[Forside] [Indhold] [Forrige]

Miljødialog med leverandører

6. 6 andre håndbøger om miljødialog

Miljødialog med leverandører er én 
af en serie på syv håndbøger, som støtter små og mellemstore virksomheder i at bruge deres resultater på miljøområdet i 
dialogen med kunder, leverandører, medarbejdere og andre interessenter.

I små og mellemstore virksomheder ender ansvaret for virksomhedens miljø-kommunikation som regel hos den 
miljøansvarlige. Medarbejderen har den miljøfaglige viden, men færre færdigheder inden for kommunikation. Især når det handler om at formidle teknisk stof, så lægmænd kan forstå og forholde sig til det. Håndbøgerne er en hjælp til dig, som ud over ansvaret for miljø også har ansvaret for virksomhedens miljøkommunikation. 

Udformning af skriftlig miljøkommunikation 
giver opskriften på, hvordan en lille eller mellemstor 
virksomhed gør skriftlig miljøkommunikation relevant, 
troværdig og læsevenlig for modtageren. Håndbogen 
indeholder også råd om illustrationer, hjemmesider, 
artikler, miljørapporter og produktinformation.
Miljødialog gennem pressen 
hjælper den lille eller mellemstore virksomhed til et bedre samarbejde med journalister, når det handler om miljø. Håndbogen beskriver pressens spilleregler og gennemgår, hvordan virksomheden udvælger sine historier, skaber tillid hos journalister, forbereder sig på dårlig omtale og evaluerer pressearbejdets resultater.
Miljødialog med kollegaer 
handler om, hvordan den miljøansvarlige og resten af 
organisationen i en lille eller mellemstor virksomhed håndterer den interne dialog om miljø med medarbejdere og ledelse. Håndbogen beskriver, hvordan man tilrettelægger den interne dialog før, under og efter et miljøprojekt.
Miljødialog med kunder 
viser, hvordan den miljøansvarlige i samarbejde med markedsføringsfolk og sælgere i en lille eller mellemstor virksomhed kan forbedre dialogen om miljøforhold og miljøledelse med kunder. Håndbogen vejleder virksomheden i at vælge relevante kunder, undersøge deres behov, opbygge troværdige miljøargumenter og gennemføre dialogen.
Tilrettelæggelse af miljødialog 
beskriver, hvordan en lille eller mellemstor virksomhed planlægger dialogen om miljø med omverdenen. Håndbogen beskriver tre faser: Prioritering af interessenterne og fastlæggelse af dialogens emner og mål. Valg af midler, udarbejdelse af tidsplan og styring af udformningen. Og evalueringen af dialogen i forhold til virksomhedens mål. 
Katalog over midler til miljødialog 
beskriver 34 kommunikationsmidler, der er velegnede for små eller mellemstore virksomheder ved kommunikation 
af miljøbudskaber. Midlerne præsenteres i fire grupper: Distribution af miljøinformationer. Udbud af miljøinformation. Personlig kommunikation. Og indsamling af viden om interessenten.

Efterskrift
Tak til følgende virksomheder, som er interviewet om deres erfaringer med miljødialog med leverandører og behov for værktøjer, og som har givet gode input til håndbogen:

• Phønix-Trykkeriet A/S
• Novo Nordisk A/S
• S. Dyrup & Co. A/S
• Beck & Jørgensen A/S
• Casco A/S
• Novotex A/S
• Tytex A/S
• Levison+Johnsen+Johnsen a/s
• Iduna A/S
• APC Denmark A/S
• Brdr. Hartmann A/S
• Dalmose Trævarefabrik A/S
• Henkel-Ecolab A/S
• Heat Transfer Tønder A/S
• DNV - Det Norske Veritas
• BVQI - Bureau Veritas
• Dansk Standard

Også tak til de 112 virksomheder, som har brugt tid på at besvare spørgeskemaet.

Der har desuden været tilknyttet en følgegruppe til projektet, som takkes for konstruktive forslag og kommentarer:

• Hans Hornbæk, Miljøstyrelsen
• Palle M. Sørensen, Erhvervsfremme Styrelsen 
• Johan Stranddorf, DNV - Det Norske Veritas
• Kirsten Schmidt, dk-TEKNIK ENERGI & MILJØ
• Ulf Nielsen, DHI – Institut for vand og miljø 
• Aksel Møller-Jørgensen, Valør & Tinge A/S
• Anette Petersen, Valør & Tinge A/S

Håndbogen er støttet af Miljøstyrelsens og Erhvervsfremme Styrelsens støtteordning til fremme af miljøstyring i små og mellemstore virksomheder.

Registreringsblad

Udgiver: Miljø- og Energiministeriet, 
Miljøstyrelsen, Strandgade 29, 1401 København K,
Telefon 32 66 01 00, fax 32 66 04 79, www.mst.dk 
Serietitel, nr.: Miljønyt, 48
Udgivelsesår: 2000
Titel: Miljødialog med leverandører
Forfatter(e): Petersen, Anette; Møller-Jørgensen, Aksel; Schmidt, Kirsten; Nielsen, Ulf
Udførende institution(er): Valør & Tinge A/S; dk-TEKNIK; DHI – Institut for vand og miljø
Resumé: Hvordan kan den lille eller mellemstore virksomhed opbygge og opretholde et system til håndtering af og dialog med leverandører? Håndbogen vejleder virksomheden i at prioritere leverandørerne og fastlægge emner for miljødialogen samt vurdere og godkende leverandørerne.
Emneord: Virksomheder; leverandører; miljøstyring; kommunikation
Supplerende oplysninger: Hører sammen med: “Udformning af skriftlig miljøkommunikation” (Miljønyt, 42), “Tilrettelæggelse af miljødialog” (Miljønyt, 43),
“Miljødialog gennem pressen” (Miljønyt, 44), “Miljødialog med kollegaer” (Miljønyt, 45), “Miljødialog med kunder” (Miljønyt, 46) og “Katalog over midler til miljødialog” (Miljønyt, 47)
Andre oplysninger: Grafisk tilrettelæggelse: 
Lotte Kokfelt i samarbejde med Valør & Tinge A/S
Illustrationer: Gry Aalling
Md./år for redaktionens afslutning: December 1999
Sideantal: 36 Format: A4
Oplag:  1.000
ISBN: 87-7944-025-8 ISSN: 0905-5991
Tryk: Phønix-Trykkeriet A/S, Århus
Pris: 50 kr. inkl. moms (300 kr. ved samlet køb af de 7 publikationer)
Kan købes hos: Miljøbutikken, tlf. 33 95 40 00. Telefax 33 92 76 90,
E-mail: butik@mem.dk

Må citeres med kildeangivelse

Denne tryksag er fremstillet på Phønix-Trykkeriet A/S og er mærket med det 
nordiske miljømærke Svanen. Licensnummer 541 006. Phønix-Trykkeriet A/S er 
miljøcertificeret efter ISO 14001 og registreret under EMAS, der er den europæiske forordning for miljøstyring og miljørevision.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Top]