[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Miljødialog med leverandører

2. Hvordan prioriterer du leverandørerne?

Det kan sjældent betale sig at være i miljødialog med alle virksomhedens leverandører. Det ville betyde, at du brugte for lidt tid på de væsentlige leverandører. Og du ville derfor opleve, at indsatsen ikke stod mål med udbyttet. Dette kapitel vejleder dig i at inddele leverandørerne på tre niveauer efter både miljømæssige og forretningsmæssige hensyn.

2.1 Inddel leverandørerne på tre niveauer

Du kan inddele virksomhedens leverandører på tre niveauer, som vist i trekanten. Niveauerne afspejler dels, hvor væsentlige leverandørerne er, dels hvordan du skal kommunikere til leverandørerne. Trekanten udtrykker både en prioritering af leverandørerne, men også forskellige ambitionsniveauer for virksomhedens miljødialog og samarbejde med leverandørerne. Og dermed også en mulig udviklingsvej for både virksomheden og den enkelte leverandør. 



Niveau 3 omfatter alle virksomhedens leverandører. For at leve op til intentionerne i EMAS og ISO 14001, bør virksomheden som minimum informere alle leverandørerne om virksomhedens miljøholdninger og -indsats. Målet med informationen bør være at påvirke leverandørernes miljøholdninger og derigennem motivere til en forbedret miljøindsats.

Niveau 1 og 2 omfatter de af virksomhedens leverandører, som er miljømæssigt væsentlige. Over for disse leverandører kan du have behov for en dialog om specifikke miljø- og dokumentationsforhold i deres produkter eller produktion. Afsnit 2.2 vejleder dig i at finde de miljømæssigt væsentlige leverandører.

Niveau 1 er den gruppe af miljømæssigt væsentlige leverandører, som du ønsker at samarbejde med om miljøforbedringer. Det er de leverandører, du skal bruge størstedelen af din tid på. Afsnit 2.3 vejleder dig i at udvælge niveau 1 leverandører blandt de miljømæssigt væsentlige.

2.2 Find de miljømæssigt væsentlige leverandører

Når du skal finde leverandører til miljødialog, er første skridt at udpege de leverandører, som er potentielt miljømæssigt væsentlige. Potentielt væsentlige, fordi det normalt først er gennem miljødialogen med leverandørerne, at du får nærmere kendskab til deres miljøforhold. Hvis du derimod først udvælger leverandørerne ud fra forretningsmæssige kriterier for herefter at undersøge miljøforholdene hos disse leverandører, risikerer du at overse miljømæssigt vitale leverandører.

Du skal beslutte, om miljødialogen kun skal omfatte jeres direkte leverandører, eller om du også vil inddrage leverandører tidligere i produktkæden. Gode grunde til at inddrage leverandører tidligere i produktkæden kan være, at:
• der er væsentlige miljøpåvirkninger hos leverandører tidligere i produktkæden
• leverandørerne er i offentlighedens søgelys på grund af deres miljøforhold
• der er et stort potentiale for miljøforbedringer gennem et samarbejde mellem flere led i produktkæden
• du eller dine kunder ønsker at få produkterne miljømærket efter EU´s Blomst eller det nordiske Svanemærke
• I har udlagt forurenende produktionsenheder som underleverance længere tilbage i produktkæden

Hvis der er gennemført livscyklusvurderinger af jeres produktgruppe, vil resultaterne pege på de miljømæssigt væsentligste led i produktkæden. Hvis sådanne oplysninger ikke er umiddelbart tilgængelige, kan du:

1. begynde med leverandører af produkter, som er miljømæssigt kritiske i forhold til jeres egen produktion og produkter. Fx leverandører som leverer råvarer med tungmetaller, der giver problemer i jeres spildevandsudledning, eller leverandører som tilfører jeres produkter miljømæssigt kritiske egenskaber ved bortskaffelse som fx PVC-komponenter

2. herefter gå videre til leverandører med potentielt væsentlige miljøpåvirkninger fra deres produktioner. Fx energiproducenter eller leverandører, som foretager en galvanisk forarbejdning af delkomponenter under miljøkritiske forhold

3. dernæst inddrage produktioner længere tilbage i leverandørkæden. Fx leverandører af additiver til plastindustrien
De miljømæssigt væsentlige leverandører vil i høj grad være specifikke for jeres virksomhedstype og branche. Du kan opstille en bruttoliste over de potentielt miljømæssigt væsentlige leverandører ud fra følgende leverandørkategorier:


• Leverandører af kemikalietunge produkter, fx rengøringsprodukter og farve- og lakprodukter
• Leverandører af energitunge produkter, som er stærkt energiforbrugende i brug, fx pumper og ventilatorer
• Transportører. Distribution af produkter er pga. brændstofforbruget ofte et ressourcetungt område
• Leverandører med produktion som falder ind under virksomheder med særlige miljøforhold efter listen i godkendelsesbekendtgørelsen. Det er følgende hovedbrancher (Miljøministeriet 1999):
• Fremstilling, forarbejdning og overfladebehandling af jern, stål og metal
• Forarbejdning af visse råstoffer, herunder cementfabrikker, glasværker, teglværker m.m.
• Indvinding og behandling af mineralolie, mineralolieprodukter, asfalt og naturgas
• Kemisk og biologisk fabrikation 
• Oparbejdning af vegetabilske råvarer, foderstofproduktion og trykkerier
• Oparbejdning af animalske råvarer
• Motorbaner og flyvepladser
• Kraft- og varmeproduktion
• Husdyrproduktion og dambrug
• Affaldsanlæg 

Bruttolisten over miljømæssigt væsentlige leverandører kan nemt blive lang, og derfor vil mål og midler i miljødialogen naturligt afhænge af de ressourcer, du har til rådighed. Flest ressourcer skal du bruge på de leverandører, som du ønsker et samarbejde med om miljøforbedringer, dvs. leverandører på niveau 1.

2.3 Udvælg samarbejdspartnere blandt de miljømæssigt væsentlige leverandører

Du skal vælge de leverandører, som du kan samarbejde med om miljøforbedringer blandt de miljømæssigt væsentlige leverandører. Du kan gruppere de miljømæssigt væsentlige leverandører ud fra en forretningsmæssig synsvinkel ved at kombinere produktets finansielle betydning med leveringsrisiko og -afhængighed, som vist i matricen. Bl.a. Casco A/S anvender en lignende systematik.

Matricen omfatter fire grupper:
• Strategiske produkter: Produkter, som har en stor finansiel betydning. Produktets finansielle betydning kan defineres ud fra indkøbt mængde, andel af de totale indkøbsomkostninger, indvirkning på produktkvalitet eller på forretningsmæssig vækst. Der er få leverandører, som kan levere disse ofte højt specialiserede produkter. Derfor er der risiko for leveringsstop, og afhængigheden af leverandøren er stor
• Kritiske produkter: Produkter, hvor den finansielle betydning er relativt lille, men som udbydes af få leverandører. Der er derfor risiko for leveringsstop, og afhængigheden af leverandøren er betydelig
• Volumenprodukter: Produkter med mange udbydende leverandører og dermed lille leveringsrisiko og afhængighed. Men den finansielle betydning af disse produkter er stor
• Hyldevarer: Hyldevarer kendetegnes ved at blive udbudt af mange leverandører. Der er derfor lille leveringsrisiko og -afhængighed. Og den finansielle betydning af virksomhedens indkøb er relativt lille

Det vil normalt være leverandører af strategiske produkter, som du bør indlede et miljøsamarbejde med. Men det kan også være relevant at inddrage enkelte leverandører af volumenprodukter eller kritiske produkter i et samarbejde om miljøforbedringer. Miljømæssigt væsentlige leverandører af hyldevarer vil du normalt nøjes med at være i dialog med, og dialogen vil ofte begrænse sig til formidling af miljøkrav, som leverandøren skal opfylde for at blive godkendt.

Hvis din virksomhed opdeler leverandører i A, B og C leverandører efter deres forretningsmæssige væsentlighed, kan du bruge de samme kriterier til at indarbejde leverandørens miljøforhold i det eksisterende system. A dækker over leverandører af strategiske produkter, B over volumenprodukter og kritiske produkter, mens C er leverandører af hyldevarer.

Har virksomheden ikke et formaliseret system til at opdele leverandører i, kan du vælge leverandører til samarbejde om miljøforbedringer ud fra følgende kriterier:
• Der er et stort potentiale for miljøforbedringer hos leverandøren
• I har stor mulighed for at påvirke leverandøren til en forbedret miljøindsats
• Der er en risiko for, at leverandørens aktiviteter kan påvirke jeres image negativt
• I kan anvende leverandørens miljøresultater over for jeres kunder
• Jeres kunder stiller krav til jeres leverandørers miljøpræstation
• Leverandøren kan hjælpe dig med at opfylde miljøkrav fra jeres kunder
• I samarbejder i forvejen med leverandøren om produkt- og procesudvikling
• Leverandøren kan styre miljømæssigt væsentlige leverandører tidligere i produktkæden



[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]