[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Renere teknologi i transportsektoren

5. Konklusion

Den foregående gennemgang af erfaringerne fra renere teknologi projekterne i godstransport giver anledning til at fremhæve følgende konklusioner.

Virksomhedernes miljøindsats

For det første kan det konstateres, at ideen og initiativet til projekterne stammer fra konsulenterne. Dette skyldes, at der har været brug for at få udviklet ny viden og derfor har fokus kun sekundært været på at lave konkrete miljøforbedringer. På nær i et tilfælde inden for godstransport har dette medført, at virksomhederne er blevet reduceret til dataleverandører. Med andre ord har virksomhedernes miljøarbejde ikke været tilstrækkeligt i centrum i projektgennemførelsen, og nogle af virksomhederne gav da også i interviewene udtryk for, at de var blevet involveret for hurtigt og for lidt.

Samarbejdet i branchen

For det andet har dette ydermere haft til konsekvens, at virksomhederne har haft begrænset samarbejde med eksterne parter i projektforløbet, og dermed er det relativt begrænset, i hvilken udstrækning miljøforståelsen og projektideerne kan have spredt sig i transportbranchen på baggrund af disse renere teknologi projekter. Miljøforståelsen er et vigtigt output, men den er ikke forankret hos særlig mange aktører – det tager tid, og her er projekter med fokus på virksomhedernes miljøindsats vigtige.

Bredt udsnit af aktører

For det tredje kan det konstateres, at kun få af de nu udpegede organisationer og foreninger til godstransportpanelet har været aktivt involveret i de hidtil gennemførte renere teknologi projekter. Der må derfor gøres en særlig indsats for at sikre, at disse organisationer kommer til at få en fremtrædende rolle - som modvægt mod den hidtiditige konsulentdominans - i såvel initieringen som gennemførelsen af de fremtidige projekter på godstransportområdet. Derudover må der sikres en hensigtsmæssig arbejdsdeling og kobling til andre aktører på området, herunder først og fremmest til Transportrådet som har betydelig flere ressourcer til rådighed.

"Mange bække små"

For det fjerde så betyder transportens omfang, at miljøbelastningen herfra udgør et betydeligt problem samfundsmæssigt set. Men energiforbruget til transport udgør en forholdsvis lille del af virksomhedens samlede energiforbrug (ca. 7%) og af produkternes samlede miljøbelastning, hvorved fokus ikke nødvendigvis bliver på transporten af råvarer og produkter ved miljøledelse og livscyklusvurdering. Med andre ord er der en utilstrækkelighed i de hidtil anvendte tilgange og metoder i forhold til virksomhedernes miljøindsats på transportområdet, som der må tilstræbes at råde bod på.

Begrænset spredning

For det femte har evalueringen af projekterne inden for godstransport ikke haft til hensigt at foretage en egentlig spredningsundersøgelse. Det er dog vores indtryk, at nogle resultater som først og fremmest kendskabet til fordelingen af miljøpåvirkninger fra forskellige godstransportformer og erfaringerne fra projektet om marinemotorers luftforurening er blevet spredt rimelig godt i branchen. Men derudover har vi ikke fundet indicier på, at resultaterne fra renere teknologi projekterne er blevet spredt særligt systematisk i branchen.

En bred produktorienteret miljøindsats

For det sjette er erfaringerne med en produktorienteret miljøindsats i forbindelse med godstransport begrænset, men derimod kan renere teknologi projekterne inden for persontransport givet et par hints til den videre indsats. Ved detaljerede livscyklusvurderinger bør der tages udgangspunkt i produkter med et fremtidigt stabilt marked og/eller som bedst muligt repræsenterer en produktfamilie, således at data og resultater fra livscyklusvurderingen kan anvendes i andre sammenhænge. Desuden må det sikres, at det metodisk i en produktorienterede miljøindsats er muligt at anvende såvel en problemorienteret produktudvikling ved brug af erfaringer og "slag på tasken" vurderinger i et livscyklusperspektiv som egentlige livscyklusvurderinger. Egentlige livscyklusvurderinger er f.eks. påkrævet, hvis virksomhederne vil anvende oplysningerne offensivt i markedsføringen af produktet.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]