[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Katalog over midler til Miljødialog

2. Distribution af miljøinformation

2.1 Annoncer

Til trods for en kort levetid er annoncer i trykte medier og i radio og tv det mest kendte og udbredte middel til kommerciel kommunikation. Annoncer er et velegnet valg, når målgruppen er bred og budskabet enkelt. Lidt forenklet bliver en annonces kvalitet målt ud fra: om den skaber opmærksomhed, om den øger modtagernes interesse, om modtagerne betragter afsenderen i et andet og mere positivt lys og endelig om modtagerne efterfølgende handler anderledes.

Eftersom annoncer lever side om side med andre annoncer og redaktionelt stof, skal de være opsigtsvækkende og helst gentages flere gange, for at overdøve støj. Enten ved hyppigt at formidle budskabet i en række forskellige annoncer bygget over samme læst i en kort periode, eller gentagne indrykninger af den samme annonce over en længere periode.

Og så betyder omfanget alt. Uanset hvor godt udformet den lille annonce er, vil der være en risiko for, at den drukner i al den øvrige information. Så hvis budskabet er en annonce værd, så giv den plads, selv om det koster.

Fordele
• den bliver set af mange
• et præcist valg af medie giver god kontakt til målgruppen
• stor opmærksomhedsværdi, hvis annoncen formidler budskabet enkelt og interessant

Ulemper
• det er relativt dyrt at få en vedvarende effekt
• et svagt medie til komplekse budskaber
• der stilles store krav til udformningen
• den optræder side om side med mange andre budskaber, der kan skabe støj

Kombination med andre medier
Annoncer fungerer godt i samspil med andre kommunikationsmidler: Tryksager, tv-annoncer og pressekontakt.

2.2 Dagblade

Dagblade som fx Berlingske Tidende, Børsen, ErhvervsBladet, JyllandsPosten og Politiken er primært interesserede i at præsentere din virksomheds holdninger og indsats på miljøområdet, hvis de har en nyhedsværdi. Derfor skal dit miljøbudskab kunne bindes op på en nyhed eller give en aktuel begivenhed perspektiv. Dagbladenes største styrke er, at de bliver læst af mange, også dine væsentligste interessenter. Netop fordi dagbladene læses af mange, kræver det, at budskaberne er relativt simple. Omtale i et dagblad lever kun et døgns tid, medmindre andre journalister ønsker at følge op på historien. 

Fordele
• presseomtale er mere troværdig end reklame, fordi det er journalisten og ikke virksomheden, der er afsender 
• en artikel i et dagblad rammer bredt
• det koster ikke andet end den tid, du bruger på at kontakte journalister
• du kan få bragt et emne på den offentlige dagsorden

Ulemper
• det er journalisten og redaktionen, som bestemmer, hvordan historien skal vinkles, og om den skal trykkes
• du ved ikke, hvordan dagbladet eller andre medier følger op på den første historie

Kombination med andre midler
Du skal forberede dig på, at en artikel i et dagblad vil få folk til at henvende sig til virksomheden. Derfor skal du være klar over, hvordan du kan supplere informationerne i artiklen. Det kan fx være telefonisk, via hjemmesider, profilbrochurer, nyhedsbreve eller produktfoldere. 

2.3 Direct Mail

Direct mail er et standardbrev til en udvalgt personkreds, valgt efter en række kriterier. To faktorer afgør om virksomhedens direct mail bliver effektiv: At brevet bliver sendt til de rigtige personer, og at modtagerne hurtigt kan vurdere budskabets relevans. Det første handler om at opbygge eller købe den rigtige database. Det sidste handler om at kombinere budskab og interessent.

Hvis du selv vælger at opbygge en database, får du med tiden et meget præcist værktøj, men det koster tid. Ved at købe navne, titler og adresser sparer du tid, men du må samtidig acceptere en lidt større fejlprocent.

En direct mail har en kort levetid, men indholdet kan genanvendes i kommunikationen med lignende interessenter. Budskabet i en direct mail skal være enkelt, og det skal være klart for modtageren, hvad du ønsker af vedkommende.

Fordele
• du kan målrette kommunikationen meget præcist. Det letter arbejdet med at evaluere resultatet af anstrengelserne
• risikoen for, at en direct mail ender ulæst i papirkurven, er mindre end for den adresseløse tryksag

Ulemper
• det er dyrt og tidskrævende at opbygge en effektiv database
• hvis indholdet er uinteressant for modtageren, bliver budskabet ikke læst. Og mail’en er overflødig 

Kombination med andre midler
Annoncer, produktfoldere, hjemmesider eller salgsaktiviteter.

2.4 Emballage

Emballage er alt det, som beskytter produktet fra lager via distribution til slutbrugeren. Emballagen giver mulighed for at komme i kontakt med slutbrugerne. Derudover bør du overveje, hvem der ellers kommer i kontakt med produktet til det er hos slutbrugeren, og hvilken type information de har behov for.

Emballagen sender to typer budskaber:
Emballagens materiale og vægt viser, om der er taget højde for emballagens miljøpåvirkninger. Det er vigtigt, at udformningen af emballagen ikke er i modstrid med dine miljøargumenter, da emballagen er synlig og bliver modtaget af mange. Hvis virksomheden ikke kan undgå at emballere produkterne, kan emballagen benyttes til at formidle miljøbudskaber. 

De påtrykte informationer i form af tekst og grafik er den anden type budskaber. Her kan du gøre opmærksom på virksomhedens miljøpolitik, produktets miljøegenskaber og miljøvenlig brug af produktet med henblik på at øge salget. Emballagens størrelse sætter en fysisk begrænsning for, hvor mange informationer der kan være på emballagen. 
Og derfor egner emballage sig bedst til simple budskaber. De færreste emballager har en levetid efter, at produktet er taget i brug.

Fordele
• informationer på emballage øger forbrugernes viden om produktets miljøegenskaber og miljøvenlig brug af produktet
• det er en anledning til at komme i kontakt med slutbrugerne
• emballagen kan påvirke købsbeslutningen

Ulemper
• emballagen kan være et irritationsmoment, fordi den skaber affald hos kunden
• emballagen forøger produktets vægt

Kombination med andre midler
Etiketter, miljømærker, produktfoldere og miljøvaredeklarationer.

2.5 Etiketter

Etiketter er informationer, som er påklæbet eller vedhæftet produktet. Du kan bruge etiketter til at formidle miljøbudskaber om produktet eller produktionen. Rigtigt udført kan etiketter styrke produktets genkendelighed over for eksisterende og potentielle kunder. Men det kræver, at du vælger ét simpelt budskab, for der er ikke megen plads på en etiket. Alligevel indeholder de fleste etiketter flere budskaber – og ofte kompliceret information. Det svækker effekten af de enkelte budskaber.

Fordele
• du kommer i kontakt med slutbruger eller kunde
• etiketten kan påvirke købsbeslutningen
• produktet bliver mere genkendeligt

Ulemper
• der er begrænset plads til informationer
• etiketten kan opfattes som overflødig og dermed forstyrre miljøprofilen

Kombination med andre midler
Emballage, miljømærker, miljøvaredeklarationer og produktfoldere.

2.6 Fagblade, artikler i 

Fagblade og -magasiner skriver om et bestemt emne og til en udvalgt faggruppe. Det kan fx være Aktuelt Miljø, Ren Viden, Ingeniøren eller Teknikeren. Oplaget er forholdsvist beskedent, til gengæld er læserskaren motiveret og 
ofte vidende om de forhold, bladet beskæftiger sig med.

Som udgangspunkt er fagbladene meget specialiserede og kræver, at læseren har viden om emnet i forvejen. Den røde tråd i de enkelte historier er derfor også tit tekniske løsninger og problemstillinger ved produktion eller produkter. Levetiden for dit budskab er længere end i dagblade, men formentlig højst et par måneder.

Fordele
• læseren er interesseret i emnet og giver sig derfor tid til at læse fagbladet
• kan bruges til at formidle komplekse emner
• er velegnede til at sammenligne konkurrerende virksomheder eller produkter

Ulemper
• fagblade udkommer i forholdsvis små oplag
• der er stor konkurrence fra anden information

Kombination med andre midler
Artikler i fagblade kan kombineres med miljøbrugsanvisninger og miljørapporter.

2.7 Foldere og brochurer

Tryksager som foldere og brochurer er kendte og velfungerende kommunikationsmidler til præsentation af virksomheden og produkterne.

Foldere eller brochurer kan indeholde informationer om virksomhedens forretningskoncept og holdninger, herunder miljøprofil. De kan også indeholde informationer om produkternes miljøegenskaber. Tit er de en æstetisk oplevelse med et smukt design og flotte ord på en god papirkvalitet. Du skal dog passe på med at udforme en folder eller brochure på en måde, der kan skade jeres miljøbudskaber. 

Du skal være opmærksom på, at deres levetid bliver kort, hvis de er baseret på for mange nyheder. Tidshorisonten kan blive relativ lang, hvis folderen eller brochuren alene formidler budskaber om holdninger, mens fakta om produktionen og produkterne er trykt på løse indstiksark.

Brochurer og foldere bliver primært anvendt over for kunder, men kan rettes mod alle interessenter. 

Fordele
• kan formidle komplekse budskaber i en grafisk og sproglig interessant form
• kan integrere miljøbudskaber med forretningskonceptet

Ulemper
• kan være dyre at producere
• ikke velegnet til produkter, der ændrer sig hastigt

Kombination med andre midler
Hjemmeside og personlig kontakt.

2.8 Lokale dagblade

Der findes to typer regional- og lokalaviser. Den første type er aviser som Frederiksborg Amts Avis og Århus Stiftstidende. De udkommer dagligt og dækker en større region, typisk et amt. Den anden gruppe, de lokale dagblade, dækker et noget mindre område, men udkommer også dagligt.

For de regionale og lokale dagblade gælder det, at de i et vist omfang prioriterer lokale nyheder frem for aktualitet. Det gælder også for miljø. De ønsker altid at give en landshistorie et lokalt præg, fx ved at bruge en lokal virksomhed som eksempel. Tidshorisonten er kort.

Omtale i regionale og lokale dagblade kan primært anvendes over for lokalsamfundet. Det kan være medarbejdere, lokale kunder, leverandører samt myndigheder.

Fordele 
• giver synlighed i lokalsamfundet
• når virksomhedens ansatte og deres familier
• giver naboer miljøinformationer om virksomheden

Ulemper
• det er journalisten og lokalbladet, som styrer historien

Kombination med andre midler
Kan kombineres med åbent hus arrangementer, annoncer, hjemmesider, produktfoldere, profilbrochurer og miljørapporter.

2.9 Magasiner

Magasiner henvender sig typisk til en bred befolkningsgruppe primært med livsstils- og hobbybetonede emner, fx Euroman og Bo Bedre. Det varierer meget, hvilke interessenter man kommer i kontakt med alt efter, hvilket magasin der er tale om. En artikel om virksomheden skal ofte have en klar personlig vinkel, fx hvad miljøarbejdet har betydet for en af medarbejderne. Både på arbejdspladsen og når vedkommende er hjemme. Men du skal være opmærksom på, at magasiner er mest velegnede til at formidle simple budskaber. Tidshorisonten er op mod et halvt år, fordi de dyre magasiner ofte cirkulerer i vennekredsen.

Fordele
• læseren giver sig tid til at læse magasinet og er samtidig positivt indstillet, fordi det bliver læst for hyggens skyld
• er velegnede til at give et personligt præg over jeres virksomhed eller produkter
• læses af mange

Ulemper
• bruger relativ lidt spalteplads på tekniske forhold
• giver kun en indirekte omtale af virksomheden og dens produkter, fordi historien fortælles gennem en persons oplevelser

Kombination med andre midler
Kan kombineres med hjemmesider, produktfoldere, profilbrochurer og personlig kontakt.

2.10 Manual til fælles markedsføring

Du kan anvende en manual med retningslinier for fælles markedsføring af miljøbudskaber i dit samarbejde med kunder og leverandører. Manualen er med til at sikre, at alle samarbejdspartnere og medarbejdere bruger de samme miljøbudskaber over for slutbrugere. Det øger troværdigheden og effekten af den samlede kommunikation. Derudover kan manualen bruges til at sætte miljø på dagsordenen over for samarbejdspartnere. Endelig kan en manual til fælles markedsføring være med til at profilere en mærkevare. 

Fordele
• manualen styrker samarbejdspartneres og medarbejderes mulighed for at gå i dialog om miljø
• er med til at koordinere budskaber og argumentation
• kan være med til at sætte dagsordenen for miljødialogen
• kan opdateres løbende

Ulemper
• udarbejdelse og indkøring tager tid
• der kræves ressourcer til at vedligeholde manualen løbende

Kombination med andre midler
Miljørapporter, profilbrochurer og Extranet.

2.11 Miljøbrugsanvisninger

Miljøbrugsanvisninger informerer om, hvordan brugeren kan tage hensyn til miljøet, når produktet skal bruges, vedligeholdes eller bortskaffes. Hvis det skal være relevant at lave en miljøbrugsanvisning, kræver det, at en stor del af produktets totale miljøbelastning skyldes brug, vedligeholdelse eller bortskaffelse. Det kan fx være elektriske forbrugsgoder, maling eller batterier. Miljøbrugsanvisninger kan primært anvendes over for kunder eller slutbrugere. Levetiden for en miljøbrugsanvisning er lang. 

Fordele
• viser, at virksomheden påtager sig et ansvar for produktets miljøbelastning i hele dets livscyklus 
• kan være med til at øge kundernes miljøbevidsthed
• rammer brugere og ikke alene beslutningstagere i forbindelse med køb
• er velegnet til at forstærke et samarbejde med eksisterende kunder

Ulemper
• ikke alle læser informationen
• ikke alle produkter egner sig til en miljøbrugsanvisning, fx hvis brugen af produktet ikke påvirker miljøet særlig meget 
• nogle modtagere beholder ikke brugsanvisningen

Kombination med andre midler
Produktfoldere, sikkerhedsdatablade, point of sale-materiale, miljømærker.

2.12 EMAS logo og ISO 14001 certifikat

Der findes to officielt anerkendte miljøledelsessystemer: EMAS og ISO 14001. Begge systemer giver retningslinier for, hvordan virksomheden styrer sine væsentligste miljøpåvirkninger. Ledelsessystemerne indeholder ingen absolutte krav til miljøpræstationen ud over, at lovgivningen overholdes, og at virksomheden løbende forbedrer sig. Når miljøledelsessystemet er indført, skal det godkendes af en uvildig tredjepart, og virksomheden bliver herefter registreret under EMAS eller ISO 14001 certificeret. Miljøstyrelsen og Kommissionen opdaterer løbende en liste over virksomheder, der er EMAS-registrerede. Adresserne er www.mst.dk og www.europa.eu.int/comm/environment/emas/

Både EMAS logo og ISO 14001 certifikat er et enkelt signal til omverdenen om, at virksomheden har styr på ressourceforbrug og udledninger. Samtidig signalerer miljøledelsessystemet, at virksomheden er en seriøs dialogpartner. Logo og certifikat må bruges på brevpapir, miljørapporter, information som reklamerer for miljøledelsessystemet samt reklame for produkter og services, hvor der ikke er risiko for forveksling med et produktmærke. Logo og certifikat må ikke bruges direkte på produkter og deres emballage, fordi man derved kan tro, at det er produktet, der er miljømærket, og ikke virksomheden.

Fordele
• giver en enkel og ensartet kommunikation
• skaber troværdighed fordi en tredjepart har godkendt systemet
• signalerer en seriøs indstilling til miljøarbejdet

Ulemper
• et miljøledelsessystem er ikke en garant for en overlegen miljøpræstation i produkter eller produktion
• kendskabet til EMAS og ISO14001 er forholdsvist beskedent, men i vækst
• det kræver mange ressourcer for en virksomhed at indføre miljøledelse

Kombination med andre midler
Profilbrochurer, miljørapporter, personlige breve og direct mail.

2.13 Miljømærker

Der er to officielle miljømærker, det nordiske Svanemærke og EU´s Blomsten. De kan tildeles produkter, der ud fra en livscyklusbetragtning er blandt den bedste tredjedel i markedet. De er udarbejdet, så både professionelle og private kunder hurtigt kan vurdere, om produktet er miljørigtigt eller ej. Og på den måde øge efterspørgslen efter de mindst miljøbelastende produkter.

For at få et produkt miljømærket kræver det, at produktet og produktionsprocessen kan leve op til en række krav. Kravene til de enkelte produkter bliver revideret og skærpet hvert tredje år. Hvis kravene kan opfyldes, er næste skridt at sende en ansøgning om at få produktet miljømærket. Bliver produktet godkendt, skal der betales et årligt gebyr. Du kan få yderligere information om miljømærker på Miljømærkesekretariatets hjemmeside.

Adressen er: www.ecolabel.dk

Fordele
• giver entydig information
• er troværdige, fordi miljømærkerne kontrolleres af myndighederne
• kravene til miljømærkede produkter bliver stadigt skrappere
• flere aktører som fx forbrugerorganisationer, miljøorganisationer, forhandlere, myndigheder og andre virksomheder, der har miljømærkede produkter, kommunikerer om mærket

Ulemper
• det er ikke alle produktgrupper, der kan blive miljømærket
• gebyret for Blomsten er 500 ECU for at ansøge om at blive mærket. Kontingentet er 0,15% af produktets årlige omsætning. Det koster 3.500 kroner at ansøge om at få Svanemærket. Kontingentet er 0,4% af produktets årlige omsætning, dog maksimalt 250.000 kroner om året
• produkterne skal løbende forbedres, da kravene skærpes hvert 3. år

Kombination med andre midler
Etiketter, emballage, produktfoldere, produktannoncer og sikkerhedsdatablade.

2.14 Miljøoplysninger i økonomiske regnskaber

Flere virksomheder er begyndt at rapportere om miljøforhold i forbindelse med årsberetningen til investorer, aktionærer etc. Det kan være størrelsen af grønne afgifter, de økonomiske konsekvenser af ressourcebesparelser, omkostninger til træning af medarbejdere, penge hensat til igangværende miljøsager med myndighederne, markedsværdien af en grøn profil, investeringer i renere teknologi etc.

Nogle af oplysningerne skal stå i det økonomiske årsregnskab, mens det er op til virksomheden selv at vurdere, om den ønsker at informere om andre miljøforhold. Ved at indarbejde miljøforhold i årsberetningen opfylder du et ønske fra finansanalytikere, som helst vil have denne information i tæt tilknytning til årsregnskabet. Tidshorisonten er et år.

Fordele
• miljøinformationer distribueres ved hjælp af et etableret informationssystem
• lettere eller bedre adgang til kapital
• adgang til aktører i den finansielle sektor

Ulemper
• virksomhedens konkurrenter kan få viden om virksomhedens ambitionsniveau på miljøområdet

Kombination med andre midler
Miljørapporter, profilbrochurer og personlige breve.

2.15 Miljørapporter

Miljørapporter omfatter det lovpligtige grønne regnskab, miljøredegørelser i forbindelse med virksomhedens registrering under EMAS og anden frivillig rapportering om virksomhedens miljøpræstationer og ambitionsniveau for miljøarbejdet.

Kravene til indhold og form i både det lovpligtige grønne regnskab og i miljøredegørelsen efter EMAS er formuleret som rammebestemmelser. Derfor er det op til virksomhederne selv at afgøre, hvilke konkrete oplysninger og data de vil give, og hvordan de vil præsentere dem.

Den afgørende forskel på det grønne regnskab og en EMAS-redegørelse er, at det grønne regnskab kun skal give en status for virksomhedens væsentlige miljøforhold, hvorimod miljøredegørelsen også skal beskrive virksomhedens mål og handlingsplaner for miljøarbejdet og det miljøledelsessystem, virksomheden har indført for at miljøpolitik og 
-mål opfyldes.

Det grønne regnskab skal udarbejdes årligt, mens EMAS-redegørelser skal udarbejdes minimum hvert tredje år. Virksomheder, der udgiver en EMAS-redegørelse behøver ikke at udarbejde 
et grønt regnskab.

Naboer, medarbejdere og beboere i lokalområdet er naturlige modtagere af grønne regnskaber, fordi loven siger, at den usagkyndige læser skal kunne forstå det grønne regnskab. Miljøredegørelsen skal også kunne læses af den brede offentlighed. Men miljørapporter kan også bruges over for andre interessenter. Fx kunder, leverandører, investorer, miljøorganisationer og analytikere.

Fordele
• miljørapporten kan give et helhedsbillede af virksomhedens miljøarbejde
• signalerer seriøsitet, hvis den udgives frivilligt 
• kan bruges som dokumentation for miljøpåstande, der anvendes i den øvrige miljøprofilering
• giver mulighed for at sammenligne virksomheder inden for samme branche

Ulemper
• få læser miljørapporter, fordi det kræver tid og forhåndsviden
• det er dyrt at producere flotte miljørapporter

Kombination med andre midler
Personlige breve, miljøledelsescertifikater og hjemmesider.

2.16 Miljøvaredeklarationer

Miljøvaredeklarationer viser et produkts miljøpræstation på væsentlige områder. Det kan være forbrug af råvarer, vand eller energi. En miljøvaredeklaration kan også give miljøoplysninger for hele produktets livscyklus. I de tilfælde bliver produktets miljøpræstation tit omregnet til dets funktionelle enhed. Det gør det lettere for professionelle indkøbere, miljøbevidste forbrugere og miljø- og forbrugerorganisationer at sammenligne konkurrerende ydelser. Og vurdere, hvilke der har den bedste miljøpræstation. Der er ingen officielle miljøvaredeklarationer i Danmark. Det svækker troværdigheden, fordi de ikke bliver kontrolleret af en tredjepart. Den samme miljøvaredeklaration kan anvendes, så længe produktets miljøpræstation ikke er væsentligt ændret. 

Fordele
• giver detaljeret information om produktets miljøegenskaber
• der er mulighed for at sammenligne to produkter med samme ydelse

Ulemper
• det kræver stor viden at kunne vurdere en miljøvaredeklaration
• det kræver, at du har lavet en livscyklusvurdering af produktet
• der er ikke garanti for, at produkter med miljøvaredeklaration er mere miljøvenlige end konkurrerende produkter
• ikke kontrolleret af myndigheder eller anden tredjepart

2.17 Nyhedsbrev

Nyhedsbreve er velegnede til at holde dialogen med medarbejdere, faste kunder og leverandører i live. Et kriterie gælder dog altid: Nyhedsbrevet skal indeholde nyheder. Hvis du vælger at udgive et nyhedsbrev, skal du derfor overveje, hvor tit det skal udgives. Det afhænger af, hvor meget og hvor hurtigt virksomhedens miljøarbejde udvikler sig, og hvor mange ressourcer du kan afsætte til det redaktionelle arbejde. Nyhedsbrevet kan både indeholde miljøoplysninger om produktion og produkter. Nyhedsbrevets fokus på nyheder betyder samtidig, at levetiden for det enkelte nyhedsbrev er kort. Du skal nøje overveje, hvem du sender nyhedsbrevet til: dels for at reducere ressourceforbruget, dels for at undgå at støde modtagere, som ikke er interesserede i nyhedsbrevet.

Du skal desuden være klar over, at selv om du sender nyhedsbrevet til en begrænset gruppe modtagere, er der stor sandsynlighed for, at nyhedsbrevet bliver læst af andre.

Fordele
• det styrker loyaliteten hos de pågældende grupper, såfremt nyhedsbrevet indeholder relevante nyheder og udgives med passende mellemrum
• er velegnet til løbende at informere om jeres miljøresultater

Ulemper 
• ikke alle modtagere læser nyhedsbrevet
• levetiden er kort
• ressourcekrævende produktion

Kombination med andre midler
Direct mail, annoncer og hjemmesider.

2.18 Personligt brev

Det personlige brev er – i modsætning til direct mail, der skrives til mange på en gang - rettet og skrevet til én bestemt person. Det giver dig mulighed for at bruge et personligt ordvalg og fortælle om de miljøforhold, som du og modtageren har en fælles holdning til. Derudover har du mulighed for at gå lige til sagen uden at beskrive forhistorien. 

Det personlige brev er velegnet til at komme med forslag til samarbejde. Effekten af personlige breve reduceres, hvis de fylder mere end to A4-sider. Derfor egner det personlige brev sig bedst til enkle informationer.

Et personligt brev kan bruges over for alle interessenter. Udfordringen består i at sende brevet til personer, der qua deres position har mulighed for at træffe beslutninger eller påvirke andre mennesker, virksomheder, organisationer mv.

Fordele
• et personligt brev når præcis den tiltænkte
• giver større opmærksomhed end tryksager

Ulemper
• er tidskrævende
• kræver detaljeret viden om modtageren

Kombination med andre midler
Miljørapport, produktfoldere, miljøledelsescertifikater og miljømærker.

2.19 Point of sale–materiale

Point of sale-materiale (POS-materiale) er en række kommunikationsmidler og 
-aktiviteter i detailleddet, der skal stimulere salget af produkter. De mest anvendte point of sale-midler er plakater, foldere og personlige produktpræsentationer. Men det kan også være emballage, der - anvendt på den rigtige måde - i sig selv er en reklame for produktet. Er materialet godt udformet, kan det anvendes over lang tid.

Fordele
• materialet er med til at opbygge en mærkevare
• det styrker virksomhedens miljøprofil
• det synliggør de pågældende produkter
• det engagerer detailleddet

Ulemper
• det kræver, at produkterne er synlige i butikkerne
• det kræver at detailleddet vil bruge plads i butikkerne på materialet
• fungerer ikke uden opbakning fra butikspersonalet

Kombination med andre midler
Etiketter, emballage og produktfoldere.

2.20 Postkort

Du kan sende et postkort, hvis du kort skal informere om nyskabelser og forandringer. Motivet på postkortet skal støtte de budskaber, som teksten indeholder. Du kan også anvende postkort som reklamegave til kunder og andre samarbejdspartnere, der kan bruge postkortet til egen kommunikation og dermed formidle budskabet til en bredere kreds. Endelig kan du anvende et postkort til andre interessenter, som din virksomhed p.g.a. sin geografiske placering eller samarbejde har noget til fælles med. Du bør være opmærksom på, at informationer på et postkort sjældent egner sig til forslag til samarbejde. Her er direct mails, møder eller personlige breve mere velegnede. Oftest har et postkort en kort levetid, medmindre modtageren vælger at opbevare det i længere tid, fx ved at hænge det op.

Fordele
• de fleste postkort bliver set af flere end den person, du stiler det til
• det er billigt 
• de er velegnede til at skabe opmærksomhed om nye tiltag
• hvis budskab og visualisering har en form, der appellerer til modtageren, kan levetiden blive lang. Fx på opslagstavler

Ulemper
• et postkort forsvinder let i mængden af post
• kort levetid, hvis kortets udformning er uinteressant eller banalt

Kombination med andre midler
Interesserede modtagere af et postkort vil søge yderligere information. Derfor er det vigtigt, at du supplerer informationerne på postkortet med andre midler. Fx hjemmeside, produktfoldere, profil-brochurer, nyhedsbreve mv.

2.21 Radio og tv

De elektroniske medier er velegnede, når du har en historie og et budskab, der egner sig til formidling i enten radio eller tv. For begge typer medier gælder det, at konkurrencen om at få plads i nyhedsudsendelserne er hård. Derfor skal din historie være af en særlig god kaliber for at slippe helskindet igennem til seerne og lytterne: Der skal være en kontant nyhed, den skal være væsentlig for mange, og du skal kunne perspektivere den. Og så skal du kunne formidle dit budskab klart, kort og interessant. Hvis du vil på tv med den, skal der være levende billeder i historien. Nyheder i radio og tv skal kunne klare at blive skåret til i en form, så de kan formidles på omkring et minut. De har som regel en kort levetid.

Fordele
• omtalen skaber levende formidling, som når mange mennesker
• stor opmærksomhedsværdi, hvis du kommer i DRs tv-avis eller TV2s nyheder

Ulemper
• ofte formidles historien og budskabet kort og unuanceret
• de elektroniske nyhedsmedier afslår generelt at give sendeminutter til produktreklame

Kombination med andre midler
Pressekontakt til andre medier samt nyhedsbrev og hjemmesider.

2.22 Tv-reklame

Effektiv brug af tv-spots afhænger af fire ting: Produktet, der skal sælges, reklamens kvalitet, sendetidspunkt og hvilke programmer, den vises i forbindelse med. Tv-reklamer er dyre. Både i produktion og ved indrykning i reklameblokken på en helt eller delvis reklamefinansieret tv-kanal. Tv-reklamen kan genanvendes i forbindelse med point-of-sales aktiviteter og på messer. Levetiden er kort, hvis der er tale om produktreklame.

I princippet retter tv-reklame sig mod alle tv-seere. Men den enkelte tv-reklame sendes dog som regel før eller efter udvalgte programmer for at tiltrække særlige interessenter. Tv-spots egner sig bedst til at promovere konkrete budskaber: at et nyt produkt løser et kendt miljøproblem eller et tilbud. Altså meget enkle budskaber.

Fordele
• tv-reklamer sætter sig bedre fast i folks bevidsthed end reklamer på tryk af to årsager: tv-reklamer er levende billeder, og de bliver vist igen og igen
• tv-reklamer når ud til en meget bred kreds eller til en specielt udvalgt interessent
• tv-reklamer rammer interessenter, der kan være svære at nå med trykte medier

Ulemper
• prisen. Tv-spots er dyre. Især i den bedste sendetid og i forbindelse med de rigtige programmer
• de er dyre at producere
• der er en reel fare for at drukne i mængden af reklamer på tv 
• mange seere er trætte af reklamer i tv og bruger pauserne til at brygge kaffe

Kombination med andre midler
De seere, der fanges af en tv-reklame vil søge yderligere oplysninger, derfor er det vigtigt at kunne uddybe og supplere indholdet andre steder. Fx hjemmesider, foldere og nyhedsbreve.

2.23 Video

En videofilm er særlig velegnet til at beskrive et produktionsforløb. Og ad den vej formidle viden om virksomhedens indsats og holdninger på miljøområdet. En videofilm kan være en god og levende formidler. Men det kræver, at der er ”billeder i budskabet”. Længden bør generelt afhænge af form og indhold, men bør dog ikke være på mere end 10 minutter. Videoen kan glimrende bruges til at visualisere et oplæg, foredrag eller produktpræsentation. Videoens mulighed for at lave stillbilleder har medvirket til, at video tit erstatter traditionelle diasshows. 

En video kan anvendes over for alle interessenter, blot der er taget højde for, hvordan den skal vises. Oftest bliver en video vist som introduktion til at diskutere et givent emne. En video skal helst kunne anvendes i lang tid, fordi den er dyr at fremstille. Alligevel viser det sig ofte, at produktionen forældes overraskende hurtigt.

Fordele
• levende billeder appellerer ofte stærkere og mere direkte til modtageren end det trykte medie. Men det kræver, at din video har billeder og mennesker, der kommer ud gennem skærmen
• levende billeder kan give en stærk følelse af fælles oplevelse og fælles referencepunkt, hvis repræsentanter fra målgruppen ser videoen sammen

Ulemper
• en video er dyr at producere
• den kan som regel ikke stå alene, men skal støttes af et personligt oplæg eller introduktion på tryk
• dyr at versionere til andre sprog, hvis du vil anvende den internationalt

Kombination med andre midler
Indholdet af en video bør også være tilgængelig på en hjemmeside eller i trykte medier som foldere, brochurer og nyhedsbreve så de, der har set videoen, kan få gentaget, suppleret og uddybet informationerne.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]