Miljøtilsyn 1997
4. Miljøstyrelsens tilsyn.
Miljøstyrelsen varetager miljøtilsynet på nogle særlige områder, der adskiller sig
fra det miljøtilsyn, som udøves af kommuner og amter.
Miljøstyrelsens tilsynsopgaver er præget af at være sammensat af en række meget
uensartede opgaver, der historisk er blevet henlagt til styrelsen af tilsvarende
forskellige årsager.
En række af disse statslige tilsynsopgaver løses i et tæt samarbejde mellem
Miljøstyrelsen og andre statslige myndigheder. Det drejer sig først og fremmest om
Arbejdstilsynet, Søfartsstyrelsen, Statens Luftfartsvæsen, Forsvarskommandoen,
Sundhedsstyrelsen, Energistyrelsen, Forbrugerstyrelsen, Told- og Skattestyrelsen med
tilhørende regioner samt politiet.
I oversigtsform drejer det sig om følgende opgavetyper:
Figur 4.1
Tilsynsområder,
samarbejdspartnere og anvendte årsværk i Miljøstyrelsen til miljøgodkendelser og
tilsyn.
Tilsynsområde |
Samarbejdspartner |
Anvendte årsværk i Miljøstyrelsen |
Kemikalieinspektionen |
Arbejdstilsynet, Sundhedsstyrelsen,
Forbrugerstyrelsen, Plantedirektoratet, Told- og Skattestyrelsen |
5,75 |
Genetisk modificerede organismer |
Arbejdstilsynet, amtskommunerne |
3,0 |
Emballage til øl og læskedrikke |
Told- og Skattestyrelsen |
0,6 |
Udtømninger fra skibe |
Søfartsstyrelsen , Forsvarsministeriet |
2,0 |
Off-shoreaktiviteter:
- normalsituation
- beredskab |
Energistyrelsen |
0,35
0,05 |
Hurtigfærgeruter |
Søfartsstyrelsen, Trafikministeriet, Skov-
og Naturstyrelsen |
0 |
Anlæg af Øresundsforbindelsen |
Skov- og Naturstyrelsen
Svenske miljømyndigheder |
2,0 |
Københavns Lufthavn |
Statens Luftfartsvæsen, Københavns Amt |
1,5 |
Naturgasanlæg |
De berørte Amtskommuner |
0,25 |
Kommunekemi |
Miljø- og Levnedsmiddelkontrollen Fyn |
0,4 |
Tendensen er dog i de senere år gået i retning af, at tilsynet med virksomheder, hvor
Miljøstyrelsens ansvar baserer sig på en call-in, tilbagegives til de decentrale
tilsynsmyndigheder. Denne tendens forventes at ville fortsætte.
Miljøstyrelsen udarbejdede i 1996 "Redegørelse for miljøtilsyn på centralt
niveau", hvor der er en mere detailleret beskrivelse af de enkelte tilsynsopgaver,
som Miljøstyrelsen varetager, herunder en redegørelse om hvorfor disse opgaver er
henlagt til et statsligt niveau og hvorledes de konkret løses. Redegørelsen kan
rekvireres ved henvendelse til Miljøstyrelsen.
Lovområder, hvor tilsynet varetages af Miljøstyrelsen
Miljøstyrelsen har i 1997 ført tilsyn med overholdelse af reglerne inden for nogle
nærmere bestemte lovområder i henhold til: lov om kemiske stoffer og produkter m.v., lov
om beskyttelse af havmiljøet, lov om miljø og genteknologi, samt enkelte
bekendtgørelser efter lov om miljøbeskyttelse.
Tilsyn efter call-in bestemmelsen
Herudover forestår Miljøstyrelsen miljøgodkendelser og tilsyn med enkelte konkrete
virksomheder og anlæg efter beslutning i medfør af indkaldelsesbestemmelsen i
miljøbeskyttelseslovens § 82. Det har i 1997 drejet sig om Kommunekemi, Københavns
Lufthavn samt naturgasbehandlingsanlæg og -lagre.
Selvstændig årsberetning fra Kemikalieinspektionen
Miljøstyrelsens kemikalieinspektion forestår kontrol med overholdelse af
kemikalieloven og 34 bekendtgørelser, forordninger, regulativer og cirkulæreskrivelser i
medfør heraf samt 5 bekendtgørelser om kemiske stoffer og produkter i medfør af anden
lovgivning. Tilsynsindsatsen er koncentreret indenfor områder, der har væsentlig
betydning for sundhed og miljø. Der udgives en selvstændig årsberetning, som redegør
for tilladelser, tilsyn, kampagner, indberetninger og forfølgelse af overtrædelser,
hvorfor området ikke vil blive behandlet yderligere her. Årsberetningen for 1997 findes
i "Orientering fra Miljøstyrelsen" nr. 2, 1998.
Figur 4.2
Miljøstyrelsens godkendelser, tilsynsbesøg og håndhævelsesreaktioner
Tilsynsområde |
Godken-
delser |
Tilsyns-
besøg |
Anmeldelser
til statslige myndigheder |
Hånd-
hævelses-
reaktioner |
Forsøgsudsætning af genetisk modificerede
organismer |
6 |
|
|
|
Salg efter § 10 i lov om miljø og
genteknologi |
|
3 |
|
|
Godkendelse af produktionsanlæg
(efter samme lov) |
10 |
|
|
|
Godkendels af produktions- organismer (efter
samme lov) |
11 |
|
|
|
Udstilling/
informations-
formidling vedr. GMO |
46 |
|
|
|
Emballage til øl og læskedrikke |
|
|
15 |
17 |
Olieudslip fra skibe |
|
|
360 |
|
Off shore virksomhed
- normaldrift:
- beredskab |
68
17 |
4
1 |
|
ca. 15
0 |
Støj fra hurtigfærger |
|
|
|
|
Øresunds-
forbindelsen |
|
8 |
|
|
Københavns Lufthavn |
1 |
|
1 |
|
Naturgasanlæg |
1 |
1 |
|
|
Kommunekemi |
4 |
2 |
|
|
Kolonnerne "tilsynsbesøg" og "anmeldelser til statslige
myndigheder" supplerer hinanden, idet anmeldelser fra andre myndigheder eller
privatpersoner på nogle områder indgår som led i Miljøstyrelsens løsning af
tilsynsopgaven.
Tilsyn i samarbejde med andre myndigheder
En stor del af Miljøstyrelsens tilsyn bygger på rapportering fra samarbejdspartnere,
ligesom en del af tilsynet bygger på gennemgang af virksomhedernes egenkontrol eller
anmeldelser til Miljøstyrelsen. Tilsynsområderne er både meget forskelligartede og
temmelig komplekse.
Der kan knyttes følgende supplerende bemærkninger til oversigtstabellen:
Tilsyn med genetisk modificerede organismer
Amtskommunerne varetager den del af tilsynet, der vedrører overholdelse af vilkår,
mens Miljøstyrelsen fører tilsyn med, at der ikke ulovligt udsættes genmodificerede
organismer. Miljøstyrelsen har i 1997 forestået godkendelser og tilsyn efter lov nr. 356
af 6. juni 1991 om miljø og genteknologi vedrørende henholdsvis salg (efter § 10),
produktionsanlæg, produktionsorganismer (efter § 28) samt forskning, storskalaforsøg,
udstilling og informationsformidling i henhold til bekendtgørelse nr. 691 af 15. oktober
1991. Området er i 1999 blevet flyttet til Skov og Naturstyrelsen.
Emballage til øl og læskedrikke
Halvdelen af Miljøstyrelsens reaktioner på de modtagne anmeldelser af overtrædelse
af reglerne om emballage til øl og læskedrikke er alt efter overtrædelsernes karakter
er sket i form af politianmeldelser, mens der for restens vedkommende er tale om
indskærpelser. Herudover har politiet på eget initiativ indledt en del straffesager, som
Miljøstyrelsen også har afgivet udtalelser til.
Olieudslip fra skibe
Meldingerne indløber til Søværnets Operative Kommando. I 1997 er der indløbet 360
meldinger, hvoraf 73 var meldinger fra Mærsk om meget små olieudslip fra boreplatforme,
32 var meldinger, som omhandler grundstødte skibe, kollisioner eller forlis, hvor der
kunne være fare for olieudslip, mens 11 meldinger drejede sig om ilanddrevet olie på
vestkysten, hvor der blev foretaget strandrensning af de lokale myndigheder. De 244
resterende meldinger omfattede enten let olie/diesel, der fordamper, eller
mudder/alger/strømskel, hvor der altså ikke var tale om olie.
Driftsansvaret for den skibsbaserede maritime miljøovervågning blev den 1. juli 1996
overført fra Miljø- og Energiministeriet til Forsvarsministeriet. For så vidt angår
flyovervågningen blev driftsansvaret for den miljømæssige flyovervågning overført fra
Miljø- og Energiministeriet til Forsvarsministeriet med virkning fra den 1. januar 1998.
Off shore virksomhed
Miljøstyrelsen har i 1997 assisteret Energistyrelsen med vurdering af 3 større
VVM-redegørelser. Tilsynet består i det væsentlige af analyser og kommentarer til
indberetninger fra operatørerne. Miljøstyrelsens reaktioner i 1997 for såvidt angår
tilsyn med off shore virksomhed bestod dels i påbud om fremsendelse af oplysninger og
redegørelser, og dels i ændrede vilkår for efterfølgende godkendelser, idet der ikke
blev konstateret forhold, som styrelsen fandt burde give anledning til nedlæggelse af
forbud eller indgivelse af politianmeldelser.
Støj fra hurtigfærger
Bekendtgørelsen om miljøgodkendelse af hurtigfærgeruter trådte først i kraft i
november 1997. Administrationen af bekendtgørelsen er først startet i 1998.
Øresundsforbindelsen
Resultaterne af kontrol- og overvågningsaktiviteterne omkring anlæg af
Øresundsforbindelsen rapporteres selvstændigt i form af halvårsrapporter til
Folketinget og den svenske regering. "4. og 5. halvårsrapport om miljøet og
Øresundsforbindelsens kyst-til kyst- anlæg", vedrører 1. og 2. halvår af 1997.
Rapporterne kan købes i Miljøbutikken.
Københavns Lufthavn
Miljøstyrelsen har givet en samlet miljøgodkendelse af støj og luftforurening fra
afvikling af flytrafik i lufthavnen, formuleret som en rammegodkendelse. Tilsynet med
overholdelsen af de fastsatte rammer er baseret på Københavns Lufthavns omfattende
egenkontrol. De indberettede resultater af egenkontrollen har ikke givet anledning til
håndhævelsesreaktioner. Herudover modtager Miljøstyrelsen indberetninger fra Statens
Lufthavnsvæsen om de flyoperationelle forhold i forbindelse med beflyvning af lufthavnen.
Københavns Amt varetager tilsynet med flyhangarer, værksteder, spildevand,
jordforurening, beskyttelse af grundvand m.v.
Naturgasanlæg
Dansk Naturgas fører en omfattende egenkontrol, hvorfra der indsendes dokumentation
til Miljøstyrelsen for udførelse af godkendelsernes kontrolkrav samt rapporteres om
uregelmæssigheder på anlæggene samt forud for afblæsning af naturgas. Miljøstyrelsen
har indledt behandling af ansøgninger om miljøgodkendelse af udvidelser af Nybro
gasbehandlingsanlæg og Lille Torup gaslageret samt revideret godkendelsen af et eventuelt
naturgaslager i Tønder som følge af nyt forslag til placering.
Kommunekemi
Miljøstyrelsen udarbejder godkendelser og udledningstilladelser samt foretager
anmeldte og uanmeldte besøg på virksomheden. Miljøstyrelsen betaler endvidere MLK FYN
I/S for en vagtordning, der fungerer døgnet rundt samt for at foretage kontrolanalyser.
Der blev ikke i 1997 ved disse tilsynsbesøg konstateret forhold, der gav anledning til
andet end mundtlige henstillinger på stedet. Virksomheden er i øvrigt EMAS-registreret.
|