[Forside] [Indhold] [Forrige]

Indsamling af dagrenovation i svært fremkommelige områder

9. PRAKTISKE EKSEMPLER

9.1 Pandrup Kommune
9.2 Gørlev Kommune

9. Praktiske eksempler

 For at beskrive de problemer, som kommunerne står overfor i forbindelse med løsningen af disse problemer, er der i det følgende beskrevet 2 konkrete problemstillinger, som er praktiske eksempler på, hvorledes 2 kommuner har løst implementeringen af At-anvisningen om manuel håndtering og transport af dagrenovation mv. i sommerhusområder.

9.1 Pandrup Kommune

I Pandrup Kommune tog man for alvor fat på problemerne omkring arbejdsmiljøet for renovationsarbejdere i 1995, da Arbejdstilsynet meddelte de lokale renovatører og kommunen, at det var nødvendigt at overholde reglerne på området. Dette skete ved, at både kommunen og arbejdsgiverne fik et påbud dels om at håndhæve regulativet og dels om, at medarbejderne skulle benytte sig af tekniske hjælpemidler i forbindelse med afhentningen.

Teknisk forvaltning og udvalg drøftede på en række møder i løbet af foråret 1996, hvorledes problemstillingen specielt i sommerhusområderne skulle håndteres. Beslutningen blev, at sommerhusejerne i de tilfælde, hvor Arbejdstilsynets regler ikke kunne overholdes, skulle flytte stativet frem til skel.

Forvaltningen fik i forbindelse med beslutningen om valg af metode en tidsbegrænset stilling i 2 år til at forestå implementeringen af de nye regler i sommerhusområderne.

Pandrup Kommune udsendte sammen med opkrævningen af ejendoms-skatten i januar 1997 et brev og en pjece til samtlige sommerhusejere, hvori man beskrev problemstillingen, samt hvilke regler der skulle overholdes, og hvorledes dette kunne gøres i praksis. Derudover gjorde man opmærksom på, at sommerhusejerne i tilfælde af problemer kunne kontakte kommunen for hjælp og vejledning.

Udsendelse af breve og pjecer blev gentaget med en omdeling i sommerhus-områderne lige før påske i 1997 som en påmindelse til dem, som måtte have glemt problemet. Årsagen til, at brevene og pjecerne blev omdelt i sommer-husområdet, var kommunens erfaringer med, at mange sommerhusejere kommer i sommerhuset i løbet af påsken for at gøre huset klar til brug.

De 2 udsendelser af informationsmateriale resulterede i mange henvendelser. I en periode var 3 personer i Teknisk forvaltning beskæftiget med at besvare telefonopkald fra sommerhusejere, som ønskede vejledning eller besøg af den kommunale konsulent.

Konsulenten var i løbet af sommeren 1997 på en lang række besøg hos sommerhusejere, der ønskede hjælp til placering af stativ eller indretning af adgangsvej. Mange var positivt overraskede over den gode service, Pandrup Kommune udviste, og alle problemstillinger blev løst efterhånden.

Pandrup Kommune vurderer, at mange problemer er blevet løst, fordi der har været ydet en stor service og assistance til løsning af de konkrete problemer, som de enkelte sommerhusejere fik. God information om problemstillinger-ne og en fornuftig dialog med sommerhusejerne er afgørende for opgavens succesfulde gennemførelse.

9.2 Gørlev Kommune

Gørlev Kommune er beliggende på Vestsjælland med sine ca. 3.300 sommerhuse ud til Storebælt og Musholm Bugten. Generelt er der tale om ældre sommerhusområder, som har vanskelige adgangsforhold pga. meget smalle veje og tæt bevoksning.

Gørlev Kommune udsendte information til grundejerne om, hvorledes de nye regler for afhentning blev, og hvilke forhold grundejerne var forpligtet til at bringe i orden, for at affaldet kunne afhentes, herunder beskæring af beplantning langs vejene. Problemerne med vejsyn og krav om beskæring af beplantning havde et omfang, som Gørlev Kommune ikke kunne løse straks, og man ansøgte sammen med entreprenøren, som indsamler dagrenova-tionen, om tilladelse til indsamling med ladvogn i de områder, som ikke kunne overholde kravene. Arbejdstilsynet i Slagelse gav entreprenøren denne dispensation frem til 1. april 1997.

I den mellemliggende periode blev der afholdt en del vejsyn, og der blev foretaget beskæringer på hovedparten af tilkørselsvejene. På enkelte veje var det ikke muligt, at vejbredden blev tilstrækkelig stor til, at renovations-bilerne kunne køre forbi. På disse fik borgerne valget mellem, at kommunen kunne ekspropriere, eller der kunne opstilles containere for enden af vejen.

Flere grundejere valgte løsningen med opstilling af containere. Denne ordning fungerer ved, at beboerne får udleveret 1 års forbrug af sække og efterfølgende selv bringer affaldet til containeren, når sækken er fyldt. Containeren er en 600 liters glasfibercontainer med lås, hvortil de berørte grundejere har nøgle, således at andre ikke har mulighed for at aflevere affald.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Top]