[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Netværks- og uddannelsesprojekt

10. Konklusion

Det gennemførte projektforløb har givet gode erfaringer, både hvad angår det strukturelle forløb af undervisningsdelen og hvad angår den læringsmæssige værdi af de enkelte kurser.

Undervisningsforløbet skal i højere grad tilrettelægges, så der indledningsvis lægges meget vægt på de strategiske overvejelser i forbindelse med virksomhedens miljøarbejde. Således vil det efterfølgende arbejde med miljødata, systemopbygning m.m. i højere grad kunne præciseres og prioriteres i relation til den valgte strategi. Den røde tråd i virksomhedens miljøarbejde udredes fra starten, og fællesnævnere i de deltagende virksomheders miljøstrategier kan endvidere lægges til grund for nye temaer i det kommende undervisningsforløb. Således vil undervisningsforløbet blive målrettet virksomhedernes ønsker.

Det står endvidere klart, at der opnås bedre forståelse for værdien af miljøledelse jo bedre teori og praksis er tilpasset virksomhedens hverdag. Elementært måske, men alligevel vigtigt at erfare. Den traditionelle vinkel på et undervisningsforløb omkring miljøledelse, hvor de enkelte elementer i en given standard slavisk følges og forsøges forklaret, giver ikke, selv når de krydres med cases, nogen god indlæring af tankerne bag systemet. Arbejdet med at overføre teori til praksis bliver for mange virksomheder en reel barriere for det videre miljøarbejde, hvis ikke teorien er meget konkret og målrettet.

De deltagende virksomheder har alle tilkendegivet, at kurser med høj deltagerinvolvering som eksempelvis strategikurserne var både motiverende og inspirerende. Derimod var det deres opfattelse, at opbygningen af selve miljøledelseshåndbogen skulle foregå i virksomheden ved hjælp af "Guide til miljøledelse i grafiske virksomheder" udarbejdet som en del af projektet "Miljøstyring - Branchepakke for grafisk branche" og en samtidig tilknytning af en miljøkonsulent.

Det kan sammenfattende konstateres, at det gennemførte projektforløb som resultat giver anledning til at

  • kunne gennemføre en kursusrække, som kan støtte grafiske virksomheder i opbygningen af et miljøledelsessystem efter princippet "learning by doing" og med begrænset konsulentbistand

samt at have givet viden om

  • metoder og værktøjer, som kan understøtte og motivere virksomhedens eget arbejde med miljøledelse, herunder viden om brug af virksomhedens eksterne netværk

og have skabt

  • et "learning by doing" undervisningsforløb, der kan udbydes til alle medlemsvirksomheder, der ønsker at gå ind i et sådant forløb.

 


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]