[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Test af mekanisk rensning af skibsbunde og antibegroningsmidler med reduceret miljøbelastning

Forord

Den nærværende rapport er resultatet af et projekt med titlen "Indledende vurdering af mekanisk rensning som alternativ til biocidholdig bundmaling samt vurdering af biocidholdige antibegroningsmidler med forventet reduceret miljøbelastning", der er udført i april 1998 til marts 1999, med forlængelse af visse dele af projektet frem til 1. juli 1999. Projektet er gennemført for midler fra Rådet vedrørende genanvendelse og mindre forurenende teknologi. Projektet er udført af Dansk Sejlunion, J. C. Hempel’s Skibsfarve-Fabrik A/S (i det følgende referet til som Hempel) samt VKI (VKI er et godkendt teknologisk service institut). Projektansøger er Hempel, med Eva Bie Kjær som projektleder.

Projektets mål har været at:

  1. At foretage en kortlægning af eksisterende erfaring med mekanisk rensning i ind- og udland (specielt Europa)
  2. At gennemføre pilotforsøg med mekanisk rensning på biocidfrie bundmalinger
  3. At gennemføre praktisk afprøvning af to biocidholdige bundmalinger baseret på hhv. Sea-Nine og Zinkpyrithion
  4. At gennemføre indledende forsøg til estimering af frigivelses hastighed af Sea-Nine og Zinkpyrithion fra bundmaling indeholdende disse stoffer
  5. At gennemføre økotoksikologisk vurdering af de biocidfri malinger som vil blive anvendt i pilotrensningsforsøget
  6. At gennemføre økotoksikologiske vurderinger af Sea-Nine, Zinkpyrithion og kobber samt udføre supplerende laboratorieundersøgelser på Sea-Nine og Zinkpyrithion

 

De tre første af ovenstående punkter rapporteres med indeværende rapport. Punkt 5 og 6 er forestået af VKI og vil sammen med punkt 4 blive afrapporteret seperat.

Indeværende rapport indeholder følgende kapitler (hoved forfatter angivet i parantes)

Sammenfatning (Dansk Sejlunion og Hempel)

Kapitel 1: Kortlægning af eksisterende erfaring med mekanisk rensning (Dansk Sejlunion)
Kapitel 2: Pilotforsøg med mekanisk rensning (Hempel)
Kapitel 3: Dansk Sejlunions kommentar til konceptet manuel rensning på land. (Dansk Sejlunion)
Kapitel 4: Praktisk afprøvning af biocidholdig bundmaling med forventet reduceret miljøbelastning (Hempel)
Kapitel 5: Referencepaneler og fysiske parametre (Hempel)

Projektet har været fulgt af en styregruppe, der har afholdt 8 styregruppemøder i løbet af projektperioden. Denne styregruppe havde følgende medlemmer:

Frank Jensen (formand) Miljøstyrelsen
Eva Bie Kjær (sekretær) J. C. Hempel’s Skibsfarve-FabrikA/S
Torben Madsen VKI
Steen Wintlev-Jensen Dansk Sejlunion
Carl Gerstrøm Dansk Sejlunion
Anders Stubkjær Kommunernes Landsforening
Christian A. Jensen Amtsrådsforeningen
Jens A. Jacobsen Danmarks Miljøundersøgelser
Jan B. Nielsen Miljøkontrollen
G. Høpner Petersen Zoologisk Museum
Peter Györkös Miljøstyrelsen
Alf Aagaard Miljøstyrelsen
Tim Blangsted J. C. Hempel’s Skibsfarve-Fabrik A/S
Martin Christoffersen J. C. Hempel’s Skibsfarve-Fabrik A/S
Jane Dormon J. C. Hempel’s Skibsfarve-Fabrik A/S
Chris Dam J. C. Hempel’s Skibsfarve-Fabrik A/S
Torsten Rasmussen J. C. Hempel’s Skibsfarve-Fabrik A/S
Johs. Egede Olsen J. C. Hempel’s Skibsfarve-Fabrik A/S
Susanne Holm Faarbæk J. C. Hempel’s Skibsfarve-Fabrik A/S

Styregruppens medlemmer, samt alle de bådejerne, der har bidraget med arbejdskraft og oplysninger, takkes for et konstruktivt samarbejde under udførelsen af projektet.

Lundtofte den 7. juni 1999
Susanne Holm Faarbæk, Hempel’s Skibsfarve-Fabrik A/S

[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]