Kom i gang - et værktøjIndholdsfortegnelse1 Kom i gang-projekt 2 Udvikling af værktøjet 3 Resultat og evaluering Bilag 1: Dataindsamling for arkoffset ResuméDenne rapport redegør for udviklingen af et "Kom i gang"-værktøj, der havde til formål at: 1. Motivere til at igangsætte miljøledelse ved at nedbryde barrierer for indførelse af miljøledelse. Det betyder, at værktøjet skal synliggøre sammenhæng mellem miljø og marked, skal indeholde information om fordele og omkostninger og skal kunne påvise konkrete miljøforbedringer. 2. Gøre det enkelt og konkret at komme i gang med miljøledelse. 3. Udforme en miljøpolitik samt mål og handlingsplan for miljøforbedringer, som er tilpasset den enkelte virksomheds behov og ambitioner. Der blev udviklet et "Kom i gang"-værktøj, som omfattede et analyseværktøj med en dataindsamling, et informationsmøde samt en strategirapport. Afprøvning af værktøjer Valg af miljøstrategi Langt de fleste virksomheder, der valgte at gå i gang, havde mødt spørgsmål fra kunder om virksomhedens miljøforhold, og nogle virksomheder havde oplevet at miste kunder, fordi virksomheden ikke var miljøcertificeret/registreret eller på anden måde kunne dokumentere miljøbevidsthed. Den primære grund til, at 10 af de deltagende virksomheder i projektet valgte Svanemærket, var den tydelige sammenhæng mellem miljø og marked, da Svanemærket valgtes i forventning om en stigende markedsefterspørgsel. De virksomheder, som valgte at opbygge et miljøledelsessystem, der skulle registreres under EMAS-forordningen eller certificeres efter ISO 14001, havde allerede mærket kundernes efterspørgsel efter et certificeret/registreret miljøledelsessystem. Disse virksomheder har store kunder, som er meget miljøbevidste, og virksomheden valgte registrering/certificering for at undgå at miste disse kunder. Virksomhederne havde allerede før deltagelse i projektet taget en strategisk beslutning herom. De virksomheder, som valgte at opbygge et virksomhedstilpasset miljøledelsessystem indeholdende miljøpolitik, mål og handlingsplaner uden certificering eller registrering, havde ikke mødt kundekrav om miljøledelse, men mødte af og til forespørgsler om miljøpolitik og ressourceforbrug. På baggrund af afprøvningen i de 26 virksomheder kan det konkluderes, at "Kom i gang"-værktøjet havde den ønskede effekt. Virksomhederne meldte tilbage, at "Kom i gang"-værktøjet havde givet et tilfredsstillende udbytte. Alle virksomheder havde været i stand til at udføre dataindsamlingen. Dialogen på informationsmødet dækkede virksomhedens interesser, og strategirapporten kunne anvendes i det fremtidige miljøarbejde. "Kom i gang"-værktøjet virkede motiverende for virksomhederne, fordi der gennem dialog blev informeret om sammenhæng mellem miljø og marked, erfaringer fra andre virksomheder samt at der blev givet klar besked om fordele og omkostninger samt konkrete anvisninger på mulige forbedringer. Tilsammen gav dette et tilfredstillende grundlag for at fastsætte den enkelte virksomheds miljøstrategi. ForordUdviklingen af "Kom-i gang"-værktøjet er en del af "Miljøstyring - Branchepakke for grafisk branche". Projektet har været støttet af Miljøstyrelsen og Erhvervsfremme Styrelsen og har haft til formål at fremme udbredelsen af miljøledelse i små og mellemstore grafiske virksomheder. I forbindelse med projektet har der været nedsat en følgegruppe bestående af: Miljøstyrelsen, Daglig projektledelse for dette delprojekt er forestået af miljøkonsulent Ninna Johnsen. Udviklingen af værktøjet og arbejdsrapporten er udarbejdet og gennemført af GA's miljøafdeling ved: miljøchef Carsten Bøg Desuden har 26 grafiske virksomheder deltaget i udviklingen af "Kom-i-gang"-værktøjet. De øvrige delprojekter i "Miljøstyring - Branchepakke for grafisk branche" er afrapporteret i følgende rapporter: Miljøprojekt nr. 550: "Guide til miljøledelse i grafiske virksomheder" 1. Kom i gang-projekt1.1 Baggrund 1.1 BaggrundForundersøgelse Projektet "Miljøstyring - Branchepakke for grafisk branche" har til formål at fremme udbredelsen af miljøledelse i små og mellemstore grafiske virksomheder. Som grundlag for igangsættelsen af projektet blev der foretaget en forundersøgelse for at definere, hvilke tiltag der var nødvendige for at fremme denne udbredelse. I forundersøgelsen blev der peget på, at mange virksomheder var tøvende over for at indføre miljøledelse, fordi de endnu ikke havde oplevet direkte kundekrav om et miljøledelsessystem, og fordi de var usikre på, om fordelene ved miljøledelse var større end udgifterne ved indførelse og vedligeholdelse af miljøledelsessystemet. Desuden opfattedes miljøledelse af nogle virksomheder som tungt og bureaukratisk. Informationsstrategi Til det formål skulle der først udvikles et "Kom i gang"-værktøj. Formålet med dette værktøj skal være at analysere virksomhedens miljøstatus og belyse fordelene ved indførelse af miljøledelse. Værktøjet skal således medvirke til at nedbryde de barrierer, en virksomhed kan have for at indføre miljøledelse. Værktøjets målgruppe er de miljøpositive virksomheder, der ikke har en miljøstrategi, men længe har arbejdet med miljøforbedringer i form af omkostningsreduktion og implementering af renere teknologi. 1.2 MetodeAfprøvning 1.3 FormålMålet med delprojektet "Kom i gang"-værktøjet var at udvikle et enkelt værktøj, der kunne gøre det lettere for grafiske virksomheder at komme i gang med systematisk miljøarbejde. Forudsætningen for, at målet kunne opfyldes, var, at værktøjet nedbrød de barrierer, der kunne være for at gå i gang med miljøledelse. 2. Udvikling af værktøjet2.1 Analyse-værktøj Baggrund Erfaringen viser, at virksomhederne gerne ville have information om:
Mål
Til opfyldelse af målet er der udviklet og afprøvet et "Kom i gang"-værktøj bestående af tre dele, som beskrives i det følgende:
2.1 Analyse-værktøjI analyse-værktøjet indgår en dataindsamling for de væsentligste miljøpåvirkninger. Virksomheden foretager selv dataindsamlingen og returner denne til GA inden besøget. Dataindsamlingen er en overordnet miljøgennemgang, som danner grundlag for vurdering af virksomhedens miljøstatus. Dataindsamlingen foretages i et hæfte med skemaer, hvor forbrug af de væsentligste råvarer, energi og vand, affaldsmængder og typer anføres. Hæftet indeholder desuden spørgsmål vedrørende anvendelse af renere teknologier. For at gøre dataindsamlingen så enkel og let tilgængelig som mulig er der udarbejdet et hæfte for hver delbranche. Hæftet er målrettet ud fra kendskabet til den enkelte delbranches væsentligste miljøpåvirkninger, så de relevante råvare- og affaldstyper bliver angivet. Som bilag 1 findes et eksempel på et sådant værktøj. På baggrund af de indsamlede data foretages en analyse af virksomhedens miljømæssige status. Denne viser umiddelbart, hvor der er mulighed for miljømæssige forbedringer samt efter hvilken strategi virksomheden skal arbejde med miljøledelse. Virksomheden blev analyseret ud fra:
Nøgletal Usikkerheden på nøgletallene var dog for stor til, at de kunne anvendes som mere end en indikator. Baggrunden var, at de data, der lå til grund for nøgletallene, ikke var registreret ens på de forskellige virksomheder. Det kræver udvikling af bestemte registreringsmetoder, så grundlaget bliver ens (se delprojekt "Nøgletal"). Svanemærket Renere teknologi 2.2 InformationsmødeInformationsmødet afholdes på den enkelte virksomhed med deltagelse af virksomhedens ledelse og eventuelle relevante medarbejdere samt en miljøkonsulent fra GA. Formålet med mødet er at informere om miljøledelse og fastlægge virksomhedens miljøstatus, ambitioner og miljøstrategi. Mødet har følgende program: 1. Gennemgang af produktionen 2. Møde - Kort introduktion Gennemgang af produktionen Virksomheden er ofte selv klar over behovet, men mangler systematikken og tiden til at få håndteret problemerne. Dialog om mulighederne Nogle af de typiske holdninger om miljøledelse, som virksomhederne gav udtryk for ved afprøvningen af værktøjet, var: "Det tager jo alt for meget tid" Disse holdninger diskuteres i relation til de erfaringer andre grafiske virksomheder har haft med indførelse af miljøledelse ved at give virksomheden overblik over fordele og omkostninger ved miljøledelse. Diskussionen på mødet skal i første omgang føre til en overordnet strategi for virksomhedens fortsatte udvikling på miljøområdet. Indholdet i dialogen på mødet er således forudsætningen for, at der kan udarbejdes en miljøpolitik samt mål og handlingsplan, som er tilpasset den enkelte virksomheds behov, interesser og ambitioner. Virksomhedens mål kan være at gå i gang med miljøledelse med miljøpolitik, mål og handlingsplan, miljøledelsessystem efter ISO 14001 eller EMAS eller at søge licens til at anvende Svanemærket. Valget afhænger blandt andet af virksomhedens kundetype og ambitioner om niveau. Nogle virksomheder ønsker at bruge miljøledelse som et aktivt markedsføringsredskab, mens andre har et mindre ambitiøst mål om at arbejde målrettet med miljøforbedringer og være i stand til at dokumentere det over for kunderne, hvilket dækkes ved hjælp af et mindre bureaukratisk system med miljøpolitik, mål og handlingsplan for miljøforbedringer. 2.3 StrategirapportResultatet af mødet på virksomheden sammenfattes i en kort rapport. Rapporten indeholder grundlaget for virksomhedens miljøledelsessystem, det vil sige virksomhedens miljøpolitik, mål og handlingsplan for gennemførelse af målene samt en fortegnelse over de væsentligste miljøpåvirkninger udarbejdet på baggrund af den indledende miljøgennemgang. Rapporten er således et værktøj, der indeholder strategien til miljøledelse og direkte kan anvendes i det videre miljøarbejde. For virksomheder, som vil ansøge om Svanemærket, indeholder rapporten en vurdering af virksomhedens mulighed for at opnå licens med beskrivelse af de eventuelle ændringer, der skal foretages, før virksomheden lever op til kravene. 3. Resultat og evaluering3.1 Deltagere 3.1 Deltagere40 grafiske virksomheder blev kontaktet, og heraf ønskede 26 at deltage i projektet. De deltagende virksomheders fordeling på delbranche og størrelse målt i antal ansatte ses i nedenstående tabel.
3.2 ResultatResultatet af "Kom i gang"-værktøjet blev evalueret i forhold til følgende succeskriterier: 1. Mindst 75% af virksomhederne skulle udforme en strategi for at gå i gang med miljøledelse 2. Virksomhederne skulle melde positivt tilbage om værktøjet. Projektet medførte, at 23 ud af 26, svarende til 88%, af virksomhederne meldte tilbage, at de havde udformet en strategi for at gå i gang med miljøledelse. 3 virksomheder ønskede ikke at gå i gang. To af disse var dagblade, som ikke mærker ikke nogen interesse fra kunderne, men dog alligevel har foretaget investeringer i miljøforbedringer. For de 23 virksomheder, der gik i gang, fordelte valget af miljøledelse sig således:
Næste tabel viser fordelingen på de 6 delbrancher:
* Delbranchen kunne på daværende tidspunkt ikke få Svanemærket. Strategi kontra virksomhedsstørrelse Virksomhedens valg var i de fleste tilfælde en strategi, som var direkte kundeorienteret. Ledelsens engagement EMAS og ISO 14001 Af de 5 virksomheder, der havde en certificering efter ISO 14001 som mål, har 4 i forvejen et certificeret kvalitetsstyringssystem efter ISO 9001, og én virksomhed havde et internt kvalitetsstyringssystem. Disse virksomheder var således bekendt med opbygningen af et ledelsessystem og havde i nogle tilfælde en kvalitetschef, som kunne varetage opbygningen af miljøledelsessystemet. Den virksomhed, som valgte at opbygge miljøledelsessystemet efter EMAS, havde ikke et kvalitetsstyringssystem. Én af de virksomheder, der valgte ISO 14001, overvejede efterfølgende at lade sig EMAS-registrere. Svanemærket Den primære grund til, at 10 ud af 17 offsettrykkerier valgte Svanemærket, var den tydelige sammenhæng mellem miljø og marked. Denne sammenhæng kan skyldes, at det grafiske produkt giver "image" i kundernes markedsføring af egne produkter. Det betyder, at hvis kunderne stiller krav til tryksagens miljømæssige belastning, er det ofte for at kunne bruge oplysningerne til information og markedsføring over for egne kunder. I den forbindelse er et miljømærke - sat på tryksagen - et meget synligt signal om miljøbevidsthed over for kunder eller borgere, og mange private virksomheder og offentlige instanser har gennem længere tid ønsket Svanemærket trykt på salgs- eller informationsmateriale. Ingen af de 3 rotatationstrykkerier havde som strategi at søge licens til at anvende Svanemærket, hvilket kan skyldes, at deres produkter ikke direkte på dette tidspunkt blev anvendt som led i kundernes markedsføring. De deltagende bogbinderier og reproanstalter søgte ikke om licens til Svanemærket, men har som underleverandører til trykkerier, der har licens, dokumenteret, at kravene overholdes. Miljøledelse efter eget valg Virksomhederne mødte dog af og til forespørgsler fra kunder om miljøpolitik og ressourceforbrug og kunne have stor fordel af at samle de miljøforbedringer, der allerede var foretaget, i en mere målrettet indsats. Miljøforbedringerne var oftest ressourcebesparelser, substitution af produkter med høj flygtighed, investering i renere teknologier samt opfyldelse af lovkrav, blandt andet at fremskaffe opdaterede datablade og igangsætte arbejdspladsvurdering. 3.3 Virksomhedernes evalueringEvalueringen bygger dels på virksomhedens kommentarer under informationsmødet og dels på en skriftlig evaluering af mødet og rapporten. Godt halvdelen af de deltagende virksomheder returnerede et udleveret evalueringsskema og meldte tilbage, at "Kom i gang"-værktøjet havde givet et tilfredsstillende udbytte, da dialogen ved mødet dækkede virksomhedens interesser, og strategirapporten blev vurderet at kunne anvendes i det fremtidige miljøarbejde. To af de virksomheder, som ønskede at deltage i projektet, må betegnes som negative over for miljøtiltag og skulle derfor have meget gode argumenter for frivilligt at gå i gang med miljøarbejde. På trods af denne holdning meldte den ene virksomhed tilbage, at værktøjet havde betydet, at man var gået i gang. Alle virksomheder havde udfyldt dataindsamlingen, men nogle udtrykte, at det var et stort arbejde, fordi mængderne ikke kan indhentes fra virksomhedens bogholderi. Man skal derfor indhente oplysninger hos leverandører eller eventuelt sammentælle fakturaer. Mange virksomheder var dog glade for at have lavet opgørelsen, fordi man nu havde et materiale at udlevere til kunder, der stillede spørgsmål til virksomhedens ressourceforbrug. En del virksomheder fortalte, at den overraskelse over størrelsen af forbrug og spild, man fik ved dataindsamlingen, var direkte medvirkende til at vælge en strategi for miljøledelse. Skønt nøgletallene var simple, satte de gang i diskussionen, og virksomhederne var meget interesserede i videreudvikling af talstørrelser, der kan anvendes til at måle miljøindsatsen. Flere virksomheder udtrykte tilfredshed over, at mødet gjorde det muligt at få information om forskellige begreber om miljø, og hvad der foregår på området i branchen. Oplysninger om lovkrav, der ikke var opfyldt, blev modtaget positivt. På en af virksomhederne blev konsulenten takket for at have gjort opmærksom på, at opbevaringen af affald ikke levede helt op til lovgivningens krav. Flere virksomheder nævnte den branchespecifikke viden om f.eks. mulige substitutionsprodukter som en af årsagerne til at anvende GA i stedet for andre rådgivere. 4. KonklusionDet kan samlet konkluderes, at det er lykkedes at udvikle et "Kom i gang"-værktøj, der har den ønskede effekt. Strategien for Branchepakken om, at information og udvikling af enkelte værktøjer motiverer virksomhederne til at gå i gang med miljøledelse, underbygges af erfaringerne med afprøvningen af værktøjerne. "Kom-i-gang"-værktøjet virker motiverende over for virksomhederne, fordi der gennem dialog informeres om sammenhæng mellem miljø og marked, erfaringer fra andre virksomheder, fordele og ulemper samt anvisninger på konkrete miljømæssige forbedringsmuligheder. Det har især virket motiverende, at virksomhederne på grundlag af de indsamlede oplysninger har haft mulighed for at vurdere egne muligheder for minimering af ressourceforbrug, opnåelse af Svanemærket samt status i forhold til gældende lovgivning. Desuden har den personlige kontakt betydet, at virksomhederne har haft mulighed for her og nu at få afklaret eventuelle uafklarede spørgsmål, fordomme mm. I alt 40 grafiske virksomheder blev kontaktet, hvoraf 26 ønskede at deltage i projektet. Efter afprøvningen af værktøjet meldte 23 tilbage af de 26 virksomheder tilbage, at de ønskede at gå i gang med at indføre miljøledelse. Den gode effekt værktøjet har haft skal retfærdigvis ses i lyset af den store interesse, der generelt er for miljøledelse, men det forhold, at udviklingen og afprøvningen af værktøjerne er foretaget af virksomhedernes egen brancheorganisation, må endvidere vurderes at have stor betydning. Afprøvningen af værktøjerne har vist, at flere virksomheder, på trods af at de havde en vis skepsis mod at gå i gang med miljøledelse, alligevel valgte at deltage i afprøvningen. Virksomhederne begrunder dette med, at de føler sig på mere "sikker grund", når de samarbejder med deres egen brancheorganisation, end når konsulenthjælp skal hentes udefra. Det miljømæssige niveauMiljø handler om:
Virksomheden kan drage mange fordele af at kende det miljømæssige niveau og arbejde målrettet på at forbedre det. Her kan nævnes:
Øvrige informationer Som grundlag for vurderingen af virksomhedens miljø mæssige niveau, skal der desuden oplyses følgende om virksomheden og produktionsforløbet: Hvilke led i produktionen af tryksager varetager virksomheden ? Hvilke former for rumopvarmning anvender ? Har virksomheden et befugtningsanlæg ?
Hvordan bortskaffes spildevand fra filmfremstilling (anfør hvis der evt. er istalleret vandbehandlings anlæg) ? Anvendes der algebekæmpelsesmidler i skyllevandet til filmfremstilling ?
Hvordan bedømmes det miljømæssige niveau? En grafisk virksomheds miljømæssige niveau kan bedømmes ud fra følgende 3 områder:
Øvrige informationer Som grundlag for vurderingen af virksomhedens miljø mæssige niveau, skal der desuden oplyses følgende om virksomheden og produktionsforløbet: Hvilke led i produktionen af tryksager varetager virksomheden ? Hvilke former for rumopvarmning anvender ? Har virksomheden et befugtningsanlæg ?
Hvordan bortskaffes spildevand fra filmfremstilling (anfør hvis der evt. er istalleret vandbehandlings anlæg) ? Anvendes der algebekæmpelsesmidler i skyllevandet til filmfremstilling ? Nøgletal Miljø og økonomi hænger ofte nøje sammen, da virksomheden ved at spare på ressourceforbruget, reducerer belastningen på miljøet. Nøgletal er et redskab, som virksomheden kan anvende til løbende at vurdere ressourceforbrug og -spild, og på denne måde miljøstyre produktionen. Vigtigheden af miljønøgletal kan illustreres således; En virksomhed bortskaffer 25 tons papir i 1997, mens der året efter bortskaffes 35 tons. Det er ikke til at vide, om forøgelsen skyldes en ringere udnyttelse af papiret, eller om virksomheden har haft mere at lave i 1998. I stedet er det nødvendigt at beskrive papirspildet i forhold til en anden størrelse, således at tallet viser et relativt tal, der kan sammenlignes år efter år. Papirspildet kan f.eks. beregnes i forhold til den indkøbte mængde papir. Virksomheden kan således ledes og styres efter miljønøgletal, således det er muligt at vide, hvornår udviklingen skal ændres. Ud fra de data, som indsamles ved hjælp af skemaerne på de følgende sider, opstiller GA´s miljøafdeling virksomhedens nøgletal for følgende ressourcer og affalds-typer; vand, el, filmfremkalder, fikser, pladefremkaldere, alkohol, afvaskere til trykmaskiner, farve og papir. Øvrige informationer Som grundlag for vurderingen af virksomhedens miljø mæssige niveau, skal der desuden oplyses følgende om virksomheden og produktionsforløbet: Hvilke led i produktionen af tryksager varetager virksomheden ? Hvilke former for rumopvarmning anvender ? Har virksomheden et befugtningsanlæg ?
Hvordan bortskaffes spildevand fra filmfremstilling (anfør hvis der evt. er istalleret vandbehandlings anlæg) ? Anvendes der algebekæmpelsesmidler i skyllevandet til filmfremstilling ? Hvis der er andre ressourcetyper, som virksomheden finder det relevant at opstille nøgletal for, kan disse tilføjes på skemaerne med en bemærkning herom. Svanemærket Svanen er Nordisk Ministerråds miljømærke. Svanen viser, at varen er blandt de mindst miljøbelastende inden for den pågældende varegruppe. Svanemærket kendes i den grafiske branche nok bedst fra de nordisk producerede papirkvaliteter. Trykkerier kan ligeledes anvende Svanemærket på de fremstillede tryksager, hvis en række krav til produkt og fremstillingsproces opfyldes. Ud fra de udfyldte skemaer på de følgende sider vurderer GA's miljøafdeling virksomhedens muligheder for at opnå Svanemærket. Lovgivning Øvrige informationer Som grundlag for vurderingen af virksomhedens miljø mæssige niveau, skal der desuden oplyses følgende om virksomheden og produktionsforløbet: Hvilke led i produktionen af tryksager varetager virksomheden ? Hvilke former for rumopvarmning anvender ? Har virksomheden et befugtningsanlæg ?
Hvordan bortskaffes spildevand fra filmfremstilling (anfør hvis der evt. er istalleret vandbehandlings anlæg) ? Anvendes der algebekæmpelsesmidler i skyllevandet til filmfremstilling ? Virksomheder i den grafiske branche reguleres efter to forskellige områder i lovgivningen afhængigt af forbrug af opløsningsmidler. De indsamlede data vil give et overblik over disse forhold samt andre relevante områder i lovgivningen. Ved at have overblik over lovgivningen undgår virksomheden eventuelle "ubehagelige overaskelser". Dataindsamling Afvaskningsmidler Skemaet udfyldes som det viste eksempel. I feltet "Anvendes til" bedes anført, om produktet anvendes til manuel eller automatisk afvaskning. I feltet "MAL-kode" angives produktets kodenummer. Denne findes på leverandør-brugsanvisningen for produktet eller på emballagen. Øvrige informationer Som grundlag for vurderingen af virksomhedens miljø mæssige niveau, skal der desuden oplyses følgende om virksomheden og produktionsforløbet: Hvilke led i produktionen af tryksager varetager virksomheden ? Hvilke former for rumopvarmning anvender ? Har virksomheden et befugtningsanlæg ?
Hvordan bortskaffes spildevand fra filmfremstilling (anfør hvis der evt. er istalleret vandbehandlings anlæg) ? Anvendes der algebekæmpelsesmidler i skyllevandet til filmfremstilling ? Oplysninger om forbrug kan hentes i virksomhedens bogholderi eller ved leverandørerne.
Øvrige informationer Som grundlag for vurderingen af virksomhedens miljø mæssige niveau, skal der desuden oplyses følgende om virksomheden og produktionsforløbet: Hvilke led i produktionen af tryksager varetager virksomheden ? Hvilke former for rumopvarmning anvender ? Har virksomheden et befugtningsanlæg ?
Hvordan bortskaffes spildevand fra filmfremstilling (anfør hvis der evt. er istalleret vandbehandlings anlæg) ? Anvendes der algebekæmpelsesmidler i skyllevandet til filmfremstilling ?
Øvrige informationer Som grundlag for vurderingen af virksomhedens miljø mæssige niveau, skal der desuden oplyses følgende om virksomheden og produktionsforløbet: Hvilke led i produktionen af tryksager varetager virksomheden ? Hvilke former for rumopvarmning anvender ? Har virksomheden et befugtningsanlæg ?
Hvordan bortskaffes spildevand fra filmfremstilling (anfør hvis der evt. er istalleret vandbehandlings anlæg) ? Anvendes der algebekæmpelsesmidler i skyllevandet til filmfremstilling ? Dataindsamling Øvrige kemikalier I skemaet bedes anført forbrug af filmfremkalder, fikser, pladefremkalder, alkohol, fugtevandskoncentrat, farve og lak. Skemaet udfyldes som det forrige. For fremkalder og fikser oplyses brugsklar mængde under hensyn til det anvendte blandingsforhold med vand, samt om der anvendes tørkemi. Hvis der anvendes regeneringsmidler til fremkaldningsprocesserne bedes disse ligeledes anført. Forbruget af farve skal angives som det samlede af farveforbrug, fordelt på mineralsk og vegetabilsk baseret farve.
Øvrige informationer Som grundlag for vurderingen af virksomhedens miljø mæssige niveau, skal der desuden oplyses følgende om virksomheden og produktionsforløbet: Hvilke led i produktionen af tryksager varetager virksomheden ? Hvilke former for rumopvarmning anvender ? Har virksomheden et befugtningsanlæg ?
Hvordan bortskaffes spildevand fra filmfremstilling (anfør hvis der evt. er istalleret vandbehandlings anlæg) ? Anvendes der algebekæmpelsesmidler i skyllevandet til filmfremstilling ?
Øvrige informationer Som grundlag for vurderingen af virksomhedens miljø mæssige niveau, skal der desuden oplyses følgende om virksomheden og produktionsforløbet: Hvilke led i produktionen af tryksager varetager virksomheden ? Hvilke former for rumopvarmning anvender ? Har virksomheden et befugtningsanlæg ?
Hvordan bortskaffes spildevand fra filmfremstilling (anfør hvis der evt. er istalleret vandbehandlings anlæg) ? Anvendes der algebekæmpelsesmidler i skyllevandet til filmfremstilling ? Øvrige informationer Som grundlag for vurderingen af virksomhedens miljø mæssige niveau, skal der desuden oplyses følgende om virksomheden og produktionsforløbet: Hvilke led i produktionen af tryksager varetager virksomheden ? Hvilke former for rumopvarmning anvender ? Har virksomheden et befugtningsanlæg ?
Hvordan bortskaffes spildevand fra filmfremstilling (anfør hvis der evt. er istalleret vandbehandlings anlæg) ? Anvendes der algebekæmpelsesmidler i skyllevandet til filmfremstilling ?
Dataindsamling Affald I feltet "Aftager og transportør" angives, hvem der henholdsvis aftager og transporterer affaldet. Hvis affaldstypen ikke bortskaffes særskilt anføres, hvilken anden type affald denne bortskaffes sammen med. For pap- og papiraffald angives hvilke typer papir, der sorteres i. Hvis affaldstypen ikke eksisterer på virksomheden, anføres dette i feltet "Aftager/transportør". Hvis det skønnes relevant kan andre affaldstyper anføres i skemaet. Oplysningerne kan evt. indhentes hos affaldsaftageren/transportøren.
Affald
Øvrige informationer Som grundlag for vurderingen af virksomhedens miljø mæssige niveau, skal der desuden oplyses følgende om virksomheden og produktionsforløbet: Hvilke led i produktionen af tryksager varetager virksomheden ? Hvilke former for rumopvarmning anvender ? Har virksomheden et befugtningsanlæg ?
Hvordan bortskaffes spildevand fra filmfremstilling (anfør hvis der evt. er istalleret vandbehandlings anlæg) ? Anvendes der algebekæmpelsesmidler i skyllevandet til filmfremstilling ?
Øvrige informationer Som grundlag for vurderingen af virksomhedens miljø mæssige niveau, skal der desuden oplyses følgende om virksomheden og produktionsforløbet: Hvilke led i produktionen af tryksager varetager virksomheden ? Hvilke former for rumopvarmning anvender ? Har virksomheden et befugtningsanlæg ?
Hvordan bortskaffes spildevand fra filmfremstilling (anfør hvis der evt. er istalleret vandbehandlings anlæg) ? Anvendes der algebekæmpelsesmidler i skyllevandet til filmfremstilling ? Øvrige informationer Som grundlag for vurderingen af virksomhedens miljø mæssige niveau, skal der desuden oplyses følgende om virksomheden og produktionsforløbet: Hvilke led i produktionen af tryksager varetager virksomheden ? Hvilke former for rumopvarmning anvender ? Har virksomheden et befugtningsanlæg ?
Hvordan bortskaffes spildevand fra filmfremstilling (anfør hvis der evt.
er Anvendes der algebekæmpelsesmidler i skyllevandet til filmfremstilling ?
Affald
Øvrige informationer Som grundlag for vurderingen af virksomhedens miljø mæssige niveau, Hvilke led i produktionen af tryksager varetager virksomheden ? Hvilke former for rumopvarmning anvender ? Har virksomheden et befugtningsanlæg ?
Hvordan bortskaffes spildevand fra filmfremstilling (anfør hvis der evt.
er Anvendes der algebekæmpelsesmidler i skyllevandet til filmfremstilling ? Øvrige informationer Som grundlag for vurderingen af virksomhedens miljø mæssige niveau, skal der desuden oplyses følgende om virksomheden og produktionsforløbet: Hvilke led i produktionen af tryksager varetager virksomheden ? Hvilke former for rumopvarmning anvender ? Har virksomheden et befugtningsanlæg ?
Hvordan bortskaffes spildevand fra filmfremstilling Anvendes der algebekæmpelsesmidler i skyllevandet til filmfremstilling ?
Dataindsamling Øvrige informationer 1. Data er opgjort for perioden: __________________________________________ 2. Antal driftstimer pr. år (skøn): _________________________________________ 3. Antal ansatte: ____________________________________________ 4. Hvilke led i produktionen af tryksager varetager virksomheden? ___________________________________________ 5. Øvrigt ressourceforbrug:
Øvrige informationer Som grundlag for vurderingen af virksomhedens miljø mæssige niveau, skal der desuden oplyses følgende om virksomheden og produktionsforløbet: Hvilke led i produktionen af tryksager varetager virksomheden ? Hvilke former for rumopvarmning anvender ? Har virksomheden et befugtningsanlæg ?
Hvordan bortskaffes spildevand fra filmfremstilling (anfør hvis der evt. er istalleret vandbehandlings anlæg) ? Anvendes der algebekæmpelsesmidler i skyllevandet til filmfremstilling ?
Oplysninger findes i: * Årsopgørelse fra elselskab/vandværk # Leverandøropgørelse 6. Har virksomheden en miljøgodkendelse? " Ja " Nej - hvis ja, vedlæg denne. 7. Har virksomheden formuleret en miljøpolitik? " Ja " Nej - hvis ja, vedlæg denne. Øvrige informationer Som grundlag for vurderingen af virksomhedens miljø mæssige niveau, skal der desuden oplyses følgende om virksomheden og produktionsforløbet: Hvilke led i produktionen af tryksager varetager virksomheden ? Hvilke former for rumopvarmning anvender ? Har virksomheden et befugtningsanlæg ?
Hvordan bortskaffes spildevand fra filmfremstilling (anfør hvis der evt. er istalleret vandbehandlings anlæg) ? Anvendes der algebekæmpelsesmidler i skyllevandet til filmfremstilling ? 8. Har virksomheden lavet arbejdspladsvurdering (APV)? " Ja " Nej - hvis ja, vedlæg denne. 9. Har virksomheden påbud fra myndighederne? " Ja " Nej - hvis ja, vedlæg disse. 10. Har virksomheden fået foretaget energieftersyn? " Ja " Nej - hvis ja, vedlæg denne. 11. Har virksomheden en spildevandsgodkendelse? " Ja " Nej - hvis ja, vedlæg denne. 12. Hvordan bortskaffes spildevand fra filmfremstilling? (anfør hvis der er installeret vandbehandlingsanlæg) ___________________________________________ 13. Anvendes algebekæmpelsesmidler i skyllevandet Øvrige informationer Som grundlag for vurderingen af virksomhedens miljø mæssige niveau, skal der desuden oplyses følgende om virksomheden og produktionsforløbet: Hvilke led i produktionen af tryksager varetager virksomheden ? Hvilke former for rumopvarmning anvender ? Har virksomheden et befugtningsanlæg ?
Hvordan bortskaffes spildevand fra filmfremstilling (anfør hvis der evt. er istalleret vandbehandlings anlæg) ? Anvendes der algebekæmpelsesmidler i skyllevandet til filmfremstilling ? til filmfremstilling? " Ja " Nej 14. Hvordan bortskaffes spildevand fra pladefremstilling? ____________________________________________ ____________________________________________ _____________________________________________ Øvrige informationer Som grundlag for vurderingen af virksomhedens miljø mæssige niveau, skal der desuden oplyses følgende om virksomheden og produktionsforløbet: Hvilke led i produktionen af tryksager varetager virksomheden ? Hvilke former for rumopvarmning anvender ? Har virksomheden et befugtningsanlæg ?
Hvordan bortskaffes spildevand fra filmfremstilling (anfør hvis der evt. er istalleret vandbehandlings anlæg) ? Anvendes der algebekæmpelsesmidler i skyllevandet til filmfremstilling ? ____________________________________________ 18. Anvendes "computer to plate" princippet? " Ja " Nej 19. Anvendes IR/UV tørring? " Ja " Nej 20. Har virksomheden befugtningsanlæg? " Ja " Nej Øvrige informationer Som grundlag for vurderingen af virksomhedens miljø mæssige niveau, skal der desuden oplyses følgende om virksomheden og produktionsforløbet: Hvilke led i produktionen af tryksager varetager virksomheden ? Hvilke former for rumopvarmning anvender ? Har virksomheden et befugtningsanlæg ?
Hvordan bortskaffes spildevand fra filmfremstilling (anfør hvis der evt. er istalleret vandbehandlings anlæg) ? Anvendes der algebekæmpelsesmidler i skyllevandet til filmfremstilling ?
|