[Forside]

Rådets årsberetning 1998


Indholdsfortegnelse

1. Forord

2. Rådets arbejde
2.1 Rådets virksomhed frem til december 1998
2.2 Tilskudsgrundlag
2.3 Grundlag for Rådets arbejde

3. Indsatsen i 1998 på renere teknologi-området
3.1 Fordeling af tilskud
3.2 Industrielle processer
3.3 Landbrug og gartneri
3.4 Produkter, materialer og kemiske stoffer
3.4.1 Delevaluering af Handlingsplanen for renere teknologi, 1993-97
3.4.2 Udvikling og anvendelse af metoder til livscyklusvurderinger
3.4.3 Kemiske stoffer
3.4.4 Produktpaneler
3.5 Transportsektoren
3.6 Tværgående information

4. Program for rådgivning om miljø- spørgsmål og arbejdsmiljø til mindre virksomheder

5. Indsatsen i 1998 på affalds- og genanvendelsesområdet.
5.1 Fordeling af tilskud
5.2 Bygge- og anlægsaffald
5.3 Databehandling
5.4 Erhvervsaffald
5.5 Information
5.6 Slam

Bilagsoversigt

Bilag 1: Oversigt over Rådets medlemmer og suppleanter pr. juni 1998

Bilag 2: Oversigt over projekttilskud til renere teknologi i 1998

Bilag 3: Oversigt over projekttilskud til affald og genanvendelse i 1998

Bilag 4: Oversigt over Miljøprojekter og arbejdsrapporter fra 1998 om renere teknologi  og affald/genanvendelse


1. Forord

Tilskud til projekter, der fremmer renere teknologi og genanvendelse, har nu igennem 11 år udgjort et vigtigt element i den forebyggende miljøindsats.

1998 blev et overgangsår med afslutning af handlingsplanerne for renere teknologi og affald og genanvendelse 1993-97, og hvor de nye juridiske og indholdsmæssige rammer blev bragt på plads, og arbejdet med den nye tilskudsordning for renere produkter m.v. begyndte.

I første halvår af 1998 fortsatte Rådet vedrørende genanvendelse og mindre forurenende teknologi sit virke indenfor sine de "oprindelige rammer"og afholdt sit sidste møde i juni 1998.

De juridiske rammer for at yde tilskud til projekter inden for renere teknologi, affald og genanvendelse er fastlagt i Miljøbeskyttelsesloven. De indholdsmæssige rammer for Rådets virke har været fastlagt i handlingsplan for renere teknologi 1993-97, handlingsplan for affald og genanvendelse 1993-97 samt program for rådgivning om miljøspørgsmål og arbejdsmiljø i mindre virksomheder 1994-97. Rådet vedrørende genanvendelse og mindre forurenede teknologi har afgjort hvilke projekter, der skulle ydes tilskud til og på hvilke betingelser, og Miljøstyrelsen har fungeret som sekretariat for Rådet.

Et nyt råd, Miljørådet for renere produkter, begyndte sit virke i december 1998. Det nye råds arbejde adskiller sig fra det gamle, ved at det ikke længere behandler enkeltansøgninger, men i stedet i samråd med Miljøstyrelsen udstikker de miljøstrategiske retningslinier for administrationen af den nye tilskudsordning og fastlægger en prioriteringsplan for hvert år. Miljøstyrelsen administrerer herefter ordningen i overensstemmelse hermed.

Grundlaget for den nye tilskudsordning er beskrevet i Program for Renere Produkter m.v., december 1998.

Det er med glæde, jeg kan konstatere, at de efterhånden mange tilskudsmidler og projekter har bidraget til at fremme den ønskede udvikling. Jeg er glad for at grundlaget og rammerne for den nye tilskudsordning kom på plads, og at det nye Råd fik begyndt sit virke. Det er derfor mit håb at den nye tilskudsordning for renere produkter m.v. vil bidrage til at øge fokus på behovet for udvikling og afsætning af renere produkter i et livscyklusperspektiv fra vugge til grav.

Årsberetningen fra Rådet gennemgår grundlaget for Rådets arbejde frem til juni 1998. Herefter beskrives en række af de konkrete initiativer, som er blevet iværksat i 1998, samt nogle af de væsentligste resultater af Rådets arbejde. Samlede oversigter over afgivne tilsagn og tilgængelige afrapporteringer fra gennemførte projekter findes i beretningens bilag.

Helge Andreasen
Fungerende formand for Rådet vedrørende
Genanvendelse og mindre forurenende teknologi

2. Rådets arbejde

I 1998 var der en samlet bevillingsramme på 60,4 mio. kr. til tilskud til projekter vedrørende renere teknologi og affalds- og genanvendelsesprojekter.

Rådet vedrørende genanvendelse og mindre forurenende teknologi, der er nedsat af miljø- og energiministeren, har primært til formål at administrere disse tilskudsmidler. Herudover skal Rådet medvirke til at føre regeringens handlingsplaner for renere teknologi samt affald og genanvendelse ud i livet.

2.1 Rådets virksomhed frem til december 1998

Rådets medlemmer

Rådet har repræsentanter fra Dansk Industri, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Danmarks Naturfredningsforening, Forbrugerrådet, Forskningsministeriet, Erhvervsministeriet, Arbejdsministeriet, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Kommunernes Landsforening, Amtsrådsforeningen samt sagkyndige i renere teknologi og genanvendelse. Rådets formand er Miljøstyrelsens direktør. En oversigt over Rådets medlemmer i 1998 findes i Bilag 1.

Rådsmøder og behandlede projektansøgninger

Rådet har til og med juni 1998 afholdt 3 møder og har behandlet samt givet tilsagn til 15 ansøgninger inden for renere teknologi og 9 ansøgninger inden for affald/genanvendelse. Der blev givet afslag på 1 ansøgning inden for renere teknologi og på 1 inden for affald/genanvendelse.

Miljøstyrelsen er sekretariat for Rådet og forbereder rådsmødernes dagsorden samt de enkelte sager til Rådets møder.

Delegation og afslag

Ansøgninger af ikke principiel karakter, der af sekretariatet indstilles til tilskud på under 0,5 mio. kr., eller som indstilles til afslag, behandles af Rådets formand efter bemyndigelse fra Rådet. Behandling af sager efter delegation fortsatte frem til december 1998.

I 1998 fik 33 renere teknologi-projekter tilskud efter en sådan delegationsprocedure, mens 22 fik afslag. 5 affalds- og genanvendelsesprojekter fik tilskud ved delegation, mens 21 fik afslag.

Begrundelserne for afslag har bl.a. været, at projektet faldt uden for tilskudsordningernes eller handlingsplanernes områder, at formalia ikke var overholdt, at effekten af projektet var for beskeden, at projektet kunne gennemføres uden tilskud, eller at lignende projekter allerede var igangsat eller gennemført.

2.2 Tilskudsgrundlag

I Lov om miljøbeskyttelse er angivet de nærmere betingelser for hvilke renere teknologi-, og affalds- og genanvendelsesprojekter, der kan opnå tilskud. Formålet med tilskudsordningen er at mindske forureningen og udnytte ressourcerne bedre. Der kan derfor gives tilskud til projekter, som:

  • fremmer renere teknologi i produktionsprocessen, materialevalg
    eller produktdesign
  • fremmer genanvendelse af produkter, materialer og spildprodukter
  • begrænser problemerne i forbindelse med affaldsbortskaffelse.

Programmet for rådgivning om miljøspørgsmål og arbejdsmiljø til mindre virksomheder, der var udformet som et tillægsprogram under renere teknologi-ordningen er blevet afsluttet. Til programmet var afsat 80 mio. kr. over en 4 års periode. Formålet med dette program er at yde tilskud til mindre virksomheder, som ønsker at gennemføre en systematisk miljø- og arbejdsmiljøindsats i forbindelse med, at der ansættes en ny medarbejder på virksomheden. Programmet blev bevillingsteknisk afsluttet i 1998. De sidste ordinære bevillinger blev givet i 1997.

Betingelser for tilskud til renere teknologi samt affald og genanvendelse

Når der er tale om renere teknologi eller affalds- og genanvendelsesprojekter, kan der ifølge bekendtgørelse nr. 475 af 20. september 1984 ydes tilskud til:

  • udredning
  • udvikling
  • formidling
  • informationsprojekter
  • og i særlige tilfælde forsøgs- og demonstrationsanlæg.

I udredningsprojekter sker der en kortlægning og afrapportering af forhold af betydning for tilrettelæggelse af indsatser inden for tilskudsordningens område (forbrugsmønstre, teknologiske muligheder, barrierer, strukturelle betingelser m.v.) I udviklingsprojekter udvikles og afprøves nye løsninger i form af f.eks. anlæg, produkter, systemer eller værktøjer. Projekterne kan være enten teoretisk baseret eller resultere i pilotanlæg, prototyper m.v. I særlige tilfælde vil der kunne ydes tilskud til forsøgs- og demonstrationsanlæg.

Formidlings- og informationsprojekter har typisk til formål at understøtte spredningen af konkrete udviklede løsninger samt at præsentere mere generelle ideer og erfaringer med indsatsen på området.

Ansøgerne kan være både private virksomheder, konsulenter og rådgivere, branche- og interesseorganisationer, forskningsinstitutioner og videnscentre samt offentlige myndigheder eller privatpersoner.

Tilskud til almennyttige projekter kan udgøre op til 100 % af projektets omkostninger. Hvis resultatet af et projekt udelukkende tilhører den ansøgende virksomhed, kan der ydes op til 75 % tilskud til projektet.

Herudover gælder en række bestemmelser for anlægsinvesteringer til produktionsformål, ligesom det er fastsat, at affaldsprojekter højst kan støttes med 400.000 kr. over en 3-årig periode. Tilskud til demonstrationsanlæg inden for renere teknologi-området kræver, at projektet har teknologisk nyhedsværdi.

2.3 Grundlag for Rådets arbejde

Renere teknologi

Renere teknologi er et bærende element i Lov om miljøbeskyttelse, og der lægges i loven stor vægt på anvendelsen af renere teknologier i en forebyggende indsats i hele kredsløbet af materialer og produkter.

Målet med renere teknologi er:

  • at nedsætte den samlede miljøbelastning ved produktion og forbrug af et produkt.
  • at formindske miljøbelastningen ved at forebygge forurening, spild og affald, der hvor det opstår.

Renere teknologi omfatter:

  • erstatning af miljøbelastende råvarer og hjælpestoffer med mindre miljøbelastende
  • anvendelse af mindre miljøbelastende produktionsprocesser og anlæg
  • produktion af mindre miljøbelastende produkter.

Den aktuelle handlingsplan for renere teknologi 1993-97 skal ses som en videreførelse af Handlingsplan for renere teknologi 1990-92. I Handlingsplanen blev der bl.a. sigtet på:

  • at sikre en anvendelse af resultaterne fra de tidligere planer,
  • at videreføre og iværksætte udvalgte aktiviteter, og
  • at forskyde vægten i indsatsen fra produktionsprocesser til produkter.

Handlingsplanen omfatter følgende hovedindsatsområder:

  • Industrielle processer i en række forskellige brancher
  • Kemiske stoffer
  • Landbrug og gartneri
  • Materialer
  • Produkter
  • Transport og energi
  • Tværgående information

Arbejdet med renere teknologi er i den aktuelle handlingsplan blevet forskudt fra fremstillingsprocesser til produkter. Baggrunden herfor er, at den direkte forurening fra processerne i en stor del af fremstillingsindustrien er blevet nedbragt betydeligt. Miljøindsatsen rettes mod produkterne for også at begrænse ressourceforbruget, den direkte forurening som følge af forbruget og væksten i affaldsmængderne og deres miljøbelastning.

Indsatsen vil således omfatte produkternes samlede miljøbelastning fra fremstilling gennem brug af andre stoffer og materialer over konstruktion af produkterne på en mere miljøvenlig måde til bortskaffelse som affald.

Affald og genanvendelse

Den fremtidige indsats på affaldsområdet er beskrevet i "Affald 21 - Regeringens affaldsplan 1998-2004". De overordnede mål er at stabilisere de samlede affaldsmængder og at øge kvaliteten i affaldsbehandlingen, herunder at reducere miljøpåvirkningen fra de miljøbelastende stoffer i affaldet og at udnytte ressourcerne i affaldet bedre. I første omgang skal materialerne udnyttes, dernæst skal energiindholdet i affaldet nyttiggøres.

Affald 21 indeholder en bred vifte af initiativer om håndtering af fremtidens affald, som skal sikre, at behandlingen af affaldet løftes opad i affaldshierarkiet. Affaldsforebyggelse har første prioritet, herefter kommer genanvendelse, dernæst affaldsforbrænding med energiudnyttelse, og sidst deponering af affald.

Affald 21 peger derfor på følgende væsentlige indsatsområder:

  • En indsats for at forebygge affald i forbindelse med produktion, salg og forbrug
  • Sortering af affald i flere fraktioner med henblik på bedre udnyttelse af ressourcerne i affaldet. De 8 fraktioner, som skal sorteres ved kilden, er organisk affald, papir, papemballager, PVC, imprægneret træ, elektriske og elektroniske produkter, biler samt batterier
  • Udvikling af ny teknologi på affaldsområdet, herunder behandlingsteknologier og krav til behandlingsmetoder
  • Samarbejde om bedre affaldshåndtering i EU-regi
  • Bedre styring af grænseoverskridende transport af affald til nyttiggørelse f.eks. gennem krav til behandling og forbud mod transport af affald til bortskaffelse

De overordnede mål for år 2004 er 64% genanvendelse, 24% forbrænding og 12% deponering. Affald 21 indeholder desuden specifikke mål og en lang række initiativer over for de enkelte affaldstyper og affaldsfraktioner.

Grundlag for Miljørådet for renere produkter

Nedlæggelse af det gamle råd og oprettelsen af det nye skal ses som en direkte forlængelse af Miljøstyrelsens Oplæg til en styrket produktorienteret miljøindsats. Som en følge heraf udarbejdede Miljøstyrelsen i løbet af 1. halvdel af 1997 en 1. udgave af Program for Renere Produkter m.v.

Programmet blev juli 1997 sendt i høring til en bred kreds af interessenter. På baggrund af de generelt positive høringssvar fremsatte miljø- og energiministeren den 14. november 1997 et lovforslag om tilskud til renere produkter m.v. Den endelige lov blev vedtaget i juni 1998. Lovbestemmelserne er i løbet af efteråret 1998 blevet udmøntet i to bekendtgørelser.

Disse to bekendtgørelser nr. 731 og 732 af 9. oktober 1998 om henholdsvis tilskud til renere produkter og forretningsorden for Miljørådet for renere produkter udgør sammen med Lov nr. 408 af 26. juni 1998 om tilskud til renere produkter m.v. de lovgivningsmæssige rammer for programmet.

Det overordnede formål med tilskudsprogrammet er at nedsætte miljøbelastningen fra produkter i forbindelse med udvikling, produktion, markedsføring, afsætning og anvendelse, herunder håndtering af det affald, der opstår i hele produktets livscyklus.

Det er nødvendigt med en sammenhængende indsats, der fokuserer på alle relevante dele af produkters og materialers livscyklus, herunder sundhedsfarlige eller miljøskadelige stoffer samt aktører med indflydelse på produkternes miljøbelastning.

Tilskudsprogrammet skal ses som et væsentligt og integreret led i en samlet styrkelse af den produktorienterede miljøindsats.

Den produktorienterede indsats er rammen, der samler både eksisterende og nye initiativer.

I fortsættelse af den hidtidige indsats på affalds- og genanvendelsesområdet, har programmet derfor også til formål at udvikle metoder til håndtering af affald fra fremstilling, brug og bortskaffelse af produkter, herunder at udvikle metoder til sikring af en forøget genanvendelighed af affald.

I forlængelse af den hidtidige renere teknologi indsats forskydes indsatsen fra tilskud til udvikling og spredning af specifikke teknikker og processer til i langt højere grad at satse på en sammenhængende styrkelse af de videns-, management-, markeds- og kompetencemæssige rammebetingelser for virksomhedernes udvikling af renere produkter.

Baggrunden for Program for renere produkter m.v. er behovet for at nedbringe samfundets samlede miljøbelastning. Forbruget af ressourcer, varer og tjenesteydelser er fortsat stigende.

Programmet skal bidrage til at skabe betingelser i samfundet for:

  • at der udvikles produkter med forbedrede miljøegenskaber fra vugge til grav, herunder reduceret miljøbelastning under produktion og brug samt ved affaldshåndteringen
  • at produkternes miljøegenskaber bliver en del af markeds- og konkurrencebetingelserne på lige fod med pris, kvalitet, funktion etc.
  • at hver enkelt aktørgruppe kan og vil medvirke til at reducere miljøbelastningen ved fremstilling og brug af produkter samt ved affaldshåndteringen

Administration

Miljørådet for renere produkter varetager den overordnede fastsættelse af mål og midler indenfor tilskudsordningen. Rådet består af 20 medlemmer og er bredt sammensat af repræsentanter for organisationer og myndigheder, indenfor alle væsentlige faser af produkters livsforløb. Fastlæggelsen af indsatsområder og overordnet prioritering af tilskudsmidlerne sker ved at Miljørådet årligt vedtager en prioriteringsplan.

Miljøstyrelsen fungerer som sekretariat for Miljørådet. Styrelsen behandler indkomne ansøgninger og træffer afgørelse om tildeling af støtte til projekter indenfor de rammer, der er udstukket af den årlige prioriteringsplan.

Rådet holdt sit første møde december 1998.

På en række produktområder oprettes der produktpaneler, hvor de centrale aktører på et produktområde inviteres til at deltage. Produktpanelerne er uafhængige af Miljørådet, og har som opgave at medvirke til at koordinere initiativer og styringsmidler inden for specifikke produktområder. Panelerne vil i kraft af den ekspertise, der her er samlet, blandt andet kunne levere input til Miljøstyrelsen og Miljørådet vedrørende fremme af produktindsatsen.

Programmet vil løbe over 5 år - fra 1998 til og med 2002. Programmet administreres under en samlet finanslovsbevilling for herigennem at smidiggøre justeringer i forhold til tilskudsbehovet undervejs gennem programforløbet.

3. Indsatsen i 1998 på renere teknologi-området

I 1998 var der en samlet bevillingsramme på 32,1 mio. kr. Rådet disponerede i 1998 for i alt 32,0 mio. kr. til 48 projekter indenfor renere teknologi-området, og der var således et mindreforbrug på 0,1 mio. kr.

Af bilag 2 fremgår det, hvorledes midlerne er fordelt på enkeltprojekter. I de følgende afsnit er en række af hovedtrækkene og hovedområderne for anvendelsen af bevillingen beskrevet.

3.1 Fordeling af tilskud

Tabel 3.1 Fordeling af tilskud på projekttyper

 

Antal

Bevilget

 

Projekter

tilskud, mio. kr.

Demonstration

4

4,9

Formidling

15

4,6

Spredning

5

1,6

Teknologiudvikling

14

13,5

Udredning

10

7,4

     
I alt

48

32,0

Tabel 3.2 Fordeling af tilskud på indsatsområder

 

Antal

Bevilget

 

projekter

tilskud, mio. kr.

Industrielle processer

7

3,8

Kemiske stoffer

10

7,0

Landbrug og gartneri

5

3,8

Materialer

2

2,5

Produkter

8

5,4

Transport

4

4,7

Tværgående information

12

4,8

     
I alt

48

32,0

Tabel 3.3 Fordeling af tilskud på erhvervssektorer

 

Antal

Bevilget

 

projekter

tilskud, mio. kr.

Forening og anden organisation

3

3,2

Brugervirksomhed

15

6,8

Erhvervsorganisation

2

2,5

F&U institut

5

2,1

Konsulent

6

4

Offentlig myndighed

2

0,8

Rådgivende ingeniører

5

4,2

GTS institut

10

8,4

     
I alt

48

32,0

I det følgende beskrives nogle af de projekter, der blev givet tilskud til i 1998 inden for handlingsplanens indsatsområder:

3.2 Industrielle processer

Der er i 1998 igangsat 2 projekter inden for den grafiske industri. Det ene projekt omhandler udvikling af mini-valserenser specielt til etiket-trykkerier. Mini-valserenser er baseret på "blid" sandblæsning af små valser, hvorved overskydende trykfarve fjernes. Metoden gør det muligt at erstatte organiske opløsningsmidler til rensning af valser samt forbedrer trykkeriernes mulighed for at anvende vandfortyndbare trykfarver. Det andet projekt vedrører anvendelse af vandfortyndbare farver til serigrafisk tryk. Projektet tager udgangspunkt i de tekniske forhold, vanskeligheder og problemløsninger hos en mindre virksomhed, som siden 1990 har anvendt vandfortyndbar farve i vid udstrækning til bl.a. kunsttryk af høj kvalitet. Projektet omfatter endvidere en miljø-og sundhedhedsmæssig vurdering af vandfortyndbar trykfarve og hjælpekemikalier sammenlignet med traditionel opløsningsmiddelbaseret farve.

I 1998 udkom der også et projekt om Inddragelse af renere teknologi i tilsyns- og godkendelsesarbejdet : Erfaringer fra kommuner og amter. Projektet indeholder eksempler fra kommuners, MLK-enheders og amters arbejde med inddragelse af renere teknologi i tilsyns- og godkendelsesarbejdet. Projektet skal tjene som idé- og erfaringskatalog for tilsynsmyndighedernes tilsyns- og godkendelsesarbejde.

3.3 Landbrug og gartneri

I 1998 bevilgede Rådet 3,8 mio. kr. til indsatsområdet landbrug og gartneri. Af de 5 projekter der blev givet tilskud til hørte 2 under emnet forbedret udnyttelse af gylle. Der er i flere år arbejdet på forskellige former for gylle separation. En kombination med bioafgasning og gylle separation giver en raffinering af gyllen til veldefinerede næringsstofkoncentrater, der kan anvendes i planteavlen på en fleksibel måde. Der opnås således en højere udnyttelse af næringsstofferne i gyllen.

Projektet "Demonstration af gylle-separation med et mobilt FUOSO-membrananlæg i forbindelse med bioafgasning af gylle" blev opstartet i maj 1998 og forventes afsluttet i løbet af foråret år 2000. Det andet projekt, der modtog støtte i 1998 var "Nedfældning af gylle i græs og kornafgrøder" , der blev opstartet i oktober 1998 og forventes afsluttet i løbet af foråret 2000. Der er her tale om optimering, m.h.t. udlægning af gylle med slæbeslanger, i form af et bedre nedfældningssystem af gyllen i det øverste jordlag.

I 1999 er der udkommet en rapport "Demonstrationsejendomme for bedre udnyttelse af husdyrgødning" Miljøprojekt nr. 468. I 1995-96 har Landskontoret for Planteavl i samarbejde med lokale planteavlskontorer og 15 landmænd videreført Demonstrationsprojekt for bedre udnyttelse af husdyrgødning, der blev påbegyndt i 1991. Forsøgsresultaterne tyder på at man ud over den høje 1.års effekt af husdyrgødning også kan forvente sig en betydelig eftervirkning.

En andet projekt, der er afsluttet i 1999, er "Kvælstofanvendelsen i dansk landbrug : Analyse af metoder og scenarier for økonomi og kvælstofudvaskning" Miljøprojekt 461. Rapporten udgør et bidrag til at komme videre i udviklingen af de forskellige modeller og analyseredskaber i forbindelse med vurdering af reguleringen af landbrugets kvælstoftab.

3.4 Produkter, materialer og kemiske stoffer

Indsatsen indenfor disse områder har været fokuseret på at fremme implementeringen af ideerne i den produktorienterede miljøindsats indenfor rammerne af de gældende handlingsplaner 1993-1997.

Dvs. der er ydet tilskud til produktrettede initiativer i tilskudsprogrammerne under: Handlingsplan for renere teknologi og Handlingsplan for affald og genanvendelse. De iværksatte projekter har derfor fungeret som en forløber for Program for Renere Produkter m.v., som det nye Råd, Miljørådet for renere produkter behandlede på sit første møde i december 1998. Der er sket videreudvikling af metoder, værktøjer og vejledninger vedrørende livscyklusvurderinger. Indsatsen for at etablere grundlag for at substituere kemiske stoffer og produkter har været væsentlig t styrket, mens der stadig kun er få projekter, som fokuserer på materialer som sådan.

Udgangspunktet for indsatsen på kemikalieområdet har været "Listen over uønskede stoffer" .

Mange af de iværksatte projekter skal også ses i sammenhæng med Miljøstyrelsens debatoplæg om status og perspektiver på kemikalieområdet og miljø- og energiministerens efterfølgende redegørelse for fremtidige initiativer på kemikalieområdet fra maj 1997.

En af de vigtigste forudsætninger for den produktorienterede miljøindsats er, at der sker et samspil med væsentlige aktører. Et af de væsentligste initiativer i 1998 har derfor også været etablering af 3 produktpaneler indenfor elektronik, transport og tekstilområdet.

3.4.1 Delevaluering af Handlingsplanen for renere teknologi, 1993-97

Der er udført en delevaluering af Handlingsplanen for renere teknologi, 1993-97, som har været opdelt i fire dele; de tre produktområder, tekstil, elektronik og godstransport, som svarer til produktpanelerne, samt en del om produkt- og udredningsprojekter. De enkelte delrapporter er udelukkende udgivet elektronisk på Miljøstyrelsens hjemmeside, men der er desuden udgivet en Orientering fra Miljøstyrelsen, som dækker på tværs af produktområderne og giver generelle konklusioner fra delevalueringen samt opsamling af erfaringer og anbefalinger, der kan anvendes under Program for renere produkter m.v.

3.4.2 Udvikling og anvendelse af metoder til livscyklusvurderinger

Ud over det store metodeudviklings, -forbedring og konsensusskabelsesprojekt, som blev startet i 1997 og strækker sig ind i 2000 og inddrager alle væsentlige LCA-kompetencer i Danmark, har vi set nogle interessante anvendelser og videreudviklinger af UMIP-metoden i 1998. Et forprojekt har forsøgt at bygge videre på et stort projekt fra 1995 om miljøvurdering af samtlige industriprodukter i Danmark ved at inddrage LCA-principper og en bredere miljø- og sundhedsvurdering. Et projekt på en maling-/lakfabrik viste, at UMIP-metoden kan bruges til komplicerede kemiske produkter, dog ikke uden problemer.

Desuden er der igangsat projekter indenfor tekstiler, reolsystemer og afløbskomponenter, hvor UMIP-metoden afprøves i praksis på nogle fagområder. Herved banes vejen for LCA indenfor de pågældende fagområder, bl.a. ved at bidrage til at etablere det nødvendinge datagrundlag, og samtidigt identificeres en række fordele og uhensigtsmæssigheder ved UMIP-metoden.

Der er foretaget en analyse af danske virksomheders erfaringer med LCA. Analysen viser bl.a., at der er interesse for LCA, men at der skal være adgang til et PC-værktøj og en god database før virksomhederne oplever LCA som et overkommeligt værktøj.

Endelig er UMIP PC-værktøjet udgivet i en beta-version m.h.p. at imødekomme behovet for at gennemføre LCA i praksis - også på komplicerede systemer, som kan være uoverskuelige at gennemføre på papir eller i regneark. Samtidig indhøstes erfaringer omkring fejl og mangler i værktøjet, som kan udbedres i en endelig version. Værktøjet sælges gennem Miljøbutikken, og prisen inkluderer en introduktionsdag for brugeren.

Rådet har i 1998 ydet tilskud til en række konkrete produkter bl.a. indenfor tekstilområdet, hvor der er iværksat et projekt, der skal udvikle en tekstil enheds-proces-database, der skal kunne anvendes som grundlag for vurdering af tekstilprodukter. Endvidere er der iværksat et projekt, der skal vise hvorledes livscyklustankegangen kan integreres i salg, design og produktudvikling.

I 1998 blev der også udgivet en rapport om Miljøvurdering og udvikling af et reolsystem.

Rapporten redegør for virksomhedens arbejde med at udvikle en mindre miljøbelastende reol med udgangspunkt i denne viden, og opsummerer erfaringerne med at anvende UMIP-værktøjet.

I 1999 blev der endvidere udgivet en rapport, der belyser Danske virksomheders erfaringer med livscyklusvurderinger

I 1998 blev der også udgivet en rapport, der omhandler en miljømæssig screening af Afløbskomponenter af PVC, HDPE, PP og beton. Screeningen viser, at råvarefasen og lægningsfasen udgør betydende faser i det samlede livsforløb for både plast og beton.

3.4.3 Kemiske stoffer

Inden for området kemiske stoffer og produkter har der især været fokuseret på de bromerede flammehæmmere, de kraftige drivhusgasser, cadmium og substitutionsmuligheder inden for maling/lakfjernere.

Bromerede flammehæmmere omfatter en lang række forskellige organiske stoffer, som har det til fælles, at de indeholder brom, der virker hæmmende på udviklingen af brand. De tilsættes især plastmaterialer og tekstiler. Visse af stofferne er meget stabile, de nedbrydes derfor langsomt og ophobes i fødekæderne. Rådet har i 1998 ydet tilskud til et generelt projekt, hvis formål var at skabe overblik over stoffernes anvendelse i Danmark samt undersøge mulighederne for substitution. Kortlægningen blev endelig afrapporteret i efteråret 1999. Rapporten vil indgå som en vigtig del af baggrundsmaterialet i forbindelse med udarbejdelsen af en handlingsplan for afvikling af de bromerede flammehæmmere, der udkommer i foråret 2000.

Kraftige drivhusgasser anvendes i dag bl.a. i kølesystemer og som isolerende gas i vinduer. Rådet har i 1997 ydet tilskud til et generelt udredningsprojekt om mulighederne for at erstatte disse gasser. Projektet blev afrapporteret med en statusrapport i begyndelsen af 1998 samt en slutrapport i 1999. Projektet har dannet et vigtigt grundlag for udarbejdelsen af en national handlingsplan for afvikling af de kraftige drivhusgasser.

Rådet ydede i 1999 tilskud til en massestrømsanalyse af cadmium, og projektet afsluttes med en rapport i starten af år 2000. Cadmium, der er et af de mest giftige tungmetaller, ender efter brug primært op i akvatiske miljøer. Det fremgår af udkastet, at forbruget af cadmium i Danmark generelt er faldende, og at det primære forbrug finder sted i batterier. Når rapporten foreligger, skal den indgå som baggrundsmateriale i det videre arbejde med at reducere brugen og spredningen af cadmium.

Det er en myte, at maling/lak kun kan fjernes med det organiske opløsningsmiddel dichlormetan, som er under mistanke for at være kræftfremkaldende. Derfor ydede Rådet i 1998 tilskud til en kortlægning af substitutionsmulighederne inden for maling/lakfjernere. Undersøgelsen angiver ikke kun mulige alternativer til dichlormetan, men foretager også en vurdering af deres anvendelighed og deres eventuelle miljø- og sundhedsmæssige risici.

I 1999 blev der udgivet et projekt om erstatningsmaterialer for amalgam til tandfyldning. Projektet viser, at der er gode muligheder for, at plastmaterialer indenfor få år helt vil erstatte amalgam.

Der blev i 1998 også udgivet et miljøprojekt om Substitution af PVC i plastkort.

I projektet kortlægges produktion, anvendelse, brug og bortskaffelse af plastkort. Design- ændringer og nye former for kortsikkerhed kan ifølge projektets konklusion blive nødvendigt ved substitution.

3.4.4 Produktpaneler

Rådet ydede i 1998 tilskud til opstart og drift af 3 produktpaneler indenfor henholdsvis elektronik-, tekstil- og godstransportområdet. Produktpanelerne er nedsat med det formål, at bidrage til at fremme udbud og efterspørgsel af renere produkter indenfor et specifikt produktområde. Panelerne er sammensat af en række centrale aktører, der tilsammen har kendskab og indflydelse på produktkæden fra vugge til grav. Medlemmer og (ekstern) formand for de nuværende 3 produktpaneler er udpeget af Miljøstyrelsen.

Panelerne er af Miljøstyrelsen blevet bedt om at lave en handlingsplan for deres arbejde og målsætninger. Panelerne bør desuden tage udgangspunkt i de ofte mange miljømæssige resultater og virkemidler, der allerede findes på området. Panelerne er uafhængige af Miljøstyrelsen og Rådet, og udstikker selv rammerne for panelets videre arbejde på baggrund af drøftelser i panelet bl.a. om, hvad panelet vurderer, at der kræves for at fremme udbud og efterspørgsel af renere produkter. Panelerne forudsættes at danne rammen omkring et aktørsamarbejde. Panelets aktiviteter kan finansieres af aktørerne selv eller fra eksterne finansieringskilder, herunder Miljøstyrelsens Program for renere produkter m.v.

Elektronikpanelet

Miljøstyrelsen nedsatte i december 1998 et produktpanel for elektronikområdet. Panelets første formand var tidligere direktør i brancheorganisationen Elektronikindustrien, Christian Buhl, der fungerede som formand indtil 1. januar 2000. I samråd med formanden blev en række personer og organisationer med interesser i samspillet mellem elektronikprodukter og miljøpåvirkning inviteret til det indledende møde.

I 1999 vil panelet udarbejde en handlingsplan, som skal ligge til grund for det videre arbejde.

Handlingsplanen vil være en plan for frembringelse og brug af mere miljørigtige elektronikprodukter i Danmark.

Indsatsen vil blive fokuseret på, at der udvikles og fremstilles miljørigtige elektronikprodukter og på, at der kommer en efterspørgsel efter disse produkter. Det er imidlertid kun en ubetydelig del af de elektronikprodukter, som bruges her i landet, som også er fremstillet her. Derfor vil en påvirkning af den danske elektronikindustri til at fremstille mere miljørigtige produkter ikke få nogen virkning overfor de danske miljøproblemer, med mindre indsatsen følges op med en målrettet international spredning af de opnåede resultater.

I handlingsplanen vil der blive beskrevet en række aktiviteter, som panelet vil sætte i værk i løbet af 1999 og 2000, og herunder komme med anbefalinger til en række aktiviteter iværksat indenfor "Program for renere produkter m.v.".

Godstransportpanelet

Miljøstyrelsen nedsatte i november 1998 et produktpanel for godstransportområdet. Panelets formand er Tage Dræbye. I samråd med formanden blev en række personer og organisationer udpeget til at deltage i panelets arbejde. Vurderingen var, at der især er behov for at skabe incitamenter for transportkøberne til at interessere sig for miljøvenlige transportløsninger.

Godstransportpanelet har taget udgangspunkt i, at vejtransport (lastbiler) udgør 85 procent af al godstransport. Der er allerede udviklet flere værktøjer til forbedring af miljøegenskaberne. Godstransportpanelet vil derfor især satse på at få disse værktøjer udbredt og anvendt i større omfang, end det sker i dag.

Godstransportpanelet vil i 1999 lave et handlingsprogram, der skal danne grundlag for det videre arbejde, herunder vil der komme en anbefaling til, hvilke aktiviteter som anbefales iværksat under "Program for renere produkter m.v."

Tekstilpanelet

Miljøstyrelsen indkaldte i december 1998 et produktpanel for tekstilområdet. Panelets formand er direktør Leif Nørgaard. I samråd med formanden blev en række centrale aktører (producenter, designere, indkøbere, detailhandel, forbrugere og investorer) inviteret til at deltage i panelet.

Formålet med tekstilpanelet er at fremme udvikling og afsætning af miljørigtige tekstilprodukter.

I 1999 vil Tekstilpanelet udarbejde en handlingsplan, der skal danne grundlag for iværksættelse af en række projekter indenfor Program for renere produkter m.v.

Det forventes, at en af hovedindsatserne i 1999-2000 bliver rettet mod at få udviklet et bredt veldesignet sortiment af miljøvenlige tekstiler, der skal være mærket med blomsten. Ideen er at få så mange som muligt i branchen til at stå sammen om arbejdet. I den forbindelse kunne man fx satse på fremme af nye miljøvenlige kollektioner af boligtekstiler, mode-, designer-, sports-, og arbejdstøj.

3.5 Transportsektoren

Solhybridbilen

Projektet har udviklet, bygget og testet en prototype for en solhybridbil. Princippet i solhybridbilen er en kombination af solenergi, elmotor og en dieselmotor, der også kan køre på rapsolie. Bilen forventes i sommerperioden at kunne køre 20-30 km alene på solenergi, hvis farten er under 50 km/t. Kører man længere eller hurtigere, suppleres med energi fra en lille dieselmotor. De store overflader på kølerhjelmen og bagenden er beklædt med solceller, der forsyner 12 batterier med el. Kravet til arealer for solceller nødvendiggør, at bilen har en vis størrelse, hvilket medfører væsentlige fordele for sikkerhed og komfort. Bilen er konstrueret med udgangspunkt i høje krav til sikkerheden. Trods bilens størrelse er karosseriets vægt relativ lav (6-700 kg) fordi den er bygget i glasfiberarmeret polypropylen. Dette materiale erstatter epoxy og polyester i glasfiberen hvilket giver store fordele for arbejdsmiljøet. Bilens forventede levetid er ca. 20 år og herefter vil plastmaterialet kunne genanvendes.

Toria er i gang med en aktietegningskampagne og undersøgelse af andre finansieringsmuligheder med henblik på videreudvikling og egentlig produktion.

Projektet er udover Rådet for Genanvendelse og Renere Teknologi støttet af Energistyrelsen, Erhvervsfremmestyrelsen, Færdselsstyrelsen samt en række private sponsorer.

TESTBANE for RUF

RUF (Rapid Urban Flexible) er et transportsystem, der forener fordelene ved kollektiv trafik med privatbilens fleksibilitet. Ideen er, at forene den kollektive transports fordele på de lange afstande med elbilens fleksibilitet på de korte afstande. En RUF er derfor en elbil, der både kan køre selvstændigt og kobles sammen med andre RUF’er til en slags tog. Som kollektiv transportmiddel kører en sammenkoblet "togstamme" af RUF’er på en skinne. Så længe RUF’en kører på skinnen, varetages styringen af et automatisk styringssystem. På turen kan føreren så udnytte tiden til at arbejde på den indbyggede Pc'er eller til at blot nyde turen og slappe af. Føreren meddeler systemet, hvor RUF'en ønskes koblet af skinnesystemet. Ved det angivne bestemmelsessted kører RUF’en af skinnesystemet og fortsætter som elbil på det almindelige vejnet. Undervejs bliver RUF’ens batterier ladet op.

Undervisningsministeriet, Energistyrelsen og Rådet for Genanvendelse og Renere Teknologi og en række private sponsorer har givet støtte til opbygningen af en RUF-prototype og til etableringen af en testbane, der skal anvendes til at udvikle og afprøve RUF’en og ikke mindst de styringssystemer, der skal anvendes for at få RUF’en koblet ind på og af skinnesystemet. Styringen er baseret på magnetiske følere i vejbanen, der leder RUF’en rigtigt ind på skinnesystemet. Testbanen, der er på 24 m, er placeret på Ingeniørhøjskolen i Ballerup. Testbanen forventes taget i brug i foråret 2000. En 200 m bane og et yderligere køretøj er planlagt til en efterfølgende fase af projektet.

Vindskibe

Ideen med vindskibe er, at udnytte den nyeste viden fra udviklingen af vindmøllevinger og flyvinger til at skabe fremdrift på skibe. I projektet er designet et skib på 50.000 tons med 6 master. Riggen består af et antal faste "vingeprofiler" fremstillet i glasfiber. Skibet er endvidere udstyret med en mindre motor, der sikrer at fartplanen kan overholdes uafhængigt af vejret. I projektet er der foretaget ret omfattende computersimulationer af vindskibets brændstofbesparelser i to forskellige rutemønstre baseret på vinddata for årene 1993-95.

Resultaterne viser, at et vindskib sammenlignet med et konventionelt skib kan opnå brændstofbesparelser på omkring 25% på ruter med god vind. Ved beregningerne blev forudsat, at vindskibet gennemførte den enkelte rute på samme tid som det konventionelle skib.

I januar 2000 blev resultaterne præsenteret ved en konference i København.

Bæredygtigtig bystruktur, arealanvendelse og trafik (BAT-programmet)

Projektet blev igangsat i september 1998 og gennemføres i et samarbejde mellem tre institutioner: Forskningscenter for Skov- og Landskab, Danmarks Miljøundersøgelser og Danmarks

Tekniske Universitet.

Projektet har aktiviteter inden for fire hovedområder: Bystruktur og transport – hvor der kortlægges sammenhænge mellem byers fysiske struktur og folks transport, Byudvikling og planlægning – hvor den aktuelle byudvikling undersøges i relation til den opnåede viden omkring bystruktur og transport, Scenarier for bæredygtig by- og transportudvikling – hvor der opstilles konkrete alternative byudviklingsmodeller der kan medvirke til at reducere energiforbrug og CO2-emissioner fra transporten og endelig Udvikling af kvantitative analysemetoder – hvor der gennemføres et Ph.D. studie delvist finansieret af projektet.

Resultaterne indtil nu synes at bekræfte projektets hovedteser:

  • byfunktioners lokalisering i bystrukturen har afgørende indflydelse på folks transportadfærd og transportens CO2-udslip
  • den aktuelle byudvikling bidrager til at øge transportarbejdet, bilafhængighed og transportens CO2-udslip
  • det er for de større byer muligt at udforme byudviklingsstrategier som markant kan medvirke til at begrænse transportens CO2-udslip (punktvis fortætning, stationsnærhed mv.)

BAT-programmet søges efter 2000 videreført bl.a. gennem deltagelse i et tværfagligt forskningsprogram inden for centeret "Mobilitet i forandring", der primo 2000 har indsendt en ansøgning til SMP delprogrammet om Miljø og Trafik.

3.6 Tværgående information

Målet for den tværgående informationsindsats er, at renere teknologi bliver kendt og accepteret af de personer, der har indflydelse på teknologien som udviklere eller brugere.

Rådet gav derfor tilskud til en lang række forskellige informationsaktiviteter, fx miljøvejledninger til offentlige indkøbere og diverse brancherettede publikationer.

Med udgangen af 1998 var der udgivet ca. 20 miljøvejledninger til offentlige indkøbere.

Nyhedsbrevet Renere Teknologinyt fastholdt sin position som en central kommunikationsvej til beslutningstagerne. Der blev udgivet 6 numre på dansk og 2 samlede udgivelser på engelsk. Endelig blev der gennemført en evaluering som viste, at der er et behov for nyhedsbrevet, men som også pegede på en række mulige forbedringer.

Der blev også taget en række initiativer til at fremme dialogen mellem de forskellige aktører på markedet. Fx. blev der ydet tilskud til en international konference om offentlige grønne indkøb og etableret produktpaneler.

4. Program for rådgivning om miljø- spørgsmål og arbejdsmiljø til mindre virksomheder

Programmets gennemførelse og resultater har været genstand for såvel en ekstern evaluering som en løbende intern evaluering. Begge evalueringer har vist, at programmets idé og bevillingsvilkår samt tidsmæssige afvikling var hensigtsmæssig i forhold til den overordnede målsætning.

Evalueringerne viser, at programmets overordnede strategiske mål er opfyldt

  • At få skabt nye, varige jobs i mindre virksomheder med miljø som et væsentligt arbejdsområde
  • At gøre miljø til en del af virksomhedernes strategiske grundlag og sikre en forankring af miljøarbejdet efter projekternes afslutning
  • At sikre miljømæssige forbedringer hos deltagerne
  • At få sat fokus på betydningen af medarbejdernes deltagelse i miljøarbejdet
  • At vise synergi mellem miljø- og arbejdsmiljøindsatsen i virksomhederne
  • At vise gode eksempler på systematisk miljøarbejde i mindre virksomheder
  • At give mindre virksomheder adgang til en ubureaukratisk og enkel tilskudsordning, der kunne understøtte udbredelsen af de mange gode erfaringer vedr. renere teknologi og miljøledelse fra Miljøstyrelsens mere udviklingsprægede aktiviteter

De kvantitative resultater i forhold til de satte mål har blandt andet været følgende:

  • Alle virksomheder ansatte nye medarbejdere til projekterne eller som aflastning. 80 % af medarbejderne fortsatte efter projekternes afslutning i virksomhederne med hel eller delvis beskæftigelse på miljøområdet
  • Alle virksomheder gennemførte de første faser i et miljøledelsesforløb samt formulerede politiker og handlingsplaner. 35 virksomheder opnåede i projekternes løbetid miljøledelsescertifikat. Og en del har siden opnået dette
  • 3 ud af 4 virksomheder satte fokus på medarbejderforhold, da de i evalueringen skulle anføre årsager til fortsat miljøarbejde
  • Mellem 40 og 70 % af alle virksomheder opnåede væsentlige miljømæssige gevinster på mindst et af områderne vand- og energiforbrug, affald eller de kunne reducere råvareforbrug og spild. Mange identificerede yderligere forbedringsmuligheder, bl.a. knyttet til planlagte investeringer i renere teknologi

Evalueringen af programmet viste også, at især de virksomheder, der som de første opnåede støtte fra programmet (1994-1995) havde problemer med at høste de markedsmæssige gevinster af deres miljøindsats. Ved de projekter, som blev afsluttet sidst i perioden, har der været en noget større kundeinteresse.

220 virksomheder gennemførte projekter under programmet og 80 virksomheder fik efterfølgende bevilling fra Den Grønne Jobpulje, da tilskudsmidlerne var brugt op.

Evalueringerne og den viden, der er indhentet under programmet har givet en omfattende indsigt i de mindre virksomheders vilkår for at gennemføre strategisk miljøarbejde.

Disse erfaringer har bidraget til udformning af nye tilbud til målgruppen.

Evalueringen og nogle virksomhedscases var hovedtema i nummer 6 1998 af nyhedsbrevet Renere Teknologi.

5. Indsatsen i 1998 på affalds- og genanvendelsesområdet

I 1998 var der en samlet bevillingsramme på i alt 28,3 mio. kr. Rådet disponerede i 1998 for i alt 28 mio. kr. til 14 projekter indenfor affalds- og genanvendelsesområdet, og der var således et mindre forbrug på 0,3 mio. kr. Af bilag 3 fremgår, hvorledes midlerne er fordelt på enkeltprojekter. I de følgende afsnit er en række af hovedtrækkene og hovedområderne for anvendelsen af bevillingen beskrevet.

5.1 Fordeling af tilskud

I tabel 5.1 fremgår det, at ca. 70% af bevillingen er ydet til private virksomheder og ca. 30% til selvejende institutioner.

Tabel 5.1 Fordeling af tilskud på erhvervssektorer

 

Antal
Projekter

Bevilget
tilskud, mio. kr.

Private sektor

11

19,2

Selvejende institution

3

8,8

I alt

14

28,0

Tabel 5.2 Fordeling af tilskud til projekter vedr. affald og genanvendelse på handlingsplanens indsatsområder i 1998:

 

Antal
projekter

Bevilget
tilskud, mio. kr.

Forbrændingsegnet affald

1

0,2

Bygge- & anlægsaffald

3

4,4

Dagrenovation

1

0,01

Databehandling

3

15,6

Erhvervsaffald

4

5,8

Information

1

0,2

Slam

1

1,8

I alt

14

28,0

5.2 Bygge- og anlægsaffald

PVC-holdigt byggeaffald udgør ca. 1/3 af den samlede mængde PVC-affald i Danmark og mængden vil være stigende. Hidtil er det meste af PVC-affaldet blevet forbrændt. Forbrænding af PVC skaber en række miljømæssige problemer, bl.a. en øget mængde af røggasrensningsprodukter, der skal deponeres i forhold til den mængde PVC-affald, som indfyres.

På grund af de miljøproblemer, der er knyttet til de bortskaffelsesmetoder, vi i dag har til rådighed, er der behov for udvikling af en miljømæssig forsvarlig behandlingsmetode til PVC-affald.

Rådet vedrørende genanvendelse og mindre forurenende teknologi har tidligere givet tilskud til NKT Research Center til udvikling af en ny proces til behandling af PVC-affald. Den udviklede proces vurderes til at være meget lovende.

I projektet "Proces for behandling af PVC-byggeaffald", som NKT Research Center fik tilskud til i 1998, er det formålet at videreudvikle PVC-kabelaffaldsprocessen således, at andre typer af PVC-byggeaffald kan behandles ved denne proces. Et delmål i projektet er at få fastlagt behovet for forbehandling af PVC-byggeaffald i form af sortering, granulering og rensning. De udvalgte typer af PVC-byggeaffald er: Gulvbelægninger, tagrender og nedløbsrør, tagplader, kabelrør og kabelbakker.

Desuden blev der ydet tilskud til projektet "Pilotanlæg for behandling af PVC-affald", hvor formålet er at tilvejebringe det bedst mulige beslutningsgrundlag for opbygning af et egentligt demonstrationsanlæg for PVC-affaldsbehandlingsanlæg i Danmark. Pilotanlægget skal anvendes til at tilvejebringe de nødvendige tekniske, økonomiske og miljømæssige data. Projektet vil bidrage til et forbedret vidensgrundlag med henblik på en miljømæssig forsvarlig bortskaffelsesmetode for PVC-affald.

5.3 Databehandling

I henhold til den produktorienterede miljøstrategi som anført i regeringens natur- og miljøpolitiske redegørelse vil affaldsområdet fremover i stigende grad blive integreret i produktvurderinger, livscyklusvurderinger, miljøvurderinger af stof- og materialestrømme m.m. Affaldsminimering kommer sammen med genvinding af knappe ressourcer fra udtjente industri- og konsumprodukter herved til at spille en stadigt voksende rolle.

I de seneste år er der i mange virksomheder indført renere teknologi i forbindelse med produktion af industriprodukter, men der vil stadig være relativt store mængder affald, både fra selve produktionsfasen (produktionsaffald) og fra udtjente og kasserede produkter. Produkterne vil optræde som erhvervsaffald og storskrald. Ses generelt på affaldsmængden i Danmark, ser det i dag ikke ud til, at målsætningen om stabilisering af affaldsmængden på 10 millioner tons ved årtusindeskiftet vil blive nået. Der er således behov for en forstærket indsats, hvad angår affaldsminimering og genanvendelse.

Der blev i den forbindelse ydet tilskud til udførelse af et projekt om indsamling af nødvendige data for etablering af et videncenter for genvinding og ændring af produkter, således at mulighederne for genanvendelse kan optimeres.

Videncenter for Affald og Genanvendelse under Rendan A/S har siden 1993 fungeret som et nationalt videncenter med det hovedformål at opsamle, bearbejde og videreformidle informationer om udviklingen i affalds- og genanvendelsessektoren.

Rådet har siden videncentrets start ydet et årligt tilskud til udførelse af en række aktiviteter, bl.a.:

Vedligeholdelse af databaser:

Videncentret ajourfører/udbygger en række databaser, som indgår i det diskettebaserede AFFALDSINFO-SYSTEM. Affaldsinfo-databaserne udsendes på diskette til interesserede brugere og anvendes internt i Videncentret som arbejdsværktøj ved besvarelse af forespørgsler på Informationsservice og i forbindelse med administration af Videncentrets bibliotek. Størstedelen af landets kommuner abonnerer på databaserne samt virksomheder, organisationer m.fl. Antallet af brugere er væsentligt højere, idet Affaldsinfo er tilgængelig på kommunernes og virksomheders interne EDB-net, hvorfra mange medarbejdere kan søge i databasen. Brugerne fordeler sig bredt på Videncentrets målgrupper: Kommuner, affaldsselskaber, rådgivere, virksomheder m.fl.

Opbygning af databaser:

Der blev givet tilskud til delaktiviteterne: "Udbygning af Videncentrets homepage" samt "Opbygning af en database over modtage- og affaldsbehandlingsanlæg".

Videncentret etablerede i 1997 sin egen homepage, der giver interesserede brugere hurtig, nem og overskuelig adgang til information om Videncentret samt en række af Videncentrets produkter. Homepagen indeholder faglige informationer, som brugeren via Internettet kan tage ned og benytte.

I 1998 bestod Videncentrets homepage af to delaktiviteter

  • Udvidelse af homepagen med en engelsksproget version, rettet mod udenlandske brugere, der har behov for viden om affald og ressourceminimering i Danmark.
  • Undersøgelse af mulighederne for at gøre Affaldsinfo tilgængeligt on-line via Internettet.

Videncentret har gennem flere år ajourført en database i Affaldsinfo over leverandører, rådgivere og behandlingsanlæg. Da oplysningerne om de enkelte behandlingsanlæg hidtil har været relativt summariske, blev der givet tilskud til udvikling af en database over danske affaldsbehandlingsanlæg med mere specifikke og detaljerede informationer om de enkelte behandlingsanlæg.

Nyhedsbrevet Ren Viden:

Nyhedsbrevet udgives 6 gange om året til en bred kreds, som beskæftiger sig med affald i kommuner, affaldsselskaber, organisationer, virksomheder m.fl.

Informationsservice

Henvendelserne på Informationsservice er fordelt bredt på både målgrupper og emnegrupper. Informationsservicen består i at besvare telefoniske og skriftlige nationale såvel som internationale henvendelser samt henvendelser via internettet om en bred vifte af emner inden for affald og genanvendelse.

Teknologiovervågning:

Videncentret indsamler og ajourfører oplysninger om lovgivning, metoder og teknologier i Danmark og i udlandet. Som et resultat af overvågningen udgives en serie af oversigtsnotater og et resumétidsskrift "Litteraturovervågning – affald og genanvendelse".

Oversigtsnotaterne retter sig mod en bred læserkreds og giver en kortfattet, overskuelig introduktion til udvalgte affaldsområder i Danmark med hensyn til lovgivning, indsamling, transport og behandling, litteratur m.m.

Litteraturovervågningstidsskriftet retter sig mod professionelle, specialiserede læsere inden for branchen, der ønsker at overvåge den teknologiske og systemmæssige udvikling i udlandet på afgrænsede områder.

Materialestrømsovervågning:

Videncentret udarbejder årligt statistikker indenfor områderne byggeaffald, kompost, returpapir og glasemballage. I 1998 blev der endvidere givet tilskud til opdatering af statistikken på emballageområdet samt tilføjelse til byggestatistikken.

Rådet vedrørende genanvendelse og mindre forurenende teknologi ophørte i efteråret 1998 og det ny råd, Miljørådet for renere produkter, overtog en restbevilling på 7 mio. kr. fra det tidligere råd. Restbevillingen blev i december 1998 givet som tilskud til gennemførelse af aktiviteter i 1999 i Dansk Center for Affald og Genanvendelse(DCA) ved Teknologisk Institut (Rendans aktiviteter og medarbejdere blev overflyttet til Teknologisk Institut pr. 1. januar 1999). Tilskuddet blev givet i overensstemmelse med de beskrevne indsatsområder i Miljørådets Prioriteringsplan 1999.

5.4 Erhvervsaffald

Genvinding af plastaffald sker i dag kun i meget begrænset omfang. Det skyldes bl.a., at plastaffald ofte indeholder mange plasttyper. Høj kvalitet af genvunden plast kan kun opnås, hvis plasten sorteres efter type.

På den baggrund blev der givet tilskud til LEGO System A/S til etablering af et demonstrationsanlæg til oparbejdning af blandet plastaffald. Projektet består i opbygning af et anlæg til udsortering af ABS fra blandet plastaffald. Anlægget er baseret på separation af materialer med forskellig densitet og separationen foregår ved hjælp af en centrifuge. Projektets formål er at nedbringe LEGO Gruppens plastaffaldsmængde. Det forventes, at affaldsmængden kan nedbringes med ca. 150 ton årligt og en tilsvarende mængde plastråvare vil ikke skulle hjemkøbes. Der er i tiltagende grad et samfundsmæssigt ønske om genanvendelse af de stoffer og materialer, der indgår i forskellige produkter, når disse ender som farligt eller miljøbelastende affald.

Kommunekemi a/s fik tilskud til i samarbejde med Vølund R&D Center at udføre et projekt om forgasning på et pilotanlæg af udvalgte affaldstyper med henblik på genanvendelse. Formålet med projektet er at afprøve og eftervise, hvordan udvalgte affaldstyper, som bl.a. trykimprægneret træ, shredderaffald, elektronikskrot og kromaffaldsspåner kan omsættes i et forgasningsanlæg under reducerende forhold og lav temperatur.

dk-Teknik fik tilskud til projektet "Undersøgelse af de industrielle metoder på verdensplan i forbindelse med behandling og oparbejdning af tungmetalholdigt affald". Formålet med projektet er helt i tråd med regeringens ønske om en højere kvalitet i affaldsbehandlingen, som det fremgår af "Affald 21" og Miljøstyrelsens debatoplæg "Erhvervsaffald og udvalgte affaldsstrømme" i juli 1997, hvor der fokuseres på en øget genanvendelse, udnyttelse af energien og genanvendelse af tungmetallerne fra specielt tungmetalholdigt affald.

5.5 Information

Reno-Sam har i 1994, 1995, 1996 og 1997 gennemført kampagner for afsætning af kompost med tilskud fra Rådet vedrørende genanvendelse og mindre forurenende teknologi. I 1997, hvor kampagnen også omfattede hjemmekompostering, deltog over 100 kommuner og affaldsselskaber.

"Kampagne for afsætning af og information om kompost (Kompostkampagne) i 1998" bestod i lighed med foregående år af en landsdækkende kompostdag, der blev fulgt op af en længerevarende kompostkampagne. Formålet var at gennemføre en kampagne for afsætning af kompost, øge borgernes viden om kompostproduktet og oplyse borgerne om muligheden for hjemmekompostering.

5.6 Slam

Spildevandsslam indeholder en række miljøfremmede organiske stoffer, hvoraf flere er karakteriseret ved at besidde uønskede miljømæssige egenskaber.

De seneste års fokus på indholdet af miljøfremmede organiske stoffer i slam har ført til, at Miljøstyrelsen med "Bekendtgørelse om anvendelse af affaldsprodukter til jordbrugsformål" har indført afskæringsværdier for fire grupper af miljøfremmede organiske stoffer: LAS, NPE, DEHP og PAH.

Hedeselskabet fik på den baggrund tilskud til projektet "Undersøgelses- og moniteringsprogram for omsætning af miljøfremmede organiske stoffer i slammineraliseringsanlæg og slamlagre". Programmet skal klarlægge, om slam, forurenet med miljøfremmede organiske stoffer (LAS, NPE, DEHP og PAH) ved behandling i slammineraliseringsanlæg og ved simpel lagring af slammet i lagre med 9-12 måneders kapacitet, kan bringes til at overholde slambekendtgørelsens afskæringsværdier for miljøfremmede organiske stoffer.

Projektets resultater vil give målgruppen, som primært er kommunerne, et forbedret videngrundlag til at træffe afgørelser i forbindelse med valg af metoder til behandling af slam.

Bilag 1: Oversigt over Rådets medlemmer og  suppleanter pr. juni 1998

Medlem: Suppleant:
Formand Kontorchef
Direktør Erik Lindegaard Helge Andreasen
Miljøstyrelsen Miljøstyrelsen
 
Forbrugerrådet:
Afdelingsleder Miljøkonsulent
Ammi Stein Pedersen Bjarne Pedersen
 
Dansk Industri:
Sektionschef Miljøkonsulent
Ulla Hansen Telcs Tina Sternest
 
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd:
Konsulent Cand.polit.
Claes Lyngholm Andersen Frans Clemmesen
 
Amtsrådsforeningen:
Amtsrådsmedlem Fuldmægtig
Frank Martens Anja Svane Breum
 
Kommunernes Landsforening:
Københavns og Frederiksberg kommune:
Kontorchef Vibeke Vinten Direktør Ib Larsen
Kommunernes Landsforening Københavns kommune
 
Erhvervsministeriet:
Akademiingeniør Fuldmægtig
Palle M. Sørensen Henriette Øllgaard
Erhvervsfremmestyrelsen Erhvervsfremmestyrelsen
 
Forskningsministeriet:
Vicedirektør Jørgen Kjems Programleder
Forskningscenter Risø Vagn Gundersen
  Forskningscenter Risø
 
Danmarks Naturfredningsforening:
Civilingeniør Lis Husmer Civilingeniør Kim Christiansen
 
Arbejdsministeriet:
Kontorchef Peter Herskind Kontorchef Pia Mørch
Direktoratet for arbejdstilsynet Direktoratet for arbejdstilsynet
 
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri:
Udviklingsdirektør Ph.D. Bettina Christiansen
Flemming Duus Mathiesen Strukturdirektoratet
Strukturdirektoratet  
 
Medlemmer med erfaring indenfor genanvendelse og mindre forurenende teknologi:
Direktør Klaus Müller Sektionsleder
GenvindingsIndustrien Lars Mørck Ottosen
  Dansk Teknologisk Institut
 
Direktør Morten Knudsen Miljøchef Anna Lise Mortensen
 

Hartmann Emballage A/S

Bilag 2: Oversigt over projekttilskud til renere teknologi i 1998

Tilskudsstyring - Rapport

Samlet tilsagn fordelt efter indsatsområde

22-03-2000

Ordning: 23111055 RENERE TEKNO- LOGI Sagsniveau: Aktiv For finansaar: 1998
Budgetområde: 34130_1 RENERE TEKNO- LOGI      
Indsatsområde: industrielle processer
Journal Nr Projekttitel/Ansøger/Adresse Samlet tilsagn Dato
128-0021/1 "Tillægsprojekt til projekt "Udvikling af anlæg til vandbehandling med flotation og membranfiltrering på Skagerak Fiske Import" 350.066 17-Jun-98
hornbech 9 Skagerak Fiskeeksport A/S
Sindalvej 5, 9850 Hirtshals
128-0424 "Forprojekt; Industriel symbiose i fiskeindustrien" 480.000 22-Jul-98
hornbech 9 Teknologisk Institut
Gregersensvej, POSTBOKS 141,
2630 Taastrup
128-0446 'Forprojekt om anvendelse of vandfortyndbare farver til serigrafisk tryk" 271.120 22-Jul-98
joern
9
GRAFISK ARBEJDSGIVERFORENING
HELGASVEJ 26, POSTBOKS 729, 5230 Odense M
128-0448 "Livscyklus-screening of renseteknologier for fiskeindustrien" 269.500 18-Jun-98
hornbech
9
NIRAS A/S
Sol & Træ A.m.b.a., Digtervejen 11, 9200 Aalborg SV
128-0454 "Udvikling of en Mini-Valserenser til Etiket- og Kuverttrykkerier" 807.919 23-Jun-98
joern
9
Accustrip Denmark ApS
Norgesvej 10, 5700 Svendborg
ialt, industrielle processer

2.178.605

 

 

Indsatsområde: kemiske stoffer
Journal Nr Projekttitel/Ansøger/Adresse Samlet tilsagn Dato
128-0210 "Reduktion af miljøbelastning fra vask af tøj" Under koordination med Forbrugerstyrelsen" 415.000 13-Jul-98
LJ
12
VANDKVALITETSINSTITUTTET
Gustav Wiedsvej 10, 8000 Århus C
128-0445 "Beskyttelse of lystbåde i Danmark mod begroning" 2.654.873 13-May-98
FJE
23
HEMPEL A/S
Lundtoftevej 150, 2800 Lyngby
128-0451 "Bilvaskehaller - recirculeringsteknologi og spildevandsregulering" 1.465.650 23-Jun-98
LHE
9
VANDKVALITETSINSTITUTTET
AGERN ALLE 11, 2970 Hørsholm
128-0455 "Kortlægning af substitutionsmuligheder inden for maling- og lakfjernere" 526.600 22-Jul-98
cp
10
COWI A/S
FLEGBORG 6, 7100 Vejle
128-0458 'Udskiftning of polyurethan med polyethylen (eller lignende ren plast), ved fremstilling af ventilations- enheder" 571.250 13-May-98
LJ
12
Dybdahl Automatic Control A/S
Teglværksvej 3, 8766 Nørre-Snede
128-0461 'Bromerede flammehæmmere' 1.180.000 19-May-98
elisabet
12
COWI A/S
FLEGBORG 6, 7100 Vejle
128-0463 'Massestrømsanalyse for cadmium" 400.000 19-May-98
FJE
23
COWI A/S
FLEGBORG 6, 7100 Vejle

Dato angiver dato for første tilsagn i finansåret

Indsatsområde: kemiske stoffer
Journal Nr Projekttitel/Ansøger/Adresse Samlet tilsagn Dato
128-0473 "Substituering af hjælpestofferne dichlormethan og methylenbisphenyldiisocyanat med andre mindre miljøbelastende hjælpestoofer" 394.150 26-Aug-98
LJ
12
MAERSK MEDICAL
Åholmvej 2, Osted, 4000 Roskilde
128-0478 "Udvidelse af PROSPECT-projektet" 136.000 26-Aug-98
evalise
16
VANDKVALITETSINSTITUTTET
AGERN ALLE 11, 2970 Hørsholm
128-0479 "Reduktion af mineralsk olie i processpildevand - renere teknologi for processer, som medfører afledning of emulgeret olie" 498.400 14-Jul-98
evac
8
VANDKVALITETSINSTITUTTET
AGERN ALLE 11, 2970 Hørsholm
ialt, kemiske stoffer 8.241.923

 

Indsatsområde: landbrug
Journal Nr Projekttitel/Ansøger/Adresse Samlet tilsagn Dato
128-0324/1 "Nedfældning af gylle i græs og kornafgrøder" 465.000 2-Jun-98
nax
13
Harsø Maskiner a/s
Fåborgvej 5, 6818 Årre
128-0405 "Demonstrationsanlæg og erfaringsopsamling af reduceret pesticidanvendelse i skovbruget" 498.000 4-Jun-98
andersh
11
FORSKNINGSCENTER FOR SKOV OG LANDSKAB
Hørsholm Kongevej 11, 2970 Hørsholm
128-0422 "Høstmetoder til opsamling of ukrudtsfrø og spildkerner med henblik på reduktion af herbicidanvendelse og behandlingshyppighed" 468.400 18-Sep-98
andersh
11
Danmarks JordbrugsForskning
Afd. For Jordbrugsteknik„ Forskningscenter Bygholm, Schüttesvej 17, 8700 Horsens
128-0426 "Sprøjteteknik til træ- og buskfrugt, Litteraturstudie" 130.000 15-Jun-98
kjm
11
Danmarks Jordbrugsforskning
Afd. for Vegetabilske Fødevare, Kirstinebjergvej 6, 5792 Årslev
128-0438 "Demonstration af gylle-separation med et mobilt FUOSO- membrananlæg i forbindelse med bioafgasning af gylle" 2.226.900 22-Sep-98
torbenb
13
Landsforeningen of Danske Svineproducent
Højbovej 1 F, 8600 Silkeborg
Ialt, landbrug 3.788.300  

 

Indsatsområde: materialer
Journal Nr Projekttitel/Ansøger/Adresse Samlet tilsagn Dato
128-0004 "Udvikling af miljøvenlige kartonemballage til fødevarer" 248.250 9-Jun-98
vibeke
19
Trykko A/S
Randersvej 40, 6700 Esbjerg
128-0469 "Renere teknologi, materialer og design" 2.279.750 22-Jul-98
katrine
10
Selskabet til Fremme af Dansk Hamp
PlantVision v. Ulla Eikard, Ellevej 5, Østrup, 3670 Veksø Sjælland
Ialt, materialer 2.528.000  

 

Indsatsområde: produkter
Journal Nr Projekttitel/Ansøger/Adresse Samlet tilsagn Dato
128-0384 "Livscyklus i salg, design og produktudvikling" 1.413.000 20-May-98
anne
10
COWI A/S
Olof Palmes Alle 19, 8200 Århus N
128-0439 'Afholdelse af seminar om standardisering af livscyklusvurdering af produkter i Herning" 65.250 13-May-98
lisef
1
Midtjysk Teknologicenter
Birk Centerpark 7,
7400 Herring
128-0442 UMIPTEX Tekstil enhedsdatabase - som grundlag for vurdering af tekstilproodukter 3.090.000 11-Jun-98
anne
10
Teknologisk Institut
BEKLÆDNINGS- OG TEKSTILINST., GREGERSENSVEJ, POSTBOKS 141, 2630 Taastrup
128-0470 "Emballage, LCA" 301.000 31-Aug-98
vibeke
19
Dansk Standard
Kollegievej 6,
2920 Charlottenlund
   
Ialt, produkter 4.869.250  

 

Indsatsområde: transport
Journal Nr Projekttitel/Ansøger/Adresse Samlet tilsagn Dato
128-0027/1 "Færddiggørelse af den danske solhybridbil" 125.000 9-Jun-98
joergen
17
TORIA APS
HORTENSIAVEJ 11, 8400 Ebeltoft
128-0406 'RUF Forsøgsbane på IKT' 800.000 15-Jul-98
joergen
17
RUF International
Rødovre Centrum 155,
2610 Rødovre
128-0407 "Projekt vindskibe - fase II" 2.850.000 26-Aug-98
kirstenw
17
Pelmatic V/ Knud E. Hansen
Bredgade 75,
1260 KØBENHAVN K
128-0481 'Reduktion af transportarbejdets miljøbelastning gennem fysisk planlægning i byerne" 950.000 7-Jul-98
brian
17
FORSKNINGSCENTER FOR SKOV OG LANDSKAB
Hørsholm Kongevej 11, 2970 Hørsholm
   
Ialt, transport 4.725.000  

Dato angiver dato for første tilsagn i finansåret

 

Indsatsområde: tværgående information
Journal Nr Projekttitel/Ansøger/Adresse Samlet tilsagn Dato
128-0028/1 "Rest fra rammen til projekt miljøvurdering, videnindhentning, markedsundersøgelse og udarbejdelse af miljøvejledninger" Fra bev. i 1996. 627.968 4-Jun-98
katrine
10
KONTORET FOR RENERE TEKNOLOGI OG PRODUKT 10. KONTOR
STRANDGADE 29
128-0065/1 "Opfølgning af håndbog om miljøbevidst design af tryksager- tillægsbevilling" 56.875 26-Aug-98
lisef
1
Den grafiske Højskole
Glentevej 67,
2400 København NV
128-0126/2 'Forberedelse af introduktionsdag i forbindelse med markedsførings af UMIP PC-værktøj (betaversion)" Fra bev. i 1996. 31.250 4-Jun-98
mariane
10
INSTITUT FOR PRODUKTUDVIKLING
DTU, BYGNING 423,
2800 Lyngby
128-0131/1 "Slutevaluering af renere teknologi-nyhedsbrevet' Fra bev. i 1994. 133.750 5-Oct-98
lisef
1
Cohn & Wolfe
Østergade 26, 1000 København K
128-0235/1 "Erfaringer med implementering og drift of miljø- og kvalitetsstyring i 4 virksomheder" Fra bev. i 1993 196.050 12-Jun-98
katrine
10
KPMG C. Jespersen
Borups Alle 177, Postboks 250, 2000 Frederiksberg
128-0398 "Miljøforum Danmark" 456.500 22-Jul-98
cp
10
VEJLE AMTSKOMMUNE
Green Network, Damhaven 12, 7100 Vejle
128-0427/1 "Folder om projektet Prioritering af miljøindsatsen" Fra bev. i 1997. 15.400 1-Sep-98
rikke
9
VANDKVALITETS- INSTITUTTET
AGERN ALLE 11,
2970 Hørsholm
128-0440 "Det grønne IndkøbsNet" 184.900 28-Aug-98
katrine
10
Indkøbsservice A/S
Suomisvej 2, 1927 FREDERIKSBERG C
128-0462 'Udarbejdelse af indkøbsvejledning på legetøjsområdet vedrørende kemiske indholdsstoffer' 327.630 21-Aug-98
larsn
12
Teknologisk Institut
PLASTTEKNOLOGI, Gregersensvej, Postboks 141, 2630 Taastrup
128-0465 "Afholdelse af international offentlig indkøbskonference i København" 132.000 25-May-98
bbo
10
Indkøbsservice A/S
Suomisvej 2,
1927 FREDERIKSBERG C
128-0467 "Stimulering of mindre virksomheders interesse for arbejdet med renere produkter' Behandles på rådsmødet 18/6-98. Inds. kr. 1.590.400. 1.587.965 15-Dec-98
lisef
1
TIC Danmark
Blangstedgårdsvej 1, 5220 Odense SØ
128-0472 'Udarbejdelse af pjece - Miljøoptimeret rammevask ved serigrafi" 110.840 22-Jul-98
joern
9
VANDKVALITETS- INSTITUTTET
AGERN ALLE 11, 2970 Hørsholm
128-0487 "Tilskud til dækning of udgifter fil vedligeholdelseskontrakter for UMIP pc-værktøj (betaversion)" 300.000 13-May-98
cp
10
Wang Global A/S
Telegrafvej 4-6, box 224, 2750 Ballerup
128-0490 "1998 - Salg, kursus og anvendelse i forbindelse med UMIP PC-værktøj" 150.556 14-Jan-99
mariane
10
KONTORET FOR RENERE TEKNOLOGI OG PRODUKT 10. KONTOR
STRANDGADE 29
128-0501 "Tekstilpanel - Opstart og drift of produktpanel for tekstilprodukter" 434.375 15-Dec-98
ANC
9
Valør & Tinge A/S
Amaliegade 5 C, 2. th., 1256 KØBENHAVN K
128-0501/1 "Tekstilpanel - Opstart og drift of produktpanel for tekstilprodukter" 65.625 15-Dec-98
ANC
9
NOVOTEX A/S
ELLEHAMMERSVEJ 8, 7430 Ikast
128-0502 "Godstransportpanel - Opstart og drift of produktpanel for godstransport" 499.375 3-Dec-98
robert
17
DRÆBYE rådgivning og projektledelse
Lodager 22, 2620 Albertslund
128-0506 "Elektronikpanel - Opstart og drift af produktpanel for elektronikprodukter" 499.375 15-Dec-98
JJ
9
Christian Buhl
Nøddegangen 9,
2840 Holte
Ialt, tværgående information 5.810.434  
Ialt, 32.141.512  

Bilag 3: Oversigt over projekttilskud til affald og genanvendelse i 1998

Samlet tilsagn fordelt efter indsatsområde

26-01-2000

Ordning: 23112054 UDVIK- LING- OG DEMOPROJ. GENBR. Sagsniveau: Inaktiv For finansaar: 1998
Budget- område: 34133_1 UDVIKL./ DEMO./ GENBR.      
Indsatsområde: brændbart/forbrændingsegnet
Journal Nr Projekttitel/Ansøger/Adresse Samlet tilsagn Dato
3281-0153 Forbrændingskapacitet, brændbare affaldsmængder og varmemarkeder vest for Storebælt 1997. 200.000 5-Feb-98
akj
19
I/S Reno Syd
Norgesvej 13, 8660 Skanderborg
Ialt, brændbart/forbrændingsegne 200,000  

 

Indsatsområde: bygge- og anlægsaffald.
Journal Nr Projekttitel/Ansøger/Adresse Samlet tilsagn Dato
3281-0115 Udvikling af proces til behandling af PVC byggeaffald. 1.344.650 29-Oct-98
lonek
15
NKT Research Center
Sognevej 11, 2605 Brøndby
3281-0156 Sekretariatsfunktion for Miljøstyrelsens eksterne faglige koordineringsgruppe for delhandlingsplan i bygge- og anlægssektoren - 1998. 213.000 20-Mar-98
lonek
15
Teknologisk Institut
Gregersensvej, POSTBOKS 141, 2630 Taastrup
3281-0187 Udvikling af pilotanlæg for behandling of (indsamlet) PVC-affald. 2.842.150 30-Oct-98
lonek
15
NKT Research Center
Sognevej 11, 2605 Brøndby
   
Ialt, bygge- og anlægsaffald 4.399.800  

 

Indsatsområde: dagrenovation
Journal Nr Projekttitel/Ansøger/Adresse Samlet tilsagn Dato
3281-0152 Bioforgasning af husholdningsaffald. 22.000 4-Jun-98
trine
19
NIRAS A/S
SORTEMOSEVEJ 2, 3450 Allerød
Ialt, dagrenovation 22.000  

 

Indsatsområde: databehandling
Journal Nr Projekttitel/Ansøger/Adresse Samlet tilsagn Dato
3281-0140 Etablering af center for genvinding af produkter og ressourcer - GPR. 1.595.000 6-Oct-98
tonnyc
15
INSTITUT FOR PRODUKTUDVIKLING
DTU, BYGNING 423,
2800 Lyngby
3281-0145 Videncenter for affald og ressourceminimering 1998. 7.000.000 21-Jan-98
jgh
19
RENDAN A/S
GLADSAXEVEJ 382, 2860 Søborg
3281-0196 Dansk Center for Affald og Genanvendelse. 7.000.000 5-Feb-99
jgh
19
Teknologisk Institut
Dansk Center for Affald og Gen, Gregersensvej, 2630 Taastrup
Ialt, databehandling 15.595.000  

 

Indsatsområde: erhvervsaffald
Journal Nr Projekttitel/Ansøger/Adresse Samlet tilsagn Dato
3281-0143 Etablering af demonstrationsanlæg til oparbejdning af plastaffald. 1.516.860 25-Aug-98
bjk
19
Lego System A/S
Lego, 7190 Billund
3281-0165 Undersøgelse af det nuværende informationsniveau for omgang med og håndtering af udfasede fly. 177.400 15-Jul-98
grau
15
ORTWED ApS
Nørregade 27, 3390 Hundested
3281-0176 Forgasning af udvalgte affaldstyper mhp. større genanvendelse. 1.501.000 27-Aug-98
tonnyc
15
Kommunekemi A/S
Lindholmvej 3, 5800 Nyborg
3281-0181 Metoder til behandling of tungmetalholdigt affald. Revideret ansøgning 2.536.640 25-Aug-98
tonnyc
15
dk-TEKNIK
Gladsaxe Møllevej 15, 2860 Søborg
Ialt, erhvervsaffald 5.731.900  

 

Indsatsområde: information
Journal Nr Projekttitel/Ansøger/Adresse Samlet tilsagn Dato
3281-0147 Kampagne og information om kompost/kompostering (herunder hjemmekompostering) og for afsætning af kompost. 184.000 16-Feb-98
trine
19
RENO-SAM
HÅNDVÆRKERVEJ 66, 4000 Roskilde
Ialt, information 184.000  

 

Indsatsområde: slam forbrænding/deponering.
Journal Nr Projekttitel/Ansøger/Adresse Samlet tilsagn Dato
3281-0144 Nedbrydning af organiske miljøfremmede stoffer i spildevandsslam. 1.829.000 24-Aug-98
sej
19
HEDESELSKABET  MØLLEDAMSVEJ 4, 9575 Temdrup    
Ialt, slam forbrænding/deponering 1.829.000  
Ialt, 27.961.700  

Dato angiver dato for første tilsagn i finansåret

Bilag 4: Oversigt over Miljøprojekter og arbejdsrapporter fra 1998 om renere teknologi og affald/genanvendelse

Miljøprojekt (Environmental Project)
Nr. 374: Genbrug af procesvand fra reaktivfarvning af bomuld
Nr. 375: Miljørelateret leverandørstyring i tekstilindustrien
Nr. 376: Miljøvurdering og udvikling af et reolsystem
Nr. 379: Borgernes adfærd og holdninger på affaldsområdet
Nr. 381: Miljøoptimering af rammevask ved serigrafi
Nr. 382: Industriprodukters miljø- og sundhedseffekter : Forprojekt
Nr. 383: Miljøpåvirkning ved farvning og trykning af tekstiler
Nr. 384: Kortlægning o,g vurdering af antibegroningsmidler til lystbåde i Danmark
Nr. 385: Cadmium og DEHP i kompost og bioafgasset materiale
Nr. 388: Inddragelse af renere teknologi i tilsyns- og godkendelsesarbejdet
Nr. 389: Koder til farligt affald
Nr. 392: Massestrømsanalyse for dichlormethan, trichlorethylen og tetrachlorethylen
Nr. 393: Københavns kommunes erhvervsaffaldsregulativ
Nr. 394: Emballering af forbrændingsegnet affald
Nr. 395: Markforsøg med mekanisk ukrudtsbekæmpelse
Nr. 396: Reduktion af affald til deponi i Århus kommune
Nr. 397: Organiske restprodukter i industrien. Del 1 : Opgørelse af mængder og anvendelse
Nr. 398: Organiske restprodukter i industrien. Del 2 : Idékatalog for genanvendelse af organisk industriaffald
Nr. 413: Internt miljøregnskab
Nr. 417: Miljøoptimering af vaskerecepter på industrielle vaskerier
Nr. 418: Alternative korrosionsbeskyttende malingsystemer
Nr. 419: Håndbog i RenSys - del 1
Nr. 420: Håndbog i RenSys - del 2
Nr. 422: Prioritering af miljøindsatsen
Nr. 424: 2-Deoxy-D-glucose i bekæmpelsesmidler til byggematerialer
Nr. 426: Kortlægning og vurdering af storskrald
Nr. 427: Kommunale affaldsplaner og -regulativer
Nr. 429: Miljøevaluering af organotin i plastprodukter
Nr. 431: Konsekvenser ved brug af vandfortyndbare produkter til
autoreparationslakering Nr. 434: Scenario Model for the Generation of Waste
Nr. 439: Vurdering af UV-hærdende trykfarver og -lakker i et miljøperspektiv
Nr. 441: Barrierer for genanvendelse af forbrændingsegnet erhvervsaffald
Nr. 442: Enzymatic Bonding of Lignocellulosic Materials
Nr. 443: Cadmium, DEHP og NPE i kildesorteret, forbehandlet og afgasset dagrenovation
Nr. 444: Renere teknologi og miljøledelse i træ- og møbelbranchen
Nr. 456: Erstatning af kraftige drivhusgasser - slutrapport
Nr. 462: Erstatningsmaterialer for amalgam til tandfyldning
Nr. 463: Udvikling af et biologisk bejdsemiddel til frø
Nr. 465: "Råd & Vink" om gebyrfastsættelse på affaldsområdet
Nr. 466: Indsamling af dagrenovation i svært fremkommelige områder
Nr. 468: Demonstrationsejendomme for bedre udnyttelse af husdyrgødning
Nr. 469: Scenariemodel for produktionen af affald
Nr. 470: Standardiseret produktblad for kompost - del 2

Arbejdsrapport fra Miljøstyrelsen (Working Report)
Nr. 2/1998: Vaskemidler og kemikalier på offentlige og private vaskerier
Nr. 1/1999: Substitutes for Potent Greenhouse Gases - Final Report
Nr. 4/1999: Danske virksomheders erfaringer med livscyklusvurderinger
Nr. 8/1999: Standardiseret produktblad for kompost- Generel del
Nr. 9/1999: Standardiseret produktblad for kompost - del 3
Nr.10/1999: Standardiseret produktblad for kompost - bilag til del 1

Miljønyt
Nr. 29: Miljøbevidst design af grafiske produkter

Orientering fra Miljøstyrelsen
Nr. 8: Rådets årsberetning 1997


[Forside] [Top]