|
Hvordan gør vi det? Virksomhedens vej til at nedsætte forbruget af alkohol i fugtevandet er kort fortalt følgende fem trin: Kortlægge anvendelsen af alkohol og andre tilsætninger i fugtevandet
Dette værktøj beskriver, hvordan de enkelte opgaver gennemføres. Forbruget af alkohol kan styres ud fra to forhold:
Ud over forbruget af alkohol registreres en række forhold, der kan have indflydelse på fugtevandsforbruget og/eller alkoholprocenten og dermed forbruget af alkohol. Disse forhold kaldes referenceparametre. I værktøjet er medtaget følgende referenceparametre:
Ved at opstille nøgletal hvor forbruget af alkohol i fugtevandet sættes i forhold til referenceparametrene, kan virksomheden sammenligne værdierne periode for periode, forklare udsving i forbruget og fokusere på de forhold, der har størst indflydelse på alkoholforbruget. Hvem skal stå for arbejdet? Der skal sammensættes en arbejdsgruppe, som skal stå for at gennemføre opgaverne. Arbejdsgruppen kan med fordel bestå af produktionsansvarlige, indkøbsansvarlige samt medarbejdere fra trykkeriet. Beslut hvem der er hovedansvarlig for arbejdsgruppen:
Beslut hvem der er øvrige deltagere i arbejdsgruppen:
Beslut hvem der er ansvarlig for tilretning af bilag:
Beslut hvem der skal foretage databehandlingen. Det kan f.eks. være en medarbejder i bogholderiet eller den miljøansvarlige:
Lav en mappe, hvor arbejdsgruppen samler alt materiale om miljøstyring af alkohol i fugtevandet Trin 1. Kortlægning Først skal der skabes et overblik over, hvilke kemikalier der anvendes i fugtevandet samt typisk alkoholprocent på de enkelte trykmaskiner. Udfyld bilag 1 "Kortlægning af kemikalier mv. til fugtevand". Trin 2. Registrering Der skal nu igangsættes en nøje registrering af forbruget af alkohol samt diverse referenceparametre på hver trykmaskine. Tilretning af bilag På bilag 2 "Registrering af alkoholforbrug" og bilag 3 "Registrering af ordrer" anføres navn på den person, der skal modtage bilaget d.v.s. den, der har ansvaret for databehandlingen samt dag for aflevering af bilaget (én gang om ugen). Skema 2 på bilag 2 udfyldes én gang om ugen og altid på samme ugedag og samme tidspunkt, når produktionen har været i gang i længere tid. Indskriv dag og klokkeslæt i skema 2 på bilag 2. Arbejdsgruppen skal vurdere, om andre referenceparametre er relevante for virksomheden og derfor også skal registreres. I så fald skal bilag 2 og 3 rettes i forhold til disse. Registrering og databehandling Registreringen foretages af de grafiske trykkere som beskrevet på bilag 2 og bilag 3. Opsæt et skema ved hver trykmaskine. Registreringerne opgøres som beskrevet i bilag 4 "Databehandling". Trin 3. Fastlæggelse af mål Konklusion Registreringen viser, hvilke af referenceparametrene, der har en væsentlig indflydelse på fugtevandsforbruget eller alkoholprocenten, og som der derfor skal fokuseres særligt på. Vurdér de registrerede parametre. Er der sammenhæng mellem forbruget af alkohol og
Arbejdsgruppen kan også have formodning om andre forhold, der har indflydelse på forbruget af alkohol, og/eller at nogle af de registrerede parametre er overflødige. I så fald kan skemaerne tilpasses, så der registreres andre referenceparametre i de følgende registreringsperioder. Fastsættelse af mål Når alkoholforbruget og de forskellige referenceparametre er registreret i en periode på f.eks. tre måneder, skal arbejdsgruppen fastsætte et mål for, hvor meget alkoholforbruget forventes at kunne reduceres. Målet fastsættes i form af et nøgletal, f.eks. alkoholprocent eller liter alkohol pr. ton tryksag. Det kan f.eks. formuleres som: "Virksomheden vil nedsætte alkoholprocenten i fugtevandet fra 10% i 1998 til 8% 1999." Skriv målet ind i bilag 5 "Mål og handlingsplan". Trin 4. Handlingsplan Lav en handlingsplan for, hvordan det fastsatte mål skal nås, hvornår det skal været nået, og hvem der er ansvarlig for de forskellige aktiviteter, der sættes i gang. Skriv handlingsplanen på bilag 5 og notér resultatet af de forskellige aktiviteter herpå. Når arbejdsgruppen skal bestemme, hvilke aktiviteter der skal sættes i gang, er der mange muligheder som f.eks.:
Det er en god idé at informere medarbejderne om mål og resultater. Sæt bilag 5 op på en opslagstavle i virksomheden og lav grafer, der viser udviklingen hen mod målet - eller hold informationsmøder. Husk, at registreringen fortsætter sideløbende med handlingsplanen, eventuelt med flere eller færre referenceparametre i forhold til den første registreringsperiode. Trin 5. Hvad gør vi, når målet er nået? Når det fastsatte mål er nået, skal det vurderes, om alkoholforbruget kan reduceres yderligere ved at arbejde målrettet med referenceparametrene, f.eks. bedre styring af temperatur i trykkeriet eller påvirkning af kunderne til at vælge papirkvaliteter, der ikke får alkoholforbruget til at stige. Og således fortsætter arbejdet, til virksomheden har nået det absolutte minimum for alkoholforbrug, fastlagt ud fra virksomhedens produktion. Husk, at selv om målet er nået, er det vigtigt, at man fremover jævnligt kontrollerer, at resultatet fastholdes. Bilag 1. Kortlægning af kemikalier mv. til fugtevand Alkohol og fugtevandskoncentrater
Dato: ________________ Bilag 2. Registrering af alkoholforbrug Maskine: ________ Uge nr.: _________ Til denne maskine anvendes altid en dunk/beholder/kande til alkohol, som indeholder ___________ liter. Skema 1. Aftapning af alkohol fra lager
Skema 2. Måling af alkoholprocent
Afleveres til ________________________ hver _____dag Skema 3. Kontrol af forbrug Kopi af denne side sættes op ved den eller de tønde(r) med alkohol, som der tappes af. Der er første gang tappet af denne tønde/dunk med alkohol:
Tønden/dunken er tom:
Bilag 3. Registrering af ordrer
Antal gennemløb i ugen:
Afleveres til ________________________ hver _____dag Bilag 4. Databehandling Tæl oplysningerne på de udfyldte bilag 2 og 3 sammen én gang om måneden og skriv resultatet ind i skema A. Opgørelse af alkoholforbrug
Når en beholder/tønde tømmes for alkohol, gennemgås udfyldte registreringsskemaer for de uger, hvor der er tappet fra den pågældende beholder/tønde, og det kontrolleres, at den registrerede mængde stemmer overens med den mængde, som beholderen/tønden har indeholdt.
Temperaturen i trykkeriet beregnes som en gennemsnitstemperatur for registeringsperioden. Beregning af nøgletal For hver trykmaskine beregnes følgende nøgletal:
Resultat for periode:_________________ Skema A. Nøgletal for alkoholforbruget i fugtevand
Temperatur i trykkeri: ______________________ Kontrol af alkoholmængde: Stemmer den aftappede mængde i beholdere/tønder med alkohol overens med den registrerede brugte mængde i trykkeriet? _________________________________________ Bilag 5. Mål og handlingsplan
|
|