Et år med grønne guider.
Delevaluering af Grøn Guide-ordningen 3. Det første år
I dette kapitel vil vi fortælle om, hvordan 1997 er forløbet for det første hold
grønne guider. Deres udgangspunkt er (som beskrevet i kapitel 1) forskelligt. Enkelte
guider er fortsat på en arbejdsplads, hvor de allerede var, dog med en tilpasning af
deres arbejde til en grøn guide funktion. Nogle af guiderne var "gamle rotter"
på miljøområdet og har derfor haft en ballast og et netværk at bygge på, da de
startede i deres job som grøn guide. Men de fleste guider har skullet bygge et helt nyt
job og arbejdsområde op fra bunden af. Og alle uden undtagelse har skullet indgå i et
nyt "arbejds"fællesskab, de grønne guider, deltage i den fælles uddannelse og
lære at bruge det elektroniske konferencesystem, GAIA, som er en del af det netværk, der
bygges op mellem de grønne guider. Når man starter i et helt nyt job, er der mange praktiske og organisatoriske ting, der
skal på plads, inden man kan gå i gang med det, der er de grønne guiders egentlige
arbejde: lokal miljøvejledning. Det er vigtigt at huske på, når de grønne guiders
indsats det første år vurderes. De temaer, der vil blive taget op i kapitlet, er:
At komme i gang De grønne guider kunne i princippet starte pr. 1. januar 1997. Men ikke
alle styregrupper havde nået at få ansat guiden inden da, og derfor kom en del af
guiderne først til i løbet af januar-februar. Den sidst ansatte guide i første kuld
startede faktisk først i april 97. I juni sendte vi et spørgeskema ud til alle guiderne
for at få et billede af, hvordan det første halve år - etableringsfasen - var gået.
Guidernes besvarelser gav et billede af mange opgaver og problemer, store som små, i
denne opstartsfase, men der var nogle temaer, der gik på tværs. Vi har på basis af
disse oplysninger valgt at se nærmere på fire af de opgaver, der har været dominerende
for de grønne guider i denne periode: at etablere sig, at blive et kendt ansigt, at
opbygge et lokalt netværk samt at blive grøn guide dvs. en del af ordningen de grønne
guider. Et sted at siddeAt etablere sig betyder at bruge tid og kræfter på noget meget praktisk
fx male vægge, slibe gulve, købe møbler, potteplanter, gøre det lidt hyggeligt - ikke
bare for sin egen skyld, men lige så meget for at skabe nogle omgivelser, der indbyder
andre til at smutte indenfor. Faktisk var kontorforholdene kun i orden for omkring 1/4 af
guiderne, da de startede, og i de første par måneder gik en del tid med at få dette
bragt på plads. Enkelte har måttet bruge flere ugers arbejde på at få lokalet gjort i
stand, og mange har været involveret i indkøb eller anskaffelse af møbler og udstyr.
Noget af det, der kræver overvejelser i denne forbindelse, er, at en guide jo har en
indbygget forpligtelse til at etablere sit kontor miljørigtigt. Frem for at hver enkelt
guide - som det skete her - brugte tid på at skaffe sig denne viden, kunne ressourcerne
måske have været bedre anvendt ved en fælles indsats. Enkelte har endog haft det problem, at de er startet i midlertidige lokaler og derfor
har måttet gennem kontorindretning to gange. Det koster selvfølgelig tid, men det har
også nogle konsekvenser for kontakten med målgrupperne. For det første en vis
tilbageholdenhed med at markedsføre sig selv, fordi man ved, at folk senere skal henvende
sig et andet sted. For det andet er den midlertidige placering oftest uhensigtsmæssig, fx
fordi den ligger for langt væk eller for upraktisk for direkte henvendelser. Men det handler ikke kun om at indrette sit kontor. Et vigtigt krav fra Den Grønne
Fonds side var, at guiderne skulle have teknologi, så de kunne deltage i det elektroniske
netværk. Og det har voldt en del problemer - for flere af guiderne gik der en 3-4
måneder før GAIA kunne tages rigtig i brug. Det hang dels sammen med økonomiske
problemer, og Den Grønne Fond besluttede derfor tidligt at sætte en ekstrabevilling af,
således at der kunne søges et tilskud på 20.000 kr. til PC-udstyr. Dels hang det sammen
med tekniske problemer som opkobling, standarder, programmer mv.
At blive et kendt ansigtEtablering handler også om at blive et kendt ansigt: at tage ud og
præsentere sig selv på møder, holde oplæg, lave stande, lave foldere og udsende dem,
dukke op til receptioner og andre vigtige begivenheder i lokalsamfundet, skrive i
lokalpressen mm. Guiderne har benyttet sig af forskellige metoder: at møde op personligt,
at prøve at komme i massemedierne og at få produceret informationsmateriale. Informationsmaterialet har først og fremmest været i form af produktion af
foldere, der fortæller om guiderne selv og deres arbejde. I den forbindelse har det
knebet med at skaffe penge til at få folderne trykt professionelt, så også her valgte
Den Grønne Fond at give mulighed for en ekstrabevilling på 15.000 kr. til hver guide om
nødvendigt. Guiderne har siddet rundt omkring og selv udformet PR-materiale, brevpapir
o.l. Måske kunne et lay-out kursus have været med til at gøre det nemmere for guiderne. At være til stede med sin person har sin naturlige begrænsning, men kan dog alligevel
give anledning til strategiske overvejelser: Hvor mange repræsentative opgaver skal man
deltage i? Hvad kommer der ud af at vise flaget? Skulle man ikke hellere bruge tid på
aktiviteter? Er der steder, man ikke bør dukke op fx politiske foreninger? Samtidig
betyder det at vise sit ansigt, ikke mindst i den første tid, mange opgaver udenfor
såkaldt normal arbejdstid, og det kan let blive for meget - samtidig med at det kan være
utrolig svært for guiden at sætte grænser, for man vil jo så gerne være til stede
allevegne. Så er det rart, hvis man har en styregruppe, der forstår og bakker op om, at
selv som grøn guide, har man også en familie derhjemme, der skal passes. Alle disse anstrengelser for at blive kendt koster mange ressourcer og tager lang tid,
hvilket selvfølgelig betyder, at der går længere tid, før guiden kommer i gang med
konkrete ting/aktiviteter. Selv om guiderne ved det på forhånd, synes de alligevel, det
har været svært at leve med i praksis. Også fordi de oplever et pres for at vise
resultater.
At blive en del af et lokalt netværkDet at få opbygget netværk har været et væsentligt element i guidernes
første tid. Det har både kostet tid, bekymringer og energi. Det drejer sig om at skabe
sin plads og blive accepteret: som grøn guide kommer man som nytilkommer til noget
eksisterende. Det kan være stort eller småt, stærkt eller svagt, men et eller andet er
der i forvejen fx en boligforening, andre ansatte, nøglepersoner, erhvervsliv,
foreninger, institutioner, foruden alle de andre lokale organiseringer, der kan være af
interesse i en miljøsammenhæng - det er her guiden skal ind og skabe sin platform. Kun
de færreste guider havde disse netværk på plads inden start. I første omgang har
indsatsen været koncentreret om nøglepersoner, sociale institutioner, skoler, foreninger
og erhvervsliv, mens kulturområdet har haltet bagefter. Der var dog en del guider, der
allerede på forhånd havde kontakt med nøglepersoner fra lokalområdet. At blive grøn guideGrønne Guider er ikke alene en bevilling til lønnen til en grøn guide
lokalt. Det er også etablering af en ny organisering i det lokale miljøarbejde. Den
Grønne Fond har valgt at opbygge en fælles organisering for de grønne guider på tværs
af ansættelsessted og funktion for at øge gennemslagskraften. Det er gjort gennem
forskellige initiativer, som vi vil se nærmere på i næste afsnit. Her handler det om,
hvad denne struktur har betydet for guiderne. Den fælles organisering er både et krav og et tilbud. Den rummer krav om aktivt at
deltage i erfarings- og informationsudveksling på GAIA og om at deltage i fælles
uddannelse. Men disse krav er jo samtidig et tilbud, idet de giver guiderne mulighed for
at mødes, at få kolleger og at få input til deres arbejde. Desuden har den ansatte
netværkskoordinator til opgave at være den praktiske og organiserende kraft, der skaber
grundlaget for guidernes indbyrdes netværk i form af nyhedsbrev, brug af GAIA, fælles
uddannelsesdage mv. (jf. s.78 ff.) Især i etableringsfasen har guiderne nok oplevet, at kravene ind i mellem kunne
overskygge gevinsten fra tilbudene. Mange guider oplevede det som en stor ekstra
belastning i starten, at de også skulle lære at anvende GAIA, at de skulle forholde sig
til andre grønne guider der ligesom de selv knap var kommet i gang, og at de skulle være
væk på et 2-ugers kursus lige midt i arbejdet med at få sig selv etableret i deres eget
job. Specielt GAIA, og ikke mindst det at skulle skrive logbøger, var der nogen surhed
over i starten. Det er første gang os bekendt, at der opbygges et elektronisk
konferencesystem i forbindelse med en statslig forsøgsordning af denne karakter, og
derfor havde Den Grønne Fond besluttet, at guiderne skulle skrive en ugentlig logbog, for
på den måde at tvinge dem til at logge sig ind på GAIA i hvert fald en gang om ugen.
Logbogen skulle dog først og fremmest tjene som informationsinstrument: til
koordinatoren, til evaluatorerne og til Den Grønne Fond, men når det blev til, at
logbogen skulle føres ugentligt, hang det sammen med at fremme en tilvænning til at
bruge systemet. Dette er dog senere blevet ændret til, at guiderne nu skriver logbog hver
14. dag. Der var også modstand hos enkelte grønne guider over at blive underlagt denne fælles
hat. Det gjaldt især de "gamle rotter". De oplevede ikke behov for denne ny
organisering og følte faktisk, at den i stedet skabte unødvendige problemer for dem. For
dem var det at være grøn guide egentlig blot en forlængelse af noget, de allerede var i
gang med, og så var det bare besværligt at skulle forholde sig til en ordning, der
prøvede at indordne dem i en vis fælles form. De havde deres eget projekt med en bestemt
opgave og med egne kolleger. På den anden side oplevede mange guider også, at denne fælles statslige hat gav
flere fordele. Der er simpelthen mere power i at være del af Grønne Guider end være
grøn rådgiver i Nørager: Man har staten i ryggen, man er ikke alene, og større
initiativer giver mere medieinteresse - og mange ville jo slet ikke have været i jobbet,
hvis det ikke var for Den Grønne Fonds løntilskud. Og selv om det måske var en
belastning at skulle være af sted på kursus, gav disse uger frem for alt et tilskud til
det daglige arbejde. For slet ikke at tale om alle de fordele, det giver at være del af
et netværk med andre i samme situtation som én selv - altså det at der er kolleger og
at der faktisk kommer en form for arbejdsmiljø omkring jobbet. Her peger guiderne især
på erfaringsudveksling (personligt og via nettet), sparringspartnere, at kunne få hjælp
og hente viden, inspiration og nye ideer. Et motto for etableringsfasen kunne være: Ting Tager Tid. I startperioden oplevede
guiderne, at der skulle bruges megen tid på "uproduktive" ting. Ikke mindst for
projekter startet fra bunden er der gået meget tid på at etablere kontoret: både
klargøring af lokale, køb af møbler, faciliteter osv. - og eventuelt endda flytte fra
midlertidige til faste lokaler. Der er også gået en del tid med at få etableret rutiner
for det administrative arbejde, der skal udføres. Og endelig har det at få
informationsteknologien, ikke mindst GAIA, til at fungere, taget en del tid. Guiderne peger på, at de har et vist behov for hjælp og rådgivning i forbindelse med
administration (især regnskab), edb og faglig viden. De fleste oplever også at kunne få
denne hjælp - især på det faglige område er det ikke noget problem. Nogle savner dog
også en mere personlig støtte i forbindelse med forskellige problemer, de bliver stillet
over for i arbejdet som grøn guide. Det kan være magtspil i styregruppen, at finde sin
egen rolle, at tackle modstand hos samarbejdspartnere o.l. Denne hjælp har ikke været
helt så nem at få, men guiderne har i et vist omfang trukket på hinanden. Ting Tager Tid henfører også til, at ting tager tid at trække i gang. Der går
l-a-n-g tid før fundamentet i form af kontakter og netværk er lagt for kommende
aktiviteter - det går langsommere end håbet/ventet, og derfor er der ikke så meget
konkret på banen efter det første halve år. Det opleves frustrerende både af hensyn
til at leve op til ydre forventninger/succeskrav og ikke mindst i forhold til det aktive
og udadvendte arbejde, som var forventningen til jobbet hos de fleste grønne guider.
Den organisatoriske struktur og samarbejdet med styregruppen Organiseringen af Grøn Guide ordningen har to niveauer. Et centralt der
drejer sig om opbygningen af en fælles organisering af de grønne guider, og en lokal der
drejer sig om organiseringen af det enkelte grøn guide projekt.
Den fælles organiseringDen fælles ramme, der fra Den Grønne Fonds side er lagt ned over Grøn
Guide ordningen består af en formel struktur med uddannelse af og netværk mellem de
grønne guider, men den består også af en uformel struktur dannet gennem de personlige
relationer, der opbygges mellem de grønne guider, og den kontakt der er etableret mellem
en medarbejder fra Den Grønne Fond og de grønne guider. En kontakt der sikrer, at fonden
hele tiden kan holde sig ajour og dermed sikre, at der til stadighed skabes de bedst
mulige vilkår for, at initiativet lykkes. Her vil vi se nærmere på Den Grønne Fonds
rolle. Den Grønne Fond har i Grøn Guide ordningen taget en meget aktiv og understøttende
rolle - selv om den ikke går af vejen for at svinge pisken om nødvendigt. Den Grønne
Fond har i løbet af det første år taget en lang række initiativer undervejs. Men i
virkeligheden starter indsatsen allerede før ansættelse af guiderne, idet Den Grønne
Fond i forbindelse med ansøgningsrunderne yder en udstrakt rådgivning til ansøgerne. I
forbindelse med bevillingsrunderne har de stået for en fælles PR-indsats gennem
udsendelse af pressemeddelelser og afholdelse af pressemøde om de bevilgede grøn guide
projekter, hvilket også har sat sig spor i de regionale og lokale aviser. De har udviklet
et fælles logo til brug for de grønne guider i officielle sammenhænge. De har som flere
gange nævnt ansat koordinator og igangsat uddannelse. De har gennem hele forløbet vist stor opmærksomhed over for nye muligheder og
forslag, der kan fremme og støtte de grønne guiders gennemslagskraft. Det sker dels ved
at være til stede, når de grønne guider samles på uddannelsesugerne, dels ved at være
åben over for og opmærksom på ting, der dukker op undervejs, således at de kan sætte
ind med en støttende eller korrigerende indsats. Vi har tidligere nævnt ekstra
bevillinger til PC-udstyr og PR-materiale. Et andet eksempel er, at da evalueringen
formidlede et ønske fra guiderne om bedre udnyttelse af fælles PR, gav Den Grønne Fond
en bevilling til, at en gruppe grønne guider sammen med en konsulent kunne sætte sig
sammen og udarbejde et oplæg til fælles PR-muligheder. Et tredje eksempel er, at
formanden for Den Grønne Fond på årsmødet for grønne guider meldte ud om Den Grønne
Fonds holdning til spørgsmål, der havde givet anledning til tvivl og usikkerhed hos
guider eller styregruppe, fx forventningerne til hurtige resultater, overholdelse af
arbejdsprogram mv. Og her formidlede en positiv holdning til at vise imødekommenhed
overfor ændringer i projektet foranlediget af, at virkelighedens verden ikke altid svarer
til, hvad man på forhånd kunne udtænke og fælde ned på et stykke papir. Men man har
også fra fondens side valgt at slå i bordet, når udviklingen ikke helt var i
overensstemmelse med de krav og retningslinier, der blev stillet op fra start, fx i
forbindelse med det første halve år, hvor guiderne ikke altid var lige flinke til at
føre logbøger. Konsekvensen er, at Den Grønne Fond om ikke formelt så reelt har en
arbejdsgiverrolle. Det betød især i starten - at nogle grønne guider følte, at
der blev hevet i dem fra to sider. Ligesom de også følte, at der kunne opstå en
loyalitetskonflikt i situationer, hvor en styregruppe ville prioritere lokale interesser
over de miljømæs-sige. I sådanne situationer kan det være svært for guiden at
reagere, for styregruppen er jo deres reelle arbejdsgiver, samtidig med at deres egen
sympati måske mere ligger hos den sekundære arbejdsgiver, Den Grønne Fond, som kan
holde miljøfanen højt. Med grøn guide ordningen er der skabt et initiativ, der i sig selv skaber en øget
efterspørgsel efter penge til miljøinitiativer. Aktiviteterne er ønskede, de er jo
netop formålet med de grønne guider, men alle hidtidige erfaringer viser, at hvis det
bliver for surt og for besværligt at skaffe penge, så mistes gejsten, skuffelsen og
afmagten breder sig, og så er miljøsagen måske endnu dårligere stillet end før. Det
er et reelt problem, hvis man gennem de grønne guider opbygger et behov for finansiering,
der ikke kan imødekommes i rimeligt omfang.
Den lokale organiseringDen Grønne Fond har lagt stor vægt på, at der omkring den grønne guide
bliver etableret en styregruppe med en bred repræsentation fra lokalområdet. Dels for at
have en part, der er ansvarlig for projektet både økonomisk og indholdsmæssig, og dels
for at sikre at grøn guide projektet bliver knyttet til de lokale strukturer og de lokale
samarbejdspartnere, det kan være relevante for guiden at samarbejde med. Afsnittet her vil se nærmere på, hvordan styregrupperne løser deres opgave og
hvordan samarbejdet er mellem guide og styregruppe. Datamaterialet består dels af
spørgeskemabesvarelser fra guiderne, dels af interview med udvalgte styregrupper og
guider. Styregrupperne skal være bestyrelser: holde sig målet for øje, være visionære,
diskutere ideer og vejen frem, samtidig med at de skal være garant for at projektet
holdes på skinner. De skal ikke som en værkfører bestemme det daglige arbejde eller
kontrollere tidsforbrug o.l. Den styring, det er vigtigt, at styregrupperne udøver er en
overordnet styring, hvor man netop diskuterer de langsigtede mål, hvor man vil hen og
hvordan man kommer der. Og dermed støtter guiderne i at få sat tid af til at tænke
langsigtet og ikke blive fanget af kortsigtede aktiviteter, der måske nok er synlige, men
mere er som en sæbeboble, der ikke bliver spor tilbage af bagefter. Behovet er jo at få
sat ting i gang, der kan bære videre, når guiden ikke er der længere. Blandt de styregrupper, der er blevet interviewet, kan man se, at deres opfattelse af,
hvad deres opgave er, varierer. Nogle lægger vægten på det visionære og det
strategiske og vil i hvert fald ikke ud at spille fransk klovn for at skaffe penge eller
være praktisk gris, for det har de ikke tid til. Andre ser netop deres opgave som det
mere nære med at være forbindelsesled til det lokale, hjælpe når der er hjælp behov,
også som praktisk gris hvis det er nødvendigt. Som styregruppemedlem kan man dog godt
være lidt i tvivl om, hvad Den Grønne Fond egentlig forventer af styregrupperne:
En anden ting kan være, at man som styregruppe samles som en helt ny gruppe med mange
forskellige, der ikke kender hinanden, og hvor nogle måske ikke har prøvet den slags
før. Der kunne man godt bruge noget hjælp, synes de. Det kan fx være vejledning om
overenskomster og andre praktiske forhold ved at være arbejdsgiver. Eller det kan være
noget, der retter styregruppernes opmærksomhed mod, hvordan de kan varetage deres
styregruppeopgave, så de ikke ender i den traditionelle kommunalpolitikersituation: at
diskutere cykelskurets placering fordi det er meget nemmere end at diskutere målene for
den kommunale socialpolitik. Her ligger nogle opgaver for Den Grønne Fond, og den har allerede taget det første
initiativ, idet næste hold grøn guide projekter allerede et par måneder inde i
forløbet har en fælles weekend for grønne guider og styregruppemedlemmer. Her kan man
formidle ideer til styregruppens arbejdsområde og arbejdsmetode, få afstemt
forventninger mellem guide og styregruppe mv. Man skal dog fortsat være opmærksom på,
om det er tilstrækkeligt til at dække behovet. Måske er der behov for en form for
kontaktmulighed mellem styregruppemedlemmer. En styregruppe består af travle mennesker, folk der er engagerede i alt muligt andet
også. Det er klart, at det må være en begrænset støtte, de kan give den grønne
guide, men det er tydeligt, at de grønne guider selv har nogle forventninger til
styregrupperne, som de ikke helt synes, at de får opfyldt. Guiderne kunne godt tænke
sig, at deres styregruppe var lidt mere engageret, kom med lidt flere ideer og ikke bare
reagerede på, hvad guiden kom med. Nogle guider synes også, at deres styregruppe kunne
være lidt bedre til at skaffe frivillig arbejdskraft i forbindelse med de forskellige
opgaver. Guiderne er mere tilfredse, når det gælder styregruppernes indsats med at skabe
lokale kontakter, være vejviser til den lokale kultur og befolkning og forsyne dem med
personkendskab til relevante personer. Der er ikke markante problemer mellem guiderne og deres styregrupper, men enkelte
guider har haft store problemer. Der hvor modsætningerne mellem guide og styregruppe
især kan opstå er omkring fleksibilitet. Der er lagt et arbejdsprogram for guiden
(udarbejdet af guiden), men det er jo vanskeligt at forudsige, om dette program nu også
er det mest hensigtmæssige, efterhånden som projektet udvikler sig. En grøn guides
arbejde må nødvendigvis indeholde en stor grad af fleksibilitet. Det nytter ikke noget,
hvis der ringer en daginstitution og siger: nu har vi snakket i personalegruppen og vi har
også snakket med forældrene, så nu er vi parat til at gå igang med økologisk mad, kan
du hjælpe os? - at guiden så siger: jeg skal lige spørge om jeg må, for det står
først i vores arbejdsprogram om 3/4 år. En grøn guide skal kunne gribe de chancer, der
viser sig, og sådan er det da heldigvis også i de fleste tilfælde. Langt de fleste guider oplever at have stor selvstændighed i arbejdet, og det er de
godt tilfredse med. Det afspejler sig også i, hvad guiderne opfatter som en god
organisatorisk struktur: den skal være enkel, klar og overskuelig, bygge på tillid til
guiden og give guiden rimelig frihed i arbejdet. Omvendt opstår problemerne der, hvor én
part/person i realiteten har magt til at blokere for beslutninger, hvor der er forskellige
forventninger mellem guide og ledende styregruppemedlemmer, og hvor styregruppemedlemmerne
udviser for lidt aktivitet eller giver for lidt støtte til guiden. Der hvor styregrupperne især kommer til kort efter guidernes mening er i
sparringspartnerfunktionen. Guiderne synes, at styregrupperne er for dårlige til at give
feed-back, de synes, de får for lidt kritisk modspil. Styregrupperne er også for
dårlige til selv at komme med ideer, de forventer, at det er guidens opgave. Når det er
sådan, hænger det sikkert sammen med, at styregrupperne ikke nødvendigvis består af
folk, der har nogen særlig viden om det grønne. De er måske snarere mennesker, der så
en anledning til at gøre noget for deres lokalområde, når der nu bliver udbudt en pose
penge. At det så er om det grønne, er et vilkår de må forholde sig til og lade
afspejle i projektet, men det har ikke nødvendigvis noget med dem selv og deres egne
interesser at gøre. Det er klart, at i en sådan situation bliver det guiden, der må
levere det miljømæssige input, mens styregruppen må holde sig til det, den kan - hvad
enten det er at skaffe lokale kontakter, give hints om personer, der er gode at trække
på mv. Guiderne sidder for det meste alene og de har derfor brug for et bagland, hvor de kan
hente arbejdskraft, ros og kritik, nogen at diskutere med i det daglige, en ledelse der
kan bistå med styringen, nogle der tager vare på økonomien og endelig en administrativ
bistand, så guiderne ikke drukner i regnskab o.l. Det er i høj grad en sparringspartner
funktion guiderne har behov for, og som de søger hos deres styregruppe i større eller
mindre omfang. Men spørgsmålet er, om de ikke forventer for meget af styregrupperne? Det
er vigtigt, at guiderne gør sig klart, at styregruppernes opgave netop er
bestyrelsesopgaven, mens en mere løbende støtte og sparring skal hentes andre steder.
Guiden må derfor selv tage initiativ til at opbygge en lokal
støttegruppe/netværk/sparringspartner som støtte i det daglige, mens diskussioner
omkring arbejdsmiljø og den type problemer nok først og fremmest kan tages op i gruppen
af grønne guider. Der er opstået problemer nogle steder mellem guider og styregruppe. Dette er nok
uundgåeligt i et eller andet omfang, men spørgsmålet er, hvilken støtte den grønne
guide har i en sådan situation. Den sikring Den Grønne Fond har skabt sig har været med
henblik på at sikre projektet og Den Grønne Fond og ikke guiden, så opstår der
problemer mellem guide og styregruppe, kan guiden nemt komme i en vanskelig situation.
Nogle guider har stillet forslag om, at det måske kunne være hensigtsmæssigt, at der
var visse minimumskrav til styregruppens opgaver, en realistisk beskrivelse af
forventninger og succeskrav, krav til kompetencestruktur, samt vejledende retningslinier
for udformning af arbejdsprogrammer. Men spørgsmålet er, om det ikke vil være mere
hensigtsmæssig med en aktiv vejledning som den der fx kan ydes på den fælles weekend
for guider og styregruppemedlemmer som bliver det første fælles møde for næste hold
grønne guider. Det er netop tænkt sådan. Ønsket om at forpligte det lokale på det miljømæssige har ført til krav om
dannelse af en styregruppe med lokale parter. Det kan være en mulig ulempe, at kravet om
forankring af de grønne guider i de lokale netværk, kan forpligte guider til at indgå i
samarbejde med tunge bureaukratiske institutioner, som kan hæmme guidens indsats på
græsrodsniveau. Men mere generelt kan der være noget uheldigt i at sammenblande styring
og lokal forankring og kontakt. Brede lokale styregrupper får nemt svært ved at fungere.
Gruppen vil ofte blive svag, fordi der er så mange forskellige parter og dermed
interesser. En svag styregruppe giver for stort rum for, at den professionelle, i dette
tilfælde, guiden kan styre. Mange guider oplever, at deres styregruppe overlader det for
meget til dem at lægge linien for projektet. En anden side er, at man ved at sætte de
lokale aktører i styregruppen, sætter dem i en arbejdsgiverrolle, de måske hverken er
motiverede for eller i en position til at varetage. Det sker når fx ansatte som
ejendomsfunktionærer, pædagoger, beboer-rådgivere, er med i styregruppen for at sikre
kontakt til hver deres bagland. I nogle områder kan man stå med flere forskellige sideløbende initiativer på én
gang. Det er især tilfældet i boligområder, hvor der kan være både beboerrådgiver og
grøn guide, men vil også være tilfældet i flere af de nye projekter, der er placeret i
kvarterløftsområder. Her vil der være behov for en koordinering. Det kan gøres på
forskellig måde, men det er en styregruppeopgave og ikke noget, der skal overlades alene
til de projektansatte. Om koordineringen så skal være gennem fælles styregruppe med
projektfølgegruppe under sig eller om andre organiseringer vil vise sig mere
hensigtsmæssige må være op til det enkelte område. Det vigtige er, at der bliver gjort
noget for at sikre samarbejdet og koordineringen mellem projekterne indbyrdes og de
forskellige medarbejdere indbyrdes. Styregruppen har også en økonomisk funktion. For det første skal den skaffe
restfinansieringen på de 30% af lønnen, for det andet skal den medvirke til
finansieringen af de konkrete aktiviteter. Det finder styregrupperne meget naturligt: når
man får noget, må man give noget til gengæld. Det er også slående, at både guider og
styregruppe udviser en ansvarlig økonomisk holdning. Ingen ønsker eller forventer, at
få alt finansieret udefra. Men de synes dog, at tre år er for lidt, og så gerne en
længere horisont, 5-6 år, hvis de skal have en chance for at gøre projektet
selvfinansierende. For før man kan få andre til at finansiere, skal man kunne fremvise
nogle resultater eller have skabt en efterspørgsel, så potentielle pengestærke mænd og
kvinder ikke kan sige nej. Et andet økonomisk problem styregrupperne er stødt på, er,
at det kan være ganske svært at afvente ansøgningsfrister i forskellige fonde, hvis man
er i gang med fx et beboerprojekt, hvor der skal smedes, mens jernet er varmt. En
styregruppe foreslår derfor, at Den Grønne Fond sætter en pulje af til grøn guide
projekter, således at større aktiviteter hurtigere eller nemmere vil kunne få et
tilskud. Flere guider synes dog, at deres eget økonomiske ansvar er for stort og tidskrævende.
Og at den økonomiske struktur ikke er hensigtsmæssig. Guiderne ønsker ikke selv at
sidde med regnskabet, og er glade, når der er en administration, der kan tage sig af den
side af sagen. En anden utilfredshed med det økonomiske ser ud til at være, at der
sjældent er en rådighedskonto for guiden. Det betyder, at selv de mindste økonomiske
beløb skal der indhentes tilladelse til. Det er både tidskrævende og nogle gange
bremsende for aktiviteter. Samarbejdet mellem styregruppe og guider er almindeligvis godt, men styregrupperne er
ikke den støtte og inspiration for guiderne, som de nok oprindelig havde forestillet sig.
Her er det vigtigt at få afklaret de gensidige forventninger fra start, samt få givet
guiderne et realistisk billede af, hvad man kan forvente af en styregruppe: hvilken
støtte kan den give, og hvilken støtte skal hentes andre steder? Det har først og
fremmest været lokaltilknytningen og bredden som krævet af Den Grønne Fond, der har
motiveret til den konkrete sammensætning af styregruppen, hvorfor den miljømæssige
ballast kan være ret lille. Der er en risiko for at sådanne bredt sammensatte
styregrupper uden egentlig ekspertise kan have svært ved at udøve en styrende rolle.
Endelig kan det være vanskeligt for styregrupper uden en administration bag sig at kunne
varetage sin arbejdsgiverforpligtelse, idet de ikke har viden om overenskomster,
arbejdsforhold mv. Derfor er de grønne guiders ansættelsesforhold noget af et
kludetæppe.
Det daglige arbejde Det daglige arbejde for en grøn guide har mange facetter. Umiddelbart
kunne man forledes til at tro, at det først og fremmest handler om at lave
miljøaktiviteter, men så enkelt er det ikke. En side af guidens arbejde handler om
arbejdsopgavernes karakter, en anden side om tidsforbrug og prioritering og en tredje om
arbejdssituationen. Selve aktiviteterne og jobudøvelsen vil blive beskrevet nærmere i
kapitel 4. De forskellige opgaverSom grøn guide skal man kunne mange forskellige ting, for arbejdet rummer
et utal af forskellige opgaver. Der er
Tidsforbrug og prioriteringSer vi lidt på, hvordan de grønne guider brugte tiden i en ualmindelig
uge (for ingen uger er almindelige i den forstand, at de ligner hinanden) i juni 97, er
det gennemgående træk, at guiden må sprede sin arbejdsindsats på mange forskellige
arbejdsopgaver. Hvilket også betyder, at arbejdsugen er svær at holde nede på de 37
timer om ugen. Typisk brugte guiderne under 10% af tiden på én bestemt type aktivitet.
Den mest tidskrævende aktivitet viste sig at være "planlægning alene", idet
2/3 af guiderne brugte mere end 20% af tiden på dette. Mindst tid blev anvendt til:
møder med styregruppe, telefonkontakt med borgere og specifikke målgrupper, aktiviteter
for specifikke målgrupper, planlægning sammen med andre. Der er nogle typer af arbejdsopgaver, som næsten alle guider bruger tid på i løbet
af en uge. Det er:
Andre hyppigt forekommende arbejdsopgaver er:
Kun lidt over halvdelen af guiderne syntes, at de på dette tidspunkt anvendte deres
tid rigtigt - først og fremmest fordi de gerne vil bruge mere tid sammen med
målgrupperne. Det hænger sammen med, at kontakten med målgrupperne er meget central for
de grønne guider. Det er lige præcis her, at de grønne guider henter en stor del af
deres arbejdstilfredshed: at folk henvender sig, er tilfredse med hjælpen, er så
imødekommende mv. De grønne guider ville derfor godt have endnu mere tid til denne del
af arbejdet, og de kan ind i mellem få en fornemmelse af, at andre opgaver tager deres
tid fra dette. Det er blevet lidt bedre siden, idet guiderne efter etableringsfasen, hvor
blandt andet rutiner for administrativt arbejde er kommet på plads, har fået mere tid
frigjort til dette. Allerede på dette tidlige tidspunkt var guiderne begyndt at opleve
prioriteringsproblemer i deres arbejde. Først og fremmest ved at måtte udskyde eller
nedprioritere opgaver, men også ved at have for lidt tid til det, de gerne vil nå.
ArbejdssituationenAt være grøn guide er på mange måder et krævende job. Derfor er det
vigtigt at få skabt en balance, hvor kravene er så store, at de virker inspirerende og
udfordrende, men ikke så store at de giver frustrationer og dermed blokerer for at guiden
kan anvende sin energi i selve arbejdet. Netop fordi guiderne sidder alene med en primær
arbejdsgiver (styregruppe) og en sekundær arbejdsgiver (Den Grønne Fond), er det vigtigt
at der bliver skabt nogle arbejdsbetingelser for den enkelte guide, der giver lyst og
energi til arbejdet. Arbejdet som grøn guide stiller store krav både fagligt, projektmæssigt og
personligt. De handler om: faglige diskussioner, idégenerering, profilering,
erfaringsudveksling, indhente faglig viden, at kunne holde sig fagligt ajour,
projektstyring, at kunne tackle at stå alene med opgaver og ansvar, at kunne tackle
magtspil, at kunne navigere mellem forskellige parter med egen integritet i behold, at
kunne tackle hvis der sker en forkert udvikling af projektet på grund af pres udefra, at
kunne overbevise og engagere, at være fleksible og kunne ændre planer o.m.a. Derfor er
der behov for forskellige former for støtte og sparring i det daglige arbejde. Men der
ikke kun tale om en arbejdssituation, som andre skal hjælpe de grønne guider med. Det
handler nok så meget om at kvalificere de grønne guider selv til at kunne klare at stå
i en sådan situation. Og det drejer det sig især om ledelsesmæssige kompetencer. Flere peger på, at de er blevet noget overraskede over, hvor lang tid det rent faktisk
tager, og hvor stor en indsats der skal til for at nå målgrupperne. Det har virket lidt
forskrækkende på flere, at jobbet er så altomfattende, at det sluger én, så det
bliver svært at sige fra og få tid til familien. For det er ikke bare et spørgsmål om
arbejdstimer, men også de tanker man bruger på jobbet, når man er hjemme. Flere peger
også på, at har virket "forskrækkende" så alene, man egentlig er i det
daglige - ikke mindst med ansvaret. Der ligger også en mulig stressfaktor i de grønne guiders forståelse af, hvad der
"rigtigt" arbejde - nok især i den første tid. Der kan være en tendens til,
at guiderne opfatter arbejde som at være i kontakt med målgrupperne, mens andet er en
eller anden form for spildtid. Det kan være affødt af forventninger om, at omverdenen
kun regner det, den kan se, som rigtigt arbejde, og at alt det, der skal til, før noget
bliver synligt "da ikke kan tage så lang tid". Men måske også om at de som
personer selv synes, at det er det der er spændende, mens det at være i baggrunden som
en grå eminence ikke appellerer helt så stærkt til dem? Er det praktiske arbejdsbier
eller katalysatorer, der er blevet grønne guider? For ikke at komme i den situation, at
dette giver for store frustrationer, kunne man forestille sig, at der på det første
kursus blev brugt noget tid på at få snakket sammen om, hvilke arbejdsopgaver og
arbejdsfunktioner, der ligger i at være grøn guide. En grøn guide arbejder meget alene, hvilket stiller store krav til egne evner om at
styre tid og prioritere opgaver, men også til at kunne klare sig uden daglig ledelse og
daglige klap på skulderen. Men denne selvstændighed og høje krav til egen udfyldelse af
jobfunktionen er på den anden side også noget de grønne guider sætter stor pris på.
Så det er mere et spørgsmål om balancen mellem at være alene og have frihed. Og det
ser ud til, ikke mindst i den første tid, at der for en del guider har været en skævhed
i retning af, at alenefølelsen har været mere dominerende end godt er, idet mange efter
det første halve år gav udtryk for, at de følte det var en belastning at være så
alene i jobbet. En form for belastning skabes af de høje forventninger om resultater. En
anden af at der jo er arbejde til mange flere timer, end man har til rådighed. Og så er
der ikke mindst den psykiske belastning: at være alene med ansvaret, altid at skulle
være "en drivende kraft", at skulle fostre nye ideer, kreative tanker, at
skulle løse problemer, der opstår på grund af modstand, skepsis, magtbrynde,
interessemodsætninger, kompetencestridigheder, magtspil osv. En af de ting, der ser ud til at være særlig svær, er at skaffe sig tid til "at
læne sig tilbage og tænke kreative og visionære tanker". Samtidig med at der klart
opleves et behov for dette. Det er nødvendigt at finde tid til, ellers kommer guiden nemt
til at opleve, at tingene kører med dem i stedet for, at de selv styrer, så de ender i
den situation, at de tænker: hvad er det jeg laver? Hvorfor er jeg her? De grønne guider har mange forskellige opgaver i det daglige, og hverdagen er ikke
præget af uforstyrret tid til lange forløb, men af at skulle mange ting på en gang. Det
er et krævende arbejde og for at kunne klare det, skal de kunne hente støtte og energi i
omverdenen. For selv om de grønne guider er meget selvstændige og i vidt omfang i stand
til at håndtere de store krav arbejdet stiller, vil en oplevelse af at stå alene med det
hele hurtigt kunne føre til en frustration, der tapper energi fra det egentlige arbejde.
Derfor er det vigtigt, at der opbygges en struktur, der ikke bare sikrer, at de grønne
guider kvalificeres til at varetage deres job med at motivere borgere, skaffe penge,
opbygge netværk, have overblik, lede og fordele arbejde mv. gennem at lægge vægt på
ledelseskompetence i uddannelsen. Der skal også være mulighed for at hente støtte, når
tingene vokser guiden over hovedet. Der er flere niveauer i dette, og derfor også
forskellige måder, hvorpå problemet med støtte eller dele af det kan afhjælpes. En mulighed er - som det er sket i et vist omfang med den nye runde grønne guider - at
få flere grønne guider i samme lokalområde. Der vil dog være en vis risiko for, at
dette mere kommer til at fungere som et ide- og diskussionsforum, fremfor et forum hvor
der kan gås i dybden med problemerne. Men der er da også behov for et sådan
diskussionsforum. En anden mulighed er at skubbe på, så guiden lokalt gør en indsats
for ret tidligt i projektet at få etableret en gruppe, der kan fungere som støtte,
netværk og ressource for den grønne guide i det daglige. Heller ikke en sådan gruppe
vil i al almindelighed kunne bruges til at diskutere problemer, der fx vedrører guidens
måde at gribe tingene an på eller konflikter med lokale personer, fx i styregruppen, men
den vil til gengæld kunne tjene som et godt forum for lokal forankring og udvikling. Hvad
der også er behov for. Men ingen af disse løsninger er særlige hensigtsmæssige til at
løse de problemer, der skabes af, at guiden kun er et menneske der står med en række
krævende arbejdsopgaver og derfor ofte kan være i tvivl om, hvordan noget skal gøres,
en konflikt skal gribes an, et problem tackles. Disse problemer skal nok først og
fremmest behandles internt i gruppen af grønne guider. Men det er ikke ligetil at komme
tæt så tæt på hinanden, at man kan give hinanden gode råd eller fungere som en
kritisk ven. Her ligger der en uddannelsesopgave - guiderne kan ikke blive kompetente til
at supervisere hinanden uden en egentlig træning i supervision.
At være del af en helhed: om GAIA, uddannelse og guidernes indbyrdes fællesskab Som nævnt tidligere er der omkring de grønne guider opbygget en struktur
med en fælles organisering, der danner en fælles hat over alle de grønne guider og et
muligt identifikationspunkt. Dette har ganske enkelt betydet, at de grønne guider på
trods af, at de stort set sidder alene rundt omkring, har fået opbygget et
kollegafællesskab, hvor de kan hente støtte og inspiration hos hinanden. For langt de
fleste guider har det haft stor betydning og givet energi til det til tider ensomme og
svære arbejde. Der er tre elementer i denne fælles struktur:
Selv om vi i det følgende vil se på disse hver for sig, er det reelt sådan, at de
udgør et sammenhængende hele, hvor de enkelte elementer yder hver deres væsentlige del
til, at der bliver en helhed, der kan kaldes Grønne Guider. I dette afsnit vil vi i høj
grad lade de grønne guider selv komme til orde for mere levende at kunne illustrere den
rolle, de enkelte dele spiller for dem.
GAIA - det elektroniske netværkNår fonden fra start af besluttede sig for at lade et elektronisk
konferencesystem indgå som en del af netværk mellem de grønne guider var det ud fra en
forestilling om, at guiderne på denne måde ville få et medie, hvor de hurtigt ville
kunne udveksle erfaring og oplysninger samt støtte hinanden i deres daglige arbejde, selv
om de sad spredt rundt om i landet. For at sikre at guiderne rent faktisk også lærte at
bruge netværket, blev det besluttet, at de skulle skrive en ugentlig logbog. Denne skulle
så lægges på nettet, så alle kunne se, hvad der var i gang hos den enkelte grønne
guide. Samtidig skulle netværkskoordinatoren sørge for, at konferencen blev
systematiseret på en sådan måde, at den kom til at fungere så formålstjenligt som
muligt. Netværket består af en personlig postkasse samt to konferencer på GAIA: en åben og
en lukket konference. På den åbne konference ligger alt det, som har med almindelig
information og viden at gøre: spørgsmål og svar, adresseliste, nyhedsbrev, litteratur
og temakonferencer. Her kan andre end guiderne følge med i, hvad der sker og give deres
bidrag. På samme måde har guiderne adgang til andre åbne konferencer på GAIA. I den
lukkede konference ligger det interne, det kun guiderne, Den Grønne Fond, evaluatorerne
og netværkskoordinatoren har adgang til. Det er logbøgerne, information om uddannelsen,
interne meddelelser og lukket debat. Det var en svær start. Holdningen til GAIA var meget blandet. Nogle guider syntes det
var en god ide, andre var mere forbeholdne og nogle var ganske negative. Generelt var der
dog en vis tilbøjelighed i starten til at betragte GAIA som en belastning. Man brød sig
ikke om den tvang og ensliggørelse, der lå i det. Men det handlede også om en vis
usikkerhed over for hvad det nu var for noget, om det først og fremmest var en kontrol
til glæde for bevillingsgiver og evaluatorer eller om guiderne reelt også selv kunne
drage nytte af det? Og så var der i høj grad en modvilje mod at skulle presses ind i en
kontaktform, der ikke var baseret på en person-til-person kontakt gennem enten stemme
(telefon) eller tilstedeværelse (møder). Og de tekniske startproblemer satte mange
guiders tålmodighed på prøve. I dag er holdningen til GAIA langt mere positiv og
nuanceret. Guiderne er ved at finde nettets stærke og svage sider og bruge det derefter.
Der mangler dog stadig en del i at få udnyttet de muligheder, der rent faktisk ligger i
nettet. Men der arbejdes til stadighed på det. Langt de fleste guider bruger GAIA i dag:
Men enkelte bryder sig stadig ikke om det:
GAIA er et af de redskaber, der står til rådighed for den grønne guide, og som kan
være med til at lette dagligdagen ved at give let adgang til viden og hurtig
kommunikation:
Men for at kunne fungere sådan kræver det, at alle bruger nettet til daglig:
GAIA kan også være en hjælp i guidens eget arbejde:
GAIA kan godt forbedres:
Men alt i alt er personlig kontakt nu bedre, selv om GAIA også har en ikke særlig
erkendt betydning for den personlige kontakt:
Det er dog svært at få GAIA til at fungere til mere debatbetonede ting:
Og GAIA har også nogle mangler:
GAIA er således blevet et redskab, de fleste guider benytter sig af i hverdagen. Men
det første år har ikke været uden problemer. For det første skaber det problemer, at
guiderne har forskellige programpakker og forskellige standarder, men det skulle jo være
et problem, der var til at løse for det næste hold. Der er blevet skiftet server
undervejs, hvilket gav vanskeligheder og afbrud i kontakten for nogle af guiderne. Hvis en
guide oplever problemer med forbindelse flere gange, vil vedkommende ofte opgive for en
periode, for de har ikke tid til noget, der ikke fungerer. Den ny server er samtidig
server for skolerne, og det betyder, at når man bruger GAIA i dagtimerne bliver man ofte
afbrudt af indbydelse til "chat", hvilket kan virke ret forstyrrende.
Gennemgående må man sige, at det er vigtigt, at der ikke sker for mange ændringer, og
at systemet fungerer stabilt. Men er det elektroniske på plads udvikler nettet sig til et
sted for indbyrdes kommunikation. Der er dog et stykke vej endnu, før det også fungerer
som et egentlig debat- og sparringsforum.
KurserneDer er indlagt 5 ugers obligatorisk efteruddannelse for de grønne guider
i løbet af de første to år, suppleret med mulighed for op til 10 dage om året til
korterevarende temadage o.l. I starten var der tvivl hos nogle om det fornuftige i især
det obligatoriske efteruddannelsesforløb, for guiderne var meget forskellige, så hvad
kunne et sådant kursus overhovedet bruges til? Det første kursusforløb var til en vis
grad med til at bekræfte de dårlige anelser, for guiderne var ret utilfredse med
kursusindholdet. Til gengæld så de hurtigt nytten af at lære hinanden at kende. Deres
reaktion var derfor at danne et kursusudvalg til støtte for kursusledelsen for at få de
fremtidige kurser til i højere grad at imødekomme deres behov. Og det er også lykkedes:
Det centrale i kurserne er muligheden for at udveksle erfaringer og lære hinanden at
kende:
Derfor oplever guiderne også et stort behov for, at sådanne muligheder for at mødes
fastholdes i de sidste 1_ år:
Det centrale i uddannelsesugerne har således vist sig ikke at være et indhold, der
skal fyldes på guiderne, men de muligheder dette "obligatoriske" samvær har
vist sig at give i form af kendskab til hinanden, udveksling af erfaringer, nye ideer,
refugium for opladning, tid til at tænke andre tanker mv. Helt centralt er det, at der på kurserne skal være tid til at "tegne og
fortælle", for det er en forudsætning for, at guiderne lærer hinanden at kende så
godt, at de også i hverdagen vil begynde at trække på hinanden. Set i det perspektiv
har det første kursus ét væsentligt formål: at ryste guiderne godt sammen. Ud over
dette må indholdet i kurserne variere med udviklingen i guide projekterne. I startfasen
er det fx vigtigt at kunne diskutere, hvad det overhovedet vil sige at være en grøn
guide, hvad det er for et job, man er på vej ind i, og der kan fx være noget om
opbygning af supervions-/netværksgrupper, udformning af informationsmateriale, hvordan
kommer man i pressen, samarbejde med styregruppe, arbejdsforhold: løn, overtid, ferie
o.l. Senere kommer aktiviteter og borgerdeltagelse til at stå mere centralt, her bliver
fx sponsorarbejde, personlig fremtræden, erfaringsudveksling mm væsentlige. Godt i gang
med projektet skal guiderne allerede til at tænke på, hvordan der opbygges strukturer,
der kan tage over, når de forlader arenaen. Det handler altså i vidt omfang om, at
temaet for kurserne bør være "håndtering af hverdagen" fremfor individuel
kvalificering. Formen kan også variere over tid, men centralt er det, at de grønne guider selv er
med. Netop fordi der er indbygget et forløb i uddannelsen kunne man forestille sig, at
man i højere grad tænkte i sammenhæng fra det ene kursus til det andet. Fx at egne
erfaringer fra ens hverdag/den grønne guides praksis gennem en ekstern workshopleder og
andre grønne guider blev bearbejdet og beslutning truffet om, noget der skulle prøves af
derhjemme, hvorefter man så på næste kursus tog op, hvordan det var gået. Underviserne på kurserne kan derfor i høj grad også være de grønne guider selv. De
udgør en gruppe med mange ressourcer såvel videns-, erfarings- og personlighedsmæssigt.
Men man skal selvfølgelig også passe på, at det ikke bliver en selvtilstrækkelighed.
Der er også brug for input udefra, fra nogle der se kritisk på deres jobfunktion, på
måder at gøre ting på og som kan stille de frække spørgsmål. Til slut måske bare lige den lille tilføjelse, at selv om der har været utilfredshed
med indholdet på det første kursus, har der været stor tilfredshed med kursusledelsen,
som varetages af Skolen for Økologisk Afsætning - ikke mindst med at de tager kritik til
sig og går ind i et konstruktivt samarbejde om det videre forløb.
Guidernes indbyrdes netværkDa første hold grønne guider startede i januar-februar 97, var det en
flok enkeltpersoner, der sad rundt omkring i det danske land med hver deres lille projekt.
Kun de færreste kendte hinanden og havde mulighed for at samarbejde. De samledes første
gang på et kursus i april, og det syntes de fleste var alt for sent. Det kunne have
været rart allerede fra start at have kendt nogle af de andre. På kurset i Kolding blev
der som ovenfor beskrevet skabt et fællesskab, der gav mulighed for, at guiderne kunne
begynde at bruge hinanden. De flest guider har brugt dette fællesskab til at hente viden,
diskutere og udveksle erfaringer:
Men mange oplever også et stort behov for egentlige sparringspartnere, hvor det er
muligt at diskutere ting mere i dybden:
Men nogle få oplever ikke behov for kontakt med de andre guider:
Som det kan ses, tjener netværket mellem de grønne guider flere formål. Det giver
mulighed at besøge hinanden og se med egne øjne, hvad hinanden laver og forskellige
måder at gøre ting på - men denne mulighed er ikke blevet udnyttet endnu i noget videre
omfang. Det giver mulighed for regionalt at skabe mindre grupper, der kan mødes og
diskutere løst og fast, men det kræver, at afstanden mellem guiderne er mindre end den
typisk har været for dette første hold, og derfor er der kun dannet sådanne grupper
omkring Århus og København. Og det er ikke lykkedes at få denne frivillige organisering
til at fungere i en tæt sparringspartnerfunktion. Mange guider giver udtryk for, at der
er en række problemer i deres arbejde, som de har behov for at få diskuteret grundigt.
Derfor bør man nok overveje, hvordan man kan bistå næste hold guider med at udvikle en
sådan struktur. Det kan fx være i form af at det første kursus giver en god start for
dette, eller at det tages op separat i løbet af det første halve år. Vigtigt er det, at
denne indføring giver øvelse, således at det bliver muligt at nå fra teori til
virkelighed i at blive gode supervisere for hinanden. Guiderne er en helt ny gruppe, der bliver bragt sammen. De sidder alene og har for de
flestes vedkommende behov for kolleger, at have nogle at diskutere med både fagligt og
kollegialt. Belastningen på den enkelte guide kan være stor, men for at kunne bruge
hinanden kræves kendskab og tillid til hinanden. Det skal skabes i den første tid, og
her har kurserne fungeret utroligt godt - det er ikke mindst vigtigt, at det første
kursus får rystet guiderne godt sammen. Men det kunne gøres endnu bedre ved at skabe
mindre regionale netværk, ved at tage mere på besøg hos hinanden og ved at opbygge
egentlige supervisionsgrupper. I forhold til brugen af det elektroniske netværk kunne guidernes motto kunne være:
GAIA er godt - men telefonen er bedre. Der er som ovenfor nævnt et stort behov for at
være i personlig kontakt. Men der er også stor glæde over GAIA. Ikke mindst når det
gælder hurtige spørgsmål og svar samt orientering om hvad hinanden går og laver - dog
først og fremmest gennem Nyhedsbrevet, idet de færreste giver udtryk for, at de selv
skimmer logbøgerne. Og denne viden er reelt grundlaget for, at de grønne guider ved,
hvem der laver hvad hvornår, og dermed hvem det kan være relevant at kontakte. Men skal
GAIA fungere effektivt, skal guiderne "lære" at prioritere at åbne GAIA hver
dag. Det vil også være en stor fordel, hvis alle anvender samme programpakke. GAIA vil
kunne blive endnu bedre, fx kan det styrke en effektiv ressourceudnyttelse ved, at det
mere systematisk bliver brugt til at lægge de grønne guiders "produkter" ind:
artikler, leverandørlister, udstillingsbeskrivelser mv. Anvendeligheden vil også blive
bedre, hvis konferencerne kan bringes til at fungere, og hvis det kan blive brugt som et
egentlig debatforum. Hos de fleste er der en barriere, der skal overvindes, før man
sender ufærdig tekst og synspunkter til hinanden. Det kunne måske bedres for næste hold
guider ved i en periode at aftale at bruge "chat" (eller noget parallelt), der
øvede guiderne i at skrive til hinanden i talesprog. At guiderne bedre kan lide at snakke
sammen er meget forståeligt, for langt de fleste vil det være sådan, at det at sidde
overfor hinanden og udveksle tanker sætter mere gang i processen, og det ping-pong, der
opstår, er "vildere", end når det først skal skrives ned. Men man kan med
lidt øvelse nå et stykke ad vejen også på GAIA. Det er vigtigt at prøve at udnytte
erfaringerne fra første hold til at sikre næste hold en bedre start på GAIA. Modtagelsen af det første kursus gjorde hurtigt klart, at guiderne kun kan undervises
i noget, de selv ser som et behov. De er en flok, der i udpræget grad er i besiddelse af
selvstyreressourcer. Kurserne bør følge en progression i forløbet af grøn guide
projektet. Et billede på dette kunne være beskrivelsen: fra igangsætter over supervisor
til netværk, der tager over. Kursusindholdet skal følge guidernes behov og afspejle,
hvor de er i processen. Kurserne skal tilgodese behovet for praktisk erfaringsudveksling. Dels fordi det er
forudsætningen for, at guiderne kan trække på hinanden. Dels fordi det er en klar
succes, at de kan lære af hinanden, og guiderne bør nok i endnu højere grad selv
organisere deres uddannelse. Man skal dog sikre sig, at indholdet ikke bare bliver
bekræftende, men også vækker til kritisk selvrefleksion. Der er dog også behov for, at
der på kurserne kommer mere fokus på ledelseskompetenceudvikling: strategi,
planlægning, selvforvaltning, samarbejde, coaching mv., for at guiderne kan blive bedre
til at håndtere de problemer, de har med at håndtere en alenesituation, at styre
opgavemængde, at lukke/afslutte opgaver, få tid til at tænke kreative, strategiske
tanker mv. Netop fordi kurserne har en væsentlig funktion i guidernes indbyrdes samarbejde, er
det vigtigt, at det at mødes og udveksle erfaringer ikke slutter, når de 5 kursusuger er
løbet af stablen. En sidste kommentar skal være, at man skal passe på, at dette første kursusforløb
ikke får lov til at danne en for fast skabelon for, hvad et kursusindhold skal være
(altså bureaukratisering), fordi guideprojekterne og guiderne selv er så forskellige -
og det vil også skulle afspejle sig i kursusindholdet.
Opsamling At starte i en jobfunktion, der er helt ny og uprøvet, giver en lang og
besværlig etableringsfase. Der er mange ting, der skal på plads. Det kan være rent
praktiske som klargøring af lokale og installering af teknologi. Fodarbejde med henblik
på at blive en kendt person gennem at møde op til arrangementer, skrive til ugeavisen,
uddele foldere oma. Kontakter skal bygges op fra bunden. Og man skal lære en masse nye
kolleger at kende. Alt dette betød, at det var vanskeligt rigtig at få sat gang i
aktiviteterne det første halve år, og det virkede ret frustrerende på mange. Til hvert grøn guide projekt er der knyttet en styregruppe med lokal repræsentation.
Samarbejdet mellem guiderne og styregrupperne fungerer almindeligvis godt, men en del
guider havde forestillet sig, at de i langt højere grad end tilfældet er kunne bruge
deres styregruppe som sparringspartner. Her er de blevet skuffede. Guidernes forventninger
skal ses i relation til deres arbejdssituation. De sidder alene og søger derfor et
bagland, hvor de kan hente støtte, og ser naturligvis styregruppen som en mulighed her.
Men styregruppernes funktion bør ikke primært være at være støtte for guiden.
Styregruppen skal derimod fungere som en bestyrelse for projektet, dvs. holde sig målet
for øje, være visionære, diskutere ideer og retning. Det er en udfordring for
styregruppen, der ikke altid lykkes lige godt. Den daglige støtte i arbejdet må guiden hente hos de andre guider og i lokale
netværk. Derfor er det vigtigt for guiderne, at de så hurtigt som muligt får nogle
alliancepartnere lokalt som de kan diskutere projektet på et mere jordnært plan.
Arbejdsmiljøproblemer kan dog nok bedre diskuteres med andre grønne guider. Strukturen i
dag tager ikke højde for guidens behov for støtte i arbejde. Der bør derfor gøres en
indsats for at kvalificere guiderne til at give hinanden indbyrdes supervision, således
at deres mulighed for at mestre arbejdet forbedres. Ligesom Den Grønne Fond bør tage sit
arbejdsgiveransvar mere alvorligt. De grønne guider har mange forskellige opgaver i løbet af en uge, ja sågar i løbet
af en dag. Hverdagen er ikke præget af lange uforstyrrede forløb, men af at skulle mange
ting på én gang. Guiden indgår også i mange forskellige samarbejdsrelationer med
borgere og andre ansatte. De mange forskellige arbejdsopgaver, tidsklemmen, behovet for at
kunne læne sig tilbage og tænke kreative tanker, samarbejdet med andre stiller alt
sammen krav om, at guiden er i stand til at prioritere og styre sin egen tid. Det skulle
jo helst være sådan, at det er guiden der styrer tingene og ikke omvendt. At mestre
dette handler i høj grad om lederkompetencer: strategisk overblik, planlægningsevne,
selvforvaltningskompetence, coaching mv. Guiderne har mange kvalifikationer, men det er
nok her, de er svagest funderet. Der er derfor behov for, at uddannelsen langt mere
bevidst tager dette aspekt op. Det har vist sig, at kursernes vigtigste funktion kom til at bestå i, at de gennem det
ugelange samvær har givet guiderne et indbyrdes kendskab til hinanden, der skaber det
grundlag, der gør, at de kan bruge hinanden: til at udveksle erfaringer, få ideer,
diskutere problemer med. Det er vigtigt at fastholde denne funktion. Derfor bør der også
være mulighed for at mødes, når guidernes 5 kursusuger er afsluttet. Det er vigtigt, at kurserne tilgodeser guidernes behov for erfaringsudveksling. Det har
været en klar succes, at de har kunnet lære af hinanden. Guiderne er en gruppe med store
ressourcer både viden-, erfaringsmæssigt og personligt. Det er vigtigt at fortsætte med
at bruge disse ressourcer i den videre planlægning af uddannelsen og også i
undervisningen. Skal undervisningen fungere i forhold til guiderne, skal det nemlig være
noget de selv synes de har behov for. Det elektroniske netværk på GAIA bliver først og fremmest brugt til hurtige svar og
spørgsmål samt til orientering om, hvad hinanden går og laver. Dette sidste sker dog
mest gennem den information fra logbøgerne som netværkskoordinatoren kanaliserer videre
gennem det ugentlige nyhedsbrev. Så selv om der var problemer og nogen utilfredshed med
at skulle bruge nettet i starten, synes langt de fleste guider i dag, at de har stor nytte
af det i deres daglige arbejde. Guiderne kunne dog godt blive bedre til at udnytte nettet
i det indbyrdes samarbejde, især ved at få temakonferencerne til at fungere som
egentlige debatfora, hvad de ikke gør i dag. Guidernes første år har været præget af store udfordringer og for de flestes
vedkommende også nogle op- og nedture. Men de synes, at de har et spændende arbejde, der
giver dem mulighed for både at arbejde selvstændigt og prøve mange tanker og ideer af.
I det næste kapitel vil vi fortælle mere om, hvordan guiderne har arbejdet og hvilke
overvejelser de har gjort sig i deres arbejde for at fremme den grønne tanke hos det
lysegrønne Danmark. |