[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Erfaringer med miljøledelse i danske virksomheder

Indledning

Danmark i front

Siden 1993 er det gået stærkt med miljøcertificeringen af danske virksomheder. Internationalt ligger Danmark i front på dette område, og det skyldes, dels at vi har mange virksomheder, der er miljøbevidste, dels at der også fra de offentlige myndigheders side er lavet et stort arbejde for at få ideen om miljøledelse til at sprede sig. Dette er sket gennem regionale støtteprogrammer og Miljøstyrelsens midler til renere teknologi, men siden 1995 også med programmet "miljøstyring og miljørevision i danske virksomheder", hvor Miljøstyrelsen og Erhvervsfremme Styrelsen har støttet en lang række initiativer, blandt andet inden for forskellige brancher, til fremme af miljøledelse.

Virksomheder, der har miljøledelse, er i mange henseender spændende at følge, da de udgør spydspidsen af de danske virksomheders miljøarbejde. En af forudsætningerne for at blive miljøcertificeret er, at man dels overholder gældende lovgivning, dels arbejder med fortsatte miljøforbedringer. Dette betyder automatisk, at de virksomheder, der er er certificerede eller registrerede, er foran. Det må i denne henseende forventes, at disse virksomheder har formuleret relativt avancerede miljøpolitikker og målsætninger og gennemfører disse ved at nedbringe forureningen, f.eks. gennem indførelse af renere teknologier, men også at de er begyndt at arbejde med deres produkters miljøforhold, eventuelt i et fra vugge til grav perspektiv.

Miljøledelse - eksempel på selvforvaltning

Virksomhedernes motivation for at gå foran den eksisterende miljølovgivning kan komme mange steder fra. Men da det netop handler om at være foran, er det klart, at det ikke er noget, myndighederne kan kræve af virksomhederne. Miljøledelse kan dermed betragtes som et eksempel på selvforvaltning. Myndighederne kan selvfølgelig motivere virksomhederne til at indføre miljøledelse gennem pres ved at åbne deres øjne for fordelene herved og ved generel vejledning om, hvad det består i. Dette har også en vis effekt. Men myndighederne alene gør det ikke. Som det også er understreget i formuleringen af den produktorienterede miljøpolitik er andre grupper af aktører og markedet vigtige drivkræfter (Miljøstyrelsen, 1997). Virksomheder, der indfører miljøledelse, har eller forventer ofte at få krav fra kunder og leverandører eller forventer i det hele taget øgede markedsandele på baggrund af deres gode miljøpræstationer.

Undersøgelsen

Vi vil i denne undersøgelse tegne et mere fuldstændigt billede af virksomhedernes erfaringer med miljøledelse. I de følgende kapitler vil vi således, efter en kort karakterisering af virksomhederne i nærværende kapitel, beskrive de bevæggrunde, de har til at blive miljøcertificeret (kapitel 2), og hvilke fordele og ulemper de selv ser ved indførelsen af miljøledelse (kapitel 3). I de følgende kapitler vender vi blikket mod de forudsætninger, der har været for indførelsen af miljøledelse (kapitel 4), og hvordan de konkret har grebet arbejdet an, f.eks. i forhold til den indledende miljøgennemgang (kapitel 5) og opbygningen af selve miljøledelsessystemet (kapitel 6). I de afsluttende kapitler ser vi mere specifikt på, hvilke organisatoriske forandringer virksomhederne har været igennem (kapitel 7), og hvordan forholdet til deres forskellige interessenter er blevet påvirket af miljøledelsessystemet (kapitel 8). I det afsluttende kapitel sammenfatter vi undersøgelsens konklusioner.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]