[Forside] [Indhold] [Forrige]

Miljøtilsyn 1997

4. Miljøstyrelsens tilsyn.

Miljøstyrelsen varetager miljøtilsynet på nogle særlige områder, der adskiller sig fra det miljøtilsyn, som udøves af kommuner og amter.

Miljøstyrelsens tilsynsopgaver er præget af at være sammensat af en række meget uensartede opgaver, der historisk er blevet henlagt til styrelsen af tilsvarende forskellige årsager.

En række af disse statslige tilsynsopgaver løses i et tæt samarbejde mellem Miljøstyrelsen og andre statslige myndigheder. Det drejer sig først og fremmest om Arbejdstilsynet, Søfartsstyrelsen, Statens Luftfartsvæsen, Forsvarskommandoen, Sundhedsstyrelsen, Energistyrelsen, Forbrugerstyrelsen, Told- og Skattestyrelsen med tilhørende regioner samt politiet.

I oversigtsform drejer det sig om følgende opgavetyper:

Figur 4.1
Tilsynsområder,
samarbejdspartnere og anvendte årsværk i Miljøstyrelsen til miljøgodkendelser og tilsyn.

Tilsynsområde Samarbejdspartner Anvendte årsværk i Miljøstyrelsen
Kemikalieinspektionen Arbejdstilsynet, Sundhedsstyrelsen, Forbrugerstyrelsen, Plantedirektoratet, Told- og Skattestyrelsen

5,75

Genetisk modificerede organismer Arbejdstilsynet, amtskommunerne

3,0

Emballage til øl og læskedrikke Told- og Skattestyrelsen

0,6

Udtømninger fra skibe Søfartsstyrelsen , Forsvarsministeriet

2,0

Off-shoreaktiviteter:
- normalsituation
- beredskab
Energistyrelsen

0,35
0,05

Hurtigfærgeruter Søfartsstyrelsen, Trafikministeriet, Skov- og Naturstyrelsen

0

Anlæg af Øresundsforbindelsen Skov- og Naturstyrelsen
Svenske miljømyndigheder

2,0

Københavns Lufthavn Statens Luftfartsvæsen, Københavns Amt

1,5

Naturgasanlæg De berørte Amtskommuner

0,25

Kommunekemi Miljø- og Levnedsmiddelkontrollen Fyn

0,4

Tendensen er dog i de senere år gået i retning af, at tilsynet med virksomheder, hvor Miljøstyrelsens ansvar baserer sig på en call-in, tilbagegives til de decentrale tilsynsmyndigheder. Denne tendens forventes at ville fortsætte.

Miljøstyrelsen udarbejdede i 1996 "Redegørelse for miljøtilsyn på centralt niveau", hvor der er en mere detailleret beskrivelse af de enkelte tilsynsopgaver, som Miljøstyrelsen varetager, herunder en redegørelse om hvorfor disse opgaver er henlagt til et statsligt niveau og hvorledes de konkret løses. Redegørelsen kan rekvireres ved henvendelse til Miljøstyrelsen.

Lovområder, hvor tilsynet varetages af Miljøstyrelsen

Miljøstyrelsen har i 1997 ført tilsyn med overholdelse af reglerne inden for nogle nærmere bestemte lovområder i henhold til: lov om kemiske stoffer og produkter m.v., lov om beskyttelse af havmiljøet, lov om miljø og genteknologi, samt enkelte bekendtgørelser efter lov om miljøbeskyttelse.

Tilsyn efter call-in bestemmelsen

Herudover forestår Miljøstyrelsen miljøgodkendelser og tilsyn med enkelte konkrete virksomheder og anlæg efter beslutning i medfør af indkaldelsesbestemmelsen i miljøbeskyttelseslovens § 82. Det har i 1997 drejet sig om Kommunekemi, Københavns Lufthavn samt naturgasbehandlingsanlæg og -lagre.

Selvstændig årsberetning fra Kemikalieinspektionen

Miljøstyrelsens kemikalieinspektion forestår kontrol med overholdelse af kemikalieloven og 34 bekendtgørelser, forordninger, regulativer og cirkulæreskrivelser i medfør heraf samt 5 bekendtgørelser om kemiske stoffer og produkter i medfør af anden lovgivning. Tilsynsindsatsen er koncentreret indenfor områder, der har væsentlig betydning for sundhed og miljø. Der udgives en selvstændig årsberetning, som redegør for tilladelser, tilsyn, kampagner, indberetninger og forfølgelse af overtrædelser, hvorfor området ikke vil blive behandlet yderligere her. Årsberetningen for 1997 findes i "Orientering fra Miljøstyrelsen" nr. 2, 1998.

Figur 4.2
Miljøstyrelsens godkendelser, tilsynsbesøg og håndhævelsesreaktioner

Tilsynsområde Godken-
delser
Tilsyns-
besøg
Anmeldelser
til statslige myndigheder
Hånd-
hævelses-
reaktioner
Forsøgsudsætning af genetisk modificerede organismer

6

     
Salg efter § 10 i lov om miljø og genteknologi  

3

   
Godkendelse af produktionsanlæg
(efter samme lov)

10

     
Godkendels af produktions- organismer (efter samme lov)

11

     
Udstilling/
informations-
formidling vedr. GMO

46

     
Emballage til øl og læskedrikke    

15

17

Olieudslip fra skibe    

360

 
Off shore virksomhed
- normaldrift:
- beredskab

68
17

4
1

 

ca. 15
0

Støj fra hurtigfærger        
Øresunds-
forbindelsen
 

8

   
Københavns Lufthavn

1

 

1

 
Naturgasanlæg

1

1

   
Kommunekemi

4

2

   

Kolonnerne "tilsynsbesøg" og "anmeldelser til statslige myndigheder" supplerer hinanden, idet anmeldelser fra andre myndigheder eller privatpersoner på nogle områder indgår som led i Miljøstyrelsens løsning af tilsynsopgaven.

Tilsyn i samarbejde med andre myndigheder

En stor del af Miljøstyrelsens tilsyn bygger på rapportering fra samarbejdspartnere, ligesom en del af tilsynet bygger på gennemgang af virksomhedernes egenkontrol eller anmeldelser til Miljøstyrelsen. Tilsynsområderne er både meget forskelligartede og temmelig komplekse.

Der kan knyttes følgende supplerende bemærkninger til oversigtstabellen:

Tilsyn med genetisk modificerede organismer

Amtskommunerne varetager den del af tilsynet, der vedrører overholdelse af vilkår, mens Miljøstyrelsen fører tilsyn med, at der ikke ulovligt udsættes genmodificerede organismer. Miljøstyrelsen har i 1997 forestået godkendelser og tilsyn efter lov nr. 356 af 6. juni 1991 om miljø og genteknologi vedrørende henholdsvis salg (efter § 10), produktionsanlæg, produktionsorganismer (efter § 28) samt forskning, storskalaforsøg, udstilling og informationsformidling i henhold til bekendtgørelse nr. 691 af 15. oktober 1991. Området er i 1999 blevet flyttet til Skov og Naturstyrelsen.

Emballage til øl og læskedrikke

Halvdelen af Miljøstyrelsens reaktioner på de modtagne anmeldelser af overtrædelse af reglerne om emballage til øl og læskedrikke er alt efter overtrædelsernes karakter er sket i form af politianmeldelser, mens der for restens vedkommende er tale om indskærpelser. Herudover har politiet på eget initiativ indledt en del straffesager, som Miljøstyrelsen også har afgivet udtalelser til.

Olieudslip fra skibe

Meldingerne indløber til Søværnets Operative Kommando. I 1997 er der indløbet 360 meldinger, hvoraf 73 var meldinger fra Mærsk om meget små olieudslip fra boreplatforme, 32 var meldinger, som omhandler grundstødte skibe, kollisioner eller forlis, hvor der kunne være fare for olieudslip, mens 11 meldinger drejede sig om ilanddrevet olie på vestkysten, hvor der blev foretaget strandrensning af de lokale myndigheder. De 244 resterende meldinger omfattede enten let olie/diesel, der fordamper, eller mudder/alger/strømskel, hvor der altså ikke var tale om olie.

Driftsansvaret for den skibsbaserede maritime miljøovervågning blev den 1. juli 1996 overført fra Miljø- og Energiministeriet til Forsvarsministeriet. For så vidt angår flyovervågningen blev driftsansvaret for den miljømæssige flyovervågning overført fra Miljø- og Energiministeriet til Forsvarsministeriet med virkning fra den 1. januar 1998.

Off shore virksomhed

Miljøstyrelsen har i 1997 assisteret Energistyrelsen med vurdering af 3 større VVM-redegørelser. Tilsynet består i det væsentlige af analyser og kommentarer til indberetninger fra operatørerne. Miljøstyrelsens reaktioner i 1997 for såvidt angår tilsyn med off shore virksomhed bestod dels i påbud om fremsendelse af oplysninger og redegørelser, og dels i ændrede vilkår for efterfølgende godkendelser, idet der ikke blev konstateret forhold, som styrelsen fandt burde give anledning til nedlæggelse af forbud eller indgivelse af politianmeldelser.

Støj fra hurtigfærger

Bekendtgørelsen om miljøgodkendelse af hurtigfærgeruter trådte først i kraft i november 1997. Administrationen af bekendtgørelsen er først startet i 1998.

Øresundsforbindelsen

Resultaterne af kontrol- og overvågningsaktiviteterne omkring anlæg af Øresundsforbindelsen rapporteres selvstændigt i form af halvårsrapporter til Folketinget og den svenske regering. "4. og 5. halvårsrapport om miljøet og Øresundsforbindelsens kyst-til kyst- anlæg", vedrører 1. og 2. halvår af 1997. Rapporterne kan købes i Miljøbutikken.

Københavns Lufthavn

Miljøstyrelsen har givet en samlet miljøgodkendelse af støj og luftforurening fra afvikling af flytrafik i lufthavnen, formuleret som en rammegodkendelse. Tilsynet med overholdelsen af de fastsatte rammer er baseret på Københavns Lufthavns omfattende egenkontrol. De indberettede resultater af egenkontrollen har ikke givet anledning til håndhævelsesreaktioner. Herudover modtager Miljøstyrelsen indberetninger fra Statens Lufthavnsvæsen om de flyoperationelle forhold i forbindelse med beflyvning af lufthavnen. Københavns Amt varetager tilsynet med flyhangarer, værksteder, spildevand, jordforurening, beskyttelse af grundvand m.v.

Naturgasanlæg

Dansk Naturgas fører en omfattende egenkontrol, hvorfra der indsendes dokumentation til Miljøstyrelsen for udførelse af godkendelsernes kontrolkrav samt rapporteres om uregelmæssigheder på anlæggene samt forud for afblæsning af naturgas. Miljøstyrelsen har indledt behandling af ansøgninger om miljøgodkendelse af udvidelser af Nybro gasbehandlingsanlæg og Lille Torup gaslageret samt revideret godkendelsen af et eventuelt naturgaslager i Tønder som følge af nyt forslag til placering.

Kommunekemi

Miljøstyrelsen udarbejder godkendelser og udledningstilladelser samt foretager anmeldte og uanmeldte besøg på virksomheden. Miljøstyrelsen betaler endvidere MLK FYN I/S for en vagtordning, der fungerer døgnet rundt samt for at foretage kontrolanalyser. Der blev ikke i 1997 ved disse tilsynsbesøg konstateret forhold, der gav anledning til andet end mundtlige henstillinger på stedet. Virksomheden er i øvrigt EMAS-registreret.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Top]