[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Danske virksomheders erfaringer med livscyklusvurderinger

Sammenfatning

Der er gennemført en spørgeskemaundersøgelse blandt 26 danske virksomheder, som i varierende omfang har beskæftiget sig med livscyklusvurdering (LCA) i deres miljøarbejde. Virksomhederne spreder sig over mange forskellige brancher og deres størrelse spænder fra syv ansatte til over 10.000. Ti af dem er certificeret efter ISO 14001 og/eller har en EMAS registrering. Virksomhederne har alle tidligere erfaringer med at indføre renere teknologi. Hos 13 virksomheder er LCA-arbejdet blevet støttet af offentlige tilskud.

Hver femte virksomhed angiver, at erfaringen med LCA er "begrænset", mens 70 procent angiver "nogen" erfaring. Godt ti procent mener at have "omfattende" erfaring med LCA. Niveauet af LCA-arbejdet angives til at være en grundig LCA af en tredjedel, til at være et screenings-niveau af en tredjedel og til at være livscyklustankegang af næsten 40 procent.

De væsentligste motiverende faktorer for virksomhederne til at gå ind i LCA-arbejde er ønsket om at være på forkant, opnå miljøfordele, hensyn til image og markedsføring samt endelig markedskrav. Målet med LCA-aktiviteterne har primært været en opgørelse af nuværende produkters miljøbelastning, grundlag for produktudvikling og bedre dialog med kunder og leverandører. Virksomhedernes forventninger til udbyttet af LCA-arbejdet er først og fremmest at opnå konkurrencefordele samt et bedre image.

I halvdelen af virksomhederne er det en intern miljøafdeling eller -funktion, der har initieret LCA-arbejdet. Store virksomheder med over 500 ansatte bruger betydelig flere interne personressourcer på LCA-arbejdet end små og mellemstore virksomheder. Næsten alle virksomhederne har haft en ekstern konsulent tilknyttet, dog i meget varierende omfang. På store virksomheder gennemføres LCA-arbejdet i formelle projektgrupper med deltagere fra flere forskellige afdelinger, især miljøafdeling, udviklingsafdeling og salg og marketing. Dette understreger den tværorganisatoriske karakter af LCA-arbejdet og indikerer, at det er lykkedes at integrere LCA-aktiviteten med udviklingsaktiviteten.

Tre ud af fire virksomheder i undersøgelsen har gennemført LCA-arbejdet på grundlag af UMIP-metoden, som også er den metode, der er størst kendskab til. Generelt angiver virksomhederne, at det er vanskeligt at fremskaffe de nødvendige data til LCA. Sværest ser det ud med hensyn til data om vedligehold og komponenter fra underleverandører. Når det drejer sig om virksomhedsinterne data er indkøbslister, massebalancer og målinger de hyppigste datakilder, hvorimod ekstrapolation fra litteraturdata og bedste estimat er betydelig mere fremherskende i forbindelse med virksomhedseksterne data. Ud af ni forskellige miljø- og arbejdsmiljøeffekter er der ingen virksomheder, som angiver at de alle har været medtaget i LCA-arbejdet. Den hyppigst medtagne er ressourceforbrug og den mindst medtagne er arbejdsmiljø. 16 virksomheder angiver, at arbejdsmiljø bør indgå i en LCA.

Næsten halvdelen af virksomhederne mener, at arbejdet med LCA har afsløret miljøegenskaber ved deres produkter, som de ikke var bekendt med før. 70 procent angiver, at det også har ført til nye prioriteringer i deres miljøindsats. Over to tredjedele vil fremover inddrage LCA i deres produktudvikling.

Virksomhederne har generelt få opfyldt deres forventninger til LCA. Næsten halvdelen mener, at de har fået et bedre image. De er dog indtil videre blevet skuffede, når det drejer sig om konkurrencefordele, hvor kun halvdelen af dem der havde denne forventning, mener at den er opfyldt. Dette skal dog også ses i sammenhæng med den forholdsvis korte tid, der er forløbet siden LCA-arbejdet er påbegyndt.

Miljømærkning og kundekrav, herunder offentlige grønne indkøb, er de virkemidler, der ifølge virksomhederne, bedst fremmer brugen af LCA i Danmark. Også støtteordninger vurderes at spille en rolle. Erfa-grupper og kurser vurderes som de væsentligste måder, hvorpå viden om LCA kan spredes. Rådgivere og brancheorganisationer ses som de bedste aktører til at sprede viden om LCA. Virksomhedernes tre vigtigste krav til en LCA-metode er, at den er veldokumenteret og anerkendt, at den munder ud i operationelle resultater og at den findes som pc-værktøj inklusive database.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]