[Forside] [Indhold] [Tilbage] [Udskriftsvejledning]

 

Tabel 8.1

Katalog over handlemuligheder for at mindske barriererne for øget genanvendelse.
 

 

Barrierer for genanvendelse af forbrændingsegnet erhvervsaffald

Afs. Mål Handlemuligheder

8.2

Fokus på affald ved miljøtiltag

  • Informationskampagne overfor arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner
  • Kommunerne inddrager affald i de traditionelle miljøtilsyn
  • Fokus på genanvendeligt affald i grønne regnskaber

Alle transportører vejleder om sortering

  • Kommunale krav eller bekendtgørelseskrav om, at alle transportører skal tilbyde ordninger for pap, papir og plast

8.3

Effektiv kommunal information

  • Statsligt tilskud til affaldskonsulentordning
  • Kommunalt krav til virksomheder om affaldsanmeldelse
  • Centralt virksomhedsregister med pålidelig brancheregistrering

Affaldsselskaberne informerer nok

  • Klar aftale mellem kommune og affaldsselskab om ressourcer samt ansvars- og kompetencefordeling

8.4

Politisk interesse for erhvervsaffald

  • Cirkulære eller bekendtgørelseskrav om opfølgning på regulativer for erhvervsaffald
  • Statsligt tilskud til affaldskonsulentordning

Ingen tvivl om, at genanvendelse af affald er bedre end forbrænding

  • Information fra centralt hold om miljøvurdering af papirgenanvendelse
  • Afklaring af problemer ved brug af genbrugspapir

Kommunerne får større viden om affaldsbortskaffelse

  • Vejledningsmateriale fra centralt hold om affaldssortering
  • Uddannelsesprogram for affaldskonsulenter

Konsekvenser ved manglende initiativer

  • Kriterier for tilstrækkelig indsats på erhvervsaffaldsområdet
  • Krav om opgørelse af indsatsen i den kommunale tilsynsrapport.

Målbare succeskriterier

  • ISAG registrerer genanvendelse på kommuneniveau
  • Stikprøvekontrol eller løbende kontrol på forbrændingsanlæg

Mindre mængder til forbrænding prioriteres højt

  • Det gøres vanskeligt at udvide forbrændingskapaciteten
  • Mål fra centralt hold om reduktion af affaldsmængder til forbrænding

8.5

Transportører påtaler fejlsortering

  • Stikprøver eller løbende kontrol på forbrændingsanlæg
  • Deklarationsordning for affald på forbrændingsanlæg

8.6

Virksomhederne ønsker sortering

  • Ordninger for mindre virksomheder som for husholdninger
  • Opbakning til kædeordninger
  • Mulighed for indsamling af blandede affaldsfraktioner

8.7

Virksomhederne får økonomisk incitament til at sortere

  • Afgift på nyt papir
  • Øget affaldsafgift for affald til forbrænding
  • Mindre virksomheder tilsluttes abonnementsordninger

8.8

Miljøtilsyn geares til opgaven

  • Uddannelse og motivering af de kommunale miljøtilsyn

Klar ansvarsfordeling mellem affaldsselskab og kommune

  • Klar aftale mellem kommune og affaldsselskab om hvem der udfører tilsynet (fastlægges i selskabets vedtægter)

Større kommunal viden om virksomheders affald

  • Registrering på producentniveau ved indvejning
  • Stregkodesystem til registrering af affald

Forbrændingsanlæg gør opmærksom på fejlsortering

  • Forundersøgelse på udvalgte anlæg
  • Stop for forbrænding af genanvendeligt affald

8.9

Afsætning til forbrænding er tilstrækkeligt dyrt

  • Juridisk grundlag for høje gebyrer ved fejlsortering
  • Høje gebyrer på forbrænding af fortroligt papir