Økonomiske konsekvenser af kommende EU-regler for køretøjer og
brændstoffer
Ufærdig specifikation
Det er på nuværende tidspunkt svært at sige noget specifikt om merprisen for benzin,
som opfylder Euro4 specifikationen, da denne endnu ikke er endelig fastlagt. Der er kun
sat grænseværdier for aromater (max. 35%) og svovl (max. 50 ppm), de øvrige parametre
er ikke endeligt fastlagt.
Oliebranchens Fællesrepræsentation (OFR) har på anmodning af Tekno-logisk Institut
givet følgende udtalelse:
OFR's vurdering "Sagen er den, at de endelige
specifikationer ikke er fastlagt. Det eneste, der burde ligge fast, er svovlindholdet på
< 50 ppm og det samlede aromatindhold under 35%, men andre egenskaber er ikke endeligt
besluttet, og forskellige grænser, f.eks. for olefinindholdet kan føre til meget
forskellige omkostninger. Selv de værdier, der burde ligge fast, gør det formentlig
ikke. Tyskland arbejder allerede på at få sænket de 50 ppm S i 2005 til 10 ppm.
Raffinaderierne i Danmark vil ikke længere kunne producere benzinkvaliteterne alene ud
fra raffineret råolie, men bliver tvunget til at importere komponenter, der kan tilføre
produkterne de egenskaber, de danske raffinaderiprocesser ikke kan klare - eller reducere
vægten af uønskede stoffer. De endelige specifikationer kan i større eller mindre grad
medføre behov for import af komponenter, og samtidig vil netop de nye specifikationer
påvirke prisen på disse komponenter.
Således vil den fremtidige grænse for olefiner bestemme prisen på katalytisk krakket
nafta, som vi skal bruge til at nå et lavt aromatindhold. Den katkrakkede nafta er rig
på olefiner, og prisen vil derfor være meget afhængig af olefinspec. Ved en høj værdi
kan de komplekse raffinaderier selv anvende hele produktionen, og prisen bliver høj. Ved
en lav værdi må en væsentlig del sælges, og prisen bliver lavere."
Skønnede meromkostninge
På ovenstående baggrund oplyser OFR følgende meromkostninger:
98 oktan: |
Kan ikke produceres, fremstilling ved import af komponenter: |
~150 kr./ton |
95 oktan: |
Delvis import af komponenter |
~100 kr./ton |
92 oktan: |
Delvis import af komponenter |
~70 kr./ton |
OFR tilføjer, at "de angivne meromkostninger skal ses i forhold til Euro3 benzin,
som jo også bliver dyrere end nuværende - specielt om sommeren med måske 70
kr./ton". OFR understreger, at disse oplysninger kan vise sig at være helt forkerte.
De nye krav kan risikere at ændre markedsforholdene, så de komponenter, Danmark
behøver, bliver meget dyrere og meromkostningerne stiger brat.
Tyskland
Et af Tysklands store olieselskaber, Aral, siger, at der ikke forventes prisstigninger,
når man skifter til Euro3 benzin 1. januar 2000, "for det vil det tyske marked ikke
acceptere". [2]
Det er i øvrigt interessant at bemærke, at D3/D4 køretøjer har været til salg gennem
længere tid i Tyskland, uden at andet end Euro2-benzin har været markedsført. Normalt
vil man anbefale, eller som motorproducent ligefrem kræve, at bedre teknologi og bedre
brændstof lanceres samtidigt, både af hensyn til emissionen og af hensyn til
holdbarheden af visse komponenter. Det er f.eks. således, at deNOx katalysatorer til
diesel- og GDI-biler kan have en meget kort levetid, hvis svovlindholdet i brændstoffet
er for højt.
[2] Personlig e-mail
kommunikation med Hr. Ulrich Baron, Aral Aktiengesellschaft, Forschung Kraftstoffe
|