[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Indsamling af dagrenovation i svært fremkommelige områder

8. Beskrivelse af indsamlings -systemer og -metoder

8.1 Sækkestativ placeret ved husstanden og afhentning med motoriseret kærre
8.2 Sækkestativ eller affaldsbeholder placeret ved skel
8.3 Beklædt sækkestativ placeret ved skel / vej
8.4 Sækkestativer placeret samlet for flere grundejere
8.5 Affaldsøer med minicontainere
8.6 Decentral opsamling i mindre nedgravede containere
8.7 Decentral opsamling i større delvist nedgravede containere
8.8 Mellemopsamling ved husstanden
8.9 Samlet vurdering

8. Beskrivelse af indsamlings -systemer og -metoder

Projektets hovedformål er at inspirere planlæggere i kommuner samt hos rådgivere og vognmænd i overvejelserne omkring arbejdsmiljø for renovationsarbejdere i forbindelse med implementering af nye eller ændring af eksisterende indsamlingssystemer i sommerhusområder eller områder af en lignende karakter samt i forbindelse med planlægningen af den praktiske håndtering af indsamlingen.

I de efterfølgende afsnit beskrives forskellige indsamlingssystemer, hvor der i alle systemer er taget højde for kravene til arbejdsmiljølovgivning, naturbeskyttelseslovgivning og affaldslovgivning. Derudover er der en række andre parametre, ud fra hvilke systemerne vurderes, og der gives point til hvert system inden for disse parametre. Pointskalaen går fra 1 til 5, hvor 5 er den bedste karakter. Udvælgelsen af de parametre, som skal vurderes i forbindelse med hvert enkelt system, er sket på baggrund af de ønsker og krav, der er blevet afdækket gennem interviews med kommuner, grundejere, udlejere og renovatører. Parametrene er på den baggrund udvalgt til at være service, implementeringsindsats, fremtidssikring, økonomi og æstetik.

Pointgivningen er vejledende ud fra en vægtning af de enkelte systemer mod hinanden. Denne vægtning fortæller ikke, hvilket system der er bedst men derimod, hvorledes de enkelte systemer vægtes inden for de enkelte parametre. Valg af system i den enkelte kommune afhænger af en lang række forhold, herunder politiske, administrative og geografiske.

Ved æstetik forstås systemets hardwares evne til indpasning i de enkelte områder set i forhold til udseende og områdets landskabelige værdier. Der gives 5 point for stor indpasningsevne.

Ved service forstås, i hvilket omfang det vil være nødvendigt for borgeren at deltage som en del af systemet, eller borgeren ikke skal yde en indsats for at systemet fungerer. Der gives 5 point, hvis borgeren ikke skal yde en indsats i forbindelse med systemets drift.

Ved fremtidssikring tænkes på, om systemerne har mulighed for at kunne udvides til at omfatte opdeling i organisk og restaffald, således at der kan implementeres todelt indsamling uden at skulle udskifte hele systemet. Der gives 5 point, hvis systemet let kan ændres til todelt indsamling.

Ved økonomi forstås dels systemets implementeringsomkostninger og dels systemets driftsudgifter, således at der foretages en total vurdering af systemets økonomi. Der gives 5 point i tilfælde af lave omkostninger.

For at kunne sammenligne de enkelte systemers samlede implementeringsomkostninger tages udgangspunkt i en større sommerhus-kommune med ca. 4.000 sommerhuse, som inden indførelsen af nye tiltag anvender traditionelle affaldsstativer med sæk.

Ligeledes tilkendegives, hvorvidt de fremtidige driftsudgifter kan forventes at stige eller falde.

Alle beregninger er at betragte som overslag, og alle beløb er ekskl. moms.

Ved implementeringsindsats tænkes på, hvilken indsats der i forbindelse med implementering og drift af systemet skal ydes fra kommunen såsom besøg hos samtlige sommerhuse eller løbende information. Der gives 5 point, hvis implementering og drift kræver minimal indsats fra den kommunale administration. Implementering vil som oftest kræve, at hovedparten af beboerne er villig til at deltage i eventuelle ændringer, da deres deltagelse i systemerne er af afgørende betydning for systemernes succes. Det er derfor vigtigt at gøre beboerne til medspillere i forbindelse med den information, som er nødvendig ved enhver ændring af et affaldssystem.

De systemer, som er beskrevet i de kommende afsnit, benyttes for størstedelens vedkommende traditionelt udstyr, som er gennemprøvet og funktionsdygtigt. Udstyret vil ligeledes være realistisk at anvende i de omtalte områder.

Det er vigtig i forbindelse med planlægningen at tage hensyn til det eksisterende system, således at der er overensstemmelse mellem det nye og det eksisterende. Derved skal systemet ikke ændres i hele kommunen men kun i de områder, hvor der er problemer.

8.1 Sækkestativ placeret ved husstanden og afhentning med motoriseret kærre

Beskrivelse

Systemet bygger på anvendelse af eksisterende sækkestativer og udskiftning af eventuelle affaldsspande med et eller flere sækkestativer, da systemet ikke logistikmæssigt giver mulighed for at anvende affaldsspande, da indsamlingskøretøjet ikke nødvendigvis vil være til stede i området i forbindelse med afhentning af affaldet.

Afhentningen ved den enkelte husstand sker med en motoriseret kærre i form af en firehjulet motorcykel / traktor (opsamlingskøretøj) påmonteret en frontskuffe. Frontskuffen består af bund, sidestykke og bagside. Forsiden er åben således at sækken tages direkte i stativet og flyttes over i frontskuffen i en arbejdsgang. Når sækken er placeret i frontskuffen, spændes et bånd for, således at den er lukket, og sækken ikke kan falde ud under transport. Frontskuffen kan indeholde op til 5-8 sække.

Når frontskuffen er fyldt, kører opsamlingskøretøjet til indsamlingskøretøjet, som er parkeret i området. Her hægtes frontskuffen på renovationsvognen og tømmes, herefter indsamlingskøretøjet kører ud i området for at fortsætte indsamlingen.

Service

Det hidtidige service fastholdes, således at borgerne ikke skal yde en større indsats end tidligere. Der er stor selvbestemmelse med hensyn til placering af stativ og udnyttelse af volumen.

Implementeringsindsats

Arbejdsmæssigt vil implementeringen af dette system ikke medføre en øget belastning for kommunen, da der ikke foretages væsentlige ændringer af de eksisterende systemer bortset fra en eventuel udskiftning af affaldsbeholdere med affaldsstativer. Driften af systemet medfører ikke nogen ændring i belastningen, da beboerne fortsat får afhentet affaldet ved husstanden som tidligere.

Fremtidssikring

Systemet kan ændres, således at der indsamles affald i to fraktioner ved at opsætte yderligere et stativ ved hver enkelt husstand og afhente sækkene med organisk affald og restfraktion skiftevis hver 14. dag. Systemets volumenregulering er dog ikke optimal. Implementering af en afhentning hver 14. dag vil dog kræve, at beboerne sorterer papir, pap og glas fra restfraktionen, for at voluminet er tilstrækkeligt.

Økonomi

Der skal investeres i opsamlingsmateriel og eventuel udskiftning af affaldsbeholdere med sækkestativer. Antallet af køretøjer afhænger af, hvor mange sommerhuse der vil blive omfattet af ordningen. Overslagsmæssigt kan det forventes, at omkostningerne til opsamlingsmateriel vil udgøre ca. 75.000 kr. pr. stk med en forventet kapacitet på ca. 2.000 afhentninger pr. uge.

Forventede implementeringsomkostninger for en kommune med 4.000 sommerhuse:

  • 2 stk. køretøjer af kr. 75.000
  • Diverse uforudsete udgifter
  • I alt

kr. 150.000
kr.   50.000
kr. 200.000

Driftsudgifterne vil efter en indkøringsperiode kunne forventes at være de samme.

Æstetik

Systemet ændrer ikke på det nuværende landskabelige udseende i sommer-husområderne, og stativerne kan indpasses ved det enkelte sommerhus på en måde, som grundejeren måtte ønske.

Arbejdsmiljø

Systemet afhjælper transport af sække i uvejsomt terræn vha. utilstrækkeligt eller intet teknisk hjælpemiddel. Systemets opbygning tvinger renovationsarbejderen til at anvende hjælpemidlet, da indsamlingskøretøjet skal benyttes sammen med kærren. Der vil stadig være løft / træk fra sækkestativet og over på frontskuffen. Derudover vil der ikke blive tale om manuel håndtering af affaldet. Dog skal der ved indkøb af det motoriserede materiel tages hensyn til brugerens komfort, herunder køretøjets stødabsorberende effekt / lyddæmpning mv.

Systemets fordele og ulemper

Fordelene ved at benytte ovennævnte system til indsamling af dagrenovation vil være følgende:

  • Hver enkelt husstand har fortsat sin egen affaldssæk

Den enkelte husstand har selv indflydelse på, hvorledes volumen i sækken udnyttes og kan selv inden for visse grænser bestemme, hvor affaldsstativet skal placeres.

  • Beboerne skal ikke deltage i systemets drift

Der stilles ikke krav om, at beboerne i sommerhusene skal yde en indsats for, at affaldet afhentes eller kan blive bortskaffet bortset fra den indsats, som leveres i dag, hvor affaldet placeres i affaldssækken.

  • Der opretholdes et højt serviceniveau

Affaldet afhentes på det sted, som borgeren har valgt at placere sit affaldsstativ.

  • De landskabelige værdier bibeholdes

Det udseende og den fremtræden, som sommerhusområdet har i dag, ændres ikke.

Ulemperne ved at benytte ovennævnte system til indsamling af dagreno-vation vil være følgende:

  • Indsamlingsomkostningerne vil stige

Det vil være nødvendigt med øgede investeringer i opsamlingsmateriel med deraf følgende stigning i indsamlingsomkostningerne

  • En øget belastning af det eksterne miljø

Der vil ved indsamling med motoriseret køretøj ske en forøgelse af brændstofforbruget og dermed en øget forurening af det eksterne miljø.

           

Service

Implementerings-
indsats

Fremtidssikring

Økonomi

Æstetik

           
Point

5

4

3

2

3

           

 

8.2 Sækkestativ eller affaldsbeholder placeret ved skel

Beskrivelse

Systemet bygger på brug af eksisterende sækkestativer og affaldsspande. Stativerne eller affaldsbeholderne flyttes fra den nuværende standplads ved huset frem til en placering umiddelbart ved skel eller vej.

Afhentningen foretages med kærre, som tømmes i en renovationsvogn. Renovationsvognen kan være en mindre vogn uden en komprimatorenhed, således at det er let at komme frem på de eventuelt mindre veje, og man kan komme tættere på de vanskeligste affaldsstativer eller affaldsbeholdere.

Systemet kræver nødvendigvis ikke at stativet / beholderen permanent er placeret ved skel eller vej. Der er mulighed for at affaldssækken eller affaldsbeholderen sættes frem på tømningsdagen, således at husstanden i løbet af ugen har mulighed for at aflevere affaldet tæt ved huset.

Service

Servicen vil blive forringet ved dette system, da beboerne ikke længere har affaldssække eller affaldsbeholderen placeret i forbindelse med huset. Affaldet skal transporteres fra husstanden og frem til affaldsstativet, som hos nogle beboere kan være placeret i stor afstand fra sommerhuset.

Implementeringsindsats

Der vil sandsynligvis være tale om en krævende arbejdsindsats i den kommunale forvaltning i forbindelse med implementering af dette system. Der vil specielt være tale om en indsats til information, opfølgning samt vejledning af beboerne i, hvor og hvorledes stativ eller beholder kan placeres.

Fremtidssikring

Systemet kan fremtidssikres ved at placere en yderligere affaldsbeholder eller et sækkestativ, således at affaldet indsamles i to fraktioner henholdsvis organisk affald og restaffald.

Økonomi

Kommunen skal ikke investere i andet indsamlingsudstyr end det, som anvendes i dag. Borgerne skal blot flytte stativ eller beholder. Der kan derimod forventes en væsentlig arbejdsindsats i forbindelse med implementeringen af systemet mht. vejledning af borgere samt besøg hos sommerhusejere med specielle problemer. Disse omkostninger er svære at fastlægge, men i året, hvor implementeringen skal foretages, bør der være afsat minimum 1 mandeår til opgaven. Dertil kommer omkostninger til information; det være sig breve, foldere og lignende, som kan anslås til ca. kr. 10 pr. husstand.

Forventede implementeringsomkostninger for en kommune med 4.000 sommerhuse:

  • Assistance til sommerhusejere
    med særlige problemer -
    1 årsløn 
kr. 300.000
  • Informationsmateriale af 10 kr./husstand
kr.   40.000
  • Diverse uforudsete udgifter
kr.   50.000
  • I alt
kr. 390.000

Hvad de fremtidige driftsudgifter angår, kan disse forventes at falde, idet indsamlingen bliver mere rationel.

Æstetik

Æstetisk set vil denne løsningsmetode ikke være en optimal løsning, da affaldsstativer og affaldsbeholdere placeret langs vejene ikke vil pryde landsskabet.

Arbejdsmiljø

Problemer omkring adgangsvejenes beskaffenhed er løst, og transport på ikke kørefast underlag undgås. Der skal stadig foretages en manuel transport af affaldssække eller beholdere, men dette vil ske på kørefast underlag. Derudover skal affaldssækkene løftes / trækkes fra stativet og ud på terræn eller kærre.

Systemets fordele og ulemper

Fordelene ved at benytte ovennævnte system til indsamling af dagreno-vation vil være følgende:

  • Hver enkelt husstand har fortsat sin egen affaldssæk eller affaldsbeholder

Den enkelte husstand har selv indfyldelse på, hvorledes voluminet i sækken udnyttes.

  • Indsamlingsomkostningerne vil falde

Renovatørens arbejdsmængde i forbindelse med indsamling vil blive mindre, når affaldsstativer eller affaldsbeholdere flyttes ud til vejen, og dermed vil der være basis for en lavere afhentningspris.

Ulemperne ved at benytte ovennævnte system til indsamling af dagrenovation vil være følgende:

  • De landskabelige værdier forringes

Opstilling af mange affaldsstativer eller beholdere langs vejene i områderne vil synes markant og ikke falde ind i områdets natur.

  • Serviceniveauet falder

Borgerne får ikke længere tilbudt den samme service, da affaldet skal bringes til den nye standplads.

           

Service

Implementerings-
indsats

Fremtidssikring

Økonomi

Æstetik

           
Point

4

1

3

3

1

           

 

8.3 Beklædt sækkestativ placeret ved skel / vej

Beskrivelse

Systemet er principielt det samme system som i afsnit 8.2 men adskiller sig på et væsentligt punkt, da der kun er tale om affaldsstativer. Ligeledes vil affaldsstativerne være beklædt, således at disse er tilpasset omgivelserne i højere grad end systemet beskrevet i afsnit 8.2.

Implementeringsindsats

Der vil sandsynligvis være tale om en krævende arbejdsindsats i den kommunale forvaltning i forbindelse med implementering af dette system. Der vil specielt være tale om en indsats til information, opfølgning samt vejledning af beboerne i, hvor og hvorledes stativet kan placeres. Derudover skal der indkøbes nye affaldsstativer til samtlige husstande, således at det sikres, at alle får udskiftet affaldsstativet.

Fremtidssikring

Systemet kan fremtidssikres ved at placere et yderligere sækkestativ således at affaldet indsamles i to fraktioner henholdsvis organisk affald og restaffald skiftevis hver 14. dag.

Økonomi

Kommunen skal investere i andet indsamlingsudstyr end det, som anvendes i dag, og borgerne skal placere stativet et andet sted end på den nuværende standplads. Der kan ligeledes forventes en væsentlig arbejdsindsats i forbindelse med implementeringen af systemet mht. vejledning af borgere samt besøg hos sommerhusejere med specielle problemer. Disse omkostninger er svære at fastlægge, men i året, hvor implementeringen skal foretages, bør der være afsat minimum 12 mandeår til opgaven. Dertil kommer omkostninger til information; det være sig breve, foldere og lignende, som kan anslås til ca. kr. 10 pr. husstand. Afhængig af om kommunen udleverer nye stativer, eller borgerne selv indkøber stativer, skal der indregnes omkostninger hertil. Et beklædt affaldsstativ koster i størrelsesordenen kr. 700.

Forventede implementeringsomkostninger for en kommune med 4.000 sommerhuse:

  • Indkøb af stativer af kr. 700 (udelades, såfremt sommerhusejerne selv skal betale et nyt stativ)
kr. 2.800.000
  • Assistance til sommerhusejere med særlige problemer - 1,5 årsløn
kr.    450.000
  • Informationsmateriale af 10 kr./husstand
kr.      40.000
  • Diverse uforudsete udgifter
kr.      50.000
  • I alt
kr. 3.340.000

Driftsudgifterne kan også her forventes at falde som følge af en mere rationel drift.

Æstetik

Æstetisk set vil denne løsningsmetode i en vis udstrækning kunne tilpasses omgivelserne og dermed ikke være specielt fremtrædende ved færden i området.

Arbejdsmiljø

Problemer omkring adgangsvejenes beskaffenhed er løst, og transport på ikke kørefast underlag undgås. Affaldssækkene skal dog stadig løftes / trækkes fra stativerne og ud på terræn eller kærre.

Systemets fordele og ulemper

Fordelene ved at benytte ovennævnte system til indsamling af dagreno-vation vil være følgende:

  • Hver enkelt husstand har fortsat sin egen affaldssæk eller affaldsbeholder

Den enkelte husstand har selv indfyldelse på, hvorledes voluminet i sækken udnyttes.

Ulemperne ved at benytte ovennævnte system til indsamling af dagreno-vation vil være følgende:

  • Serviceniveauet falder

Borgerne får ikke længere tilbudt den samme service, da affaldet skal bringes til den nye standplads.

  • Indsamlingsomkostningerne vil stige

Renovatørens arbejdsmængde i forbindelse med indsamling vil blive mindre, når affaldsstativer eller affaldsbeholdere flyttes ud til vejen, og dermed vil der være basis for en lavere afhentningspris. Derimod investeres der i affaldsstativer, hvilket bevirker, at indsamlingsomkostningerne på kort sigt vil være stigende, hvorefter der vil kunne opnås en besparelse.

           

Service

Implementerings-
indsats

Fremtidssikring

Økonomi

Æstetik

           
Point

4

1

3

2

3

           

 

8.4 Sækkestativer placeret samlet for flere grundejere

Beskrivelse

Systemet bygger på anvendelse af de eksisterende affaldsstativer og udskiftning af affaldsbeholdere med sækkestativer. Affaldsstativerne samles for flere sommerhuse i klynger med op til 8 stativer. Placeringen af de enkelte klynger aftales mellem de berørte grundejere og kommunen, således at der tages hensyn til både grundejernes og kommunens krav og ønsker. Affaldsstativerne skal som minimum placeres således, at de er lette at afhente for renovatøren, og at denne kan anvende kærre og renovations-vogn. Derudover kan denne fælles standplads kræve, at der skal foretages ekspropriation.

Service

Serviceniveauet forringes i forhold til det eksisterende system, da beboerne skal bringe affaldet ud til stativerne og ikke længere har mulighed for at aflevere affaldet på egen grund. Derudover vil den enkelte beboer ikke længere råde over "sit eget" volumen, og der kan være risiko for, at andre end de tilhørende grundejere benytter sig af affaldssækkene. Ved valg af lokalitet til opsætning af affaldsstativer er det meget vigtigt, at placeringen overvejes, således at de gener, som beboerne måtte få, når affaldet skal bringes til stativerne, er mindst mulige. Et kendskab til beboernes normale færden i området er en vigtig parameter i forbindelse med valget.

Implementeringsindsats

Der vil sandsynligvis være tale om en krævende arbejdsindsats i den kommunale forvaltning i forbindelse med implementeringen af dette system. Der vil specielt være tale om en indsats til information, opfølgning samt vejledning af beboerne i, hvor og hvorledes stativerne kan placeres. Derudover kan der være tale om en stor arbejdsbyrde, hvis det bliver nødvendigt med ekspropriation eller grundkøb af arealer til opsætning af fællesafleveringssteder.

Fremtidssikring

Systemet kan fremtidssikres ved, at halvdelen af affaldssækkene benyttes til organisk affald, og den anden halvdel benyttes til opsamling af restaffald. Ved at opretholde den nuværende tømningsfrekvens vil der ikke skulle opstilles yderligere stativer. Dette indebærer dog, at renovatøren skal benytte sig af en to-kammer bil eller køre ruten to gange. Alternativt kan der opstilles flere stativer.

Økonomi

Kommunen skal ikke investere i andet indsamlingsudstyr end det, som anvendes i dag, men borgerne skal placere stativet et andet sted end på den nuværende standplads. Der må derfor forventes en væsentlig arbejdsindsats i forbindelse med implementeringen af systemet mht. vejledning af borgere samt besøg hos sommerhusejere med specielle problemer. Disse omkost-ninger er svære at fastlægge, men i året, hvor implementeringen skal foretages, bør der være afsat minimum 1 mandeår til opgaven. Dertil kommer omkostningerne til information; det være sig breve, foldere og lignende, som kan anslås til ca. kr. 10 pr. husstand.

Forventede implementeringsomkostninger for en kommune med 4.000 sommerhuse:

  • Assistance i forbindelse med implementeringen - 1 årsløn
kr. 300.000
  • Informationsmateriale af 10 kr./husstand
kr.   40.000
  • Divere uforudsete udgifter
kr.   50.000
  • I alt
kr. 390.000

Driftsudgifterne vil kunne forventes at falde som følge af den gruppering af affaldsstativerne, som vil ske. Afhentningen bliver hermed mere effektiv.

Æstetik

Æstetisk set vil denne løsningsmetode i enkelte tilfælde kunne tilpasses omgivelserne, men i de fleste tilfælde vil en klynge af 6-8 affaldsstativer være synlig og dominerende i landskabet.

Arbejdsmiljø

Problemer omkring adgangsvejenes beskaffenhed er løst; dog under forudsætning af, at adgangsvejen fra gruppen af affaldsstativer til renovationsbilen er af rette beskaffenhed. Renovationsarbejderne skal stadig flytte sækken fra stativet og over på kærren samt transportere denne til renovationsbilen.

Systemets fordele og ulemper

Fordelene ved at benytte ovennævnte system til indsamling af dagrenovation vil være følgende:

  • Indsamlingsomkostningerne vil falde

Renovatørens arbejdsmængde i forbindelse med indsamling vil blive mindre, når affaldsstativer samles ved vejen, og dermed vil der være basis for en væsentlig lavere afhentningspris.

Ulemperne ved at benytte ovennævnte system til indsamling af dagreno-vation vil være følgende:

  • De landskabelige værdier forringes

Opstilling af mange affaldsstativer langs vejene i områderne vil synes markant og ikke falde ind i områdets natur.

  • Serviceniveauet falder

Borgerne får ikke længere tilbudt den samme service, da affaldet skal bringes til de fælles affaldsstativer.

  • Hver enkelt husstand har ikke sin egen affaldssæk

Den enkelte husstand har ikke selv indfyldelse på, hvorledes voluminet i sækken udnyttes.

           

Service

Implementerings-
indsats

Fremtidssikring

Økonomi

Æstetik

           
Point

3

2

3

3

1

           

 

8.5 Affaldsøer med minicontainere

Beskrivelse

De eksisterende ordninger med affaldsstativer og affaldsbeholdere afskaffes, og der etableres affaldsøer fælles for flere husstande. Affaldsøerne kan bestå af forskellige containerstørrelser og dermed dække et volumen svarende til det antal husstande, som afleverer affald til øen. Affaldsøerne placeres således, at der ved valg af lokalitet til placering af affaldsøen tages hensyn til de bringeafstande, som borgerne vil få ved benyttelse af systemerne, hvorved afstandene til øerne bliver mindst mulige. Affaldsøerne tømmes med traditionelle komprimatorvogne. Når de enkelte minicontainere i øen skal tømmes, skal disse kunne trækkes på kørefast vej til komprimatorvognen. Derudover kan denne etablering af affaldsøer kræve, at der skal foretages ekspropriation eller opkøb af arealer.

Service

Serviceniveauet forringes i forhold til det eksisterende system, da beboerne skal bringe affaldet ud til affaldsøen og ikke længere har mulighed for at aflevere affaldet på egen grund. Derudover vil den enkelte beboer ikke længere råde over "sit eget" volumen, og der kan være risiko for, at andre end de tilhørende grundejere benytter sig af affaldsøen. Lokaliteten til placering af affaldsøer skal vælges med omhu. Det er vigtigt, at de gener, som beboerne måtte få, når affaldet skal bringes til en affaldsø, minimeres mest muligt. Et kendskab til beboernes færden i området er en vigtig parameter i forbindelse med valg af placering.

Implementeringsindsats

Der vil sandsynligvis være tale om en krævende arbejdsindsats i den kommunale forvaltning i forbindelse med implementeringen af dette system. Der vil specielt være tale om en indsats til information, opfølgning samt projektering af systemet mht. placering af affaldsøer og antal af containere. Derudover kan der være tale om en stor arbejdsbyrde, hvis det bliver nødvendigt med ekspropriation eller grundkøb af arealer til opsætning af fællesafleveringssteder.

Fremtidssikring

Systemet kan fremtidssikres ved at supplere de enkelte affaldsøer med yderligere containere, således at containerne benyttes til henholdsvis organisk affald og restaffald. Ved at opretholde den nuværende tømningsfrekvens vil der ikke skulle opstilles yderligere stativer.

Økonomi

Kommunen skal foretage væsentlige investeringer i nyt opsamlingsmateriel, da det eksisterende udstyr ikke benyttes længere. Disse investeringer afhænger af, hvilket udstyr der vælges, da der kan være stor prisforskel på de enkelte affaldsøer. Typisk vil en affaldsø med et samlet volumen på 2.600 liter ligge på omkring 35.000 kr. pr. stk. Der må ligeledes forventes en væsentlig arbejdsindsats i forbindelse med implementeringen af systemet mht. vejledning af borgere. Disse omkostninger er svære at fastlægge, men i året, hvor implementeringen skal foretages, bør der være afsat minimum 2 mandeår til opgaven. Dertil kommer omkostninger til information; det være sig breve, foldere og lignende, som kan anslås til ca. kr. 20 pr. husstand.

Forventede implementeringsomkostninger for en kommune med 4.000 sommerhuse:

  • Etablering af affaldsøer - 110 stk. af kr. 35.000
kr. 3.850.000
  • Assistance i forbindelse med implementering (2 år)
kr.    600.000
  • Informationsmateriale af 20 kr./husstand
kr.      80.000
  • Divere uforudsete udgifter
kr.    100.000
  • I alt
kr. 4.630.000

Det forventes, at driftsudgifterne vil falde, eftersom antallet af afhentningssteder minimeres.

Æstetik

Æstetisk set vil denne løsningsmetode kunne indpasses i det omkring-liggende landskab og ikke være dominerende men betragtes som en del af landskabet, hvis der vælges affaldsøer, som stilmæssigt passer til huse og bevoksning i området.

Arbejdsmiljø

Problemstillingen om adgangsvejenes beskaffenhed er løst, og manuel håndtering af affald er minimeret til at transportere affaldscontainerne ud til renovationsbilerne. Dog skal det sikres, at transport sker på kørefast underlag.

Systemets fordele og ulemper

Fordelene ved at benytte ovennævnte system til indsamling af dagrenovation vil være følgende:

  • De landskabelige værdier fastholdes

Der kan ved valg af en affaldsø, som passer ind i områdets natur og øvrige miljø, skabes nogle rammer, som fastholder de landskabelige værdier.

  • Stor fleksibilitet mht. variationer i volumen, således at dette kan reguleres efter behov.

Ulemperne ved at benytte ovennævnte system til indsamling af dagreno-vation vil være følgende:

  • Serviceniveauet falder

Borgerne får ikke længere tilbudt den samme service, da affaldet skal bringes til affaldsøerne.

  • Hver enkelt husstand har ikke sin egen affaldssæk

Den enkelte husstand har ikke selv indfyldelse på, hvorledes voluminet i sækken udnyttes.

  • Indsamlingsomkostningerne vil stige

Renovatørens arbejdsmængde i forbindelse med indsamling vil blive mindre, når der er tale om afhentning af containere på en affaldsø, og dermed vil der være basis for en væsentlig lavere afhentningspris. Derimod vil der være tale om en betragtelig investering i forbindelse med etablering af affaldsøerne, hvilket vil gøre, at omkostningerne vil stige.

           

Service

Implemente-
ringsindsats

Fremtids-sikring

Økonomi

Æstetik

           
Point

3

1

4

2

4

           

 

8.6 Decentral opsamling i mindre nedgravede containere

Beskrivelse

De eksisterende ordninger med affaldsstativer og affaldsbeholdere afskaffes, og der etableres fælles opsamlingssteder for flere husstande. Opsamlingsstederne består af en nedgravet beholder på 1.000 liter, og oven over jorden er der placeres en mindre stander, der fungerer som indkast. Etablering sker ved, at der nedgraves et præfabrikeret betonfundament, hvori containeren placeres. Tømningen foretages af en lastbil med kran og en åben stålcontainer. Selve tømningen af beholderen sker efter samme princip, som anvendes ved flaskecontainere. Bunden åbnes mekanisk, når beholderen befinder sig oven over lastbilens stålcontainer. Den nedgravede container placeres således, at der ved valg af lokalitet til placering tages hensyn til de bringeafstande, som borgerne vil få ved benyttelse af systemet, hvorved afstandene bliver mindst mulige. Derudover kan der blive tale om, at kommunen må ekspropriere eller opkøbe arealer til placering af containerne.

Service

Serviceniveauet forringes i forhold til det eksisterende system, da beboerne skal bringe affaldet ud til containerne og ikke længere har mulighed for at aflevere affaldet på egen grund. Derudover vil den enkelte beboer ikke længere råde over "sit eget" volumen, og der kan være risiko for, at andre end de tilhørende grundejere benytter sig af containerne. I forbindelse med placeringen af minicontainerne er det yderst vigtigt at tage højde for den færden, som beboerne normalt har i området, således at de gener, der måtte opstå i forbindelse med aflevering af affald, minimeres mest muligt.

Implementeringsindsats

Der vil sandsynligvis være tale om en krævende arbejdsindsats i den kommunale forvaltning i forbindelse med implementeringen af dette system. Der vil specielt være tale om en indsats til information, opfølgning samt projektering af systemet mht. placering og antal af containere. Derudover kan der være tale om en stor arbejdsbyrde, hvis det bliver nødvendigt med ekspropriation eller grundkøb af arealer til opsætning af fællesafleveringssteder.

Fremtidssikring

Systemet kan ikke fremtidssikres. Det vil ikke være hensigtmæssigt at etablere to containere i disse områder, da voluminet bliver for stort, eller afstanden for den enkelte beboer vil blive for stor, hvis voluminet skal udnyttes fornuftigt.

Økonomi

Kommunen skal foretage væsentlige investeringer i nyt opsamlingsmateriel, da det eksisterende udstyr ikke benyttes længere. Investeringerne beløber sig til omkring 25.000 kr. pr. container. Der må ligeledes forventes en væsentlig arbejdsindsats i forbindelse med implementeringen af systemet mht. vejledning af borgere. Disse omkostninger er svære at fastlægge, men i året, hvor implementeringen skal foretages, bør der være afsat minimum 2 mandeår til opgaven. Dertil kommer omkostninger til information; det være sig breve, foldere og lignende, som kan anslås til ca. kr. 20 pr. husstand.

Forventede implementeringsomkostninger for en kommune med 4.000 sommerhuse:

  • Etablering af system - 320 enheder af kr. 25.000
kr. 8.000.000
  • Assistance i forbindelse med implementering (2 år)
kr.    600.000
  • Informationsmateriale af 20 kr./husstand
kr.      80.000
  • Divere uforudsete udgifter
kr.    150.000
  • I alt
kr. 8.830.000

Det forventes, at de fremtige driftsudgifter vil falde som følge af en mere rationel indsamling.

Æstetik

Denne løsning vil med lethed kunne indpasset i et hvilket som helst sommerhusområde, da indkastet ikke er markant, og det vil derfor ikke præge landskabet.

Arbejdsmiljø

Der skal ikke foretages nogen manuel håndtering af affaldet i forbindelse med denne løsningsmodel, og denne metode kan som følge heraf ikke give fysiske arbejdsmiljøproblemer.

Systemets fordele og ulemper

Fordelene ved at benytte ovennævnte system til indsamling af dagreno-vation vil være følgende:

  • De landskabelige værdier fastholdes

Containere er etableret under jorden, og indkastet er minimalt. Containerne vil derfor ikke præge omgivelserne.

Ulemperne ved at benytte ovennævnte system til indsamling af dagreno-vation vil være følgende:

  • Serviceniveauet falder

Borgerne får ikke længere tilbudt den samme service, da affaldet skal bringes til containerne.

  • Hver enkelt husstand har ikke sin egen affaldssæk

Den enkelte husstand har ikke selv indfyldelse på, hvorledes voluminet i sækken udnyttes.

  • Indsamlingsomkostningerne vil stige

Renovatørens arbejdsmængde i forbindelse med indsamling vil blive mindre, når der er tale om afhentning af de skitserede containere, og dermed vil der være basis for en væsentlig lavere afhentningspris. Derimod vil der være tale om en betragtelig investering i forbindelse med etableringen af de nedgravede containere, hvilket vil gøre, at omkostningerne vil stige.

           

Service

Implemente-
ringsindsats

Fremtids-sikring

Økonomi

Æstetik

           
Point

3

1

1

1

5

           

 

8.7 Decentral opsamling i større delvist nedgravede containere

Beskrivelse

De eksisterende ordninger med affaldsstativer og affaldsbeholdere afskaffes, og der etableres fælles opsamlingssteder for flere husstande. Opsamlingsstederne består af delvist nedgravede beholdere på 2.800 liter. 2/3 af beholderen er placeret under jorden, og den resterende 1/3 er placeret over jorden. Beholderen er cirkulær med en diameter på 1,8 m, og den etableres ved, at betonbrønd som containeren placeres i.Tømningen sker ved anvendelse af en front loader. Systemet kan nødvendiggøre, at der eksproprieres eller opkøbes jord til placering af containere.

Service

Serviceniveauet forringes i forhold til det eksisterende system, da beboerne skal bringe affaldet ud til containerne og ikke længere har mulighed for at aflevere affaldet på egen grund. Derudover vil den enkelte beboer ikke længere råde over "sit eget" volumen, og der kan være risiko for, at andre end de tilhørende grundejere benytter sig af containerne. I forbindelse med placeringen af containerne er det yderst vigtigt, at dette sker under hensyntagen til den færden, som beboerne i området normalt har, således at generne minimeres mest muligt.

Implementeringsindsats

Der vil sandsynligvis være tale om en krævende arbejdsindsats i den kommunale forvaltning i forbindelse med implementeringen af dette system. Der vil specielt være tale om en indsats til information, opfølgning samt projektering af systemet mht. placering og antal af containere. Derudover kan der være tale om en stor arbejdsbyrde, hvis det bliver nødvendigt med ekspropriation eller grundkøb af arealer til opsætning af fællesafleveringssteder.

Fremtidssikring

Systemet kan ikke fremtidssikres. Det vil ikke være hensigtmæssigt at etablere to containere i disse områder, da voluminet bliver for stort, eller afstanden for den enkelte beboer vil blive for stor, hvis voluminet skal udnyttes fornuftigt.

Økonomi

Kommunen skal foretage væsentlige investeringer i nyt opsamlingsmateriel, da det eksisterende udstyr ikke benyttes længere. Investeringerne beløber sig til omkring kr. 35.000 pr. container. Der må ligeledes forventes en væsentlig arbejdsindsats i forbindelse med implementeringen af systemet mht. vejledning af borgere. Disse omkostninger er svære at fastlægge, men i året, hvor implementeringen skal foretages, bør der være afsat minimum 2 mandeår til opgaven. Dertil kommer omkostninger til information; det være sig breve, foldere og lignende, som kan anslås til ca. kr. 20 pr. husstand.

Forventede implementeringsomkostninger for en kommune med 4.000 sommerhuse:

  • Etablering af system - 100 enheder af kr. 35.000
kr. 3.500.000
  • Assistance i forbindelse med implementering (2 år)
kr.    600.000
  • Informationsmateriale af 20 kr./husstand
kr.      80.000
  • Divere uforudsete udgifter
kr.    100.000
  • I alt
kr. 4.280.000

Det forventes, at de fremtige driftsudgifter vil falde som følge af en mere rationel drift.

Æstetik

Denne løsning kan delvist indpasses i omgivelserne, da containerne ikke er markant fremtrædende med deres træbeklædning.

Arbejdsmiljø

Der skal ikke foretages nogen manuel håndtering af affaldet i forbindelse med denne løsningsmodel, og denne metode kan som følge heraf ikke give anledning til fysiske arbejdsmiljøproblemer.

Systemets fordele og ulemper

Fordelene ved at benytte ovennævnte system til indsamling af dagreno-vation vil være følgende:

  • De landskabelige værdier fastholdes til dels

Containere er delvis etableret under jorden og beklædt med træ. De vil derfor ikke i stor grad præge omgivelserne.

Ulemperne ved at benytte ovennævnte system til indsamling af dagreno-vation vil være følgende:

  • Serviceniveauet falder

Borgerne får ikke længere tilbudt den samme service da affaldet skal bringes til containerne.

  • Hver enkelt husstand har ikke sin egen affaldssæk

Den enkelte husstand har selv indfyldelse på, hvorledes voluminet i sækken udnyttes.

  • Indsamlingsomkostningerne vil stige

Renovatørens arbejdsmængde i forbindelse med indsamling vil blive mindre, når der er tale om afhentning af de skitserede containere, og dermed vil der være basis for en væsentlig lavere afhentningspris. Derimod vil der være tale om en betragtelig investering i forbindelse med etablering af de nedgravede containere, hvilket vil gøre, at omkostningerne vil stige.

           

Service

Implementerings-
indsats

Fremtidssikring

Økonomi

Æstetik

           
Point

3

1

1

1

4

           

 

8.8 Mellemopsamling ved husstanden

Beskrivelse

For at forbedre serviceniveauet for beboerne i forbindelse med aflevering af affaldet på et centralt opsamlingssted etableres der i tilknytning til de eksisterende sækkestativer / beholdere en afleveringsmulighed. Denne består af en mindre stærk og tæt "opsamlingssæk" svarende til et volumen på 3-6 affaldsposer. Når sækken er fyldt, transporteres den til et af de centrale opsamlingssteder. Sækken monteres på en særlig kurv, som opsættes indvendigt i det eksisterende stativ eller beholder.

Service

Dette system forbedrer servicen for borgerne ganske væsentlig, da man ikke, hver gang en affaldspose er fyldt, skal transportere den til et af de centrale opsamlingssteder.

Implementeringsindsats

Der vil blive behov for yderligere information til beboerne om, hvorledes ordningen fungerer, men dette kan kombineres med den øvrige information, som er nødvendig i forbindelse med omlægningen af systemet. Endelig skal der påmonteres en kurv i de eksisterende stativer / beholdere til påmontering af sækkene.

Fremtidssikring

Opsamlingen ved husstanden kan fremtidssikres ved, at der opsættes to sække / beholdere; en til organisk affald og en til restaffald. Men det afgørende for hele systemets fremtidssikring er, hvilken løsning der vælges til central indsamling.

Økonomi

Da denne løsning er et supplement til en central opsamlingsmodel, er der omkostninger til opsamlingssække samt udlevering af disse, og der kan være omkostninger til anskaffelse af stativer. Endeligt kræver systemet indkøb og påmontering af en kurv til at holde opsamlingssækken fast i stativet / beholderen.

Forventede implementeringsomkostninger for en kommune med 4.000 sommerhuse:

  • Etablering af system - 4.000 enheder af kr. 150
kr. 600.000
  • Assistance i forbindelse med implementering (6 mdr.)
kr. 150.000
  • I alt
kr. 750.000

Æstetik

Æstetikken er afhængig af, hvilken løsningsmodel der vælges til central opsamling, da sækkestativet bliver placeret på de enkelte grunde og derfor ikke vil være synligt i landskabet.

Arbejdsmiljø

Den eneste manuelle håndtering af affaldet foretages af beboerne, og renovationsarbejderne skal ikke foretage nogen form for manuel håndtering af affaldet.

Systemets fordele og ulemper

Fordelene ved at benytte ovennævnte system til indsamling af dagreno-vation vil være følgende:

  • Beboerne får et volumen til opsamling af en mindre mængde affald (3-6 poser)

Udlevering af de mindre opsamlingssække vil gøre, at beboerne ikke skal transportere affaldet til opsamlingsstedet straks, og der kan ske en mere hygiejnisk transport til opsamlingsstedet.

  • De enkelte husstande har deres egen affaldssæk

Volumenmæssigt er den nye sæk ikke så stor som den nuværende, men der er udleveret sække, således at husstanden har tilstrækkelig volumen.

  • Udlejningsbureauernes ønske om lørdagstømning efterkommes

Det vil være muligt for bureauerne at kræve, at affaldsposen tømmes ved afrejse, og der vil således ikke være affald i huset fra de foregående beboere.

Ulemperne ved at benytte ovennævnte system til indsamling af dagreno-vation vil være følgende:

  • Serviceniveauet falder

Borgerne får ikke længere tilbudt samme service, da affaldet skal bringes til containerne.

  • Indsamlingsomkostningerne vil stige

Renovatørens arbejdsmængde vil blive mindre, og dermed vil afhentningsprisen pr. husstand falde. Derimod vil der være tale om betragtelige investeringer i indsamlingsmateriel og uddeling, hvilket vil medføre, at omkostningerne samlet vil stige.

           

Service

Implementerings-
indsats

Fremtidssikring

Økonomi

Æstetik

           
Point

4

1

1

1

4

           

 

8.9 Samlet vurdering

I nedenstående skema er de enkelte point fra bedømmelsen af systemerne opsummeret:

Indsamlingssystem

Service

Implementerings-
indsats

Fremtids-
sikring

Økonomi

Æstetik

Sækkestativ placeret ved hus-
standen og afhentning med motoriseret kærre

5

4

3

2

3

Sækkestativ eller affaldsbehol-
der placeret ved skel

4

1

3

3

1

Beklædt sækkestativ placeret ved skel / vej 4 1 3 2 3

Service
I servicekriteriet er den service, som systemet tilbyder beboerne, beskrevet. Systemet "Sækkestativ placeret ved husstanden og afhentning med motoriseret kærre" involverer borgerne mindst muligt. På den baggrund vurderes den at yde den bedste service.   

Implementerings-indsats
I forbindelse med implementeringsindsatsen er Teknisk forvaltnings arbejdsbyrde vurderet. Systemet "Sækkestativ placeret ved husstanden og afhentning med motoriseret kærre" vil kræve den mindste arbejdsindsats fra forvaltningens side.    

Fremtidssikring
Det system, som lettest lader sig udbygge til en fremtidig opdeling i en organisk fraktion og en restfraktion er systemet "Affaldsøer med minicontainere", som på den baggrund vurderes at være bedst fremtidssikret.   

Økonomi
I forbindelse med økonomikriteriet er det vurderet, hvilke systemer der er dyre at etablere og drive, samt hvilke der er billige. Systemerne "Sækkestativ eller affaldsbeholder placeret ved skel" og "Sækkestativer placeret samlet for flere grundejere" vurderes ud fra de beskrevne forudsætninger at være de billigste systemer at etablere og drive.   

Æstetik
Mht. æstetikkriteriet er der foretaget en vurdering af, om systemet kan indpasses i omgivelserne, og systemet "Decentral opsamling i mindre nedgravede containere" er den absolut bedste til dette.Samtlige af de omtalte systemer er at betragte som værende egnede og mulige at implementere.Det afgørende for, hvilket system der vælges, er ikke, hvor mange point de enkelte modeller har opnået samlet. Det afgørende er, at kommunen definerer, hvilke kriterier der er vigtige for valg af system i det enkelte område, således at det er de lokale forhold, der er af betydning for valg af system.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]