Samfundsøkonomisk vurdering af afværgeforanstaltninger på
forurenede lokaliteter
8. Det videre arbejde
Det har i forbindelse med udarbejdelsen af nærværende rapport været nødvendigt at
foretage en del afgrænsninger på grund af projektets økonomiske og tidsmæssige rammer.
Nogle af de steder, hvor det i projektet har været nødvendigt at skære, vil der være
oplagte emner/områder at arbejde videre med på et senere tidspunkt. Hertil kommer emner,
som er beslægtet med problemstillingen i denne rapport, men ligger udenfor rapportens
formål, jf. kapitel 1.
Følgende er en gennemgang af de emner, det vil være oplagt at gå videre med eller
uddybe.
Opstilling af en metode/et redskab til brug ved formulering af strategier
Ved brug af metoden på grundvandsområdet skal der opstilles alternative strategier
til brug for beregning af, dels hvilken indsats, der bør prioriteres indenfor det enkelte
delområde, dels hvilket delområde der bør prioriteres højest. Valg af strategier er i
den nuværende fremstilling baseret på brugerens subjektive beslutningstagen i de enkelte
tilfælde (under forudsætning af, at strategien er miljømæssigt forsvarlig). Det er
således muligt for den enkelte bruger af metoden at få indarbejdet de hensyn og
interesser, han/hun mener, er de mest hensigtsmæssige.
Hvis de strategier, som opstilles, i stedet ønskes at følge nogle helt ensartede
retningslinier, vil en mulighed være at udarbejde et redskab for en miljømæssig
prioritering, som konkretiserer vægtningen i forskellige situationer. Et sådan redskab
bør funderes i de elementer, som er inddraget i afsnit 4.3.
Ved valg af strategi bør der således regnes på det, der ser mest lovende ud. Der er
reelt to hensyn at gå ud fra, at grundvandet ikke må forurenes og økonomien. Dvs. hvert
delområde skal reddes billigst muligt - det er altså den optimale strategi for hvert
delområde, man er ude efter. Herefter prioriterer man mellem delområder ud fra
omkostningseffektiviteterne, hvis ikke ligefrem nogle magasiner er vigtigere end andre. Fx
hvis alternativ vandforsyning til nogle af dem er meget dyr.
Udarbejdelse af regneark
Ved udarbejdelse af metoden på især grundvandsdelen har det været nødvendigt at
inddrage en del beregningsformler. Dette kan godt komme til at virke lidt uoverskueligt,
men da de indgår som vigtige elementer i den samlede beregning, vil det ikke være muligt
at undvære disse. Det skal dog bemærkes, at det er simplificeret så meget som
overhovedet muligt. For at lette dette beregningsarbejde for brugeren af metoden, ville
det være en fordel, at der blev udarbejdet en regnearksmodel, således at arbejdet stort
set kun kommer til at bestå i en indtastning af de nødvendige data.
Da beregningsdelen af metoden for arealanvendelseskonflikter ligesom grundvandsmetoden
bygger på cost-effectiveness analyse, vil det være oplagt at inkludere begge metoderne i
en sådan regnearksmodel. For at gøre regnearksmodellen komplet for begge metoder, ville
scoresystemet ligeledes skulle medtages. Ved at udarbejde en regnearksmodel vil der
yderligere være den fordel, at forfininger af metoderne samt ændring af forudsætninger,
bl.a. for priserne i metoderne, vil være lette at implementere, således at alle brugere
hele tiden arbejder på det samme grundlag.
Indsamling af erfaring og viden på området
Som det er fremgået af denne rapport, er der en række vanskeligheder knyttet til
prioritering af forureninger, som giver anledning til arealanvendelseskonflikter. For at
få samlet op på dette område - som også er et problem i mange andre lande (hvor der
prioriteres på vidt forskellige måder) - er der behov for en selvstændig rapport, som
først og fremmest tjener til at danne det bedst mulige fundament for en udarbejdelse af
en endelig metode. Derfor skulle en sådan rapport indeholde en opsamling af den viden og
erfaring, der er på området, det vil sige dels et studie af, hvor langt man er nået i
andre lande, som beskæftiger sig med prioritering på arealanvendelsesområdet (fx
Holland, USA, England, Tyskland og Sverige), dels et tilbundsgående studie af den
relevante litteratur og teori.
Hvad angår priser til afværgeforanstaltninger kunne det være relevant med en
indsamling af priser fra de enkelte amter. Der kunne eventuelt laves en eksempelsamling
over omkostningerne ved forskellige typer af afværgeforanstaltninger
|