Afs. |
Mål |
Handlemuligheder |
8.2 |
Fokus på affald ved miljøtiltag |
- Informationskampagne overfor arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner
- Kommunerne inddrager affald i de traditionelle miljøtilsyn
- Fokus på genanvendeligt affald i grønne regnskaber
|
Alle transportører vejleder om sortering |
- Kommunale krav eller bekendtgørelseskrav om, at alle transportører skal tilbyde ordninger for pap, papir og plast
|
8.3 |
Effektiv kommunal information |
- Statsligt tilskud til affaldskonsulentordning
- Kommunalt krav til virksomheder om affaldsanmeldelse
- Centralt virksomhedsregister med pålidelig brancheregistrering
|
Affaldsselskaberne informerer nok |
- Klar aftale mellem kommune og affaldsselskab om ressourcer samt ansvars- og kompetencefordeling
|
8.4 |
Politisk interesse for erhvervsaffald |
- Cirkulære eller bekendtgørelseskrav om opfølgning på regulativer for erhvervsaffald
- Statsligt tilskud til affaldskonsulentordning
|
Ingen tvivl om, at genanvendelse af affald er bedre end forbrænding |
- Information fra centralt hold om miljøvurdering af papirgenanvendelse
- Afklaring af problemer ved brug af genbrugspapir
|
Kommunerne får større viden om affaldsbortskaffelse |
- Vejledningsmateriale fra centralt hold om affaldssortering
- Uddannelsesprogram for affaldskonsulenter
|
Konsekvenser ved manglende initiativer |
- Kriterier for tilstrækkelig indsats på erhvervsaffaldsområdet
- Krav om opgørelse af indsatsen i den kommunale tilsynsrapport.
|
Målbare succeskriterier |
- ISAG registrerer genanvendelse på kommuneniveau
- Stikprøvekontrol eller løbende kontrol på forbrændingsanlæg
|
Mindre mængder til forbrænding prioriteres højt
|
- Det gøres vanskeligt at udvide forbrændingskapaciteten
- Mål fra centralt hold om reduktion af affaldsmængder til forbrænding
|
8.5 |
Transportører påtaler fejlsortering |
- Stikprøver eller løbende kontrol på forbrændingsanlæg
- Deklarationsordning for affald på forbrændingsanlæg
|
8.6 |
Virksomhederne ønsker sortering
|
- Ordninger for mindre virksomheder som for husholdninger
- Opbakning til kædeordninger
- Mulighed for indsamling af blandede affaldsfraktioner
|
8.7 |
Virksomhederne får økonomisk incitament til at sortere |
- Afgift på nyt papir
- Øget affaldsafgift for affald til forbrænding
- Mindre virksomheder tilsluttes abonnementsordninger
|
8.8 |
Miljøtilsyn geares til opgaven |
- Uddannelse og motivering af de kommunale miljøtilsyn
|
Klar ansvarsfordeling mellem affaldsselskab og kommune |
- Klar aftale mellem kommune og affaldsselskab om hvem der udfører tilsynet (fastlægges i selskabets vedtægter)
|
Større kommunal viden om virksomheders affald |
- Registrering på producentniveau ved indvejning
- Stregkodesystem til registrering af affald
|
Forbrændingsanlæg gør opmærksom på fejlsortering |
- Forundersøgelse på udvalgte anlæg
- Stop for forbrænding af genanvendeligt affald
|
8.9 |
Afsætning til forbrænding er tilstrækkeligt dyrt |
- Juridisk grundlag for høje gebyrer ved fejlsortering
- Høje gebyrer på forbrænding af fortroligt papir
|