Rapport fra underudvalget om produktion, økonomi og beskæftigelse
6. Sammendrag og konklusion
Baggrund, mål og metode
Pesticider har øget produktiviteten,
men giver bekymring mht. sundheds- og miljøskader
Anvendelse af pesticider har skabt grundlag for øget produktivitet og
stigende produktion i jordbruget. Pesticidanvendelsen giver imidlertid i
stigende grad anledning til bekymring med hensyn til midlernes effekt for miljøet.
Det gælder både sundhedsskadelige virkninger som følge af
forurening af grundvand og produkter og pesticidernes påvirkning af fauna
og flora. Usikkerheden omkring de langsigtede virkninger af pesticidanvendelsen
har derfor medført krav om, at pesticidforbruget begrænses eller
eventuelt helt udfases.
Analysen omfatter:
- økonomiske konsekvenser ved udfasning af pesticider
- omkostninger ved rensning af drikkevand
Formålet med de foreliggende analyser er at vurdere de erhvervs- og
samfundsøkonomiske virkninger af en udfasning af jordbrugets
pesticidanvendelse, herunder konsekvenserne for jordbrugets produktion og
indtjening samt de beskæftigelsemæssige virkninger. Der lægges
i denne sammenhæng vægt på, at konsekvenserne skal belyses for
såvel det primære landbrug som for følgeindustrierne, dvs.
der stiles mod en samlet analyse af de økonomiske konsekvenser belyses både
for erhvervet og samfundet. Det er endvidere målet at inddrage miljøøkonomiske
parametre såsom omkostningerne ved rensning af drikkevand.
Ensidig dansk regulering af pesticidanvendelsen
Vurdering af disse forhold kræver stillingtagen til problemernes grænseoverskridende
karakter. Det skal således tages i betragtning, at internationale
handelsaftaler ikke tillader særbehandling af importerede produkter,
ligesom krav til produktionsstandarder kun er tilladt, når det retter sig
mod egen produktion. De foreliggende analyser tager udgangspunkt i en ensidig
dansk regulering af pesticidforbruget, hvor det forudsættes, at danske
forbrugere og producenter har adgang til køb af konkurrerende udenlandske
produkter og produktionsmidler.
Analyserne falder i to afsnit: Økonomiske analyser af reduceret
pesticidforbrug i landbruget og økonomisk værdisætning af
miljøgoder. Førstnævnte omfatter analyser af tilpasningen på
sædskifteniveau, bedriftsniveau samt sektor- og samfundsniveau, mens
analyserne af miljøforbedringer fokuserer på omkostningerne ved
rensning af drikkevand, sundhedsrisici og biodiversitet.
Økonomien ved regulering af landbrugets pesticidanvendelse
Økonomien ved regulering
belyses ved forskellige grader af udfasning
Den ovennævnte problemstilling belyses gennem en række
scenarier, som er udformet med henblik på at beskrive forskellige grader
af begrænsning i jordbrugets pesticidanvendelse. Dette omfatter fuld
udfasning (nul-scenario) og delvis udfasning (plus-scenario) af
anvendelsen af pesticider. Sidstnævnte sigter mod at belyse situationen,
hvor der tillades anvendelse af pesticider i begrænset omfang til afgrøder,
som uden behandling ville give store udbyttetab eller medføre bortfald af
produktionen. De ovennævnte analyser er suppleret med analyser af
tilpasningen på bedriftsniveau ved forskellige grader af restriktioner på
anvendelsen af pesticider jf. omtalen af forskellig behandlingsintensitet
nedenfor.
Økonomiske modeller beskriver tilpasning på bedrifts-,
sektor- og samfunds- niveau
Økonomien ved begrænsning af pesticidanvendelsen belyses ved hjælp
af økonomiske modeller, som er tilpasset analysebehovet, og som giver
mulighed for at vise de økonomiske konsekvenser af en udfasning af
pesticider på bedrifts-, sektor- og samfundsniveau. Grundlaget for
analyserne er agronomisk fastlagte forudsætninger med hensyn til
udbyttetab og dyrkningspraksis i nusituationen og ved udfasning af pesticider.
De således beregnede udbyttetab lægges til grund for analyser af
areal- og pesticidanvendelsen samt det økonomiske afkast på
bedriftsniveau, der bygger på en partiel optimering af afkastet i
planteproduktionen. Beregningerne lægges endvidere til grund for fastlæggelse
af de teknisk-biologiske forudsætninger for analyserne på sektor- og
samfundsniveau, der baseres på en generel ligevægtsmodel, hvor
samspillet med andre økonomiske sektorer er medtaget. Denne sammenbinding
af analysekonceptet sikrer en samenhængende beskrivelse af konsekvenserne
på forskellige niveauer af en udfasning af pesticidanvendelsen.
Modellernes forudsætninger afgørende for resultatet
Indikation for retning og størrelsesorden af ændringer
Analyserne har typisk karakter af konsekvensanalyser, hvor resultaterne
afspejler de fastlagte forudsætninger i modellerne. Som eksempel forudsætter
beregningerne på bedriftsniveau fuld viden og gennemsigtighed i
beslutningprocessen, hvilket formentlig afspejler det, de dygtigste driftsledere
kan opnå. Analyserne på bedriftsniveau fokuseres endvidere på
tilpasning på relativt kort sigt, mens der i de sektor- og samfundsøkonomiske
analyser lægges vægt på den langsigtede virkning for
landbruget og dansk økonomi. Der er således tale om supplerende
analyser, der giver mulighed for at belyse konsekvenserne på forskellige
niveauer. Selvom der i sagens natur vil være usikkerhed forbundet med sådanne
analyser, er det vurderingen, at analyserne trods deres begrænsninger
giver en indikation af retning og størrelsesorden af virkningerne af de
analyserede scenarier.
Braklægning behandles forskelligt
Det skal bemærkes, at braklægning behandles forskelligt på
bedrifts- og sektorniveau. I bedriftsmodellen er der lagt forudsætninger
ind med hensyn til omfanget af brak på den enkelte bedrift, hvor det
forudsættes, at brak skal udgøre minimum 10 pct. og maksimum 33
pct. af arealet med reformafgrøder (inklusive brak). Af hensyn til
disponeringen af husdyrgødningen regnes der dog med, at brakprocenten for
husdyrbrug ikke kan overstige 10 pct. Bedriftsanalyserne giver således et
bud på omfanget af braklægning på udvalgte driftsformer. Den
makroøkonomiske model beskriver ikke braklægning særskilt,
men det braklagte areal indgår i beregningerne sammen med de dyrkede
arealer. Øget braklægning vil derfor i sektorberegningerne kommer
til udtryk i lavere gennemsnitsudbytter pr. ha (ekstensiveret udnyttelse af
arealerne).
Nul-scenario
Samfundsøkonomiske omkostninger ved total udfasning på 7,3
mia. kr.
Analyserne viser, at der er store samfundsmæssige omkostninger
forbundet med en total udfasning af jordbrugets pesticidanvendelse. Samlet vil
en total udfasning af pesticider indebære et (mængdemæssigt)
fald i bruttonationalproduktet på 7,3 mia. kr. årligt (0,8 pct.).
Det private forbrug falder med 7,6 mia. kr. (1,7 pct.) svarende til ca. 1.500
kr. pr. indbygger, investeringerne reduceres med 2 mia. kr., og den samlede
danske eksport og import øges med henholdsvis 6,4 mia. og 3,8 mia. kr.
Det centrale mål for de velfærdsøkonomiske virkninger er ændringer
i det private forbrug.
På sektorniveau måles virkningen ved ændringen i
bruttofaktorindkomsten, der er udtryk for erhvervets bidrag til
indkomstdannelsen i samfundet (afkast til arbejdskraft, kapital og jord). Ved
udfasning af pesticider reduceres produktiviteten i erhvervet, hvorved
erhvervets muligheder for at konkurrere om arbejdskraft og kapital forringes.
Der vil følgelig ske en "afvandring" af kapital og arbejdskraft
fra landbruget, som her forudsættes beskæftiget i andre erhverv, men
til lavere realløn. For landbruget betyder det, at aflønningen til
arbejdskraft falder, dvs. den tilbageværende arbejdskraft vil få et
indkomsttab. Herudover vil de etablerede bruger få et kapitaltab i form af
faldende afkast til jord, ligesom der kan ske ændringer i værdien af
fx. mælkekvoten.
Landbrugets bidrag til indkomstdannelsen falder
Analyserne på sektorniveau viser, at total udfasning af pesticider vil
indebære et realt fald i bruttofaktorindkomsten i det primære
landbrug på 3,4 mia. kr. (15 pct.), hvoraf kornsektoren alene tæller
for en nedgang på 3 mia. kr. Den største nedgang i faktoraflønningen
ligger på kapital og arbejdskraft, der som nævnt skal ses i sammenhæng
med lavere indsats i disse produktionsmidler, mens aflønningen af jord
falder med 13 pct. (470 mio. kr.). Faldet modgås af en stigning i mælkekvotens
værdi på godt 700 mio. kr. Analyserne på bedriftsniveau, som
bygger på en partiel og kortsigtet tilpasning af planteproduktionen, viser
et tab for landbruget i størrelsesordenen 2,5 mia. kr. årligt ved
total udfasning af pesticider. Beregningerne understreger således, at
landbrugets tab i høj grad vil afhænge af de forudsætninger,
der lægges ind med hensyn til produktionsmidlernes mobilitet og længden
af tilpasningsperioden. Herudover vil der også være en effekt i form
af omfordeling mellem plante- og kvægproducenter som følge af
forskellig virkning for afkast til jord og produktionsrettigheder.
Frigørelse af arbejdskraft
reducerer reallønnen
Udover de ovennævnte ændringer falder i bruttofaktorindkomsten i
landbrugets forarbejdningsindustrier og andre producerende erhverv med
henholdsvis 1,1 mia. og 910 mio. kr. Sidstnævnte dækker over et fald
på 3,7 mia. kr. i hjemmemarkedsorienterede erhverv (bygge og anlæg,
handel, tjenesteydelser og boligbenyttelse) og en stigning i andre erhverv
(herunder især eksporterhverv) på 2,8 mia. kr. De anførte tal
skal ses i sammenhæng med, at beskæftigelsen i det primære
landbrug og forarbejdningsindustrien falder med godt 16.000 helårsarbejdere
i nul-scenariet, samt at der afskrives kapital og frigøres arbejdskraft
fra en række hjemmemarkedserhverv. For at opretholde beskæftigelsen
må reallønnen falde omkring 1 pct. Et sådan reallønsfald
vil på den ene side forbedre konkurrenceevnen i de konkurrenceudsatte
erhverv med en mindre import og stigende produktion og eksport til følge.
På den anden side vil faldende realløn reducere den indenlandske
efterspørgsel, hvilket især rammer hjemmemarkedserhvervene, der
ikke tilsvarende har mulighed for at afsætte til eksport.
Betydelige fald i dækningsbidraget
specielt i produktionen af sukkerroer, kartofler og frø,
Beregningerne på bedriftsniveau viser, at et forbud mod brug af
pesticider vil reducere dækningsbidraget med 34 pct. på lerjorden og
24-28 pct. på sandjorden afhængig af driftsformen. Faldet er
generelt større på planteavlsbedrifter med specialproduktioner såsom
sukkerroer til fabrik, frø og kartofler, mens dækningsbidraget
procentisk set falder nogenlunde lige meget på ikke specialiserede
planteavlsbedrifter, kvægbedrifter og svinebedrifter. Kvægbedrifterne
har dog absolut set de laveste fald. Beregningen bygger på, at alle andre
indsatsfaktorer (inklusive arbejdskraft) aflønnes til uændret pris,
samt at landbrugets produktpriser ikke påvirkes af indgrebet. Faldet i dækningsbidrag
vil i store træk nedfældes sig i lavere afkast til jord.
men mindre i kvægproduktionen
Det lavere fald i dækningsbidrag på kvægbedrifterne skal
ses i sammenhæng med, at denne driftsform generelt bruger færre
pesticider end både planteavlsbedrifter og svinebedrifter. For kvægbrugene
afbødes tabet i nogen grad yderligere af, at det er muligt at erstatte
foderroer med helsæd og græs, hvilket giver en væsentlig
reduktion i behovet for pesticidbehandling.
Kraftigt fald i planteproduktionen,
De ovennævnte ændringer er resultatet af en kraftig nedgang i
planteproduktionen. Kornproduktionen falder med 70 pct., mens rapsproduktionen
stort set falder bort. Endvidere reduceres produktionen af specialafgrøder
(sukkerroer og kartofler) med 63-69 pct. De kraftige produktionsfald skyldes, at
dansk landbrugs enhedsomkostninger stiger med deraf følgende negative
konsekvenser for konkurrenceevnen. Som følge af international konkurrence
stiger prisen på korn og raps kun lidt, mens prisen på kartofler og
sukkerroer, der er mindre udsat for international konkurrence, stiger
henholdsvis 22 og 30 pct.
mens animalsk produktion kun berøres lidt
Den animalske produktion berøres kun lidt af begrænsningen i
pesticidforbruget. Der sker dog en lille stigning i produktionen af svine- og
fjerkrækød, bl.a. som følge af lavere lønudgifter. Mælkeproduktionen
ændres ikke, da den er styret af EU's mælkekvote, men kvoteværdien
stiger på grund af lavere produktionsomkostninger.
Øget gødningsintensitet
Det anvendte modelkoncept er ikke udviklet til at beskrive virkningen for gødningsbalancen
i erhvervet. Derimod tager de sektorøkonomiske analyser eksplicit højde
for sammenhængen mellem ændring i produktion og gødningsanvendelsen
som fastlagt i de agronomiske forudsætninger for beregningerne. Det er her
forudsat, at gødningsintensiteten i planteproduktionen øges ved
udfasning af pesticider. I nul-scenariet falder forbruget af handelsgødningskvælstof
med 63 pct., mens kvælstoftilførslen med husdyrgødning stort
set er konstant. Totalt set falder tilførslen af kvælstof med godt
40 pct. Den stigende gødningsintensitet rejser naturligt spørgsmålet,
om det vil være muligt at overholde harmonireglerne. Det skal i denne
sammenhæng erindres, at de makroøkonomiske beregninger bygger på
tilpasning på lang sigt, hvor det vil være muligt at flytte
produktionen, hvis der er behov herfor. På kortere sigt kan kravet om
harmoni mellem antal dyr og areal indebære øgede omkostninger til
transport af naturgødning, hvilket vil påvirke afkastet i
husdyrproduktionen og øge salgsafgrødernes konkurrencemuligheder.
Omlægning fra vintersæd til vårsæd, større
areal med grovfoder og øget braklægning
Virkningen på arealanvendelsen i landbruget har været genstand
for indgående analyser på såvel sædskifteniveau som på
bedrifts- og sektorniveau. Det generelle billede er, at der vil ske en omlægning
fra vintersæd til vårsæd, mens foderroer vil blive erstattet
af større areal med ærter, helsæd og græs i omdriften.
På grund af konkurrence fra udlandet vil arealet med kartofler falde, mens
arealet med sukkerroer går ned. Arealet med grovfoder vil samlet stige,
ligesom der må regnes med øget braklægning på
planteavlsbedrifter.
Arealtilskuddene påvirker arealanvendelsen
Arealtilskuddene til salgsafgrøder har en markant indflydelse på
landmændenes disponering af det dyrkede areal. Trods meget kraftige fald i
kornproduktionen regnes der i de sektorøkonomiske analyser ikke med
tilsvarende nedgang i kornarealet, ligesom der fortsat forventes arealer lagt ud
til raps. Forklaringen er, at udbetaling af arealtilskud til landbruget vil
holde disse arealer i produktion på et meget lavt udbytteniveau, hvilket i
realiteten betyder, at der vil være basis for en væsentlig frivillig
braklægning, især på planteavlsbedrifterne. Som beskrevet
ovenfor er braklagte arealer ikke modelleret særskilt i de sektorøkonomiske
beregninger, men indgår sammen med de dyrkede arealer i beregningerne.
Braklægning vil således give sig udslag i ekstensiveret drift på
stort set uændrede arealer.
Harmonikrav hæmmer konkurrenceevnen i animalsk produktion
I lyset af det beregnede store fald i kornproduktionen har det været
drøftet, hvorvidt det anvendte analysekoncept i tilstrækkelig grad
er i stand til at beskrive de agronomiske bindinger mellem vegetabilsk
produktion, arealanvendelse og gødningsforbrug. Det er opfattelsen, at
harmonikrav og andre bindinger på produktionen vil reducere afkastet i den
animalske produktion på kort til mellemlangt sigt, og gennem lavere
efterspørgsel efter jord til grovfoder derigennem lægge en bund
under faldet i produktionen af fx korn. Det er derfor væsentligt at have i
erindring, at de sektor- og samfundsøkonomiske analyser indikerer en
udvikling mod en langsigtet ligevægt, hvor sådanne bindinger antages
at være uden betydning.
Plus-scenario
Delvis udfasning giver noget mindre samfundsøkonomisk tab
Sammenlignet med total udfasning giver plus-scenariet noget mindre tab.
Bruttonationalproduktet reduceres mængdemæssigt med 3,1 mia. kr.
(0,4 pct.). Det private forbrug falder med 3 mia. kr. svarende til ca. 600 kr.
pr. indbygger, investeringerne falder med 950 mio. kr. og mængden af
eksport og import stiger med henholdsvis 1,6 mia. kr. og godt 500 mio. kr.
Faldende afkast til jord, men stigende værdi af mælkekvote
På sektorniveau falder landbrugets bruttofaktorindkomst realt med 1,8
mia. kr. (8 pct.), mens der i forarbejdningssektorerne er tale om en lille
stigning, idet stigende produktion i de animalske sektorer mere end opvejer et
fald i sukkerfabrikkernes produktion. I lighed med ovenfor er det afkastet til
kapital og arbejdskraft, som rammes mest, mens afkastet til jord reduceres med 8
pct. (295 mio. kr.). Overfor dette står en stigning i mælkekvotens værdi
på 380 mio. kr. Bruttofaktorindkomsten i andre sektorer falder i dette
tilfælde realt godt 600 mio. kr., der dækker over faldende
produktion i hjemmemarkedserhverv og stigende produktion i eksporterhverv. Beskæftigelsen
i landbruget reduceres med ca. 8.000 årsarbejdere, hvoraf hovedparten vedrører
den primære landbrugssektor.
Fortsat betydelige fald i dækningsbidraget
Analyserne på bedriftsniveau viser, at dækningsbidraget i
plus-scenariet vil reduceres fra 18 til 26 pct. på lerjorden og fra 8 til
16 pct. på sandjorden. I lighed med ovenfor er det planteproducenterne med
sukkerroer og kartofler, som må indkassere det største fald. Kvægproducenter
på lerjorden får et relativt stort fald i dækningsbidraget (26
pct.), mens kvægproducenterne på sandjord stort set ligger på
linie med svineproducenterne (15-16 pct. fald).
Lavere planteproduktion
men stort set uændret animalsk produktion
Ifølge de sektorøkonomiske beregninger falder produktionen af
korn med 32 pct., mens produktionen af raps stort set falder bort trods 4 pct.
stigning i prisen. Prisen på korn stiger kun svagt (1 pct.), mens prisen på
kartofler og sukkerroer stiger henholdsvis 2 og 3 pct. Produktionen af kartofler
vil stort set halveres, mens produktionen af sukkerroer falder med 6 pct. Den
animalske produktion er i det væsentlige uberørt af begrænsningen
i pesticidanvendelsen, men prisen på grovfoder falder bl.a. som følge
af lavere afkast til jord.
Øget gødningsintensitet
Forbruget af handelsgødning er beregnet til at falde med 29 pct. og
den samlede kvælstoftilførsel med 19 pct., men da
planteproduktionen falder mere øges gødningsintensiteten.
Ændret arealanvendelse og øget braklægning
Analyserne af arealanvendelsen viser, at der også i plus-scenariet vil
ske en omlægning fra vintersæd til vårsæd. Rapsarealet
og arealet med sukkerroer skønnes at stige lidt, hvilket primært er
udtryk for, at der i et vist omfang kan benyttes pesticider i produktionen.
Arealet med kartofler falder, mens arealet med grovfoder stiger. I lighed med
nul-scenariet øges braklægningen på planteavlsbedrifter på
lerjord.
Betydelig økonomisk gevinst ved at gå fra fuld til delvis
udfasning
Sammenholdes de ovennævnte tab i bruttonationalproduktet med ændringen
i behandlingshyppigheden vil det ses, at der er en betydelig økonomisk
gevinst at hente ved at gå fra nul-scenariet til plus-scenariet. Ifølge
beregningerne ligger behandlingsintensiteten i nudriften på 1,4-3,9
standarddoser pr. ha afhængig af hoveddriftsform og jordtype. Tillades der
begrænset anvendelse af pesticider svarende til plus-scenariet vil
behandlingsintensiteten reduceres til 0,2-0,7 standard-doser i forhold til
nudriften. Ved at gå fra nul-scenariet til plus-scenariet vil
omkostningerne blive mere end halveret, selv om behandlingshyppigheden reduceres
med mere end 80 pct. i forhold til nudriften. Problemet ved plus-scenariet er,
at det er vanskeligt at definere den behandling, der sikrer den forudsete
reduktion i behandlingsintensiteten.
Global udfasning af pesticider styrker produktionen af pesticidfrit
dansk korn
Beregningerne bygger på ensidig dansk regulering af pesticidforbruget,
men med fri adgang til at importere konventionelle produkter og
produktionsmidler. Dette betyder bl.a. at dansk produceret korn i væsentligt
omfang vil blive erstattet af importeret konventionelt korn, som er med til at
holde dansk animalsk produktion oppe. Forestillede man sig tilsvarende
reguleringer af pesticidanvendelsen gennemført i udlandet, må det
forventes, at udbuddet af korn globalt vil falde med deraf følgende
stigende priser. En sådan udvikling vil styrke konkurrenceevnen i
produktionen af pesticidfrit dansk korn, men på bekostning af generelt
stigende fødevarepriser og globale økonomiske tab for forbrugerne.
Virkning af forskellig behandlingsintensitet
Forskellige grader af udfasning analyseret
Med henblik på at belyse konsekvenserne af forskellige grader af
udfasning af pesticidforbruget i landbruget er der på bedriftsniveau
gennemført analyser af sammenhængen mellem pesticidanvendelse,
produktion og økonomi under forskellig behandlingsintensitet. Grundlaget
for analyserne er forskellige mellemscenarier, som er udformet med henblik på
at belyse forskellige behandlingsintensiteter under optimeret drift som
beskrevet i bedriftsmodellen (DØP). Blandt de anvendte scenarier indgår
det såkaldte plus-plus-scenario, der med hensyn til
behandlingshyppighed stort set svarer til målet i Pesticidplanen fra 1986.
Udbytteniveauet kan opretholdes ved begrænset udfasning af
pesticider
Analyser af landbrugsbedrifternes økonomi ved forskellig
pesticidanvendelse indikerer, at det ved udnyttelse af den bedst kendte teknik
og under optimale varslingsforhold skulle være muligt i et vist omfang at
begrænse pesticidforbruget uden af sænke udbytteniveauet, men at
udbytteniveauerne falder stærkt, hvis behandlingsintensiteten reduceres
yderligere. Det er i disse analyser tilstræbt at præsentere optimale
løsninger i den forstand, at der stiles mod opretholdelse af størst
muligt udbytte gennem tilpasning af produktionsmetoderne ved et lavere
pesticidforbrug. De analyserede scenarier repræsenterer således
forskellige teknologier.
men usikkerhed om nødvendig teknik
Det anføres, at det i praksis vil være vanskeligt at opfylde
betingelserne for et reduceret pesticidforbrug uden økonomisk tab. Der er
ikke på alle områder udviklet de nødvendige skadetærskler,
ligesom de nødvendige varslingssystemer kræver langtidsprognoser
for vejret, som i dag ikke er til rådighed. Det er således forbundet
med betydelig usikkerhed at udpege de sprøjtninger, der med sikkerhed vil
kunne reducere tabene signifikant. Hertil kommer, at der må regnes med en
betydelig meromkostning i form af monitering af afgrøderne. Endelig peges
der på, at det vil kræve en betydelig indsats at sikre adgangen til
sygdomsresistente sorter og nødvendig viden.
Resultaternes prisfølsomhed
Sænkning af prisstøtten til landbruget
Der er endvidere gennemført analyser af pesticidforbrugets prisfølsomhed
på bedriftsniveau. Som illustration benyttes et prisfald på korn på
30 pct. kombineret med øget arealtilskud som forudsættes udbetalt
som produktionsuafhængig støtte til landbruget. Arealstøtten
indgår imidlertid i dækningsbidraget og vil derfor påvirke
jordrenten. Der regnes endvidere med, at prisen på herbicider og
fungicider øges med 25 pct. og prisen på insekticider med 50 pct.
svarende til de sidst indførte afgifter.
reducerer pesticidforbruget
og gør udfasning billigere
Resultaterne af analyserne viser, at arealafkastet i optimeret drift under
de fastlagte forudsætninger falder med 40 pct., men samtidig falder
behandlingsintensiteten fra 2,3 til 1,4 standarddoser pr. ha. De lavere
kornpriser bidrager således til at reducere anvendelsen af pesticider. Det
fremgår imidlertid også af beregningerne, at tabene ved udfasning af
pesticider halveres, når der lægges de lavere produktpriser til
grund for analysen. De anførte resultater vedrører lerjord. For
sandjord vil udfasningsomkostningerne efter et prisfald være endnu mindre.
Pesticidanvendelse og dyrkningsrisiko
Landmanden stiler mod udjævning af økonomisk afkast
Pesticidanvendelsens betydning for sikkerheden i plantedyrkningen har været
genstand for analyser på bedriftsniveau. Der peges i den sammenhæng
på, at landmanden ikke nødvendigvis stiler mod et konstant
udbytteniveau, men derimod ønsker at udjævne det økonomiske
afkast, hvor også produktpriserne spiller en rolle. Da udsving i
udbytterne for en række afgrøder ofte vil være negativt
korreleret med prisen (fx kartofler), ligger der således i
markedstilpasningen en udjævnende effekt, som landmanden kan inddrage i
sin planlægning.
Usikkerhed om pesticidernes betydning for udbyttevariationen
Problemet er, at der ikke findes grundlæggende data til rådighed,
der på sikker vis kan bruges til at analysere, om der vil være en større
eller mindre dyrkningssikkerhed, hvis pesticiderne afvikles. Observationer fra
helårsforsøg med konventionelle og økologiske landbrug har
ikke vist forskelle med hensyn til udbyttevariation, hvilket forklares med, at
man i det økologiske landbrug satser på resistente sorter, samt at
det gennem ændret sædskifte- og dyrkningspraksis har været
muligt at eliminere den øgede dyrkningsrisiko til gengæld for
lavere udbytte. For specialafgrøder, hvor der generelt er tale om større
mulighed for udbyttetab som følge af skadegørere, findes der ikke
tilgængelig viden, som kan belyse pesticidernes virkning på
dyrkningssikkerheden. Generelt hersker der dog ikke tvivl om, at pesticiderne
kan være med til at stabilisere produktionen ved at afbøde store
udbyttetab som følge af skadegørere.
Det anføres i undersøgelsen, at betydningen af god
driftsledelse og afhængighed af klimaet øges ved udfasning af
pesticider. Det vil som regel ikke have uoprettelige konsekvenser, hvis skadedyr
eller plantesygdomme et enkelt år giver særligt store udbyttetab.
Helt anderledes forholder det sig med
Ukrudt et problem
ukrudtet. Hvis ukrudtet blot et enkelt år får lov at brede sig,
kan det kræve indsættelse af ekstra mekanisk ukrudtsbekæmpelse
i mange år, og nogle af de økonomisk interessante afgrøder
som fx frøgræs, roer og vintersæd må i værste
fald udgå af sædskiftet.
Behov for bedre driftsledelse og varslingssystemer
Når det gælder omstilling til mellemscenarierne, er forholdet et
andet. En uheldig udvikling med øgede ukrudtsproblemer vil kunne reddes
gennem anvendelse af herbicider, dvs. den mekaniske ukrudtsbekæmpelse vil
ikke længere have topprioritet ved planlægning af sædskiftet.
Der peges på, at det vil være nødvendigt, at driftslederen
til stadighed forbedrer sin viden om nye pesticider og disses anvendelse,
ligesom der er behov for nye varslings- og moniteringssystemer. For at udnytte
en sådan teknologi er der behov for løbende efteruddannelse af
konsulenter og landmænd.
Gartneri og skovbrug
Gartneri og skovbrug
Udfasning af pesticider gør det vanskeligt at efterkomme
kvalitetskrav i gartneri,
Virkningen af en udfasning af pesticider vil påvirke produktionen i
gartneri og skovbrug i varierende grad afhængig af produkter og
produktionsmetoder. Taget under ét vil en omstilling til pesticidfrit
gartneri (nul-scenario) betyde væsentlige reduktioner i erhvervet som
helhed. Delvis udfasning af pesticidforbruget (plus-scenario) vil formentlig
kunne imødekommes i grønsagsproduktionen ad åre, mens
potteplanteproduktionen vil have vanskeligt ved at efterkomme et sådan
krav uden betydelige fald i produktionen. Det anses endvidere for meget
tvivlsomt, at en erhvervsmæssig produktion af æbler, pærer og
surkirsebær kan opretholdes ved total udfasning af pesticider, mens solbær
og jordbær i et vist omfang kan forventes opretholdt.
planteskoler
Det vurderes, at det økonomiske afkast i planteskoleproduktionen vil
halveres ved total udfasning af pesticider, mens der i plus-scenariet skulle være
mulighed for at opretholde en række kulturer. Problemet ved begrænsning
af pesticidanvendelsen i planteskolerne er, at disse er underlagt
kvalitetskontrol med hensyn til karantæne- og kvalitetsskadegørere,
som vil være vanskelige at opfylde uden brug af pesticider.
og skovbrug
Sammenlignet med landbrug og gartneri er anvendelsen af pesticider i
skovbruget lille. Hovedparten af pesticidforbruget vedrører herbicider,
der benyttes i unge beplantninger til bekæmpelse af bl.a. græs. Det
vurderes, at forbud mod brug af pesticider vil indebære et fald i det økonomiske
afkast i gamle skovegne i størrelsesordenen 30-50 pct. og op mod 80 pct.
ved produktion af pyntegrønt. Tabet er mindre ved skovrejsning på
agerjord. Det udelukkes dog ikke, at det på sigt vil være muligt at
finde nye produktionsmetoder, som kunne begrænse behovet for især
herbicider.
Markante samfundsøkonomiske virkninger
Regnes der med et fald i gartneriets og skovbrugets bruttofaktorindkomst på
henholdsvis 20 pct. i nul-scenariet og 10 pct. i plus-scenariet vil udfasning af
pesticidanvendelsen indebære et fald i bruttofaktorindkomsten på
omkring 500 mio. kr. i gartneriet og 225 mio. kr. i skovbruget ved total
udfasning af pesticidforbruget (nul-scenariet) mod omkring det halve i
plus-scenariet. Sammenholdt med faldet i landbrugets bruttofaktorindkomst på
henholdsvis 3,4 og 1,8 mia. kr. vil tabet i gartneri og skovbrug således
formentlig øge det samlede samfundsøkonomiske tab ved udfasning af
pesticider i størrelsesordenen 10-15 pct.
Økonomisk værdisætning af miljøgoder og
sundhedseffekter
Værdisætning af miljøgoder og sundhedseffekter
Formålet med værdisætningsundersøgelsen har været
at opstille tentative mål for den samfundsmæssige værdi af de
miljøforbedringer, som et stop for pesticider kan forventes at give. Da
det ikke har været muligt at gennemføre værdisætning af
miljøgoder inden for rammerne af nærværende undersøgelse,
baseres analyserne overvejende på studier af den internationale
litteratur. Værdisætningsundersøgelserne har ikke skabt
grundlag for en egentlig cost-benefit vurdering af ophør med
pesticidanvendelse. Det skyldes dels, at den naturvidenskabelige del af
Pesticidudvalgets arbejde ikke i almindelighed
savner naturvidenskabelige data
har ført frem til konklusioner, som værdisætningskalkuler
kan baseres på. Det gælder fx på sundhedsområdet, hvor
det ikke har været muligt at opstille kvantificerede skøn over
pesticiders sundhedseffekter, og hvad biodiversitet og andre "bløde"
værdier angår, har det ikke været muligt at finde udenlandske
værdisætningsundersøgelser, der minder tilstrækkeligt
om nærværende scenarier til, at de fundne enhedsværdier har
kunnet benyttes.
Omkostninger ved rensning af drikkevand analyseret
Derimod er der gennemført analyser af besparelser inden for
vandforsyningen ved stop af pesticider. Som grundlag herfor er benyttet
alternativomkostningsmetoden, hvor de forventede samfundsmæssige
besparelser inden for drikkevandsforsyningen ved ophør af
pesticidanvendelse lægges til grund for vurdering af værdien af rent
grundvand. Der arbejdes i analyserne med to udviklingsscenarier, hvoraf det ene
omfatter direkte afhjælpende foranstaltninger og udvidet rensning, mens
det andet alene omfatter afhjælpende foranstaltninger i form af flytning
af kildeplads og sammenlægning af vandværker. Analyserne viser, at
de samfundsøkonomiske omkostninger ligger i størrelsesordenen
100-120 mio. kr. årligt, hvis rensning tillades, mod 150-180 mio. kr. hvis
rensning kun må forekomme som midlertidig foranstaltning.
Blandt andre mål kan nævnes sikring af befolkningen mod
forurening af fødevarer med pesticidrester, større biodiversitet
og mindre CO2-udslip i tilknytning til produktionen af
pesticider. Det har som nævnt ikke været muligt at beregne skøn
for den samfundsmæssige værdi af den sidstnævnte gruppe af mål.
Beslutning beror på politisk afvejning af økonomiske og
miljømæssige hensyn
Analyserne giver således ikke basis for at vurdere de samlede benefits
ved udfasning af pesticidanvendelsen i jordbruget, mens de samfundsmæssige
omkostninger (costs) på rimelig måde er dækket ind.
Det vil derfor bero på en politisk vurdering, om de samfundsøkonomiske
omkostninger ved udfasning af pesticidforbruget sammenholdt med den opnåede
værdi af rent grundvand og andre ikke kvantificerede miljøgevinster
berettiger et sådant indgreb.
Beslutningerne påvirket af usikkerhed og irreversibilitet
En sådan vurdering vil være behæftet med usikkerhed, hvor
også spørgsmålet om skadevirkningernes irreversibilitet
spiller ind. Empirisk forskning viser, at folks risikovurdering kan være
vanskelig at forklare ud fra rationelle økonomiske kriterier. En af årsagerne
kan være, at folk opfatter videnskabeligt begrundede skøn over
sandsynligheden for skader som ufuldstændig information, hvilket betyder,
at der vil være en sikkerhedspræmie, som må indregnes
i vurderingen af costs og benefits ved begrænsning af
pesticidforbruget. Det har ikke været muligt inden for den foreliggende
analyses rammer at vurdere størrelsen af en sådan sikkerhedspræmie.
Der peges imidlertid på, at der i den økonomiske teori kan findes
støtte for valg af politik under forhold, hvor skaden på miljøet
er kendetegnet af usikkerhed og irreversibilitet, ligesom teorien giver
retningslinier for, hvor der skal sættes ind for at reducere usikkerheden
i beslutningsgrundlaget.
Regulering og valg af instrumenter
Reguleringen må målrettes problemstillingen
Der peges i rapporten på, at regulering af jordbrugets pesticidforbrug
i videst muligt omfang bør målrettes de problemer, der er i fokus.
Som eksempel nævnes, at en generel reduktion af pesticidanvendelsen på
det samlede areal formentlig vil have væsentligt mindre positiv effekt på
flora og fauna, end hvis den samme reduktion i forbruget sker ved etablering af
sprøjtefrie randzoner og forbud mod sprøjtning i miljøfølsomme
områder. Tilsvarende kan det inddrages i reguleringsgrundlaget, at de
enkelte midler er forbundet med forskellig risiko for udvaskning til
grundvandet, og at risikoen varierer fra sted til sted.
Detailstyring er administrativt krævende
Valget af regulering (og målsætning) skal således være
tilstrækkelig detaljeret til at kunne afspejle variationen i
pesticidforbrugets miljøeffekt både geografisk og i relation til
det enkelte middels virkning. Overfor dette står hensynet til
omkostningerne ved administration af politikken. Jo mere detaljeret en politik
er udformet, des større kontrol- og administrationsomkostninger vil der
almindeligvis være forbundet med politikken. Valget af
reguleringsinstrumenter må således bero på en vurdering af
ordningernes efficiens, hvor også administrationsomkostningerne inddrages.
Afgifter er lette at administrere,
men kræver et højt afgiftsniveau
Afgifter er i almindelighed lette at administrere, og er målet en
generel reduktion af pesticidforbruget, vil en afgift være et effektivt
instrument, idet det sikrer, at pesticidforbruget reduceres på den økonomisk
mest rationelle måde. Det vil dog kræve betydelige afgifter at sikre
større reduktioner i pesticidforbruget. Det samme gælder anvendelse
af kvoter, forudsat at disse gøres omsættelige. Der peges i denne
sammenhæng på muligheden for at differentiere afgiften efter
midlernes skadevirkning og risikoen for udvaskning, eventuelt at graduere
afgiften i forhold til anbefalet behandlingshyppighed, ligesom håndhævelse
af erstatningsansvar kan være et muligt supplement til traditionel
regulering.
Afgiften indfrier ikke kravet om differentieret indsats
En generel afgift på pesticidforbruget vil ikke kunne indfri kravet om
en differentieret indsats overfor forureningen i geografisk afgrænsede områder.
Dette forudsætter anvendelse af regelstyringsinstrumenter, hvor der fx.
udstedes forbud mod anvendelse af pesticider i miljøfølsomme områder
eller lægges begrænsninger på dyrkning af særligt
belastende afgrøder. Problemet ved en sådan politik er, at det er
vanskeligt at sikre en økonomisk optimal løsning, ligesom
regelstyring generelt er administrativt krævende. Valget af politiske
styringsinstrumenter kræver derfor nærmere overvejelser, hvorunder
også mulighederne for at kombinere regelstyring med økonomiske
instrumenter inddrages.
Afgifter på konventionel produktion
Det har været nævnte, at man i stedet for at regulere
pesticidanvendelsen kunne lægge afgifter på konventionel produktion.
Et sådant tiltag ville kræve certificering af pesticidfrie produkter
i lighed med Ø-mærkningen. For at kunne accepteres i international
sammenhæng forudsætter det imidlertid for det første, at
afgiften ikke er diskriminerende, og for det andet at afgifter på ikke-certificerede
produkter begrundes i objektive miljø- og sundhedsmæssige forhold
(produktstandarder). Der er usikkerhed om, hvorvidt restriktioner begrundet i måden,
produkterne er produceret på (produktstandarder), vil være forenelig
med EU's og WTO's regler.
|