Efter Rio-konferencen er der kommet stærk fokus på nedslidningen af klodens
naturgrundlag herunder behovet for at gøre en særlig indsats for at hjælpe
udviklingslande og nye demokratier med en bæredygtig udvikling.
Både udviklingslande og Østeuropa har naturrigdomme og en biologisk mangfoldighed,
som langt overgår Danmarks. Men bl.a. på grund af en ukontrolleret udvikling og vækst
er disse værdier i dag truet, og landene har ikke opbygget et politisk og administrativt
grundlag for at imødegå truslerne.
Her sættes der derfor ind med dansk miljøbistand. Der er i perioden 1994-1998
bevilget 528 mio. kr. og 137 mio. kr. til bæredygtig naturressourceforvaltning i hhv.
Dancedlandene og Østeuropa.
Indsatsen omfatter projekter i en række forskellige naturmiljøer. De er skov, natur,
kystzoner og kulturmiljøer dvs. menneskeskabte dele af naturen.
Bistanden til bæredygtig naturressourceforvaltning kan ydes til de lande, som
modtager støtte via Miljø- og Energiministeriets miljøbistand, dvs. Sydøstasien, det
sydlige Afrika, Østeuropa og Arktis. Der er i 1997 udarbejdet en særlig delstrategi for
den grønne miljøbistand til Østeuropa, og der er i denne forbindelse lagt megen vægt
på Østersøområdet. Endvidere er den vestlige del af Rusland et væsentligt
indsatsområde.
Samarbejdslandene i Sydøstasien præges af en voldsom vækst, der i høj grad sker
på naturgrundlagets bekostning. Der har også været vækst i landene i det sydlige
Afrika og i Østeuropa som desuden præges af de senere års politiske
omvæltninger og de dertil forbundne dramatiske samfundsændringer. Udviklingen stiller
store og i mange tilfælde helt nye krav til landenes evne til at forvalte deres
naturressourcer bæredygtigt.
Sikring af den biologiske mangfoldighed er en central del af indsatsen. Der findes
mange internationale aftaler og konventioner vedrørende biodiversitet, f.eks.
biodiversitetskonventionen og konventionen om international handel med truede dyre- og
plantearter (CITES).
I Østeuropa kan hertil føjes bestræbelserne på at indføre EUs miljøregler
om biodiversitet og naturbeskyttelse som led i optagelsesforhandlingerne.
Samarbejdslandene skal yde en stor indsats for at leve op til de mange internationale
forpligtelser, og her spiller dansk miljøbistand en rolle.
Indsatsen spiller på mange strenge: Beskyttelse af særligt værdifulde naturområder,
folkelige informationskampagner, folkelig inddragelse i beslutningsprocesser,
undervisning, lovgivning og politikformulering, planlægning, metodeudvikling.
Et andet centralt indsatsområde er bæredygtig skovdrift, som skal sikre
biodiversiteten og skovene for fremtiden. Mange skove trues af overudnyttelse og rydning.
Der er et stort økonomisk pres for at bruge skovenes ressourcer og for at rydde skovene
til fordel for landbrug, byudvikling, infrastruktur m.v. I Østeuropa privatiseres mange
skove ved salg eller tilbagelevering til ejerne fra før nationaliseringerne efter 2.
Verdenskrig. Tilsvarende i det sydlige Afrika, hvor den afrikanske befolkning nu får
adgang til jord, som den blev fordrevet fra under apartheidstyret. Dette medfører mange
nye og uerfarne jord- og skovbrugere, en helt ny jordfordeling og dermed behov for ny
planlægning, lovgivning og undervisning med henblik på bæredygtig udnyttelse. Også her
er der behov for hjælp.
Bæredygtig naturressourceforvaltning indebærer ofte udvikling af mere miljøvenlige
og hensigtsmæssige driftsformer. Da dette på kort sigt kan føre til en mindre
produktion i f.eks. landbruget eller skovbruget, er der behov for tæt samarbejde med de
myndigheder og de dele af befolkningen, som berøres direkte. Det er derfor vigtigt at
supplere ændringerne ved at udvikle alternative indtægtsmuligheder gerne
muligheder som baseres på bæredygtig anvendelse af naturen. Et eksempel på dette er
økoturisme baseret på naturværdierne, som der er et stort potentiale for i
samarbejdslandene. Men da turismen også kan underminere disse værder, er det selvsagt
vigtigt, at turismen drager nytte af naturværdierne uden at ødelægge dem.
Projekter, som omhandler bæredygtig naturressourceforvaltning, administreres af
Miljø- og Energiministeriet. Udvælgelsen og gennemførelsen af projekterne følger
derfor proceduren i miljøbistandsprogrammerne Dancee, Danced og Dancea (se side 6-17).
Sagsbehandlingen finder sted i Miljøstyrelsen og Skov- og Naturstyrelsen.
Litauen har et særdeles veludbygget og bevaringsværdigt system af naturparker.
Parkerne har ikke blot et rigt dyre- og planteliv, de er også meget populære
udflugtsmål for litauere og turister i landet. Med omvæltningerne i Øst- og
Centraleuropa er rammerne for forvaltningen af parkerne imidlertid ændret markant, og det
skaber en række problemer. Det skyldes ikke mindst privatiseringer, der har skabt mange
private ejere af parkerne, landets demokratisering og den nye dynamiske udvikling i
økonomien, som har øget interessen for skov- og landbrugsdrift i og dermed
presset på parkerne.
Der er derfor behov for en moderne, fleksibel og demokratisk planlægning og
forvaltning af parkerne, hvor brugerne i høj grad kommer ind i billedet. Det er
baggrunden for det såkaldte State Park Institutional Development Project, der blev
forberedt i 1996-97 og indledt i foråret 1998. Der er bevilget ni mio. kr. i dansk
miljøbistand til projektet, som gennemføres af Hedeselskabet i samarbejde med det
litauiske miljøministerium.
Projektet støtter udarbejdelsen af en national strategi for parkforvaltningen. Denne
strategi følges op af konkrete aktiviteter rettet mod planlægning og forvaltning i tre
regionalparker og af uddannelses- og informationsaktiviteter, som sikrer, at projektets
resultater videreføres efter dets afslutning. På det grundlag udvikles der en model for
parkforvaltning i Litauen, som vil kunne anvendes mere generelt i landets øvrige parker.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|