[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Katalog over midler til Miljødialog

4. Personlig kommunikation

4.1 Besøg på virksomheden 

Besøg og rundvisninger på virksomheden er en god anledning til at tale med gæsterne om miljø, sundhed og sikkerhed. Under besøget kan du formidle komplekse budskaber om miljøpåvirkningen ved virksomhedens produktion og produkter på en pædagogisk måde, fordi gæsterne kan se og høre de maskiner og processer, som påvirker miljøet. Det giver dig god mulighed for at fortælle om virksomhedens miljøindsats, og hvad gæsterne kan gøre på deres side. Besøg på virksomheden er et bredt middel, som er egnet til at invitere skoleklasser, naboer, foreninger og det øvrige lokalsamfund samt de forretningspartnere, som virksomheden har et tæt samarbejde med. Du bør være opmærksom på, at der er en forskel mellem at invitere én bestemt gruppe og holde åbent hus. Hvis du inviterer en bestemt gruppe, har du mulighed for at målrette dit oplæg. Holder du derimod åbent hus, ved du ikke, hvem der deltager. Fordelen ved et åbent hus arrangement er, at der plejer at komme mange, og at du signalerer, at du ønsker at være i dialog med alle interessenter. 

Fordele
• besøgene skaber personlig kontakt
• rundvisninger er særlig velegnede til at skabe et godt forhold til naboer

Ulemper
• det tager tid at uddanne og forberede rundviserne
• det tager tid at forberede og gennemføre en rundvisning

Kombination med andre midler
De informationer, der kommunikeres under rundvisningen i virksomheden skal også være tilgængelig på skrift. Her kan du bruge nyhedsbreve, profilbrochurer, produktfoldere og miljørapporter.

4.2 Messer

Stande på messer giver dig lejlighed til at præsentere virksomhedens indsats og resultater i miljøarbejdet. Men du skal være forberedt på, at nogle kan ønske overordnede og enkle informationer, mens andre går mere i dybden. De fleste messer er rettet mod en branche. Det betyder, at du får lejlighed til at møde leverandører, konkurrenter og kunder i branchen. Derudover bliver der afholdt messer, hvis tema er miljø. Oftest stiger salget ikke direkte som følge af, at man har en stand på en messe. Derimod er det et godt sted at præsentere virksomheden, følge med i branchens udvikling, få indblik i kundebehov og skabe nye kontakter. På miljømesserne får du desuden lejlighed til at skaffe dig viden om andre branchers erfaringer på miljøområdet. Måske er der noget at lære. I hvert fald deltager mange i messer for ikke at gå glip af nye muligheder eller viden. 

Fordele
• du får personlig kontakt med folk, der er interesserede i virksomhedens miljøforhold
• messer er et godt sted at indhente informationer

Ulemper
• messedeltagelse er en dyr kommunikationsform
• det er svært at måle effekten

Kombination med andre midler
Produktfoldere, nyhedsbreve, direct mail, hjemmesider og profilbrochurer.

4.3 Møder

Møder dækker alle situationer, hvor du har en samtale med en anden person. Det kan være møder med leverandører eller kunder, hvor I diskuterer mulighederne for et samarbejde. Det kan også være møder med tilsynsmyndigheden, hvor I er i dialog om vilkår og mulige indsatsområder. Fælles for alle møder er, at de er handlingsrettede. Det vil sige, at I under mødet søger at blive enige om en mere eller mindre forpligtende aftale. Op til hvert møde bør du overveje, hvilke miljøbudskaber interessenten er interesseret i. Har interessenten i forvejen dyb viden om de pågældende miljøforhold, kan du under mødet formidle komplekse budskaber. Har interessenten derimod ikke viden om miljøforholdene, er du nødt til at kommunikere enkle miljøbudskaber med henblik på at øge vedkommendes interesse for miljø. Er du i tvivl om interessentens viden om og indstilling til miljø, kan du anvende tjekspørgsmål under mødet. Hvis du ikke er til stede under mødet, bør du overveje, hvordan du kan forberede din kollega, som skal til mødet, og hvordan du efter mødet får information om interessentens holdninger og videnniveau på miljøområdet. De tanker, du har gjort dig i forbindelse med planlægning af mødet, kan ofte genbruges.

Fordele
• det er billigt
• der er stor chance for at få en aftale på plads

Ulemper
• du skal bruge ressourcer på at træne og motivere de af dine kollegaer, der deltager i møder om miljøforhold
• det er svært at vurdere, hvilke interessenter, der prioriterer miljøforhold højt

Kombination med andre midler
Produktfoldere, profilbrochurer, personlige breve, miljømærker, miljørapporter, miljøvaredeklarationer og miljøbrugsanvisninger.

4.4 Seminarer

Du kan vælge at invitere dine faste kunder og leverandører til et seminar om miljøforhold. Et seminar veksler mellem oplæg og diskussioner. Du kan benytte seminaret til sammen med deltagerne at blive enige om, hvor der er miljøproblemer og et forbedringspotentiale ved virksomhedens produkter, distribution og produktion. For at et seminar skal blive en succes, kræver det for det første, at deltagerkredsen er relativt begrænset, så den efterfølgende dialog bliver indholdsrig. For det andet kræver det, at oplæggene er interessante for dem, som du inviterer til seminaret. Ellers melder de afbud. Seminaret signalerer, at du er indstillet på at starte og vedligeholde en dialog. Derfor kan et af resultaterne være, at deltagerne senere giver dig nye informationer eller foreslår forskellige former for samarbejde.

Fordele
• seminarer giver en fælles forståelse af miljøproblemer og løsninger
• de inviterede opfatter seminaret som en ekstra service fra virksomhedens side 
• kan resultere i en løbende dialog

Ulemper
• succesen afhænger af evnen til at levere interessante oplæg og skabe gode rammer for uformelle kontakter
• diskussionernes kvalitet afhænger af deltagerne
• deltagerne skal afsætte tid til at deltage

Kombination med andre midler
Foldere, møder, miljørapporter, direct mails og personlige breve.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]