser og forbrændingsanlæg i fremtiden.
Fremtidige planer
Ved udarbejdelsen af den langsigtede plan i næste generation af affaldsplaner er det
vigtigt, at kommunerne i større udstrækning forholder sig til, om
behandlingskapaciteterne i fremtiden er tilstrækkelige. Her er det især vigtigt at
vurdere, om kommunens nye initiativer får betydning for kapacitetsbehovene.
6.5 Borgerdeltagelse og formidling
De fleste affaldsplaner nævner ikke borgerinddragelse og bærer heller ikke præg af,
at en sådan har fundet sted. Der er dog eksempler på kommuner, der har lagt stor vægt
på dialogen med borgere og virksomheder i affaldsplanlægningen.
Offentlighedsfase og spørgeskema
I forbindelse med Helsingør Kommunes udarbejdelse af en affaldsplan blev der gennemført
en offentlighedsfase, hvor byrådet udsendte en husstandsomdelt folder med information om
affald samt et spørgeskema. Ca. 6.000 husstande besvarede spørgeskemaet. Svarene fra
borgerne viste bl.a. at:
- den eksisterende indsamlingsfrekvens for storskrald og haveaffald var tilfredsstillende,
- den ene halvdel af borgerne ønskede et stop for afbrænding af haveaffald, mens den
anden halvdel ønskede, at det skulle være tilladt,
- borgerne mente, at kommunen havde et passende antal glas- og papirigloer,
- ordningen for farligt affald blev ikke benyttet af ca. 40% af borgerne, og
- over 60% af besvarelserne indikerede, at genbrugspladsen i Helsingør burde genåbnes.
Besvarelserne viste også, at borgernes kendskab til farligt affald var mangelfuldt og
at mange ikke mente, de havde farligt affald.
Spørgeskemaundersøgelsen førte til, at Helsingør Kommune vil etablere flere
afleveringssteder for farligt affald. Dette sker i form af farvehandlerordninger samtidig
med, at der etableres afleveringssteder ved etageboliger. Kommunen vil sikre, at alle
afleveringssteder er bemandet med uddannet personale. Samtidig skal afleveringsstederne
synliggøres. Bl.a. vil der blive arbejdet med en form for kommunal
"certificering", hvor de enkelte modtagesteder for farligt affald vil få
udleveret et skilt eller lignende, som de kan hænge op i vinduet.
Offentlighedsfase og borgermøder
Middelfart Kommune sendte deres planoplæg i offentlig høring i otte uger. Husstandene
fik information i form af en omdelt folder med en kort beskrivelse af det
foreliggende planoplæg samt en opfordring til at komme med forslag og deltage i et
offentligt møde.
Der blev ligeledes afholdt et møde med boligselskaber, daginstitutioner, plejehjem,
sygehuse og uddannelsesinstitutioner. Kommunen mener, at daginstitutionerne og skolerne er
vigtige aktører, da disse har mulighed for at præge de kommende affaldsproducenter.
Endelig blev der afholdt et møde med virksomheder i samråd med kommunens
erhvervscenter. 89 virksomheder med mere end 5 ansatte blev indbudt. På mødet blev der
udtrykt ønske om en mere branchemålrettet kontakt mellem virksomheder og kommunen og
virksomhederne efterspurgte mere vejledning og information.
Spørgeskema til borgerne
I/S Reno Syd udsendte i forbindelse med affaldsplanlægningen et spørgeskema til 500
tilfældigt udvalgte borgere for at undersøge deres holdning til affaldsbehandlingen.
Resultatet af spørgeskemaundersøgelsen blev brugt som en del af grundlaget for den
fremtidige affaldsplanlægning. Det blev bl.a. besluttet, at intensivere indsatsen overfor
hjemmekompostering samt at effektivisere indsamlingen af papir/pap og glas/flasker.
Pressekontakt
I/S Fællesforbrænding har også haft deres affaldsplan i høring. Gennem dagspressen,
lokalradio og husstandsomdelte informationssedler inviterede Fælles Forbrænding til et
borgermøde. Borgerne blev opfordret til at rekvirere et eksemplar af affaldsplanen og
komme med ideer. Relevante forslag fra borgerne blev indarbejdet i affaldsplanen.
Formidling af affaldsplaner
Der er stor forskel på, hvor meget, der er gjort ud af formidlingen af affaldsplanerne.
De fleste affaldsplaner har præg af at være rettet mod politikere og embedsmænd.
Eksempler på gode og læsevenlige affaldsplaner finder man i Kolding og Århus kommuner,
hvor der er tænkt på det formidlingsmæssige aspekt i både tekst, anvendelsen af
farvefotos m.m.
Råd og vink til udarbejdelsen af næste affaldsplan Processen
- Hold møder med politikere om visioner og mål for affaldshåndteringen.
- Diskutér kommunens miljømæssige mål for affaldshåndteringen.
- Inddrag borgere og virksomheder i affaldsplanlægningen gennem offentlige høringer,
spørgeskemaer eller som en del af Agenda 21-arbejdet.
- Start i god tid så tidsfristen bliver overholdt.
Indholdet
- Tænk på de formidlingsmæssige aspekter ved udarbejdelse af affaldsplanen.
- Gør affaldsplanen til et brugbart styringsinstrument. Den skal ikke bare opfylde
formelle lovkrav.
- Få styr på affaldsmængderne og -strømmene i kommunen, herunder forventninger om
fremtidige mængder.
- Vurdér aktuelle og fremtidige affaldsmængder i forhold til behandlingskapaciteten.
- Vær sikker på, at de planlagte initiativer i affaldsplanen som minimum lever op til
regeringens handlingsplaner og målsætninger på affaldsområdet, herunder Affald 21.
|
|