[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

"Kom i gang"-værktøj

Resumé

Denne rapport redegør for udviklingen af et "Kom i gang"-værktøj, der havde til formål at:

  1. Motivere til at igangsætte miljøledelse ved at nedbryde  barrierer for indførelse af miljøledelse. Det betyder, at værktøjet skal synliggøre sammenhæng mellem miljø og marked, skal indeholde information om fordele og omkostninger og skal kunne påvise konkrete miljøforbedringer.
  2. Gøre det enkelt og konkret at komme i gang med miljøledelse.
  3. Udforme en miljøpolitik samt mål og handlingsplan for miljøforbedringer, som er tilpasset den enkelte virksomheds behov og ambitioner.

Der blev udviklet et "Kom i gang"-værktøj, som omfattede et analyseværktøj med en dataindsamling, et informationsmøde samt en strategirapport.

Afprøvning af værktøjer

"Kom i gang"-værktøjet blev afprøvet af 26 virksomheder, som dækkede et repræsentativt udsnit af branchen og omfattede 17 arkoffset-trykkerier, 3 rotationsoffset-trykkerier (heraf 2 dagblade), 2 bogbinderier, 1 reprovirksomhed, 2 serigrafi-trykkerier og 1 flexo/etiket-trykkeri.

Valg af miljøstrategi

Som resultat af afprøvningen af "Kom i gang"-værktøjet valgte 23 virksomheder, svarende til 88%, at gå i gang med miljøledelse. Heraf valgte 10 at ansøge om det nordiske miljømærke Svanen, 6 at igangsætte miljøledelse efter ISO 14001 eller EMAS og 7 valgte miljøledelsessystemer indeholdende politik, mål og handlingsplan for miljøforbedringer.

Langt de fleste virksomheder, der valgte at gå i gang, havde mødt spørgsmål fra kunder om virksomhedens miljøforhold, og nogle virksomheder havde oplevet at miste kunder, fordi virksomheden ikke var miljøcertificeret/registreret eller på anden måde kunne dokumentere miljøbevidsthed.

Den primære grund til, at 10 af de deltagende virksomheder i projektet valgte Svanemærket, var den tydelige sammenhæng mellem miljø og marked, da Svanemærket valgtes i forventning om en stigende markedsefterspørgsel.

De virksomheder, som valgte at opbygge et miljøledelsessystem, der skulle registreres under EMAS-forordningen eller certificeres efter ISO 14001, havde allerede mærket kundernes efterspørgsel efter et certificeret/registreret miljøledelsessystem. Disse virksomheder har store kunder, som er meget miljøbevidste, og virksomheden valgte registrering/certificering for at undgå at miste disse kunder. Virksomhederne havde allerede før deltagelse i projektet taget en strategisk beslutning herom.

De virksomheder, som valgte at opbygge et virksomhedstilpasset miljøledelsessystem indeholdende miljøpolitik, mål og handlingsplaner uden certificering eller registrering, havde ikke mødt kundekrav om miljøledelse, men mødte af og til forespørgsler om miljøpolitik og ressourceforbrug.

På baggrund af afprøvningen i de 26 virksomheder kan det konkluderes, at "Kom i gang"-værktøjet havde den ønskede effekt. Virksomhederne meldte tilbage, at "Kom i gang"-værktøjet havde givet et tilfredsstillende udbytte. Alle virksomheder havde været i stand til at udføre dataindsamlingen. Dialogen på informationsmødet dækkede virksomhedens interesser, og strategirapporten kunne anvendes i det fremtidige miljøarbejde.

"Kom i gang"-værktøjet virkede motiverende for virksomhederne, fordi der gennem dialog blev informeret om sammenhæng mellem miljø og marked, erfaringer fra andre virksomheder samt at der blev givet klar besked om fordele og omkostninger samt konkrete anvisninger på mulige forbedringer. Tilsammen gav dette et tilfredstillende grundlag for at fastsætte den enkelte virksomheds miljøstrategi.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]