[Forside] [Næste]

Reduktion af biltransportens miljøbelastning med faktor 4 og faktor 10

Indhold

Forord

Sammenfatning
Kapitel 1: Indledning
Kapitel 2: Faktor 4/10 konceptet i forhold til transport
Kapitel 3: Tilstand og udvikling i den danske vejtransport
Kapitel 4: Potentialer og scenarier for faktor 4/10 reduktion
Kapitel 5: Myndigheder og andre aktørers rolle
Kapitel 6: Konklusion

English summary

1 Indledning og oversigt
1.1 Baggrund
1.2 Transportsektoren i fokus
1.3 Faktor 4/10 konceptet
1.4 Metodespørgsmål
1.5 Oversigt over rapporten

2 Faktor 4/10 konceptet i forhold til transportsektoren
2.1 Faktor 4/10 konceptet
2.1.1 Hvad måles reduktioner i forhold til?
2.1.2 Hvad måles effektiviteten i?
2.2 Særlige forhold for transportsektoren
2.2.1 Transportsektorens output
2.2.2 Personkilometer som outputmål
2.2.3 Transport, mobilitet og tilgængelighed
2.2.4 Input
2.3 Opsummering af afgrænsninger og indikatorer

3 Tilstand og udvikling i den danske vejtransport
3.1 Trafik- og transportarbejde
3.1.1 Udviklingen i persontransportarbejdet
3.1.2 Fremskrivning af persontransportarbejdet
3.2 Vognparken
3.2.1 Udviklingen i vognparken
3.2.2 Fremskrivning af vognparken
3.3 Materialer
3.3.1 Materialer i den danske vejsektor
3.3.2 Årligt materialeforbrug i vejsektoren
3.3.3 Materialeforbrug til personbiltransport
3.3.4 Den økologiske rygsæk
3.3.5 Materialeintensitet pr. serviceenhed (MIPS)
3.4 Energi
3.4.1 Energiforbrug til personbiltransport
3.4.2 Energiintensitet pr. serviceenhed
3.5 CO2
3.5.1 CO2-emission pr. serviceenhed
3.6 Emissioner
3.7 Opsamling

4 Potentialer og scenarier for faktor 4/10
4.1 Overordnet mål
4.2 Forudsætninger
4.2.1 Emissioner af NOX og kulbrinter
4.3 Teknik-potentiale
4.3.1 Bilteknologi
4.3.2 Alternative drivmidler
4.3.3 El-biler
4.3.4 Fremstilling af biler, brændstof og veje
4.3.5 Samlet teknikpotentiale
4.4 Ændring af transportmiddelfordelingen
4.4.1 Kollektiv trafik
4.4.2 Delebiler
4.4.3 Samkørsel
4.4.4 Cykel
4.4.5 Samlet potentiale i ændret fordeling på transportformer
4.5 Rumlige strukturer
4.6 Ændringer i livsformer, handel og arbejdsorganisering
4.6.1 Informationsteknologi
4.7 Samlet potentiale
4.8 Scenarier for faktor 4/10
4.8.1 Hvad kræver faktor 4/10-reduktionen?
4.8.2 Scenario på sektor niveau
4.8.3 Scenario på husholdnings- og individniveau

5 Myndigheder og andre aktørers rolle
5.1 Indledning
5.2 Hvad gribes der ind i?
5.2.1 Aktuelle tendenser
5.2.2 Brud i udviklingen
5.2.3 Konflikter og modsætninger
5.2.4 "Strukturer" som barrierer
5.2.5 "Dynamikker" som barrierer (træghed)
5.3 Aktører og myndighedernes roller
5.4 Regulerings- og påvirkningsmuligheder
5.4.1 Indledning
5.4.2 "Top-down" tiltag i transportsektoren
5.4.3 "Bottom-up" tiltag
5.4.4 Generelle tiltag
5.5 Sammenfatning og rækkefølge

6 Konklusion
6.1 Muligheder for at nå målene
6.2 Vurdering af faktor 4/10 konceptet

Referencer


[Forside] [Næste] [Top]