[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Tilrettelæggelse af miljødialog

2. Hvem vil virksomheden i dialog med om miljø?

Når du skal tilrettelægge virksomhedens miljødialog, bør du begynde med at prioritere de interessenter, som virksomheden har brug for at være i dialog med. Vær opmærksom på, at virksomhedens interessenter ikke kun består af de grupper, du ønsker at få i tale. Interessenterne er alle grupper, som har en interesse i virksomhedens miljøforhold og derfor forventer at blive informeret og hørt.

Hvis dialogen om miljø skal give resultater, skal du i sagens natur bruge flest ressourcer på interessenter, som er vigtige for virksomheden. Uden en prioritering risikerer du, at for meget af din tid går med at servicere grupper, som ikke er strategisk vigtige. Fx studerende, konsulenter eller miljøfolk fra andre virksomheder.

Med en præcis og afbalanceret prioritering kan du sikre, at størstedelen af dialogen foregår med interessenter, som har en værdi for virksomheden. Og at du ikke glemmer at afsætte tid og ressourcer til andre, der interesserer sig for virksomhedens og produkternes miljøpåvirkning.

Du kan vægte indsatsen over for de forskellige grupper ved at anvende et dialogkort, som det er vist herpå siden. 
I eksemplet er der tale om en virksomhed, som hidtil har kommunikeret mest med studerende, miljøorganisationer m.fl., men som nu vil koncentrere sig om kunder, leverandører og naboer. 

Et dialogkort er dit oplæg til en diskussion med ledelsen om, hvem virksomheden hidtil har brugt ressourcer på, og hvem der skal prioriteres fremover. 

Råd 2.1 og 2.2 forklarer, hvordan du finder frem til interessenterne og markerer dem som akser på kortet. 

Råd 2.3 fortæller, hvordan du kan angive indsatsen over for hver interessent.

2.1 Udpeg de vigtigste interessenter

Du kan bruge jeres forretningsmål, når du skal udpege de interessenter, der er vigtigst for virksomheden at være i dialog med om miljø og som derfor skal med på dialogkortet. Du indtegner hver af de vigtigste interessenter i form af en af akserne på kortet.

Du finder frem til de vigtigste interessenter ved at vurdere den rolle, som miljø spiller for at opfylde jeres mål for samarbejdet med de pågældende.

Hvis målene er skrevet ned, kan du sandsynligvis finde dem i:
• Regnskab og budget
• Salgs- og markedsføringsplaner
• Instruktioner til sælgere og indkøbere
• Miljøpolitik og miljøhandlingsplaner

Selvom ledelsen arbejder ud fra bestemte mål, er det ikke sikkert, at de er skrevet ned. Prøv at få de ansvarlige for de enkelte områder til at beskrive målene. 

Begynd med den ansvarlige for salg. Det er virksomhedens planer for markedsføring og salg, der er med til at bestemme mange af de miljøspørgsmål, der skal diskuteres med andre interessenter. Fx leverandører, myndigheder og långivere.

Virksomhedens vigtigste interessenter lytter til andre og lader sig let påvirke. Det kan være grupper, som ikke spiller den store rolle til daglig, men som virksomheden er nødt til at være i dialog med, fordi de påvirker andre og mere vigtige interessenter. Du skal derfor tage højde for disse grupper i din prioritering og indtegne dem på dialogkortet.
Fx bliver kunder mere opmærksomme på jeres miljøforhold, når en miljøorganisation får rejst en debat i medierne om miljøproblemer i branchen. Eller det kan være naboer, der klager over jeres udledninger og på den måde får tilsynsmyndighederne til at reagere.

2.2 Tag højde for andre interesserede

Ud over virksomhedens vigtige interessenter og dem, der påvirker dem, bør du undersøge, om der er andre, der interesserer sig for virksomhedens miljøforhold. Det giver dig mulighed for at forebygge problemer, der kan opstå, hvis nogen mener, at de ikke er blevet informeret nok om virksomhedens miljøforhold. Ved hjælp af akserne på kortet kan du indtegne andre interessenter, der har henvendt sig eller på anden måde vist interesse.

Undersøg de henvendelser virksomheden har fået om miljø, og hvad der er spurgt om. Med et miljøledelsessystem efter ISO 14001 eller EMAS skal virksomheden have procedurer, der sikrer, at eksterne henvendelser bliver behandlet og besvaret.

Hvis din virksomhed ikke har en procedure for eksterne henvendelser, kan du i stedet notere de henvendelser, som du bliver bedt om at tage dig af. Den slags henvendelser kan også lande på ledelsens bord. Spørg derfor den administrerende direktør om, hvilke henvendelser virksomheden har modtaget om miljø.

Ud over dem, der henvender sig direkte, kan der være andre, der interesserer sig for branchens miljøforhold og måske også for din virksomhed. Gennem virksomhedens brancheorganisationer og den offentlige debat i medierne kan du få at vide, hvem der interesserer sig for miljøproblemer i jeres branche. Debatten foregår i tre typer medier, som du kan følge med i: 
• Danske og internationale fagblade
• Landsdækkende medier 
• Medier fra lokalområdet 

Hvis virksomhedens ledelse vil bruge penge på det, er det en god ide at bruge et mediebureau til at forsyne jer med al presseomtale om miljøforhold i jeres branche.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]