Brug af væsentlighedskriterier ved prioritering af miljøindsatsen
Miljø- og forretningsmæssig prioritering af miljøindsatsen
Virksomheder har ofte en overordnet strategisk tanke med at indføre miljøledelse. Det
kan bl.a. handle om at øge konkurrenceevnen, skabe positivt image, sikre attraktive
arbejdspladser eller give økonomiske besparelser. Men efterhånden som flere og flere
virksomheder får miljøcertifikat bliver det vigtigere at kunne dokumentere, at man
arbejder med reelle miljøforbedringer og ikke kun for at opnå egne fordele.
Af Jakob Zeuthen og Kirsten Schmidt
dk-TEKNIK ENERGI & MILJØ
På baggrund af interviews med 18 virksomheder, der har indført miljøledelse, kommer
artiklen med forslag og anbefalinger til, hvordan virksomheder kan systematisere arbejdet
med at prioritere miljøindsatsen ud fra både de miljømæssige, men også de
forretningsmæssige forhold og derved høste de forventede fordele.
Mål og handlingsplan
Efter at have gennemført den indledende miljøgennemgang skal virksomheder, der
indfører miljøledelse efter EMAS eller ISO 14001 udpege, hvilke væsentlige
miljøpåvirkninger, der er knyttet til aktiviteterne. Dernæst prioriteres indsatsen og
der fastlægges mål og handlingsplaner for at reducere det, der anses for de
væsentligste miljøpåvirkninger. Standarderne kræver, at virksomhederne har fastlagt en
systematik til vurdering af de væsentlige miljøpåvirkninger og til prioritering af
indsatsen. Nogle vurderingskriterier bliver opfattet som faste, f.eks. anses
miljøforhold, der er reguleret af lovmæssige krav pr. definition altid for at være
væsentlige, mens andre kriterier vil have større eller mindre betydning alt efter
produktionstype, størrelse, geografisk placering, markedsforhold, holdninger etc.
Miljøpåvirkninger prioriteres forskelligt
Væsentlige miljøpåvirkninger er ikke en fast og veldefineret størrelse, fordi
forskellige grupper/individer kan have forskellige ønsker og interesser og dermed
prioritere forskelligt. Både i forhold til, hvad der opfattes som væsentlige
miljøpåvirkninger og hvad de dermed ønsker skal prioriteres. For en virksomhed er det
således en udfordring at finde frem til de kriterier (eller holdninger) som afspejler,
både hvad der miljømæssigt er væsentligt, men også hvad interessenterne opfatter som
væsentligst at gøre noget ved. Med interessenter menes her kunder/marked, medarbejdere,
myndigheder, lokalsamfund, investorer m.fl.
Kriterier i 3 grupper
For at få overblik over de mulige kriterier kan de opdeles i 3 grupper, nemlig faste,
variable og individuelle, se figur 1.
For forskellige typer af virksomheder vil omfanget af kriterier i de enkelte grupper
naturligvis variere. Virksomheder med stort kemikalieforbrug vil f.eks. naturligt have en
relativ stor "Fast" gruppe. Virksomheder, der ligger tæt på boliger eller
naturfølsomme områder vil have en stor "Variabel" gruppe. Servicevirksomheder
vil typisk have en stor "Individuel" gruppe.
De faste og de variable kriterier er ofte direkte relateret til forhold, der er
reguleret af myndighederne, enten direkte via krav, grænseværdier og tilsvarende eller
indirekte via afgifter.
De individuelle kriterier omfatter til gengæld hvad man kan kalde det
forretningsmæssige spillerum den frivillige indsats. Når miljøledelsessystemet
er nyt, dvs. at virksomheden kun har været gennem en eller måske to prioriteringsrunder,
er det som regel overholdelse af lovkrav, økonomiske besparelser og forbedring af
arbejdsmiljøet, der har høj prioritet. Det kan ses som en naturlig konsekvens af, at
virksomheder har brug for tid (typisk 3-4 år) til at opbygge nødvendige erfaringer.
Større indsats
Samtidig har virksomhederne et ønske om at opbygge et grønt image med dertil hørende
markedsfordele. På nuværende tidspunkt er det at opnå et miljøcertifikat med til at
give et "grønt" image i sig selv, men efterhånden som stadig flere får
certifikatet, skal der formentlig mere til for at opretholde et særligt positivt
miljøimage. Desuden er der en tendens til, at især større virksomheder med egentlige
miljøafdelinger lægger mere og mere vægt på de miljømæssige holdninger, hos
leverandører og samarbejdspartnere.
Dermed kommer virksomhedens prioritering af de enkelte indsatsområder mere i fokus.
Det bliver med andre ord vigtigere at demonstrere, at man arbejder for reelle
miljøforbedringer på bestemte områder og ikke kun på at opnå egne fordele, som ofte
fokuserer på økonomiske besparelser.
Hvad mener interessenterne
Et godt image er imidlertid en subjektiv opfattelse hos virksomhedens forskellige
interessenter. For at fastholde og helst udbygge fordelene er det nødvendigt at forholde
sig til, hvad det mere præcist er, der giver et godt image hos de vigtigste
interessenter.
Eksempel 1: Virksomhed NN overholder vilkårene i sin miljøgodkendelse til
punkt og prikke - og lidt til. Alligevel har den store imageproblemer lokalt på grund af
lugtgener, hvilket betyder, at den er nødt til at gøre en ekstra indsats for at
nedbringe disse gener.
Eksempel 2: Virksomhed XX ligger i en del af landet, hvor der er mangel på
kvalificeret arbejdskraft, og ledelsen er bevidst om, at det arbejde, der skal udføres
på fabrikken ikke umiddelbart opleves som attraktivt. Derfor vælger den at prioritere
arbejdsmiljø og medarbejderpleje højt, dels for at holde på de nuværende medarbejdere,
og dels for at tiltrække nye.
Eksempel 3: Virksomhed YY har i sin miljøpolitik skrevet, at den ønsker at
være på forkant med lovkrav og andre miljøforhold, der opfattes som vigtige i samfundet
som sådan. Det betyder, at virksomheden har stor fokus på stramninger i gældende
lovgivning og på områder, som den forventer vil blive reguleret på et tidspunkt.
Eksempel 4: Virksomhed ZZ mærker en stigende efterspørgsel fra sine kunder om
mere grønne produkter. Derfor stiller virksomheden krav til sine leverandører. Tillige
gennemfører virksomheden løbende livscyklusvurderinger af sine produkter for kunne
følge indsatsen. Kunder kan få udleveret en miljøvaredeklaration sammen med produktet.
Alle 4 eksempler illustrerer, hvorledes en indsats kan gøres efter nogle faste,
variable og/eller individuelle kriterier for at bringe virksomheden på forkant.
Anbefalinger
Efter nogle få år med miljøledelse er virksomheden normalt moden til at påbegynde
udvidelsen af miljøindsatsen. Efterfølgende vil vi give nogle anbefalinger til, hvordan
valget af "nye" indsatsområder kan medvirke til en bedre udnyttelse af
miljøledelsens miljø- og forretningsmæssige muligheder.
Fastholdelse af indsatsområdet
I kan fortsætte med at prioritere de indsatsområder, I tidligere har valgt at gøre
en indsats for. Dette er fornuftigt, så længe der er reelle forbedringsmuligheder. På
et eller andet tidspunkt får I ikke længere så meget ud af indsatsen og så bør I
inddrage nye områder, f.eks. områder, som I tidligere har udpeget som væsentlige
miljøpåvirkninger, men som I ikke hidtil har prioriteret at gøre en indsats for. Husk
dog at holde fokus på den oprindelige indsats så denne ikke forringes. Og husk at det er
en god ide holde kontakt til myndighederne for kunne inddrage kommende miljøkrav i
prioriteringen.
Nye indsatsområder
Hvis profilering og synlighed er vigtige formål med jeres miljøledelsesarbejde, kan I
overveje at prioritere nye indsatsområder (individuelle kriterier), der giver jer en
"grøn" profil i forhold til jeres centrale interessenter (f.eks. kunder,
myndigheder, lokalsamfund, medarbejder, investorer
). Det betyder, at I dels bør
afklare hvilke interessenter, der er vigtige for jer, og dels aktivt opsøge disse for at
afklare deres holdninger til, hvad der giver jer en grøn profil og om muligt finde
fælles holdninger og værdier.
Denne proces kan være vigtig af tre grunde:
- Jeres konkurrenter har måske også et miljøcertifikat, og dette er derfor ikke
længere nok i sig selv, for at give jer et grønt image. Der skal mere til, og det kan
betyde, at der kommer mere fokus på de enkelte, konkrete indsatsområder og dermed på
jeres prioriteringer.
- Der en tendens til, at flere virksomheder interesserer sig for deres leverandørers og
samarbejdspartneres miljømæssige holdninger. Og her er det ikke sikkert, at en
stor fokus på f.eks. økonomiske besparelser sender de "rigtige"
miljøsignaler, selv om det forretningsmæssigt kan være meget fornuftigt.
- Tættere samarbejde med jeres interessenter vil i mange tilfælde gavne jeres
konkurrenceevne og give værdifuld viden.
Fokus på produktet
I kan også vælge at udvide selve miljøledelsen, så I ser mere på de indirekte
miljøpåvirkninger (dem som ikke er knyttet til jeres primære aktiviteter). Det vil
især være relevant, hvis f.eks. slutbrugerne er mere interesseret i produktets
miljøforhold frem for produktionsforholdene. Det kan f.eks. være transport eller
miljørelateret samarbejde med leverandører og kunder, hvor jeres fælles indsats
forbedrer miljøindsatsen i hele produktets livscyklus, d.v.s. både under fremstilling,
brug og bortskaffelse af produkterne. Dette kan især være relevant, hvis I har opnået
det, I med rimelighed kan inden for jeres primære aktiviteter, eller hvis I kan bidrage
til at opnå forbedringer i andre dele af produktets livsforløb. F.eks. i forbindelse med
produkternes brug eller bortskaffelse
Grupper |
Eksempler på kriterier |
|
|
Faste kriterier vedrører miljøforhold, Der af
myndigheder eller andre eksperter Er udpeget som væsentlige. De faste kriterier er
således principielt væsentlige at forholde sig til for alle virksomheder |
· undgå brug af klassificerede/uønskede
stoffer · undgå brug af ikke fornybare ressourcer
· krav om særlig behandling af farligt affald
· minimere emission af miljøbelastende stoffer |
Variable kriterier vedrører miljøforhold, der er aktuelle
i nogle geografiske områder, men ikke i andre |
· lokale gener som støj, støv og lugt · forbrug af lokale ressourcer
· risiko for forurening af drikkevandsressourcer
· efterlevelse af kommunale affaldsregulativer |
Individuelle kriterier vedrører andre forhold af særlig
betydning for den enkelte virksomhed |
· økonomisk begrundede besparelser på
ressourceforbrug · tiltrækning af arbejdskraft
· motivation af medarbejdere
· opfyldelse af kundeønsker
· godt image hos interessenterne
· konkurrencefordele
· effektiviseringer
· Reduktion af miljøbelastninger i produktets samlede
livsforløb |
Når en virksomhed i forbindelse med miljøledelsesarbejdet skal prioritere hvilke
miljøpåvirkninger, der skal arbejdes videre med, er det en udfordring at finde frem til
de kriterier, der afspejler netop de forhold der er afgørende for den pågældende
virksomhed. Kriterierne kan inddeles i tre grupper.
|