Et år med grønne guider.
Delevaluering af Grøn Guide-ordningen 4. De Grønne Guiders aktiviteter
Dette kapitel handler om, hvordan det er gået med de grønne guiders udadvendte
aktiviteter i ordningens første år. Grøn guide ordningen er et eksperiment. De grønne guider er en ny aktør i
de lokale samfund, og det spændende spørgsmål er, om de vil vise sig at være i stand
til at "rådgive og vejlede beboere eller brugere i lokalområderne", sådan det
er hensigten med ordningen? Gør de grønne guider en forskel? Kan de fungere som en
"informerende, inspirerende, handlingsorienteret og koordinerende" ressource i
lokalområderne? Ét år er ikke tilstrækkeligt til at bevise det i. Det er en generel erfaring, at
fremme af borgerdeltagelse og social-kulturel udvikling i øvrigt tager længere tid, end
man umiddelbart forestiller sig; at selv tre år til at etablere og realisere sådanne
processer er meget kort tid. Det første hold grønne guider har - som beskrevet i
foregående kapitel - måtte bruge en del tid og energi på at etablere sig rent praktisk,
på at gøre sig kendte og på at opbygge samarbejdsrelationer m.v. De udadvendte
aktiviteter er kommet igang, men der er endnu to år for dette hold guider til at udfolde
og udvikle deres indsats. Evalueringen vil følge dem, og først når vi kan behandle hele
det treårige forløb, vil vi have et tilstrækkeligt solidt materiale til at kunne
vurdere nytten af grøn guide ordningen. På nuværende tidspunkt - i denne del-evaluering
- kan vi trods det belyse, hvorvidt der er kommet gang i de udadvendte
aktiviteter. Vi kan se på og sige noget om, hvorvidt det på nuværende tidspunkt ser ud
til, at de grønne guider kan gøre nytte og vil komme til at fungere i overensstemmelse
med hensigterne. I den forstand konkluderer vi ikke endeligt om værdien af de grønne
guiders udadvendte arbejde, men giver en begrundet vurdering af den hidtidige proces og af
hvordan det på nuværende tidspunkt ser ud til at ville gå. Kapitlet er dog tænkt som mere end en status og vurdering. Hensigten er også at
opsamle og diskutere de grønne guiders hidtidige erfaringer fra deres udadvendte
aktiviteter for herigennem at bidrage til vidensudviklingen - og derved potentielt også
til kvalificeringen af de kommende års indsats. Vi har valgt at inddele fremstillingen i 4:
Kapitlet er primært baseret på materialet fra evalueringens 2.
spørgeskema-undersøgelse (jf. bilag 3) , men også materiale fra logbog-analysen og de
kvali-tative interviews er inddraget.
De hidtidige udadvendte aktiviteter Som det er fremgået af kapitel 3 har de grønne guider med nogle enkelte
undtagelser brugt en del af 1997 til at etablere deres arbejdsplads og til at blive kendt
og få kontakter til borgere og institutioner i lokalområdet. Når vi i det følgende
behandler det første års aktiviteter, skal man med andre ord dels være opmærksom på,
at guiderne reelt ikke har haft et helt år til udadvendte aktiviteter, dels på at det
samlede billede af aktiviteterne er præget af situationen i den forstand, at en del af
dem har haft det som et vigtigt mål at gøre sig kendte og at etablere kontakter. Ud fra de grønne guiders logbøger har vi frem til december 1997 registreret over 300
udadvendte aktiviteter. Hertil kommer guidernes daglige kontakter og rådgivning via deres
placering i centre, butikker, ejendomskontorer, biblioteker m.v. - og via telefoniske
henvendelser. Tallet i sig selv dokumenterer således ikke andet end, at de grønne guider
er i gang. På grund af de forskellige starttidspunkter, og fordi tallet dækker over
såvel store projekter som små arrangementer, langvarige forløb såvel som kortvarige,
giver det ingen mening at vurdere det. Men det kan være indgangen til at se nærmere på,
hvilke typer af aktiviteter der har været de fremherskende.
Vi har konstrueret 13 kategorier til karakteristik af de grønne guiders udadvendte
aktiviteter. Figuren på denne side giver et overblik over dem samt et indtryk af
vægtningen mellem dem. Mht. vægtningen afspejler den dog ikke andet end forholdet mellem
antallet af aktiviteter og siger således ikke noget om hverken tidsforbrug eller effekt.
Hvad de enkelte kategorier nærmere dækker over kommer her: 1. Konsulentopgaver: De grønne guider hjælper i en del tilfælde borgere
eller lokale institutioner med deres miljøprojekter. Indførsel af økologisk mad i
daginstitioner er fx et område, hvor flere af guiderne har været aktive konsulenter. Et
andet område er rådgivning af lokale handlende om at fremme grønne indkøb. 2. Miljøprojekter: I denne ret udbredte type aktivitet er den grønne guide
selv med til at lave et miljøforbedrende projekt. Det er især en markant aktivitet hos
de grønne guider, der er ansat i boligområder. De laver fx kampagner for vandbesparelser
og udarbejder planer for giftfri forvaltning af udenomsarealerne. En del af de grønne
guider har også deltaget i etableringen af naturlegepladser. Endelig findes der en række
mere utraditionelle miljøprojekter fx etableringen af en grøn sleep in. 3. Opsøgende arbejde og registreringer: Nogle af de grønne guider har aktivt
forsøgt at komme i kontakt med det lokale erhvervsliv. Det sker bl.a. ved at besøge
butikker og tale med dem om muligheder for samarbejde, kampagner og udvidelse/ændring af
varesortimentet. Flere af guiderne har også arbejdet med at opgøre muligheder for
miljøvenlige indkøb og offentliggøre miljøvejvisere, hvor forbrugerne lokalt kan finde
miljøvenlige produkter. 4. Demonstrations-arrangementer: De grønne guider gør meget ud af at gøre
deres ideer og råd anskuelige. De demonstrerer fx kompostering, solfangere og - ikke
mindst - økologisk havedyrkning. 5. Torve- og markedsdage: På torve- og markedsdage er det nemt at blive set
og komme i kontakt med mange mennesker. Det har mange af de grønne guider benyttet sig af
ved at få et stade, hvor de fx har haft noget informationsmateriale, samtidig med at de
har solgt eller demonstreret noget. 6. Ture/Ekskursioner: En måde at forsøge at inspirere borgere til at gøre
noget for miljøet er at tage dem med på et tur til et sted, hvor andre borgere har lavet
et godt eksempel fx et økologisk byggeri eller en naturlegeplads. Ture handler i nogle
tilfælde om at vise andre - fx turister - rundt i lokalområdet og fortælle noget om
miljøindsatsen her. En tredie type handler om at give deltagerne en naturoplevelse og
-bevidsthed. 7. Særlige pædagogiske arrangementer: Som vi kommer tilbage til senere er
børn og unge en målgruppe, som en del af de udadvendte aktiviteter er rettet mod. Mange
af disse aktiviteter ligger inden for de øvrige kategorier, mens vi med kategorien her
har villet markere, at flere af de grønne guider har arbejdet med anderledes aktiverings-
og formidlingsformer rettet mod børnene og de unge. Nogle eksempler er brug af eventyr,
legetøjsværksted, legetøjsbørs og en emballageworkshop, hvor man byggede et
sørøverskib af papkasser. 8. Sociale arrangementer: En anden særlig - og ikke særlig stor - kategori
handler om arrangementer, hvor den grønne guide primært søger at styrke det sociale
fællesskab i lokalområdet, samtidig med at hun eller han herigennem får bedre kontakt
med nogle af de lokale borgere. Det kan være en bålaften, en street-basket turnering for
børn og unge eller en fællesspisning. Miljøet kan være helt fraværende i selve
aktiviteten, mens aktiveringen på lidt længere sigt kan være til gavn for
miljøindsatsen. 9. Offentlige møder og debat-arrangementer: De grønne guider har dels selv
arrangeret, dels selv deltaget i, åbne møder og debat-arrangementer. De har fx drejet
sig som lokal Agenda 21 planlægning, om debat om miljøet mellem de politiske partier op
til kommunalvalget og om grøn plejeplan for et område. 10. Foredrag og oplæg: Foreninger, beboerorganiseringer og forskellige lokale
institutioner har henvendt sig til de grønne guider og enten fået dem til at holde et
foredrag om et bestemt miljøemne eller til at komme med et oplæg med inspiration til,
hvad de kan gøre for at forbedre deres miljøforhold. Der er desuden guider, der selv har
stået for en hel foredragsrække - fx om grøn pædagogik og sundhed & livsstil. 11. Kurser: Flere af guiderne har arrangeret deciderede kurser, uddannelser
eller workshops. De fleste har drejet sig om efteruddannelse af gårdmænd og
ejendomsinspektører . I fire andre tilfælde har emnet været grøn livsstil, hvor de
grønne guider har benyttet Kaj Hansens kampagne-materiale herom. Nogle af guiderne har en
særlig faglig viden, som de har gjort brug af i kurser. Der har fx været afholdt kurser
i halmballebyggeri og "lav selv din egen maling". 12. Udstillinger og anden informationsformidling: Denne kategori handler om
den informationsformidling som ikke er ren skriftlig eller som hører ind under en af de
andre aktivitetsformer. Det er en af de mest udbredte aktivitetsformer hvilket især
skyldes, at de fleste guider har benyttet udstillinger som formidlingsform. Kategorien
dækker dog også over brug af en række andre formidlingsformer: TV-indslag,
videoproduktion, modeshow, teater og åbent hus. 13. Skriftlig rådgivning: Den skriftlige formidling er måske ikke
overraskende den mest udbredte form for udadvendt aktivitet. Flere af de grønne guider
har fået en fast rubrik eller brevkasse i lokalavisen. Dem der arbejder i boligområder
skriver i beboerbladet. Nogle har udarbejdet skriftligt instruktionsmateriale - fx om
hvordan man gennemfører miljøstyring i en institution. Det fremgår indirekte af denne beskrivelse, at de grønne guider har rettet deres
indsats mod flere forskellige målgrupper. Da det imidlertid er vigtigt i forbindelse med
evalueringen at få afdækket, hvilke målgrupper de grønne guider når ud til,
vil vi se lidt nærmere på, hvem det er, guiderne har henvendt sig til i det første år.
Figuren herunder giver et overblik og viser den relative vægt forstået som antallet af
aktiviteter for den enkelte målgruppe set i forhold til det samlede antal aktiviteter :
Dette billede af målgrupperne afføder umiddelbart to kommentarer:
Figuren viser også, at guiderne samarbejder en del med skoler og daginstitutioner
og desuden, at de laver en del aktiviteter for børn og unge. Det lyder måske
umiddelbart som det samme. Men "skoler og daginstitutioner" dækker aktiviteter
rettet mod personalet, og for skolernes vedkommende også skoler for voksne som fx
daghøjskoler. Aktiviteter for børn og unge foregår ikke kun i skoler og
daginstitutioner, men også fx i boligområder og foreninger. Tilsammen fylder disse
målgrupper relativt meget i guidernes aktivitetsprofil, hvilket på den ene side kan
forstås som et udtryk for, at guiderne prioriterer denne målgruppe - måske for gennem
skoler og daginstitutioner, samt gennem engagementet af børnene og de unge, at komme i
kontakt med den voksne del af befolkningen. På den anden side kan det også afspejle, at
guiderne generelt set her har fundet nogle lettilgængelige og interesserede
samarbejdspartnere. I forhold til de tidligere års indsats for grøn folkeoplysning er det mere
utraditionelt at foreninger og handels- og erhvervslivet er repræsenterede som
målgrupper. Som det fremgik af kapitel 1 har mange af projekterne til hensigt at rette en
del af deres arbejde mod denne målgruppe. Det ser ud til at holde stik. Dog er det
sådan, at enkelte af projekterne decideret er rettet mod foreninger eller handelslivet,
hvilket selvfølgelig vejer tungt i denne opgørelse. Men der er også eksempler på, at
andre af de grønne guider har lavet aktiviteter rettet mod butikker, mod folk i
byggebranchen og mod landmændene. Ud over disse kategorier dækker rest-kategorien "diverse" over en
lang række andre målgrupper: Forsyningsselskaber, plejehjem, arbejdsløse, folk fra
private vandværker, et skovdistrikt, turister, psykisk udviklingshæmmede, pensionister
og amter. Hovedvægten ligger altså klart på aktiviteter med åben målgruppe, på
boligområderne og på de pædagogiske institutioner og aktiviteter, men samtidig er der
også lavet aktiviteter for flere andre målgrupper. Profilen af målgrupperne for de
grønne guider viser, hvem de forsøger at nå. For aktiviteterne med åben målgruppe er
det ikke nødvendigvis det samme som, hvem der reelt tager imod og benytter dem. Er det fx
de allerede grønne, eller er det også de ikke-grønne, der nås? Og er det nu bedst at
gå gennem de interesserede grønne eller skal der gøres mere for direkte at nå de
ikke-grønne? De spørgsmål vender vi tilbage til senere i dette kapitel. Samlet kan vi sige, at det første hold grønne guider i løbet af det første
lille år generelt er kommet igennem etableringsfasen og nu er igang med de udadvendte
aktiviteter. Disse aktiviteter har for en stor dels vedkommende gået ud på at gøre sig
kendt for en bred målgruppe og etablere kontakter, som det fortsatte arbejde kan bygge
videre på. Torve- og markedsarrangementer, udstillinger, åbent hus,
demonstrations-arrangementer og offentlige møder hører til den form for aktiviteter. I
det videre forløb vil vi ganske sikkert se flere af disse aktiviteter, men på baggrund
af erfaringerne fra de grønne guider der ikke startede på nulpunktet, samt fra nogle af
de først etablerede af de nye projekter, forventer vi, at der i det videre forløb vil
ske en forskydning mod de mere snævert målgruppe-rettede opgaver. Altså en bevægelse
fra de åbne arrangementer mod konsulent-opgaver, kurser, oplæg og samarbejder om
gennemførelse af miljøprojekter. Som det er fremgået, er denne form for aktiviteter
også kommet igang, men idet den kan ses som en naturlig forlængelse af de
kontaktskabende aktiviteter, forventer vi, at guiderne i deres andet år vil komme til at
bruge mere tid på den form for aktiviteter. Det er et meget overordnet billede af udviklingen i de udadvendte aktiviteter, vi her
har optegnet. Én ting er imidlertid, hvad de grønne guider har lavet, noget andet er,
hvordan det er gået. Det vil vi nu sætte fokus på.
Succeser og fiaskoer I evalueringens anden spørgeskemaundersøgelse bad vi de grønne guider
give os nogle eksempler på succeser og fiaskoer i de udadvendte aktiviteter. Hvad var
lykkedes, og hvad var mislykkedes for dem? Når vi i det følgende gengiver nogle af disse
eksempler, skal man selvfølgelig være bevidst om, at de afspejler de grønne guiders
egne vurderinger af, hvad der er gået godt og skidt. Vi må gå ud fra, at de - som alle
andre mennesker- helst vil fremstille deres egne aktiviteter positivt. Også selvom vi har
lagt vægt på at fortælle dem, at evalueringen ikke er en evaluering af de enkelte grøn
guide projekter, men af den samlede ordning. Når det er sagt, må vi på den anden side
fremhæve, at besvarelserne som et helt gennemgående træk, vidner om, at guiderne evner
at reflektere over deres praksis, og at de herigennem også aktivt bearbejder de
problemer, de støder ind i. Desuden skal man også være opmærksom på, at guiderne ikke
bare kan have en bias i retning af det for lidt kritiske, men modsat også kan komme til
at undervurdere effekten af deres egen indsats. Det kan være tilfældet, hvor guiderne
kun bemærker de mere direkte effekter og responser på deres arbejde, mens de indirekte
effekter måske ikke kan erfares umiddelbart. Guiderne arbejder med at fremme processer -
og ofte kan de være ligeså svære at registrere som minut-viserens bevægelse på et ur.
Først efter et vist tidsrum ses resultaterne, som let kan vise sig at være andre, end
dem man havde forventet. Guiden på Møn har et eksempel:
Den grønne guides henvendelse til ejeren af campingpladsen førte altså ikke bare til
en ændret miljøpraksis på campingpladsen, men havde også en ring-spredningseffekt, så
processen fortsætter og måske senere fører til andre kontante resultater. Uanset at de grønne guider måske vil fremhæve noget og overse andet, så refererer
de til nogle faktiske forløb. Deres eksempler er således ikke fri fantasi, men
erfaringer om, hvad der kan komme ud af det, når man arbejder som grøn guide - både i
form af resultater og problemer. Spørgeskemabesvarelserne gav mange eksempler - her
følger et udpluk: Eksempler på vellykkede aktiviteter:
De grønne guider, som er ansat i tilknytning til almennyttige boligbyggerier,
står typisk i en situation, hvor hverken ejendomsfunktionærere eller beboere i forvejen
har det store engagement i miljøet. Det sociale element i arbejdet har her meget stor
betydning (jf. vores beskrivelse af den grønne guides arbejde i Hørgården på Amager).
Det at få processen igang med projekter, der miljømæssigt set er nok så små og
ubetydelige, kan i det videre perspektiv være en første vigtig succes, som åbner for
samarbejder der kan føre til mere kontante resultater. I Hørgården har guiden
registreret, hvordan hendes tilstedeværelse og snak med beboere og afdelingsbestyrelse
langsomt fører til ganske små forskydninger i deres måder at tænke og handle på:
Citatet tydeliggør en succesfuld proces som hen ad vejen ser ud til at ville føre til
resultater. De følgende eksempler viser nogle af de resultater, som de grønne guider
foreløbig har opnået i almennyttige boligbyggerier:
Grønne guider forsøger også at få de lokale borgere til at forbruge mere
miljørigtigt. Danskerne er i mange år blevet informeret herom, samtidig med at det er
blevet klart, at miljøviden ikke nødvendigvis fører til miljøvenlige handlinger. Kan
grønne guider gøre noget her, som kan støtte de mange, som egentlig er positivt
indstillet overfor tanken om at leve mere miljøvenligt? De følgende succeser handler om,
at hjælp stadig kan være information i form af svar på konkrete spørgsmål om, hvad
der er bedst at gøre, men også at det handler om at gøre det lettere at handle
miljørigtigt:
Som et afsluttende eksempel på vellykkede udadvendte aktiviteter vil vi nævne et
initiativ til fremme af det kommunale Agenda21 arbejde:
Eksempler på mislykkede aktiviteter: Som et første område vil vi tage boligområderne, hvor vi tidligere har været inde
på, at der generelt stilles store krav til de grønne guider med hensyn til at skabe
kontakt med - og engagement hos - beboerne:
Blandt succeserne var der et par eksempler på torve- og markedsarrangementer. Men der
er også eksempler på, at sådanne aktiviteter kan være skønne spildte kræfter:
Til sidst to eksempler på aktiviteter, hvor det heller ikke entydigt kan siges, at
ideen er dødfødt, men hvor guiden har erfaret, at der var problemer med formen:
Med eksemplerne på de vellykkede aktiviteter har vi vist, at de grønne guiders
indsats kan nytte i den forstand, at den fremmer processer, der vil forbedre miljøet. Med
de mislykkede aktiviteter har vi omvendt vist, at det ikke er sådan at alt, som de
grønne guider rører ved, lykkes. De grønne guider på det første hold er endnu ikke
halvvejs i deres 3-årige forløb, og som tidligere understreget er det for tidligt at
forsøge at konkludere noget om, hvorvidt grøn guide ordningen som helhed er en succes
eller en fiasko. Vi kan ud fra den hidtidige beskrivelse af udviklingen hos de første 26
grønne guider sige, at det på nuværende tidspunkt ser ud til, at de grønne guider
kommer til at opfylde den funktion i lokalsamfundene, som de var tiltænkt. Succes har i vores behandling været ensbetydende med, at de grønne guider lykkes med
deres forehavender. Kriteriet for succes kunne imidlertid også mere kontant være hvilken
miljøeffekt, som det første lille års arbejde af guiderne har medført. Eller
vurderingen af aktiviteterne kunne omvendt betone, at guidernes oplysnings-opgave gør det
vigtigere at se på de indirekte effekter; ikke på hvad guiden selv opnår af
resultater, men på om det over et tidsrum lykkes at fremme andre borgeres
miljøbevidsthed og handlekompetence, så deres miljøindsats styrkes og derved fører til
kontante miljøforbedringer. Foruden "miljøeffekt kriteriet" og
"proces-katalysator kriteriet" kan succes og fiasko også anskues som et
spørgsmål om guidernes kompetence til at udnytte deres ressourcer optimalt. Det
kunne fx tænkes, at et velbesøgt og velfungerende torvearrangement ud fra en
helhedsvurdering kunne siges at have taget al for mange kræfter og ikke at have sat noget
igang. I forhold til disse succeskriterier er vores synspunkt, at det ville være urimeligt
tidligt at vurdere grøn guide ordningen på dens miljøeffekter, og at det på længere
sigt vil være meget svært at opgøre det, fordi der netop er tale om en guide-ordning,
som betyder, at opgaven er at hjælpe andre med at gøre noget, hvilket - når disse andre
så gør noget eller ikke gør noget - er problematisk alene at henføre til guidens
indsats. Vi har derfor lagt vægt på at undersøge, om der sker en udvikling i arbejdet,
og om de hidtidige erfaringer tyder på, at guiderne vil kunne videreudvikle og styrke
deres indsats i de sidste to år. Foreløbig har vi svaret, at det ser ud til at guiderne
kommer til at få den funktion i lokalsamfundene, som de var tiltænkt. Hertil kan vi så
tilføje, at fiasko-eksemplerne ingen steder i guidernes spørgeskema-besvarelser
fremstår som afmagtsskabende nederlag, men altid som erfaringer hvortil der er knyttet
refleksioner om, hvorfor det nok gik galt, eller hvad der har vist sig bedre at gøre.
Guiderne lærer af deres succeser og fiaskoer. Og fra uddannel-sessamlingerne ved vi, at
netop dette at udveksle ideer og diskutere erfaringer er det, som guiderne værdsætter
højest i uddannelsen. Et citat som det følgende fra guiden i Svinninge er typisk for den
måde fiasko-erfaringerne bearbejdes og fører til nye ideer (som kunne stamme for de
andre guiders erfaringer):
Hvad angår det tredie af succes-kriterierne - guidernes kompetence - finder vi det
derfor mere meningsfuldt at give et nærmere indblik i hvilke erfaringer og overvejelser,
som aktiviteterne har givet anledning til hos guiderne, end at forsøge at konkludere på,
om guiderne nu har været kompetente nok i det første år. De har i udgangspunktet mange
forskellige kvalifikationer (jf. kap. 1), men da opgaven som grøn guide er meget
sammensat og krævende, er mangler og fejl noget man må forvente. Det væsentlige er
derfor snarere, hvor gode guiderne er til at bearbejde de problemstillinger, de står
overfor, og finde ud af, hvordan de kan kvalificere deres videre forløb.
De grønne guiders erfaringer og overvejelser De grønne guider kommer ikke bare med forskellige kvalifikationer til
stillinger med forskellige arbejdsbetingelser og -opgaver. De har også i udgangspunktet
forskellige holdninger til, hvordan man bedst opfylder funktionen som grøn guide - noget
som selvfølgelig også hænger sammen med, at de indgår i meget forskellige lokale
situationer, som nødvendigvis må føre til forskellige strategier og metoder. Når vi i
det følgende fremstiller deres erfaringer og overvejelser er det vigtigt at have sig
denne forskellighed for øje. Selvom de i bred forstand har den samme opgave, så rummer
den så forskelligartede betingelser og muligheder, at der ikke er een rigtig måde at
være grøn guide på. Og selvom de støder ind i de samme problemstillinger og ofte vil
opleve nogenlunde det samme, så vil deres forskelle i holdninger og tænkemåder betyde,
at de ikke nødvendigvis drager de samme erfaringer ud af det. Dette gør det ikke nytteløst at anskue erfaringerne og overvejelserne mere generelt.
Vi kan give et overblik over forskellighederne og tydeliggøre begrundelserne for de
forskellige handlemåder og opfattelser. Vi kan vise, hvorledes de grønne guider aktivt
gør sig tanker om deres opgave og dermed, hvad det er for en vidensudvikling, som de hver
især og sammen er igang med. Vi ser det som en vigtig del af evalueringsopgaven at
klargøre, fastholde og formidle denne vidensudvikling. Ikke kun fordi det kan bidrage til
den videre refleksion blandt de grønne guider (ikke mindst blandt de kommende guider),
men også fordi de grønne guider ude i lokalsamfundene samler en viden om mulighederne og
barriererne for miljøvenlig handlen, som er vigtig i forhold til den videre udvikling af
strategier og politiske initiativer til fremme af en bæredygtig udvikling. Som sådan vil
der altså ikke blive konkluderet, men derimod tematiseret og belyst som input til
strategiske overvejelser såvel blandt guiderne som politisk. Vi har inddelt guidernes erfaringer og overvejelser i fire hovedtemaer:
Disse temaer overlapper hinanden. Men de giver et forskelligt fokus og perspektiv på
guidernes udadvendte aktiviteter, som vi mener kan være nyttigt.
De grønne guiders rollerHvad vil det sige at være grøn guide? Hvordan gør man det bedst?
Hvilken type opgaver hører til det at være guide? Hvilken relation skal man som guide
forsøge at opbygge i forhold til sine målgrupper? Disse spørgsmål vedrørende den
grønne guides rolle findes der forskellige - formulerede eller ikke-formulerede - svar
på i grøn guide projekterne. Det er altså ofte allerede indarbejdet i selve
projektbeskrivelsen og stillingsopslaget. Men derudover er det også noget den grønne
guide selv har en holdning til og gør erfaringer med. Blandt det første hold grønne
guider har vi identificeret 7 forskellige roller, man kan have som grøn guide. Den
enkelte guide har typisk flere roller: Rollen som bredt favnende rådgiver: "Jeg opfatter mig ikke som
eksperten. Jeg ved lidt om det hele og meget om, hvor man kan få mere at vide".
Sådan beskriver guiden i Høje-Taastrup Miljø- og Energicenter en af sine roller. I
boligområdet Egebjerg skriver guiden også om bredde i rådgivningen, men her med vægt
på bredden i målgrupperne: "Jeg står til rådighed som rådgiver i mangfoldige
sammenhænge. For boligforeningerne, for de enkelte beboere, for børne- og
daginstitutioner, for skolen, for de lokale foreninger osv." Rollen som teknisk ekspert: Et par af guiderne har - foruden deres bredere
miljøkendskab - også en særlig teknisk ekspertise. Guiden på Frederiksberg har en stor
ekspertise i økologisk teknologi, hvilket gør ham i stand til selv at projektere
udviklingsprojekter og til at hjælpe andre med at finde ud af, om et projekt ved nærmere
eftersyn er acceptabelt ud fra et miljøsynspunkt. Tilsvarende har guiden i Hjortshøj
også en særlig teknisk ekspertise om bl.a. miljøvenlig maling, som gør, at han får en
del henvendelser herom - ikke bare lokalt, men fra hele landet. Rollen som projektleder: Guiden på Frederiksberg er også et godt eksempel
på, at guiden selv er primus motor i gennemførelsen af miljøprojekter. Som leder af
Frederiksbergs økologiske eksperimentarium indgår han som miljøekspertisen i
samarbejdet med kommune og boligselskaber om karrésaneringer, hvilket betyder, at han i
høj grad er den, der formulerer og står for gennemførelsen af de miljøforbedrende
projekter i forbindelse med saneringerne. Rollen som igangsætter og katalysator: At igangsætte og katalysere er
begreber, som de fleste af guiderne benytter i beskrivelsen af deres roller. Det centrale
ved denne kategori er dog på den ene side, at man ikke kun er rådgiver (besvarer
henvendelser), og på den anden side ikke - som projektlederen - er nøglepersonen i
formuleringen og udførelsen af en miljøprojekt. Som "igangsætter" kontakter
guiden selv sin målgruppe og forsøger at inspirere dem til selv at gå i gang med et
miljøprojekt. Guiden i Roskilde gør det fx ved at skrive ud til alle daginstitutioner og
dagplejere i kommunen.Og guiden i Ikast benytter besøg for at gøre handelslivet
interesseret i en større miljøindsats. Som "katalysator" forsøger guiden
aktivt at understøtte en aktivitet eller et projekt, som nogle lokale aktører selv leder
og er ansvarlige for. På Nørrebro i København har guiderne ofte denne rolle ift.
græsrodsinitiativer. Fx hjælper den ene af dem økologiske igangsætter-projekter om
byhaver, om en økologisk andelsbutik og om en Sleep in Green. Folkeoplysning og praktisk
miljøhandling kan opfattes som to sider af samme sag. Men vægtningen af dem kan være
forskellig. I rollerne som rådgiver og teknisk ekspert er vægten lagt på de praktiske
miljøhandlinger, som guiden kan informere andre om svarene og løsningerne på. Som
igangsætter og katalysator kan dette også være et vigtigt led, men vægten lægges i
høj grad på aktiveringen af borgerne eller brugerne. Her kan det være vigtigere at
lytte, spørge og skabe gejst og debat end at formidle færdige svar. I de almennyttige
boligområder handler guidernes opgave typisk om at forsøge at motivere beboerne til selv
at gøre noget for miljøet i deres husholdninger og i deres lokale område. Som guiden i
Hørgården skriver, har hendes vigtigste rolle i aktiviteterne været "at tænde
gejsten hos mine samarbejdspartnere, at få dem til at tro på en realisering af projekter
og på deres egen værdi for gennemførslen af projekterne". De sociale og kulturelle
vilkår og perspektiver bliver i katalysator-rollen tænkt sammen med de miljømæssige.
Guiden prioriterer måske at forsøge at inspirere beboerne med nogle aktiviteter, der
egentlig ikke vil give de store miljøeffekter, men som trods alt skaber opmærksomhed om
miljøet, samtidig med at det fremmer en aktiv kultur i området, som kan være en
nødvendig forudsætning for senere hen at kunne få beboerne til at gå igang med mere
betydningsfulde miljøprojekter. Rollen som koordinator: Mange af de grønne guider har en koordinerende
funktion. Løsninger af miljøopgaver kan involvere mange parter. I et boligområde kan
den grønne guide, som guiden i Avedøre Stationsby formulerer det, "med en lokal
base være bindeleddet mellem lokale visioner og holdninger på den ene side, og de
økonomiske, administrative og tekniske systemer på den anden". Guiden i Ikast er
direkte placeret som et sådant bindeled mellem kommune og borgere:
På Nørrebro i København er der tale om en stor, tætbebygget bydel, hvor de to
guider bruger meget af deres tid på at organisere samarbejder mellem de mange aktører.
Som den ene skriver:
Guiden på Gadkjærgård ved Vejle har ikke en hel bydel at holde styr på, men indgår
som koordinator for at understøtte konkrete projekter. Som han skriver " mangler der
ofte én, der samler trådene og holder gryden i kog". I forbindelse med et projekt
om indførsel af økologiske varer i daginstitutioner kan der være brug for en guide, der
både taler med forældrene, med personalet og med leverandørerne for at finde ud af,
hvordan barriererne for indførslen bedst kan overvindes. Den koordinerende rolle kan
endelig også gå ud på at mægle i en sag, hvor miljøet er kommet i klemme mellem to
parter. Guiden for en række foreninger i vestsjælland er fx gået ind og har udarbejdet
et løsningsforslag i en sag, hvor diskussionen mellem en idrætsforening og en kommune om
reno-veringen af et gammelt udendørs lysanlæg var gået i hårknude. Rollen som arbejdsleder: Mange af guiderne har praktikanter af forskellig art.
Det kan styrke deres udadvendte indsats, som fx når guiden i Hørgården på Amager får
hjælp af nogle praktikanter fra en husholdningsskole til at lave research og udarbejde
planer til daginstitutioner, der ønsker at gå over til økologiske fødevarer. Det har
været en stor hjælp, og hun har derfor søgt om 6 praktikanter til næste år til at
lave en miljøstyringsplan for/i institutioner. Husholdningsseminaret har meldt tilbage
med en forespørgsel, om hun vil have en hel klasse på 18 elever i praktik! Guiden i
Høje-Taastrup Miljø- og Energicenter har fungeret i flere år og har et helt hold af
medhjælpere. 5 faste frivillige der skiftes til at tage en tørn hver af ugens hverdage,
samt 5 andre frivillige der hjælper med ved særlige lejligheder. I Svendborg har guiden
også et par hjælpere, som han indimellem laver noget miljøundervisning med, så deres
rådgiver-kompetence styrkes. Såvel arbejdslederens mobilisering af arbejdskraft som
kvalificeringen af den kan være vigtige måder til at modvirke det potentielle problem,
der ligger i den grønne guides tidsbegrænsede stilling. Rollen som team-arbejder: Nogle grønne guider indgår i tæt team-arbejde med
andre aktører. I Avedøre stationsby har guiden kontor i ejendomskontoret og samarbejder
så tæt med de andre ansatte og miljø- og sikkerhedsgruppen, at "det kan være
vanskeligt at afgøre, hvem der hjælper hvem". Her kommer guiden ind i en gruppe og
styrker dens arbejde ved at tilføre viden og ressourcer. Placeringen af den grønne guide
i "centre" eller "butikker" giver en anden mulighed for team-arbejde,
hvis der også er tilknyttet andre lokale igangsættere til stedet. Det giver mulighed for
at koble ressourcerne og opnå synergi-effekter. Guiden i Væksthus-Nørager sidder
eksempelvis sammen med en sundhedsarbejder, som han planlægger at ansætte og dele en
sekretær med og således drage fordel af fællesskabet og styrke den samlede indsats. Med disse forskellige roller er grøn guide ordningen ikke ét eksperiment, men flere
eksperimenter. Hvordan vil deres roller udvikle sig i det videre forløb? Hvor er den ene
eller den anden rolle værdifuld, og hvad er dens begrænsninger? Hvor mange forskellige
roller kan en enkelt guide håndtere? Der er ikke tale om en uforenelighed mellem de
forskellige roller, men - som vi allerede har set - om forskellige kombinationer og
vægtninger. I den videre evaluering vil vi være opmærksom på de kvalitative forskelle
som ovenstående rollegalleri rummer: Mellem bredde i rådgivning - og dybde i ekspertise.
Mellem at informere om færdige svar og oplyse ved at spørge og aktivere. Mellem selv at
udføre projekter og at fungere som koordinator. Mellem at være arbejdsleder og at indgå
som del af et team.
KontaktformerHvordan kan man bedst opnå kontakt med sin målgruppe og etablere
samarbejder om aktiviteter? Skal man kontakte dem direkte eller gå gennem medierne?
Hvordan håndterer man modvillighed? Hvad betyder den grønne guides egen kulturelle
baggrund, holdninger og evne til at kunne kommunikere? Disse spørgsmål har naturligt nok
været centrale for guiderne i det første år, og vi vil belyse nogle af de
problematikker, de rummer, ved hjælp af nogle af deres overvejelser. En væsentlig erfaring på tværs af de mange forskellige guide-projekter er, at
den personlige kontakt er vigtig, mens annonceringer og andre former for skriftlige
henvendelser ikke er en god kontaktform, hvis modtagerne ikke i forvejen kender en. Der er
flere elementer i den pointe: Guiden i Esbjerg skriver:
Her handler det om, at kontakten ikke må virke for abstrakt, fremmed, uved-kommende
på modtageren. Vis noget synligt og gå gennem børnene, fordi det så bliver vedkommende
på en anden måde for de voksne. I Birkerød har den grønne guide oplevet, at en henvendelse til byens handels- og
erhvervsliv om en grøn indkøbsfolder kun gav ringe respons. Hun reflekterer det sådan:
Problemet er her, at den skriftlige kontakt er énvejskommunikation. Den direkte
kontakt giver mulighed for en dialog, hvor guiden kan lytte sig ind på sin målgruppe, og
de omvendt kan lære guiden at kende som person. Og så er det mere befordrende og
forpligtigende end et stykke papir, hvilket disse udtalelser fra nogle af de interviewede
samarbejdspartnere bevidner:
Dybest set drejer det sig om, at det at kontakte andre mennesker handler om at udvikle
personlige relationer, der erstatter facaden og forsvarsparaderne med tryghed og
nysgerrighed. Guiden i Hørgården skriver at,
Hun skriver også, at hun ofte i begyndelsen er nødt til at camouflere sine
miljø-budskaber for at opnå en kontakt med dem, der ikke allerede er grønne. Det kan
opfattes som et taktisk-manipulerende trick, men er det ikke, hvis det sker i respekt for
den eller de personer, man står overfor. Det betyder, at man ikke - som en anden sælger
eller TV-reklame - med alle kneb forsøger at lokke sin målgruppe i baghold, men at man
lægger vægt på at være troværdig og indlevende i sin kontakt. Guiden i Kolding har
overvejet dette i forbindelse med hans kontakt med byens erhvervsliv:
Kvaliteterne ved direkte, personlig kontakt betyder ikke, at det er den eneste rigtige
metode til at kontakte folk på. Nærheden og den langsomme opbygning af relationer
komplementeres af den hurtige udbredelse af kendskabet til den grønne guide gennem
massemedierne. I del-kapitlet om succeser og fiaskoer var en af succeserne den grønne
guides brevkasse i lokalavisen i Ikast. Flere af guiderne har på samme måde benyttet sig
af muligheden for at komme bredt ud gennem lokalavisen. Som kontaktform ligger der
imidlertid et problem i, at ikke alle lokalaviser er lige motiverede overfor at samarbejde
med guiderne. Det giver bl.a. guiden i Nørager store problemer:
Et andet hovedtema i de grønne guiders erfaringer med kontaktformer handler om mødet
med modvillige, skeptiske målgrupper. Under succeser og fiaskoer omtalte vi,
hvorledes guiden i Skæring-Egå havde oplevet en modvillighed mod forandringer hos
grundejerforeningerne og tilsvarende, hvordan guiden i Hørgården mødte manglende
interesse hos kolonihavefolket, som er tilfredse med, sådan som det er. I begge tilfælde
drejer det sig om enkelt-aktiviteter, hvor guiden ikke har fået stukket fingeren grundigt
nok i jorden og fået fornemmelse for, hvordan målgruppen ser på tingene, inden
forsøget på at inspirere dem til aktiviteter er blevet sat i værk. Der er imidlertid
også tilfælde, hvor mod-villigheden ikke kun er enkeltstående, men derimod udgør en
barriere, som er knyttet til selve den måde guide-ordningen er kommet i stand på.
Problemet har især vist sig hos flere af guiderne, der er tilknyttet almennyttige
boligbyggerier. Det består i, at guiderne her har til opgave at lave miljøforbedrende
aktiviteter for og med beboerne, uden at de er blevet taget i ed. Guide-stillingen er
blevet etableret ovenfra af boligselskabet og én eller flere afdelingsbestyrelser,
hvilket ikke er det samme som, at den menige beboer har nogen som helst motivation for at
deltage i grønne aktiviteter. Eksempelvis oplevede den grønne guide i Torstorp i
Høje-Taastrup følgende reaktion på et introduktionsmøde for afdelings-bestyrelserne i
hendes område:
Det er et svært udgangspunkt at skabe kontakter og aktiviteter på. Men dermed ikke
sagt, at det behøver at gå dårligt. Nogle steder, hvor guide-projektet er etableret
ovenfra, har det allerede vist sig, at barrieren ikke er uovervindelig, og at man kan få
gang i processen også her, hvor målgruppen ikke i forvejen er grøn og motiveret. Andre
steder i samme situation er det endnu for tidligt at sige noget om mulighederne. Der er
ingen tvivl om, at det er en stor udfordring, guiderne i disse situationer stilles
overfor, men kommer de igang, er det omvendt en succes, der er til at tage og føle på. Et nært beslægtet og meget vigtigt tema handler om guidens kulturelle baggrund
og dermed forudsætninger for skabe en god kontakt til målgruppen. Det handler om en
balancegang mellem det at kunne den kulturelle kode og så samtidig at være den grønne
guide, der udefra pludselig er kommet dumpende ned i bomiljøet. Har man ikke et
indgående kendskab til det lokale miljø, kan guidens forestillinger om, hvordan arbejdet
skal gribes an, hurtigt komme i krise. I Nivå havde guiden en sådan erfaring, da hun kom
og troede hun kunne involvere beboerne via afdelingsbestyrelserne, som jo selv er beboere
og derfor også kender de øvrige beboere godt. Det at brede planlægningen og
beslut-ningsprocessen ud til også at omfatte de menige beboere hørte imidlertid slet
ikke til kulturen i dette område:
Her betød kulturforskellen mellem guiden og de lokale et forskelligt syn på
beboerdeltagelse. I andre tilfælde kan barrieren ligge i forskellen mellem by- og
landkultur og i forskellige holdninger til miljøet: Fx at "økologi" er et
begreb, som kan blokere enhver videre snak i landområder, mens det går bedre, hvis man
snakker om miljø og grønne projekter. Det har man oplevet i Ikast og Nørager:
Guiden på Møn konstaterer, at "det opfattes stadig trods alt som at være
anderledes, når man køber økologisk, og hvad siger naboen?". Men hun konstaterer
også, at det let kan gå hen og være egne fordomme som blokerer kontakten:
Guiden kan få en vigtig rolle, fordi der her, hvor processen ellers har været helt
blokeret, nu er ved at være grøde. Hun registrerer, at nye muligheder åbner sig:
Vi indledte behandlingen af kontaktformer med at se på guidens etablering af kontakter
- på den nære, personlige kontakt og den brede formidling af guidens tilstedeværelse
gennem massemedierne. Efterhånden som guiden kommer igang ændrer billedet sig som nævnt
fra selv at kontakte målgruppen til at folk kontakter guiden. Hermed er emnet imidlertid
ikke blevet uaktuelt. Der vil stadig blive stillet krav til guidens evner til at
kommunikere. Som vi har vist, kan mål-gruppens manglende interesse for guiden og
kulturelle forskelle mellem guide og målgruppe være udfordringer, som stiller store krav
til guiden. Men når det så lykkes at få beboerne med på en aktivitet eller at få en
dialog igang med landbruget, så er det til gengæld en bedrift der rykker, hvor der før
var stilstand.
Fremgangsmåder og procesrefleksionerNår de grønne guider har etableret en kontakt, hvad lægger de så vægt på for at engagere disse mennesker og for at få en proces igang? Og når de har fået gang i en række aktiviteter, hvilke forestillinger har de så om det videre forløb?På spørgsmålet om hvad der fanger og engagerer folk, bekræfter de grønne guider
den holdning, som har præget folkeoplysningen om miljø siden slutningen af 80'erne,
nemlig at aktiviteterne og budskaberne skal være konkrete, relevante og
handleanvisende samt give målgruppen en positiv oplevelse. Med guiden i
Østvendsyssels ord:
I den anden ende af landet formulerer guiden på Møn det i forbindelse med en
beskrivelse af hendes rubrik i lokalavisen:
Men bliver det nu ikke for lokalt og uden proportion i forhold til de virkelig vigtige
globale miljøproblemer - altså "Tænk lokalt og handl lokalt"? Guiden i
Skæring-Egå har tænkt over det i forbindelse med et arrangement, hvor han stod og
serverede Hokkaido-suppe ud for Føtex og udvekslede et par ord med folk. Umiddelbart fik
det ham til at tænke, at det er "for tyndt", men ved nærmere eftertanke fandt
han det vigtigt, fordi det handler om at komme bredere ud:
Det med at bruge hverdagsoplevelser og gøre budskabet levende for folk er også noget
guiden fra Gadkjærgård i Vejle fremhæver. Konkrete miljøråd alene virker ikke. Mange
mennesker kender dem, men de mangler en oplevelse af nytten:
I Egebjerg i Ballerup har guiden også erfaret, at "jo højere abstraktions- og
ambitionsniveau et projekt har desto større risiko for fiasko. Jo mere umiddelbart
tilgængeligt og anvendeligt et projekt er, desto større chance for succes." Men
tilgængeligheden er i hans udgave ikke så meget noget med at anskueliggøre miljønytten
som at anskueliggøre lette og attraktive ændringer af hverdagslivet:
De fleste guider tager således udgangspunktet i målgruppens motivation, bevidsthed og
hverdagsrealitet. Strategisk betyder det en "de små skridts" fremgangsmåde:
Man starter hvor målgruppen er og håber gennem små, lette råd og projekter at få dem
engageret, så de bliver mere forpligtede overfor miljøopgaverne og derfor også
motiverede til at tage endnu et skridt, som så inspirerer andre i en form for snebolds-
og ringspredningseffekt. Guiden på Frederiksberg mener, man skal passe på "at det
hele ikke ender i økologiske torvedage og høns i baghaven". I hans rolle som
projektleder og teknisk ekspert arbejder han ikke med små skridt, men med nogle få store
sager om holistiske løsninger i bysaneringen, noget som kræver mange kræfter at
få op at stå, men som til gengæld også udgør synlige skridt fremad. Det er
forskellige fremgangsmåder, som mere eller mindre allerede er fastlagt i beskrivelsen af
de enkelte guideprojekter. Men spørgsmålet om at hjælpe mange med små skridt eller få
med store sager kan alligevel blive et tema, som guiderne kommer til at overveje i de
kommende år. Som beskrevet har guiderne allerede mærket et begyndende skift fra at de henvender sig
til deres målgrupper, til at de bruger mere til på henvendelser, de får fra
målgrupperne. De begynder så at sige at få nogle af de "bolde", de har sendt
af sted, tilbage. Skal de nu fortsætte med at lave åbne, aktiverende arrangementer,
eller skal de koncentrere deres kræfter om samarbejder med dem, der henvender sig til
dem. Og hvis de får mange henvendelser - skal alle så betjenes, eller skal der
prioriteres, så guiden nøjes med at have nogle få aktiviteter ad gangen? Det er både
et spørgsmål om hvor bredt eller snævert, man når ud, og hvor overfladisk
eller dyb den enkelte proces bliver. Idealet er vel krydsvalget, hvor man både får
bredde og dybde i arbejdet. Men i realiteten kan det være svært, fordi det foregår med
begrænsede ressourcer. Med bredden kan man måske sikre, at mange små skridt bliver
taget rundt om i lokalsamfundet, og at aktiviteterne ikke begrænser sig til en snæver
deltagerkreds. Herigennem kan man håbe på at få udvidet feltet og på den måde få
flere ressourcer til at arbejde for miljøet. Men man kan også risikere at aktiviteterne
bliver for overfladiske - som "sæbebobler" der blæses op for blot at forsvinde
uden at efterlade sig spor. Omvendt kan valget af få, større projekter måske give nogle
bedre forløb og sikre en bedre forankring af opgaven i lokalsamfundet, men denne dybde i
processen kan også betyde at andre henvendelser må afvises, selvom de også kunne være
relevante og spændende at gøre noget ved. Det er nogle valg, guiderne kommer til at
reflektere i deres planlægning. Guiden i Nykøbing Mors har gjort det og ser bredden som rigtig i hans tilfælde. Han
beretter, at han føler en vis træghed hos hans samarbejdspartnere, og at han desuden er
bundet hårdt op i butikstider og planer for aktiviteter og finansiering. "Men min
holdning er dog, at de gode initiativer skal støttes alle og ét uanset (eller netop pga
årsagerne til) trægheden.". Hensynet til bredden kan også handle om at ville skabe
en bevægelse i lokalsamfundet gennem, at borgerne møder den grønne tanke i alle mulige
forskellige sammenhænge. Som guiden i Beder/Malling/Ajstrup formulerer det:
Valget behøver ikke nødvendigvis være et enten/eller. Det kan være
mellemløsninger, hvor man på den ene side forsøger at nå nogenlunde bredt ud, men på
den anden side sikrer en grundighed i aktiviteterne, der gør at de ikke blot bliver
"sæbebobler". Som guiden fra Gadkjærgård i Vejle formulerer det i følgende
overvejelse:
Der rejser sig også et andet vigtigt strategisk spørgsmål vedrørende de grønne
guiders fremgangsmåde. Det handler om "de lavest hængende frugter" -
dvs. de umiddelbart let gennemførlige miljøforbedringer, som ikke alene sikrer miljøet,
men som kan give nogle succes-oplevelser og sætte processen igang. De grønne guider
satser som nævnt netop på de lettilgængelige muligheder. Det er nøglen til at komme
igang. Som guiden for en række foreninger i Vestsjælland skriver:
Når de første aktiviteter er vel gennemført, skal den grønne guide så anvise nye
muligheder - nye frugter der kan plukkes:
Der er gode grunde til denne fremgangsmåde, ja, det er svært at se andre veje. Men
det rejser et spørgsmål, som det bliver spændende at finde svaret på i den videre
proces: Hvad sker der, når de lavest hængende frugter er plukket? Kan det så lykkes at
få borgerne videre op til de næste frugter? Eller fremskynder de grønne guider blot
tidspunktet for en stagnation - det tidspunkt hvor de strukturelle forhold i samfundet og
borgernes grundholdninger og skabte behov først skal ændres for at komme videre? Ingen
kan sige, hvad der vil ske. Meget vil afhænge af, hvad der sker med miljøet, med
miljøpolitikken og i samfundet iøvrigt. Miljøet er i medvind for tiden. Der arbejdes
på snart sagt alle fronter - og ideologisk står miljøsagen fri af politiske
grupperinger; man kappes om at vise miljøvenlighed - hvilket giver en konsensusånd over
hele feltet. Denne ideologiske konsensus er aktuelt en god betingelse for de grønne
guider. Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at den ikke stikker dybere end, at der
lige bag overfladen skjuler sig mere modsætningsfyldte følelser og tanker hos de fleste
aktører i samfundet. Hvis miljøpresset bliver for stærkt kan det få stemningen til at
skifte - vi kan risikere at få en antimiljø-bevægelse, som det ses bl.a. i USA. I
Danmark er risikoen imidlertid nok større for, at modsætningsfuldheden fører til, at
den ideologisk positive holdning til miljøet fastholdes vha. de mulige, let-tilgængelige
miljøforbedringer, mens der ikke gøres noget for at bearbejde de barrierer, som
forhindrer mere gennemgribende forbedringer af hensyn til miljøet. Mens der tages små
skridt til forbedring af miljøet, tages der også små skridt til fortsat belastning af
miljøet - fx gennem noget så populært som øget forbrug. Hvordan det nu går, må
fremtiden vise. Men det bør være et vigtigt tema i guidernes videre refleksioner og den videre
evaluering, hvorvidt mulighedsstrategien kan sikre en overvindelse af barriererne, eller
om guiderne også har en rolle i synliggørelsen og sikringen af en fornuftig bearbejdning
af forhindringerne for en bæredygtig udvikling i lokalsamfundene. Risikoen for stagnation er et tema, som både kan handle om forløbet af det enkelte
projekt og om den grønne guides indsats i lokalområdet som helhed. I Esbjerg, hvor
guiden arbejder for to boligforeninger med tilsammen 42 afdelinger, ligger hurdlen ikke i
at gøre beboerne i afdelingsbestyrelserne interesserede, men i "at få fat i de
beboere der skal til for at arbejdet skal blive til noget". En positiv holdning
udløser som bekendt ikke nødvendigvis en konkret handling. Med rådgivningen om
lettilgængelige og stimulerende handlinger kan denne træghed måske overvindes. For et
helt lokalsamfund kan stagnationen så risikere at indfinde sig, når nyhedsværdien og
den første gejst er ovre. I Høje-Taastrup Miljø- og Energicenter har den grønne guide
allerede fungeret som grøn guide i nogle år, inden han blev ansat med støtte fra Den
Grønne Fond. Aktivitetsniveauet er højt, men samtidig konstaterer guiden:
Denne stagnationserfaring kunne have noget at gøre med, at det nu er "blevet
hverdag" for det lokale miljøcenter her efter de første års initiativrige
opbygning af arbejdet. Men det kan også afspejle en ændring i centret og guidens
funktion. Således skriver guiden også:
Guiden og centret er altså blevet mere integreret og involveret i de lokale netværk
og institutioner. På Nørrebro i København, hvor de to guider også har været i gang
flere år, før de blev grønne guider, ses yderligere en forskydning af guidernes
funktion fra at fungere som igangsætter, rådgiver og katalysator i græsrodsnetværkene
mod i stigende grad at have en politisk planlæggende og koordinerende rolle:
De rutinerede guiders erfaringer kan antyde, hvordan grøn guide projekterne måske
kommer til at ændre karakter gennem årene. Fra det opsøgende arbejde og
enkelt-kontakterne, til integrationen i de lokale netværk og videre til rollen som part i
forhandlinger og planlægning med kommunen og etablerede institutioner. Hvis Lokal Agenda
21 mere seriøst kommer på dagsordenen rundt omkring, kunne en sådan forskydning fra
græsrodsniveauet mod mellemniveauet og ind i det lokalpolitiske niveau, som en slags
bindeled mellem græsrødderne og det kommunale system, være sandsynlig. Der er
selvfølgelig ikke tale om en uundgåelig proces. Specielt ikke hvis den reflekteres og
forhandles undervejs af styregrupperne og de grønne guider. På Nørrebro er guiden, som
det ses ovenfor, kritisk overfor denne udvikling. Erfaringen af at blive inddefineret i
systemet kan føre til en modreaktion. På den anden side er denne negative version ikke
den eneste mulige. En guide der er tæt på græsrødderne og med i udviklingen af de
kommunale diskussioner og planer for en samlet Lokal Agenda 21 proces kunne have en vigtig
formidlingsrolle, der kunne fremme dialogen og samspillet mellem indsatserne på de to
niveauer. Jf. billedet af guidens arbejde i Ikast i kapitel 2.
Nogle andre strategiske temaer I de tre foregående del-kapitler har vi allerede behandlet en række
strategiske spørgsmål. I de enkelte grøn guide projekter er der altid en i forvejen
givet organisatorisk ramme og en mere eller mindre klart defineret målgruppe som guidens
rolle og strategi må ses i relation til. I en almennyttig bebyggelse er en
"social-økologisk" strategi og katalysator-rolle måske det mest oplagte, mens
guiden for en række idræts- og fritidsforeninger måske får mere ud af en teknisk
konsulent strategi. Har man handelslivet som målgruppe er en
"ambassadør-strategi" - d.v.s. en strategi der forsøger at gøre dem til
miljøambassadører overfor forbrugerne - nærliggende, mens en guide der befinder sig i
et broget græsrodsnetværk eller på niveauet mellem borgere og kommune kan se det som
sin mission at koordinere, fremme dialogen og synergien. Diskussionen og vurderingen af
strategier handler altså ikke om finde frem til den eneste ene rigtige, men derimod om at
opsamle og reflektere de styrker og svagheder, de hver især rummer, for herved at kunne
kvalificere det videre forløb. Der findes dog et par overordnede strategiske temaer, som de grønne guider støder
på, uanset hvordan deres konkrete projekt er defineret, og som er væsentlige at få med
i forbindelse med den samlede evaluering af grøn guide ordningen. Det handler om
koblingen af det lokale og det globale, om økonomien og økologien, om støtte til de
allerede grønne i forhold til at prioritere de endnu-ikke-grønne, samt om guidens proces
fra at væve sig ind i det lokale, til at sikre en forankring af miljøarbejdet, så hun
eller han kan trække sig ud igen uden at det spolerer den videre proces. Vi vil ikke diskutere disse temaer nærmere her, men introducere dem som
problemstillinger, som vi finder det oplagt at være opmærksomme på i forbindelse med
grøn guide ordningens videre udvikling: Det lokale overfor det globale er jo en kendt problematik. Det lyder så nemt
med at skulle tænke globalt og handle lokalt. Men når guiderne tager udgangspunktet i
det der opleves som relevant af de lokale borgere og som er lettilgængeligt at se nytten
af, så kan de globale overvejelser let blive fraværende. Den grønne guide i Roskilde
har - som flere af de andre - oplevet, at det der fænger er det, der handler om folks
egen hverdag:
Det er taknemmeligt at hjælpe konkret, men der er også en risiko for at perspektivet
bliver for snævert lokalt. Som samme guide skriver:
Økonomien og økologien: I billedet af den grønne guides arbejde med en
række foreninger i Vestsjællands amt i kapitel 2 var vi inde på det forhold, at disse
foreninger ikke var til at få i tale med miljøargumenter. Først når der var
økonomiske besparelser i sigte kom interessen, som åbnede for også at høre på
miljøsynspunkterne. Det samme vilkår kan findes mange andre steder - fx hos
erhvervslivet og i de almennyttige boligafdelinger. I det opsøgende arbejde, hvor man
når bredere ud end til de idealistiske grønne, er der ingen tvivl om, at det er
nødvendigt at være meget sensitiv overfor dette vilkår. Men samtidig er vilkåret jo
også udtryk for en vigtig barriere for den videre proces i retning af en lokal
bæredygtig udvikling. Selvfølgelig kunne staten hjælpe til med en politik der belønner
dem, der handler miljørigtigt, og ikke som nu straffer dem økonomisk. Det fjerner dog
ikke problemet med den enkelte borgers holdninger til prioriteringen af økonomiske
ressourcer. Dels fordi det nok så meget er dem, der påvirker politikerne. Dels fordi de
sparede penge ved rentable miljøprojekter meget nemt omsættes i nyt forbrug, som - alt
efter dets karakter - kan være mere eller mindre miljøbelastende. Det taktiske hensyn
til den ømtålelige økonomi kan være nok så nødvendig, men i længden bliver det et
dilemma, hvis den helliggøres; fejes ind under gulvtæppet i stedet for at blive
bearbejdet i forbindelse med konkrete problemstillinger, der kan give anledning til
jordnære overvejelser om, hvordan vi lever, hvilke kvaliteter og værdier vi prioriterer,
forholdet mellem fælles goder og individuelle, hvilke alternativer der er hertil osv.
Dilemmaet mellem økonomi og økologi er generelt, og det er et godt spørgsmål om, og i
givet fald hvordan - de grønne guider kan tackle det. De mørkegrønne, de lysegrønne og de ikke-grønne: Hvem er det, de grønne
guider reelt får kontakt med og rykker gennem deres aktiviteter? Skal man begynde med
dem, der allerede er grønne og motiverede, skal man satse på "de lysegrønne",
dvs. dem der ikke tænker og lever for miljøet, men som alligevel oplever det som
relevant, eller skal man gå igang i den modsatte ende af skalaen og forsøge at motivere
dem, der er ligeglade eller ligefrem modvillige? Ser vi på guidernes første år, er der
to ting, vi vil fremhæve:
Når guiderne reflekterer over det, kunne man ellers godt få indtryk af, at det var de
allerede grønne, der "bed på". Der er nemlig flere, der skriver som guiden på
Møn:
Når de alligevel når bredere ud, kunne det have noget at gøre med, at den åbenhed
og interesse guiderne finder, ikke entydigt handler om miljøet, men mere eller mindre
skyldes, at de som guider kommer så tæt på, at de kan koble det med andre sider af
folks hverdagsliv. Guiden kan motivere de lysegrønne ved at tilpasse rådene til deres
behov og liv iøvrigt. Guiden i Birkerød skriver det således:
Eller som guiden i Nørager spidsformulerer det:
Dette er i god overensstemmelse med Grøn Guide ordningens målsætning om at nå bredt
ud. I det videre forløb bliver det imidlertid stadig et interessant spørgsmål, hvem
guiderne kommer til at arbejde med. Vil en udvikling fra de åbne arrangementer mod flere
længerevarende projekter, der kræver tid og kræfter af deltagerne, betyde at det kun er
de mest miljøinteresserede, der hænger på? Hvad sker der, når guiderne efterhånden
har markeret sig flere gange i deres lokalsamfund: Bliver de "sat i bås med etikette
på", så de afgrænses til en mere eller mindre grøn målgruppe? Hvad der sker,
handler selvfølgelig meget af, hvordan guiderne selv forsøger at placere sig. Guidens integration og frigørelse: I del-kapitlet om fremgangsmåder var vi
inde på, at guiderne må planlægge ud fra en bevidsthed om processen hele tiden udvikler
sig. Guiden er imidlertid kun ansat i tre år, hvorfor det, som i alt projektarbejde, er
vigtigt at foregribe afslutningen: Hvordan skal processen kunne fortsætte uden økonomisk
støtte til en guide? Selvom guiderne er i opbygnings-fasen kan det være vigtigt at være
opmærksom på den senere afvik-ling, for at kunne tilrettelægge sit arbejde herefter.
Guiden i Nørager skriver herom:
Også guiden i Egebjerg i Ballerup arbejder allerede på at forberede og indarbejde, at
han formodentligt ophører med arbejdet om to år:
Problematikken omkring igangsætning og afvikling hænger nært sammen med en anden
problematik, som vi behandlede tidligere i dette kapitel, nemlig prioriteringen af bredden
versus dybden i guidens arbejde. Bredde i arbejdet kan betyde, at man får aktiveret
allerede eksisterende ressourcer i lokalsamfundet, det være sig ildsjæle og
institutioner på forskellige områder, som fortsat vil være der, og derfor kan
fortsætte, når guidens 3 år er slut. Dybden handler om kvalifice-ringen af disse lokale
aktører. Altså om at guiden bruger tilstrækkelig tid sammen med dem, så de ved
slutningen af guideperioden selv evner at tage over. Opsamling I løbet af det første år er det første hold grønne guider kommet godt igang med de
udadvendte aktiviteter. For en stor dels vedkommende har aktiviteterne ikke rettet sig mod
en afgrænset målgruppe, fordi formålet med de første aktiviteter i høj grad har
været at gøre sig kendt i lokalsamfundet og etablere kontakter, som det fortsatte
arbejde kan bygge videre på. Torve- og markedsarrangementer, udstillinger,
demonstrations-arrangementer og offentlige møder er de mest udbredte eksempler på denne
form for aktiviteter. Denne type af aktiviteter har sandsynligvis haft den tilsigtede
effekt, for efterhånden oplever guiderne, at det ikke er dem, der skal kontakte deres
målgrupper, men målgrupperne der i stigende grad begynder at kontakte dem. Fra de åbne
arrangementer forskyder deres udadvendte indsats sig derfor mod konsulent-opgaver, oplæg,
samarbejder om projekter, kurser o.lign. Blandt de mange aktiviteter er der herudover
nogle bemærkelsesværdige tendenser, bl.a.:
Det er for tidligt her allerede efter et lille år, at forsøge at registrere effekter
af guidernes aktiviteter på målgruppernes holdninger og på miljøet. Vi har derimod
vist, at der er mange eksempler på vellykkede aktiviteter, som - i og med at de er
lykkedes - har været nyttige ved at fremme processer, der vil forbedre miljøet. Sagt med
andre ord ser detpå baggrund af det første års aktiviteter ud til, at det kan nytte med
grønne guider til at fremme miljøindsatsen i lokalområder. Vi har også vist at det
ikke altid nytter. At guiderne også møder modgang i form af aktiviteter som mislykkes. Tidligere i dette kapitel præsenterede vi en del af de erfaringer og overvejelser, som
guiderne foreløbig har gjort vedrørende deres roller, kontaktformer, forvaltning af
processer, og strategiske spørgsmål. Hvad angår metoderne til at opnå kontakt med
målgrupperne fortæller deres erfaringer, at det er godt at komme bredt ud, fx gennem en
fast brevkasse i lokalavisen, men at det iøvrigt snarere end skriftlig kontakt, handler
om det direkte personlige møde. Buser guiden for hurtigt frem, kan det føre til
afvisning. Især guiderne i de almennyttige bebyggelser står her ofte i meget følsomme
situationer, fordi beboere oplever, at guiden er blevet placeret hos dem ovenfra. Balancen
i den direkte kontakt handler også om både at være den, der har forslagene til de
grønne forandringer, og samtidig at kunne solidarisere sig med de mennesker og den
kultur, han eller hun står overfor. Uden sympati og fornemmelse for de folk man møder er
den direkte kontakt svær. Sympati og fornemmelse kan åbne dørene, også hos dem som
ikke er motiveret for det grønne i forvejen. Fremgangsmåden er et andet vigtigt erfaringstema. Guiderne bekræfter her den
holdning, som har præget folkeoplysningen om miljø i de sidste små 10 år. Nemlig at
aktiviteterne og budskaberne skal være konkrete, relevante, lettilgængelige og
handleanvisende, samt give folk en positiv oplevelse. Sådan ser det i det mindste ud nu,
hvor det er de første kontaktskabende og igangsættende aktiviteter, guiderne er igang
med. Men fremgangsmåderne i guidernes udadvendte aktiviteter hænger også sammen med,
hvor i processen de befinder sig. Trods guide-projekternes forskellighed er der nogle
fælles problemstillinger vedrørende den måde projekterne udvikler sig på:
Guiderne har allerede i det første år oplevet at have travlt. Men det at
målgrupperne nu i stigende grad selv henvender sig, og at guiden kommer i nærmere
samarbejde om forskellige projekter, vil i endnu højere grad stille krav til guiden om at
prioritere sin tid og kræfter. Traditionelle leder-egenskaber som strategisk overblik og
styring bliver vigtige, hvis guiden skal styre processen og ikke omvendt. De strategiske
overvejelser, om hvordan man bedst fremmer en lokal bæredygtig udvikling i det konkrete
tilfælde, og praktiske overvejelser om hvordan egne kræfter udnyttes bedst muligt,
kommer til at hænge tæt sammen. Vi har berørt en række problemstillinger, som de
grønne guider allerede gør sig en del tanker om, men som ikke bliver mindre væsentlige
i det videre forløb. Med hensyn til strategien handler det om at placere sig i feltet
mellem:
Guidernes valg af profil får betydning for hans eller hendes rolle som guide. Og
omvendt vil den rolle guiden har som udgangspunkt også have betydning for de strategiske
valg. At være guide er ikke een bestemt rolle. Hver især har deres egen
rolle-sammensætning, som både har noget med projektets karakter at gøre og guidens
kvalifikationer. De placerer sig med forskellige kombinationer og vægtninger mellem:
Aktiviteterne er kommet igang - en eller rettere mange processer er igang - hvad vil
det så føre til videre frem over? På den ene side er der god grund til at være
tilfreds med forløbet af det første år. På den anden side skal man være forsigtig med
mekanisk at fremskrive tendensen. Vi har nævnt "de lavthængende frugters
problematik"; at det kan være nemmere at plukke de første frugter end de næste,
fordi man fornuftigvis begynder, hvor det er lettest. Det gør de grønne guider også.
Det mest negative scenarie kan derfor være, at de nyder godt af den generelle medvind for
miljøsagen i samfundet, fordi de fremmer nogle resultater dér, hvor det er let og
uproblematisk. Men kan de blive ved med at skubbe på uden at støde ind i barriererne;
dér hvor det bliver for besværligt, dyrt, tidskrævende osv.? Måske kan de. Måske kan
de mobilisere en kraft, gejst og kreativitet som får en snebold til at rulle, så flere
gør mere, og værdier og strukturer, der står i vejen, gradvist opløses. Måske kan
mange grønne guiders aktiviteter mange forskellige steder - sammen med alt det andet, der
foregår på miljøområdet - få så mange danskere engageret i det små, at det
genererer et "kvalitativt spring"; dvs. som får det der før virkede som
tårnhøje barrierer til pludseligt at falde i grus, som vi så Berlin-muren pludselig
gjorde det. Måske kan de grønne guider være med til at ændre miljøsagens negative
skær af angst, afsavn og affald til noget positivt, der har med kreativ udvikling af
vores levemåder, opfattelser og kulturelle værdier at gøre. Vi har fastholdt billedet af grøn guide ordningen som et spændende eksperiment. Men
som ovenstående perspektivering antyder, så er effekten af de grønne guiders indsats jo
ikke en isolerbar størrelse. De grønne guider er blot en lille brik i det store spil, og
vurderingen af deres indsats må derfor hele tiden ses i sammenhæng med de udefra givne
betingelser. Den afhænger totalt af, hvad der i øvrigt sker i samfundet som helhed, og i
de enkelte lokalsamfund. Er der nogle penge at hente til de projekter, guiderne får
borgerne gjort varme på? Vil kommunalpolitikerne bakke op eller vil bureaukratiet spænde
ben? Vil regeringen lægge pres på kommunernes arbejde med lokal Agenda 21? Omend guidernes indsats kan løbe ind i mure og blive kastebold for mange forskellige
vinde, er der på baggrund af opstarten ingen tvivl om, at det bliver spændende at se
eksperimentet videre udfolde sig i de kommende år. |