[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Miljødialog med leverandører

1. Dialog med leverandører giver resultater

Denne håndbog er henvendt til dig, som er ansvarlig for dialogen med virksomhedens leverandører om deres produkters og aktiviteters miljøpræstation.

Der er flere grunde til, at det kan være frugtbart for virksomheden at være i miljødialog med de væsentlige leverandører:
• Globaliseringen øger konkurrencen. Det stiller krav til hurtigere produktudvikling og øget effektivitet. For at leve op til disse krav er det i mange tilfælde nødvendigt at samarbejde med leverandører. Det gælder også på miljøområdet, hvor et samarbejde ofte giver både miljøforbedringer og økonomiske gevinster
• Markedet for miljømærkede produkter er i vækst. Ønsker virksomheden miljømærker på produkterne, kræver det, at flere led i produktkæden kan overholde en række miljø- og dokumentationskrav. Et samarbejde i produktkæden er ofte en forudsætning for at udvikle og implementere de miljøløsninger, som er nødvendige for at opfylde miljøkravene
• Den goodwill, som virksomheden har opnået gennem en god miljøpræstation, kan hurtigt gå tabt og lidt til, hvis det viser sig, at virksomheden flytter særligt forurenende produktionsenheder til leverandører

Virksomheder med miljøledelse efter EU’s ordning for miljøstyring og -revision (EMAS), skal sikre, at deres leverandører handler i overensstemmelse med virksomhedens miljøpolitik i det omfang, den angår leverandørernes produktioner. Det tilsvarende krav i miljøledelsesstandarden ISO 14001 er, at virksomheden skal kommunikere relevante fremgangsmåder og miljøkrav til leverandører. 
I dag har flere hundrede virksomheder med EMAS eller ISO 14001 høstet erfaringer med at håndtere deres leverandørers miljøforhold. Disse virksomheders erfaringer og behov for værktøjer er indhentet gennem en spørgeskemaundersøgelse og en række interviews med både certificerede virksomheder og de certificerende organer. Gode eksempler og anbefalinger er efterfølgende indarbejdet i håndbogen.

Virksomhedernes positive erfaringer er, at miljøforbedringer opnås gennem dialog og samarbejde frem for kravstyring. Og at miljøsamarbejde med de rette leverandører kan give resultater, som både gavner miljø og forretning fx ved at reducere omkostningerne eller styrke produkternes markedsposition. Til gengæld oplever mange virksomheder, at deres tid kunne bruges mere effektivt ved at målrette indsatsen mod de mest relevante leverandører. Og sammen med disse leverandører fastlægge dagsordenen for miljødialogen og -samarbejdet.

Håndbogen giver en række råd til at systematisere miljødialogen med virksomhedens leverandører: 
• Hvordan prioriterer du leverandører? Når du udvælger leverandører til miljødialog skal du integrere miljømæssige og forretningsmæssige hensyn. Og du skal beslutte, hvor langt tilbage i leverandørkæden du vil gå
• Hvordan fastlægger du dagsordenen for miljødialogen? Dagsordenen skal afspejle virksomhedens ambitionsniveau for miljøindsatsen og leverandørsamarbejdet. For miljømæssigt væsentlige leverandører kan du fastsætte minimumskrav og forbedringsmål for samarbejdet
• Hvordan gennemfører du miljødialogen? Du skal beslutte, hvilke kommunikationsmidler du ønsker at anvende i dialogen med leverandørerne. Valg af midler afhænger af relationerne til leverandørerne og dagsordenen for miljødialogen
• Hvordan evaluerer du leverandørerne? Leverandørerne skal vurderes og godkendes i forhold til de mål, du har fastsat for dialogen. Evalueringen kan være både kvalitativ og kvantitativ

Håndbogen er ikke en facitliste. Brug rådene som inspiration til at fastlægge dit eget ambitionsniveau for miljødialogen og -samarbejdet med leverandørerne.

 


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]