[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Trafikkens bidrag til fine og ultrafine partikler

Konklusion og det videre arbejde

Denne indledende undersøgelse har demonstreret, at målemetoden (DMA) er velegnet til bestemmelse af størrelsesfordelingen af ultrafine partikler. Den tilhørende dataanalyse har vist sig velegnet til at adskille og kvantificere bidraget til forureningen med ultrafine partikler fra benzin- og dieseldrevne biler, samt den ikke-trafikrelaterede andel. Partikelforureningen målt med denne metode giver det samlede bidrag fra trafikken, d.v.s. både de direkte emitterede partikler fra bilerne motorer og bidrag fra bremser, dæk, vejbelægning m.v., altså ikke kun den del, der vil blive målt ved dynamometer test. Undersøgelsen har endvidere vist, at partikelfordelingen ikke er den samme i gadeluft som i bybaggrundsluft, hvilket antyder, at der sker en omdannelse af partikler indenfor byskalaen.

Måling af emissionen af ultrafine partikler fra bilers motorer i laboratoriet ved dynamometertest er i gang eller er planlagt til gennemførelse indenfor kort tid. Disse målinger skal anvendes til sammenligning med udeluftmålinger for at undersøge graden af overensstemmelse mellem disse partikelspektre.

Det var den oprindelige plan, at DMA-målingerne på Albanigade skulle gentages, når monteringen af partikelfiltre på Odense Kommunes dieselkøretøjer er tilendebragt. Der er imidlertid opstået nogen tvivl vedrørende muligheden for overhovedet at kunne registrere en effekt på Albanigade, fordi der på netop denne gade i Odense er megen gennemkørende trafik af ikke-kommunale dieselkøretøjer. Det er derfor besluttet, at der inden monteringen af filtre skal foretage en ny serie målinger på en centralt beliggende indkøbsgade, som er uden gennemkørende trafik, og hvor kommunale busser dominerer trafikken. Der skal til dette formål oprettes en midlertidig målestation, hvor der udover partikler også måles NOx, CO og ozon. Målingerne er planlagt til at blive udført november-december 1999. Målingerne vil endvidere blive gentaget i løbet af foråret 2000.

I løbet af 2000 søges gennemført yderligere målinger af partikler på forskellige lokaliteter for herigennem at skaffe den nødvendige viden til at parametrisere emissionen fra forskellige køretøjstyper under forskellige kørsels- og vejrforhold. Emissionsfaktorer for forskellige partikelstørrelser søges bestemt for forskellige køretøjstyper. Endvidere vil der blive lagt vægt på at vurdere omdannelser af partiklerne, specielt ved at måle samtidigt på forskellige lokaliteter. Hertil kræves yderligere måleudstyr. Resultaterne tænkes indbygget i DMU’s luftkvalitetsmodeller for gadeluft og bybaggrundsluft med henblik på anvendelse som planlægningsværktøj, scenarieberegninger og luftforureningsprognoser for ultrafine partikler.

Ovennævnte undersøgelser er endvidere et bidrag til den meget omfattende forskning på partikelområdet, som forventes gennemført i de kommende år. Undersøgelsen tænkes kombineret med andre typer af partikelstudier, fx kemisk sammensætning af partikler fra trafikken.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]