Katalog over midler til Miljødialog 4. Personlig kommunikation4.1 Besøg på virksomhedenBesøg og rundvisninger på virksomheden er en god anledning til at tale med gæsterne
om miljø, sundhed og sikkerhed. Under besøget kan du formidle komplekse budskaber om
miljøpåvirkningen ved virksomhedens produktion og produkter på en pædagogisk måde,
fordi gæsterne kan se og høre de maskiner og processer, som påvirker miljøet. Det
giver dig god mulighed for at fortælle om virksomhedens miljøindsats, og hvad gæsterne
kan gøre på deres side. Besøg på virksomheden er et bredt middel, som er egnet til at
invitere skoleklasser, naboer, foreninger og det øvrige lokalsamfund samt de
forretningspartnere, som virksomheden har et tæt samarbejde med. Du bør være opmærksom
på, at der er en forskel mellem at invitere én bestemt gruppe og holde åbent hus. Hvis
du inviterer en bestemt gruppe, har du mulighed for at målrette dit oplæg. Holder du
derimod åbent hus, ved du ikke, hvem der deltager. Fordelen ved et åbent hus arrangement
er, at der plejer at komme mange, og at du signalerer, at du ønsker at være i dialog med
alle interessenter. 4.2 MesserStande på messer giver dig lejlighed til at præsentere virksomhedens indsats og
resultater i miljøarbejdet. Men du skal være forberedt på, at nogle kan ønske
overordnede og enkle informationer, mens andre går mere i dybden. De fleste messer er
rettet mod en branche. Det betyder, at du får lejlighed til at møde leverandører,
konkurrenter og kunder i branchen. Derudover bliver der afholdt messer, hvis tema er
miljø. Oftest stiger salget ikke direkte som følge af, at man har en stand på en messe.
Derimod er det et godt sted at præsentere virksomheden, følge med i branchens udvikling,
få indblik i kundebehov og skabe nye kontakter. På miljømesserne får du desuden
lejlighed til at skaffe dig viden om andre branchers erfaringer på miljøområdet. Måske
er der noget at lære. I hvert fald deltager mange i messer for ikke at gå glip af nye
muligheder eller viden. 4.3 MøderMøder dækker alle situationer, hvor du har en samtale med en anden person. Det kan være møder med leverandører eller kunder, hvor I diskuterer mulighederne for et samarbejde. Det kan også være møder med tilsynsmyndigheden, hvor I er i dialog om vilkår og mulige indsatsområder. Fælles for alle møder er, at de er handlingsrettede. Det vil sige, at I under mødet søger at blive enige om en mere eller mindre forpligtende aftale. Op til hvert møde bør du overveje, hvilke miljøbudskaber interessenten er interesseret i. Har interessenten i forvejen dyb viden om de pågældende miljøforhold, kan du under mødet formidle komplekse budskaber. Har interessenten derimod ikke viden om miljøforholdene, er du nødt til at kommunikere enkle miljøbudskaber med henblik på at øge vedkommendes interesse for miljø. Er du i tvivl om interessentens viden om og indstilling til miljø, kan du anvende tjekspørgsmål under mødet. Hvis du ikke er til stede under mødet, bør du overveje, hvordan du kan forberede din kollega, som skal til mødet, og hvordan du efter mødet får information om interessentens holdninger og videnniveau på miljøområdet. De tanker, du har gjort dig i forbindelse med planlægning af mødet, kan ofte genbruges. Fordele 4.4 SeminarerDu kan vælge at invitere dine faste kunder og leverandører til et seminar om
miljøforhold. Et seminar veksler mellem oplæg og diskussioner. Du kan benytte seminaret
til sammen med deltagerne at blive enige om, hvor der er miljøproblemer og et
forbedringspotentiale ved virksomhedens produkter, distribution og produktion. For at et
seminar skal blive en succes, kræver det for det første, at deltagerkredsen er relativt
begrænset, så den efterfølgende dialog bliver indholdsrig. For det andet kræver det,
at oplæggene er interessante for dem, som du inviterer til seminaret. Ellers melder de
afbud. Seminaret signalerer, at du er indstillet på at starte og vedligeholde en dialog.
Derfor kan et af resultaterne være, at deltagerne senere giver dig nye informationer
eller foreslår forskellige former for samarbejde.
|
|||