[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Økonomiske konsekvenser af kommende EU-regler for køretøjer og brændstoffer

4. Meromkostninger for køretøjer

4.1 Tekniske løsninger
4.2 Oplysninger fra danske importører
4.3 Erfaringer fra Tyskland

4.1 Tekniske løsninger

Få at give en teknisk baggrund for meromkostningerne har Teknologisk Institut vurderet, hvilke teknologier motor- og køretøjsproducenterne må formodes at anvende for at overholde kommende Euro3 og Euro4 emissionskrav.

Benzin biler
Personbiler og varevogne: Kravene er en generel stramning i forhold til nuværende grænseværdier. Særlig opmærksomhed rettes mod koldstart. Kravene for benzindrevne køretøjer kan opfyldes ved optimering af de nuværende komponenter:
Optimering af katalysator, geometri, belægning og placering Ekstra forkatalysator og/eller isoleret forrør Mere avanceret og hurtigere motorstyring Luftpumpe til luftindblæsning før katalysatoren ved koldstart Hurtigere opvarmet lambdasonde
For dieselkøretøjer vil de anvendte teknologier kunne sammenlignes med lastbiler og busser.

Busser og lastbiler
Lastbiler/busser: Euro3 en generel stramning i forhold til nuværende grænseværdier, mens Euro4 er en kraftig stramning. Kravene kan formentlig ikke opfyldes alene med den nuværende teknologi, men vil kræve ændringer i retning af:
Indsprøjtningssystem: højere tryk, common-rail, pumpe-/dysesystem Optimeret motorstyring, Electronic Diesel Control (EDC) Variabel turbo, optimeret ladeluftskøling Exhaust Gas Recirculation (EGR) Partikelfilter

Partikelfiltre
På nuværende tidspunkt er den almindelige opfattelse, at Euro4 vil kræve partikelfiltre på busser og lastbiler. Et sådant partikelfilter koster til eftermontering ca. kr. 35.000-50.000. Prisen ventes dog at falde væsentligt i forbindelse med storskalaproduktion og fabriksmontering.

4.2 Oplysninger fra danske importører

Danske kilder
For at skaffe oplysninger om de forventede meromkostninger forbundet med at overholde de fremtidige emissionskrav skrev Teknologisk Institut i maj 1999 til samtlige danske importører og bad om assistance i form af beskrivelse af teknologier og dertil hørende omkostninger, se bilag 1. På grund af en utilfredsstillende lav tilbagemeldingsfrekvens kontaktede Teknologisk Institut efterfølgende alle de store importører telefonisk, uden dog at få væsentlig større udbytte af denne kontakt.

Sparsomme oplysninger
Det typiske svar fra importørerne var, at sådanne oplysninger om meromkostninger for opfyldelse af kommende emissionsstandarder kunne man ikke skaffe. Nogle importører oplyste, at flere af deres modeller allerede overholdt kommende emissionskrav, men kunne ikke oplyse merprisen.

Personbiler
På personbiler kunne kun én importør oplyse merprisen fra Euro2 til Euro3, angivet til 600 kr. (Mazda). Tilsvarende kunne kun to oplyse merprisen fra Euro3 til Euro4, angivet til henholdsvis 2.000 kr. (Mazda) og 1.500 kr. (Ford).
Det har ikke været muligt at få oplysninger om varevogne.

Busser og lastbiler
På busser og lastbiler har to importører oplyst merprisen fra Euro2 til Euro3 til 20.000 kr. (MAN) og 12.000-38.000 kr. (DaimlerChrysler). Der er ikke givet oplysninger om merpris fra Euro3 til Euro4.

4.3 Erfaringer fra Tyskland

Tyskland: D3 & D4
I Tyskland har man haft en ordning med økonomisk begunstigelse af køretøjer med lave emissioner siden 1997. Da der på daværende tidspunkt ikke var vedtaget endelige krav til fremtidige emissionsnormer i EU, har Tyskland fastsat egne grænseværdier kaldet D3 og D4:

EU normer, person biler [g/km]
 

Benzin

Diesel

 

CO

HC

NOx

CO

NOx

HC+NOx

PM

Euro 3

2,3

0,2

0,15

0,64

0,50

0,56

0,050

Euro 4

1,0

0,1

0,08

0,50

0,25

0,30

0,025

Tyske normer
D3

1,5

0,17

0,14

0,60

0,50

0,56

0,050

D4

0,7

0,08

0,07

0,47

0,25

0,30

0,025


Da D3/D4 er fastsat før Euro3/Euro4, måles D4 ikke efter den nye testcyklus som Euro4 skal (40 sek. tomgang væk), og D4 har ikke OBD (On Board Diagnostics) endnu.

Nedsat årlig afgift
I Tyskland betales ikke registreringsafgift, og afgiftsbegunstigelsen ligger derfor på den årlige ejerafgift. Ejerafgiften beregnes på personbiler ud fra køretøjets drivmiddel og motorstørrelse. Køber man et køretøj, som opfylder D3/D4, gives en afgiftsbegunstigelse som følger:

Køretøj Maksimal afgiftsfritagelse Gældende til
D3, benzin 250 DM (960 kr.) 1.1.2006, registreret før 1.1.2000
D4, benzin 600 DM (1925 kr.) 1.1.2006, registreret før 1.1.2006
D3, diesel 500 DM (2310 kr.) 1.1.2006, registreret før 1.1.2000
D4, diesel 1200 DM (4620 kr.) 1.1.2006, registreret før 1.1.2006

Eksempel
F.eks. skal en VW Lupo 1,4 liter benzin bil i Tyskland betale 140 DM i årlig afgift (1.400cm3 á 10 DM/100cm3). Som D4 får den en afgiftsfritagelse på 600 DM, som vil være opbrugt efter 4 år og 3 måneder. Derefter betales 140 DM årligt. Såfremt den maksimale afgiftsfritagelse ikke kan opbruges inden 1.1.2006 bortfalder restbeløbet.

Markedspriser
For at undersøge stigningen i udsalgspriserne på personbiler ved overgang fra Euro2 til D3 og fra D3 til D4 har Teknologisk Institut gennemgået tyske prislister og noteret prisstigningen på en række modeller ved skift fra én emissionsstandard til en anden. Denne fremgangsmåde er ikke særlig videnskabelig, og resultaterne bør anvendes med forsigtighed.
Prisforskellen på benzin personbiler ved modelskift fra Euro2 til D3 var i gennemsnit ca. 830 kr. Variation for modellerne var fra 0 til 3.300 kr. (Kilde MOT tidsskrift, 4 biler). Prisforskellen ved modelskift fra D3 til D4 var i gennemsnit præcis samme ca. 830 kr. Variation for modellerne var fra 0 til 4.300 kr. (Kilde MOT tidsskrift, 22 biler). De angivne prisstigninger er udsalgspriser, altså inkl. 17% tysk moms.
De tilsvarende prisforskelle på diesel personbiler ved modelskift fra Euro 2 til D3 kan desværre ikke findes i tidsskrifterne. Prisforskellen ved modelskift fra D3 til D4 er ligeledes umulig at opgøre. Der findes kun to diesel personbiler, som opfylder D4, og da begge disse køretøjer er nye på markedet, er det ikke muligt at sammenligne med samme køretøj i D3 eller Euro2 version.

Skarp konkurrence
De beskedne gennemsnitlige prisstigninger skal i høj grad ses som udtryk for den skrappe konkurrence producenter og importører imellem i Tyskland, men harmonerer meget godt med de sparsomme oplysninger, som danske importører har kunnet levere.
Det er interessant at bemærke, at den gennemsnitlige meromkostning, således som den fremgår af tilgængelige prislister, kan være væsentligt mindre end afgiftsfritagelsen, især for køretøjer som opfylder D4. Dette er i modstrid med EU-direktivet, som siger, at en eventuel afgiftsdifferentiering skal være mindre end de faktiske merudgifter. En mulig forklaring er, at afgiftsfritagelsen er lavet på et teknisk teoretisk grundlag, men at markedsmekanismerne gør, at den fulde meromkostning ikke lægges på produktet, hvorved afgiftsfritagelsen bliver større end merprisen.

Lavt forbrug belønnes
I Tyskland gives der også afgiftsbegunstigelse til særligt brændstoføkonomiske køretøjer. Satserne er gengivet nedenfor, selvom denne type afgiftsincitamenter ikke er omfattet af kommissoriet for nærværende udredning:

Køretøj Maksimal afgiftsfritagelse Gældende til
5 liter/100 km 600 DM (1925 kr.) 1.1.2006, registreret før 1.1.2000
3 liter/100 km 1000 DM (3850 kr.) 1.1.2006, registreret før 1.1.2006


Afgiftsbegunstigelserne kan akkumuleres således, at der kan opnås rabat både for D3/D4 og 3 eller 5 liter/100km. Eksempelvis vil en dieselpersonbil, som VW's Lupo TDI, der overholder D4 (uden partikelfilter) og bruger mindre end 3 liter/100 km, kunne opnå en samlet afgiftsbesparelse på 1200 + 1000 = 2200 DM (ca. 8.470 kr.). Besparelsen skal dog være opbrugt inden 1.1.2006, hvilket i dette tilfælde ikke kan nås.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]