[Forside] [Indhold] [Næste]

Økonomiske konsekvenser af kommende EU-regler for køretøjer og brændstoffer

Sammenfatning og konklusioner

 

Vurdering af merpris

Teknologisk Institut, Energi / Motorteknik (efterfølgende i rapporten omtalt som Teknologisk Institut) har på Miljøstyrelsens anmodning foretaget en teknisk vurdering af meromkostningerne ved at opfylde fremtidige emissionsnormer for personbiler, varevogne og tunge køretøjer med henblik på fastsættelse af eventuelle afgiftsincitamenter. Samtidig blev der foretaget en vurdering af meromkostningerne ved produktion af benzin, som overholder den kommende Euro4 standard. Euro4 diesel er tidligere undersøgt.

 

Sparsomme oplysninger

Det har stort set været umuligt for danske importører af personbiler, varevogne, lastbiler og busser at angive meromkostningerne ved produktion af køretøjer eller motorer, som opfylder EU's kommende Euro3 og Euro4 emissionsstandarder. Rapportens konklusioner bygger derfor i høj grad på observationer af det tyske marked, studie af de tyske afgiftsregler samt Teknologisk Instituts vurdering af de teknologier, som må formodes at komme i anvendelse for at opfylde kommende krav.

 

Benzin biler

For benzindrevne personbiler og varevogne skønnes meromkostningerne ved at opfylde Euro3 og Euro4 at være rimelig beskedne. Et Euro3 køretøj vil således koste ca. 1.000 kr., og et Euro4 køretøj ca. 2.000 kr. mere end dagens biler (Euro2) excl. moms og afgift.

 

Diesel biler

For dieseldrevne personbiler og varevogne vil meromkostningerne, efter Teknologisk Institut's vurdering, andrage ca. 1.500 kr. for Euro3 og ca. 3000 kr. for Euro4. Det antages, at der ikke nødvendigvis skal anvendes partikelfiltre for opfyldelse af Euro4. VW har vist, at det er muligt at overholde D4 uden partikelfilter, og Teknologisk Institut skønner, at det også er muligt at overholde Euro4 uden partikelfilter.

Busser og lastbiler

For motorer til lastbiler og busser, som alle er dieselmotorer, vil meromkostningerne være væsentlig større. Dels er der tale om større motorer, hvor komponenterne naturligt koster noget mere, dels er stramningen af emissionskravene mere markant. Meromkostningerne ved skift fra Euro2 til Euro3 vurderes til ca. 20.000 kr. Mere usikkert er skønnet omkring Euro2 til Euro4, idet den eventuelle anvendelse af partikelfiltre, og prisen for disse filtre i storskalaproduktion, kan forrykke billedet væsentligt. På nuværende tidspunkt er det Teknologisk Institut's opfattelse, at merprisen fra Euro2 til Euro4 vil være ca. 45.000 kr.


[Forside] [Indhold] [Næste] [Top]